Sisäinen Scuuppi?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Sisäinen Scuuppi?

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

156/147 malleissa viileä ilma otetaan kuljettajan puoleisen ajovaloumpion ja pellin välisestä 25cm pitkästä ja noin 1cm korkuisesta raosta.

Tätä kautta ilma pääsee moottoritilaan ja sieltä erinäisten mutkien kautta imuilmaputkeen joka on suojan alla akun vieressä.

Kysyisinkin, että miten kannattaisi tehdä sisäinen scuuppi ajovalon/pellin väliin? Tällä hetkellä itselläni on yksi 50mm putki ohjattu ajovalon sisäpuoleiseen yläpintaan ja siittä se nappaa ilmaa minkä pystyy. Kuitenkin tätä systeemiä voisi jotenkin tehostaa ja johtaa jopa 4 kertainen ilmamäärä kartiolle, jos vaan keksisi jonkinlaisen "suulakkeen" putken päähän.

Ideoita suulakkeesta joka on joustavaa materiaalia sekä helposti implementoitava putken päähän.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

No vaikka polyuretaanista teet muotin ja sitten lasikuitua päälle. Saa hyvät höyryt eikä ole kovin vaikeeta koska sen ei tarvitse kestää paljon mitään eikä ulkonäkö ole niin tarkkaa.

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Latvasta puuhun?

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Hmm... tavallisesti kaikki on jo kertaalleen keksitty, niin varmaankin myös tähän tarkoitukseen?

Tietääköhän kukaan mitään mahdollista imurin taikka pesulaitteen suulaketta? Niiden kokoja on varmaankin tarjolla sentin välein ja eri materiaaleista. Keksis vaan nyt, että mistä sellasia löytäs.

Yleensäkin halpahallien, prismojen sekä muiden vastaavien puljujen tarjonnasta löytyy vaikka millasta tarviketta suoraan käyttöön.

Verratuna varsinaisten tuningsliikeiden hintoihin, tavaratalojen kamaa saa monta kertaa enemmän ja murto-osa hintaan. Esim 130mm ilmastointiputkea saa prismasta 14€ hintaan kunnon "pömpelin" jota voi venytellä ainakin 2.5-3 metrin pituuteen. Esim. tällasen sisään on tosi iisi sijoittaa kartiosuodatin ja lämpöongelmat on historiaa kuhan syöttää tuoretta ilmaa ilmastointiputkeen.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ajattelin että halusit näpertää hieman..

Kyllähän joku tehdasimurin vehkeet voisi olla jotain, mutta en usko että niitä saa Prismasta :lol:

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Ikkunapesuri?

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Mites olisi ikkunapesurin suulake, senhän täytyy olla pehmee ja joustava.

Onko tollasta laitetta ees olemassa?

Ei täsä enään jaksa värkätä. Maalais paikkamaalilla helmat ja massais kriittisimmät paikat sekä iskis ne "earodynaamiset" roiskeläpät, niin siinäpä tuo olisi.

Kesä tulee ja sillon pitää ajella eikä nysvätä...

Huomasin vaan tossa ku oli se 50 mm putki hetken poissa, niin tuntui kuin olisi tervassa ajellu. Sit aukaisin pellin ja huomasin heti, että missä vika!

Siit synty samal tuo suulakeidea, että voishan sitä pitää kartion kylmänä myös kaupunkicruisailussa.

Tuli tehtyä tosta omasta järjestelmästä sen verran kriittinen, että nyt sit pitää koittaa tehä se idioottivarmaksi.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Muovinen suulake taipuu muotoon helposti, kun kuumailmapyssyllä lämmittelee ja painaa kaarevaa pintaa vasten. Tuossahan olisi tarkoitus seurata mahdollisimman hyvin lokasuojan kaarevaa pintaa.

Tuo "tervaisuus" näillä lämmöillä ei taida kyllä paljoa tavallisesta erota, mutta odotas kesän kuumuuksia, niin silloin tuosta putkesta on jo hyötyäkin.

Tuo kapea 1 cm:n rako ei suulakkeessa saattaa olla hieman rajoittava, koska suulakkeen reunat aiheuttavat häiriövirtauksen. Toisaalta kun katsoo esim. bemariin tehtyjä ratkaisuja ns. tuning markkinoilta niin niissä otetaan jäähdyttimen yläpuolelta konepellin raosta noin pari senttiä leveästä raosta 30 cm leveällä littanalla suulakkeella.

Saattaisi olla parempi ajatus ottaa ilma jostain muualta ja jättää tuo pieni rako yleiseen moottoritilan tuuletukseen. En ole katsellut 147:n puskurin takaista maailmaa, mutta luulisi että tuollaisen 5 cm halkaisijaltaan olevan letkun pään, johon voisi värkätä "bell mouth" torven päähän, saa sijoitettua esim. jäähdyttimen rinnalle? Tuollaisen torven saa helposti valmistettua esim. viemäriputken pätkästä sen päätä lämmittämällä ja kartiota vasten painamalla.

Kuriositeettina: Hollannissa ajettavassa 147 -merkkiluokassa on koko kuljettajan puolen ajovalo korvattu imuilmanotolla.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Nimenomaan jopa sillä 50mm putkella on kuumuutta estävä vaikutus. En hakenutkaan sillä putkella varsinaista viilennystä vaan kuumuuden poistamista kartion tienoilta. Mikäli kartiolle ja heat shieldille ei johda kylmää, niin alumiininen shieldi kuumenee kuumenemistaan kunnes siihen ei ajon jälkeen parane mennä koskemaan! Kartiokin muuttuu melkoiseksi kuumaksi perunaksi. Varmaankin kesäsäällä tehohäviö olisi ollut todella huomattava ja vahingot kartiossa melko todennäköisiä.

147:n rakenteesta. No huh, kun se keula on tehty tiiviiksi. Syylärin ohi ei saa ujutettua edes tulitikkua katkaisematta. Toki itsekkin aattelin ensin laittaa kunnon röörin suoraan syylärin eteen, mutta tarkemman tutkiskelun jälkeen unohdin koko puuhan, koska joutus käyttämään leikkaavaa ja ronskilla kädellä.

Viemäriputki ratkaisukaan ei ole kovin nätti, koska joutus tekeen "sculptured nose" keulaan kriittisimpään kohtaan reijän. Aivan kuten 147 GTA mallissa on jo vakiona ne sydämen molemmin puolin sijaitsevat reijät.

Hollannissa ollaan varmaankin huomattu sama asia, että helpompi ottaa koko umpio pois ku yrittää kiggailla putkilla ja niiden läpiviennillä.

Ratkaisu:

Laitoin sitten toisen 50mm putken umpion päälle ja moldasin putket yhteen kaksikomponenttiliimalla ja saumanauhalla. Irrotettavissa oleva ratkaisu joka kestää auton iän. Eikä edes näytä pahalta. Sulakerasia ainoastaan jää kokonaan putkien alle, mutta onneksi putkia voi taivuttaa vaikka 90 astetta ja palauttaa ne alkuasentoon ilman haittavaikutuksia.

Nyt umpion raosta saadaan silmämääräisesti noin 75% ilmamäärästä ohjattua suoraan kartion kylkeen.

2 tunnin kaupunkiajon jälkeen ajoin parkkiin ja pelti auki. Otin kartion viileästä heat shieldistä ulos ja tutkailin. Kartion oli kauttaaltaan noin +5 - +8 asteinen, eli tuntui samalta kuin vasta jääkaapista otettu maitopurkki. Moottoritila ja pakosarja hehkuivat kuumuutta joka tuntui jopa kasvoihin saakka. Ulkolämpötila oli +2. Eli varmaankin heinäkuussa kartion pintalämpötila nousee ajossa ajoittain +30 - +40 tienoille. Näyttäisi siltä, että umpion kautta tulee sen verran tehokas virtaus, että kylmä ilmamassa läpäisee kartion ja viilentää putkiin nähden vastakkaisen puolen ulkolämpötilan mukaisesti. Tämä tapahtuu siitäkin huolimatta, että putkia ei ole sijoitettu kartion pintaa vasten, vaan väliin on jätetty 15 cm:n turvaväli.

Itse olen ainakin nyt tyytyväinen, kun ottaa huomioon kartion sijainnin = 20cm kello 14:00 pakosarjasta.

Hmm... se bemarin ratkaisu on aika monessa turbotetussa vehkeessäkin. Voisi olla aika hyvä kun duunais sellaisen, mutta josko tekis sellasen vasta seukki autoon joka toivon mukaan on GTA tai vastaava kilpailijan malli. Saa nähdä kuinka tää TS kestää ja kulkee, niin sen mukaan on sitten helppo tehdä tulevaisuuden autohankintaratkaisuja.

Vastaa Viestiin