Seoksia säätelemässä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Seoksia säätelemässä

Viesti Kirjoittaja milano »

Voisinkin vaihteeksi tilittää viimeaikojen seikkailuista. Lainasin kaverilta Colortune-nimisen sytytystulpan, joka on siitä hauska että sen reunat ovat lasia niin että palotilaan voi katsoa moottorin käydessä. Tästä olisi sitten tarkoitus paloliekin väristä päätellä moottorin seoksia. Sinisellä liekillä seosten pitäisi olla juuri kohdillaan, ja keltaisella liian rikkaalla.

Lähdin säätämään niin että avasin ilmamäärämitarin ohivirtausruuvin niin auki että kone tuskin kävi tyhjäkäyntiä, eli varmuudella liian laihalle. Siitä sitten lähdin pikku hiljaa kiristämään ruuvia seuraten miten palamisen väri muuttuu. Ideana olisi ollut kiristää kunnes liekki muuttuu keltaiseksi, ja sitten ottaa vähän pakkia juuri ja juuri sinisen puolelle. Pettymyksekseni väri ei juuri muuttunut, vaan pysyi sinisenä koko ruuvin säätöalueella. Tämä siis tyhjäkäynnillä ~900 rpm, korkeammilla kierroksilla väri oli taas koko säätöalueella oranssi. Jätin ruuvin niin kiinni kuin se meni, eli rikkaimmalle seokselle, koska silloin kone tuntui käyvän parhaiten.

Eli eipä paljon tästäkään opittu. Teenkö/luulenko jotain väärin, vai onko koneessani vikaa kun en saa sitä tyhjäkäynnillä rikkaalle. Vai onko tuo Colortune-tulppa ihan huuhaata? Ja nyt on seokset lopullisesti päin seiniä kun lähdin sen kanssa pelleilemään...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4861
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Minulla ollut ko.tulpat muutaman vuoden.Ruiskua en ole sillä säätänyt.Ne olen säätäny analysaattorin kanssa.Colortune toimii parhaiten tuplakaasareissa.Silloin ku on joka pytylle oma säätönsä niin se on ainut tapa millä säätää tarkasti,tosin kaikki kiinni ja samanverran auki kaikki (ja samoin säädöt siitä edespäinkin) on varsin tarkka.Itsellä on kaksi tulppaa jolloin pystyy tekemään yhden vertailu pytyn ja muut säätämään siihen.Väri muutos ei ole iso joten säätäessä on vaikea huomata sävyeron muutosta.Samoin on parasta tehdä säätö täysin pimeässä koska pienikin valo häiritsee värin "analysointia"....Mutta kuitenkin on perässä analysaattori koska se kertoo tarkasti kokonais CO:n
Tulpat toimivat oikeastaan ruiskuissa vaan suuttimien ja sytytyskatkoksien etsintään.Jos on värieroja niin suuttimet ei toimi tasaisesti.Jos pytyssä ei käy tasainen "liekitys" ei soppa pala joka työtahdilla.Aion ruuvata tuohon GTV6 kunhan palautuvat isän Alfan käytöstä. :)

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Jep, huomasin että liian laihalla seoksella alkoi kone pätkiä juuri niin että silloin tällöin jäi seos kokonaan syttymättä. Outoa vain, että piti kääntää se seosruuvi aivan rikkaimmalle että sain tyhjäkäynnin takaisin hyväksi. Ei kai se "oikea" arvo voi olla noin ääripäässä...?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4861
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mikäs kone tässä tapauksessa on kyseessä?Pätkiminenhän voi tosin johtua myös sytytyspuolesta.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mikäs kone tässä tapauksessa on kyseessä?Pätkiminenhän voi tosin johtua myös sytytyspuolesta.
taitaapi olla tuossa milanon Alfassa 3.0 V6:n ja ruiskuna jetronic... :)
sytytyksellä on siis oma ohjausyksikkö...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11229
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

milano kirjoitti:Outoa vain, että piti kääntää se seosruuvi aivan rikkaimmalle että sain tyhjäkäynnin takaisin hyväksi. Ei kai se "oikea" arvo voi olla noin ääripäässä...?
Tulipa mieleen sellainen vaihtoehto, että jos ruiskusuuttimet ovat likaiset ja ruikkivat epätasaisesti, kone voi käydä parhaiten vasta ylirikkaalla seoksella. Nimittäin, likaisenkin suuttimen läpi tulee sama määrä kamaa kuin puhtaankin, mutta seoksen ollessa epätasainen sitä bensaa on jossain paikassa enemmän ja jossain vähemmän. Tuota vähäisyyttä voi sitten kompensoida ruuvaamalla lisää syöttöä, jolloin satsi on aina tarpeeksi tujua syttyäkseen, mutta gasoa jää myös palamatta aika lailla.

Luulenpa, että mulla olisi suuttimien pesu ohjelmassa. Jokusen tunnin seisotuksen jälkeen saa nimittäin sahata jonkin aikaa, että kone hörähtää käyntiin, silloinkin yskähdellen. Kaasun pitäminen pohjassa starttauksen aikana auttaa, läppä kokonaan auki startin pyöritys "tuulettaa" palotiloja paremmin. Alle puoli tuntia sammuttamisesta lähtee hyvin uudestaan käyntiin, ehkä bensaa ei ole ehtinyt valua vielä paljoakaan suuttimien läpi. Samoin päivän tai pidemmän ajan seisotuksen jälkeen käynnistyy nöyrästi, bensa lienee siinä ajassa jo haihtunut mukeista. Samasta ongelmasta juoruavat vielä tummahkot tulpat ja hiukan pätkivä tyhjäkäynti.

Täytyy laittaa suuttimet pesuun heti kun saan töitä ja rikastun, AM-Works ottaa kuulemma tiskauksesta kolmekymppiä kipaleelta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Suutinten likaisuus todellakin voi olla ongelmana. Olen jo pitkään haaveillut niiden putsaamisesta, mutta lykännyt sitä siinä luulossa se on todella tyyristä hommaa. Toisaalta, eipä tuo 30 e/kpl kuulosta enää ollenkaan pahalta, eiköhän nuo mene putsaukseen samalla kun vaihdan jakohihnan lähiaikoina.

Vastaa Viestiin