159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
manror
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Elo 2011, 09:40
Car(s): 159 2.4 JTDm Q-Tronic
Paikkakunta: Etelä-Suomi

159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja manror »

edit: Fri 10.2.2012 11:57 viestissä aika hyvä kokonaiskuva asiasta...
edit: Ratkaisu 15 Helmi 2012, 13:52 viestissä.

Tänään pistin sitten ekaa kertaa oikeilla pakkasilla Alfaa käyntiin ja pisti pikkasen ihmetyttämään...
  • Auto seisonut viikon >10 asteen pakkasessa
  • Käynnistyshetkellä -16 asteta
  • Lohkolämppäri (calix) ollut päällä reilun tunnin
Auto käynnistyi ensimmäisen hehkutuksen jälkeen ~3 s starttaamisella, kävi n. 2 sekuntia ja sammui.
Seuraat 3 kertaa käynnistyminen otti noin >5 s strattaamisen ja moottori kävi n. sekunnin.
5. tai 6. kerralla auto pysyi sitten käynnissä.

Hassu kuitenkin, että moottori kävi todella rouheasti ja koko auto tärisi seuraavat 15-20 km.
Vasta noiden kilometrien, vajaan 20 minuutin ja yhteensä 3 lisäkäynnistyksen jälkeen alkoi auto vasta käydä normaalisti. 90 asteen moottorilämpö kuitenkin saavutettiin siinä jo toisen käynnistyksen ja 15 km jälkeen.

Onkos tää nyt ihan normaalia?
Eka diisseliauto mulla, mutta monella työkoneella, joissa jopa 8 litran koneet on tullut ajeltua ja näissä se rankempi rouheus käyntiäänessä lähtee kuitenkin minuuteissa ja tässä otti 20...

Tähän mennessä käynnistellyt monesti 10 asteen pakkasissa ilman lohkoa eikä mitään ongelmaa ja nyt tämä vaikka oli lämppäri kiinni.

edit:
Auto: 159 2,4 JTDm, vm -08, 130 tkm
Viimeksi muokannut manror, 16 Helmi 2012, 00:17. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eihän tuo normaalia ole, eli jotain vikaa on jossain. Voisikohan polttoainejärjestelmässä olla jäätä, ja kesti tuo pidempi pätkä että se jää pääsi sulamaan. Onko polttoainesuodatin vaihdettu koska?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Vois olla vaikka EGR.

Puhdistin omastani sen viimeviikolla ja erittäin "rouhea" ja vaivalloinen starttaus muuttui todella paljon sulavammaksi... Nyt lähtee -16C käyntiin ilman miettimistä, kun ennen puhdistusta piti jauhaa 4 sekunttia, vaikka pakkasta oli vain -8.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja einari »

Pasi kirjoitti:Vois olla vaikka EGR.
Meinasin ehdottaa samaa, mutta on näköjään jo ehditty. Vähän tuonkaltaisilla oireilla omastanikin ne EGR-vaikeudet alkoivat. Tilanne korjautui, kun kyseinen härpäke vaihdettiin eikä se sitten enää myöhemmin tehnyt samaa temppua. Itse asiassa saman rempan yhteydessä kannattaa laittaa se "reikälevy" sinne väliin. Auto piristyy kummasti eikä ole enää niin altis sille EGR-häiriölle.

Avatar
manror
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Elo 2011, 09:40
Car(s): 159 2.4 JTDm Q-Tronic
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja manror »

Epezi kirjoitti:Eihän tuo normaalia ole, eli jotain vikaa on jossain. Voisikohan polttoainejärjestelmässä olla jäätä, ja kesti tuo pidempi pätkä että se jää pääsi sulamaan. Onko polttoainesuodatin vaihdettu koska?
Täys 120 tkm huolto tehty pari kuukautta sitten.
einari kirjoitti:
Pasi kirjoitti:Vois olla vaikka EGR.
Meinasin ehdottaa samaa, mutta on näköjään jo ehditty. Vähän tuonkaltaisilla oireilla omastanikin ne EGR-vaikeudet alkoivat. Tilanne korjautui, kun kyseinen härpäke vaihdettiin eikä se sitten enää myöhemmin tehnyt samaa temppua. Itse asiassa saman rempan yhteydessä kannattaa laittaa se "reikälevy" sinne väliin. Auto piristyy kummasti eikä ole enää niin altis sille EGR-häiriölle.
Kuulostaa kalliilta?

Viime huollon yhteydessä ECU uudelleenohjelmoitiin, jolla piti jatkossa välttyä EGR:n likaantumiselta mikäli oikeen ymmärsin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jatkossa voipi selvitäkin, mutta mites se nyt ne vanhat töhnät sieltä poistais, vai putsattiinko EGR siinä ohessa? EGR:n puhdistusta vaan. Ei ole ihan niin paha homma kaiketi.

anttasvaari
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 11:18
Viesti:

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja anttasvaari »

Tuota ainakin mun 2.4 159 on asennettu lämmitin öljypohjaan ja joten käytännössä tuo 1h lämmitys on ehkä vähän liian vähän, itsellä vaatii kyllä lähemmäs sitä 3h että se ilman rykimistä käyntiin lähtee,
Ja itsellä on uudenmallin egr ja rikat molemmin puolin sitä , mutta jos hiukkassuodatin on tukossa , niin tulee sieltä niin paksua pakokaasua takaisin imusarjaan kylmäkäynistyksessä että kone ei saa happea ja sammuu ,

Avatar
manror
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Elo 2011, 09:40
Car(s): 159 2.4 JTDm Q-Tronic
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja manror »

Tänään oli sitte -22 astetta pakkasta ja auto tolpassa vajaat 2 tuntia.
Lähti kyselemättä käymään 3 s starttaamisella. Vajaat 5 s kävi vähän raskaasti sitten nosti hetkeksi kierrokset 1500 ja kaikki melkein niin kun kesällä...
Viimeksi muokannut manror, 03 Helmi 2012, 08:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Joo ei kyllä 1h tolppaa riitä mihinkään näillä uudenajan lämppäreillä. Kyllä vähintään kaksi mielellään kolme tuntia...

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja harde »

Ei niin, 300-400 wattia tehoa näissä säteilylämppäreissä. 3-4 tuntia lienee sopiva aika varsinkin viispyttyselle..

Avatar
manror
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Elo 2011, 09:40
Car(s): 159 2.4 JTDm Q-Tronic
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja manror »

Capirex kirjoitti:Joo ei kyllä 1h tolppaa riitä mihinkään näillä uudenajan lämppäreillä. Kyllä vähintään kaksi mielellään kolme tuntia...
harde kirjoitti:Ei niin, 300-400 wattia tehoa näissä säteilylämppäreissä. 3-4 tuntia lienee sopiva aika varsinkin viispyttyselle..
Mahtavaa ku tolppaa ei saa päälle ku 2 tunniksi kerrallaan...

edit: Mattopuukko avuksi ja nyt lämmittää 6 h :mrgreen:
Viimeksi muokannut manror, 08 Helmi 2012, 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
manror
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Elo 2011, 09:40
Car(s): 159 2.4 JTDm Q-Tronic
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja manror »

Voi perseensuti!

Tänään pakkasta -19 astetta, auto lohkon päässä 2 h ja ei lähtenyt käymään!

Auton näytöllä kaksi vika-ilmoitusta, toinen EBD:stä toinen "Have gearbox checked."

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Selespeedi? Oisko laatikon öljyt turhan kohmeessa tai sitten joku niistä legendaarisista sähköhärpätinongelmista?

Ja kuten tuolla "Alfat pakkasella"-.threadissa onkin juttua; mikä tahansa auto tykkää pitemmästä siivusta ajoa vaikka vähän kylmä olisikin, kun silloin lähtee kosteus pois koneesta ja putkista ja saattaapi osa lähteä jopa tankistakin, jos sinne vettä kertynyt. Puhistuu karstat samalla =P

Avatar
manror
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Elo 2011, 09:40
Car(s): 159 2.4 JTDm Q-Tronic
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja manror »

Aquatica kirjoitti:Selespeedi? Oisko laatikon öljyt turhan kohmeessa tai sitten joku niistä legendaarisista sähköhärpätinongelmista?
Selespeed? Ihan normiautomaatti tää on ja lisävarusteena napit ratin takana...

Vielä tänään ei oo saanu Alfaa käyntiin. :x
Pakkastakaan enää ku -16 astetta...

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Edelleenkin ehdotan EGR:ää...... Ota irti ja puhdista :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
manror
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Elo 2011, 09:40
Car(s): 159 2.4 JTDm Q-Tronic
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja manror »

Pasi kirjoitti:Edelleenkin ehdotan EGR:ää...... Ota irti ja puhdista :D
Onks tohon jotain ohjeita tyyliin "For Dummies"?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Pasi »

On... 3 PDF tiedostoa englanninkielellä jossainpäin nettiä... Katon jos löydän ne :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Pasi »

http://www.lucskai.adsl24.co.uk/vectra/ ... 5b1%5d.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Omastani en kyllä saanut tuota mäntää ulos, mutta reijän porasin ja ruiskutin WD40 sinne. Mulla toi liikkuva tappi oli täysin jumissa ja sitä sai kyllä takoa jonkun verran että lähti liikkeelle... mutta lopuksi liikkui ihan nätisti ja moottorin vikavalokin lähti pois :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Ne vikailmot tulee siitä, että startatessa jännite on mennyt liian alas, mikä on akun kunto?

Avatar
manror
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Elo 2011, 09:40
Car(s): 159 2.4 JTDm Q-Tronic
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja manror »

jukka22 kirjoitti:Ne vikailmot tulee siitä, että startatessa jännite on mennyt liian alas, mikä on akun kunto?
Joo, toi EBD:hän on jännitejuttu.

Meinasin ostaa syksyllä uuden akun, mutta akkukauppias testasi Boshin akun Boshin omalla testerillä ja totesi, että 88 % kapasiteetista jäljellä --> ihan turha sun on akkua ostaa.

Rupesin kyllä miettimään, että 74 Ah Bosh S4 ei oo ihan ideaali tähän autoon, eli vois vaihtaa.
Kuinka ison ja minkä mallisen tähän sais asennettua ja mikä kannattais asentaa? Trane ja Energie osuu tästä testistä omaan silmään: http://www.pjp-batteries.com/wp-content ... 09-fin.pdf

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itse olen suositellut Exideä kaikille, ketkä haluavat hyvän talviakun. Tuossa testissähän näkee, että 110€ (nykysin vissiin jo alta 100e?) hinnalla saa erinomaisen pitkää vääntöä jaksavan akun järkevään hintaan; kauttaaltaan sama keskiarvo tuolla kuin havittelemallasi Bannerilla. http://www.exide.fi" onclick="window.open(this.href);return false; ainakin löytynee varmaan sopiva... Noit Exidejä on kehuttu useammassakin testissä nimenomaan talvioloissa, koska jaksavat latautua kylmänäkin hyvin ja hinta/laatusuhde erittäin hyvä. Lisäksi saatavuus ainakin viimeksi kun tarkistin, oli hyvä.

Ja jos raha ei ole onkelma, Optomaa (vai onko se Optima.... mikälie) pellin alle; hyytelöakku ja ei paljoa pakkanen paina. Tosin hintakin tais olla alk. 300 ja siitäylöspäin. Samoja ainakin jossakin vaiheessa käytetty poikkeuksetta hälytysajoneuvoissa hyvän kestonsa ja ääriolosuhteiden vaikuttamattomuuden vuoksi.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Tänään -16 astetta ja tuli pikainen lähtö, ettei kerinnyt Webastoa käyttää. Reilun sekunnin startti ja käyntiin hörähti. 5 sekuntia kävi epätasaisemmin ja sitten siististi. Eli täällä ei mitään ongelmaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mitenkäs Manrorilla on hehkujen laita? paljon rullattu auto kyllä ne hehkutkin jossain välissä alkaa olla ehtton puolella. Parin pimeäksi menoa ei välttämättä huomaa ennen kuin kovilla pakkasilla pyörittää muttei starttaa. Kun alkaa kammiossa olla tarpeeksi lämpöä niin aluksi huono käyntikin muutuu normaaliksi, vikakoodia ei noista välttämättä jää
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Cortona
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Marras 2011, 18:14
Car(s): 159 JTDm

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Cortona »

Pannaas nämä minun kokemukseni siis tännekin:

159 alkoi täristään ku vanha massey-fergusonni näillä yli -20 asteen pakkasilla. Käynnistyy helposti ja lämpiää nopeesti, mutta kone pitää kauheeta kolinaa ja kalkatusta ja koko auto tärisee. Luulisin sen johtuvan jostain sellasesta, että moottorin vaimenninpuslat tms. kumipalat on kylmästä kankeana. Ei auta vaikka kuinka kauan täristää moottoritiellä 120 lasissa. Kone kyllä lämpiää ja sisätilat erittäin hyvin ja nopeesti. Jos sen sijaan pysähtyy koneen lämmittyä mutamaksi minuutiksi tien viereen niin, että konehuone lämpiää kokonaan niin johan tärinä loppuu ja alkaa normaali tasainen ja jouhea meno. Polkimet ja ohjaus myös tosi tahmeita ensimmäiset n. 10 km, mutta kyllä ne siitä notkistuu.

Ei muutaku kovaa ajoa.

-C-

Avatar
manror
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Elo 2011, 09:40
Car(s): 159 2.4 JTDm Q-Tronic
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja manror »

DaViega kirjoitti:Mitenkäs Manrorilla on hehkujen laita? paljon rullattu auto kyllä ne hehkutkin jossain välissä alkaa olla ehtton puolella. Parin pimeäksi menoa ei välttämättä huomaa ennen kuin kovilla pakkasilla pyörittää muttei starttaa. Kun alkaa kammiossa olla tarpeeksi lämpöä niin aluksi huono käyntikin muutuu normaaliksi, vikakoodia ei noista välttämättä jää
Aika varattu "hovihuoltajalle" Auto Filaroon viikon päähän.
Katotaan kumminkin hehkut ja EGR lävitte ja jos sitä ennen sais akunkin vaihdettua niin varmaan sitten on hiukan viisaampi.

Hieman vaan saattaa ketuttaa kun tähän mennessä ikinä yksikään auto oo jättänyt edes tielle ja nyt sitten eka Alfa alla niin ei pääse ees ruudusta liikkeelle :twisted:
Ei osaa oikeen suhtautua tämmöseen tilanteeseen kun aikasemmin vaikka pakkasta ollut -35 niin aina lähteny kaikki vehkeet laakista käymään.
(poislukien ne 7 litraset traktorin moottorit jotka ei enää alle -20 asteessa pyöri ilman lämpöö...)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Klassikot lehedessä oli kerran Lancia Delta HF, omistaja laittoi aika hyvin: Italialainen auto on niin kauan luotettava, kunhan muistaa, että se kerran tulee jättämään tielle.

Heitetään arvaus, 3 hehkua pimieänä muuten kaikki kunnossa :D
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

No hitto näitä pakkasia...159 jätti starttaamatta.

Mittariston valot syttyvät normaalisti, mutta starttia kun painaa niin ynähtää kerran ja mittaristo ym. pimenee.

Lämmityksessä oli melkein 3 tuntia, eli ei ainakaan aivan jäässä pitäis olla.

Olisko akku tullut vain tiensä päähän?


edit. auto on siis 2.4 Jtdm -07.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Akultahan tuo kuulostaa, jos se ei jaksa ees kiertää. Apuvirtaa tai uusi akku, valitse niistä =)

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Cortona kirjoitti:Pannaas nämä minun kokemukseni siis tännekin:

159 alkoi täristään ku vanha massey-fergusonni näillä yli -20 asteen pakkasilla. Käynnistyy helposti ja lämpiää nopeesti, mutta kone pitää kauheeta kolinaa ja kalkatusta ja koko auto tärisee. Luulisin sen johtuvan jostain sellasesta, että moottorin vaimenninpuslat tms. kumipalat on kylmästä kankeana. Ei auta vaikka kuinka kauan täristää moottoritiellä 120 lasissa. Kone kyllä lämpiää ja sisätilat erittäin hyvin ja nopeesti. Jos sen sijaan pysähtyy koneen lämmittyä mutamaksi minuutiksi tien viereen niin, että konehuone lämpiää kokonaan niin johan tärinä loppuu ja alkaa normaali tasainen ja jouhea meno.

-C-
Reilusti yli 20 asteen pakkasilla oli omassa 2,4:ssä pari, kolme kertaa tämä sama ilmiö. Pelottava tärinä. En uskaltanut ajaa kuin talliin lämpiämään. Seuraavana päivänä ihmettelin sitten, olinko kuvitellut koko asian.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Alfa Milano kirjoitti:No hitto näitä pakkasia...159 jätti starttaamatta.

Mittariston valot syttyvät normaalisti, mutta starttia kun painaa niin ynähtää kerran ja mittaristo ym. pimenee.

Lämmityksessä oli melkein 3 tuntia, eli ei ainakaan aivan jäässä pitäis olla.

Olisko akku tullut vain tiensä päähän?


edit. auto on siis 2.4 Jtdm -07.
Tarkista akunkenkien kireys. Omassani oli sellaiset pikaklipsit, joista toinen tuppasi löystymään. Oireet olivat kuvailemasi.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja einari »

Aquatica kirjoitti:Itse olen suositellut Exideä kaikille, ketkä haluavat hyvän talviakun. Tuossa testissähän näkee, että 110€ (nykysin vissiin jo alta 100e?) hinnalla saa erinomaisen pitkää vääntöä jaksavan akun järkevään hintaan; kauttaaltaan sama keskiarvo tuolla kuin havittelemallasi Bannerilla. http://www.exide.fi" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; ainakin löytynee varmaan sopiva... Noit Exidejä on kehuttu useammassakin testissä nimenomaan talvioloissa, koska jaksavat latautua kylmänäkin hyvin ja hinta/laatusuhde erittäin hyvä. Lisäksi saatavuus ainakin viimeksi kun tarkistin, oli hyvä.
Exiden hankin myös siihen alfaani. Käynnistyi hyvin eikä virtapuolella ollut mitään temppuja. Hyvä akku!

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja juhani »

Värinä ja tärinä on normaalia tai ominaisuus - miten sen nyt ottaa. Moottorin kannatinkumit kovettuu kylmässä, kovassa pakkasessa ja vähemmän kovassakin kun auto on seissyt pitkää.

Avatar
manror
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Elo 2011, 09:40
Car(s): 159 2.4 JTDm Q-Tronic
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja manror »

No niin, lämmitystolppa muutettu 2 h versiosta 6 h lämmittävään versioon.
Aikaa operaatioon kului 40 s. On se mattopuukko mainio väline :mrgreen:

Avatar
manror
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Elo 2011, 09:40
Car(s): 159 2.4 JTDm Q-Tronic
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja manror »

On tää nyt yks vittu saatana!

Eilen (To 9.2.):
  • Auto seisonut >20 asteen pakkasessa muutaman päivän.
  • - 16 astetta
  • Ei lohkolämppäri --> laakista nikottelematta 2 s startilla käymään
Tänään (Pe 10.2.):
  • -20 astetta
  • 3 h lohkolämppärin päässä
  • 6 s startti --> käy sekunnin ja sammuu (toistetaan niin monta kertaa että varmasti vituttaa)
  • Ei tarvinnut ajaa töihin
Mikä tätä paskaa vaivaa?
Vielä vaikka tähän tätä historiaa, eihän tässä oo mitään järkeä!

Ti 31.1:
  • Auto seisonut >10 asteen pakkasessa viikon.
  • - 16 astetta
  • Reilu tunti lohkolämppäriä
  • Käy ja sammuu
Ke 1.2:
  • -22 astetta
  • <2 h lohkolämppärin päässä
  • 2 s startti ja nätisti käymään
Pe 3.2:
  • -19 astetta
  • 2 h lohkolämppärin päässä
  • Ei käy
  • Lopulta kun oli pitäny 11 h lohkolämppärin päässä lähti vasta käymään
  • Yritettiin 2 h välein ja pakkanenkin laski päivällä -15 asteeseen

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja ärrä »

manror kirjoitti:On tää nyt yks vittu saatana!

Ehkä akku ei täydessä latingissa tai vettä polttoainesuodattimessa. Jos akku ei anna täyttä virtaa, sammuu moottori muutaman sekunnin päästä.

Yks aamu ei pysynyt Webaston jälkeen käynnissä muutamaa sekuntia pidempään, kun pakkasta oli 28 astetta. Vajaa puoli tuntia akun latausta ja sitten uusi käynnistysyritys ja hienosti pysyi käynnissä. Ja kyseessä on viime keväänä hankittu Exiden akku.

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

manror kirjoitti:No niin, lämmitystolppa muutettu 2 h versiosta 6 h lämmittävään versioon.
Aikaa operaatioon kului 40 s. On se mattopuukko mainio väline :mrgreen:
Miten tuo tapahtui? Jumititko vaan sen pyörivän kiekon, vai "puukotitko" jostain syvemmältä? 8)

Avatar
manror
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Elo 2011, 09:40
Car(s): 159 2.4 JTDm Q-Tronic
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja manror »

SaLexi kirjoitti:
manror kirjoitti:No niin, lämmitystolppa muutettu 2 h versiosta 6 h lämmittävään versioon.
Aikaa operaatioon kului 40 s. On se mattopuukko mainio väline :mrgreen:
Miten tuo tapahtui? Jumititko vaan sen pyörivän kiekon, vai "puukotitko" jostain syvemmältä? 8)
Kellossa pyörii kiekko ja kiekossa on eri korkeudella ulkonemia, jotka pyörittää katkaisinta, joka kytkee sähkön päälle ja pois.
Poistin muutaman pois kytkevän ulkoneman --> hyvin toimii.

Kohta vois käydä kokeilee josko 9 h lohkolämppärin jälkeen lähtis tällä kertaa vaikka käymään...

edit: kyllähän sen siitä sitten väkisin käymään sai. 5 kerralla pyöritin moottoria startin kanssa pitkälle toista kymmentä sekuntia ja tuon jälkeen moottori jaksoi pysyä käynnissä...
Eli tälläkin kertaa moottori kyllä hörähti käyntiin mutta sammui välittömästi.
Viimeksi muokannut manror, 15 Helmi 2012, 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja juhani »

Tulee mieleen, jos ja kun sulla on oiken lohkolämppäri niin voiko olla, että moottorinohjaukset kuvittelee moottorin olevan ajolämmin ja se säätää liikaa ilmaa tms. eli pitkä lämmittäminen vaan huonontaa tilannetta kylmäkäynnistyksen suhteen. Mulla on nykyisessä 2009:ssä ja oli edellisessä 2006:ssa vain se säteilylämmitin eikä ole ollut ongelmia käynnistymisessä. Noh, tietysti kun näin kirjoitan ongelmat alkaa heti huomenna...

Avatar
manror
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Elo 2011, 09:40
Car(s): 159 2.4 JTDm Q-Tronic
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja manror »

Alfa kävi sitten lääkärissä.
  • Hehkut oli kaikki kunnossa.
  • EGR puhdistettiin varmuuden vuoksi, ei ollut ollenkaan pahasti likainen.
  • Ilmamassamittari oli ihan karstainen.
  • Vaihdoin isomman akun varmuuden vuoksi.
Varsinaiseksi viaksi paljastui lohkolämmitin. Edellinen idiootti omistaja on asentanut Calixin lohkolämmittimen jäähdyttäjän letkuun, vajaan 20 cm päähän yhdestä kolmesta moottorin lämpötila-anturista --> moottori saa väärää signaalia lämpötilasta ja seokset kusee.

Ei siis parane käyttää lohkolämmitintä jos on pakkasta :silly:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Liekkö toi jopa ihan oikea paikkakin sille? Tuohan on ns. tunnettu "ominaisuus" jo ainakin 90-luvulta lähtien Alfoissa :silly:
Mut tuokin korjaantunee varmaan tuossakin samalla tavalla, kuin muissakin...
Lämmityksen jälkeen auto 5min irti piuhasta. Käyntiin.
Tai sitten pistää käyntiin, antaa käydä muutaman sekunnin, sammutus, uusi käynnistys - nesteet kerkee kiertämään ja lämpötila-anturit saavat oikeata dataa. Eiköhän se tuolla toimis, "kun ne muutkin kerta" ;)

Avatar
manror
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Elo 2011, 09:40
Car(s): 159 2.4 JTDm Q-Tronic
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja manror »

Aquatica kirjoitti:Liekkö toi jopa ihan oikea paikkakin sille? Tuohan on ns. tunnettu "ominaisuus" jo ainakin 90-luvulta lähtien Alfoissa :silly:
Mut tuokin korjaantunee varmaan tuossakin samalla tavalla, kuin muissakin...
Lämmityksen jälkeen auto 5min irti piuhasta. Käyntiin.
Tai sitten pistää käyntiin, antaa käydä muutaman sekunnin, sammutus, uusi käynnistys - nesteet kerkee kiertämään ja lämpötila-anturit saavat oikeata dataa. Eiköhän se tuolla toimis, "kun ne muutkin kerta" ;)
Omani lienee sitten joku erikoisyksilö, kun tuon on yhden kerran nätisti käymään lohkolämppärin päästä saanut...

On kokeiltu ottaa pois piuhan päästä ja vaikka ois vajaan tunninkin pois niin silti ei kyllä käymään lähe.
Lisäksi auton voi laittaa käymään vaikka 5 kertaa ja joka kerta se sammuu ihan itse sen sekunnin jälkeen. Eli sekään ei tässä kohtaa toimi. :(

Avatar
Cortona
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Marras 2011, 18:14
Car(s): 159 JTDm

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Cortona »

No hyvä jos auto käynnistyy. Minulla ilmennyt sellainen kiinnostava ilmiö, että kovilla pakkasilla autossa on tärinän lisäksi hemmetin kova kulutus. tai siis jos nyt normaalisti kuluttaa tommosen 7,5 l/100km niin pakkasella menee reilusti enenmmän n. 8,5 litraa. Koneen lämpötila ei tunnu juurikaan vaikuttavan asiaan. Pitkäkin ajo esim hki-tre niin pysyy keskikulutus suunnilleen samoissa korkeissa lukemissa. Nyt kun pakkaset on hellittäny niin on jälleen kulutus litran pienenmpää.

Missähän vika? onko muilla samoja tuntemuksia?

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Cortona kirjoitti:No hyvä jos auto käynnistyy. Minulla ilmennyt sellainen kiinnostava ilmiö, että kovilla pakkasilla autossa on tärinän lisäksi hemmetin kova kulutus. tai siis jos nyt normaalisti kuluttaa tommosen 7,5 l/100km niin pakkasella menee reilusti enenmmän n. 8,5 litraa. Koneen lämpötila ei tunnu juurikaan vaikuttavan asiaan. Pitkäkin ajo esim hki-tre niin pysyy keskikulutus suunnilleen samoissa korkeissa lukemissa. Nyt kun pakkaset on hellittäny niin on jälleen kulutus litran pienenmpää.

Missähän vika? onko muilla samoja tuntemuksia?
Ei ole vikaa. Kovilla pakkasilla kulutus voi hyvinkin nousta tuon verran.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jahas, itsekin liityin tähän täristelijöiden kerhoon. Kelkka pois tallista ja 159 tilalle. Katsotaanpa illalla joko tärinät olis hävinnyt. Mitään selvää korjausta tähän ei tuntunut tässä ketjussa olevan? Muuta kuin tyyliin pitäis ajaa joka päivä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Eipä ole dieseleistä kummemmin kokemusta. Kuinka nopeasti sellainen pytty jossa hehkutus ei toimi, tulee yleensä peliin mukaan? Kun tuntui tuo tärinä niinkuin olisi yksi pytty ollut poissa pelistä eikä pikku lenkillä lähtenyt paranemaan.
Ajattelin tarkistaa hehkut, kun käynnistyksessäkin on ollut haparointia, pakkasta oli vähän reilu -20 ja lämmitys jäi vajaaksi kun tenavat oli onnistuneet johdon temmeltämään irti seinästä. Säteilylämmitin.

Onkos tätä tärinää ollut uusissa 2.4jtdm koneissa pakkasilla? Mietin vain tuota tukikumi hommaa että jos noita sitten alkaisi uusimaan. Jotenkin en vain usko tuohon tukikumi teoriaan, tätä ennen on ollut pakkasia vähän toisella kymmenellä eikä ole ollut mitään heikkoa. Nyt sitten täristi ihan kunnolla.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Itse itseni kanssa höpisten...

Eipä ollut hehkuissa vikaa ainakaan vastusmittausten perusteella. Muutama tunti tallissa eikä mitään tärinöitä. Mitään vikakoodeja ei ollut ennen eikä jälkeen tallissa lämmittelyn.
Taitaapi siirtyä italialainen tallisäilytykseen ainakin näillä alle -20c keleillä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Jos hehku on rikki pitäisi hehkun merkkivalon jäädä käynnistyksen jälkeen vilkkumaan ja tulla ilmoitus tauluun että on rikki.

Mulla on loppunut tärinä, tai jos sitä edes tärinäksi voi kutsua, noin 5 sekunnin jälkeen käynnistyksestä. Tässä kohtaa siis kaikki pyty pelissä mukana. Tämä ongelma "vaivaa" pelkästään ilman säteilylämmitintä. Lämmitintä käyttäessä lähtee kyllä herkästi käymään ilman mitään ylimääräistä ääntä tai tärinää.

Olen ennakkoluuloistani päässyt tuon säteilylämmittimen kanssa ja voisin melkein sanoa että toimii paremmin lämmittimenä kuin letkulämppäri 156&159 bensa koneissa. Aluksi luulin ettei tuosta letusta öljypohjassa ole kuin parkkipaikan sulattajaksi mutta tämähän toimii paremmin kuin hyvin.
Life is too short to drive boring cars.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Yleensä varmaan sytyttääkin valon, mutta täälläkin oli juttua että ei aina. Hehku voi olla niinkin rikki että hehkuu keskeltä mutta ei kärjestä.

Joo mutta jos ei muuta tästä episodista ollut hyötyä niin tulipa inspiroiduttua laittamaan keulaan maskinsuojaa sekä huohottimeen eristystä ja lämmityskierto.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Jaahas, sitä en tiennytkään että voi jättää ilmoittamatta. Omassani oli hehku rikki plussa keleillä ni sillon ei oikein vaikutusta huomannut. Muuta kuin että merkkivalo jäi vilkkumaan käynnistyksen jälkeen.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
pikkis77
Viestit: 509
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Re: 159 2.4 JTDm talvikäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Mulla aina lähtee ja jää käyntiin oma 159 2.4jtdm aina kerrasta, oli pakkasta kuinka paljon tahansa.
Hörähtää heti kun startti pyörähtää, pieni "ulvaisu" kuuluu jostakin ja 2-3 sekkaa käy vähän epätasaisesti, sen jälkeen tasaantuu normaaliksi. Auto on aina ulkona kun ei ole tallia, ei aina edes lohkon päässä.

Vastaa Viestiin