Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15043
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Yleisesti nimenomaa se "kevenevä" puoli hiljenee. Eli jos on vasen laakeri menossa ja kääntyy vasemmalle, niin ääni katoaa. Samalla se lisääntyy, jos kääntyy oikealle - koska silloin vasempaan renkaaseen kohdistuu selvästi suurempi voima ja se "vääntää" laakeria vasten.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuo on hyvä yleisohje, mutta ei täysin varma eli pitää aina varmistaa vikapaikka ennen osan vaihtoa ;)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15043
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Totta. Mutta tuo nurkka ylös -> pyöritä rengasta -> kuuntele on hyvä.
Jos kumpikaan ei pidä ääntä, niin jousi värähtelee melkein aina.

Ja jos ei löydy, osta kaksi laakeria yhden hinnalla ja vaihda molemmat? :D nimark.fi tarjoaa BTA:n laakeria naurettavaan, alta 40eur kappalehintaan. Itselläni on moinen kiinni ja hyvin vielä toimii..

Avatar
Ricardo
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Elo 2013, 15:43
Car(s): 156 2.0TS sportwagon, Seat Exeo ST, Ex-Seat exeo TDI, Ex-volvo s40 T4
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ricardo »

Edelleen airbagin valo palaa vaikka johdot ja liittimet katsottu läpi penkkien alta ja laitettu kontaktisprayta.
Onko vika nyt sitten turvatyynyssä? Vikakoodiksi sanoo kuljettajan sivuturvatyyny, jännite liian suuri.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Yleensähän se pakkaa olemaan se laakerin vaihto vaikeata/kallista.
Monellakaan ei ole prässiä ja ulosvetäjiä ja taitoa moiseen hommaan.
Nauroin itseni tänään ihan kipeeksi kun naapurin ukko sanoi aamulla että vie auton "huoltoon" siihen vaihdetaan pyyhkijänsulat!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15043
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ricardo kirjoitti:Edelleen airbagin valo palaa vaikka johdot ja liittimet katsottu läpi penkkien alta ja laitettu kontaktisprayta.
Onko vika nyt sitten turvatyynyssä? Vikakoodiksi sanoo kuljettajan sivuturvatyyny, jännite liian suuri.
Onko yritetty nollata vian tsekkauksen jälkeen?

Avatar
Ricardo
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Elo 2013, 15:43
Car(s): 156 2.0TS sportwagon, Seat Exeo ST, Ex-Seat exeo TDI, Ex-volvo s40 T4
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ricardo »

Aquatica kirjoitti:
Ricardo kirjoitti:Edelleen airbagin valo palaa vaikka johdot ja liittimet katsottu läpi penkkien alta ja laitettu kontaktisprayta.
Onko vika nyt sitten turvatyynyssä? Vikakoodiksi sanoo kuljettajan sivuturvatyyny, jännite liian suuri.
Onko yritetty nollata vian tsekkauksen jälkeen?
Käytin uudelleen huollossa ja mekaanikko siirsi kyllä penkkiä ennenkuin yritti nollata. Voiko olla niin herkkä, että vika uusiutuisi? Hän epäili vahvasti, että johdoissa olisi vikaa.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Aina ei selviä tuo laakerivika ennenkuin pääsee sormella pyörittämään itse laakeria...
Että voi mennä arpomiseksi...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Lambda-antureille tuli uudet liittimet:

Kuva

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

pjotrthegreat kirjoitti:Aina ei selviä tuo laakerivika ennenkuin pääsee sormella pyörittämään itse laakeria...
Että voi mennä arpomiseksi...
Juuri näin sanoi mulle erään korjaamon töiden vastaanottaja viimevuonna.
Tarjosi molempien etulaakerien vaihtoa.
Toin laakerin mukana ja sanoin että kuskinpuoleisen vaihdatte.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Voikos konetta pestessä saada vettä menemään takimmaisen kannen tulpanreikiin? 2,5 V6 siis kyseessä. Heti pesun jälkeen kävi hyvin, nyt illemmalla tuli pientä nykimistä mutta tyhjäkäynti oli ok. Otin etummaisen kannen puolat irti, laatikonpuoleisessa tulpankolossa oli vettä, muut kuivia. Kasauksen jälkeen tyhjäkäynti oli tosi epätasaista, n.3000 jälkeen rupesi kiertämään normaalisti. Pitääkö tässä nyt vielä yötä vasten repiä imusarjakin irti? :evil:

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Voi. Mutta yleensä kyl pitäis kiehua pois kun ajaa koneen kunnolla kuumaksi. Pesin joskus peräkkäin ensin 2.5 alfan, ei mitään ongelmia. Sitten gtan ja ei käyny hyvin ja pätki,sitten hajos puola. Sen jälkeen on toiminut :-D

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

On tolla jo pesun jälkeen ajettu reilu 60km. Mut miksi tyhjäkäynti meni huonoksi vasta kun oli kuivannut tulpankolot? :?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

vesamaan kirjoitti:On tolla jo pesun jälkeen ajettu reilu 60km. Mut miksi tyhjäkäynti meni huonoksi vasta kun oli kuivannut tulpankolot? :?
Onko puolien johdot kunnossa ? Liittimet kiinni ? Mulla alko gta tekemään tämmästä pesun jälkeen. Vikakoodeja ei ollut. Autolla oli ajettu pesun jälkeen viikon verran tuollaisena. Sitten tapahtui näin ja vikakoodi ykkösen puolasta.

Korjauksen jälkeen.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

vesamaan kirjoitti:Voikos konetta pestessä saada vettä menemään takimmaisen kannen tulpanreikiin?
Voi :mrgreen: Kaikki kolme koloa täynnä vettä. Nyt käy nätisti.

Sherlane
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Syys 2014, 22:51

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sherlane »

Moro arvon Alfa-kuskit! Olen autoa vaihtamassa ja pitkään jo katsellut 156 farmaria. Osaisikohan kukaan lonkilta arvioida, mikä tämän yksilön selespeedissä saattaa olla vikana ja paljonko sen huolto maksaisi?
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/6706407

Skodisti
Viestit: 102
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

Lonkalta: Muutaman touhutonnin vievä mekaaninen vika itse laatikkossa ja/tai robotissa. Halvimmillaan kytkimen hienosäätöä ja robotin kalibrointi.

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Tuomas K mistä oot liittimet ostanu ja paljonko köyhdyit??
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mamasanilta (www.mamasan.fi).

22 euroa kappaleelta oli hintaa. AEM:n tuotenumerolla 35-2613 löytyy ja on luonnollisesti tilaustavaraa.

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Kiitos :)
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

teletappi
Viestit: 123
Liittynyt: 05 Loka 2012, 22:18
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja teletappi »

En searchilla löytänyt tältä foorumilta keskusteluja aiheesta, mutta onko kukaan korjannut matkustajan airbagin irvistävää kantta hansikaslokeron yläpuolella? Kokemuksia haluaisin kuulla operaation hankaluudesta vs onnistumisasteesta.

Alfaownerista löysin tarinan jossa kuumailmapuhaltimella kantta oli pehmitetty ja siten muotoiltu ennalleen. Ei kuulosta ylivoimaiselta operaatiolta…

edit: tarkennusta sijaintiin. clipsut tilattu, aion yrittää.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Onko kenelläkään irronnut öljytehostimen säiliöltä lähtevä letku puristin liitoksesta irti?
tosta 1.8 ts;stä laturin kohdalta letku noussut puristusliitoksesta ylös ja vuotaa öljyä, kyllä kait tuo vois pysyä lemmareilla kiinni jos uusis sinne etupään kierukalle asti letkun.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Öljytehostimen?!? Öööö, siis ohjaustehostimen? On niitä aika monella irronnut, varsinkin pakkasella.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

m.sa kirjoitti:Öljytehostimen?!? Öööö, siis ohjaustehostimen? On niitä aika monella irronnut, varsinkin pakkasella.
Just iso moka, joo siis ohjaustehostimen säiliöltä.

taistelija
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Heinä 2013, 22:24
Car(s): 156 2.0 JTS 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja taistelija »

teletappi kirjoitti:En searchilla löytänyt tältä foorumilta keskusteluja aiheesta, mutta onko kukaan korjannut matkustajan airbagin irvistävää kantta hansikaslokeron yläpuolella? Kokemuksia haluaisin kuulla operaation hankaluudesta vs onnistumisasteesta.

Alfaownerista löysin tarinan jossa kuumailmapuhaltimella kantta oli pehmitetty ja siten muotoiltu ennalleen. Ei kuulosta ylivoimaiselta operaatiolta…

edit: tarkennusta sijaintiin. clipsut tilattu, aion yrittää.
Laitapa sitten joku raportti kuvineen yms.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Saakohan bensatankin pantoja jostain on tuosta 2.5 v6;sesta ruostunut toinen panta poikki.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

banditbusa kirjoitti:
alamajy kirjoitti:^Pitää molempien lähteä metsästämään tuota Bosch f00c2g2044-anturia. Ainakin Lpr Motonet lupasi tilaamalla parissa päivässä. hinta n. 70 eur.
Vielä en ole tilannut. Saako jostakin halvemmalla?
näinhän se on jostain löydettävä,hinnat näkyy olevan 80-120 euron väliin mitä katselin.
vai on motonetistakin saatavana enpä huomannut,hintakin tuntuu edulliselta.sieltähän se sitten on ostettava.
soititko motonettiin vai löytyikö ihan nettisivuilta hakemalla?
Jokos hankit tällaisen? Minulle ilmaantui (ostin vahingossa) ilman mitään numeroita oleva ilmi, jonka pitäisi olla juuri sopiva.
Testaan vielä kunhan ehdin eli laitan autoon kiinni ja lokaan Torquella arvoja.
Sitten tietää onko ihan ok vai eikö.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

alamajy kirjoitti:
banditbusa kirjoitti:
alamajy kirjoitti:^Pitää molempien lähteä metsästämään tuota Bosch f00c2g2044-anturia. Ainakin Lpr Motonet lupasi tilaamalla parissa päivässä. hinta n. 70 eur.
Vielä en ole tilannut. Saako jostakin halvemmalla?
näinhän se on jostain löydettävä,hinnat näkyy olevan 80-120 euron väliin mitä katselin.
vai on motonetistakin saatavana enpä huomannut,hintakin tuntuu edulliselta.sieltähän se sitten on ostettava.
soititko motonettiin vai löytyikö ihan nettisivuilta hakemalla?
Jokos hankit tällaisen? Minulle ilmaantui (ostin vahingossa) ilman mitään numeroita oleva ilmi, jonka pitäisi olla juuri sopiva.
Testaan vielä kunhan ehdin eli laitan autoon kiinni ja lokaan Torquella arvoja.
Sitten tietää onko ihan ok vai eikö.
Joo tuli yksi tilattua, mut ei oo tullut vielä.

autoilija
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 15:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja autoilija »

Etupyörän laakeri vollottaa vaihtoa, korjaamot heittää hinta-arvioksi n. 340EUR (laakeri ja työ), laakeri kuulemma kallis heille. Niitä näyttäis saavan kuitenkin tollaseen 50-100EUR hintaan niin tietäiskö joku paikkaa joka vaihtais laakerin niin että vie omat osat? Pk-seudulla tai lähistöllä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15043
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Järvenpään carpojat tekee ainakin. Itse muuten ostin BTA merkkisen, jonkun irakilaisen traktorivalmistajan laakerin. Hinta 36eur... Ei ole uutena ihan äänetön, mutta kai tuo hyvin pyörii mukana :lol:
Nimarkilta sai tuohon hintaan.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Aquatica kirjoitti:Itse muuten ostin BTA merkkisen, jonkun irakilaisen traktorivalmistajan laakerin. Hinta 36eur... Ei ole uutena ihan äänetön, mutta kai tuo hyvin pyörii mukana.
HAJHAHAEHAH, illan kovimmat naurut :lol: :mrgreen: hehheh, jos nyt kuitenkin ostais sen merkkilaakerin kun kerran leikkiin ryhtyy

Avatar
palkus
Viestit: 5473
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^mulla tuli näytönpesu ja helevetinmoinen yskäkohtaus, kun tuon lukasin. En pystynyt edes mitään kommentoimaan. :lol:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vähän täytyy Aqua puolustellakin, kun eipä tämän hintaluokan kippoihin toimita enää mitään merkkilaakereita alkaa tilailemaan á 100€ kappale. Eihän siinä toki mitään ideaa ole laakereita jumpata kerta vuoteen välttämättä, mutta eipä se kallis laakeri siellä sitä auton lähes olematonta nimellishintaa myyntitilanteessa juuri nostakaan sen enempää, kuin sillä hetkellä toimiva halvempikaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Niin, ja jos ei kertakaikkiaan pysty opiskelijabudjetilla panostamaan merkkiosiin, niin noilla halvoilla on yritettävä pärjätä kunnes tilanne muuttuu.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ja jos ei kestä niin lähtee seuraavalla kerralla paljon helpommin irti kuin vuosia ollut parempilaatuinen ;-)
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 15043
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Veikkaan, että jos tuo ei kestä, niin lähtee ilman ulosvetäjää tai kikkailua. Jos kestää, niin ihan yhtä jumissa se on kuin aina ennenkin :D

Ja joo, ylläpito on "halvimmalla, millä pääsee" poislukien kytkin ja jakopää/moottorin osat.
@willez, se laakeri ei ole väljä. Se ei myöskään kahnaa. Se ei myöskään täristä, joten en tiedä mistä se ääni koostuu - ehkä se tulee renkaasta? :D Äänen taajuus on myöskin tasainen riippumatta kääntökuormitteesta, joten kehtaan epäillä ensisijaisesti rengasta oikeasti syylliseksi. Se selviää aikanaan...
Ja kuitenkin 36eur laakereita voi laittaa 3kpl sen yhden originalin hinnalla, ainakin jos työstä ei joudu maksamaan. Entä jos tuo kestääkin 3vuotta? Tai 5? Se on silloin sama, kuin jälkiasenteinen alkuperäislaakeri.

EDIT:
Ja onhan tuossa BTA:ssakin 24kk takuu :)

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

alamajy kirjoitti:
banditbusa kirjoitti:
alamajy kirjoitti:^Pitää molempien lähteä metsästämään tuota Bosch f00c2g2044-anturia. Ainakin Lpr Motonet lupasi tilaamalla parissa päivässä. hinta n. 70 eur.
Vielä en ole tilannut. Saako jostakin halvemmalla?
näinhän se on jostain löydettävä,hinnat näkyy olevan 80-120 euron väliin mitä katselin.
vai on motonetistakin saatavana enpä huomannut,hintakin tuntuu edulliselta.sieltähän se sitten on ostettava.
soititko motonettiin vai löytyikö ihan nettisivuilta hakemalla?
Jokos hankit tällaisen? Minulle ilmaantui (ostin vahingossa) ilman mitään numeroita oleva ilmi, jonka pitäisi olla juuri sopiva.
Testaan vielä kunhan ehdin eli laitan autoon kiinni ja lokaan Torquella arvoja.
Sitten tietää onko ihan ok vai eikö.
Tässä sitten vertailua Bosch / nimetön. Molemmat toimivat minulla yhtä hyvin (156 Super -03, 1.8 TS)
Tuossa siis on mitattu jonkin aikaa tasakierrosluvuilla kahdella eri MAFfilla, Torque Prolla ja sitten viety exceliin.
Esim. 2000:n kierrosluvun arvoihin otin kaikki tietueet, joissa kierrosluku oli alueella 1900-2100. Niistä sitten keskiarvot (K-A).
Liitteet
MAF_Bosch044_ja_kopio.jpg
MAF_Bosch044_ja_kopio.jpg (89.74 KiB) Katsottu 6806 kertaa

SammyB
Viestit: 50
Liittynyt: 05 Syys 2014, 09:34
Car(s): 156 2.0 JTS 2005

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SammyB »

PItäis vaihtaa lohko 2:sen lambda anturi. Kumpi se siis on noista? Tahi mistä ne sylinterit lasketaan? Jakohihnastapäinkö ihan 1-4?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jakohihnan päästä lasketaan sylinterit. Kakkoslohkon katti taisi olla edestä katsottuna oikeanpuoleinen. Pakosarjan putkia seuraamalla voi varmistua, ykköslohkon katille tulee putket ykköseltä ja neloselta, kakkoslohkon katille kakkoselta ja kolmoselta.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Minkäs laisen äännähdyksen nuo löysät/väsyneet/väljistyneet etuvakaajan runkokumit aiheuttaa näissä 156:ssa?
Omassa kuuluu aivan järkyttävää kopinaa ja kolinaa ihan pienessäkin töyssyssä tai kuopassa, lähinnä klopsklops tyyppistä ääntä, tämä siis oikealla puolella. Vasemmalla kuuluu vain pieni napunapu ääni.. Aika tuskaa ajaa soratietä :x
Ylätukivarsi ei ainakaan oikealta puolelta tuntunut väljältä, eikä liiemmin koiranluu. Vasurissa taas on ylätukivarsi väljä..
No joka tapauksessa vaihdan koiranluut ja ylätukivarret molemmille puolille parin päivän sisään.
Onneks nuo runkokumit ei oo paha vaihtaa :roll:

Avatar
palkus
Viestit: 5473
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Hyvä homma se on. :) Etupää pitää kyllä aika kolinaa. Takavakaaja sen sijaan pystyy aiheuttamaan sellaisen merkillisen "jousi"- soinin+ pehmeämpää naputusta.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Perheen toka 156 kolisi etupäästään aivan järkyttävästi, ääni hävis koiranluiden vaihdolla

Avatar
Aquatica
Viestit: 15043
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@JMC
Ei nuo runkokumit taida oikeasti paha rasti edes olla. Kunhan ei tee samaa kämmiä kuin minä :D
Eli 10mm poralla porasin, kunnes niitti auki. Ja sitten *SIVUSTA* pitkällä tuurnalla ja isolla lekalla. Katso, ettei poraa kierteisiin asti... Ja älä vaan lyö kierteiden suuntaan mitään, kun se hitsattu vastakierre ei kestä :roll:

Kauhea kolina ja kopina kuului itsellänikin. Sitten rikoin nuo niitit valmistellen runkokumivaihtoa. Sitten porasin molempiin pusliin 5mm poraruuveja 2kpl. Jo hiljeni...

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Kyllä mä alan kallistua noihin runkopuslinkeihin, mutta katsotaas mitä Koiranluut vaikuttaa :)
Joo kyllähän tuo vaihto ihan tehtävissä on, helpoimmasta päästä ei kumminkaan tunnu olevan, mutta moniko asia näissä alfoissa helpoiksi on tehtykään :lol:

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

JMC kirjoitti:Kyllä mä alan kallistua noihin runkopuslinkeihin, mutta katsotaas mitä Koiranluut vaikuttaa :)
Joo kyllähän tuo vaihto ihan tehtävissä on, helpoimmasta päästä ei kumminkaan tunnu olevan, mutta moniko asia näissä alfoissa helpoiksi on tehtykään :lol:
Aika monella 156:lla olen ajanut, jossa on vaihdettu eteen kaikki tukivarret ja koiranluut ja edelleen kolisee. Eipä sinne paljon muuta jää kun ne vakaajan tukikumit. Eli ääni niille!
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Jahas olen henkisesti valmistautunut viikonloppuna alkavaan laakerinvaihtoon. Kuskinpuoli sen on pakko olla jousesta antaa sormille selvästi. Nimarkilta valitsin sitte gsp merkkiset laakerit (ehtaa kiinalaista?) laatua Irakilaisten sijaan. :wink: eipä tullu muutes uusia pultteja eikä napamuttereita mukana,,tuliko niissä traktoritehtaan laakereissa? No samalla tilasin vetonivelen jossa mutteri tuli sentään. Mukavinta oli että sain 2kpl laakeria ja vetonivelen lähes samaan hintaan kun työpaikalta olisin saanut 1 mapcon laakerin. :agrue: Tsekkailin että giuliettan laakerivaihdon ohjeen mukaan mennään...laakerihan on sama..eikö?

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_giul ... ange.shtml

Saas nähä miten tässä käy , raporttia jahka taistelu on kääntynyt joko voitoksi tai totaaliseksi tappioksi... :shock: sanomattakin on selvää että työkalut on mitä on ja prässiäkään ei ihan helposti löydy,,intoa sentään löytyy.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Stiletto kirjoitti:Jahas olen henkisesti valmistautunut viikonloppuna alkavaan laakerinvaihtoon. Kuskinpuoli sen on pakko olla jousesta antaa sormille selvästi. Nimarkilta valitsin sitte gsp merkkiset laakerit (ehtaa kiinalaista?) laatua Irakilaisten sijaan. :wink: eipä tullu muutes uusia pultteja eikä napamuttereita mukana,,tuliko niissä traktoritehtaan laakereissa? No samalla tilasin vetonivelen jossa mutteri tuli sentään. Mukavinta oli että sain 2kpl laakeria ja vetonivelen lähes samaan hintaan kun työpaikalta olisin saanut 1 mapcon laakerin. :agrue: Tsekkailin että giuliettan laakerivaihdon ohjeen mukaan mennään...laakerihan on sama..eikö?

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_giul ... ange.shtml

Saas nähä miten tässä käy , raporttia jahka taistelu on kääntynyt joko voitoksi tai totaaliseksi tappioksi... :shock: sanomattakin on selvää että työkalut on mitä on ja prässiäkään ei ihan helposti löydy,,intoa sentään löytyy.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... to#p379607
Ei tartte prässiä vaan ison moskan

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

meil ois tääl tallil prässi mut oon ite v-lopun aamust iltaa duunis... en kyllä ole ainoa tallin käyttäjä jos apua kaipaat
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^^ Kyllähän siinä prässin tarvii,että saat uuden laakerin napaan takaisin kiinni.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Ei muuten tartte, minä jouduin vaihtamaan laakerin ilman prässiä joku valopää oli vetänyt mikillä alapallon mutterin kiinni.
Siihen laakeripesän kylkeen rälläköidään kolot ja paukutellaan laakeripesä pois olkavarresta.
Paikoilleen laitettaessa kannattaa pakastaa se napa. ja naputella varoen ja vetaria käyttää vastimena. vain sen verran sisään että saa vetarin mutterilla kiristettyä loput. katso kuvasta

Vastaa Viestiin