156:n ylätukivarsi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kekki
Viestit: 68
Liittynyt: 08 Elo 2011, 20:59
Car(s): Alfa Romeo
159 1750 TBi
(Alfa Rosso)

Alfa Romeo
156 Sportwagon
1.8 T.S. Super
(Alfa Rosso)

Triumph Spitfire 1500

Ex:
Alfa Romeo
Giulietta Multiair
(Alfa Rosso)
Paikkakunta: Riihimäki

156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja Kekki »

Yritin aamulla vaihtaa 156:n ylätukivartta. En saanut kiinnityspulttia tarpeeksi ulos, että tukivarsi olisi irronnut. Lokasuoja tuli vastaan, vaikka irroitin iskarin yläpäästä kaikki neljä mutteria ja raudalla väänsin.
Pitänee siis purkaa lisää. Koiranluu ja joustintuen haarukka alhaalta irti, vai kuinka?
Eihän tuolla juostintuen haarukan kiinnityksessä (ympäröity kuvassa) ole epäkeskoa tms. joka vaikuttaisi pyöränkulmiin?
Ja kiitos dimmulle ryöväämästäni kuvasta!
Liitteet
iskari3.jpg
iskari3.jpg (254.66 KiB) Katsottu 3262 kertaa
Ei surkutella vaan tehdään.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja Finest »

Juuri niin. En ainakaan huomannut mitään epäkeskoa, suora pultti.
Jos koiranluu hapan/vanha (ei lähde auki), ottaisin varalle uuden.

Avatar
Kekki
Viestit: 68
Liittynyt: 08 Elo 2011, 20:59
Car(s): Alfa Romeo
159 1750 TBi
(Alfa Rosso)

Alfa Romeo
156 Sportwagon
1.8 T.S. Super
(Alfa Rosso)

Triumph Spitfire 1500

Ex:
Alfa Romeo
Giulietta Multiair
(Alfa Rosso)
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja Kekki »

Kiitos avusta!
Pultin päässä olevat viivat herättivät epäilyksen säädöstä.
Vetelen rasvan kanssa auki, josko pysyisi metalli ehjänä.
Ei surkutella vaan tehdään.

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja piesuli »

ite olen katkaissut tuon ylätukivarrenpultin ja hakenut uudet ja laittanut toisesta suunnasta paikalleen..

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Se ylätukivarren kiinnike mahtuu tulemaan sen iskari&jousikombinaation yli, se pitää pudottaa vaan mahdollisimman alas (eli koiranluu ja tuo alapultti pois).
VMP

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja palkus »

haarukan alapultti tai mikään muukaan ei tuolla vaikuta kulmiin. Kulmat muuttuu jos on säädetty väljille nivelille. Tuo haarukan alapultti tulisi kiristää vasta sitten, kun auto on alhaalla jottei kummipusla joudu liian koville.

Avatar
Kekki
Viestit: 68
Liittynyt: 08 Elo 2011, 20:59
Car(s): Alfa Romeo
159 1750 TBi
(Alfa Rosso)

Alfa Romeo
156 Sportwagon
1.8 T.S. Super
(Alfa Rosso)

Triumph Spitfire 1500

Ex:
Alfa Romeo
Giulietta Multiair
(Alfa Rosso)
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja Kekki »

Jo onnistui, kun malttoi purkaa. Kiitokset vinkeistä!
Ei surkutella vaan tehdään.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja Finest »

stoichiometric kirjoitti:haarukan alapultti tai mikään muukaan ei tuolla vaikuta kulmiin. Kulmat muuttuu jos on säädetty väljille nivelille. Tuo haarukan alapultti tulisi kiristää vasta sitten, kun auto on alhaalla jottei kummipusla joudu liian koville.
Tätä en ollutkaan ajatellut.

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Ryöväänpä tätä ketjua hieman. Onko siis ideoita etukoiranluun irrottamiseksi – ylemmästä nivelestä meni kuusiokolo pyöreäksi. Rälläkkä tietty auttaisi tuohon pulmaan, mutta seuraava ongelma onkin sitten alemman nivelen avaaminen. Se ei ainakaan eilen inahtanutkaan. Hölväsin sinne crc:tä, pitää kokeilla tänään uudelleen jos olisi parempi tuuri. Alempaan niveleen kun ei rälläkkä oikein mahdu.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Dremelillä itse leikoin irti... Mahtukos siihen kapeakärkiset lukkopihdit, joilla vois pitää pallon varresta suojakumen läpi kiinni, ikään kuin kuusiokolon avuksi?

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja toolman »

Jarsan kirjoitti:^Dremelillä itse leikoin irti... Mahtukos siihen kapeakärkiset lukkopihdit, joilla vois pitää pallon varresta suojakumen läpi kiinni, ikään kuin kuusiokolon avuksi?
Dremelillä voi koittaa vinguttaa, tai paineilmavinkulla. tai sitten rälläkällä, alemman mahtuu kyllä rälläköimään "väärältä" puolelta!

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Kiitos vinkeistä! Ei tullut dremel mieleen kun omasta hyllystä ei sitä löydy. Siis kipin kapin b-kauppaan tai m-kauppaan hakemaan joku halpa kopio!

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja Finest »

Rälläkällä katkaisee nivelen puolelta, kuten Toolman kirjoitti.
Mutterin halkaisijakin voisi tulla kyseseen.

Kiisseli
Viestit: 251
Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
Car(s): MB CLS
Paikkakunta: Kuopio

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja Kiisseli »

Itse käytin äskettäin miehekkään kokoisia siirtoleukapihtejä. Dremelin kopioita tosin saattaa saada halvemmalla.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Olen käyttänyt ihan rautasahanterää,
viehän se muutaman minuutit enemän aikaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Lainataas topicia hiukan.. tarttis tehdä ylätukivarren puslanvaihto, ja samalla vaihtaa sisempi vetarinkumi, joka tosin nyt ehjätty (oli halki sieltä ohuemmasta päästä, leikkasin sen ekan "muhvin" irti, ja laitoin putkiklemmarin seuraavaan muhvikohtaan, ja suojakumi täyteen molyrasvaa, hyvin tuntuisi toimivan noinkin vaikka suojakumi onkin hiukan kireämmällä kuin aiemmin ).

Saakos tuon vetarinkumin vaihdettua napaa purkamatta, irroittamalla tripodin vetarista? Vääränmerkkisessä tuo operaatio oli helppo tehdä noin päin, eikä tarvinnut pelätä että laakeri hajoaisi käsiin purkuvaiheessa.
Ylätukivarressa tuntui kohtalainen välys kun sitä retuuttelin talvirenkaita vaihtaessani, en tullut huomanneeksi oliko välys sen etu- vaiko takapuslassa. Motonet näyttää kaupittelevan etummaista, onko taaempia saatavilla jostain?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156:n ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Puslat on uskoakseni samanlaiset, siis etummainen ja takimmainen. Ei niitä silti kannata lähtee vaihtamaan, uusi varsi on sen verta edullinen.

Vastaa Viestiin