159 ja ESP (ajonvakautus)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ilpokuikka
Viestit: 64
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
Car(s): 159 2.4JTDm '07
Paikkakunta: Nummela

159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

Miten arvon palstalaisevat kokevat 159:n ajonvakautuksen toiminnan näin talvella? Alla 225/50/17 kitkat ja tuntuu ettei se värkki paljoa puutu sivuiluistoihin, kahva edellä lähdetään menemään ihan reilusti.

Esim. broidin uudessa Focuksessa ESP puuttuu peliin välittömästi eikä anna periksi yhtään. Alfalla saa itse pyörittää rattia kuin hullu ettei auto pyörisi. ESP valo kyllä vilkahtelee välillä, mutta yleensä vaan vetoluiston merkiksi. Lieneeköhän ko. vehje rikki?

Täytyisi kokeilla kokonaan ilman, kunhan vaan löytyisi sopiva harjoittelupätkä. Ei viitsi hirveästi liikenteessä kikkailla :)

Avatar
h_lauri
Viestit: 6681
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Höh, ajat vaan liian kovaa. :-D

Mutta joo, kyllä tuo luisuun lähtee, jos pitää sitkeästi yllä nopeutta. Granissa yhdessä mutkassa jos ajaa viittäkymppiä, kun tiellä irtolunta, ollaan aika tarkkaan nelipyöräsladissa. Perä ei vielä ole lähtenyt liirtoon, syynä tosin ei liene ajonvakautus, vaan epäusko omista ajo"taidoista".

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Kivahan tuo on, kun saa vielä käyttää vasemmanjalanjarrutustakin. Tulisi jo se talviajopäivä, jotta pääsisi paremmin perille mahdollisuuksista ja mahdottomuuksista.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6681
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Puut ovat kuulemma maailman vahvinta ainetta, toisin kuin Alfan pellit. :wink:

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Tarvitseeko puupää kypärän?
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

ilpokuikka
Viestit: 64
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
Car(s): 159 2.4JTDm '07
Paikkakunta: Nummela

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

h_lauri kirjoitti:Höh, ajat vaan liian kovaa. :-D
Niin no, siitähän se toki johtuu :) Mutta nämähän ovat tietenkin olleet vain yksittäisiä poikkeustilanteita joissa nimenomaan on ollut tarkoituksena testata ESP:n agressiivisuutta :) Normaalisti körötellään tietenkin sopivalla tilannenopeudella keliolosuhteet huomioon ottaen.

Ja on se kyllä ihan mukavaakin että ajamisessa on "eloa", pysyy taidot tallessa. Aika perseestähän sekin on, että auto menisi aina kuin raiteita pitkin, oli keli mikä hyvänsä (esimerkkinä Focus).

Avatar
h_lauri
Viestit: 6681
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

WWWVespa kirjoitti:^Tarvitseeko puupää kypärän?
Minun pääni ainakin on balsaa, joka on sen verran huokoista, ettei mikään ajatus (paitsi se yksi) pysy päässä. Toisaalta balsan vetolujuus on yllättävän suuri, kun ottaa huomioon murtolujuuden (vai mikä se on).

Vastaus: Tarvitsen kypärän. Tuskin kuitenkaan talviajopäivänä.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Omaa päätäni tarkoitin. :silly:
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja Laku »

Omasta mielestäni toiminta vaikuttaa enemmän ajoa estävältä.
Liikkeele lähdettäessä vilkku ja mee mihinkään. Luistoja ei leikkaa pois, tiedä sitten pystyiskökään.

Itse olen ottanut pois aina huonommalla kelillä koko härpäkkeen ja auto tuntuu toimivan niin kun pitääkin ja sillä pääsee jopa etenemään.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

harde
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja harde »

Mulla vilkuttelee keltaista ihan sulalla tiellä kolmosella silmukkaramppiin kevyesti kiihdyttäessä. Ilmiö tuli esille vaihdettuani Contin nastarenkaat alle. 2,4 kiisselissä en tällaista yliherkkyyttä havainnut..

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Mulla tuntuu toimivan hyvin. Estää luisuja ja rauhoittaa liikkeelle lähtöjä. Toiminta sallii kuitenkin enemmän liikkuvuutta kuin useimmissa muissa autoissa. Tehoja ei tunnu juurikaan leikkaavan. Liikkeelle lähtö lumessa erittäin ripeää 2-vetoiseksi.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6681
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

ärrä kirjoitti:Liikkeelle lähtö lumessa erittäin ripeää 2-vetoiseksi.
Huomasin eilen, että ihan kivastihan tuo noin tekee. Mielestäni Croma suti enemmän, mutta vilkutti kyllä samalla vastineeksi ajovaloja.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja michael »

Oma versioni ainakin toimii ihan loogisesti. Sallii vähän sutimista mutta leikkaa överiksi menevät sudittelut pois. Antaa perän joskus vähän irrota mutta korjaa sitten melko nopeasti. En ole lainkaan kokenut tarpeelliseksi laittaa kumpaakaan rajoitusta pois päältä, koska ei tunnu estävän omani tyylistä reipasta ajoa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Aivan samoilla linjoilla edellisen kanssa. Omassa alla kitkat mutta lähtee ylämäkeenkin eikä ole vielä ESP tappannut vauhtia.

Ottaa tosi siististi, ei paikat rutise eikä auto rupea kiskomaan minnekään
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

zei
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Marras 2005, 15:38
Car(s): Giulia 2.2D AT8 Super 2016
159 2.4 JTDm 2006
ex 156 JTS 2004
Paikkakunta: Kerava

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja zei »

Komppaan kahta edellistä viestittäjää. Järjestelmä ei reagoi pieniin heilahduksiin, mutta korjailee vähänkin suuremmat luistot mielestäni hyvinkin loogisesti. Mulla on toista talvea käytössä olevat kitkat 225/45/17

Alfassa järjestelmästä taidetaan käyttää kirjainyhdistelmää VDC eikä ESP. Sorry pilkun viilaus.

Tosta luistonestosta; sekin toimii, ainakin paremmin kuin 156JTS:ssä. Siinä kiihdytys loppui kuin seinään jos rengas vähänkin suti

Avatar
palkus
Viestit: 5473
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^täh, tämä on 159 ketju mutta kyllä 156jtässä on ainakin tähän asti pärjännyt valolähdöissä 2 vetosia vastaan kiitettävästi kitkarenkaillakin tosi liukkailla keleillä. Tehot ei leikkaannu liikaa ja pidonhaku toimii. FL version järjestelmä on vissiin sitten päivitetty.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja alfista »

^ AR 156 olikin helkutin paljon parempi talviauto kuin 159.

Pari kommenttia ylemmäs. Jos tuntuu siltä, että luistonesto ei puutu ollenkaan luistoihin, niin silloin vain puuttuu luotto autoon. Alfa sallii paljon enemmän luistoa, mutta kyllä se sitten puuttuu menoon jos on kunnossa.

Joku kirjoitti myös luistoneston vilkkumisesta kiihdytyksessä. Vaihda riittävä määrä tukivarsia.

Avatar
Jurin
Viestit: 358
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja Jurin »

alfista kirjoitti:Joku kirjoitti myös luistoneston vilkkumisesta kiihdytyksessä. Vaihda riittävä määrä tukivarsia.
Mielenkiintoinen toteama. Voitko hieman valottaa tukivarsien yhteyttä luistoneston vilkkumiseen kiihdytyksissä? :)

Omassani tuota vilkuntaa tapahtuu näillä keleillä runsaasti. Muuten luistonesto ei turhia touhuun puutu. Suurimmat tyhmyydet se nappaa sopivasti pois.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tulee halvemmaksi sopeuttaa ratin ja penkinvälinen elementti säähän sopivaksi kun ruveta vaihtamaan tukivarsia. rohkenen väittää, että vaikka ottaisi kokonaan uuden auton, niin silti sutisi lähdettäessä - niinhän siinä on taipumus käydä jos syöttää liikaa kaasua ja on liian hätäinen kytkimen kanssa. puhumattakaan renkaiden normaalista kulumisesta.
Ei ole ongelmia lähtemisen kanssa, auto on 2006, ei tietoa tukivarsien iästä, ei kuitenkaan näytä yksittäiset osat tuoreemmilta kuin muut ja alla on kitkat, silti lähtee siististi. Pitää olla jäistä asfaltia, että valo rupeaa vilkkumaan, mutta vauhti ei siltikään kuole
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

harde
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja harde »

Alkaa muuten lähennellä tää keskustelu Essonbaari tasoa :drinking:

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja juhala »

Minusta 159:n esp toimii erittäin hyvin. Hyvin toimi aikaisemmissa Alfoissakin, mutta rutisi ja metelöi enemmän.
Elämä on aivan liian pitkä tylsillä autoilla ajamiseen!

Avatar
Tommi
Viestit: 640
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Tuossa Q4:ssä ajonvakaus ainakin sallii melko pitkät luistot. Lähes takavetomainen tunnelma.
Kyllä siellä joku valo vilkkuu kojetaulussa, mutta mitään selvää nykäisyä ei tunnu.
Alla on jo hieman ajetut kitkat, joten tasaista liukua tarjolla - viimeistään jarrutettaessa.
Eipä tuolla kauheasti ole tullut kikkailtua, mutta hieman aina sopivassa paikassa voi mutkassa painaa kaasua ja antaa hymyn levitä kasvoille.

Olen pari kertaa peräkkäin onnistunut sammuttamaan auton pihassa kääntöpaikalla vekslatessa. Mäkeä ei ole mihinkään suuntaan. Lunta on ollut melko runsaasti ja hieman varmaan jäätäkin alla, kun ei ole viitsinyt joka päivä kolailla. Oliskohan luistonesto jotenkin syyllinen? Ei tuon koneen nyt niin helposti pitäisi pienilläkään kierroksilla muuten hyytyä. Eikä ole muunlaisissa tilanteissa kyllä hyytynytkään.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Liikenne ympyröissä on saannut mukavia luistoja kun on sopivan hiljasella nopeudella mennyt, ei niihin ole ajonvakautus puuttunnut, nyt kun töistä lähdin huomasin kun risteyksestä kiihdytti ylämäkeen, niin valo kyllä vilkku, ehkä vähän leikkasi (tai ainakin piti paikallaan) kierroksia, mutta ei nyi. kerran itsekkin sain sammumaan kun ahtaassa välissä veksasin, ehkä mäkilähtöavustin jotenkin piti paikallaan tjsp. en tiedä varmana miten tuo 159 toimii - itse kyllä pistin omaan piikkin tuon sammutuksen :oops:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

alfista kirjoitti:^ AR 156 olikin helkutin paljon parempi talviauto kuin 159.

Pari kommenttia ylemmäs. Jos tuntuu siltä, että luistonesto ei puutu ollenkaan luistoihin, niin silloin vain puuttuu luotto autoon. Alfa sallii paljon enemmän luistoa, mutta kyllä se sitten puuttuu menoon jos on kunnossa.
.
Tai sitten systeemissä on vikaa. Oma kokemukseni 159:stä (kuten 156:stakin) on se, että auto sallii todella vauhdikkaan ajon tuollaisella rallireittiä muistuttavalla, lumisella pikkutiellä. Systeemi sallii aika paljon, mutta puuttuu viimekädessä ajamiseen oikaisemalla luistot, joita muuten ei oikoisi enää kuin peltiseppä. On lähes hämmästyttävää, miten järjetöntä vauhtia ainakin omilla Alfoillani sai ajaa 90 asteen mutkaan. Nopea tempaisu ratista (joka vanhaan aikaan olisi johtanut katastrofiin) ja kaasun kevennys kerivät ensin perän sivulle, jonka jälkeen koneaivo oikaisee auton mutkanjälkeisen tien suuntaisesti. Aikoinaan 156:ssa tämä oli jo niin hämmästyttävää, piti ihan kyydissä olijoiden kauhuksi kääntyä risteyksistäkin tyylillä, joka toi teelusikallisen kartturin alushousuihin. Aivan käsittämätön keksintö. 156:lla piti kerran oikein kokeilla yhden sukulaismiehen kanssa kellottaa, kumman autolla ajaa yhden 4 km:n yksityistien läpi metodilla isoja riskejä ei oteta, mutta niin kovaa mennään, kuin sielu sietää. Tämä ”kilpakuppani” oli iäkkään puoleinen Audi 200 Turbo Quattro. Siinä ei ollut mitään luistonesteitä, mutta neliveto ja ABS:t löytyi sekä Alfaa tehokkaampi 2.2-litrainen Turbomoottori. Omistaja ajoi, toinen tarkkaili suoritetta vieressä ja otti aikaa. Tie oli minulle tutumpi, mutta kyllä Autisti myönsi, että äly voittaa voiman.
159:ssä oli hiukan puskemistaipumusta, mitä 156:ssa ei ollut, mutta jos eteneminen oli suunniteltua (ei siis joutunut yllättäviin tilanteisiin), puskeminen oli otettavissa haltuun juuri sellaisella auton heivaamisella sivuluistoon. Ja sivuluistoista tuo systeemi ottaa kopin. Niin se toki tekee useimmissa muissakin ESP-autoissa, mutta aika monissa muissa se tapahtuu leikaten samalla ajonopeutta aivan älyttömästi. Turvallista, muttei hauskaa.
Se, mikä ESP:ssä vaatii totuttelua on se, että kuljettajan ei oleteta juurikaan itse toimivan tilanteen korjaamiseksi. Jossain määrin pitää unohtaa vanhat ajo-ohjeet tai joissain tapauksissa jopa toimia niiden vastaisesti. Jos pyrkii itse korjaamaan luistoa yhtäänkään liikaa, järjestelmä alkaa hillitä sekä luistoa, että korjausliikettä ja silloin vauhti putoaa nopeasti. Korjausliikkeet ovat sähköaivon mielestä vääriä toimenpiteitä, jotka haittaavat suoritusta.
Lopuksi täytyy kuitenkin sanoa, että eroja voi löytyä eri vuosimalleista, moottorivaihtoehdoista jne. Omat 159-havaintoni perustuvat -08 mallin manuaalivaihteiseen etuvetoiseen 2,4 JTD:hen nastarenkain ja ilman Q-systeemiä.

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja juhani »

Olen samaa mieltä edellisen kanssa - siis alkuperäisestä kysymyksestä ESP:n toiminnasta. Omien kokemuksieni mukaan nykyisessä 2009 ja edellisessä 2006 2.4 JTDm:ssä ESP on ollut yhtä herkkä tai epäherkkä - miten sen nyt ottaa, puuttuu selvästi havaittavasti jarruttelemalla tilanteeseen jos takapää luistaa tai lähtee nelipyöräluistoon, puskemiseen vähemmän havaittavasti tai ei niin selvästi. Ja tosiaan puskemisenkin osalta vanhan etuvetosäännön kaasun keventämisestä saa unohtaa, ESP:n kanssa mielestäni paremmin toimii ohje: pyörät menosuuntaan ja kaasua.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja rausku »

Tommi kirjoitti:Tuossa Q4:ssä ajonvakaus ainakin sallii melko pitkät luistot. Lähes takavetomainen tunnelma.
Eipä tuolla kauheasti ole tullut kikkailtua, mutta hieman aina sopivassa paikassa voi mutkassa painaa kaasua ja antaa hymyn levitä kasvoille.
.
Komppaan Tommia. Tunnelma on erittäin takavetoinen kun vdc ja asr on poissa. VDC sallii mielestäni yllättävän suuret kulmat. Ei turhasta tullut tuo D=dynamic. Toiminta on myös vakuuttavaa. Välillä suorastaan naurattaa kun runttaa ilman luistonestoa kaasua, perä lähtee sivulle, mutta ajanvakautus tärskäyttää auton suoraan. Siinä ei kuskin tarvitse miettiä vastaohjausta tai kaasun nostoa. Homma on tehty helpoksi, voi pojat.

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 159 ja ESP (ajonvakautus)

Viesti Kirjoittaja PePe »

rausku kirjoitti:
Tommi kirjoitti:Tuossa Q4:ssä ajonvakaus ainakin sallii melko pitkät luistot. Lähes takavetomainen tunnelma.
Eipä tuolla kauheasti ole tullut kikkailtua, mutta hieman aina sopivassa paikassa voi mutkassa painaa kaasua ja antaa hymyn levitä kasvoille.
.
Komppaan Tommia. Tunnelma on erittäin takavetoinen kun vdc ja asr on poissa. VDC sallii mielestäni yllättävän suuret kulmat. Ei turhasta tullut tuo D=dynamic. Toiminta on myös vakuuttavaa. Välillä suorastaan naurattaa kun runttaa ilman luistonestoa kaasua, perä lähtee sivulle, mutta ajanvakautus tärskäyttää auton suoraan. Siinä ei kuskin tarvitse miettiä vastaohjausta tai kaasun nostoa. Homma on tehty helpoksi, voi pojat.
Juu. Mutta kesäkelissä pikkuteillä luistonesto on turhan herkkä. Pikkuheittojen huipulla katkoo tehoja niin herkästi että jo mielenrauhan vuoksi täytyy pitää koko härpätin pois päältä.

Vastaa Viestiin