Alfat pakkasessa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

No kiitti ny vaan vitusti. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja DaViega »

DaViega kirjoitti:Muuten tuli lämpöä, kankeus hävisi äkkiä mutta vilkku ei tykkää näyttää vasemmalle, ekalla kerralla toimi, mutta sen jälkeen meni mykäksi :| Hätävilkut OK, mutta ei oikean puoleinen vilkku, rele ei naksu joten taitaa olla kiinni viiksestä...
Korjaantu... Oli liian kylmä ja siitä sitten protestoitiin?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

sallas kirjoitti:Uusi ongelma.. tai ongelma on vanha mutta oire uusi, aiemmin huohottimen jäätyessä tyrkkäs kyllä painetta kiitettävästi öljypuolelle = öljyä pihalle vähän sieltä sun täältä, mutta nyt se pentele tyrkkää kans öljyt mittatikun reiästä.. :shock:
Että hyvähän siinä on kone lämpimäks tyhjäkäyttää öljytikku/korkki auki että oletettu jäätynyt huohotin sulaa, kun se noin kahjona tota öljyä tarjoaa joka reiästä..

Nyt on Alfa pihassa paketoituna, lämppäri konetilassa abt tunnin ollu tohottamassa.. ehkä se tästä jossain vaiheessa..

Mutta yksi hyvä puoli, pakkanen lauhtunut radikaalisti ja käyntiin lähtee kuin palmupuun alta 8)
Kannattaisikohan laittaa se huohotin puhaltamaan suoraan ulos jostain suojaisesta paikasta kovilla pakkasilla. Keula tukkoon ainakin siltä kohdin missä huohotin on.
Toinen keino on asentaa lämmitys huohottimelle, ainakin pösön liikkeessä on valmiita asennussarjoja huohotinlämmitykselle.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja rausku »

sallas kirjoitti:Nyt on Alfa pihassa paketoituna, lämppäri konetilassa abt tunnin ollu tohottamassa.. ehkä se tästä jossain vaiheessa..

)
Oletko millä paketoinut? Ihan vihreellä pressulla keulan ympäri pyöräkoteloiden kautta vai miten? Täytyy itse ottaa joku tuollainen B-suunnitelma käyttöön jos tarvitsee vielä -20 tuntumasta starttailla.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

sallas kirjoitti:Uusi ongelma.. tai ongelma on vanha mutta oire uusi, aiemmin huohottimen jäätyessä tyrkkäs kyllä painetta kiitettävästi öljypuolelle = öljyä pihalle vähän sieltä sun täältä, mutta nyt se pentele tyrkkää kans öljyt mittatikun reiästä.. :shock:
Että hyvähän siinä on kone lämpimäks tyhjäkäyttää öljytikku/korkki auki että oletettu jäätynyt huohotin sulaa, kun se noin kahjona tota öljyä tarjoaa joka reiästä..

Nyt on Alfa pihassa paketoituna, lämppäri konetilassa abt tunnin ollu tohottamassa.. ehkä se tästä jossain vaiheessa..

Mutta yksi hyvä puoli, pakkanen lauhtunut radikaalisti ja käyntiin lähtee kuin palmupuun alta 8)
Siinähän kuulostaa olevan kaikki täystuhon ainekset kasassa. Jossain imusarjan mutkassa odottaa öljylammikko, joka nostaa moottorin kierrokset lähelle 10000rpm. Jos saat sen huohottimen sulaksi, niin käy ajamassa joku 40km matka ja vältä yli 1500rpm kierroksia jos vaihde on vapaalla. Suurin osa öljystä lähtee tällä ajolla pois ja tuota ryntäämistä ei pääse tapahtumaan. Homma selvä vasta kun auton pakokaasu ei haise jäteöljylle.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onhan niitä aina muutama kone käynyt omalla moottoriöljyllä niinkauan kuin pamahtaa. Taitaa olla Ranskalaisia enimmäkseen, voi toki muitakin olla.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eikös juuri Matti-S:n 159 1.9 niputtanut itsensä moottoriöljyllä viime (vai toissa) talvena ja meni koko kone uusiksi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Möri
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Loka 2011, 00:31
Car(s): 156 1.6 -98

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Möri »

Oma Alfa sai seisoa pihassa näiden kovien pakkasten yli, koska ei mitään käyttöä ollut. Eilen sitten pitkästä aikaa starttasin ja akku tyhjänä. Latauksen jälkeen pelasi kuten piti. Parinkymmenen kilometrin lenkki vielä päälle jotta lähtee seuraavallakin kerralla käyntiin.

Ainoana ongelmana oli aukeamaton bensaluukku joka viimeksi ajaessani muutama viikko sitten ei halunnut aueta. Eilen sen auki sain, mutta lukitustappi jäi pohjaan. Eiköhän se sieltä hyppää ylös kunhan lukkoöljyt alkaa vaikuttamaan. Olettaisin sen auttavan tapin liikkeeseen.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Möri kirjoitti:Ainoana ongelmana oli aukeamaton bensaluukku joka viimeksi ajaessani muutama viikko sitten ei halunnut aueta. Eilen sen auki sain, mutta lukitustappi jäi pohjaan. Eiköhän se sieltä hyppää ylös kunhan lukkoöljyt alkaa vaikuttamaan. Olettaisin sen auttavan tapin liikkeeseen.
Muistin! Sunnuntaina sain muutamankin kerran napautella, jotta luukku aukesi. Onneksi, muuten olisi jäänyt TB-miitti väliin.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Itsehän väänsin paskaksi koko luukun pienissä agressioissa. Loppujen lopuksi kaadoin kiehuvaa vettä, naps aukesi heti. Sitten vaan kuivaus + ölbät ni on pelittänyt taas. Toisaalta onnistuin myös riuhtomaan takaheijastinpaneelin samana päivänä :lol:

Pakkaset sais kyllä loppua. Autossa ei mitään vikaa, mutta kylmänä tehostin huutaa, eikä tee mieli katsella apulaitehihnaa pakkasilla. Myös pahvi pitäisi viritellä syylarin eteen, kovemmilla pakkasilla kävi vähän turhan kylmänä. Eikä noi ikivanhat penaritkaan mitkään tehokkaimmat enään ole. :D

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Annoin periksi ja tilasin Alfaan Heikalta uuden termarin.
Ajattelin ensin odotella kevättä ja ajella 65 asteisella koneella.
Mutta vaihdetaan nyt sitte.

- Mitä pitää huomioida kun kadunvarressa lähtee huonoilla työkaluilla vaihtamaan JTS:n termaria?

Lupasin vaimolle, että Alfa ei käy helmikuussa pajalla... On nimittäin käynyt toukokuun ostohetkestä lukien joka ikinen kuukausi jossain rempassa. Joten tehdään nyt sitten ite, -kele!

Avatar
ilu
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja ilu »

147 ei tykännyt -34 asteen pakkasesta ja kylmäkäynnistyksestä. Starttasi oikeasti kuin palmun alta, mutta ohjaustehostin alkoi huutamaan heti kuin viimeistä päivää ja sen jälkeen olikin sitten nesteet maassa. Letku meni halki. Näitä ilmeisesti sattunut paljon muillekin?

RockOla
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Elo 2011, 23:51
Car(s): ex Alfa Romeo MiTo QV, Alfa Romeo Brera 3.2 JTS Q4
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja RockOla »

Tästä pitikin kysellä! Mun MiTo QV:lle oli -28 liikaa! Auto tolpassa kolmisen tuntia ja aamulla sain tovin starttailla: jurnutus vaan kuului ja mittariston- ja ajovalot vilkkuivat kuin diskossa. Lopulta lähti käyntiin! Näillä normikeleille, elikkä -5 - 15 ei mitään ongelmia! Onko vastaavia kokemuksia? Mulla on MiTo QV -11 ja ajettu 13 000 - vajaan vuoden vanha auto, joten akunkin pitäisi olla ok?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Laitoin eilen 156:n käyntiin pitkästä aikaa. Viime viikolla en käynnistänyt kertaakaan ja edellisestäkin viikosta on sellainen muistikuva, että ehkä alkuviikosta oli käynnissä viimeksi. Kovien pakkasten yli siis seisoi paikallaan. Ovia ja takaluukkua jouduin pariin otteeseen avaamaan k-lukituksella kun piti tavaraa siirtää toiseen autoon ja takaisin, mutta muuten akku on saanut olla rauhassa.

Startatessa oli pakkasta jotain -5 ja -10 välillä eli ei kovinkaan merkittävästi. Vähän pelkäsin, että kovat pakkaset olisivat tyhjänneet akun pitkän seisonnan aikana. Alfa starttasi kuitenkin välittömästi ja nätisti.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

jkf
Viestit: 95
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja jkf »

RockOla kirjoitti:<<<Mulla on MiTo QV -11 ja ajettu 13 000 - vajaan vuoden vanha auto, joten akunkin pitäisi olla ok?
No ei, mulla meni akku vaihtoon viime talvena ½-vuoden vanhana. Magneti Marellin akku ei ottanut latausta vastaan kylmässä, vaikka ajomatkat n. 150 km suuntaansa ja CTEK-laturillakin sitä 48 h tuntia yritettiin. Lämpöiseen kun vei ja latasi, niin akku toimi taas ok. Tosin pojan peltoautossa, mutta kuitenkin. Noin kehno akku joutkin fordiin, on siinä ihan omiaan... ;)

Tuosta taisin avautua tällä palstalla aikanaan, joten haku käyttöön jos kiinnostuttaa enemmän.

Samainen akun tapainen antaa muuten virtaa ulos vain 450 A, yleensä Suomessa myytävissä akuissa tuo lukema on yli 700 A. Tilalle laitettiin 750 A ulos antava 76 Ah:n akku ja ongelmat, mm. vikavalojen vilkuttaminen, loppuivat siihen.

Muutenhan auto toimii kylmässä loistavasti. Eberillä lämpöiseksi, niin on mukava ajella. Mm. viikonloppuna -35 astetta oli ihan siedettävissä. Tuon eberin ansiosta keulaakaan ei ole ollut tarpeen tukkia, vaikka muuten voisikin olla fiksua.

Pieniä ongelmia on ollut lähinnä kehyksettömien ikkunoiden jäätymisestä silloin kun lunta tai muuta loskaa sataa jatkuvasti.

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Streider »

Oma 156 on tärähtänyt käymään pakkasessa kuin pakkasessa, oli piuhan päädyssä tai ei. Ainoa "vaiva" on hetken ulvova tehostin, mutta oli ne liemetkin sellaista marjapuuroa että vaihtoon menee ja luulisi vinkumisen loppuvan. Muuten toimii kuin junan vessa, käy ja kukkuu, kuumakin tulee tarvittaessa vaikka olisi 30 pinnaa pakkasta. Alfan mittari ei tunnu oikein ymmärtävän vain sellaista pakkaslukemaa, -20 näytti vaikka ulkona oli -29 8)

Eipä ole Volvonkaan jälkeen hirveästi kitisemistä, kunhan Alfasta on kuivannut ja rasvannut paikat kunnolla pesujen jälkeen niin ovetkin aukeaa eikä jää napit pohjaan, takakahvatkaan eivät ole jääneet käteen ja tankatakin pystyy. Tällä hetkellä pelkästään talviolosuhteissa Alfan omistaneena kouluarvosanaksi: ihan kiva 9-, pelkästään positiivinen yllätys ja pääseepähän pätemään ennakkoluuloisille kaduntallaajille/toyota/vag-kansalle :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täälläkin nyt pysyny lämmöt kuosissa. En tiedä, mikä siinä on - ilmeisesti tuo 16km lenkki kaupunkiajoa ei vaan kerkee lämmittää tarpeeksi. Pari kilsaa motarilla ja lämmöt on siinä "70"-viivan ja 90:n viivan puoliväli + mittarinleveys (eli ihan kuin olis tasan 82 mittarin mukaan o_O) eikä tipu mihinkään edes motarinopeuksissa. Eikä ole viimasuojaa! Kaupungissa sit kun ajelee vähän rauhallisemmin niin lämmöt laskee, liekkö sitten liian tehokkaasti jäähtyy pienellä kuormalla?

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja sanctus »

jkf kirjoitti:Pieniä ongelmia on ollut lähinnä kehyksettömien ikkunoiden jäätymisestä silloin kun lunta tai muuta loskaa sataa jatkuvasti.
Mä suosittelen tuohon ongelmaan ikkunan ja tiivisteen väliseen rakoon kertyneen jään mekaanista poistamista jollain sopivalla esineellä, kuten esim. luottokortin kokoisella muoviläpyskäll, aina joko ennen oven avaamista tai sen jälkeen, kun oven lukitus on avattu kahvasta, mutta ovea ei ole vielä vedetty auki. Tämän jälkeen muoviläpyskä tms. painetaan kevyesti lasin alareunan ja tiivisteen väliin ja vedetään varovasti uraa pitkin. Itselläni temppu on toiminut oikein hyvin ja ikkunan on laskeutunut ja noussut tämän jälkeen sen vaadittavan sentin.

Googlen kautta aiheesta "frozen windows" löytyy hyvin kaikenlaisia vinkkejä, joista ilmeisesti silikonisprayllä muotoiltu tiivisteparannus ikkunan alareunaan toimii. Pääasia kuitenkin, että ikkunan saa sen verran toimimaan, että oven avautuessa ikkuna putoaa sen sentin, jotta se pääsee liukumaan pois tiivisteen alta ja oven saa myös kiinni. Lisäksi kun ikkunoista saa jäät veks siten, että ne liukuvat alas ja ylös ovia avattaessa ja suljettaessa, on autosta kuuluvat talvikauden nitinät hävinneet lähes kokonaan. Ja onhan se myös tietyllä tavalla luksusta, että moottoritietä ajettaessa ei viima puske sisään raollaan olevista ikkunoista.

Tämän vuoden pakkasilla (n. -18/-20 celciusastetta) omaa 135 hv:sta Mitoa on tullut käytettyä suurinpiirtein kaksi kertaa viikossa, jolloin ajokilometrejä on kertynyt n. 15-20 kilometriä suuntaansa. Autossa on säteilylämmitin, jota on käytetty n. pari tuntia ennen liikkeellelähtöä ja moottori on hyrähtänyt käyntiin köhimättä. Moottorin lämpömittari nousee sinne 90 asteeseen juuri ja juuri matkan loppupuolella ja autossa on matkan ajan muutenkin miellyttävän viileää. Viime vuonna kerran -25 asteen pakkasaamuna kylmäkäynnistyksen yhteydessä esiintynyt "moottori käy kolmella pytyllä ja täristää" -ilmiö on loistanut tänä vuonna poissaolollaan - johtuen ehkä tuosta seitinohuen lämmitysvaikutuksen omaavasta säteilylämmittimestä.

Ylipäätään voisin kuvailla Mitoa hienoksi talviautoksi. Ohjauksen lievä levottomuus korostuu hienosti talvella ja mm. hillitty sivuluisu on helppo saavuttaa, kun tietää, mitä tekee. I like it. Mutta ei tämä kyllä mikään Renault 19 TR, vm. ´89 ole. Siinäpä vasta "365 päivää vuodesta"-auto

Avatar
Kirjiz
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Huhti 2009, 22:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Kirjiz »

Sen tosiaan vielä unohdin, että käsijarru tosiaan tuppaa jäätymään kiinni jos on vähänkään enempää pakkasta.

Käytännössä jäätyminen taitaa tapahtua siellä takajarrujen käsijarruvivuissa. Muutamien asteiden pakkasessa kun käsijarru ei ole ollut päällä, voi käsijarrun nykäistä kolahduksen saattelemana, jonka jälkeen jarru jumahtaa päälle ja kahvasta tulee tunnoton. Jos yön yli jättäisi jarrun päälle, niin varmaan aamulla saisi ajella takajarrut kirjaimellisesti lämpimiksi. :-)

Jos nuo takajarrut pesisi kurasta auton alta käsin, kuivaisi kuumentamalla ja rasvaisi hyvin, niin liekkö ongelma häipyisi. Joskus pösöstä tuli purettua ja puhdistettua takajarrusatuloiden vivut ja sen jälkeen eivät jummanneet muutamaan vuoteen.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja V6 »

mulla ei ole ikinä jäätynyt käsijarru 56sesta ja olen niillä ajellut n 13 vuotta, käsijarru on käytössä joka kerta kun auto on parkissa, vaikka vaijerin kuoretkin ovat olleet rikki monia vuosia en ole niitä saanut ikinä jäätymään. Eli kun käyttää niin kannattaa varmaa käyttää aina....
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja willez »

Eikös se "perinteinen" ohje ole "käytä mutta älä jätä päälle" tjn tämmästä....

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Uskokaa tai älkää, mutta käsijarrun lisäks suurin ongelma on ollu ulkolämpötilamittari, siinä kun asteikko tuntuu loppuvan -20C:een :wink:

Crinos
Viestit: 96
Liittynyt: 02 Helmi 2012, 18:17
Car(s): 159 JTDm 2.4 Q-Tronic -08 Berlina
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Crinos »

Vähän jännitti, eka ns. oikee pakkasaamu. -24 näytti duunin pihassa mittari.
2 sekkaa starttia ja nätisti hörähti naku rallattamaan, alkuun vähän unisen kuulonenhan se oli, mut kyllä se siitä semmosella tupakin mittasella lämmittelyllä tasaantu. Pikku vingahduksen kuvittelin kuulevani heti käynnistyksen jälkeen, muuten ei soraääniä.
Ympäristöstä kuulu muutamastakin autosta semmonen sahaamisen ääni, mitä nyt ton viispatasen rahinan kuuntelulta jouti päätä kääntämään. Oisko sitä Graniin asti ehtiny ennenku piti pipo nakata penkille.

On se oiva talviauto, tuo. :mrgreen:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

-25.6 ja ihan OK lähti lämmityksestä käyntiin. Ohjaustehostin huuti aika tasaseen minuutin verran jo melkeen... Ja sitten hassu efekti: lämpömittari kerkes nousemaan viisarin paksuuden verta ~10min lämmittelyllä ja pidin koko ajan kierrokset 1500:ssa... Tuossa kohtaa yhtäkkiä nappas vissiin lämpimän koneen asetukset -> kierrokset nous selvästi -> vikavalo syttyi palamaan - siis se iänkaikkinen nokka-akselin asentoanturin varoitus P0340... Eli ilmeisesti jäisellä koneella toimii normaalisti, niin kuin pitäisi, mutta sitten kun mennään lämpimän koneen kartoille -> vikavalo. Jännä havainto =D

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kyllä mua pistää ketuttamaan nuo liian jäykät moottorin tukikumit. On niillä varmaan omat etunsa kesäkelissä, mutta jos pakkanen paukkuu viikko tolkulla -20 lämmöissä, niin ei hemmetti sitä tärinää ja räminää. Muutoin räminätön ja asiallinen auto muuttuu totaalisesti huonompaan suuntaan. 156:n kanssa ei ollut koskaan vastaavaa ja kylmemmässäkin kelissä auto vietti aikaansa.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Auristo
Viestit: 390
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Viidettä talvea autoilen Alfalla ja ongelmia ei ole ollut. Aina on käynnistynyt ja lämpenee aika hyvin.
Aiemmin olen omistanut paljon Saabeja jotka ovat erinomaisia talviautoja mutta Alfa yltää lähes samalle tasolle.
Pieniä talvivaivoja toki italiattaressa löytyy mutta niiden kanssa pärjää.
- takaovien kahvat ovat nätit mutta eivät käytönnöllisimmät talvella
- etuovien avausnupit jäätyvät helposti jos ei kuivaa/voitele niitä
- maavara on pienehkö polanteisilla teillä
- ohjaustehostin mölyää hetken käynnistyksen jälkeen yli 22 asteen pakkasella. (mobil synteettiset öljyt)
- lämpömittari näyttää kovilla pakkasilla -20 vaikka olisi kuinka kylmä
- penkinlämmittimet voisivat olla paremmat
- ei jää ekasta startista aina käymään jos lohkolämmitintä ei ole sammutettu vähän aiemmin että lämpö tasaantuu,
moottorin ohjaus ilmeisesti tulkitsee koneen lämpöisemmäksi ja yrittää käynnistää liian laihalla. Toisella startilla jää aina käymään. Tämä ilmiö siis kovilla pakkasilla.

Kaikkiaan hyvä talviauto :)

Lisäyksenä aiempiin kommentteihin; minusta Alfa käy kylmänäkin erittäin tasaisesti ja värinättömästi, en osaa vaatia parempaa kylmäkäyntiä. Ehkä minun autossa tukikumit ovat jo veltostuneet ja kutonen käy muuten vain pehmeästi...
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
altair
Viestit: 64
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 15:53
Paikkakunta: Rusko

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja altair »

Auristo kirjoitti:- ei jää ekasta startista aina käymään jos lohkolämmitintä ei ole sammutettu vähän aiemmin että lämpö tasaantuu,
moottorin ohjaus ilmeisesti tulkitsee koneen lämpöisemmäksi ja yrittää käynnistää liian laihalla. Toisella startilla jää aina käymään. Tämä ilmiö siis kovilla pakkasilla.
Tuttu ilmiö. Itsellä tapahtuu usein myös niin, että mikäli lohkari on ollut päällä tunnin tai vähän alle tekee saman tempun. Toisella startilla lähtee kanssa nätisti. Sinänsä jännää että nykyisen auton edeltäjä -99 mallin 156 V6 ei tuota tehnyt koskaan.
"Kaikenlaista harmia."

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Toronado »

altair kirjoitti:
Auristo kirjoitti:- ei jää ekasta startista aina käymään jos lohkolämmitintä ei ole sammutettu vähän aiemmin että lämpö tasaantuu,
moottorin ohjaus ilmeisesti tulkitsee koneen lämpöisemmäksi ja yrittää käynnistää liian laihalla. Toisella startilla jää aina käymään. Tämä ilmiö siis kovilla pakkasilla.
Tuttu ilmiö. Itsellä tapahtuu usein myös niin, että mikäli lohkari on ollut päällä tunnin tai vähän alle tekee saman tempun. Toisella startilla lähtee kanssa nätisti. Sinänsä jännää että nykyisen auton edeltäjä -99 mallin 156 V6 ei tuota tehnyt koskaan.
Sama ilmiö ton V6:n kanssa.Muuten ei ole ollut minkäänlaisia "talviongelmia" kumpaisessakaan Alfassa.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja willez »

Omat havainnot (ongelmat) kovilla pakkasilla.

*bensatankin luukun toiminta,vaikka on voideltu hyvin.
*ohjaustehostin kiljuu 15-30sek käynnistämisestä
*ekalla startilla käy 3-5sek ja sammuu,toisella käymään samantien. Jos ekalla startilla auttaa kaasulla niin ei sammu.

Muuten mainio talvikäyttis !

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

[quote="lerppu"]- Mitä pitää huomioida kun kadunvarressa lähtee huonoilla työkaluilla vaihtamaan JTS:n termaria?
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja willez »

NikEe1927 kirjoitti:
lerppu kirjoitti:- Mitä pitää huomioida kun kadunvarressa lähtee huonoilla työkaluilla vaihtamaan JTS:n termaria?
Nimismiehen salkku ny ihan ensteks pitää hoitaa paikalle :o:

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Hiukan "offtopic", mutta Lanciassa ei ole (huomenna on!) lohkolämmitintä joten olen nykinyt neitiä käyntiin raakana koko talven......parhaimmillaan -29 pakkasesta. Akkuna uus varta 100Ah.......aina on lähtenyt, mutta viimme launtaina pullahti tosiaan ohjaustehostimesta nesteet ulos.......NIIN normaalia :lol: Aattelinkin jo et onko tämä joku "Finland Edition", kun ainoa ongelma siihen asti oli se et radio herää vasta muutaman hetken ajon jälkeen......mutta tulihan se sieltä!!

Ihania nämä...... 8)
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Mun 159 on vielä alkuperäinen akku, näyttää olevan Exide. Toimii vielä hyvin, mutta ensi talvena viimeistään täytyy käydä koeponnistamassa paikallisessa akkuliikkeessä. Vaikka olisi vähänkin ajettu auto, niin akku voi olla sökö, tai yksinkertaisesti vaan tyhjentynyt lyhyiden ajojen vuoksi. Joten uuden Miton omistajalle vinkki: Lataa/vaihda akku.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Nimenomaan. Meikän 159:n akku ei ota virtaa vastaan ees puolia, mitä pitäs. Uutta kattelemaan.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Meikän 159:n akku ei ota virtaa vastaan ees puolia, mitä pitäs.
Mites tämä on todettu??

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

Eka talvi Alfalla ylipäätäänkään ja pakkasta on piisannut, kovin luku -35,8 astetta. Alfan mittarikin näytti -27 tuolloin vaikka olin kuvitellut lukemien loppuvan -20 asteeseen.

Lämpömittarin lisäksi ei mtään huolia, ajotietokone buuttasi itsensä tuona aamuna käynnistyksen jälkeen ja palasimme ajassa 1.1.2005 maanantaihin mutta itsekseen tuo on palannut tähän päivään. Kuumempi termari pitäisi olla, kone käy alle 70 astieisena mttarin mukaan.

Käyntin lähtee laakista, öljyt 10W-60 Racing Helix, lukot toimii, ikkunat toimii, ei kertakikkiaan mitään ongelmia.

Alfa on 156 JTS.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^ Tuosta termostaatista ja mittarin näyttämästä on juttua tässäkin ketjussa. Termari on varmaan vaan lopahtanut ja 70-viiva tarkoittaa oikeasti 80. Sanovat.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

fahlsjy kirjoitti:
Meikän 159:n akku ei ota virtaa vastaan ees puolia, mitä pitäs.
Mites tämä on todettu??
Jollain ihmeen mittarilla olivat akun kuntoa mittailleet. Tuon verran sain selvän, kun sain puhelun kesken krapulan.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

sallas
Viestit: 220
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 18:03
Car(s): Giulietta -13, Lancia Delta -09 ja vääränmaalaiset lelut: 2 x V8 ja tukankuivain MR2 ZZW30
ex: 159 2.4 JTDm -07,156 1,9 JTDm -05 ja pari Fiatia
Paikkakunta: Otava (Mikkeli)

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja sallas »

rausku kirjoitti: Oletko millä paketoinut? Ihan vihreellä pressulla keulan ympäri pyöräkoteloiden kautta vai miten? Täytyy itse ottaa joku tuollainen B-suunnitelma käyttöön jos tarvitsee vielä -20 tuntumasta starttailla.
No meillä oli silloin jo kelit lauhtuneet, varmaan kymmenkunta astetta, joskin yöllä ja edellisenä päivinä oli ollu lähemmäs -30. Laitoin vaan sopivasti kohdistettuna lämppärin konetilaan, pelti kevyesti kiinni ja huopaa ja mattoa päälle. Parisen tuntia ja letkut kyllä suli, mutta se pentele oli sitten jossain vaiheessa ampunut vähän osia löysälle ja mm. se takaiskuventtiili(?) mutikka oli ilmeisesti jumissa.

Ensin tuntui joutokäynnillä pihassa ihan hyvältä, mutta sitten pienen ajolenkin jälkeen oli piru irti.. pulputti öljyä jo öljykorkin reiästäkin..

No olosuhteiden pakosta paikalliseen pikahuoltoon purkamaan osia ja tutkimaan mikä mättää. Huohottimen letkut oli kaikki täynnä vettä+moskaa. Purku + putsaus + kasaus ja homma toimii taas.

Tämä viikonloppu on askarreltu erään vähän enemmän autoista ymmärtävän palstalaisen kanssa ja kohta vielä viimeinen silaus: vesikierrolla lämmitys+eristys. Pitänee yrittää joku kuva napata rakennelmasta.

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

Kovin luku -32 astetta (viime talvena), viime viikkolla monta kertaa alle -20 aina on käynnistynyt.
Laitan aina 30 minuuttia Webaston päällä, ihan ok. Akku on alkuperäinen, ajan noin 80 kilsaa (maantiellä) sitten akku latautuu tarpeeksi matkan aikana.

Pieniä ainoa talvivaivoja
-Vaihteiston vipu on tosi kova ja kankea (noin 3-5 minuuttia ajamisen jälkeen kaikki ok). Voisiko olla vaihdelaatikon öljy joka ei kestä kovaa pakkasta??
- Takaluukun avauspainiketta jäätynyt (avaan takaluukun painamalla kauko-ohjauken nappia). Ilmoitan kun menen ensimmäinen huollon.

Melkein kaksi (kova) talvea takana nyt, ja MITOni on ollut hyvä talviauto :)
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart

sallas
Viestit: 220
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 18:03
Car(s): Giulietta -13, Lancia Delta -09 ja vääränmaalaiset lelut: 2 x V8 ja tukankuivain MR2 ZZW30
ex: 159 2.4 JTDm -07,156 1,9 JTDm -05 ja pari Fiatia
Paikkakunta: Otava (Mikkeli)

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja sallas »

Huohottimen lämmitysratkaisusta löytyy kuvia tuolta >
http://s274.photobucket.com/albums/jj24 ... nprojekti/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pakkasia odotellessa 8)

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja sanctus »

ItALFA kirjoitti:Kovin luku -32 astetta (viime talvena), viime viikkolla monta kertaa alle -20 aina on käynnistynyt.
Laitan aina 30 minuuttia Webaston päällä, ihan ok. Akku on alkuperäinen, ajan noin 80 kilsaa (maantiellä) sitten akku latautuu tarpeeksi matkan aikana.

Pieniä ainoa talvivaivoja
-Vaihteiston vipu on tosi kova ja kankea (noin 3-5 minuuttia ajamisen jälkeen kaikki ok). Voisiko olla vaihdelaatikon öljy joka ei kestä kovaa pakkasta??
- Takaluukun avauspainiketta jäätynyt (avaan takaluukun painamalla kauko-ohjauken nappia). Ilmoitan kun menen ensimmäinen huollon.

Melkein kaksi (kova) talvea takana nyt, ja MITOni on ollut hyvä talviauto :)
Mulla toi vaihdekeppi oli ensimmäisenä talvena hieman jäykkä, mutta pistin sen silloin kovien pakkasten jäykistämän vaihdelaatikon öljyn piikkiin. Kyseessä ei kyllä ollut mikään vaihtamista haittaava jäykkyys, mutta kovin nopeita vaihtamisia ei olisi voinut kyllä suorittaa. Tänä talvena on kovien pakkasten aikaan tullut ajettua vain n. kahdesti viikossa eikä silloin vaihdekeppi ole osoittanut mielestäni minkäänlaista jäykkyyttä. Vaihtaminen on ehkä aavistuksen tahmeampaa liikkeelle lähdettäessä sen jälkeen, kun auto on seissyt muutaman päivän pakkasessa, mutta kyseessä on niin aavistuksen omainen tahmeus, että sitä hädin tuskin huomaa.

Laita muuten tietoa tuosta Miton ensimmäisestä huollosta vaikka Mito-ketjuun. Itselläni vastaava huolto on kesällä ja mieluusti lukisin esim. hinta- ja laatuarvioita tehdyistä toimenpiteistä.

Autokeskukselta taisi tipahtaa mainos, jossa mainittiin Miton 1.4 tjet:n 30 000 kilometrin huollon hinnaksi 399 €:a. Samassa mainoksessa Multiairilla kulkevan Giuliettan 30 000 km:n huolto kustansi n. 350 euroa, joten ehkä Multiairilla varustetun Mitonkin huoltohinta on siellä 350 eurossa. Mainoksessa oli muistaakseni vielä sitten "alekuponki", jolla sai 50 euroa veks mainoksessa mainituista huoltohinnoista.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Monza »

RIPA kirjoitti:Uskokaa tai älkää, mutta käsijarrun lisäks suurin ongelma on ollu ulkolämpötilamittari, siinä kun asteikko tuntuu loppuvan -20C:een :wink:
Se on yhtälailla suurpiirteinen arvo toi lämpömittarin lukema, kun kaikki muukin anturitieto. Mulla näyttää pakkasen puolella 3-4 astetta liian vähän. Ihan samaten kun ajotietokone talven keskikulutusta, 3-4 litraa liian vähän sekin :mrgreen:

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja tigranera »

147 1.9jtdm -05, ei ole moottorinlämmitintä akku elokuussa ostettu Bosch. -20:ssä lähtee kyllä aina käyntiin vaikka erittäin kankeasti pyörittää. taajama-ajossa tai 60 -alueella noissa pakkaslukemissa moottori lämpö pysyttelee jossain 55-65 välillä ja lämmityslaitteestakin tulee vain haaleaa ilmaa. kun päästään 80 vauhtiin lämpö nousee nopeasti 90:een tai ainakin lähelle. auto ostettu Italiasta olisko siellä erilaiset termostaatit? pakkasissa etusumuvalo kytkeytyy päälle puolen - parin minuutin viiveellä. eilen ajoin pitkää matkaa keli -3. 400km ajon jälk rekkaa ohittaessa kiihdytytksessä syttyi MCSF valo mutta mitään oireita ei ollut. valo syttyi myös tankkaustauon jälkeen. egr venttiili on huolella putsattu ja rasvattu n kk sitten. se oli silloin täysin tukossa ja tehot kateissa mutta yllättäen SILLOIN ei tullut mitään vikakoodia.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

En tiedä, onko viime aikojen kovilla pakkasilla asian kanssa varsinaisesti mitään tekemistä, mutta turbon alaletku Crossissa seulana. No, samalla termostaatti ja jarrupalat eteen vaihtoon.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Auristo kirjoitti: - lämpömittari näyttää kovilla pakkasilla -20 vaikka olisi kuinka kylmä
Hei tämä on selvästi Alfan tapa sanoa sinulle, että on liian kylmä, ei huvita
. Kannattaa uskoa :P

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

hSU
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Maalis 2008, 18:52
Car(s): ex. Giulietta QV -12
ex. Giulietta MultiAir -11
ex. 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja hSU »

Monza kirjoitti:
RIPA kirjoitti:Uskokaa tai älkää, mutta käsijarrun lisäks suurin ongelma on ollu ulkolämpötilamittari, siinä kun asteikko tuntuu loppuvan -20C:een :wink:
Se on yhtälailla suurpiirteinen arvo toi lämpömittarin lukema, kun kaikki muukin anturitieto. Mulla näyttää pakkasen puolella 3-4 astetta liian vähän. Ihan samaten kun ajotietokone talven keskikulutusta, 3-4 litraa liian vähän sekin :mrgreen:
Just näin... termarin mittari pysyy tasaiseen siinä hieman yli 70 asteen (aiemmalla termostaatilla seilasi 70-90 väliä, nyttemmin tämä yksilö pysyy paikallaan, outo juttu), ulkolämpötilamittari pakkasella 3-4 astetta liian vähän (plussan puolella heittoa vaan aste-pari), ajotietokoneen kulutusmittari vähän sinnepäin ja bensamittarikin saattaa näyttää ensin ajossa jotain ja sitten pienen pysähdyksen jälkeen hyppää monta litraa alaspäin..

Ehkä varmin auton ilmoituksista on kuitenkin Suomen talvessa tuiki hyödyllinen "Possible ice on road"... :D

Giacomo
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Tammi 2011, 19:29
Car(s): Giulietta MultiAir 2011
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Giacomo »

Minulla on Giulietta seissyt Helsingissä kadunvarressa kohta 5 viikon ajan, koska olen ollut sairaslomalla = jalka paketissa. Ainoastaan lumet olen saanut puhdistettua muutaman kerran auton päältä. Kyseessä siis alle vuoden vanha auto, eli mitä ongelmia minulla on odotettavissa kun käynnistän auton? Olisiko syytä pyytää kaveri akkukaapeleiden kanssa paikalla jo etukäteen? Olisiko syytä tehdä autolla pidempi lenkki ensimmäisen käynnistyksen jälkeen eli laturihan ei vissiin toimi tyhjäkäynnillä? Muuta huomioitavaa?
-G

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ensinnäkin auto käyntiin niin, ettei ole turhia sähkölaitteita päällä (siltä varalta, että akun varaus huono). sitten annat lämmetä kaikessa rauhassa ruudussa, sitten kunnon lenkki. Itse suosittelisin jopa pitempää motarilenkkiä, kunhan ensin kone on kunnolla lämmennyt jne.
Nyt toki, jos lämpötilat on plussan puolella ollu jo kauan, ei taida olla muita pelkoja kuin mahollinen kosteus koneessa tai liitoksissa...

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kannattaa laittaa kaikki mahdolliset sahkovehkeet pois paalta ennen kaynnistamista silta varalta etta akku on heikko, muuten Aquatican mainitsemalla tavalla liikkeelle. Ja mita lampimamman paivan valitset sita parempi.
Kuva

Vastaa Viestiin