Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Eli 1.9 crosswagon 2005 vuojelta ja onkelmana että aina ei käynnisty vaikka hyvin starttaa ja ei sivuääniä... Noh parikertaa uudestaan ja vähän ylipitkää hehkua tai siis että siirtopumppu ainaki saa rauhasa pumpata nii lähtee yleensä hyvin käyntiin. Mutta joskus kun lähtee heti nii saattaa sammua melkeempä heti. Vikakoodeja ei ole muita kun egr aina välillä kun ei oo poistanu... Elikkä jos jollai veikkauksia tai kokemuksia nii ilomielin kuulisin
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Jarsan kirjoitti:Vahvistan ylläolevat lausunnot oikeiksi. :-D
Tämä selvä, kiitos!

Huomasin vaan, että hikoilee öljyä ja pari tiivistettä näkyy olevan jotka asiaan vaikuttaa.

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Mikäs toi 1.9 kiisselin jakopään vaihtoväli olikaan?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Sakkeus kirjoitti:Eli 1.9 crosswagon 2005 vuojelta ja onkelmana että aina ei käynnisty vaikka hyvin starttaa ja ei sivuääniä... Noh parikertaa uudestaan ja vähän ylipitkää hehkua tai siis että siirtopumppu ainaki saa rauhasa pumpata nii lähtee yleensä hyvin käyntiin. Mutta joskus kun lähtee heti nii saattaa sammua melkeempä heti. Vikakoodeja ei ole muita kun egr aina välillä kun ei oo poistanu... Elikkä jos jollai veikkauksia tai kokemuksia nii ilomielin kuulisin
Vaihtoehtoja on aika paljon. Onko moottorin lämpötilalla tai jollain muulla olosuhteella merkitystä, vai tekeekö satunnaisesti olosuhteista riippumatta?

Anturitietoja voisi koittaa tarkkailla, nouseeko esim. rail-paine millaisiin lukemiin epäonnistuneen startin aikana? Ja vastaako jäähdytysnesteen lämpötilatieto todellista?

peke
Viestit: 9
Liittynyt: 05 Elo 2015, 07:20
Car(s): Alfa Romeo 156 jts

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja peke »

No niin taas kysellään. 156 jts . Onko palstalaisilla tietoa Kouvolan seudun jakopään rempan tekijöistä ? Tuli 120tkm mittariin ja hihnanvaihtoremontti odottaa. Jos vielä joku osaisi sanoa happitunnistin 2 , onkohan se katalysaattorin jälkeen ? Ilmeiseti niitä kaksi kpl on ?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

JTS:ssä on itseasiassa 3 (vai peräti 4?) happitunnistinta, sikäli kun rakenne ei täysin poikkea Euro3-TS:stä.
Euro3-TS:ssä on 2kpl antureita heti pakosarjan kateissa, sitten 1kpl myöhemmin putkessa.

Jakopäähommaan Kouvolan suunnalta tahi mikä mikäkin lohko on, en osaa mitään älykästä sanoa.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1522
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^^Oma suositukseni Kouvolan alueelta on tmi Timo Putkonen. Myös Kouvolan AD, Beneten, jäi edellisen hihnanvaihdon aikaan mieleen, että siellä oli ainakin yksi Alfoihin perehtynyt työntekijä joka suurinpiirtein tiesi mihin hommaan oli ryhtymässä.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

peke
Viestit: 9
Liittynyt: 05 Elo 2015, 07:20
Car(s): Alfa Romeo 156 jts

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja peke »

Kiitos vinkistä Putkoselta varattu hihnanvaihto- aika ensiviikolle. Hintakin mielestäni aika inhimillinen 450 € :wink:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

peke kirjoitti:No niin taas kysellään. 156 jts . Onko palstalaisilla tietoa Kouvolan seudun jakopään rempan tekijöistä ? Tuli 120tkm mittariin ja hihnanvaihtoremontti odottaa. Jos vielä joku osaisi sanoa happitunnistin 2 , onkohan se katalysaattorin jälkeen ? Ilmeiseti niitä kaksi kpl on ?
Siellä on neljä anturia. Bank 1 ja 2, molemmissa anturit 1 ja 2. Bank 1 sensor 2 esimerkiksi ykköslohkon jälkimmäinen anturi.

Jos herjaa tulee niiltä ykkösantureilta niin vika on yleensä liittimissä eikä itse anturissa.

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

En nyt oikeen ota tolkkua tosta aikaisemmin mainitsemastani 1.9 jtd:n jakopäästä. Selasin brittifoorumitkin läpi, ja sielläkin ihmiset jopa taistelivat siitä mikä on sopiva hihnanvaihtoväli.

Vähän harkinnut tuommoista jossa on vaihdettu hihna ja vesipumppu 2013 kesällä, 50tkm sitten. En ihan heti viitsisi alkaa remmin kanssa jumppaamaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

8v on käsittääkseni täysin samanlainen tehdä, kuin 2.4JTD 10v - eli vähemmän ahdas, eli tehtävissä parkkipaikalla keskinkertaisilla työkaluillakin.
Ei tarvitse erikoistyökaluja - joku 8v omistaja sais tuon varmistaa, mutta näin kuulemma Fiiatin 1.9JTD:n kanssa.
Yhdellä nokalla on vähemmän säädettävää ja vähempi määrä venttiileitä.

Oma 2.4JTD kesti vesipumppu ~100tkm, vähän yli, ennen ku laakeri petti. Ja ikää oli kai 5v myös.

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Tässä siis kyseessä 16-tappinen malli, vm.05.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Sama kone Saabin keulalla oli 5v/120tkm, mutta silloisen työkaverin autossa se ei ihan sitä kestänyt, kun vesipumppu hirtti kiinni.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Mitenköhän noiden laatu ja kesto voi vaihdella noin paljon.

Brittifoorumilla ihmiset mainitsee oman hihnan kestoksi kaikkea kahden ja seitsämän vuoden väliltä ja 20-150tkm. Hämärää.

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Saabilla on ollut reteesti myös 10v/150tkm hihnanvaihtoväliä ko. mosalle. Saabistien keskuudessa kuitenkin 100tkm on pidetty hyvänä ideana juurikin vesipumpun vuoksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Wiltsu kirjoitti:En nyt oikeen ota tolkkua tosta aikaisemmin mainitsemastani 1.9 jtd:n jakopäästä. Selasin brittifoorumitkin läpi, ja sielläkin ihmiset jopa taistelivat siitä mikä on sopiva hihnanvaihtoväli.

Vähän harkinnut tuommoista jossa on vaihdettu hihna ja vesipumppu 2013 kesällä, 50tkm sitten. En ihan heti viitsisi alkaa remmin kanssa jumppaamaan.
Ite pitäisin sen 100th maksimina. Oma tapaus---> http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=28066
Eli remmi olisi kestäny, mutta vesipumppu antautui.
Remminvaihto sinänsä ei ole mitään rakettitiedettä ja onnistuu ilman mitään säätö/ lukkopaloja tai muita erikoistyökaluja, mutta työskentelyväli on ...keleen ahdas

LasseP
Viestit: 68
Liittynyt: 14 Touko 2012, 12:07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja LasseP »

No niin talvi tulossa ja vaimon 156:sen tehdasilmastointi päätti olla tottelematta ilmanohjaus pyyntöjä käyttöpyörää kääntelemällä. Olisiko kukaan jo korjannut mokomaa vikaa ja jos niin miten ? Autohan on 1.8 sw . Kiitoksia neuvoista jo etukäteen, varsinkin jos niiden avulla eläkeläinenkin osaisi korjata vian.
LasseP

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kyseessä lienee yksi alueinen ilmastointi, jossa vaijerivälitteinen ohjaus puhalluksen suuntaukselle. Sieltä on oletettavasti korkannut vaijerin kiinnitys säätöpyörään tai vaijerin kuoren kiinnitys runko-osaan.

Korjaus riippuu hyvin pitkälti siitä mikä sieltä on pettänyt. Eli täytyy purkaa säätöpaneelia sen verran, että pääsee näkemään. Jossain täällä muistelisin nähneeni purkuohjeet tuohon vanhemman malliseen ilmastointipaneeliin, ihan jopa kuvien kera. Olisko ollut teknisessä osiossa?

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Kokemuksia vapaavirtaussuodattimista & äänimaailmasta ja mahdollisesti myös tehonlisäyksestä?
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Muistaakseni jossain täällä oli keskustelua eri vapaavirtaussuodattimista ihan dyno-testien kanssa. Lopputulema taisi olla se, että hyvällä/kalliilla suodattimella teho laski vähiten vakioon verrattuna. :silly:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Olikohan TDi-magazine joka useampi vuosi sitten testasi paneelimallisia vapaavirtaussuodattimia. Virtauspenkin mukaan virtasivat kyllä enemmän kuin vakiot, mutta dynomittausten mukaan sillä ei ollut mitään vaikutusta mihinkään.

Avoimet kartiosuodattimet imee kuumaa ilmaa moottoritilasta joten niillä on vaikutusta mihinkään kun tehot laskee.

Koteloiduilla kartiosuodattimilla voi pientä teholisää saadakin, mutta vakiomoottorissa todennäköisesti aika marginaalista.

K&N muistaakseni lupaa noille kiteille että takaavat että teho nousee, määristä eivät kuitenkaan puhu mitään. Siis samassa penkissä ennen ja jälkeen kitin asennuksen jos ei teho nouse niin rahat takaisin.

Mulla oli 75:ssä ostaessa avoin kartio. Onhan se busson ääni kiva, mutta kyllä se mölinä äkkiä rupesi kyllästyttämään ja vaihdoin suodattimen koteloituun.

Joku tuusninkifirma myy 156:een kartiosuodatinsarjoja joissa se suodatin tulee pakosarjan päälle. Oikein optimaalinen sijoitus :mrgreen:

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Mietinkin et jos kokeilisi laittaa kartiosuodattimen koteloon, josko sillä ois mitään eroa vakioon. En löydä sitä topikkia vapaavirtaavistasuodattimista dynotestejen kera.. :(
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^En löytänyt nyt itsekään sitä, mutta olen kyllä lähes satavarma, että sellainen ketju täällä jossain oli.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itsekin muistan moisen keskustelun... Oisko ollut ihan jopa tässä ketjussa tai jossain projektissa?

Avatar
uniiq
Viestit: 419
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

Tossa ku olin irrottamassa 156:sen takaovipahvia nii jäin ihmettelemään, et miten toi ikkunaveivi irrotetaan. Siinä pitäis ilmeisesti olla joku lukitussysteemi, mut ei ainakaan auennu vaikka linkkarilla yritin avustaa. Voiks joku hieman opastaa?
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Onnistuin katkaisemaan polttoainesuodatinta vaihtaessa 2,4 JTD:hen veden erottimen anturipotikan suotimen pohjasta. Kiristin liikaa sitä uuteen suodattimeen ja se tietty katkesi. En löytänyt netin ihmeellisestä maailmasta varaosahaulla tuota osaa. Osaiskos joku neuvoa ?
Löytyiskö joltakulta jopa käytetty purkuosana ?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

BMWekenäs kirjoitti:Tossa ku olin irrottamassa 156:sen takaovipahvia nii jäin ihmettelemään, et miten toi ikkunaveivi irrotetaan. Siinä pitäis ilmeisesti olla joku lukitussysteemi, mut ei ainakaan auennu vaikka linkkarilla yritin avustaa. Voiks joku hieman opastaa?
Lasista haluat irti? Lasin päässä on "perhonen", koska noh. Se on oikeastaan perhosen muotonen klipsi. Se menee siis lasin läpi, pitää vaan joko vetää tai työntää sivusuunnassa, jotta lukko"sokka" irtoaa ja sitten vetää tai työntää tappi lasista irti.

Olikos FAQ-puolella kuvalinen ohje ihan veivin vaihtamiseen; myös projektiketjusta tarpeeksi kaivamala pitäisi löytyä mekaaniselle, että sähköiselle veiville kuvia.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Tarkoitti varmaankin ikkunaveivin irroitusta, että saa ovipahvin irti, tai niinhän tuossa kysyttiin.

Veivin ja pahvin välistä täytyy saada "lukitussokka" pois. Onnistuu ohuella talttameisselilla tms. työkalulla. Sokan näkee sieltä välistä, kun hiukan venyttää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Katsos kun en osannut lukea. Syytän puhelintani...

Ja noinhan se läks. Ja jos lukkosokka on tarpeeks väsynyt, lähtee muutenkin (tää o varmaan harvinaisempaa).

Avatar
Oleino
Viestit: 1950
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Se sokka sitten putoaa kivasti pihamaalle ja ei löydy enää ikinä. Ai mistä tiedän? :silly:
Tein itse - säästin

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Oleino kirjoitti:Se sokka sitten putoaa kivasti pihamaalle ja ei löydy enää ikinä. Ai mistä tiedän? :silly:
Et oo vaan kattonu kottikärryn renkaasta ?
Siinä se kuitenkin on pystyssä keväällä...

Avatar
uniiq
Viestit: 419
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

Noniin kiitoksia, homma jälleen hallussa :-D
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Johan tässä on ilman isompia murheita jo hyvä tovi menty, mutta nyt vaikuttaa siltä, että ilmi tulee tiensä päähän.

Pari päivää sitten 60-100kmh kiihdytyksessä tapahtui odottamaton nykäys ja moottorin vikavalo syttyi sekunniksi. Mitään koodeja ei kuitenkaan jäänyt muistiin. Tänään taas ripeässä risteyksen ylityksessä esiintyi kesken kiihdytyksen pari rajua nykäystä, niinkuin rajoitin tulisi vastaan. Ei tälläkään kertaa koodeja muistissa.

Ensimmäisen insidenssin jälkeen tyhjäkäynti pyöri hetken jossain 400 rpm:n paikkeilla, mutta tänään tuota ilmiötä ei tullut. Tyhjäkäynnissä on viimeaikoina muuten esiintynyt täysin satunnaista karkeutta joka tulee ja menee miten tahtoo. Pienellä kaasulla menossa ei huomaa mitään mystistä.

Mitäs raati sanoo? Lähdenkö ilmikauppaan?

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Athrez kirjoitti:Mietinkin et jos kokeilisi laittaa kartiosuodattimen koteloon, josko sillä ois mitään eroa vakioon. En löydä sitä topikkia vapaavirtaavistasuodattimista dynotestejen kera.. :(
Mulla on simotan kaksoiskartiosuodin siellä orkkiskotelon sisällä. Snorkkeli on otettu pois. Äänet on kivat mutta tehonnoususta tai laskusta ei havaintoa :-D vois toki olettaa että jos originaali kotelo pitää pakosarjoista hohkaavan lämmön kurissa ja ilmanvirtaus suotimen läpi on edes hiukan rivakampaa niin... Selkeesti 0,5 hv on mahollisesti ruutia lisää koneessa.
Toisaalta mul on myös sellanen obd liittimessä oleva "teholastu" kanssa kiinni ja täytyy sanoa että jotain se tekee koska ne imuäänet on erillaiset riippuen onko lastu kiinni vai ei. Ilman lastuboksia imuäänet on vaimeammat, lastulla vois kuvailla melkeinpä karjunnaksi. Hieno efekti sinänsä.. :) Myös pikkubusson ns" tehopiikki" tippu siitä 4000 kiekoilta hieman alemmas (3800) kun vaparin laitoin.

Onko muuten asiantuntijoita linjalla senverran että osaisi selittää sen imuputkessa olevan "sivukammion" funktion mulle. Oliko niin että sillä on jotain tekemistä alaväännön kanssa? Eli jos laittaa sellasen komian kiiltävän suoranputken massamittarille niin alavääntö kärsii...? Miksi?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Obd liittimessä teholastu? Elikkäs :crazyeyes:

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Heposia :mrgreen:
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

JaRoDD kirjoitti:Obd liittimessä teholastu? Elikkäs :crazyeyes:
Jotain tämmöstä:

http://www.ebay.co.uk/itm/Plug-and-Driv ... 48834a1ccf

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tuomas K kirjoitti:
JaRoDD kirjoitti:Obd liittimessä teholastu? Elikkäs :crazyeyes:
Jotain tämmöstä:

http://www.ebay.co.uk/itm/Plug-and-Driv ... 48834a1ccf
+35% hp ja +25% nm
:mrgreen:

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

No kaikkee sitä näkee ku vanhaks elää.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Päälle 300 pollea GTA:han alle kympillä.
Kokeile ihmeessä..

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Tuomas K kirjoitti:
JaRoDD kirjoitti:Obd liittimessä teholastu? Elikkäs :crazyeyes:
Jotain tämmöstä:

http://www.ebay.co.uk/itm/Plug-and-Driv ... 48834a1ccf
Eiku tällänen joku tais olla..Puolanpojilta.150e Ja jos tuote on Pro Racing niminen niin pakkohan sen on toimia. :lol:


http://www.ebay.co.uk/itm/Performance-C ... 33aabdafc6

Mut mikä sen imuilmaröörin lisäkammion salaisuus on?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kammio on helmholz-resonaattori. Vaimentaa imuääniä, mutta on siitä joten iloa virtauksenkin kannalta kun useampi kokeilija on raportoinut poiston heikentävän vääntöä.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Tuomas K kirjoitti:Kammio on helmholz-resonaattori. Vaimentaa imuääniä, mutta on siitä joten iloa virtauksenkin kannalta kun useampi kokeilija on raportoinut poiston heikentävän vääntöä.
Mulla oli kakstahtisessa IZH pyörässä jälkiasenteinen purkki imukaulassa.
Siinä sen todella huomas kuinka paremmin kone jakso vetää purkin kera vs. purkki tulpattuna
Nykyisinhän käytetään läppäpyttyjä ajamaan samaa asiaa.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Juu,koitin joskus "suoralla putkella" ja hävis alaväännöt täysin. Noi resonaattorikotelot parantaa ilman kulkua putkea pitkin. Ilma kiertää "mokkuloissa" siten, että tietyillä kierrosalueilla saadaan jopa pieni paine imuputkeen. Näin luin jostain artikkelista/insinöörin lopputyöstä tai vastaavasta. Siksi hämmästelen kun mm.autodelta myy kolmellasadalla suoraa putkea joka lisää tehoa...

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Kyllähän se tuntuu persdynossa kun lompakko ohenee 8)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

willez kirjoitti:Siksi hämmästelen kun mm.autodelta myy kolmellasadalla suoraa putkea joka lisää tehoa...
Kauppa se on mikä kannattaa :)

Vanha viisaushan eri versioinaan kertoo että viritys on onnistunut jos teho ei laske yli 20 %.

Kyllähän jotkut on pitäneet tessussa jonkunlaisena virityksenä muuttaa tulpanjohtojen järjestystä ja persdyno todistaa virityksen onnistuneeksi. Jokuhan sitä foorumilla kokeili, persdyno tosiaan kertoi voimaa tulleen lisää, mutta oikea dyno kertoi että vääntö heikkeni koko kierrosalueella, mutta alakierroksilla eniten joten syntynyt "tehopiikki" kertoi persdynolle tehon kasvaneen. Näin "viritykseksi" kelpaa vähän mikä vaan.

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Edellisen viestini oireiden perusteella laitoin Motonetistä uuden anturin tilaukseen. Otin eilen anturin käteen ja puhdistelin sitä ilmille tarkoitetulla aineella, mutta yläkierrosten puhti on edelleen poissa. Diagnoosi taisi mennä kuitenkin putkeen, sillä tänään joutui lämpimällä koneella vähän sahailemaan, ennenkuin busso heräsi tulille. Muistiin jäi vikakoodi P0110 - Air temperature sensor, mikä ilmeisesti viittaa ilmiin.

Tällaisessa cf3 v6:ssa on muuten F00C2G2004 nron anturi.

Avatar
uniiq
Viestit: 419
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

Millasia vastuksia ootte laittanu siihen apukuskin penkin istuintunnistinjohtoon, jotta se toimii kun ei ole kytkettynä penkkiin? Tunnistin on siis rikki penkissä, ja ajattelin ohittaa sen kokonaan, koska bägivalo sytty...
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

BMWekenäs kirjoitti:Millasia vastuksia ootte laittanu siihen apukuskin penkin istuintunnistinjohtoon, jotta se toimii kun ei ole kytkettynä penkkiin? Tunnistin on siis rikki penkissä, ja ajattelin ohittaa sen kokonaan, koska bägivalo sytty...
Jostain foorumilta se vastuksen koko löytyy, itse en muista.
Mutta kävit kaikki liittimet läpi ja ei auttanut, vai antaako se vikakoodia risasta tunnistimesta?

Avatar
uniiq
Viestit: 419
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

Eiku vaihdoin penkit, niin sen jälkeen sytty eli pakko olla tuo apukuskin penkin tunnistin rikki.
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

Vastaa Viestiin