Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Aquatica kirjoitti:Lähes pohjaan? Omissani kytkin on pitänyt painaa käytännössä pohjaan, jokaisessa :lol:
Onko poljin jäykkä, tuntuuko kytkin muuten hyvältä?
Jos noston aikana kuitenkin kytkin ottaa todella ylhäällä kiinni, on se viite mahdollisesti kuluneesta kytkimestä.
Muissa merkeissä on ollut polkimessa vielä aika paljon liikettä jäljellä irroittamisen jälkeenkin.
Oli se poljin myös jonkin verran jäykempi, kuin perus vag-konsernin autossa.
Ehkä nuo oli ominaisuuksia.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Kannattais ehkä käydä ajamassa joku toinenkin 156, niin sais vähän vertailupohjaa.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

J-H
Viestit: 256
Liittynyt: 06 Elo 2014, 22:13
Car(s): 156 V6 2001

EX 155, 156, 156, 156, Kappa, Prisma...
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja J-H »

Vag konsernin autojen jälkeen mikä vain kytkin tuntuu erikoiselta. Vag-kytkin on normaalista poikkeavan a) pitkä liikkeinen b) tunnoton ja c) ottaa erittäin ylhäällä. Omassa Alfassani selvä tuntuma ja irroittaa sentti pari lattiasta.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 859
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Kyllä,vaginassa ja skodillacissa se tosiaan on juuri noin.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Ajakaapa Hyundailla. Kytkintä ei voi enää tunnottomammin toteuttaa.

Kysymys tuttavan puolesta: 156:n lämppärikennosta kuuluu kuulemma lorinaa. Liekö syytä epäillä kannentiivistettä vai miten sinne muka ilmaa olis yhtäkkiä kertynyt? Nestetaso kuulemma ok. Itse en ole asiaa tutkinut enkä taida haluta tutkiakaan. Mitäs osti Alfan, varoitteluistani huolimatta :roll:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mulle opetettiin autokoulussa, että kytkin painetaan _aina_ pohjaan EIKÄ jalkaa lepuuteta kytkinpolkimen päällä. Opella tosin oli 316 bemari.

Avatar
Aloitteleva holisti
Viestit: 59
Liittynyt: 17 Marras 2014, 00:05
Car(s): Nyt: Fillari ja kuukausilippu paikallisliikenteeseen
EX: 156 SW 2.0 JTS
EX: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aloitteleva holisti »

Huomenta! Tuntuu, että öljypumppu ei ehkä toimis täysillä, voiko sitä jotenkin tarkistella? Varmaan pääsee käsiksi, jos ölypohjan puottaa pois?
Life's too short to drive boring cars!

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mistä päättelet, ettei pumppu toimi kunnolla?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Aloitteleva holisti kirjoitti:Huomenta! Tuntuu, että öljypumppu ei ehkä toimis täysillä, voiko sitä jotenkin tarkistella? Varmaan pääsee käsiksi, jos ölypohjan puottaa pois?

Sillaihan sinne käsiksi pääsee, mutta tuskin siitä päällepäin paljoa voi päätellä. Koita ennemmin virittää öljynpainemittari kanavaan niin näet onko painetta riittävästi.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Mites vaihetaan 2000 vuoden 156:een lämppäri ja tuuletinsäätimien takana olevat polttimot? Helppais kans jos joku osaa kertoa polttimoiden mallin.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

wileythecoyote kirjoitti:Mites vaihetaan 2000 vuoden 156:een lämppäri ja tuuletinsäätimien takana olevat polttimot? Helppais kans jos joku osaa kertoa polttimoiden mallin.
Radio irti. Alareunassa on ruuvit ja yläreunassa muistaakseni 6-kolo ruuvit. Sit vaihdekepin palje pois ja tuhkakupin tienoilla lisää ruuveja mitkä pitää irroittaa. Puhaltimien renkulat irtoaa vetämällä. Nyt pitäis irrota koko muovikehys (voi olla että joku unohtu mut kyllä sen huomaa mistä kanittaa). Ilmastoinnin säätölaatikosta liitin irti. Ja sit sitä purkamaan. Piirilevyssä on muistaakseni kolme semmoista muovikantaista 1.2W polttimoa mitkä saa kontaktin suoraan piirilevystä. Ei oo nyt laittaa kuvaa mutta jos tänne asti pääsit niin kyllä sä hoksaat :-) Vanhojen polttimoiden kanssa sit kauppaan ja kannattaa vaihtaa kaikki.

E. Oheisen linkin takana kuva, minkä pikagooglaamalla löysin. En oo 100% varma kun en omista jemmoista löytänyt. Mut on se hyvin lähelle tuollainen.

http://directshopping4u.com/WebRoot/Dai ... G541_A.jpg
.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kuvia on jo muistaakseni ainakin projekti osastolla

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

m.sa kirjoitti:
wileythecoyote kirjoitti:Mites vaihetaan 2000 vuoden 156:een lämppäri ja tuuletinsäätimien takana olevat polttimot? Helppais kans jos joku osaa kertoa polttimoiden mallin.
Radio irti. Alareunassa on ruuvit ja yläreunassa muistaakseni 6-kolo ruuvit. Sit vaihdekepin palje pois ja tuhkakupin tienoilla lisää ruuveja mitkä pitää irroittaa. Puhaltimien renkulat irtoaa vetämällä. Nyt pitäis irrota koko muovikehys (voi olla että joku unohtu mut kyllä sen huomaa mistä kanittaa). Ilmastoinnin säätölaatikosta liitin irti. Ja sit sitä purkamaan. Piirilevyssä on muistaakseni kolme semmoista muovikantaista 1.2W polttimoa mitkä saa kontaktin suoraan piirilevystä. Ei oo nyt laittaa kuvaa mutta jos tänne asti pääsit niin kyllä sä hoksaat :-) Vanhojen polttimoiden kanssa sit kauppaan ja kannattaa vaihtaa kaikki.

E. Oheisen linkin takana kuva, minkä pikagooglaamalla löysin. En oo 100% varma kun en omista jemmoista löytänyt. Mut on se hyvin lähelle tuollainen.

http://directshopping4u.com/WebRoot/Dai ... G541_A.jpg
.
No prkl! Ens alkuun näytti siltä, et ne vois vaihtaa päältä... Taidan kikkailla sinne jotkut kannat, mihin saa sit suoraan lamput vaihdettua vaan irrottamalla nupit.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Helpommalla pääset kun teet oikein. Ei sinne taakse kikkailemalla saa mitään asennettua pelkästään nuppeja irroittamalla. Ei tuohon mene ensikertalaisellakaan tuntia kauempaa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja lampun kanta on:
T1/4 - mahdollisesti T1/4NW. Löytyy jokaisesta varaosapuljusta, mutta itse löysin vain kalliita ja törkykalliita versioita, eli n. pari euroa kipale kantoineen päivineen. Motonetista saa myös. Ero alkuperäiseen on se, että tuo polttimo itsessään on paljon lyhyempi - tosin toimivuuden kannalta triviaalia, hyvin toimii.
12V/1.2W teholtaan. Mahdollisesti pitkällä polttimolla ei loimota esim. ilmastoinnin napin taustavalo normaalisti, mutta en tiedä - en muista, loimottiko itselläni se vai ei, ennen polttimon vaihtoa.

Jos oikein kikka jantteri on, niin pelkällä radion irrottamisella saa vaihdettua: ovat syvissä poteroissa ja sinne menee ehkä 3-4cm pitkällä varrella varustettu talttapäinen ruuvimeisseli, joka on muuten pieni ja mahtuu radion kolosta. Suosittelen kuitenkin paneelin irrotusta, ei ole iso homma, vaatii hieman veivaamista mut ei ole paha.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Ajattelin että vaihtaisin lampun tilalle lampun kannan, ettei tarvitse enää autoa purkaa, jos valot pimenee.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei se vaihtamiseen helpota kyllä yhtään, kun takapuolelta se pitää vaihtaa... Sitä en tiedä, saako tuota edes purettua niin paljoa etupuolelta, että voisi vaihtaa pelkkää polttimoakaan. Joku kuka on purkanut sen säätömötikän voisi tähän sanoa, että saako polttimoa edes näkyville etukautta - vai pitääkö purku tehdä takakautta.
Ja loppujen lopuksi, jos on ei-vaijerisäätöinen ilmastointi, homma on oikeasti helppo. Nyt jos kylmiltään lähden omaani purkamaan, niin ehkä 15minuutissa on paneeli kädessä, jolloinka on helppo polttimot vaihdella :)

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ei sitä voi tehdä muuten kuin takakautta. Eikä sen boksin purku ole vaikeaa..kaksi ruuvia niin laatikko aukeaa. Oikeasti noi polttimot on kyllä niin pitkäikäisiä, että ei kannata kikkailla mitään. Tämmöisessä kun tekee omia patentteja niin niistä tulee niitä kuuluisia italialaisia sähkövikoja.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Juu siis puran tuon, mutta vaihdan tuon lampun tilalle kannan, johon voi pelkän napin irroituksen jälkeen vaihdella mielin määrin polttimoita. Eli muutan tuon systeemin järkeväksi...
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

... Mutta jos napin irrotus vaatii paneelin purkua takakautta, niin hankalaksihan se jää? :-)

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Aquatica kirjoitti:... Mutta jos napin irrotus vaatii paneelin purkua takakautta, niin hankalaksihan se jää? :-)
Ei kun se vaatii et napista kiskaisee ihan etupuolelta :)

Asiasta kolmanteen:
Olisko joku kohtalontoveri tre:n seuduilla halukas lukeen kaikki mun vikakoodit mäyräkoiraa tai joulukinkkua vastaan?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Siis ilmastoinnin säätönapin purku etupuolelta? Hmph. Jos homma tosiaan on noin, niin sittenhän sinne kannattaisi ehkä raivata ne vaihettavapolttimoiset kannat.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Aquatica kirjoitti:Siis ilmastoinnin säätönapin purku etupuolelta? Hmph. Jos homma tosiaan on noin, niin sittenhän sinne kannattaisi ehkä raivata ne vaihettavapolttimoiset kannat.
Auto tosiaan on ilmastoimaton karvalakkimalli.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ach, sittenhän siinä on vielä vaijerisäätökin. Ja se on omasta mielestäni huomattavasti nihkeämpi juttu jo, en ole purkanut koskaan mutta yrittänyt korjata (purkamatta), enkä oikein innostunut :D Pianolankaa, joten jos kiinnikkeet murtuu -> säätö lakkaa toimimasta, kun vaijeri kulkee samaa tahtia vaijerin vaipan kanssa. Tosin kyllä tuotakin moni on purkanut, ilman murheita, joten kai se tehtävissä on?

Mutta laita ihmeessä tietoa, jos tuo on oikeasti purettavissa etupuolelta! Kuvia kanssa olisi mieluista saada mukaan matkaan :)


Oma tyhmä kysymys:
JTD:n huohotin vähän huolettaa, onko 156 2.4JTD 10v koneesta ihmisillä kokemuksia kovista pakkasista ja huohotinongelmista? Toki keulan aion umpeuttaa, kunhan paisarin olen saanut vaihdettua, mutta onko tuo ns. "pakko tehdä" vai voiko ajella suhteellisen huolettomasti? 207 1.6HDi:ssa oli pakko umpeuttaa, vaikka oli vielä lisäeristetty huohotinputkikin...

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Eikös näissä - kuten muissakin autoissa - moottorin vikavalo pitäisi syttyä hetkeksi kun pistää virrat. Ihan vain sen vuoksi, että mokoman valon toimivuuden tietää?
Epäilen, että omasta on mokoma nyppästy irti tai on vilkkunut sen verta tiuhaan, että on polttimo tullut tiensä päähän :D
Shuttle kirjoitti:Kyllähän se syttyy kun pistää avaimen koteloonsa.


Jännityksellä odotan vikakoodien lukua ja sitä minkälainen tarina tällä Fabiolla on kerrottavana :) Ei pala muuten kumpikaan, "helikopteri", eikä "parranajokoneen kuva". Kumma kyllä perille on toistaseks päässy ja aina lähteny käyntiin ku palmun alta. Ei kyllä oikein tahdo kulkea kuten tän kuuluis...

(siirsin oikean mallin palstalle)
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onko tuon ikäisessä mitään muuta, kuin ruiskun merkkivalo? Kierroslukumittarin oikeassa ylänurkassa muistelen sijaitsevan, jos on. Punainen hassu "tuutti"...

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Eipä ollut ainakaan mittareissa, kun lampulla katselin. Tuo ruiskunkin valo heräs henkiin ku nyrkillä kumautin kojelautaan. Valo toimii. Ei anna virheilmoo paitsi nyt kun nykäsin rikkinäisen maffin irti.
Matkustajan turvatyynyn valoa välkyttää muutaman sekunnin aina käynnistäessä. Uudemmissa se olis merkki siitä että kuljettajan bägin merkkivalo olis paskana, mut mulla se toimii. Ei ole manuskaa tullut auton mukana, joten en tiedä mitä tuo meinaa. Interneteistä ei löytyny pre-facelift malleille manuaalia...
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mitenkä mä muistelen että mulla se vilkuttaa sitä valoa käynnistäessä ihan ehjänäkin... Ja on boselift eli uudempaa versiota.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Tuomas K kirjoitti:Mitenkä mä muistelen että mulla se vilkuttaa sitä valoa käynnistäessä ihan ehjänäkin... Ja on boselift eli uudempaa versiota.
Manuskan mukaan se olis boseliftissä merkki airbagin varoitusvalon toimimattomuudesta.
http://m.imgur.com/XmvZne0
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Yli neljän sekunnin vilkutus näköjään merkki ilmapallon valon viasta.

Ilmapallon valo kyllä toimii eikä tuokaan valo neljää sekuntia vilku, mutta jotenkin on semmoinen epämääräinen muistikuva että tuo valo vilkkuisi hetken autoa käynnistäessä, ja tosiaan tilanteessa että vikoja eikä vikakoodeja ole. Ulos asti en kyllä jaksa lähteä asiaa tarkistamaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Matkustajan bägistä vilkuttaa normaalisti, mielestäni. Muutama vilkutus ja se on selviö, eli ilmottaa k.o bägin olevan käytössä tms. Tarkistelen päivemmällä, kun autolle taas eksyn...

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Nonni. Myyjäliike suostui maksamaan uuden maffin ja termarin autoon. Vaihtotyön joudun suorittamaan itse.
Mitä tuossa termarin vaihdossa tarvitsee ottaa huomioon?
Termari
Tiivistemassa
Uudet klemmarit
Jäähdytysnestettä (kuinka paljon valuu ulos)
Tarviiko ilmata?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei tarvitse tiivistemassaa - siinä on O-rengas. Ole tarkkana sen kanssa, ettei sitä riko...
Varaa useampi litra valmista seosta, sitä tulee pihalle vähän kaikesta riippuen vaihdellen puolesta litrasta pariin litraan.

Ilmaus on helppoa: (kaksi tapaa: riippuen onko muovinen ilmausproppu ehjä vai ei. Jos tuntuu jäykältä, älä koske...)

Tapa 1: Ilmauspropulla
Syylärissä on ilmauproppu, edestä katsottuna vasemmassa yläreunassa. Muovinen.

- Paisari täyteen termarin vaihdon jälkeen, ilmausproppu auki kunnes ilma alkaa kulkea
- Täytä paisaria ylärajaan aina, kunnes ilmauspropusta alkaa tulla nestettä, sulje proppu

Näin ainakin teoriassa. Käytännössä voit joutua puristelemaan letkuja yms. pientä kivaa, kone käyden tottakai.

Tapa 2: ilman ilmausproppua (näin itse tehnyt lähes aina)
- Paisarin korkki pois jaloista, täyttö melkein piripintaan
- Kone käyntiin, lämmönsäädöstä maksimilämmöt kabiiniin ja puhallusta jonkin verran (pienikin riittänee)
- Kone kuumaksi, kunnes termari aukeaa (mittari voi hyvinkin nousta 90viivalle tai ylikin, flekti alkaa huutamaan) - toki tarkkailen, että pysyy alle alarajan nestetaso
- Täyttö ylärajaan, letkuista puristelua ja ilmakuplien metsästystä. Löytyy tai sitten ei

Sitten vaan paisari ylärajalle tai hieman yli ja ajoa. Tarkistele nesteitä tiuhaan, kunnes olet varma, ettei ole jäänyt vuotoja tahi ilmataskua johonkin. Yksi helpommin ilmattavista vehkeistä 156 omasta mielestäni on ollut. Joskus tehnyt muuten samalla tavalla kuin Tapa 2, mutta paisarin korkki kiinni ja antanut järjestelmän paineustua kunnolla. Tällöin korkin avauksesta on hörpännyt paisarin likimain heti ja kokonaan tyhjäksi.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Vanhemmissa bussoissa on lisäksi toinen ilmausroppu imusarjan alla, ykköskannen yläpuolella. En tiedä mikä pirssi on tässä kyseessä.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mulla ainakin tuli uusi tiivistepaperi/pahvi mukana.
Taisi olla noin litra, mitä tuli ulos.
Eihän se ole kovin alhalla, tarvitseeko edes kummemmin ilmata?
En muistikuvan mukaan tehnyt muuta, kuin imuputki ja liittimiä pois tieltä, letku irti, termostaatin vaihto, osat takaisin ja nesteen lisäys.
Klemmarin oli joku jo joskus vaihtanut tavalliseksi ruuvari/hylsy käyttöiseksi.

Näissähän on eroa ihan moottori tyypeittäin, montako sylinteriä, bensa vai diisseli..

^Missä, en olekaan huomannut/ymmärtänyt käyttötarkoitusta?

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

156 ts 1.8 2000
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tyhmä kysymys, johon toivon foorumin guruilta tietoa:
Onko bussossa väliä kumman lohkon kiertokankea käyttää?
Erojahan löytyy laakerin kynnen koneistuksessa suhteessa jousitappeihin,
alasilmukan yläpinnan öljyreiän sijainnista suhteessa kangen jonkin asteiseen offsettiin.
Kyljittäin yhteen laittaessa yläsilmukoiden väliin jää n. 1.5mm rako eli offsettiä. Uskoisin kuitenkin männästä löytyvän tarpeeksi pelivaraa.
Kk:n varren juuressa olevat öljyreiät olivat kaikki samaan suuntaan eli poikittain asennetussa taakse päin, eli suunnilleen taivasta kohden osoittavat. Onko tällä merkitystä?

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Onko fl 156 jts akun irroittamisessa/takaisinlaitossa mitään huomioonotettavaa?
Tuli vain mieleen kun olen lähdössä joulun jälkeen viikoksi reissuun, jolloin alfa jää kylmän katoksen alle seisomaan viikoksi. Niin taidanpa ottaa tuon akun lämpimään varastoon odottelemaan ettei pääse tyhjenemään :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Radion koodi.
Ja akun takaisinkytkennän jälkeen sanoo tehdas, ettei pitäisi hetkeen tehdä yhtään mitään (ilmastoinnin läpät hakee raja-arvonsa) - tämä ainakin automaattisesti ilmastoidussa. Ja tietysti kaikki radiokanavat, kello jne. pitää säätää uusiksi, mutta eipä tuossa muuten pitäisi ihmeitä olla.
Tietysti kun noin kauan akku on irti, niin melkolailla varmasti sen seurauksena ECU resetoituu ja menee hetki, ennenkuin moottorinohjaus oppii kaiken oleellisen; eli alkuun normaalia kovempi kulutus esim. ei olisi mitenkään ihmeellistä. Käytännössä havaittavaa tuo tuskin on.
Eli ei mitään ihmeitä. Ensin sitten miinusnapa irti, sitten plussa. Takaisinkytkennässä ensin plussa, sitten miinus.

EDIT:
Lisätään vielä, että jos on varashälytin (orggis tai jälkiasennettu), kannattaa manuska tiirasta läpi, josko se kertoo jotain poikkeusjuttuja.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Ensin sitten miinusnapa irti, sitten plussa. Takaisinkytkennässä ensin plussa, sitten miinus.
Ei ole tuon taivaallista merkitystä sillä kumman irrottaa tai kiinnittää ensin.

Jos akun jättää paikalleen ja sähkön säästämiseksi sen irrottaa, niin eipä sieltä ylipäätään tarvitse irrottaa kuin toinen, käytännössä miinus kun se on paljon helpompi irrottaa.

Viikon seisonnan takia en kyllä jaksaisi itse ruveta akkua irrottelemaan, hyöty minimaalinen verrattuna työn määrään :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se, onko sillä väliä ei ole sama asia kuin se, miten ohjeistetaan...toisaalta miinus kiinni viimeisenä ohjeistuksessa perustellaan vähemmällä kipinöinnin riskillä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Se, onko sillä väliä ei ole sama asia kuin se, miten ohjeistetaan...toisaalta miinus kiinni viimeisenä ohjeistuksessa perustellaan vähemmällä kipinöinnin riskillä.
Voi siinä joissain tilanteissa olla pienempi riski juu, mutta vähän teoreettisella alueella liikutaan :)

artjojy
Viestit: 369
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Terve

Joulun kunniaksi Alfan kuskinpenkin korkeussäätö meni rikki :( Eli ovenpuoli laskeutuu alas, mutta vaihdekepin puoli pysyy ylhäällä :( Onkohan tähän jotain helppoa (= 20 min ja 0€) korjaus kikkaa?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Vastaan kysymykseen jota kukaan ei edes esittänyt. Kaukosäätimeen pystyy vaihtamaan mikrokytkimen. Tosin en löytänyt noin matalaa kytkintä kuin alkuperäinen, mutta kaukkarin painikkeen takaa veistelin korokenastan ja ylikorkeasta mikrokytkimestä viilasin nappulan, niin nyt toimii toinenkin avain. Lidlin juotosteline suurennuslasilla oli kätevä kun kolvasi uuden mikrokytkimen piirilevyyn. Jouluun piti odottaa että tuonkin kerkesi tekemään.

Ja heti kun kävelin sisälle toimivan avaimen kanssa, löysin sen jonka hukkasin toissapäivänä. Oli tippunut hyllystä kengän sisään. Näinhän se menee, tulihan tehtyä, nyt on 2 avainta. Hyvää Joulua!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

artjojy kirjoitti:Terve

Joulun kunniaksi Alfan kuskinpenkin korkeussäätö meni rikki :( Eli ovenpuoli laskeutuu alas, mutta vaihdekepin puoli pysyy ylhäällä :( Onkohan tähän jotain helppoa (= 20 min ja 0€) korjaus kikkaa?
Penkki irti neljällä pultilla jolloin todennäköisesti löytyy syyllisenä rungosta murtunut säätötanko. Hitsaaminen voi olla hankalaa, kun jokujoskusjossain sanoi rungon olevan magnesiumia tms. Kai siihen joku kikkakolmonen on olemassa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

artjojy
Viestit: 369
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja artjojy »

sämpy kirjoitti:Vastaan kysymykseen jota kukaan ei edes esittänyt. Kaukosäätimeen pystyy vaihtamaan mikrokytkimen. Tosin en löytänyt noin matalaa kytkintä kuin alkuperäinen, mutta kaukkarin painikkeen takaa veistelin korokenastan ja ylikorkeasta mikrokytkimestä viilasin nappulan, niin nyt toimii toinenkin avain. Lidlin juotosteline suurennuslasilla oli kätevä kun kolvasi uuden mikrokytkimen piirilevyyn. Jouluun piti odottaa että tuonkin kerkesi tekemään.

Ja heti kun kävelin sisälle toimivan avaimen kanssa, löysin sen jonka hukkasin toissapäivänä. Oli tippunut hyllystä kengän sisään. Näinhän se menee, tulihan tehtyä, nyt on 2 avainta. Hyvää Joulua!
Noita mikrokytkimiä saa pikkurahalla ebay.uk:sta ja elektroniikka korjaamossa voi kolvauttaa paikaleen. 2 avaimen tarvikkeet + kolvaus maksoi noin 25€. :)

Edit: tässä yksi linkki malliksi:
http://www.ebay.co.uk/itm/3-Micro-Switc ... 2a1963380c

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Tuomas K kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Se, onko sillä väliä ei ole sama asia kuin se, miten ohjeistetaan...toisaalta miinus kiinni viimeisenä ohjeistuksessa perustellaan vähemmällä kipinöinnin riskillä.
Voi siinä joissain tilanteissa olla pienempi riski juu, mutta vähän teoreettisella alueella liikutaan :)

Siis voiko joku selittää mulle miks se miinus kaapeli kipinöisi vähemmän :shock:

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

fahlsjy kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Se, onko sillä väliä ei ole sama asia kuin se, miten ohjeistetaan...toisaalta miinus kiinni viimeisenä ohjeistuksessa perustellaan vähemmällä kipinöinnin riskillä.
Voi siinä joissain tilanteissa olla pienempi riski juu, mutta vähän teoreettisella alueella liikutaan :)

Siis voiko joku selittää mulle miks se miinus kaapeli kipinöisi vähemmän :shock:
Irrottaessa plussanapaa jos meisseli osuu runkoon, ni räpsyy aika komeesti. Saattaa jopa hitsautua kiinni ja sit onki kiirus.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^Jep, tuonhan on selvää mutta kun ylempänä sanotaan:
"toisaalta miinus kiinni viimeisenä ohjeistuksessa perustellaan vähemmällä kipinöinnin riskillä"

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

fahlsjy kirjoitti:^Jep, tuonhan on selvää mutta kun ylempänä sanotaan:
"toisaalta miinus kiinni viimeisenä ohjeistuksessa perustellaan vähemmällä kipinöinnin riskillä"
No onhan siinä nyt vähemmän riskiä laittaa ensin plussa kiinni ja sitte vasta miinus. Plussaa ruuvatessa jos miinus ei ole kiinni, ni ei paljoo haittaa jos meisseli raapii runkoa.

Vastaa Viestiin