Alfa mottorit, 2300 Rio ja kaasari V6

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Alfa mottorit, 2300 Rio ja kaasari V6

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Löytyisiköhän täältä tietäjiä otsikon mukaisista alfoista.

Minua kiinnostaisi oikeestaan kaikki mahdollinen tieto.
Ilmeisesti näitä valmistettiin italian lisäksi brasiliassa? Oliko tuo brasilia versio merkittävästi erilainen, esim moottorin osalta?

Arefin puheenjohtaja oli siinä käsityksessä että 1900 brasilia versioita olisi suomessa 3 kpl. Ei kuitenkaan tuntenut omistajia.

-Harri-
Viimeksi muokannut Epezi, 21 Syys 2011, 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Nyt meinaat varmaan jotain muuta mallia. 1900Ti Super on alle 500kpl valmistettu erikoismalli 50-luvulta.
Brasiliassa on valmistettu mallia joita on suomessakin joitakin, moottorina näissä on "Rio" joka pohjautuu Alfan vanhaan rautalohko koneeseen.

edit; Italiassa näyttäisi olevan myynnissä Ti Super, hinta on auton kunnon ja harvinaisuuden huomioiden jopa yllättävän edullinen.
http://www.alfabb.com/bb/forums/1900-20 ... italy.html
Giulia Super -69

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mikä tämän brasiliassa valmistetun mallimerkintä sitten oikeen on?

Vähän epäilinkin tuota 1900ti superin ja brasilian yhteyttä, kun ei google oikeen antanut mitään faktaa.

https://picasaweb.google.com/1012785585 ... 0522178578
https://picasaweb.google.com/1012785585 ... 3302698658

Osaatko kuvista tunnistaa, onko kuvan moottorin nimenomaan se rio kone?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Pahus, kun en nyt millään saa sitä mieleeni. Suomessa olevat autot ovat tarinan mukaan muuttoautoja, jotka kulkeutuivat tänne metsäyhtiön leivissä olevien keikkamiesten mukana.

Joo, kyllä tuo on ilmiselvä Rio, hyvä tunnusmerkki on myös lohkon ulkopuolella edessä alhaalla sijaitseva öljypumppu.
Giulia Super -69

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-ro ... seals.html

Tuolta löytyi kanssa muutama kuva, ja kyllähän samanlaisesta koneesta on kyse.

Ottaisin mielelläni näiden kolmen suomessa olevan omistajan tietoja, jos joku vaan tietää. Tuommoinen moottori olisi nimittäin tyrkyllä. Ei kuitenkaan myynnissä kaikille halukkaille, vaan myyjä haluaa sen nimenomaan sitä tarvitsevalle.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Epezi kirjoitti:Mikä tämän brasiliassa valmistetun mallimerkintä sitten oikeen on?
http://en.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1bri ... de_Motores
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ Eli FNM lyhenteellä yleisemmin tunnetaan.

Tossa aika makoisan näköinen Furia FNM2150, jossa ton mallimerkinnän mukainen Alfan kone.

Kuva

FNM historiaa täälläkin: http://www.italiaspeed.com/2005/history ... /0501.html
Olisko täällä jotain tietoa: http://www.arcmg.com.br/ ?
Viimeksi muokannut Giallo Pozzuoli, 21 Syys 2011, 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuo wikipedian linkki kertoisi että kaikissa noissa malleissa on ollut 5-lovinen manuaali. Tän moottorin perässä on kuitenkin 4-lovinen :roll:

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tällaisesta autosta moottori on peräisin, kuvat löytyi tuolta Giallon linkin takaa; https://picasaweb.google.com/1010034900 ... Alcool1984#

Yksi noista Suomen Brassi-Alfoista oli myynnissä Nettiautossa viime vuonna, jotain keskustelua siitä taisi olla täälläkin (jossain)

Tuohon 4/5-vaihteiseen en sano mitään, wiki on kyllä ollut aiemminkin epätarkka. Rio pitäisi suht vähällä vaivalla istua myös alunperin 1900-koneella varustettujen vanhempien Alfojen konehuoneeseen. Uudemmista rautalohko oli muistaakseni ainakin Mattassa ja F12 pakussa.
Giulia Super -69

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Muistelen kanssa joskus kattelleeni nettiauton myynti-ilmoa. Nettiauton myytyjen hausta ei ikäväkyllä sitä enään löytynyt, ilmeisesti poistavat ilmoituksia vanhemmasta päästä.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Jep, luultavasti on kyse tuosta 2300 mallista. 1900 yhteys ilmenee wikin tekstistä:

The FNM Alfa Romeo 2300 was a Brazilian luxury sedan produced from 1974 to 1987. The general look of the new car was very similar to that of the Italian built Alfetta sedan, designed by Giuseppe Scarnati and first offered in Europe in 1972, although the Brazilian car was actually 41 centimetres (16 in) longer and 7 centimetres (2.8 in) wider than the Alfetta. Under the skin, the 2300 was based technically on the older Alfa Romeo 1900.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_2300


Jostain olin lukevinani myös, että brasialialaista 2300 mallia olisi tuotu joitain kappaleita eurooppaan, tarkemmin hollantiin. Olisko noissa voinut olla erilaiset vaihdelaatikot? Brasilian markkinoille oli tehty myös alkoholilla kulkevaa versiota.

Tuolla brasilian AR-sivustolla löytyy muuten manuaaleja noihin 2300:iin, lisäksi korjausmanuaaleja mm 145, 146, 164, 155(englanninkielinen) & 156 (se ranskalainen) pdf:nä. Suht mielenkiintoinen sivusto, kun ymmärtäis vaan portugalia.
http://www.alfaromeobr.com.br/manuais.php

edit. TI mallia tuon manuaalisivuston mukaan olisi valmistettu vuosina '84-'86, jos nyt oikein tulkitsen.
edit2. Värin meni, on valmistettu jo ainakin vuodesta '78
http://www.alfaromeobr.com.br/modelos.php
Viimeksi muokannut Giallo Pozzuoli, 21 Syys 2011, 23:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Manuais - Alfa Romeo Ti / Ti4 (1984 a 1986) 5 vaihdetta
Manual Alfa Romeo 2300 (1974 a 1977) 5 vaihdetta

vois tietysti olla joku 4 vaihteinenkin kun tuota 1900 mallia on tehty sekä 4 että 5 vaihteisena
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Muokkasin hieman otsikkoa nyt kun olen paremmin perille aiheesta.

Mites Alfa 6:sen kaasari V6, onko samaa konetta ollut missään muussa mallissa? Taisi jäädä aika lyhkäseksi tuon koneen tarina. Samaa myllyä taidettiin laitella myöhemmin ainakin 75:sen ruiskulla varustettuna?

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

http://chris.home.xs4all.nl/rio.html

Ton linkin takana on vähän infoa noista eurooppaan tuoduista 2300:sta.
Toisella sivulla hollantilaisen AR klubilehden skannattu juttu 2300 Riosta.
http://chris.home.xs4all.nl/evenmorerio.html

Vaihdelaatikkomysteeri ei selvinnyt. Voisko olla vaihdettu joskus 4-lovinen laatikko rikkoutumisen tms takia?

edit. Hollannissa myytävänä samanlainen 2300 "Rio" moottori

http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-ro ... ngine.html

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Epezi kirjoitti: Mites Alfa 6:sen kaasari V6, onko samaa konetta ollut missään muussa mallissa? Taisi jäädä aika lyhkäseksi tuon koneen tarina. Samaa myllyä taidettiin laitella myöhemmin ainakin 75:sen ruiskulla varustettuna?
Ei ainakaan yht'äkkiä muistu mieleen. Ruiskulla se oli ainakin mainitussa 75:ssa ja Gtv6:ssa. Itse asiassa tuollainen kuudella kaasarilla oleva Busso olisi aika hieno :)
Giulia Super -69

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Alfa 6 mallia tehtiin 2.0 V6, 2.5 V6 ja 2.5 5-syl.TD (VM) moottoreilla peräti 12288 kpl, seuraavaksi V6-koneet laitettiin GTV ja 90-malleihin Bosch L-Jetronicilla varustettuna, sanoo "All the Alfa Romeos" kirja. Koneen muuten suunnitteli herra nimeltä Orazio Satta!
Viimeksi muokannut seppo, 22 Syys 2011, 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Etelä-Afrikan markkinoita varten ilmeisesti tehtiin 500 kpl GTV6:sia dellorton kaasareilla homologointitarkoituksessa?
http://www.alfabb.com/bb/forums/milano- ... ur-v6.html

edit. Korjaus wikin mukaan tehtiin 200 kpl. The South African market also introduced the 3.0 L GTV-6, predating the international debut of the factory's 3.0 L engine in 1987. Approximately 200 were built in South Africa for racing homologation. To this day, the GTV-6 remains the quintessential Alfa Romeo for South Africans. http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Alfetta

Tän ketjun lopussa andrew.b näyttää kuvia tollaisesta gtv6 koneesta
http://www.alfagtv6.com/discus/messages ... 1050517466

Lisää aiheesta täällä:
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfetta ... hoods.html

6 dellortoa on aika erikoinen ratkaisu, on ainakin säätämistä.

Avatar
Satta
Viestit: 181
Liittynyt: 14 Touko 2011, 11:54
Paikkakunta: Castello di Tavastia

Viesti Kirjoittaja Satta »

Gasolina kirjoitti: Yksi noista Suomen Brassi-Alfoista oli myynnissä Nettiautossa viime vuonna, jotain keskustelua siitä taisi olla täälläkin (jossain)
Autorekisterikeskuksen mukaan (nyk. Trafi?) FNM 2300:a tuotiin Suomeen kolme kpl muistaakseni 1970-luvun lopulla. Ne tulivat luultavasti muuttoautoina Brasiliasta, jossa Pöyryn insinööritoimistolla oli iso haarakonttori/ tytäryhtiö. Syy Alfaan päätymiseen oli varmaankin siinä, että taxfree-auton kuljetus Euroopasta Brasiliaan ei ollut ihan ongelmatonta.

Ainakin yksi näistä on jäljellä, viimeksi kai myytävänä nettiautossa Turun suunnalla. Aikaisemmin se oli kiertänyt mm. forssalaisen Alfa-liikkeen kautta ja ollut näytillä Bella Italiassa vuosia sitten. Tässä autossa oli Alfan, eikä FNM:n keulamerkki. En tiedä, ovatko Suomeen tuodut autot olleet FNM 2300:sia vai "vientimallia" Alfan 2300 Rioa. Olisi mukavaa, jos jostain ilmestyisi joku alkuperäisistä omistajista. Hän voisi tarkemmin kertoa, miten näin eksoottisiin hankintoihin päädyttiin.

Kirjoitin aiemmin tästä (tuonne jonnekin), ja tässä saattaa olla jotain sen kanssa ristiriidassa. Koska tämä muutenkin on osin kuulopuhetta, korostan tässä taas kerran Maailman johtavan suomalaisen Isorivolta-asiantuntijan takia, etten siis väitä yhtään mitään. 8)
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"

Avatar
Satta
Viestit: 181
Liittynyt: 14 Touko 2011, 11:54
Paikkakunta: Castello di Tavastia

Viesti Kirjoittaja Satta »

seppo kirjoitti:....seuraavaksi V6-koneet laitettiin GTV ja 90-malleihin Bosch L-Jetronicilla varustettuna, sanoo "All the Alfa Romeos" kirja. Koneen muuten suunnitteli herra nimeltä Orazio Satta!
Öh...nämä asiat ovat aina vähän sellainen veteen piirretty viiva. Mutta kyllä V6:n osalta kunnia kuuluu Giuseppe Bussolle (toinen vas.)!

Giuseppe Busso (April 27, 1913 - January 3, 2006) was an Alfa Romeo and Ferrari technical designer. Born in Turin, he graduated as an industrial designer, and In 1937 began working for Fiat in its aviation engine department. In January 1939 he moved to Alfa Romeo where he worked under guidance of Orazio Satta Puliga. His main responsibility was racing car engines.

In 1946 he became technical director for Ferrari and took part in developing the Ferrari 125 Sport 1.5 L V12 engine. Busso was back at Alfa in 1948 and worked there until 1977. He was in charge of mechanical engineering for all of the Alfa Romeos. He took part in creation of the Alfa Romeo 1900, Giulietta, Giulia, 1750, 2000 and Alfetta. With the 1900, Busso introduced the 4 cylinders Alfa Romeo Twin Cam engine. Another creation of his was the Alfa Romeo V6 engine which was designed in the early 70s and introduced in the 1979 Alfa 6.

He died in Arese, Milan, just 3 days after the stop of the production of his V6 engine
Liitteet
busso.jpg
busso.jpg (12 KiB) Katsottu 3767 kertaa
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kyllä minäkin muistelen, että V6 oli Giuseppen käsialaa. Orazio Satta(kuvassa vasemmalla) oli muistaakseni Nord-moottorin luoja. Kuvassa oikealla on Autodeltan Carlo Chiti, mutta kuka on tuo kolmas vasemmalta?
Giulia Super -69

Avatar
Gasolina
Viestit: 4705
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Etelä-Afrikan markkinoita varten ilmeisesti tehtiin 500 kpl GTV6:sia dellorton kaasareilla homologointitarkoituksessa?
http://www.alfabb.com/bb/forums/milano- ... ur-v6.html

edit. Korjaus wikin mukaan tehtiin 200 kpl. The South African market also introduced the 3.0 L GTV-6, predating the international debut of the factory's 3.0 L engine in 1987. Approximately 200 were built in South Africa for racing homologation. To this day, the GTV-6 remains the quintessential Alfa Romeo for South Africans. http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Alfetta

Tän ketjun lopussa andrew.b näyttää kuvia tollaisesta gtv6 koneesta
http://www.alfagtv6.com/discus/messages ... 1050517466

Lisää aiheesta täällä:
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfetta ... hoods.html

6 dellortoa on aika erikoinen ratkaisu, on ainakin säätämistä.
Paljon mielenkiintoista asiaa!
Giulia Super -69

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Gasolina kirjoitti:Kyllä minäkin muistelen, että V6 oli Giuseppen käsialaa. Orazio Satta(kuvassa vasemmalla) oli muistaakseni Nord-moottorin luoja. Kuvassa oikealla on Autodeltan Carlo Chiti, mutta kuka on tuo kolmas vasemmalta?
Alfan pomo Luraghi
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Oncan piirtäneellä suunnittelijalla on tainnut olla -65 Mustangin kuva seinällä...

Kuva
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ Toi on kyllä skitsoin alfa :lol: Italialaiset konit amerikkalaisessa poniautossa.Todennäköisesti valmistusmäärä jäi vain kymmeneen yksilöön detroitilaisten lakimiesten pelosta.

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

^ Onneksi toi Onca nyt on kuitenkin huomattavasti poniautoa pienempi ja kevyempi. Paljonkohan noita sitten oikein valmistettiin? Nykyjään kuulema oikea harvinaisuus. Kori on ilmeisesti lasikuitua.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ Jostain noista em. linkeistä olin lukevinani että just tuo 10 kpl.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Jim Kartamalakisin tuore kirja The Alfa Romeo V6 engine high performance book on osin luettavissa google booksissa. 37 ekaa sivua on vapaasti selattavissa johon sisältyy kirjan V6:n historiaosuus. Oli hieman noita etelä-afrikan spesiaaleja myös sivuttu. Yllätys, että ne kehitettiin bemareita vastaan kilpailemaan :)

Uutta oli mulle että aika alkuvaiheessa jo Seitä varten V6:sta tehtiin 2-litrainen Italian verospesiaali. Luulin että GTV:n 2-litrainen turbo oli vasta eka verospesiaali.

Avatar
90
Viestit: 8049
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Onhan noita verospesiaaleja tehtailtu ainakin myös 90.stä ja 164.sta

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Muistelenko vallan väärin, vai oliko seiskfemman 1,8 turbokin alunperin tarkoitettu lähinnä Italian markkinoille 2.5-litraisen V6:n vaihtoehdoksi?

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ Niin tossa Kartamalisin kirjassakin sanotaan.

Vastaa Viestiin