Alfat pakkasessa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jkf
Viestit: 95
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja jkf »

sanctus kirjoitti:
jkf kirjoitti:Pieniä ongelmia on ollut lähinnä kehyksettömien ikkunoiden jäätymisestä silloin kun lunta tai muuta loskaa sataa jatkuvasti.
Mä suosittelen tuohon ongelmaan ikkunan ja tiivisteen väliseen rakoon kertyneen jään mekaanista poistamista jollain sopivalla esineellä, kuten esim. luottokortin kokoisella muoviläpyskäll, aina joko ennen oven avaamista tai sen jälkeen, kun oven lukitus on avattu kahvasta, mutta ovea ei ole vielä vedetty auki. Tämän jälkeen muoviläpyskä tms. painetaan kevyesti lasin alareunan ja tiivisteen väliin ja vedetään varovasti uraa pitkin. Itselläni temppu on toiminut oikein hyvin ja ikkunan on laskeutunut ja noussut tämän jälkeen sen vaadittavan sentin.
<<<<<<<<<
Ylipäätään voisin kuvailla Mitoa hienoksi talviautoksi. Ohjauksen lievä levottomuus korostuu hienosti talvella ja mm. hillitty sivuluisu on helppo saavuttaa, kun tietää, mitä tekee. I like it. Mutta ei tämä kyllä mikään Renault 19 TR, vm. ´89 ole. Siinäpä vasta "365 päivää vuodesta"-auto
Juuri näin. Autoissa,joissa on ikkunankehykset tätä vaivaa ei ole, paitsi kun yrittää avata sitä ikkunaa :) Jopa lapset osaavat Alfan kyytiin lähtiessään nykyisin pyyhkäistä ikkunan alareunan puhtaaksi ennen oven avaamista.

Muutoin MiTo ei häviä tippaakaan talviautona Volvo V70:lle, mikä meillä on toisena autona. Vaimo ei vain pidä lievästi yliohjaavasta käytöksestä (= aktiivinen ajajan auto) ja sen vuoksi ajelee mielummin "hurrisohvalla".

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja koska »

Kirjiz kirjoitti:Sen tosiaan vielä unohdin, että käsijarru tosiaan tuppaa jäätymään kiinni jos on vähänkään enempää pakkasta.

Käytännössä jäätyminen taitaa tapahtua siellä takajarrujen käsijarruvivuissa. Muutamien asteiden pakkasessa kun käsijarru ei ole ollut päällä, voi käsijarrun nykäistä kolahduksen saattelemana, jonka jälkeen jarru jumahtaa päälle ja kahvasta tulee tunnoton. Jos yön yli jättäisi jarrun päälle, niin varmaan aamulla saisi ajella takajarrut kirjaimellisesti lämpimiksi. :-)

Jos nuo takajarrut pesisi kurasta auton alta käsin, kuivaisi kuumentamalla ja rasvaisi hyvin, niin liekkö ongelma häipyisi. Joskus pösöstä tuli purettua ja puhdistettua takajarrusatuloiden vivut ja sen jälkeen eivät jummanneet muutamaan vuoteen.
Ainakin 159:n kohdalla jumitus tapahtuu käsijarruvaijereissa... pieni kuminen haitariosa takajarrujen läheisyydessä menee päreiksi ja sitä kautta vaijerin suojakuoren sisään menee moskaa ja vettä. Yritin itsekin viime talvena vipuja herkistellä, mutta kyllä ne liikkuivat jo ennen herkistelyä hyvin, eikä mikään muuttunut toiminnassa (tai toimimattomuudessa) toimenpiteen jälkeen. Niin tosiaan, ei lähde irti ajamalla jarrut lämpimiksi... Vaijerinvaihdolla tuosta selviää.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja willez »

Mulla oli vanhojen vaijereiden kanssa myös tuota jäätymis onkelmaa. Vähänkään pakkasta niin samantien jumiin ja takajarrut laahaa / kuumenee jne.

Vaijerit näyttivät ulkopuolelta ihan ookoolta. Vaihdoin vaijerit ja nyt vaikka mikä ilma taikka kuinka kylmä niin voi vaikka yöksi jättää päälle ja toimii kuin unelma aamulla. Ei yhtään löysää vaijerissa ja palauttaa saman tien.

Usein huonot vaijerit ovat syy myös siihen että satulan vivusto ryytyy kun ei palaudu koskaan lepotappia vasten,kun vaijerit hiertävät kuorensa sisällä...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Vanhat vaijerit -> Kuoren sisällä ajanmyötä päässyttä kosteutta -> Kerran jäätyy -> enään ei käytetä käkkäriä talvella -> kun sen joku sitten yöksi jättää päälle, jäätyy jumiin -> vaihdetaan vaijerit ja päätetään olla käyttämättä enään käsijarrua -> Palaa alkuun. :mrgreen:

Aina vetäsen käsi jarrun päälle, eikä ole ikinään jäätynnyt, käyttämättömyys vain pahentaa asiaa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Vanha, mutta pistetään silti. Paras talviauto mitä mulla on ollu. :shock:
[__/==\*/==\__]

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja willez »

nakkis kirjoitti:Vanha, mutta pistetään silti. Paras talviauto mitä mulla on ollu. :shock:
haastaja -> 155

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

^ Potkeiks sää helmoja kun laskeuduit autoon?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja willez »

Cuore Sportivo kirjoitti:^ Potkeiks sää helmoja kun laskeuduit autoon?
kengät taisin kopsutella lumesta ? :D

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

155:n helmoja voi huoleti monottaa kun on muovit suojana. Itse ainakin kopistelen kengät helmamuoviin, eikä ole hajonnet vielä ainakaan.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Selkeästi oli 4 vuotta sitten viime kunnon pakkaset Keski-ja Etelä-Suomessa....... :?

Alfa ilmoitti, ettei se halua lisää riisseliä .... pa-luukku kunnolla jäässä. Kuumailmapuhallin oli
kova sana taas kerran. Lisäsin nyt luukun avausliukuun aseöljyä, jotta seuraavan kerran tankille pääsisi
alle tunnin töillä.

156 ihan ok talviauto. Meillä havaitut ongelmat:
- huohottimen jäätyminen...... eristys (täydellinen, ja nokka myös scudetosta umpeen) auttaa
-Saksan tuontimallissa ei ole tuulilasin pissapoijaan suuttimissa lämpövastusta... nollakelillä kettumaisesti jäässä
-takaovien aukaisu hellävaraisesti ja aina pesun/nollakelien jälkeen aseöljyä uittaen
-etuovien lukkonapit jäävät pakkasella joskus pohjaan... lämmitys ja aseöljyä , niin taas toimii pitkään
-ulkolämpömittari on viritty Välimeren alueelle.... esim. äsken tankkireissulla oli 14 C , ja156 näytti vain - 11 astetta :mrgreen:

Letkulämmitin ja sisätilanlämmitin aina käytössä kotona ja töissä... jopa työparkissa saa käyttää sisälämppäriä :-D

Jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Katos, täällä tällainenkin.

Ei ole letkulämppäritsäänssiä, kun tolpasta tulee sähköä sillon kun tulee jos tulee. Ja lämppäristä ei ole juuri hyötyä, paitsi vähän, ehkä joskus.
Myöskään valmiina löytyvä jäähynesteen lisälämmitin EI toimi. Toivottavasti sekin alkaa toimimaan, kun keksin (eli siis joku tietävä neuvoo) mistä lähteä vikaa etsimään ja miten.
Tuo polttoainetankin luukku ei mulla sitten pysynyt aseöljyllä edes leikisti käyttökelpoisena. Se ponnautin jämähti umpijäähän lappireissulla ja vaati aika paljon tempoilua, että sen sai aukeamaan. En tiedä miksi, kun aseöljyn PITÄISI kestää -54celciusasteeseen asti...

- Ovenkahvat allekirjoitan
- Pissapoikaa en allekirjoita, koska ei sitä tarvita yli -15 pakkasissa? Ja alle tuon tuntuu hyvin pysyvän Lasolilla sulana...
- Jäähynestevuodot lisäisin listaan, kun autolla alkaa ikää olemaan. Vanhat letkut hapertuu ja tiiveys kärsii
- Ulkolämpömittari näyttää max -20, paitsi että muistikuva Lapista on (-29 kelissä) sen näyttäneen -27, vaikka aikasemmin toista mieltä toisessa ketjussa asiasta olinkin. Mutta ehkä se on max -20 :)

"Kylmästä lämpimään..." kivasti läks käyntiin :)
https://www.youtube.com/watch?v=1SzJvIttJlM

"...The hell freezes over..." ja sitten vähemmän kivasti loppuikin akku :)
https://www.youtube.com/watch?v=Bn_31zpwfnI

Tuomon
Viestit: 132
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

- Jäähynestevuodot lisäisin listaan, kun autolla alkaa ikää olemaan. Vanhat letkut hapertuu ja tiiveys kärsii
Huomasin taas pakkasten kovennuttua seuraavan ilmiön 147:ssa, vuotaa nestettä letkulämmittimen kohdalta moottorinlämmityksen aikana. Muuten ei vuoda. Ja kiristimet niin kireellä kun saa. Mitä helv... Mitähän tuolle pitäisi tehdä? Termarinvaihdon yhteydessä autoon oli pantu GM DexCool-jäähdytinnestettä (!?) ja sen jälkeen noita hikoiluja alkoi tulla. Onkohan autossa liian vahvat liemet (liian vähän vettä seassa), jos ovat huoltoliikkeessäkin lyöneet vain raakaa seosta vaihdon yhteydessä? Kun osa noista "uudemman tyyppisistä" liemistä tuppaa tulemaan muutenkin mikroskooppisimmistakin raoista jos sellaisia ehjässäkin järjestelmässä on. Varsinkin vahvoina seoksina.
Kannattaisikohan sitä vaihtaa "tavalliset" perinteiset "vihreät" nesteet tilalle, eivät tunnu vuotavan niin helposti?

Muuten Alfa ei talvesta paljon piittaa. Mitä nyt akku hieman vaikutti väsyneeltä yli 20:n pakkasella ja toinen takaiskari jäätyny pohjaan. Melko pompottavaa menoa. Ne nyt tosin menossa näillä näkymin huomenna vaihtoon, samaten akkukin. Kyllä sekin näyttää autossa olleen tovin eikä ainakaan mun aikana ole autoon vaihdettu, niin uus vaan tilalle. Johonkin se muuten jää lopulta.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

156 on paras talviauto mitä on itsellä ollut. Työkavereiden vag-autot on jäänyt kotiin kun ei webastot toimi, dieseli ei lämmitä hyttiä tai lohkolämmitinkään ei auta käynnistykseen :shock:

Oma Alfa vain muistuttaa että on -20 astetta ulkona (ei Alfan mittari huomaa alle -20 lämpötiloja vaikka olikin -27) :-D Ohjaamo on lämmin noin 10km ajon jälkeen. Ainoa mikä muistuttaa kylmästä on ohjaustehostin yskäisi n. 2s ajan startatessa, mutta toimii kuitenkin. Lohkolämmitin olis kyllä varmasti hyväksi pitemmällä aikavälillä, joten pitää harkita joskus laitettavaksi :)

Avatar
Vesa AJ
Viestit: 300
Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
Car(s): Alfa Brera 3.2 Q4, Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
Paikkakunta: Jakkula

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Vesa AJ »

156 Alfa on muistaakseni menestynyt joskus erinomaisesti talviautotestissäkin. Uesemman vuoden kokemus 156 2.0 TS ja 2.5 V6-malleilla vahvistaa asian.

Myös 159 1.9 JTS tuntuu pelittävän mukavasti. Tällä viikolla tuli (vahingossa) koeponnistettua käynnistyvyys -25 asteessa. Ei ongelmia. Ohjaustehostimen pumppu valitti tapahtunutta hetken aikaa, mutta hiljeni parin minuutin jälkeen. Moottorinlämpö nousee aika nopeasti normaalilukemiin. Öljyn lämpö nousee huomattavasti hitaammin ja jää 10...20 astetta alle normilukemien näillä pakkasilla.
rakkaudesta rautaan...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Bensakoneisen Alfan talviominaisuuksista en voi sanoa pahaa muuta kuin höyryn määrän. 2.0TS (CF2, '99) ja 1.8TS(CF3, '02) kokemuksella sanon, että jos termari on ehjä = lämpöä piisaa ja vielä varsin nopeasti.

Ja eiköhän tuo JTDkin ala lämmetä, kunhan sille tarjoilee olemassaolevaa hehkulla toimivaa lisälämmitintä 8) (kunhan keksin, miksi se ei toimi jo)...
Ja minkä tahansa dieselin ongelma: kylmäkäynnistyvyys. Vaatii sitä ruutia akulta, joten alimitoitettu akku aiheuttaa ongelmia merkistä riippumatta - mutta olikos se Opel vai kuka, kellä oli jossakin raja, että jos lämpötila on alle -20 auto ei anna lupaa startata lainkaan. Koska eihän tuollaisia lämpötiloja voi missään olla........

Mitkäs liemet teillä on ohjaustehostimessa, jos huutaa? Täällä on tällä hetkellä Valvoline MaxLife ATF:t ja -30 meni ilman mitään ääntä (vähän jähmeää oli meno, mutta toimi kuitenkin todella hyvin).
Valvolinen ATF:t kokeiltu myös, ne alkoi huutamaan vanhuuttaan jossain yli -30asteessa, mutta se oli kanssa sellainen parin sekunnin ärjähdys.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Eilen oli -23 astetta aamulla. Kaksi tuntia pidin johdon päässä lämpimillä. 159 hehkutti muutaman sekunnin ja startatessa lähti aluksi vajaapyttyisenä käyntiin ja näytölle tuli "ABS not available - consult handbook", mutta hienosti toimi siitä eteenpäin. Akku vaihdettu kesällä ja marraskuussa diesel-suodatin. Viimasuojat asennettu etupuskurin alaosaan. Noin 500 km ajo tuli etelästä Pohjanmaalle ja lämpimänä pysyi.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

JTS on toiminut mallikkaasti. Takana oleva kovan pakkasen viikkokin meni ongelmitta tahtiin 2x kylmäkäynnistystä per päivä ja vain 2,5km ajo juna-asemalle töihin mennessä. Joka kerta jaksoi vaan pyörittää konetta n. 2 v vanhalla hyvänlaatuisella akulla.
Jossain vaiheessa takalasin lämmitin ei suostunut menemään päälle varmaankin heikentyneen akun varauksen takia mutta silti auto lähti käyntiin aamuisin.
Perjantaina junaliikenteessä oli sen verran häiriöitä että päätinkin ajaa koko matkan duuniin 38km/suunta. Menosuunta ehti säikäyttää kun moottorin vikavalo iski päälle kesken kruisin ja koneesta lähti tehot ja halu reagoida kaasuun mutta pysyi päällä kuitenkin. Tien sivuun -27C pakkasessa ja uudelleenkäynnistys korjasi asian.
Töihin saapuessa tyhjäkäynti oli hieman epätasaista mutta illalla lahtiessä taas kaikki oli 100% kunnossa ja matka kotiin hoitui kuten kuuluukin luotettavimmalla ja mukavimmalla omistamallani autolla hymy naamalla.

PS. Auton mittari joka yleensä näyttää 2 astetta eteläänpäin ilmoitti kylmimmillään -23 vaikka taisi olla todellisuudessa 25-27 pakkasalueella.
Kuva

mmake_
Viestit: 297
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

mulla alfassa akku aivan hilejäässä, jostain kosteus iskeny takakonttiin... akku entinen, vaikka kesällä uudistettu ja kuulemma kalliskin :D keväällä samantien ku alkaa lämmintä olemaan ni tonnine puhallin sisälle että kuivahtaa. ja sitten tiivisteet uusiks

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onkohan viime kesänä vaihdettu Behr-termari d.o.a vai onko JTS vaan huonompi lämpenemään kuin ts? Kun ei tuo syksylläkään kovin nopeasti nostanut yli viidenkympin, monta kilometriä sai ajaa. Ja näin pakkasilla ei edes webaston avulla ajon aikana yli väliviivan.

Kesällä taas tahtoi lämmetä liikaakin.

Entinen termari oli ihan samanlainen, ei huomannut mitään muutosta vaihdossa.

Kyllähän sisällä tarkenee, mutta ei tunnu ihan normaalilta. Vaikkakin väliviiva taitaa olla enemmän kuin 70 astetta. En ole katsonut lukemia messillä.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja palkus »

^vähän samoja murheita, paitsi kesällä kyllä jäähytehoa aivan riittävästi/kovasti. Mulla on kyllä suht tuores jäähdytin keulalla. En tiedä mistä johtuu, mutta visuaalisen lämpökuvitelman ja messin näyttämän todellisen lämmön väli on kasvanut. Joten kannattaa kattoa tosiaa eculta, että mitä näyttää. On käyny jopa mielessä hakea marmorilta oikein Alfa - leimanen behr. Mulla on aika tuores termari, eikä edellinenkään kauaa ollu, molemmat behrejä, joista leima viilattu pois. Mahtavatkohan sittenkin olla todellista 2-laatua.
"puhun niin totta kuin osaan"

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja A Bart »

^Mielikuva on mullakin että ts tuuppaa kajuutan paremmin kuumaksi kuin jts.
No, tuolla se jts on nyt talliin ajettuna, ja termostaatti vaihtunee kunhan omistaja saapuu.
Tuulilasi ei toisiaankin meinannut auteta -28 asteessa jäästä (joka siis oli sisäpuolella).
Joten kyllä tuossa selvä termarivika on, ei se lasi edellistalvena noin huonosti auennut, vaikka hitaampi onkin lämpenemään kuin ts.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja palkus »

^juu, kyllä tessu lämpiää nopeammin ja peremmin. Mulla kyllä tulee vielä lämmintä kajuuttaan ja ikkunat aukeaa, mutta jotain feelua, jollei muuta niin mittari valehtelee niin saakelisti nykyjään. Täytyy vaihtaa tuo edellinen termari tuohon piruuttas (n. vuoden käytössä) sekä tarkistaa/putsata noit kaiki konetilan isot liittimet. Sisäpuhallin ja systeemi on kans niin tehokas, että kyllä jäähdyttää. Esim auto asennossa puhaltaa aika kovin, ikkunat kyllä aukee. Mutta mutta, ei se tommonen ole ollut.
Ja niin, kyllä sen nykysen termarin täyttyy vähän falskata, koska kestää aika kauan , ennenkuin automatikka nostaa puhallustehoa. Tota varatermaria tossa testailin kuumalla vedellä ja kyllä se ainakin pitää täysin, paineettomana.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Nonni...pitiköhän jättää Alfa seisomaan pakkaseen kuudeksi päiväksi 8) Ei ees lupaa vaikka pyörittää kuin kirnua. Outo put-put -ääni lähtee välillä, ei vain käynnisty. Bonuksena "Have gearbox checked" ilmoitus ja vähän porua ABS:stä...

EDIT: lähtihän se tulille, ku anto vielä lämmetä hetken sähköllä ja sahas reiluusti. Melkoinen tärinä noin alkuun...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

^Jaa...ei taida olla kaikki ihan kohillaan, käynti todella karkea vaikka kone on jo lämmin. What gives?

EDIT: Tästähän olikin jo oikein ketju valmiiksi: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=22380
Viimeksi muokannut Kaalipata, 10 Tammi 2016, 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Finest »

Hyvin Gtvee on toiminut (kop kop...), on kyllä letku- ja sisälämppäri käytössä.
Moottorilämpenee kutakuinkin samaa tahtia 2.5 156:n kanssa (jäähdytinnestettä n. 4 litraa enemmän, joka saattaa hidastaa), mutta puhallin ei ole aivan yhtä tehokas.
V70:n omistaja totesi lämpöiseksi autoksi, myös töihin saapuminen kovilla pakkasilla hieman kummastuttanut.

"Q2" toimii kivasti: ei vetele ja paremmin kiihdytyspitoa talvisella tai märällä pinnalla.

Höyryä kyllä puskee, syksylläkin kostealla säällä ja pakkasilla. Molemmat saastekennosto lultavasti poistettu (downpipen "esikatissa" luultavasti jälkeenpäin tehtyä hitsisaumaa), saattaa vaikuttaa?

Kytkinpoljin ainut kabiinissa josta huomaa, että on kylmä. Tai kyllä kattoluukku hohkaa kylmää.
Venttiilitkään ei naputa :wink:

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

^^Ohjaustehostimen öljynä on joku Teboilin automaattivaihteiston öljy, jonka jouduin laittamaan pari vuotta sitten kun tehostimen letku irtosi. Oli kiire saada uudet öljyt sisään ja tuo ainakin kävi siihen (tarkistettu useammasta lähteestä). Toimii hyvin, mutta ilmeisesti pakkaskestävyys voisi olla parempi. Vois vaihtaa nuo suositellut Valvolinet ensi kesänä kun tarkenee :)

Edit: lisätty toimivuus ja pakkaskestävyys

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Talvella ei ihmeempiä ongelmia, kun on akku kunnossa.
Kuva
Omassa alfassa ei ihmeempiä ongelmia ole ollu, mitä nyt tehostin pitää konserttiaan kylmäkäynnistyksissä firman pihalla.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

rexa
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Loka 2014, 20:53
Car(s): Nyt:
Alfa Romeo 159 Berlina 2,4 JTDm -07 Qtronic

Aiemmat Alfat:
156 2.0 TS -99
1750 Berlina -68

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja rexa »

Hyvin tuo on lähtenyt, kovimmillaan mittari näytti -31 , ja no problem, vaikka moottorinlämmitin on alavesiletkuun asennettua mallia, ja lmmittää heikonlaisesti, eberiä en käyttänyt, vaikka se autossani onkin.

Kyllä tuo 156 TS on talviautona ihan ok, termostaatti ilmeisesti pitäisi vaihtaa, kun lämmöt ovat hiukka alhaalla kylmillä ilmoilla, no onhan siinä kyllä Eberikin, että saa sitä lämpöä koneeseen jos tarvitaan.

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Meidän 159 seisoi viikon verran ajamatta tuossa pihassa viikon takaisesta lauantaista eilisiltaan asti. Pakkasta tasaisesti parikymmentä, pahimmillaan liki kolmekymmentä astetta. Jonain päivänä se oli muutaman tunnin narussa eli latauksessa ja eilen ennen lähtöä. Webastolla kolme varttia lämpöä ja Rouva pisti sen ykkösellä käyntiin.
Kuten arvata saattaa, niin kolina oli kamala ensimmäisen kymmenen minuuttia, sitten alkoi käydä jo nätimmin. Ei vikavaloja, ei toimintahäiriöitä.
Mainitaan nyt vielä että itse oon päivittäin kulkenut Ducatolla, joka myös toiminut moitteetta!

Ei nää nyt niin huonoja talviautoja ole! :-D

Webastot ja kiinteät akkulaturit molemmissa ja niin tulee olemaan tulevissakin autoissa!
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Käynnistyksen kanssa ei ole ollut ainuttakaan ongelmaa. 159 2.4 öljyruutta.

Koneen lämpeneminen sitten onkin eri asia!
Kaupungissa ajellessa lämpenee sinne ~60c pintaan, maantiellä 90 normaalisti. Sitten kun tullaan takasin kaupunkiin lämmöt laskevat hyvinkin pikaisesti tuonne 60c pintaan. Sama pätee tyhjäkäynnillä.

Kabiiniin kyllä puhaltaa ihan sopivan lämmintä.

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja TTi »

Ilman lisälämmittimiä pärjätty pääkaupunkiseudun talvessa 159 1,9 JTDm:n kanssa jo monta vuotta ilman ongelmia. Viisivuotias akku meni vaihtoon jo ennen paukkupakkasia, mutta varmisti käyntiinlähdön viime viikollakin. Kovimpina pakkasaamuina sai tosin jäädä kadun varteen, metrolla työmatkat.

^Eiköhän tuo alhainen moottorilämpö johdu kaupunkiajon alhaisista kierroksista. Pienempää vaihdetta ja kovempia kierroksia peliin. Automaattilaatikko ainakin pitää kierrokset turhan alhaisina.

Saman kadun varressa parkissa myös parinkymmen vuoden ikäinen Fiat Tipo, nuoren kundin käyttöautona. Joka päivä tuo viime viikollakin näytti liikenteessä olevan.
TTi

Duudsoni
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Elo 2015, 21:00
Car(s): 156 v6 -04. Ex. 156 v6 -99
Paikkakunta: Joensuu

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Duudsoni »

Tänä aamuna -28 volvo ei starttaa.. Hain sisältä 156 pikkubusson avaimet ja kylmänä kerrasta käyntiin ;-)
Kylmyys sai mootorin vikavalonkin sammumaan :-)

Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Sulla pysyi mölyt mahassa, mulla kankes jotain. Vielä tutkimatta mikä, exxon valdez on vielä parkkipaikalla, imeytysmattoa repussa..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Kerkeshän tuolla pakkasia harjoittelemaan sentään neljä päivää. Äsken ei suostunut starttaamaan. Virran vähyyttä. Istuskelen ja odottelen, että laturi tekee töitänsä. Akku on kuittien mukaan vaihdettu kaksi ja puoli vuotta sitten. Tiedä sitten, tuo on seissyt aika paljon ja Alfahan tykkää kun sillä ajetaan. Eikähän se ole auton vika jos on paska akku. Paitti jos se tyhjentelee sen ihan ite. Muuten 147 vaikuttaa oikein kelpo talvikotterolta, lämmin, hyvä ajaa ja kaikki toimii...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
Auristo
Viestit: 390
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Nyt on menossa 9. talvi Alfalla, ensin 156 2.5 -2001 ja nyt 166 2.5 -2004.
Kummankaan auton kanssa ei ole ollut mitään "talviongelmia", ominaisuutena 156:ssa vinkui ohjaustehostin yli 20 pakkasella hetken aikaa käynnistettäessä. 166:ssa ohjaustehostin ei mölyä (RedLine öljyt) mutta lämppärin puhallin on muutaman kerran vinkaissut kun pakkasta on ollut lähes 30 astetta, hiljenee noin kymmessä sekunnissa.

Olen aina huolehtinut että kaikki nesteet, suodattimet, tulpat yms. perusasiat on kunnossa ==> ei ongelmia. 8)

Bussot ovat aina lähteneet käyntiin, kertaakaan en ole tarvinnut lisävirtaa tms. apua, aivan pari kertaa 156 vaati kaksi starttausta muuten lähtenyt käyntiin ekasta laakista.

Viime viikonloppuna ajettiin 166:lla seuraava kierros: Jyväskylä-Turku-Uusikaupunki-Pori-Virrat-Jyväskylä, noin 800km ja pakkasta -17 ja -27 välilä.
4 henkilöä kyydissä lämpö riitti enemmän kuin hyvin ja lasit pysyivät kirkkaana koko autossa (toisin kuin seurueen toisessa ranskalaisessa dieselissä joka näytti iglulta).

Minulla on ollut monenmerkkisiä autoja ja Alfa on talviautona vähintään yhtä hyvä kuin Saab 9000 Turbo...
Huoltakaa Alfanne hyvin ja nauttikaa talvesta...
Viimeksi muokannut Auristo, 16 Tammi 2016, 14:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Näin juuri :wink:
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Jarkki
Viestit: 264
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
Paikkakunta: Raahe

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Jarkki »

Oikeesti vanhalla akulla ei jaksa ja uudella ei huomaakkaan suomen pikkupakkasia :? Edellyttää ed. asennetta. Lämmitää vaikka omaksi iloksi piuhan nokassa, kun korttelit niin pimeitä kaupungeissa. Muistaa lasit putsata ennen ajoa.
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa

Ege
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 00:42
Car(s): 166 2,5
Paikkakunta: Hml

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Ege »

Alfa oli seisonut torstaista lähtien ja tänä aamuna piti lähteä liikkeelle, oli sen pari tuntia johdon päässä. Lähti ensimmäisellä käyntiin ja annoin käydä ja rupesin putsaamaan lumia päältä. Muutaman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen piti lähteä liikkeelle, jolloin samaan aikaan have engine checked- valo syttyi palamaan. Lähdin silti liikkeelle, mutta liikkeelle lähdettyä huomasin tehojen kadonneen. Ajoin takaisin parkkiin, enkä kerennyt aamulla enempää tutkimaan. Voisiko akun heikko kunto aiheuttaa tällaista vai onko ennemmin mekaaninen oire?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja quppe »

Vikakoodien luvulla sen tietää. Jakoketjusta sähkö häiriöön että menee limb modeen. Esim jos ei saa joltain anturilta oikein arvoja niin alkaa suojella itseään

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Koska kyseessä 159 JTS, ni paljonko ajettu ja onko ketjua koskaan vaihdettu? :lol:

Ege
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 00:42
Car(s): 166 2,5
Paikkakunta: Hml

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Ege »

Ensimmäisenä tietysti toi ketju alkoi kummittelemaan takaraivossa. Vähän vajaa 130tkm ajettu. Aikanaan remontoitu jakopäätä katkenneen laahaimen pultin johdosta, silloin ei ole kuitenkaan ketjua vaihdettu. Eli ei turhan positiiviset ennusmerkit ilmassa...

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

29 raitaa pakkasta ja hieman pidempi kun kesällä startti mutta oikein hyvin pelas.. toki normi vaihteisto kankeus aluksi ja ohjaustehostin huusi muutaman sekunnin... ehkä notkeammat öljytki asiaa autto jollai tapaa :) nooh onse. Huohotin ollu jo jäässä tälläviikolla ettei menis niinku liikaa kehumiseksi ;)
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Onko eristetty, huohotin siis?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Uskossa vahvat väittää näitä talviautoiksi, mutta kyllä 156 on välimeren rannalla suunniteltu sikäläisiin olosuhteisiin.

Automaatti-ilmastointi ei tajua miinuslämpötiloista mitään. Kun auton laittaa käyntiin ja kylmästöinnin puhaltamaan tuulilasille ja lämmittämään takalasia, niin kun tulee ikkunoiden raaputuksen jälkeen takaisin autoon sisälle on takalasin lämmitys pois päältä ja puhallus jaloille.

Oli tilanne mikä tahansa, niin kylmällä automaatti-ilmastointi haluaa puhaltaa jaloille, mikä vaan ei lämmitä kabiinia. Lisäksi tuo automaatti-ilmastointi toimii niin käsittämättömän fiksulla logiikalla, että sen puhalluksen saa joka reissulla asettaa oikein useamman kerran. Tyypillisesti siis 2 - 3 kertaa per suunta, eli edestakaisella reissulla 4 - 6 kertaa.

Persparila olisi kiva ominaisuus. Suunnilleen jokaisessa tässä maassa myytävässä autossa on toimiva penkinlämmitin, paitsi 156:ssa.

Jotenkin on takalasin lämmitinkin onnistuttu tekemään teholtaan puolta heikommaksi kuin saksalaisessa kulkuneuvossa.

Uskossa vahvat myös uskottelee itselleen että 10W-60 olisi jotain talviöljyä, mutta jo 14 asteen pakkasessa se haluaa mieluummin pysyä kanisterissa kuin valua moottoriin. Jotenkin myös se saksalainen kehonsiirtoväline pyörittää kovalla pakkasella puolta kevyemmin viikon seistyään heikommalla akulla kuin 156 paremmalla akulla ja eilen viimeksi ajettuna.

156 JTS:n talviominaisuuksia voisi luonnehtia niin, että paremman puutteessa pärjää. Ajo-ominaisuudet sopii talveen loistavasti, mutta suunnilleen kaikilta muilta osin tekniikka on suunniteltu toimimaan nollan yläpuolella.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Onneks 159:n ilmastointilogiikka toimii paremmin. Voi olla autolla koko ajan, mul talvella pyynti 21 astetta. Ei tarvetta manuaalikäytölle.

Persgrilliä en edes kaipaa tolla alfatex päällisillä. Ei se ees toimi kuskin penkissä, jote heikohko on sen kestävyys myös tässäkin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Mulla Boseliftin dualzone kyllä uskoi kerrasta - aina. Ja yleensä jäi manuaaliksi jopa...
Ja onhan tuossa oikeasti ihan selkeä logiikka, vaikka käytännössä ei taida olla testattukaan. Ensin huurre pois tuulilasista ja sitten puhallus jaloille, jotta kuivuu lattiat. Idea hyvä, toteutus huono (käytännössä tuulilasille ja pärställe sitä lämpöä haluaa, ettei hengitys sitä höyrystä heti umpeen...).
Ehkä sulla on siinä jotain vikaa, kun kyllä mulla 10w60-liruilla (Valvoline ja Selenia) pyöritti 1.8 ja 2.0TS ihan kiltisti kovassakin pakkasessa?
Eikä kyllä ollut takalasinlämppärikään tehoton tuossa 1.8:ssa (2.0:ssa oli niin paljon sähkövikaa, ettei se aina jaksanut edes toimia. Ja kikkailemalla se piti päälle laittaa) ja persgrillikin toimi loistavasti.

Eli ei, en allekirjoita bensakoneen kohdalla :mrgreen:

Sen sijaan 2.4JTD on aika viluisa auto ja kaipaisi webastoa tai eeberiä..

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Macela »

Tuomas K kirjoitti:Automaatti-ilmastointi ei tajua miinuslämpötiloista mitään. Kun auton laittaa käyntiin ja kylmästöinnin puhaltamaan tuulilasille ja lämmittämään takalasia, niin kun tulee ikkunoiden raaputuksen jälkeen takaisin autoon sisälle on takalasin lämmitys pois päältä ja puhallus jaloille.

Oli tilanne mikä tahansa, niin kylmällä automaatti-ilmastointi haluaa puhaltaa jaloille, mikä vaan ei lämmitä kabiinia. Lisäksi tuo automaatti-ilmastointi toimii niin käsittämättömän fiksulla logiikalla, että sen puhalluksen saa joka reissulla asettaa oikein useamman kerran. Tyypillisesti siis 2 - 3 kertaa per suunta, eli edestakaisella reissulla 4 - 6 kertaa.
En tiedä miten tuo boselifteis ja facelifteis toimii, mutta itsellä ainakin prefacessa toimii just niinkun haluaa?
Tuomas K kirjoitti:Persparila olisi kiva ominaisuus. Suunnilleen jokaisessa tässä maassa myytävässä autossa on toimiva penkinlämmitin, paitsi 156:ssa.
Totta, terveisin täällä kans pimeenä.
Tuomas K kirjoitti:Jotenkin on takalasin lämmitinkin onnistuttu tekemään teholtaan puolta heikommaksi kuin saksalaisessa kulkuneuvossa.
Omassa mielestäni normaali ikäisekseen (yhtä hidas/nopea kuin mm samanikäisessä Primerassa sekä Passatissa) en ole edes osannu kaivata/tarvinnut nopeampaa.
Tuomas K kirjoitti:Uskossa vahvat myös uskottelee itselleen että 10W-60 olisi jotain talviöljyä, mutta jo 14 asteen pakkasessa se haluaa mieluummin pysyä kanisterissa kuin valua moottoriin. Jotenkin myös se saksalainen kehonsiirtoväline pyörittää kovalla pakkasella puolta kevyemmin viikon seistyään heikommalla akulla kuin 156 paremmalla akulla ja eilen viimeksi ajettuna.


V6:lla 10W-60 kaksviikkoo -25C ajamatta ja ilman esilämmitystä normaalisti käyntiin ja lasit raavittua ajoon ongelmitta.
Tuomas K kirjoitti: 156 JTS:n talviominaisuuksia voisi luonnehtia niin, että paremman puutteessa pärjää. Ajo-ominaisuudet sopii talveen loistavasti, mutta suunnilleen kaikilta muilta osin tekniikka on suunniteltu toimimaan nollan yläpuolella.
156 V6:n talviominaisuuksia voisi luonnehtia niin, että hyvin pärjää. Ajo-ominaisuudet sopii talveen loistavasti, suunnilleen ovenkahvoja sekä grillejä lukuunottamatta auto on suunniteltu toimimaan myös pakkasessa. ;)

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Omassa Alfa 159:ssä ainakin snadisti häiritsee pakkasella se, että kojelauta / tuulilasin nurkilla joku "narahtelee" pakkasella mutta lämpimällä tuota ei ole havaittavissa...

Lisäksi ovet/jarrut jäätyvät helposti kiinni.

Muuten toimii oikein hyvin!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mä just nyt lupaan olla kehumatta näiden talviomainsuuksia EVER.

Ois pitänyt olla hiljaa.

Nimmerkillä OT lirut pihalle jostain akun alta. "jee".
Maanantaina pitäs töihin ajaa. "jee".
Ja vara-auto syöttää bensaa moottoritilaan. "jee".

Tätä menoa en pääse alottamaan kyl yhtään mitään normaaliin elämään kuuluvaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Nyt tuntuu elämä tarjoilevan sitruunoita.
Alfat schmalfat, tärkeintä nähdäkseni on että roudaat berberisi maanantaina uuteen duuniin!

Bodya ja tsemppistä - kaikesta huolimatta!

Vastaa Viestiin