Alfa 156:n lämpeneminen?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ahdistaa
Viestit: 32
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 16:47
Car(s): Spider, Sportwagon
Paikkakunta: Klaukkala

Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja ahdistaa »

Moi!

Talviajokkina siis 156 Sportwagon 2.0 JTS ja ongelma(?) seuraavanlainen. Moottorin lämpöä osoittava mittari ei missään vaiheessa päivittäistä työmatka-ajoa (n. 24 km suuntaansa) nouse tuolta ala-asennosta 50 C. Kaikki pelittää kuitenkin vallan mainiosti ja Alfa tunkee kyllä lämmintä sisällekin. En ole sillä viime vuosina kesäisin ajellutkaan, mutta mielikuva on sellainen ettei se kyllä kesäkeleilläkään juuri tuota 70 C ylitä. Eli onko tässä nyt joku korjaamisen paikka, vai onko autoni vain äärimmäisen "Cool"... :mrgreen:

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Sama juttu tuon mittarin kanssa. Joskus tais käydä tuossa 70-90 välissä mutta muuten pysyy 50-70 tienoilla. :? Auto lämpiää ilmastoinnilla ja ilmankin tosi hyvin ja muutenkin pelaa loistavasti. Samoin jäähdyttää tarvittaessa sisätilat hyvin. :mrgreen: Eli sama kysymys tietäville, onko tavallista tuon mittarin toiminta ? Itellä on 156SW 1.6TS 2002 ja matkat yleensä noin 20km.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Termostaatin vaihtoon mars mars. Tuntuvat ainakin ts koneissa menevän jumiin tuon tuostakin.
Oletettavasti lämpötila-anturi pelaa koska auto toimii normaalisti ja mittarissakin jotain liikettä tapahtuu.
Onhan tosin kaverin pnv:ssä ollut lämpömittarin kalibrointi pielessä melko reilusti mutta nuo tapaukset lienee harvinaisempia.

Avatar
ahdistaa
Viestit: 32
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 16:47
Car(s): Spider, Sportwagon
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja ahdistaa »

No tuota termarin vaihtoa olen miettinytkin, mutta kiinnostaa silti; onko tuosta muutakin haittaa, kuin mittarin neula väärässä asennossa? Jos lämpöä tulee sisälle ja kone tuntuu toimivan ihan normaalisti, kannattaako tuota ruveta ropeltamaan? If it runs, don´t fix it jne. Eli jos oletetaan, että mittari näyttää oikeita lukemia, onko tuosta viileänä käymisestä koneelle jotain haittaa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No jos kone luulee olevansa viileä, vaikka onkin kuuma, on seokset pielessä enemmän tai vähemmän. Ainakin tessun kohdalla enemmän :D Lienee ajotuksetkin vähän erilaiset kylmällä?

Avatar
ahdistaa
Viestit: 32
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 16:47
Car(s): Spider, Sportwagon
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja ahdistaa »

Selvä, täytynee tuo termari vaihtaa. Ei tuossa ainakaan päästöissä mitään ihmeellistä ollut, leimautin sen kuukausi sitten ja päästöt o.k., mutta turhapa tuota kiusatakaan. Vaihdetaan ja katsotaan...

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Bensaa ainakin kuluu kylmänä käyvällä koneella enemmän ja moottori kuluu enemmän käydessään vajaalla lämmöllä. Siihen 90 kohdalle mittari saisi nousta, hieman heiluu ylös alas ajotilanteesta riippuen.

Termarin vaihto taisi olla aika simppeli homma JTS koneeseen.

http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=213" onclick="window.open(this.href);return false;


Eikä ole kalliskaan.. :-D

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Pitääkin kattoa tuota vaihtoa :) Toivottavasti vaan löytyypi netistä ohjetta vaihtoon. Kokeilen ensin haulla :wink:

Avatar
ahdistaa
Viestit: 32
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 16:47
Car(s): Spider, Sportwagon
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja ahdistaa »

Taitaa olla anturivika meikäläisellä. Töistä lähdön jälkeen (-5, ei tolpassa) alkoi 10 min. ajon jälkeen työntää lämmintä. 15 min. ajon jälkeen suorastaan kuumaa. Vedenlämpömittari ei koko matkalla liikahtanutkaan sieltä 50 C. Kokeilin vielä kotiin päästyäni ylä- ja alavesiletkun, lämpimiä/kuumia olivat molemmat. Eli kaikki muu toimii kuten pitääkin, paitsi tuo mittari. No jököttäköön siellä, pääasia että muuten pelaa.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Meillä 156nen hönkii lämmintä, mutta ajossa ei kiipee 50n yli. Paikallaan jyskyttäessä lämmöt vähän nousee, muttei paljoa. Pakokaasutestissä kuiteskin arvot oli hemmetin hyvät ja setä sanoi, että puhtaasti palaa.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja willez »

Joo,sulla on kosketushäikkä siä johdossa.. Ainakin kutosessa on omat anturint ECU:lle ja mittarille,ovat vierekkäin termarikotelon läheisyydessä. Omassa tippui lämpömittarin viisari neulan päälle makaamaan kesken ajon. Liitin oli hapettunut,liitin auki -> kiinni ja on tähän asti toiminut normaalisti...

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Vaihtaisin kyllä termostaatin ensinmäisenä ja se kannattaa ostaa sitten ihan heikalta tai merkkiliikkeestä.
Maksaa enemän kun motonetin mutta on anturi?
Vaihto on helppo homma.

Omani lämpenee.
lähtö lämmittäjästä,
12km ajoa 12minuuttia,
moottorinlämpö noin 85 astetta, ei termostaatti vielä auennut.
Sisäflekti poiskäytöstä 90 astetta.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja DaViega »

JTS ottaa moottoritiellä normaalit 90 lämmöt tälläisellä pakkasellakin jos termari on ehjä, sitten rupee seilaamaan 80-90 väliä - Heikan termarissa on anturi mukana, kannataa ottaa se, on kaks' kärpästä yhdellä iskulla.

Onko keulalla minkäänlaista pahvia? 156 menee aika helposti sinne puskurin ja jäähdyttimen väliin kun avaa pari ruuvia ja nostaa ne muoviset ilmanohjaimet pois (näillä pakkasilla ei kannatamennä repimään, 100 varmasti hajoaa)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Nikodemus
Viestit: 233
Liittynyt: 19 Syys 2011, 15:13
Car(s): 156 V6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Nikodemus »

Mulla nousee lämmöt aavistuksen verkkaisesti, näillä keleillä saavuttaa sen 70(?) ja 90 välin, pysyy siinä paitsi jos seisottaa autoa, silloin nousee aika tasan 90.
Kesällä/syksyllä aina seistessä tyhjäkäynnillä nosti lämmöt ihan karvan yli sen 90 mutta ajossa laski vähän alle.
Mites muilla V6, onko toi ihan normaalia toimintaa termarilta? Tosin kovimmilta helteiltä mulla ei ole kokemusta tuosta, + ~20 taitaa olla korkein lämpötila millä olen ajellut.
Viva la Italia

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja V6 »

on normaalia niin kauan kun pysyy 70- vähän päälle 90
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Nikodemus
Viestit: 233
Liittynyt: 19 Syys 2011, 15:13
Car(s): 156 V6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Nikodemus »

Hyvä tietää, ei tarvitse siis termarin vaihtoa murehtia.
Viva la Italia

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Niin kauan kun lämpötila ei seilaa rankasti, on kaikki OK. Eli jos valoihin pysähdyt ja nousee nopeasti 90:iin ja heti liikkeellelähdettyä tipahtaa alle "70"-viivan niin termari vaihtoon. Mutta jos on hidas tai hitaahko vaihtelu ja pysyy about tasoissa, alles gut.

Avatar
Nikodemus
Viestit: 233
Liittynyt: 19 Syys 2011, 15:13
Car(s): 156 V6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Nikodemus »

Kyllä se yllättävän paljon seilaa, tosin lämpötila lähtee nousuun kun seisottaa minuutin tai pari ja siitä eteenpäin, laskee sitten kylläkin ajaessa. Pakkasella ei tunnu olevan juurikaan merkitystä, paitsi kun oli ne kovimmat pakkaset pk-seudulla ja silloinkin nousi vain verkkaisesti, nosti kyllä huiput sinne 70 ja 90 välimaastoon.

edit: Niin ja tuntuu lämpenevän aika hitaasti? Vai onko mulla vanhat autot vain niin "kovia" verrokkeja tuon lämpenemisen suhteen.
Viva la Italia

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja heme »

Kuinka nopeasti/hitaasti lämmöt nousee? Kovin tuntuu olevan verkkaista. Tänä aamuna kun pakkasta oli 5 astetta, auto ei ollut lämmityksessä, heti käynnistyksen jälkeen maantieajoa 80 km/h. Vasta viiden km:n ajon jälkeen lähti sisäpuhallus päälle, kymmenen km:n paikkeilla lämpömittarin neula oli noussut neulanpaksuuden päähän 70? asteen viivasta, ja 13 km:n ajon jälkeen neula saavutti 70 asteen viivan. Sisäpuhalluksen voimakkuus oli pari kolme pykälää alle maksimin. Pitenpään jos olisi ajoa jatkanut, olisi neula noussut ajoittain max. n. 80 asteen kieppeille, ja laskenut takaisin min. 70 asteeseen.

Voyager kun nosti lämmöt normaaliin 20 asteen pakkasessa ilman lämmitystä jo 3 km:n ajon jälkeen. Mutta paloi kyllä enemmän bensaakin. Auto siis 156 2.0 JTS.

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Mittarin viivat on 50 - 80 - 90 ja olikos viimeinen 120. Hitaasti oma Jts lämpiää, mutta kuitenkin 10-15 kilometrin matkalla käyntilämpöiseksi.

Avatar
kivirok
Viestit: 472
Liittynyt: 28 Touko 2012, 09:33
Car(s): 156 V6 SW, 159 2.2
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja kivirok »

Meikäläisellä kone lämpenee 80 asteen tasolle ja suunnilleen siinä pysyy.

Koppi taasen pysyy jääkylmänä, lämppärin kenno?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

heme, JTS:stä kuullut paljonkin hidasta lämpenemistä. Mutta eikös JTS/TS/V6 kaikissa ole se, että lämpömittarin viiksen pitäis olla siinä "70" ja 90-viivan välimaastossa ja pysyä siinä myös? Eli ei esim. pysähdyttäessä pinkase samantien ysikymppiin ja heti kun liikahtaa, tipahda alas.
Nimittäin nopea vaihtelu viittaisi termostaattiin, joka olis alkanut jumittamaan/jumittunut auki. Jos taas lämmöt pysyy tasaisen alhaalla.... Noh, lisää kaasua ja enemmän kierroksia ;) Kun oli tuo 156 tessu, ehjällä termarilla riitti 5km kaupunkiajoa (tasaista 30kmh+) nostamaan sen jo "70" ja 90-viivan välimaastolle. Huomaa 70 lainausmerkeissä, kun tuo on usein oikeasti 80 tai karvan verran yli/ali siitä, mutta hyvin usein lähempänä kasikymppiä kuin seittemääkymppiä.
-35c lämpötilassa kesti tessullakin vähän jo lämmetä, mutta 5km motarilla 100kmh riitti ilosesti ja pysyi neula siinä "70" ja 90-viivan puolivälissä, eikä hievahtanut oikein mihinkään.

kivirok:
JTS? Lämppärin kenno, tai voisko olla peräti suulake joka ottaa lämmintä ilmaa sisälle, jumahtanut kiinni? Ilmeisesti kylmästöinti löytyy, ootko manuaalisella kokeillut laittaa lämmöt tappiin? Automaagi-ilmastoinnillahan on ainakin ollut ongelmia monasti sisälämpötilan anturin kanssa, joka aiheuttaa jos jonkinmoista outoutta, kun kuvittelee sisällä olevan lämmin, vaikka olis pakkasella.

Avatar
kivirok
Viestit: 472
Liittynyt: 28 Touko 2012, 09:33
Car(s): 156 V6 SW, 159 2.2
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja kivirok »

^1.8 TS automaagisella ilmastoinnilla joo.

Pitänee siis tsekkaa suulakkeet ja sisälämpöanturi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuota kun mietin, niin taitaapi jopa ulkolämpötilan anturi vaikuttaa puhalluksen viileyteen. Toki noita juttuja on monia, eikä itselläni kylmästöityä ole ollut, joten en osaa kunnolla vinkkiä siitä antaa. Jos ulkolämpömittari näyttää järjellistä lukua, kannattaa selvittää se sisäanturi. Sen sijainti lienee jälkiasennusvehkeissä keskikonsolin vasemmassa alakulmassa, missä on ritiläverkko tmv. ja nuo tuppaa menemään kovasti pölyiseksi, joka sotkee toimintaa.
Mutta manuaalisäädöllä kuumalle pitäisi puhaltaa viallisella anturillakin (nyt joku kylmästöinnin omaava vahvistakoot, tai joku kuka on tapellut noiden kansa ennenkin) lämmintä kabiiniin, kennosta en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta jos kenno on kylmä, tuskin sieltä paljon lämpöä tuleekaan läpi...

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja palkus »

jtäsmästä sen verran, että sitä pitää vähän polkasta niin johan lämpenee, tyhjäkäynnillä kestää kaaauan. Toki termari pitää olla kunnossa.
ja sitten se moottorin lämpöanturi voi olla viallinen niin, että ecu saa oikeaa tietoa ja mittari väärää, siinä anturissa kun on 2 ntc:tä ja mittari saa suoraan tiedon. Ecun kautta sensijaan menee tieto ylikuumentumisen valolle.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kivirok kirjoitti:Meikäläisellä kone lämpenee 80 asteen tasolle ja suunnilleen siinä pysyy.

Koppi taasen pysyy jääkylmänä, lämppärin kenno?
Kenno tai lämmönsäädön läpät, kenno selviää helposti kun kokeilee sen kennon putket auton sisältä, kummankin pitää olla suurinpiirtein yhtälämpimät, muuten on tukossa. Läppiä voi yrittää kuunnella ja jos viitsii tarpeeksi purkaa, niin varmana myös näkee liikkuuko kaikki läpät.

Mulla oli JTS:ssä pahvi puskurin ja jäähdyttimen välissä, lämpeni suht'koht hitaasti taajamassa (paljon oltiin punasissa seisomassa), kyllä se aina sinne 90 viivalle pääsi kun ajoi, motarila 90:lle päästiin jo 10km jälkeen.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

odE
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Elo 2012, 12:37
Car(s): 156 2.5 V6 '01
Paikkakunta: Karkkila

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja odE »

Itsekin olen alkanut miettiä 2.5 v6 termarin vaihtoa kun lämmöt ajossa siinä 70 ja tyhjäkäynnillä nousee aika nopeaa siihen 90. Lämmintä piisaa sisällä kyllä. Kannattaako tuota termaria vaihtaa?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kannattaa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
latzka
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 21:52
Car(s): 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja latzka »

Hain pajalta oman 2.5-litraisen tänään ja kaiken muun mukavan ohessa vaihtui samalla termari. Ilmeisesti joskus syksyllä/alkutalvesta veti jumiin, kylillä valoissa seisoessa kyllä nousi johonkin 70-viivan paremmalle puolelle, mutta heti taajaman ulkopuolella hyytyi kohti 50:n viivaa. Kovilla pakkasilla oli kuin jääkaappi ajaa muutenkin.

Nyt sitä lämmintä tuulahdusta kyllä riittää taas. Piti mukamas pajalta lähtiessä seurata tuota mittaria ajatuksen kanssa, mutta eihän siihen ensimmäisen kilometrin aikana tullut edes vilkaistua. Parin kilometrin kohdalla tuo olikin jo sitten lähempänä 90:n viivaa ja kabiinissa varpaita kuumotti. Onpahan vaan mahtava talviauto toimivalla termarilla varustettuna. :-D

Kulutuskin putosi luonnollisesti taas vähän kesäisempiin lukemiin.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

kivirok kirjoitti:Meikäläisellä kone lämpenee 80 asteen tasolle ja suunnilleen siinä pysyy.

Koppi taasen pysyy jääkylmänä, lämppärin kenno?
Kenno tukosssa, läpät jumissa, neste vähissä.

V6 on lämmin auto jopa talvella.

odE
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Elo 2012, 12:37
Car(s): 156 2.5 V6 '01
Paikkakunta: Karkkila

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja odE »

Itse vaihdatin 2.5 v6 '01 heikan termarin kun lämmöt ei noussu ajossa kuin suurinpiirtein ekalle viivalle. nyt uuden termarin kanssa lämmöt ei nouse ajossa edes ensimmäiselle viivalle vaan siihen väliin. Lämpöä riittää jne. Missä mahtais olla vika ? Vaikuttaako se että resetoin ecun tähän, jos meni jtn pieleen ja antaa väärää tietoa mittarille?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onkohan siellä ilmaa järjestelmässä? Pieni ilmatasku voi pilata päivän... Lisäksi, onko lämpötila mittarista vaiko ECU:lta? Voivat nimittäin näyttää keskenään jotain aivan muuta.

odE
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Elo 2012, 12:37
Car(s): 156 2.5 V6 '01
Paikkakunta: Karkkila

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja odE »

Mittarilta. Nii en tiiä.. tyhjäkäynnillä mittarikin nousee

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos mittarin lämmöt nousee paikallaan ja tipahtaa kuin raketti liikkeellelähdettäessä, on se melkein takuuvarmasti termari. Äkkiseltään en keksi yhtikäs mitään muuta, mikä moista voisi aiheuttaa. Olettaen, että nesteitä on... :)

odE
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Elo 2012, 12:37
Car(s): 156 2.5 V6 '01
Paikkakunta: Karkkila

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja odE »

Nii i.. on se vähän hassua. Viel ku on aivan uus termari

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Hassua on joo. Mulla on jo toinen uus termari ja lämmöt sen kun vaeltaa. Nestettä on paisarissa, eikä kerää ylimääräisiä painenta. Auto tosin 166 3.0, mutta 24v Busso kuitenkin.

Ja ellen väärin muista, niin vaeltaa ne tuossa mun 166 Twin Sparkissakin.

odE
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Elo 2012, 12:37
Car(s): 156 2.5 V6 '01
Paikkakunta: Karkkila

Re: Alfa 156:n lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja odE »

willez kirjoitti:Joo,sulla on kosketushäikkä siä johdossa.. Ainakin kutosessa on omat anturint ECU:lle ja mittarille,ovat vierekkäin termarikotelon läheisyydessä. Omassa tippui lämpömittarin viisari neulan päälle makaamaan kesken ajon. Liitin oli hapettunut,liitin auki -> kiinni ja on tähän asti toiminut normaalisti...
Onko mahdollista saada kuvaa tosta liittimen sijainnista? :silent:
Kiitos :-D

Vastaa Viestiin