Alfa 164:stako auto?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
aje
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Maalis 2004, 01:10

Alfa 164:stako auto?

Viesti Kirjoittaja aje »

Eli eli..

Ens alkuunsa terve vaan kaikille, aikaisemmin en ole tänne kirjoitellut, satunnaisesti lukemassa käynyt.

Auton vaihto pukkaa tulevan suven suunnitelmiin ja pientä lisätietoa
Alfasta kaivataan. Alfa on aina tavallaan ollut kiintoisa automerkki mielessäni, mutta ikinä ei ole vaan tullut jostain syystä sellaista hankittua..

Lähinnä olen kiinnostunut 164:sesta ja 2.0 Ts -koneella, ei sillä etteikö V6 olisi hieno peli, mutta ehkä se jätetään väliin kuitenkin.. :? Tuo kuitenkin riittänee kyydityksiin ja auto seisonee kesästä isoimman osan, silloin kun liikutaan kaksipyöräisellä kyytimellä.

Vähän on tuollaisesta kokemusta entuudestaan, lähinnä mieleen jäivät hyvät ajo-ominaisuudet. Ja ulkonäöstä pidän kyllä.

Joitakin kyssäreitä olisi mielessä:
- yleisimmät ruostepaikat (oletan takakaaret?)
- onko erivuosimallien välillä merkittäviä eroja
- tekniikan herkät kohdat (joskus kuullut jumittavista takasatuloista?)
- paljonko koneet kestää yleensä ilman isompia murheita ajaa
- polttoaineen kulutuksesksi sekalaisessa oletan jotain 9-10 l ??
- millaisia nuo ovat sähköiltään

Kiikarissa voisi olla jotain vuosimalliltaan n. `90 ja tietenkin kilsoja mahd. vähän alla, matalimmat mitä olen noita bongaillut liikkuvat jotain n.200tkm paikkeilla.

Jos satun löytämään siistin ja jämäkän tuntuisen yksilön tuohon ikähaarukkaan, kilometreiltään jotain n. 200-250tkm, onko luvassa ikuista tappelua tekniikan kanssa vai mahtavia fiiliksiä mutkateitä ajellessa?

Etukäteen kiitos asiallisista vastauksista.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

10 vuotta ajelin kahdella 164 TS:llä ja nyt 164 3.0:lla. Eli 164 miellyttää ;)

Yleisimmät ruostekohdat ovat takakaaret ja takavalojen alla olevat saumat. Omassa autossani alusta oli täysin ruosteeton yli 300 tkm ajettuna, mutta tunkinkorvakkeita ovat jotkut hitsailleet.

1993 on parannettu ruostesuojausta, ja muutenkin auto on tekniikaltaan ja muilta osiltaan uudistunut.

Takasatulat jumivat herkästi käsijarrun osalta. Käytä kässäriä usein ja ainakin kerran viikossa kässäriä päälle hiljaisessa vauhdissa hetkeksi.

200 tkm kohdalla vaihdatin mm. jouset ja iskarit, usein myös pakonokka-akseli, kytkin ja jäähdytinsäleikkö alkavat olla vaihtokunnossa. Omassa petti 300 tkm kohdalla öljypumppu.

Kulutus oli maantiellä 6,5 ja sekalaisessa 8 litraa.

Sähköongelmia ei ollut juuri lainkaan. Jos auto ei käynnisty, on usein syynä konetilan keskimmäisen relenipun yhden releen virtajohto, joka tulee virtalukosta. Hapettuu ajan myötä. Ko. johto uusittiin.

Kaikki ovat kuitenkin yksilöitä, ja yli kymmenvuotiaissa riittää kyllä jonkin verran "yllätyksiä".

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfastako auto?

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tervetuloa vaan! Kuusnepa ollut alla joulusta asti joten jotain kokemuksia:

- yleisimmät ruostepaikat (oletan takakaaret?)

Takakaaret juu, tunkinnostopaikat, takapalkki lienee pahimmat. Mulla on toisessa ovessa ruostetta muuten ei ole näkynyt.

- onko erivuosimallien välillä merkittäviä eroja

Kat vs. ei-kat on ehkä suurin, mikä tuli mulle mieleen. Tarkalleen milloin tuo muuttui en tiedä, oletan 90-luvun taitteessa.

- paljonko koneet kestää yleensä ilman isompia murheita ajaa

Näkyy olevan yli 400tkm ajettuja monia, huollettuna god knows :P

- polttoaineen kulutuksesksi sekalaisessa oletan jotain 9-10 l ??

7l/100km matka-ajossa, pienemmässä pyörittelyssä talvella maksimi ollut hieman yli 9l/100km.

Jos satun löytämään siistin ja jämäkän tuntuisen yksilön tuohon ikähaarukkaan, kilometreiltään jotain n. 200-250tkm, onko luvassa ikuista tappelua tekniikan kanssa vai mahtavia fiiliksiä mutkateitä ajellessa?
Harmittomin Alfa tähän saakka, ei voi valittaa kunhan ostaa hyvän yksilön kuin sen halvimman jonka kanssa saa sitten taistella. Mikään mutkaraaseri tuo ei kyllä ole ainakaan vakiona, tai riippuu mihin vertaa :wink:

Suosittelen kyllä käyttöautoksi.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Omasta 164:sta ei ole vielä paljookaan kokemuksia, mutta ruosteitten korjaus urakka on tällä hetkellä työnalla, ja kaikki muoviosat on purettu. Minun yksilössäni (-89) pahimmat ja melkein ainoat ruosteet olivat etu- ja takakaarissa, kuskinpuolen oven kiinnityksien alueella (kuva albumissa). Muualla on vain ja ainoastaan pintaruostetta paikkapaikoin, ja esimerkiksi kummankin puskurin alta löytyi aivan priima kuntoista peltiä.

Omalla on ajettu n. 300tkm, ja ymmärtääkseni ilman suurempia kone huoltoja, tällä hetkellä käyntiääni ja tehot on hyvät, joten koneesta ei ole mitään valittamista.

Itse olen omistanut vain puolisen vuotta ton alfan ja tykästynyt olen toden teolla, joten toivottavasti löytyy sinunkin alle sopiva peli.

Avatar
aar
Viestit: 143
Liittynyt: 25 Tammi 2004, 00:53
Paikkakunta: Artjärvi

Viesti Kirjoittaja aar »

No jos peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä ei hullumpi valinta. Jotkut tekniset ratkaisut on vähän eksoottisia (releiden sijoittelu). Muut kohdat jo mainittiinkin aika pitkälle. Osat on bosch:in ja esim. croman 9000 saabin niin saatavuuskin on aika hyvä ja ei edes kovin kalliita. mutta on halvempiakin autoja pitää...Onnea ja ilmoittele millaisen löydät.
Jaguar X
Toyota Hiace TDIC
Scenic dti
Polaris

aje
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Maalis 2004, 01:10

Viesti Kirjoittaja aje »

Kiitoksia vinkeistä vaan!

Sikäli hyvä aika alkaa katselemaan "uutta" autoa, pyörä kausi aluillaan
niin on voipi laittaa vanhan kiesin myyntiin ja rauhassa katsella uutta.

Ei toi peukku kai ihan keskellä kämmentä ole, luulisin ettei noissa mitään mahdotonta vastaan tule, toisaalta en kyllä mitään loputonta suotakaan halua. Tottahan vanhoissa aina jotakin on.

Saksasta tuonti voisi myös olla mahdollisuus, toisaalta tuollaisessa edullisemmassa kulkineessa tuontikulut voi nousta suhteessa korkeiksi..

Eiköhän aiheeseen vielä palata!

Valtteri
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Maalis 2005, 16:50

Viesti Kirjoittaja Valtteri »

aje kirjoitti:
Eiköhän aiheeseen vielä palata!
Palataan vain, näin melkein vuoden jälkeen. Saitko ostettua 164:n? Ja jos sait, niin minkä mallin, minkä ikäisen, miksi, onko hyvä, kerro ihmeessä kaikki. Ja en pistäisi pahitteeksi, jos kommentteja ko. automallista tulisi muiltakin. Itselläni ollut mielessä, että kenties kesällä pitäisi pistää nykyinen lintta vaihtoon, eikä 164 (75 kummitellut myös mielessä, mutta alan luopua jo ajatuksesta) välttämättä olisi mikään huono vaihtoehto. Remppaa olen saanut nähdä nykyisenkin 80-luvun ison ranskalaisen kanssa.

Olisikohan tästä pitänyt tehdä oma topic? No kuitenkin, yksi vaihtoehto olisi kalliimman auton hakureissulla tuoda Saksasta myös 164 (2.0TS?), suunnitelmat tosin ovat pahasti vielä auki.

Hyvää kevättä kaikille!

esc
Viestit: 83
Liittynyt: 06 Tammi 2005, 18:16
Paikkakunta: Helsinki, Finland

Viesti Kirjoittaja esc »

Itse hankin 164 2.0 TS:n vuosimallia 1989 hiljattain ja auto on mielestäni parempi mitä kuvat tai arvostelut ylipäätänsä antavat odottaa. Aikaisempana autona oli Alfa 33 16v QV mallia 1992 ja eroa on kyllä todella paljon, riippuu vähän fiiliksestä, että kumpaan suuntaan.

Ehkä suurin yllätys itselleni oli 164:sen edustusautomainen hiljaisuus. Edes moottorinäänet eivät juuri sisälle pukkaa. Mutkissakin auto tuntui vähemmän puskevalta kuin tuo edellämainittu 33:nen joskin alusta on löysempi ja kone ei ole yhtä karismaattinen.

Oma 164 tuli ostettua kun tarkoitus oli myydä 33 pois ja ostaa 156 v6 mutta sitten päätin jäädä vielä vähän oottelemaan ja pakkohan sitä oli saada joku auto alle. Jos kokoluokasta yrittää etsiä parempaa "autoa rahalla" vaihtoehtoa niin enpä usko, että mikään pääsee edes lähelle. Kelpo yksilöitä löytyy tinkaamisen jälkeen useinmiten väliltä 1400-2000 euroa jos tyytyy '89 malleihin ja tapeltuani 33:sen katalysaattorin päästöarvojen kanssa lähes joka katsastus, on tämän '89 mallin katalysaattorimattomuus selkeä plussa.

Omasta autostani on edellisenomistajan toimesta korjattu sitä sun tätä ja ruostetta on ollut lähinnä lokasuokien kaarissa.

Suosittelen tätä autoa nykyisin lähes kaikille tutuille jotka pohtivat minkä auton ostaisi noin parillatuhannella eurolla.

/esc
Ex 164 TS 2.0 '89, Ex 33 QV 1.7 16v '92, Ex 75 2.0 '88

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4865
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Takana 455tkm ja ihan hyvin mennyt, oikeastaan edullisesti. Nyt mietinnässä tuon ehostaminen/uudemman 164 hankinta. Lähinnä talovelallisena toi raha näyttelee liian suurta osaa. :cry: . Suoranaisia välittömiä korjauksia vaativia vikoja ei ole. Maalata saisi, lakka irronnut isoilta alueilta. Sitten pelottaa tulevaisuus...moottoria ei ole avattu. Täysin koskemattomina PA-laitteet(ilmamäärämittari avattu),startti,laturiin ainoastaan hiilet uusittu,ohjaustehostin, lämm.laitteen moottori(hiilet vaihdettu), alustan puslat (yhtään ei ole joutunut vaihtamaan),takapalkki (hitsattu kerran), pakoputki etuosaa lukuunottamatta, yli 200tkm edellisestä vaihdosta, kytkin, vesipumppu, iskarit, ...yms. Nyt pelottaa se että laukeaako tuosta sitten muutamaan kuukauteen kaikki. Mutta lämpimästi suosittelen, jopa omaa yksilöäni. :lol:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Valtteri
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Maalis 2005, 16:50

Viesti Kirjoittaja Valtteri »

Meinasin unohtaa koko topicin :oops:
Kiitos vain, tuli rohkaisua kyllä hyvinkin noista kahdesta postauksesta lisää ;) Jospa sitä saisi kesällä hommattua 164:n...

aje
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Maalis 2004, 01:10

Viesti Kirjoittaja aje »

Heh, kyllä nyt kävi niin että saksalaisen kilpailijan tuotteisiin sorruin.
Mutta mutta, nyt on taas tullut katseltua Alffaa, 156:sia lähinnä.. Tieä häntä jos joskus... :-D

Vastaa Viestiin