1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
LeKu
Viestit: 53
Liittynyt: 20 Elo 2011, 14:42
Car(s): 156 1.8TS 2001
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja LeKu »

1.8 ts kampiakselin hihnapyörä.. onha niissä 4 torxis oikean kätiset kierteet? Siinä sit se keskimmäinen pultti niin tarviiko siihen puuttua laisinkaa?
Pitäisköhä laittaa hanskat kätee vai jatkaa rystysten ja sormien tuhoamista....

Otsikkoon jotain asiaa. VJ
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: ihan pika kysymys tällei remontin keskellä..

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Oikeakätinen.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: ihan pika kysymys tällei remontin keskellä..

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Keskipulttiin ei tarvitse puuttua, mikäli et alapyörää ole vaihtamassa. Neljän pultin kiristysmomentti on 24-26 Nm joten pitäisi normaalisti lähteä auki.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: ihan pika kysymys tällei remontin keskellä..

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Ei muuten oo Torx kanta noissa pulteissa (ainakaan 2.0 TS koneessa) vaan RIBE. Torx avain sinne menee kyllä vasaran kanssa, mutta eihän tuo hyvää noille kannoille tee. Noin pienet pultit ei ihan hirveän lujassa tosiaa voi olla kun eivät kovin kummoista momenttia edes kestä. Onhan TORX avain sellainen lyhyt (ettei vaaan pääse joustamaan ja hukkaamaan momenttia) hylsyavaimeen asennettava?

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: ihan pika kysymys tällei remontin keskellä..

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Pultit on tosiaan ribe-kannalla, mutta mikäli eivät ole tiukassa torx avainta voi käyttää ja oikean kokoisella avaimella on jämpti ote. Mikäli enemmän momenttia niin silloin olisi hyvä hommata ribe-satsi.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: ihan pika kysymys tällei remontin keskellä..

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Ribe aukeaa kun torxin kärkeen tällää alumiinifoliota sopivan kerroksen.
Eipä se ribe kuitenkaan maksa kuin alle kympin, joten suosittelen.
Kannenpultitkin aukesi torx/folio yhdistelmällä, mutta kiinnitykseen hain avaimen, joka kustansi 13 euroa.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
LeKu
Viestit: 53
Liittynyt: 20 Elo 2011, 14:42
Car(s): 156 1.8TS 2001
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: ihan pika kysymys tällei remontin keskellä..

Viesti Kirjoittaja LeKu »

Millä ootte lukinnu tuon hihnapyörän? :3 vai mopolla auki?
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo

Avatar
Tiige
Viestit: 2844
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Vitonen silmään ja kaveri seisomaan jarrun päälle.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
LeKu
Viestit: 53
Liittynyt: 20 Elo 2011, 14:42
Car(s): 156 1.8TS 2001
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja LeKu »

Tiige kirjoitti:Vitonen silmään ja kaveri seisomaan jarrun päälle.
Tuli tossa kokeiltuu tuotakin, mutta vaa ykkönen silmässä :mrgreen:
no pitää tilata kaveri seisomaa, olutpalkalla tietysti :-D
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo

Avatar
mattijus
Viestit: 5257
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mitä tässä yritetään tehdä?
Ne Ribe kantaiset lähtee auki ilman mitään spesiaalilukitusta.
VMP

Avatar
LeKu
Viestit: 53
Liittynyt: 20 Elo 2011, 14:42
Car(s): 156 1.8TS 2001
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja LeKu »

mattijus kirjoitti:Mitä tässä yritetään tehdä?
Ne Ribe kantaiset lähtee auki ilman mitään spesiaalilukitusta.
Jakopää remppa menossa.. ja ei lähe ainakaa miulla nui ribe kantaiset ilman mitää lukitusta..
kampiakseli pyörii mukana kun niitä yrittää aukaista :?
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo

Avatar
mattijus
Viestit: 5257
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mitenkähän tämän selittäisi. Jos olet räikällä vääntämässä niitä auki, käännä räikän varsi sellaiseen asentoon, ettei se avattaessa yritä pyörittää moottoria. Ne Ribet ei pitäisi olla mitenkään yltiötiukassa.

Jos ei tuolla onnistu niin Tiigen vinkkiä sitten avuksi.
VMP

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Niinku tuossa jo joku kirjoitti, 5. vaihde päälle. Jos ei ole kaveria polkemassa jarrua, niin pari pyöränpulttia paikalleen ja niidenväliin joku keppi, joka ottaa maahan kiinni. Mulla tuohon sopii justiinsa hylsysarjan veivi, ja siihen iso lenkkiavain jatkoksi. Vähän kikkailua, mutta se pultti ennemmin katkeaa kun akseli alkaa pyöriä. Tietysti tarvii olla se toinen eturengas maassa tai sama sille puolelle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mutteripyssyllä ainakin lähtee vaivattomasti, itse olen avannut akkukäyttöisellä vääntimellä. Voihan olla, että on väännetty kierteet rikki ja laitettu pultit liimalla kiinni, jos niin tiukassa ovat.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

eBaysta muuten saa edullisesti kokonaisia Ribe avainsarjoja. Itse en suomesta tuollaista edullista sarjaa onnistunut löytämään. Kahden irtoavaimen hinnalla eBaysta tilasin koko sarjan. Olikohan 8 kokoa lyhyenä sekä pitkänä tuossa sarjassa.

Avatar
LeKu
Viestit: 53
Liittynyt: 20 Elo 2011, 14:42
Car(s): 156 1.8TS 2001
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja LeKu »

Tuli tänään kokeiltua tuota 5 vaihe silmään ja kaveri jarrun päälle.. Kampiakseli lähti silti pyörimään? :shock:
No pitää lähteä pultti pyssy kauppaan, tulee olemaan sillä muutakin käyttöä kuin kampiakselin hihnapyörän irroitus..
Kerrakin olis ollut aikaa laittaa ihan rauhassa, mutta ei väkisin :bad-words:
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Ei nuo pikku pultit (eikä niiden kanta) taida edes kestää sellaista momenttia mikä tarvitaan moottorin pyörittämiseen viitosvaihteella jarrulla seisovaa miestä vasten. Joku nyt mättää ja pahasti. Nythän ei siis ollut kyse kampiakselin ison pultin aukaisemisesta vaan noiden pienten RIBE kantaisten pulttien (4 tai 6 vissiin)?

Avatar
LeKu
Viestit: 53
Liittynyt: 20 Elo 2011, 14:42
Car(s): 156 1.8TS 2001
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja LeKu »

onefromnorth kirjoitti:Ei nuo pikku pultit (eikä niiden kanta) taida edes kestää sellaista momenttia mikä tarvitaan moottorin pyörittämiseen viitosvaihteella jarrulla seisovaa miestä vasten. Joku nyt mättää ja pahasti. Nythän ei siis ollut kyse kampiakselin ison pultin aukaisemisesta vaan noiden pienten RIBE kantaisten pulttien (4 tai 6 vissiin)?
joo niitä 4 pulttia tarkoitan.. mikä voisi mättää?
Viimeksi muokannut LeKu, 15 Marras 2011, 18:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Eihän siinä käytetyssä avaimessa ole pitkä ja ohut "varsi" niin että pääsee tuo avain itse kiertymään ja näin ei kohdista itse pulttiin sitä momenttia? Itse sain nuo irti ilman että konetta pitää kiinni mikään. Niin kuin täällä joku ehdotti, räikkä sellaiseen asentoon että voima kondistuu 90 asteen kulmassa ampiakselin pyörimisen suhteen. Eli että pultin kääntäminen ei pyrkisi pyörittämään konetta, vaan kohdistaa voiman kampiakselia kohtl. Avain on sellainen hylsyyn istutettu lyhyt ja paksu avain jossa varsi on huomattavsti paksumpi kuin itse avaimen kärki.

Avatar
LeKu
Viestit: 53
Liittynyt: 20 Elo 2011, 14:42
Car(s): 156 1.8TS 2001
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja LeKu »

onefromnorth kirjoitti:Eihän siinä käytetyssä avaimessa ole pitkä ja ohut "varsi" niin että pääsee tuo avain itse kiertymään ja näin ei kohdista itse pulttiin sitä momenttia? Itse sain nuo irti ilman että konetta pitää kiinni mikään. Niin kuin täällä joku ehdotti, räikkä sellaiseen asentoon että voima kondistuu 90 asteen kulmassa ampiakselin pyörimisen suhteen. Eli että pultin kääntäminen ei pyrkisi pyörittämään konetta, vaan kohdistaa voiman kampiakselia kohtl. Avain on sellainen hylsyyn istutettu lyhyt ja paksu avain jossa varsi on huomattavsti paksumpi kuin itse avaimen kärki.
Sellane "paksu" n. 10cm jatko, että saan räikän loksun sisään.. ja pyörii vaikka laittais avaimen mihi asentoo tahansa.. :shock:
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Pulttipyssyä sitten, onnea yritykselle.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

LeKu kirjoitti:joo niitä 4 pulttia tarkoitan.. mikä voisi mättää? kytkin luistaa tsjp?
Käske kaverin nostaa kytkin ylös.
Mutta ihan vakavissaan. Jossain muualla on iso vika jos vaihteella ja jarrulla ei saa konetta olemaan pyörimättä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Jarrulevyt irti navasta ei se muuta tarvi. Pari pyöränpulttia paikalleen niin avot.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Olethan yrittänyt kiertää pultteja varmasti vastapäivään, jotta aukeavat?

Avatar
LeKu
Viestit: 53
Liittynyt: 20 Elo 2011, 14:42
Car(s): 156 1.8TS 2001
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja LeKu »

Lähti, olivat oikeasti kiinni :) Löysin jopa Ribe hylsysarjan hyllystä, olin joskus ostanut XZN hylsysarjan ja tuo Ribe satsi oli siinä samassa.. Milläs ootte tuon hihnapyörän sitten irrotellu? vai pittääkö rakentaa ulosvedin..? Kokeilin paukutella ja vääntää sitä, ei mitään elettä..
Tyyliin tälläinen http://www.totallyalfa.com/index.cfm?fu ... duct&id=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Pistin yöks öljyt vaikuttamaan..
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Sen pitäisi lähteä melkein käsin vetämällä, vähän naputtelua sivuihin. Jollei muuten niin sitten ulosvetäjällä.

Avatar
LeKu
Viestit: 53
Liittynyt: 20 Elo 2011, 14:42
Car(s): 156 1.8TS 2001
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja LeKu »

VMTD kirjoitti:Sen pitäisi lähteä melkein käsin vetämällä, vähän naputtelua sivuihin. Jollei muuten niin sitten ulosvetäjällä.
no kokeillaan aamulla jospa olis öljyt auttanu :3 oli aika ruosteisen näkönen..

Onko tuota keskipulttia edes mahdollistaa asentaa siten että se on myös kiinni tuossa hihnapyörässä?
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ei ole.^

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Itsellä on ollut jakopää huolloissa melkein vaikein rasti juuri tämä hihnapyörä, kun ei ole kunnon ulosvetäjää, eikä sinne taaksekaan oikein mahdu millään vääntämään.
Nyt viimeksi käytin kuormaliinaa, jolla vedätin hihnapyörää nätisti perän suuntaan, liina kiinni jonnekin taka-akselin luokse. Muutama napaus vastakkaiselle laidalle, hihnan löysäys, koneen pyöräytys välissä. Tuota kun toistaa tarpeeksi niin varmasti lähtee liikkeelle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Itsellä oli ongelmia ton hihnapyörän kanssa.
Ruiskuttelin aineita ja nypin käsin,ei auttanut, seuraavanapäivänä kävin ostaas ulosvetäjän, hioin sen et mahtuu paikalleen, laitoin paikalleen niin pyörä tipahti(en siis ehtinyt käyttää ulosvetäjää).
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: ihan pika kysymys tällei remontin keskellä..

Viesti Kirjoittaja A Bart »

VMTD kirjoitti:Keskipulttiin ei tarvitse puuttua, mikäli et alapyörää ole vaihtamassa. Neljän pultin kiristysmomentti on 24-26 Nm joten pitäisi normaalisti lähteä auki.
Tämä kiristysmomentti varmaan pätee 156 JTS:äänkin.

Vastaa Viestiin