Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos on testeri, joka jostain jotain tajuaa, niin ei tuo ole ongelma. Laihaseosmoottorit eivät tänäpäivänä ole edes harvinaisia, joten ei pitäisi olla ongelmia... Paitsi, että, joskus on. OBD-testeri tosiaan jos ei ole "kalibroitu" oikein laihaseoskoneen antamiin OBD-käppyröihin, hylsylappu napsahtaa. Eli sen täytyy älytä auton olevan laihaseoskone. Joissakin testereissä se pitää erikseen valita, toiset kaivavat sen tiedon "jostakin" ja joku kysyy suoraan ECU:lta.

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

Eero kirjoitti:Mikä mahtaa olla kyseisen vanteen tyyppi? Valmistaja OZ, mutta pika-kuukletuksella en löytänyt enempää tietoa.
Lienee kuitenkin Alfan lisävarustevanne? Koko 7½ x 17 et39.

tuota vannemallia löytynee ainakin faceliftatusta 166:sta ja GT:stä , lähteenä Mobile.de.. :wink:

olisiko myyty lähinnä lisävarusteena, mon melko harvinainen näky jopa mobilea selatessa..

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

SaLexi kirjoitti:Mitäköhän ihmettä nyt taas. Pari päivää sitten huomasin, että autossa tuntuu pieni nykäys kiihdyttäessä noin 1800 kierroksen kohdalla. Nykäys on hyvin pieni, eikä tule edes joka kerta. Mutta tuntuu ilmenevän sitä varmemmin, mitä hitaampaa kiihdyttää. Mutta rivakammassa kiihdytyksessä tuota ei tunnu esiintyvän, eikä kovemmissa nopeuksissa. Se nykäys on vaan tuossa yhdessä kohtaa.

Ideoita? :?
Vastaan itselleni. Laitoin tankilliseen purkin Liqui Molyn Diesel Purgea. Nykäykset ovat häipyneet. Enpä tiedä mistä johtuivat, mutta aatteissani epäilin jotain karstoittumista, kun tuolla on talven aikana tullut ajettua niin paljon pätkäajoa. Saatoin siis olla oikeassa, tai sitten ominaisuus tulee joku päivä takaisin :lol:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ kolme kirjainta... E -G- R ?

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Jiitee kirjoitti:^ kolme kirjainta... E -G- R ?

JT
No mutta sehän on tulpattu jo aikapäiviä sitten :)

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Ei saaneet Boschillakaan testerillä lävitse. Lambda ei anna käyrää tyhjäkäynnillä. Meinasivat että edestä pitäisi anturi vaihdella. Osaako joku sanoa aiheeseen jotain.

Aiheesta edellisellä sivulla lisää.

Auto siis JTS 2.0 04'
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ En ole pakokaasuosaaja mutta eliminoisin pienimmästä suurimpaan vian paikallistamiseksi tässä järjestyksessä:
1. Vuotojen etsiminen ilmanotosta pakoputkistoon.
2. Ilmansuodattimen tarkistus/vaihto.
3. Ilmamassamittarin, lambda antureiden, tulppien, ja suuttimien oikean toiminnan tarkistus. (tulppien vaihto tässä vaiheessa on varsin pieni kulu)
4. Etulambdojen uusiminen. (ei paniikkia, löytyy Boschilta hintaan about 70 € kpl)
5. Katti vaihtoon. (ikävän kallis jos alkuperäistä kaipaa, tarvike saatavilla OK hintaan)
Kuva

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^^Näkemättä on vaikea sanoa onko käyttäjävika vai lambda vika. Jos anturi kierroksilla toimii normaalisti, eikä siitä vikakoodejakaan tule, niin hiukan vielä tekisi mieli epäillä testaajaa.

http://www.trafi.fi/filebank/a/13224785 ... ttorit.pdf


Edit: Jaa, Albertolli olikin jo tuon "virallisen" tiedotteen linkittänyt.
Viimeksi muokannut Jarsan, 01 Huhti 2014, 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

https://imageshack.com/i/0smwnw1j

Tuossa kuva obd mittauksesta.

Etulambdat boschilaiset maksavat ebay.com latviassa sijaitseva osa n 71e kpl. Mahtaakohan olla alviton hinta, kun myyjä on jenkki? Ja spareto 99e toimitettuna.
Ei taida saada Suomesta lähellekkään tohon rahaan.

Tulpat on vaihdettu, Ilmansuodattimesta ei tietoa. Osahan on halpa kylläkin. Pohjapanssari pois ja alakautta vaihto taitaa olla kätevin tapa? TS:ään vaihdoin joskus yläkautta, en kyllä muista nyt että onko täällä yläpuolella tilaa.

En tiedä, pitäisikö vielä käydä katsomassa, josko autoasi, mistä päästöt viimeksi hain saisi sen paperin sieltä koneesta niinkuin pitää.
Viimeksi muokannut jyskyed, 01 Huhti 2014, 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Autosta on myös joku aika takaperin nollattu vikakoodi P0430, joka ei kyllä ole tullut takaisin ainakaan vielä.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

jyskyed kirjoitti:Ilmansuodattimesta ei tietoa. Osahan on halpa kylläkin. Pohjapanssari pois ja alakautta vaihto taitaa olla kätevin tapa? TS:ään vaihdoin joskus yläkautta, en kyllä muista nyt että onko täällä yläpuolella tilaa.
En tiedä voiko alakautta vaihtaa mutten ole kuullut tuota ennen. Yläkautta ensin sulakerasia pois paikaltaan niin sen pitäisi antaa tilaa. http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_147_ ... ment.shtml
jyskyed kirjoitti:Autosta on myös joku aika takaperin nollattu vikakoodi P0430, joka ei kyllä ole tullut takaisin ainakaan vielä.
Mullakin on tuota koodia ollut joskus menneisyydessä, mutta jatkuvasti etu lambdan koodi palaa joka on tilauksessa.
Kuva

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Näköjään on samanmoinen. Täytynee se nyt ensiksi vaihtaa ja käydä ihmettelemässä uudestaan
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^näyttäis olevan häkä kans ihan siinä rajoilla, joten olispa ilmanputsari sitten ihan tukossa. :) Tuo p0430 vikakoodi kun on sieltä hiljan poistettu, niin haluaa sitä lambdan signaalin vaihtelua. Tämä on sitten omaa päätelmää: se pömpeli ei saa sitä lambda vaihtelua tyhjäkäynnillä, koska motti ei käytäkään tyhjäkäynnillä, ilman rasitusta, lambda-ohjausta. Sitten jos laittaa siinä mittausvaiheessa vaikka ykkösen päälle ja pikkasen kytkintä nostaa->lambdan toiminta löytyykin ja integraattoritesti läpi.
Viimeksi muokannut palkus, 01 Huhti 2014, 20:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Mutta eikö testeri herjaa liian matalasta tyhjäkäynnistä tuolloin? Olen kyllä kuullut moisesta kikasta, toinen asia on, että suostuuko mittaaja näin tekemään.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Ainakaan Autokeskuksen testerit eivät tykkää, jos vikakoodit vasta nollattu. Tällöin ei saa oikeita päästöjä aikaiseksi. Vaatii vähän ajoa(50km ei riittänyt) ja muutamia käynnistyksiä, jotta ecu saa kaikki tietonsa kohdilleen, ja testit onnistuvat. Tämä varmistettu myös huollon puolelta. Onko noi päästöt varmasti katsottu sellaisessa paikassa joka ymmärtää JTS:n päälle? Testi meinaan pitää ajaa korotetulla tyhjäkynnillä, jotta saa hyväksytyn päästölapun.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Ajoa on vikakoodien luvusta varmasti alle 50km. Käynnistyksiä varmaan kymmenen.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tähän en ole oikein selvää vastausta saanut. Vaikka 500-1000km olisi ajettu niin silti saattaa tuota lambda testausta touhuta. Viimeks kun olin mittauksessa niin takana oli vähintään 2000km, eikä sitten mitään lambda-testiä touhunnu,vaan heti hyvä. Tuo koko integraattorijuttu tuli silloin pian, kun obd- luku aloitettiin. Ensiksi tuli pirusti hylsyjä katsastuksissa, koska testeri löysi "keskeneräisyyksiä" eculta. Tämä integraattoritest tuli sitten lisäksi todentamaan, että kaikki on silti kunnossa. Nyt vain tämän jtässän kohdalla tuo normaali testi ei onnistu. Tuossa trafin lapussa mielestäni siihen vähän viitataan, mutta ei selvästi. Mitkä ovat riittävät ajosyklit tässä tapauksessa? En mene vannomaan (ei muista, seuraavaksi katson jos muistan), mutta mielestäni mes näyttää vapaalla tyhjäkäynnillä laajakaistoille "open loop" ja jos hiukankin koskee kaasuun tai rasittaa kytkimellä, niin sitten "closed loop". Tokihan kokoajan näkyy laajakaistojen käyrä (ei mitään suoraa viivaa).
Viimeksi muokannut palkus, 01 Huhti 2014, 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pääsääntöisesti 200km normaalia ajoa riittää syklin täyttämiseen. Riippuu olosuhteista ymv.
Nyt voisi riittää jopa se, että rykäset motaria/maantietä/kaupunkia seka-ajossa sen n. 150km ja kokeilee uudestaan :roll:

Ja edelleen: jotkut testerit Ei Vaan Osaa. Ainakin foorumilla jollakin oli ongelmia UUDEN testerin kanssa katsastuskonttorilla JTS:n kanssa, mutta jollain kivikautisella härpättimellä oli toiminut moitteetta...

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Se p0430 koodi voi muuten olla se mikä estää sen osatestin "valmistumisen" Vaikka se koodi esim. pysyisikin jonkun suuremmankin kilometrimäärän pois niin silti se se voi häiritä. Päättelen sen niin, että lakalambdan korjausarvot on kokoajan siellä rajoilla. Se vikakoodi ei tule yhdestä arvojen ylityksestä, vaan pidemmän jakson päätteeksi imo.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Ja siis lambda oli piirtänyt suoraa viivaa tyhjäkäynnillä. Pitäisikö sen silloinkin lyödä käyrää kokoajan?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Takalambdan itseasiassa ymmärtääkseni pitää piirtää liki suoraa käppyrää, etulambdojen kuuluu elää omaa elämäänsä... Ai, mitenkö tämä hankalaa? No niinpä. Liikaa pieniä nippelitietoja tiedettävänä niin ne hukkuvat ja sekoontuvat toisiinsa ja sitten onkin kaikilla mukavaa :agrue:

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Eli etulambda elää omaa elämäänsä myös tyhjäkäynnillä.

Ja tarkoittaako tuossa teltta auton tiedotteessa ''EOBD puolella osatestit on suoritettu normaalisti, kun autolla on ajettu riittävät syklit eikä vikoja esiinny'' juuri sitä, että autolla on ajettava juuri ne maagiset pari sataa kilsaa, että kone tajuaa kaiken olevan kunnossa?

En nyt muista, oliko tämä vikakoodi joskus aiemminkin sisällä, että olisiko juuri niin, että kun autolla on ajettu tietty määrä, että ''syklit'' täyttyneet, on se tajunnut jonkun olevan vialla ja sama vika päällä taas.

Aamulla pitää mennä vaihtamaan se ilmanputsari tappelemalla niitten klemmarien kanssa ja yrittää vähän ajella autolla.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Watsoni
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:37
Car(s): Ex: 156 JTS Selespeed -03

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Watsoni »

Laajakaistalamdbat antaa melkolailla tasaista jännitettä tyhjäkäynnillä, kuten myös tasakaasulla ajellessa n. 1,5V. Kiihdytyksessä jännite nousee kohti 4 volttia. Perinteiset lamdbat sahaa sitä sinikäyrää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Juurikin näin. ECU seuraa järjestelmää koko ajan, ja nuo EOBD-puolen testit ovat nimenomaan ja puhtaasti päästöpuolen testausta ja seurausta. Jos päästöjärjestelmässä (eli kaikki, mikä vaikuttaa päästöihin polttoaineen,- ja ilmansyötöstä taaimmaiseen lambdaan) on jokin vika, ei sykli kulje. Kun se ei kulje, se ei myöskään täyty. Eli pitää olla riittävän monta kilometriä vikakoodivapaata ajoa (päästölaitteista), muita vikakoodeja sitten saakin olla :roll:

Sykli on suoritettu, kun tietty määrä tiettyjä olosuhteita (esim. ajomäärä, käynnistyskerrat, käynnissäoloaika, moottorin kuormitustaso tietyllä tasolla tai vaikka ja mitä vastaavaa) on tullut toteen, sykli on valmis. Kun sykli on valmis, osatestin pitäisi mennä läpi (jos ei vikakoodeja). Onko nyt tarpeeksi epäselvän selvästi selitetty rautakangesta ratakiskoa vääntäen? :D

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Nyt ymmärsi insinöörinalkukin. :oops:

Näkeekö syklin täyttymistä jollain, esim obd testerillä? Vai onko se ihan vaan ajettava ja kokeiltava ajettava ja kokeiltava. Taidan kuitenkin vetästä sen parisataa sinne tauluun ja sitten ihmetellä.

Löytyy semmonen käsitesteri.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Laajakaistoilla on tyhjäkäynnilläkin pientä vaihtelua (messillä) ja takalambdat piirtää täysin suoraa viivaa jotain ~0,25V tasolla. Tossa lapussa niin onko tuo 0,2V joku arvo jonka testeri on saanut eculta, tuo ei oikeastaan sopisi kuin noille tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla täysin tiedottomille takalambdoille. Auto tarttis pystyä hyväksymään, vaikka noita osatestejä olisi suorittamatta, nyt vain mikään noista ei tepsi jtässään (paitsi se kytkimellä rasitus :wink: )
Niin on mullakin semmonen käsitesteri, joka nollauksen jälkeen ilmoittaa, että syklejä suorittamatta. No, sitten ajelee jotain 50km ja kattoo uudestaan niin syklit suoritettu (päästövehkeet vihreäna ja ok) No sitten tommoseen boschiin kiine ja se ilmoittaa jotta osatestejä suorittamatta, eikä lambdavaihtelua + integraatori testi v*tuiks :lol: . Täyttä pelleilyä sanon ma. Se on s*atanan hyvä kun kierroksilla päästöt ok eikä vikakoodeja, tämän jotkut ihan käsittääkin ilman sen suurempia mutinoita.
Viimeksi muokannut palkus, 01 Huhti 2014, 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

http://www.autotieto.net/pakokaasutkurs ... ittaus.htm

Löysin tuommoisen jutun.

Jos osajärjestelmätestejä ei ole suoritettu, testataan lambdasäädön toiminta. Lambdasäädön tulkitaan toimivat seuraavin edellytyksin:

" Kaikkien säätöpiirien lambdaintegraattorin arvo vaihtelee, tai " Kaikkien säätävien lambdatunnistimien jännite, virta tai lambda-arvo vaihtelee " Jos edellä mainittuja ei ole saatavilla, tulee joutokäyntipyörintänopeudella pakokaasuanalysaattorin avulla määritetyn lambda-arvon olla 0,97 - 1,03.

Huom! Valmistajan edustajan (maahantuojan) tulee ilmoittaa mahdolliset poikkeavat arvot AKE:lle, josta ne on eri testauspaikkojen saatavissa.

Tällä tekstillä ja Teltta auton tiedotteellahan kaikki olisikin kunnossa. Miksen saisi papereita? Rupea sitä sitten insinöörille selittämään. Etsivät vielä alustasta jotain vikaa ja hylkäävät sen vuoksi =)
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Niinpä, mutta kun se poshi ei saa sitä vaihtelua tyhjäkäynnillä. Tulee semmonenkin mieleen, että löytääkö se sieltä nuot "kuolleet" takalambdat :lol: Sitten toi on päällikkö vaihtoehto laihaseosmotille tyhjäkäynnillä tuo lambdan mittaus :lol: Helpoiten tulis kelpo lappukin ulos siitä halvatun pömpelistä jos pikkiriikkisen kytkimellä "avittais". Valojen kytkentä ei riitä, ilmastoinnin kompuran toiminta vois ajaa saman asian, jos sopivalla hetkellä kytkeytyis magneettikytkin.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Eli possilaisen testissä se mittasi lopuksi tyhjäkäynnillä lambdan arvoa, joka oli sen 1.4, valitti sitä korkeaksi. Tällöin nostaa snadisti kytkintä, jolloin saadaan takalambdat tanssimaan lambadaa ja testi lävitse?

Täytyy vissiin mennä seuraavan kerran alkon kautta kokeilemaan testeriä.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

1.4 tyhjäkäynnillä = juuri tasan se, mitä sen pitäisikin olla... :roll:

Eli katsastuksessa olisi tullut OK :p
Ainakin jos ei vikakoodeja päästöpuolella jne.

EDIT:
Lisätty.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Lambada tyhjäkäynnillä n 1.4 ja lapun mukaan ''päästöihin vaikuttavia vikoja 0''.

https://imageshack.com/i/0smwnw1j

tuossa vielä tuo lappunen.

Lambda 1,405 EI OK

ja

Lambdaint 1 EI OK

Lambdaint 2 EI OK
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

jyskyed kirjoitti:Eli possilaisen testissä se mittasi lopuksi tyhjäkäynnillä lambdan arvoa, joka oli sen 1.4, valitti sitä korkeaksi. Tällöin nostaa snadisti kytkintä, jolloin saadaan takalambdat tanssimaan lambadaa ja testi lävitse? Täytyy vissiin mennä seuraavan kerran alkon kautta kokeilemaan testeriä.
Ei vaan silloin kun se obd testi on käynnissä ja se kone oikein ilmoittaa, että testataan sitä integraatoria. Silloin ihan vähän kytkimellä-> testi hyväksytty. :)
Siis se obd menee ihan ton lapun mukaisessa järjestyksessä ->osatestejä suorittamatta->testataan lambdainegraattori jne.

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Huomasin et kun on tosi jyrkkä ylämäki niin auton kulutus laskee vaikka pitäis nousta ja tosi jyrkässä alamäessä taas nousee kulutus. :lol: Tasasella ja normi mäissä näyttää niinku pitääki mut silti aika jännä. Mitenköhän ne on laittanu sen tunnistimen sinne jos se tuollee lukee kulutuksia? :roll: Tai sit tulee vaan niin paljo viiveellä se kulutus näytölle (muistelen et ohjekirjan mukaan 5 sekunnin viiveellä) et johtusko siitä?
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^se viive tuon tekee.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^^^Milloin sulla oli öljynvaihto ja mitä ainetta siellä sisällä on?
Oliko kone lämmin kun menit noita arvoja tuottamaan?
Mikä on ajotyylisi ja millaisia pätkiä ajat autolla?
Tu duu list:
1. Lämpimällä koneella pistä tekniikka kunnolla töihin. Esim kiihdytys korkeilla kierroksilla maksimi sallittuun nopeuteen ja ajat esim. pari minuuttia nelosella 110-120, minuutti vitosella ja toisto. Tuo saattaa auttaa puhdistamaan tunnelit hieman.
2. Hanki jokin polttoainejärjestelmän puhdistuskamaa joka on tarkoitettu bensaruiskukoneille kuten Redline ja käytä ohjeiden mukaisesti parin tankillisen ajan.
3. Seuraavaan katsastukseen mene lämpimällä koneella ja tuli kuumalla pakoputkistolla. Eli matkalla konttoriin käytä kierroksia silloin tällöin. Jätä auto vaikka päälle odottaessa vuoroasi ettei viilene liikaa.

Ps. Onko temari OK?
Kuva

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Koneessa 10w60, vajaa vuosi vaihdosta. Ajo sekalaista. Tulee lyhyttä kaupunkiajoa, ja pari kertaa kuukaudessa pitkiä pätkiä.

Temari on sellaista kieltä, mitä en ymmärrä.

Täytyneekin käydä Motonetissä hakemassa vielä uudet öljyt varuiks. On se kuitenkin edessä tässä kesän korvilla.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Ajattelin että onko termostaatti kunnossa eli kone lämpenee ja pysyy lämpimänä. Eli neula viettää ajansa taulun 70 - 90 asteen alueella.
Kuva

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Lämmöt on niinku pitää. Nesteet juur vaihdettu jakopään rempan yhteydessä.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Ja vielä voisi lisätä, että 2 viikkoa sitten vaihoin uudet tulpat, ja vanhat 1 kärkiset tulpat olivat kärjistään aivan valkoiset tai hapettuneen oloiset..

Ei tietoa koska tulppia olisi oltu vaihdettu, liekö koskaan.

Kuva

EDIT:

Aiheestahan on parikymmentä sivua historiaan päin puhetta myös. Tuomas K paininut samaisen ongelman kanssa. Testerin vaihdolla konttorissa onnistunut.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Mitä tarkoittaa freeze frame data?

Lukija sanoo "no freeze frame data exist"

Kun taas laitan "luku uudestaan"
Niin sanoo että freeze tieto löytyy ja readiness suoritettu.

Valmiustilavalikossa

Katalysaattori : inc
Lämmit. Katalys n/a
Kaasuuntunut p-a n/a
Toisioilma kata n/a
Ilmastointi n/a
Lambdatun ok
Lambdat lämmit ok
P kaasut kierr. N/a
Sytytyshäuriö ok
Polttoainejärj ok
Merkittävät kom ok

Mitä nämä meinaa?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Freeze frame data meinaa sitä että ecu tallentaa vikakoodin lisäksi myös olosuhteet joissa vikaoodi kirjattiin.

Tuo lista on mahdollisia ecun valvomia asioita. "Inc" meinaa incomplete eli testisykli on kesken. "N/A" meinaa "not available" eli tämä ecu ei suorita tätä testiä. "OK" meinaa että testisyklit on täynnä ja hyväksytty.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Eli kun saa tuon katin ok niin tän testerin mukaan kaikki syklit ellei nuo än aat olis suoritettu
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja katti tarvitsee lambdatietoa. Joka vaatii koneen ajamista lämpöseksi ja se riittävä kilometrimäärä ilman ongelmia... Olettaen, että sekä katti notta lambdat kunnossa. Jos katti on loppuvaiheessa, voi joutua antamaan kenkää, jotta alkaa oikeasti puhdistamaan. Euro2-koneissa sitäkin enemmän kun katti sattuu olemaan kaukana pakosarjasta ja kaasujen lämpötila laskee matkalla huomattavasti, mikä heikentää sen toimintaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^todennäköisesti sitten suoraan ok. Nyt en tiedä, mutta tuon kuittaantuminen voi olla hankalaa jos vikakoodi herkällä. Siellä saattaa majailla välillä "pending" koodina tuo p0430 jolloin tuo ei valmistu. Omalla kohdalla juurikin tuo katin "heikkous" koodi tuli satunnaisesti 300-1000km jälkeen->jatkuvasti osatesti suorittamatta. Nyt kun olen tuosta päässyt eroon lopullisesti, kopkop, niin osatestit on ok.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Ja teit asialle mitä?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Testerin mukaan vedättäessä 90g/s kone sai ilmaa ennen ilmanputsarin vaihtoa.

Nyt vaihdon jälkeen sai 121g/s. Eli ei ollut ihan turha vaihto.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

moro. mikä vois olla syy, kun vaimon 156 2.0ts-00 käynnistyy välillä hienosti ja välillä vaatii 5-6 starttausta? tehnyt nyt tota reilun viikon, että lämpötiloista ei ainakaan pitäisi olla kiinni. käy hyvin kun käynnistyy eikä kakoile. kiitos taas.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Alfred Romero kirjoitti:moro. mikä vois olla syy, kun vaimon 156 2.0ts-00 käynnistyy välillä hienosti ja välillä vaatii 5-6 starttausta? tehnyt nyt tota reilun viikon, että lämpötiloista ei ainakaan pitäisi olla kiinni. käy hyvin kun käynnistyy eikä kakoile. kiitos taas.
Kampiakselin asentotunnistin
Nokkaakselin asentotunnistin
Puolat
Tulpat
Polttoaineen syöttö
Akku

Syttyykö vikavalo? Vaikka ei syttyisi kannattaa silti käydä lukemasa vikakoodeja.
Kuva

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mitäs olette muuten mieltä tällaisesta ajatuksesta?

Tuossa nettiä selatessa osui maailmalta tällainen ajatus silmiin, että JTS:ään kannattaa laittaa vesi-metanoliruiskutus pitämään imukanavat auki. Minkähänlainen mahtaisi tuollaisen ruiskutuksen teho olla kanavien puhdistuksen kannalta?

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ihan saatananmoinen. Itse suunnitelin ihan tosissani tekeväni sellaisen "huolto"-yksikön pellin alle, eli purnukka tukevasti paikoilleen jonnekin ja siitä letku+suutin imupuolelle ja purnukkaan sopivaa litkua. Sitten vain joskus käyttäis tota vaikka 1000km yhtäsoittoa. :) Nyt kuitenkin sen forten ruiskinnan jälkeen on pelittänyt niin hyvin ja koneen toiminta on sellaista, että kauhian tukossa ei voi olla, joten keskeytin suunnitelmat. Teen vain joskus sen forteloinnin varoiksi uudestaan. :)

Vastaa Viestiin