Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^niimpä, tuo unohtui mainita

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Joonake kirjoitti:Mitähän osaa lähtisi seuraavaksi vaihtamaan? Termari vaihdettu, syylari vaihdettu, mutta edelleen samaa ongelmaa.
Annan myös ääneni vesipumpulle. Eikös muovisiipiset pumput aiheuta juurikin tuota siipipyörän haljetessa?

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ape »

Jarsan kirjoitti:
Joonake kirjoitti:Mitähän osaa lähtisi seuraavaksi vaihtamaan? Termari vaihdettu, syylari vaihdettu, mutta edelleen samaa ongelmaa.
Annan myös ääneni vesipumpulle. Eikös muovisiipiset pumput aiheuta juurikin tuota siipipyörän haljetessa?
täällä myöskin sama ongelma ja ainoana vaihtoehtona on juurikin tuo vesipumpu
kuittien mukaan olisi vaihdettu 8000tkm sitten mutta tiedä häntä
lambdan onnistuin hajottamaan crc kokeiluilla
Viimeksi muokannut Ape, 05 Elo 2013, 15:38. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kai se uusi lambda on Bosch ja ei-kolvattava malli? Kolvattavista/irtojohtoisista on täällä foorumillinen ongelmakuvauksia...
Mitenkäs, oletteko paisuntasäiliön korkkia kokeilleet vaihtaa? Jos korkki vuotaa -> paine laskee -> kiehumispiste laskee -> vaahtoa/kuplia. Korkki on kuitenkin edullinen vaihtaa.
Tai sitten, onko se ylipäänsä tarpeeksi kireällä kiinni...? Itselläni edellinen 156 teki tuota, että oli kuplia säiliössä, mutta lämmöt pysyi kurissa - osasyylliseksi epäiltiin letkulämmittimen aavistuksen vuotavaa (monta kertaa kiristettyä) liitosta, jotta sieltä olisi mahdollisesti päässyt vähän kamaa karkuun toisinaan ja "jotenkin" (...) korvautunut ylimäärähapella. Nesteet ja öljyt ei menneet sekasin ja kone pelitti muuten ihan OK.

Avatar
Ape
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85
159 2.4JTDm - 07

Kerran Alffa aina Alffa?
Alfisti luulee tietävänsä autoista kaiken ja yrittää ensimmäiseksi itse korjata autonsa. Tämän vuoksi näillä on huono maine 😁
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ape »

Aquatica kirjoitti:Kai se uusi lambda on Bosch ja ei-kolvattava malli? Kolvattavista/irtojohtoisista on täällä foorumillinen ongelmakuvauksia...
Mitenkäs, oletteko paisuntasäiliön korkkia kokeilleet vaihtaa? Jos korkki vuotaa -> paine laskee -> kiehumispiste laskee -> vaahtoa/kuplia. Korkki on kuitenkin edullinen vaihtaa.
Tai sitten, onko se ylipäänsä tarpeeksi kireällä kiinni...? Itselläni edellinen 156 teki tuota, että oli kuplia säiliössä, mutta lämmöt pysyi kurissa - osasyylliseksi epäiltiin letkulämmittimen aavistuksen vuotavaa (monta kertaa kiristettyä) liitosta, jotta sieltä olisi mahdollisesti päässyt vähän kamaa karkuun toisinaan ja "jotenkin" (...) korvautunut ylimäärähapella. Nesteet ja öljyt ei menneet sekasin ja kone pelitti muuten ihan OK.
Pikkasen hävittää mullakin nestettä eli varmaan vesi pumppu. Lambdat oli auton oma bosch
Kerran Alfa aina alfa?

Avatar
alezi
Viestit: 70
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 16:35
Car(s): Ex: 156 JTS -02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alezi »

Kuuluuko alapallonivelissä olla pieni välys vai ovatko ehjät täysin välyksettömät? Löytyi katsastuksessa näistä välystä, toinen trw reilu vuoden vanha, toinen tarvike, alle puoli vuotta. Kun kerroin että molemmat vaihdettu, alkoi epäilemään, että kuuluuko niissä olla pieni välys.

Avatar
latzka
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 21:52
Car(s): 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja latzka »

Mistä lähtisi sedaniin takakontin kaasujouset hyvään hintaan? Nykyiset jotain ihan väärää mallia ja rämähtelevät irti, jos päästää luukun nousemaan vapaasti.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

alezi kirjoitti:Kuuluuko alapallonivelissä olla pieni välys vai ovatko ehjät täysin välyksettömät? Löytyi katsastuksessa näistä välystä, toinen trw reilu vuoden vanha, toinen tarvike, alle puoli vuotta. Kun kerroin että molemmat vaihdettu, alkoi epäilemään, että kuuluuko niissä olla pieni välys.
Ei kai siellä kummoista klappia pitäisi olla. Tarvikeosalta nyt voi odottaa mitä vain, mutta TRW:n voisi ehkä kuvitella olevan tuossa vaiheessa vielä ehjä...

Mulla on katsastuksessa diagnosoitu tiukka raidentangonpää väljäksi ja tiukka alapallo "vaihda seuraavaan katsastukseen"-kuntoiseksi, eli ei ne konttorillakaan erehtymättömiä ole.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja sekin taitaa vaikuttaa, että mistä auto nostetaan ylös (156, 75 nyt ainakin tällaisia, ko?) jne. Mutta TRW:n alatukivarsista en tiedä kuin seuraavan: huhtikuussa oikealle eteen laitettu TRW:tä ja se narisee jo toisinaan, on kerran tsekattu vielä jälkikäteen asentajan toimesta... Vasemmalla on Heikalta tilattu OPEC, joka tuntuu toistaiseksi olevan kunnossa. Onko TRW:llä laatu laskenut, ylätukivarsiinkin kerta alkanut niitä rasvanippoja tulla...?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mulla oli TRW:n ylätukivarsissa kyllä rasvaa, jotain valkoista vaseliinin tuntuista.
Vai pallossako niitä nippoja on?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

En tiedä muuta kuin sen, mitä sanottu - ymmärsin, että puslissa (tai jossain siinä?) ne rasvanipat on. Kaiketi uutta sarjaa ja päivitettyä versiota, samalla osanumerolla kuitenkin taitaa kulkea. Tämä kommentti tuli siis Aallon Autossa, jossa (ilmeisesti) Hra. Aalto oli yllättynyt, että viimeinkin...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tilasin vasta uudet TRW:n ylätukivarret eikä niissä mitään nippoja ole. Jotenkin epäilyttää tuo nippa, olisiko joku itse askarrellut sellaisen siihen palloniveleen.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^itse askarreltun nippaan mä oon törmännt ylävarressa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuomas K kirjoitti:Vikakoodit P1131 ja P1151, missä vika? Kyseessä siis molemmat ykköslambdat ja Multiecuscania tulkiten ilmeisesti antavat ecun mielestä virheellistä signaalia. Virheellistä miksi, ja miten korjataan?

Tein tuosta erillisenkin kymysyksen tuonne:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=25887" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Eikö kellään ole mitään näkemystä tästä :(

Kai joku muukin on näihin koodeihin joskus törmännyt?

Vai maalaanko auton vihreäksi ja ajan suohon?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

no jos lambdat antaa jatkuvasti virheellistä signaalia niin eikös ne mee sit vaihtoon? mulla oli katkoksia oambdassa ja korjasin putsaamalla liittimen ja laittamalla kunnolla kiinn.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllä se TRW:n varsi oli ihan tuliterä, maahantuojan kautta tullut osa. Muistaakseni Heikalta tuli yksi ylätukivarsi (myös TRW):tä samaan autoon, jossa EI ollut nippaa (tai sitten olen uskomattoman sokea, mikä ei olisi yllätys sekään)...

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Voi olla että kuuluis avautumisketjuun, mutta laitetaan tänne. Eli Alfa kävi jakopäänhihnan vaihdossa, mutta jäi tekemättä huollolta kun eivät saaneet kampiakselin hihnapyörää irtoamaan. Onkohan tuohon joku ihme taikatemppu, kun ei auennut millään työkalulla mitä talosta löytyi ei edes paineilmalaitteilla?

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Muuttohaukka kirjoitti:Voi olla että kuuluis avautumisketjuun, mutta laitetaan tänne. Eli Alfa kävi jakopäänhihnan vaihdossa, mutta jäi tekemättä huollolta kun eivät saaneet kampiakselin hihnapyörää irtoamaan. Onkohan tuohon joku ihme taikatemppu, kun ei auennut millään työkalulla mitä talosta löytyi ei edes paineilmalaitteilla?
Eihän siinä tarvitse irroittaa kuin ne 4 pientä (~8mm) RIBE pulttia? Niiden ei pitäisi olla hirmuisen tiukassa, mutta on ne mahdollista nälvätä Torxilla hankalasti avattaviksi.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

JPeltola kirjoitti:
Muuttohaukka kirjoitti:Voi olla että kuuluis avautumisketjuun, mutta laitetaan tänne. Eli Alfa kävi jakopäänhihnan vaihdossa, mutta jäi tekemättä huollolta kun eivät saaneet kampiakselin hihnapyörää irtoamaan. Onkohan tuohon joku ihme taikatemppu, kun ei auennut millään työkalulla mitä talosta löytyi ei edes paineilmalaitteilla?
Eihän siinä tarvitse irroittaa kuin ne 4 pientä (~8mm) RIBE pulttia? Niiden ei pitäisi olla hirmuisen tiukassa, mutta on ne mahdollista nälvätä Torxilla hankalasti avattaviksi.
Olivat viisi tuntia omien sanojen mukaan niitä irrotelleet muttei irronneet. Ihme juttu kyllä, voi olla että menee muualle ensi kerralla.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

jkk kirjoitti:no jos lambdat antaa jatkuvasti virheellistä signaalia niin eikös ne mee sit vaihtoon? mulla oli katkoksia oambdassa ja korjasin putsaamalla liittimen ja laittamalla kunnolla kiinn.
Virheelliseen signaaliin lienee olemassa joku syy. Itsekin fiksasit liittimen etkä vaihtanut ensimmäisenä anturia. Tuossa omassakin oli niitä katkoksia joista suurelta osin pääsin eroon kun niitä liittimiä rassasin, mutta tuo virheellinen signaali nyt häiritsee.

Nyrkkipajat usein vaihtaa heti sen anturin jolta tulee virheellistä tietoa, pohtimatta syitä ja seurauksia, ja todellinen vika jää usein korjaamatta...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^niin siis tarkoitin et kun mulla oli tilapäisiä katkoksia, siihen auttoi toi pikafiksi. mut meinasin et jos sieltä tulee jatkuvasti väärää signaalia? voisko joku ilmi tai imuvuoto vaikuttaa tohon, antaa väärää infoo ja seos menee sekasin ja sitä mukaa myös kaasut??

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuomas K kirjoitti:Vikakoodit P1131 ja P1151, missä vika? Kyseessä siis molemmat ykköslambdat ja Multiecuscania tulkiten ilmeisesti antavat ecun mielestä virheellistä signaalia. Virheellistä miksi, ja miten korjataan?
Virheelliseen signaaliin lienee olemassa joku syy...tuo virheellinen signaali nyt häiritsee.
Miten olet varmistanut, että kyseessä on virheellinen signaali, eikä seos ole oikeasti pielessä? Koska molemmat anturit antaa samaa koodia, niin uskoisin siellä olevan ihan oikeaa vikaa jossain mikä vaikuttaa molempiin lohkoihin. Tarkistanut imuvuodot ilmin jälkeen?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jarsan kirjoitti:Miten olet varmistanut, että kyseessä on virheellinen signaali, eikä seos ole oikeasti pielessä?
Kas kun juuri tätä olen täällä kysymässä, että jos jollain olisi kokemusta aiheesta ja syystä että miksi nuo koodit tulee. Noita koodejakin kun googlaa, löytyy vain keskustelua viasta, mutta ei juuri ensimmäistäkään tapausta jossa vikaa olisi ikinä löydetty. Joko keskustelu vain lakkaa siinä vaiheessa kun vikaa haetaan, tai auto myydään pois.

En siis ole varma mistään, päin vastoin, tässä tapauksessa en tiedä mitään mistään ja siksi kyselen apua.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Juu juu, aivan. Itsekään näistä mitään tiedä ja vastaavan koodinkin olen saanut vain ruikkimalla perus CRC:tä lambdan liittimiin. :silly:

Vikaa kannattanee kuitenkin lähteä etsimään jostain mikä pystyy tekemään saman häiriön molempiin "lohkoihin", eli kaikkiin sylintereihin. Hyviä vaihtoehtoja voisi olla nuo ilmavuodot ja ilmi itse.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Hjälp!

Kuskin puoleinen pissapoika ei ruuttaa lasille. Sitä on veivattu ja ronkittu, mutta suutin pysyy aivan kuivana. Jopa kartturin puoleinen tukkimalla yritettiin saada vesi lentämään. Kunnes sitten huomattiin, että lasin sijaan vesi tulee maahan... Missä noiden pesureiden letkut kulkee? Ilmeisesti jossain piilossa, kunnei niitä konehuoneessa näy.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^sen tuulilasin alareunan muovien alla on ainakin osa

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Joo, muovin alla on liitokset ja varmaan letku on irti siitä suuttimesta.
VMP

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Mitenköhän saisi korjattua kytkimen pääsylinterin puslan, siis sen jolla se kiinnittyy polkimeen. Tutkiskelin tänään polkimen klappia ja koko kumi näyttää ottaneen hatkat. Sinällään erikoista, sillä pääsyltyllä on ikää alle 3 vuotta ja kilometrejä takana < 30000.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jarsan kirjoitti:Vikaa kannattanee kuitenkin lähteä etsimään jostain mikä pystyy tekemään saman häiriön molempiin "lohkoihin", eli kaikkiin sylintereihin. Hyviä vaihtoehtoja voisi olla nuo ilmavuodot ja ilmi itse.
Ei kai sekään mahdotonta ole että ne anturit olisi tulleet tiensä päähän... Mulla on yksi uusi anturi, täytyy se vaihtaa kokeeksi ja katsoa mitä se tekee. Jos toimii, niin sitten vaan toinen anturi tilaukseen.

Tosin, ainoa netistä löytämäni tapaus jossa sanottiin vian korjaantuneen korjautui katin jälkeiset lambdat vaihtamalla :shock:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Jollain Britti foorumilla epäiltiin Ilmiä/maffia noihin koodeihin
^^^^^Kannattanee kokeilla myös miten hyvin ilma tulee suuttimesta lävitse puhaltamalla. Vaihdoin uudet ja ero oli todella huomattava, myös tuulilasilla.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Finest kirjoitti:^Jollain Britti foorumilla epäiltiin Ilmiä/maffia noihin koodeihin
^^^^^Kannattanee kokeilla myös miten hyvin ilma tulee suuttimesta lävitse puhaltamalla. Vaihdoin uudet ja ero oli todella huomattava, myös tuulilasilla.
Samallahan ne vaihtais, jos kerran muutenkin joutuu purkaan kamaa pois edestä. Kuskinpuoleisesta kun on se säätöruuvikin jyrsitty pilalle.

Mistä hommasit, mitä makso?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

http://www.ebay.co.uk/itm/Pair-Genuine- ... 3f13bdf9ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta, tilasin samalla takaluukun lätkän niin jäi posteja pois. Halvemmalla ei tuntunut löytyvän.
Voihan niitä yrittää rassata paineilmalla puhtaaksi.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuomas K kirjoitti: Ei kai sekään mahdotonta ole että ne anturit olisi tulleet tiensä päähän... Mulla on yksi uusi anturi, täytyy se vaihtaa kokeeksi ja katsoa mitä se tekee. Jos toimii, niin sitten vaan toinen anturi tilaukseen.

Tosin, ainoa netistä löytämäni tapaus jossa sanottiin vian korjaantuneen korjautui katin jälkeiset lambdat vaihtamalla :shock:
Siitä on varmaan hyvä lähteä liikkeelle. Jotenkin ymmärsin, että olit uudella anturilla jo testannutkin. :roll:

Ehkä siinä oli tullut krjoituserhe ja tarkoitti ennen kattia olevia..? Tai sitten tuossa vikakoodissa on joku virhe. :-D

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Jarsan kirjoitti:Annan myös ääneni vesipumpulle. Eikös muovisiipiset pumput aiheuta juurikin tuota siipipyörän haljetessa?
Vesipumppu oli itellä eka vaihtoehto, mutta jotenkin oudolta kuulostaa että viallinen vesipumppu aiheuttaisi lämpöjen nousua vain suurissa nopeuksissa ja/tai ilman veden kierrättämistä lämppärin kennon läpi. Syylarin vaihdon jälkeen lisähavainto siis: Kaupunkiajossa lämmöt pysyy kurissa, mutta heti kun mennään moottoritielle, lämmöt karkaa nousuun. Maalaisjärjellä ajatellen ilmavirta saa flektit jumiin tai ilma alkaa kiertämään jostain muualta kuin syylarin läpi, onko tämmönen edes mahdollista?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Joonake kirjoitti:Maalaisjärjellä ajatellen ilmavirta saa flektit jumiin tai ilma alkaa kiertämään jostain muualta kuin syylarin läpi, onko tämmönen edes mahdollista?
Moottoritienopeudella ilmavirta riittää hienosti ilman flektejäkin siihen jäähdytykseen, flektejä tarvitaan ruuhkassa mateluun.

Jos syyläri on uusi ja auto kuumenee suurissa nopeuksissa niin vika on jossain päin nestekiertoa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Joonake kirjoitti:Vesipumppu oli itellä eka vaihtoehto, mutta jotenkin oudolta kuulostaa että viallinen vesipumppu aiheuttaisi lämpöjen nousua vain suurissa nopeuksissa ja/tai ilman veden kierrättämistä lämppärin kennon läpi. Syylarin vaihdon jälkeen lisähavainto siis: Kaupunkiajossa lämmöt pysyy kurissa, mutta heti kun mennään moottoritielle, lämmöt karkaa nousuun.
Ei se välttämättä niin kovin epäloogista ole. Kaupunkiajossa kierrokset pysyvät matalina ja vesipumpun siipipyörä jaksaa vielä kierrättää nesteitä = ei luista läpi akselillaan, kun on vähmmän vastusta. Motarilla ajellaan korkeammilla kierroksilla ja nesteen aiheuttama vastus kasvaa = siipipyörä alkaa luistaa läpi akseliltaan ja neste lakkaa kiertämästä.

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Tänään ilmestyi mittaristoon valojen vikavalo joka osoittautui jarruvalojen toimimattomuuteen. Eli takavalojen + takalasin lisäjarruvalo. Tsekkasin takavalojen johdotukset koska jälkiasennus tuuninki takavalot niin niiltä voi odottaa ties mitä. Seuraavaksi ihmettelin sulakkeita - kaikki ehjiä. No siellä kuljettajan jalkatilassa huomasin jonkun valkoisen anturin olevan vähän huonosti kiinni jarrupolkimessa. Otin sen irti jolloin pelkästään takavalojen jarruvalot syttyivät kirkkaasti palamaan, ja anturin nappia painellessa valot vilkkuivat himmeään, eli väärinpäin. Kiersin anturin polkimeen paremmin kiinni ja jatkoin vian etsintää lisäjarruvalon toimimattomuudesta.
Purin takakontin verhoilun ja sain käsiini lisäjarruvalon joka käsissä pyöritellessä kuulosti lähinnä helistimeltä :shock:
Siitä oli mennyt pimeäksi muutama pikkupolttimo ja loput poksahtaneet kappaleiksi? Miksi nuo on tuollalailla hajonneet? Vaihdoin muutaman uuden polttimon siihen ja kokeilin jarrua mutta ei syty. Otin liittimen auki ja mittasin että ainakin virta tulee mutta ei jatku enää tuohon osaan jossa polttimot. Liekö sanonut kabuut :roll:

Ps. Kun otin lisäjarruvalon irti, toimii takavalot normaalisti. Eli palavat hiukan himmeänä ja jarrua painaessa loistavat kirkkaasti.

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Sitten toinen murhe. Kytkimen/vaihteensiirron toiminta.

Alkuun: Autoon uusittu 2/13 Seuraavat:

-Kytkin pääsylinteri
-Kytkin työsylinteri
-Kytkin paketti
-Nesteet ja vaihdelaatikkoöljyt (jotka yhä tallessa)

(eli koko helanhoito :lol: )

Tuo alkanut kiusata lähinnä kaupunkiajossa että kun koitan tiputtaa 3-vaihteelta pienemmälle, -vaihde pomppaa siististi vapaalle mutta ei suostu millään menemään pienemmälle. Teki sen keskellä Raumaa eilen ja kyllä hävetti niin perkeleesti :bad-words: 1-2 vaihteella pystyi ajellla mutta riittää esim jos ajan vaikka 100m matkan kolmosella niin ongelma toistuu. Nyt taas ilta-ajelulla toimi keskusta-ajossa ilman mitään vaivaa.
Mullahan olisi siis vaihtokunnossa tuo legendaarinen vaihdevalitsimen pohjamuovi mutta sitä se on ollut jo kaksi vuotta eikä tuollalailla ole tehnyt, ja kytkinremontin jälkeen toimi ihan tähän viikkoon asti ok.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos laatikkoöljynvaihdon jälkeen tuon tekee, niin onko öljyt hyvät, oikeanlaiset tai soveltuvat? Itselleni laitettiin Castrolin TAF-X:ät lootaan ja sen jälkeen pariin otteeseen tehnyt:
a) Kerran neloselta ei lähtenyt vaihde pois. Ei MILLÄÄN ilveellä. Kytkinjumppaa välissä ja sitten lähti.
b) Tahmamaisuutta. Aluksi nelonen, sitten vitonen, nyt ei mikään. Kuitenkin alas tai ylöspäin vaihtaessa "jokin" haras ihan selvästi vastaan, mutta se "jokin" ei ollut irrotettu kytkin tmv, vaan selvästi vaihteiston sisällä "jotain". Nyt tuota ongelmaa ei ole...
c) Kylmänä tai kuumana laatikon toiminta epämääräistä, lämpimänä hyvä. Kylmänä ei vaihteet jaksa mennä erityisen hyvin silmään, lämpimänä toimii oikein mukavasti ja sitten taas kuumana toimii heikosti...

Seuraavaksi laitan sinne Tutelan öljyt (ne, mitä Alfa sinne haluaakin laitettavan, eli Tutelan Car Technyxit) ja katson josko homma toimisi sitämyöten OK.
Toimiihan kytkin hyvin? Ja se muovikehikko voi tosiaan olla ainakin osasyyllinen huonoon vaihteiden kytkeytymiseen.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja toolman »

Jarsan kirjoitti:
Joonake kirjoitti:Vesipumppu oli itellä eka vaihtoehto, mutta jotenkin oudolta kuulostaa että viallinen vesipumppu aiheuttaisi lämpöjen nousua vain suurissa nopeuksissa ja/tai ilman veden kierrättämistä lämppärin kennon läpi. Syylarin vaihdon jälkeen lisähavainto siis: Kaupunkiajossa lämmöt pysyy kurissa, mutta heti kun mennään moottoritielle, lämmöt karkaa nousuun.
Ei se välttämättä niin kovin epäloogista ole. Kaupunkiajossa kierrokset pysyvät matalina ja vesipumpun siipipyörä jaksaa vielä kierrättää nesteitä = ei luista läpi akselillaan, kun on vähmmän vastusta. Motarilla ajellaan korkeammilla kierroksilla ja nesteen aiheuttama vastus kasvaa = siipipyörä alkaa luistaa läpi akseliltaan ja neste lakkaa kiertämästä.
Näin se menee, kyllä se vesipumppu taitaa olla rikki.

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Alapallonivel.

Tarkoitus oli vaihtaa pelätty alatukivarsi. Homma tyssäsi kuitenkin jo muutaman illan alkukiihdytyksen jälkeen, kun alapallonivelen hyväkäs ei suostu inahtamaan.

Kokeiltu on:

1. saksimallista palloniveltyökalua, ei onnistu koska haarukkaa ei saa riittävän syvälle
2. kahdenlaista hakattavaa haarukkamallista palloniveltyökalua
3. lämpöä
4. jousituksen nostamista alhaalta ja tukivarren paukuttamista niin että taju lähtee ainakin naapureilta

Onko jotain kikkakolmosta mitä voisi vielä testailla ennen kuin vedän sen takaisin nippuun ja nilkutan jonnekin rasvapajalle? Bonarina tässä on tietty se, että rouva tarvitsisi tätä käyttöharrasteautoa piakkoin reissuillensa (hyvä peruste hankkia joku oikea harrasteauto - silloin olisi tsänssit että jompi kumpi olisi ajossa).

Hjälp. :drinking:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Tapeltiin viime talvena *temen* autossa samoissa tunnelmissa. Lopulta porattiin auki ja sit vaihdettiin tukivarsi. Ootko lämmittänyt punahehkuun asti? Luulisi silloin irtoavan.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Yritä löytää pienempi haarukka. Puhutaanhan nyt tälläsestä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... in-191253/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; (alin, 7,99 maksava?)

Osaavat olla v***umaisia, kun sille päälle ryhtyvät. ensimmäisenä voisi myös laittaa yöksi rost-off kylpyyn. Wurthin rost-off ice on muuten ollut vakuuttavaa tavaraa :shock:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Joo kyllä on hieno urakka tuo. En taaskaan uskonut nettiviisaita vaan päätin ryhtyä itse toimeen. Jos ei Siperia, niin tallin lattia ainakin opettaa. Punahehkuun en lämmittänyt, koska käytössä on vaan kuumailmapuhallin tohottajan ollessa jossain tallin perukan kasassa hukassa. Toisaalta hivenen arkailen noiden lämmittämisten kanssa – liekö järkevää varovaisuutta vai liioittelua.

Lukemani perusteella vaikeudet ovat edessä vasta uutta tukivartta kiinnitettäessä...

Edit: tuo Da Viegan malli ei olekaan ollut vielä käytössä. Jotenkin hämärästi muistelen, että tuollainen saattaa jostain pakista löytyä. Pitää lähteä kaivelemaan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Roadkill kirjoitti:Lukemani perusteella vaikeudet ovat edessä vasta uutta tukivartta kiinnitettäessä...
Ei pitäisi uutta asentaessa olla kummoisia vaikeuksia edessä kunhan maltat purkaa jousitolpan pois tieltä että saat sen tukivarren oikeasti vaakatasoon pultteja asentaessa. Jos sitä vartta ei saa oikeaan asentoon niin ongelmia tulee varmasti.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ei taida kuumailmapuhaltimen lämpö riittää. Koita etsiä se töhö, niin pääset helpommalla. Ihme on jos punahehkuinen ei irtoa kun siihen kopauttaa. Ei siinä mitään varottavaa ole kun katsot mihin töhötät ettei lipsahda vaikka absin anturiin.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

No niin, riitti se kuumailmapuhallin sittenkin, eli alapallo onnistuneesti irti. Seuraava tenkkapoo onkin sitten vanhan varren pois saaminen.

Tämän hetken tilanne:

- koiranluut irti molemmilta puolilta
- yläpallo irti
- iskarihaarukan pultti irti
- alapallo irti
- tukivarren neljä pulttia irti

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_lowe ... bone.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämän lähteen mukaan pitäisi nyt onnistua: "with a certain amount of wiggling the wishbone can now be removed."

Ei kyllä mun wigglailulla. Hiki kyllä tuli. Ymmärrän kyllä, että ottamalla iskarin haarukan irti iskarista olisi tilaa enemmän, kuten myös jarrusatulan ja -levyn irrotuksella. Joskus epähuomiossa rupesin ottamaan sitä aluhaarukkaa iskarista irti, eikä kyllä tuntunut sekään kovin helpolta hommalta.

il cattivo
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Huhti 2009, 22:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja il cattivo »

latzka kirjoitti:Mistä lähtisi sedaniin takakontin kaasujouset hyvään hintaan? Nykyiset jotain ihan väärää mallia ja rämähtelevät irti, jos päästää luukun nousemaan vapaasti.
Ostin juuri motonetistä omaan Sportwagoniin uudet, ja näyttäisi sieltä löytyvän sedaniinkin: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=12-8043" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;. Merkki oli sama "Lip" kuin autossa olleet, mutta luulen etteivät ne olleet alkuperäiset. Jousien laatu tosin epäilyttää, koska toinen uusista jousista hajosi jo viikon käytön jälkeen. Vaihtoivat motonetissä mukisematta uuteen. Jonkun kympin olisi voinut säästää tilaamalla nettikaupasta ulkomailta.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Roadkill kirjoitti:
Tarkoitus oli vaihtaa pelätty alatukivarsi.
Onkohan tämä kovinkin erilainen rakenne, kuin 166:ssa?

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^^jos löytyy semmoset sirot jousipuristimet hyllystä, niin laita riittävä määrä pultteja takaisin jotta pysyy vehkeet paikoillansa ja sitten lasket painoa navalle vaikka sinne pallon alle ja laitat ne puristimet alalautasen alle + mahdollisimma ylös jouselle. Ei tartte paljoa kiristellä ja saat helposti tarvittavan työtilan. :)

Vastaa Viestiin