Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Laitan Delphit tilaukseen, toivottavasti olisivat edes kohtalaiset. Uusille alatukivarsille ei kait voi oikein tehdä muta kuin lisätä rasvaa palloniveleen. Vanhojen tukivarsien puslat on niin sohjona ettei niistä oikein tiedä miten niiden kuuluisi toimia. Haarukkaan tuleva pusla ainakin on sellaista mallia ettei siinä kait oikein voi olla mitään liikkuvaa metalliholkkia, vaan puslan kumi vastustaa kiertoliikettä? Sama homma taitaa olla apurunkoon kiinnitettävien puslien kanssa, eli niitä ei auta purkaa ja rasvata? Vai kuuluuko kiertoliike tapahtua alatukivarren päiden ja puslan sisäosan välillä?
(Onneksi ketjun otsikko on Tyhmiä kysymyksiä :-D )
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^joo, kumi antaa peräksi. Noi kestää niin kauan, kunnes vulkanointi metalliin pettää. Trw olisi ollut varmempi ratkaisu. Tuo kumin ja metallin "liimaus" tuntuu olevan monelle tarvikevalmistajalle ylitsepääsemätön juttu.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^ En ole vielä tilannut osia, ostoskorissa ovat yhä eli ehtisi vielä tilaamaan muunmerkkisiäkin. Aika ristiriitaisia tietoja tuntuu löytyvän sekä täältä että ulkomaisilta saiteilta noista tarviketukivarsista, jotkut kehuu TRW.tä ja toiset haukkuu, ja sama homma muiden tarvikemerkkien kanssa. Tästä voisi kait päätellä että laatu ei ole tasaista, säkällä saattaa saada kelvollista tavaraa?

Tilaukseen menee joko TRW:t tai Delphit, tai Moogit tai jotkut muut :-D
Ihan mielenkiinnosta kysyisin että kuinka alatukivarsien tarvikepuslat kuuluisi oikein asentaa vanhoihin tukivarsiin, pitäisikö ne liimata kiinni (siis ne puslat jotka tulee kiinni apurunkoon), vai kuinka ne osaavat olla liikkumatta tukivarren ja kumin välistä, luulisi että sieltä ne liikkuisivat jos vaihtoehtona olisi jäykän kumipuslan venyttäminen kiertosuuntaan?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
TRW on aika hyvä, mutta tosiaan itsellänikin sellainen alkoi narisemaan jo pian. Kesti tosin ilman välyksiä ainakin yhden vuoden...
Sekin on ihan tuurista kiinni tänäpäivänä, ikävä kyllä.

Lisäksi sitten jos Lemfjörder tekee tukivarsia näihin, niin se voisi olla aika hyvä. Toisaalta hinta todennäköisesti ainakin orkkiksen tasoa.
Vahva mielikuva olisi Lemistä, että olisi nimenomaan tukivarsissa ollut useampikin monta vuotta ja ainakin 100tkm kestäneitä, siis Alfassa. Saattoi toki olla iskariakin, jolloinka muistaisin tuon väärin...

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

oem- trw kestää. Tarvikeversiosta saan kokemuksia, kun nyt sellaiset on ylätukivarsina. Tarvikepuslat sinne altukivarsiin prässätään holkkeineen , ovat samannäköiset kuin vanhatkin ( puslan kiinnitysrunkoa myöden) . Uretaanipuslat saranoituu sen sijaan holkkiin/akseliin.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Camber »

stoichiometric kirjoitti:oem- trw kestää. Tarvikeversiosta saan kokemuksia, kun nyt sellaiset on ylätukivarsina.
Meinaat että näillä on jotain eroa?

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^en tiedä, mutta jos kerran täälläkin on raportoitu ongelmista trw: n kanssa niin vähän haiskahtaa. Tosi tasakestoiset ovat olleet ylätukivarret omalla kohdalla ~samat kilometrit ja vuodet, ensiasennus vs toiset. Toiset oli sellaiset, mistä oli smirgelöity alfan merkki pois. Nyt nämä uudet on ihan alunperin ilman merkkejä ja osanumeroa, siis aidot tarvikkeet. Mietityttää, että onko valumuotin lisäksi eroa myös vaikkapa puslarasvassa/määrässä yms? En huomannu katsoa, minkä merkkisillä puslilla ovat.

Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Onko kokemuksia noista tukivarsista, tekisi mieli livauttaa kierros uretaanipuslakkeja omaan harrastekiukaleeseen. Porsiiko niistä enemmälti puslat vaiko pallonivelet?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Keskiputki vuotaa vaimentajan kannakkeen vierestä, ajattelin vaihtaa uuteen. Kysymys kuuluu, eteenpäin on laippaliitos pulteilla, onko tuossa jokin tiiviste vai riittääkö asennustahna?

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^ ensmäisestä parista meni pallot ja toisesta puslat. :)

^siin on kartiotiiviste. Ei ole kertakäyttöinen, joten voi vielä pelittää.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Camber »

stoichiometric kirjoitti:^en tiedä, mutta jos kerran täälläkin on raportoitu ongelmista trw: n kanssa niin vähän haiskahtaa. Tosi tasakestoiset ovat olleet ylätukivarret omalla kohdalla ~samat kilometrit ja vuodet, ensiasennus vs toiset. Toiset oli sellaiset, mistä oli smirgelöity alfan merkki pois. Nyt nämä uudet on ihan alunperin ilman merkkejä ja osanumeroa, siis aidot tarvikkeet. Mietityttää, että onko valumuotin lisäksi eroa myös vaikkapa puslarasvassa/määrässä yms? En huomannu katsoa, minkä merkkisillä puslilla ovat.
Mun mielestä kuulostaa vähän salaliittoteorialta, jotenkin en jaksa uskoa jos tulevat samalta tehtaalta että olis mitään eroa kestossa.
Mulla on nyt Heikalta ostetut TRW.t, muistaakseni oli juuri tuo Alfan merkki smirglattu pois näistä, 2vuotta olleet nyt ilman narinoita,
oman kokemuksen mukaan mitään muuta ei kannata edes harkita kun TRW.tä

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^en salalittoteorioi ja munkaan mielestä ei kannata sinne muuta laittaa kuin trw. Olkoot merkillä, smirklattu tai ilman merkkejä. :) Tuo ylätukivarsi on kriitillisen osa 156:n alustassa imo ja trw on sen oikea valmistaja. Jos noit uudet varret nyt alkaa alta 4-5 vuoden narisemaan/kolisemaan niin sitten ovat eri kamaa. :wink:

Ja sitten myös trw:n alatuvarsien takapuslat on erilaiset kuin muissa, muutos löytyy myös eperistä.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Camber »

^Kylläkyllä, voihan se olla että noitakin väännetään eri tehtailla ja sitäkautta tulee hiukan erilaisilla merkeillä / smirglauksilla jne. :)
Mutta mistäpä tavan tallaaja voi tietää mitä saa kun tilaa vaikka jostain nettikaupasta, en edes uskalla kysyä paljon tollanen orkkis kustantaa marmorilla,
ja onko siinäkään sitten mitään eroa... mä en ainakaan voi tietää :roll:

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^jossain nettikaupoissa on molempia valittavana, alfan merkillä varustettu maksaa ~tuplan.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Camber »

^Ok, tässä kohtaa se on sitten jokaisen oma päätös haluaako maksaa siitä Alfan logosta tuplahinnan ja uskooko sen varren olevan tuplasti kestävämpi :P

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Ehkei täällä sitten kuitenkaan oltu haukuttu TRW:n tukivarsia, vaan jossain ulkomaan sivustoilla, en muista mistä tuollaisia mielipiteitä luin :oops:
Ulkomaisilla saiteilla väittävät että TRW olisi Alfan alustan orkkisosien toimittaja ja TRW:n orkkisosat olisivat mukamasti laadukkaampia kuin perus- TRW:t.
Oikeastaan ihan samantekevää mitä noi kestää, ala-ja ylätukivarret on niin helppo vaihtaa että vaihtohomman voi tehdä vaikka kerran pariin vuoteen :)
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Faktaa:
Lätkä voi olla TRW.
TRW voi myös olla osan valmisTUTTAJA.
Silti osan valmistaa vaikkapa Delphi.

Ne, missä vaan on Alfan/jonkun muun merkin logo, on laatuvaatimuksiltaan kovemmat (=kalliimmat ja tarkemmat), kuin ne, missä sitä ei ole.
Ne osat, joista k.o merkki on hiottu pois, voi hyvinkin olla oikeasti parempilaatuisia kuin ne, joissa sitä ei laisinkaan ole ollut.

Fiktiota:
Merkki kertoo laadusta tai epälaadusta. Pääsääntöisesti TRW on hyvää, mutta on niitä huonojakin tukivarsia sieltä nähty (juurikin niitä, missä ei ole ollut mitään merkintää tai mainintaa Alfasta esim.).
Delphin tukivarsista kuullut hyvää monellakin muulla merkillä, mutta siinäpä se juju taas onkin - Delphi sekä valmistaa, että valmistuttaa niitä samoja osia.

Eli valmistajalla ja laatukriteereillä on se painoarvo, ei valmistajalla tai valmistuttajalla muutoin. Usein kalliimpi hinta kertoo korkeammista kriteereistä (tai sitten Suomi-lisistä).

Jos se olisi Ricambi Originale ja valmistajana olisi Mapco, uskaltaisin ostaa. Koska alkuperäisosana jos osaa myydään, on siinä tehtaan kertomat laatuvaatimukset, jolloinka voidaan ainakin kuvitella sen olevan jonkin sortni laatuinen.
Poikkeuksena tähänkin sitten ne, missä taas tehtaalla ei ole laatuvaatimuksia - ei ole tarvetta moiselle. 156 on tästä hieman poikkeuksellinen, että sen alusta on selvästi kovemmalla rasituksella kuin todella monen muun saman kokoluokan ja "persoonan omaavan" automallin alusta; näille muille voi hyvinkin toimia 20euron Mapcon tukivarsi ilman murheita, jolloinka 120eur maksaminen orkkisosasta on puhdasta turhuutta.
Ja niin edelleen ja niinpoispäin :)

Mutta jotta pysyttäis topicissa;
Mitäs kikkoja osaatte kertoa, että millä sais takajarrukilvet lopettamaan kuonan keräämisen, ettei kirsku ku vieras sika piestäessä kun hiljakseen ajaa? Jotain hiekkaa, kiviä tms. meni taas vaihteeks kilven ja levyn väliin, metelistä päätellen.
Kuinkahan iso väli jarrukilven ja jarrulevyn välissä pitäisi olla?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Jos se olisi Ricambi Originale ja valmistajana olisi Mapco, uskaltaisin ostaa.
Mapco on vain tukkuri joka ostaa osat sieltä mistä halvimmalla saa ja lyö oman nimensä päälle. Tai sitten "Mapoc" kuten eräässä kumissa kun pieni kiinalainen ei osaa kirjoittaa nimeä oikein :) Mutta eivät siis valmista mitään.

Mutta yleisesti taitaa useimmilla osamerkeillä olla valikoimassa paljon laajempi valikoima osia kuin mitä itse valmistavat. Haukkuihan joku Motonetinkin huijarifimaksi kun Motonetista ostetun SKF-laakerin paketissa luki että valmistanut tai valmistuttanut SKF, kun kuulemma kaikki muut myy "aitoa" osaa :mrgreen:
Aquatica kirjoitti:156 on tästä hieman poikkeuksellinen, että sen alusta on selvästi kovemmalla rasituksella kuin todella monen muun saman kokoluokan ja "persoonan omaavan" automallin alusta
Ei 156:n alustassa muuta erikoista ole kuin ylätukivarsien puslat edessä. Muuta eksoottista tai osien kannalta vaativaa kohtaa sieltä alustarakenteista ei löydy.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei rakenteellisesti, mutta lähinnä se mihinkä se joutuu.
Vaikka samanlaisia (tai lähes) alustaratkaisuita on muillakin, ne ei ole niin "äärimmilleen venytettyjä" kuin 156:ssa. Ja siksipä ne kestääkin paljon pidempään.

Tuota en edes tiennyt, ettei MAPCO itse valmista kamaa. Mutta toisaalta tuo taas selittää sen laadun...

jmi
Viestit: 1488
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mulla on varmaan rauhallinen ajotyyli ja vähäiset vuosiajot (n.10tkm), kun kertaakaan en ole väljää ylätukivartta vaihtanut. Joskus olen rikkonut itse ja joskus olen vaihtanut narinan takia vaikka loppujen lopuksi narina kuuluikin iskareista.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Ei rakenteellisesti, mutta lähinnä se mihinkä se joutuu.
Vaikka samanlaisia (tai lähes) alustaratkaisuita on muillakin, ne ei ole niin "äärimmilleen venytettyjä" kuin 156:ssa. Ja siksipä ne kestääkin paljon pidempään.
No ei siellä 156:n alustassa mikään mihinkään kovin erikoiselle rasitukselle joudu :) Ainoa erikoisuus on edelleen ylätukivarren puslat. Jos muut paikat ei kestä niin syy on osien mitoituksessa tai laadussa, ei rakenteiden erikoisuudessa.

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

156 omaa kyllä aika hienon alustan. Päällekäiset tukivarret edessä (eikä mitään mak perseonia) ja vastaavasta takana sitten se joustintukiratkaisu jossa poikittaiset tukivarret hyvin pitkät. Näillä ratkaisuilla saadaan suht köykäset rakenteet ja pystykulmien hallinta joustoissa. Onhan joskus testattu vakio tessu vs vakio 320 penari, arvatkaapa kumpi oli nopeampi. :)
Jos olis etupäässä ollu tuo perssoni ja takapäässä joku puolijäykkä tai saappimainen banhard tangolla tuettu akseli, nii olis jääny kyllä koko auto hommaamatta. :)

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Mistä olette ostaneet alatukivarsien kiinnityspultteja, pari kun katkesi vanhoja tukivarsia irrotettaessa? Pultit taitaa olla M10 1,25 nousulla ja niissä on kiinni jotkin erikoisprikat. Onko forumilaiset ottaneet talteen noita purkualfoista?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Macela
Viestit: 2635
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Katsurilla katos puolet jarrunesteistä ja ilmeisesti jostain vuotaa edestä vasemmalta, nyt yön jälkeen säiliössä ei näy enää yhtää nesteitä. Minkähänmoisessa paikkaa noi jarruputket/letkut tuolla menee?
Viimeksi muokannut Macela, 01 Huhti 2015, 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

Sautio kirjoitti:Mistä olette ostaneet alatukivarsien kiinnityspultteja, pari kun katkesi vanhoja tukivarsia irrotettaessa? Pultit taitaa olla M10 1,25 nousulla ja niissä on kiinni jotkin erikoisprikat. Onko forumilaiset ottaneet talteen noita purkualfoista?
Juuri selvittelin samaa. Ainakin Alfaworkshopista näyttäisi saavan. Oletettavasti muistakin varaosaliikkeistä.
http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/156 ... tc._.shtml

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

pultteja löytyy berner pultista. on 8.8 ja 10.1stä.
sieltä löytyi myös noita alu prikkoja.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Berner:istä minäkin hain 156:n takapäähän ja etuiskareihin sekä gtv:n etupäähän tarvittavat pultit (kaikki).Mukavampi laitella uusia.
Pituuksissa tai kannoissa voi joutua hieman säätämään.
12.9:nä löytyy myös ainakin Hml:sta.
Kilohinnalla myyvät, varmaan halvempaa kuin Ricambi Orginaaleja tilata.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Kiitokset, täytyy hakea huomenna Berneriltä. Autokeskuksessa ja Deltalla myivät ei-oota.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja katiska »

Sautio kirjoitti:Kiitokset, täytyy hakea huomenna Berneriltä. Autokeskuksessa ja Deltalla myivät ei-oota.
Ainakin Mega-Auto Lahdessa myy ja tilailee Ricambi Orginaaleja.
Hintakin on ollut todella kohdallaan (muutama euro per pultti).
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Taisi olla 10-15€ kassi kun hain 156:een noita kiinnikkeitä.

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

Onko teillä ollu mallikappale mukana kun haette, vai millä sitä saa juuri kuhunkin kohtaan sopivan (jos ei siis osta originaleja)? Aavistuksen hankaloittaa myös kun alkuperäiset on kiinni siinä autossa millä ne uudet pitäisi hakea. :(

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tönärillä sai mitattua alapuolelta.
Gtv:n kanssa oli mallikappaleet mukana.
Googlella ahkerasti etsimällä löytänee ainakin osan mitoista.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^^ Tarvitseeko pultteja vaihtaa jos ne eivät mene poikki? Hain Berneriltä 10.9 -lujuusluokkaa olevia 1.25 nousuisia 10mm:n pultteja alatukivarsien kiinnityksiin ja 8mm:n pultteja vakaajan runkopuslien pantojen kiinnityksiin. Käytän varmaan noista uusista pulteista ainoastaan nuo kaksi katkennutta 10mm:n lyhyttä pulttia (eli alatukivarsien takapuslakiinnikkeen lyhyet pultit joista katkesi molemmilta puolita yksi kpl.).
Noissa uusissa pulteissa ei ole sitä kavennettua ohjuripäätä eikä "rihlausta" prikkoja varten, vanhat pultit näyttävät käyttökelpoisilta puhdistuksen jälkeen, ja prikatkin alkoivat liikkumaan.

Allekirjoittaneelta löytynee siis noita pultteja jos on tarvetta sellaisille. Kannattaa laittaa irrotusöljyä useaan kertaan vuorokausia aikaisemmin niihin pultinpäihin (siis yläpuolelta), jos on käytössä induktiolämmitin tai hitsipilli niin aina parempi. Itselläni ei ole kuin butaanitoho jolla en viitsinyt alkaa leikkimään, ei se juuri mitään lämmitä, pitäisi olla happea ja asetyleeniä.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^jos lähtee kohtuudella irti, nii ei tartte vaihtaa, wanhat toimii kyllä. Semmosilla pulteilla saattaa olla vaihtotarve, mitkä kuuluisi vetää asteilla kiinni.

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

^ ja ^^ Ainoa on, kun sitä ei voi tietää etukäteen meneekö jokin poikki vai ei. Kätevää olla varuilla koko satsi. Homma ja auto on kuitenkin sitten jumissa, jos vasta hajoamisen myötä rupeaa uusia haalimaan.
Kaikista suurin syy kuitenkin lienee oma turhamaisuus, minkä sille mahtaa kun haluaa että kaikki on tiptop. :D

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^ Jos haluat että on tiptop niin tilaa orkkispultit jostain ulkomailta, siis jos remonttihommalla ei ole kiire, sopivuus on ainakin ok? Parempilaatuisilta nuo orkkispultit vaikuttavat kuin ostamani. Parin pultin mukana tuli muutana säie kierrettä mukana, ostin noita varten varuuksi pidemmät pultit ja mutterit josseivät pidä enää.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eikö marmoritiskiltä saa noita pultteja ostettua?

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

^Autokeskukseen laitoin kyselyä aiemmin viikolla. Kaikkia kolmea (neljää) eri pulttia ei ollut maassa, mutta Konalassa pitäisi olla ainakin jotain ja tilaamalla toki saa. Ne tosin maksaa reilut 10eur kappaleelta, ei siis ihan ilmaista tuokaan.

Osanumerot:
- 60655492
- 7676542
- 60689020 (nämä kaksi lienee vaihtoehtoja toisilleen?)
- 60682209 (nämä kaksi lienee vaihtoehtoja toisilleen?)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

No on ne pultille hinnan keksinyt :)

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

^Sanos muuta. Harmittavasti näyttäisi vielä olevan ihan linjassa muun maailman hintojen kanssa. :(

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^ laita irrotusöljyä ja koeta avata pultteja, ihan hyvin tuntee mikä pultti alkaa taipumaan eikä aukea. En itse noita uusisi jos vanhat vaan saa auki.
Olen tehnyt kansihommia liki kymmeneen autoon, koskaan en ole vaihtanut kansipultteja vaikka kulmakiristeisiä ovat olleetkin, eli kait "venyviä pultteja", kyllä ne tuntuu kestävän.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Todennäköisesti noinkin, vähän kuin jakopäässäkin niin toisinaan hiukan turhaa kaikkien rullien ja rojujen vaihtaminen, taikka tiivisteen uusiminen pumpun vaihdossa jne.
Siin on vaan se koistinen, jos kaikki alkaa tekemään noin, niin montako kertaa se edellinen ropaaja on jo ne pultit käyttäny ennen sua :mrgreen:

Onneksi hämeenlinnassa on pulttikauppoja niin saa melkein mitä vaan uutena, ehkä kannenpultteja lukuunottamatta, kohtuuhintaan.

Itseä ahistaa, kun ammattikorjaajatkaan (tai varsinkaan?) ei koskaan kerkeä rasvaamaan mitään pultteja. Isän auto tuli jousien vaihdosta, niin renkaita vaihtaessani hieroin vaseliinilla etutolppien ja koiranluiden pultit, että saa seuraavallakin kerralla auki. Hyvin oli hiertynyt metalli paljaaksi jousiremontissa, vuoden päästä olisi ollut umpijumissa.

Toinen yleinen tapahan on, että jos joku pultti just saadaan irti kahden tunnin tappelulla, kanta ihan sileenä, niin sitten se laitetaan takaisin autoon "koska on ensi kerralla jonkun muun murhe".

Toisaalta ei uudet pultitkaan hyvä asia ole, peruspulttien sinkitys ei kestä autossa paljaana päivääkään, tehtaan pultit kestää vuosia. Sen takia en ala ehjiä pultteja vaihtamaan ja otan autoista talteen alkuperäispultit, jotka ei ole ruosteessa.

En tiedä mistä saisi niin hyvin sinkittyjä. Jotain isoja kokoja saa kuumagalvanoituina, mutta ne on aika rujoja pinnaltaan ja kierteeltään.

Rasvana käytän CRC:n "adhesive grease" vai mikä se nyt on, sitkastettu vaseliini, kun sitä saa kaikkialta. Jos joku tietää vielä tuhdimpaa ja yhtä hyvin suolavettä kestävää rasvaa saa vinkata. Tai olishan tuolla purkissa aitoa hautatervaa..

Mutta on se kiva, kun muutaman vuoden päästäkin alusta purkautuu helposti ilman tappeluja ja katkenneita pultteja.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^en osaa sanoa onko parempaa vai huonompaa, ainakin merivettä pitäisi sietää
https://www.motonet.fi/fi/tuote/603087/ ... 53g-purkki
http://www.mag1.com/ProductDetails.aspx ... baced4fbcc

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

1.8 tessusta on ruvennut kolmonen hyppiin pois päältä,oiskohan sille jotain tehtävissä?Onko kellään ollut vastavaa ongelmaa?
Ei millään viitsisi heti ruveta laatikkoa irroittaan ja availeen tai vaihtaan uuteen.Rikkinäinen moottorin ja rungon välisen tuen kumipuslat vaihdoin uusiin, hieman auttoi ongelmaan kun moottori ei enään heilu niinkuin risoilla kumeilla.
Oisko muita ehdotuksia, mitä tehdä et sais ongelmaan helpotusta.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

banditbusa kirjoitti:1.8 tessusta on ruvennut kolmonen hyppiin pois päältä,oiskohan sille jotain tehtävissä?Onko kellään ollut vastavaa ongelmaa?
Ei millään viitsisi heti ruveta laatikkoa irroittaan ja availeen tai vaihtaan uuteen.Rikkinäinen moottorin ja rungon välisen tuen kumipuslat vaihdoin uusiin, hieman auttoi ongelmaan kun moottori ei enään heilu niinkuin risoilla kumeilla.
Oisko muita ehdotuksia, mitä tehdä et sais ongelmaan helpotusta.
Hmm. Ei oo tullut vikaan ehdotuksi tai muitakaan veikkailuja :silly: . Sillä tuota kysyin, kun en tiedä millainen vaihteen siirto systeemi on tälläisessä tessussa, kun en ole asiaa tutkinut!! Ajattelin et olisko siellä jotain vaihteen siirto tankoja joita voi säätää, sillä ensin tuumasin että tuo tukikumin vaihto autais, kun kone ei enään heilahtaisi niinkuin risalla kumilla.
Eipä se oikeistaan siihen auttanut, ja ois kait muitakin vaihteita hyppinyt pois jos tuo olisi ollut syyllinen. Muut vaihteet toimii hienosti :-D vain kolmonen ei siedä yhtään jos pikkaisenkin vedättää heti pomppaa pois. Eli se on kait niinkuin aatelinkin et kolmosen rattaissa vikaa eikä auta kuin purkaminen tai laatikon vaihto.
:silly: Täytyy ruveta etsiin kuvaa vaihdelaatikosta, löytyy vissiin eperin sivulta kuvaa mitä tuo vaidelaatikko pitää sisällään, ja millainen on vaihteiden kytkentä. Ei vissiin sitten millään tangoilla, omat vaihdelaatikko touhut rajoittuu vain w123 ja w126 vanhoihin mersuihin. :-D

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Ensitöiksi kannattaa tarkastaa vaihteiston päältä että vivusto tekee liikkeen loppuun asti, eli 3-vaihde menee perille asti. (Jollakin oli muistaakseni joskus ongelmaa kun siellä mekanismeissa oli jotain ylimääräistä metallihilpettä ja esti vivuston kunnollisen liikkumisen).
Ilmeisesti vaihdoit sen jakopään ja rintapellin välissä olevan "koiranluun" puslat?

Tietenkin öljymäärä- / laatu kannattaa tarkastaa, jos vähissä niin sekin voi aiheuttaa nihkeyttä vaihteiden perillemenoon.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

äölkjhgf kirjoitti:Ensitöiksi kannattaa tarkastaa vaihteiston päältä että vivusto tekee liikkeen loppuun asti, eli 3-vaihde menee perille asti. (Jollakin oli muistaakseni joskus ongelmaa kun siellä mekanismeissa oli jotain ylimääräistä metallihilpettä ja esti vivuston kunnollisen liikkumisen).
Ilmeisesti vaihdoit sen jakopään ja rintapellin välissä olevan "koiranluun" puslat?

Tietenkin öljymäärä- / laatu kannattaa tarkastaa, jos vähissä niin sekin voi aiheuttaa nihkeyttä vaihteiden perillemenoon.
Just nuo puslat vaihdoin,olivat aivan risat. Tarviipa tutustua niiden vaihdelaatikon päällä olevien vipujen liikkeeseen, voisiko siellä sitten olla jotain.

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

^ Onko se 3-vaihde rusahdellut vaihdon yhteydessä? Jos ei ole niin ainakin synkronikartiot lienee ehjät.
Voihan ne kytkentähampaat / rattaat siitä huolimatta olla kuluneet mutta pienemmällä todennäköisyydellä.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

äölkjhgf kirjoitti:^ Onko se 3-vaihde rusahdellut vaihdon yhteydessä? Jos ei ole niin ainakin synkronikartiot lienee ehjät.
Voihan ne kytkentähampaat / rattaat siitä huolimatta olla kuluneet mutta pienemmällä todennäköisyydellä.
Rusahtelusta sun muusta en pysty sanoon mitään,kun kyseinen auto ei ole minun enkä ole sillä juuri ajanut, muutakuin silloin kun olen sitä korjaillut ja tuota vikaa kokeillut et kuin herkästi hyppää pois.
Toivottavasti vika löytyis muuata, kuin rattaista tai kytkentähampaista.
Tällä hetkellä kun tuota kokeilin vähän aikaa sitten kolmonen meni päälle äänettömästi,mut ei sitten oo tietoo kytkeytyykö ihan pohjaan asti.Varovasti kun nosti kytkintä ja ihan hiljaa nosti nopeutta pysyi päällä, mut jos hiemankin laittaa kaasua likaa pomppaa heti pois päältä.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tuossa vaihdelaatikko asiaan pari keskustelua ulkomailta
http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=7883
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... -gear.html
Ilmeisesti ei ole ihan yksittäistapaus. Olikohan täällä vai nettiautossa myynnissä 147/156, jossa kolmonen ei pysy päällä.

Vastaa Viestiin