156 jarruttaessa ratti tärisee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

156 jarruttaessa ratti tärisee

Viesti Kirjoittaja roude »

otsikossa pitkälti kaikki mitä osaan tästä kertoa. tärinä tuntuu ratissa ja sitä voimakkaammin mitä kovemmasta vauhdista jarruttaa, mutta jos jarrutan oikeen hellästi oli nopeus mikä tahansa ei tärinää juurikaan ole.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Jarrulevy soikea?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Samaa veikkaan, levy kiero.
Toisessa merkissä teki tuota n.6kk päästä ostosta tarvikelevyillä.
Brembon tekemä tarvike kestikin paremmin.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Viesti Kirjoittaja roude »

ei ainakaan päällepäin erota mutta pitääpä tutkia.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Ei sitä silmällä huomaakaan, mittakellolla kyllä. Pitäisin diagnoosia kuitenkin niin selvänä että vaihtoon vaan.

Mutta sanokaas että mitkä kaikki asiat vetää levyjä kieroon. Olisi tutkittavana yksi 211 korinen mersu johon on reilun vuoden aikana vaihdettu kolmet etulevyt kun on vetänyt kieroon. Ensimmäiset halpalevyt kesti noin 2000km, sen jälkeen vaihdetut zimmermanit menikin jo melkein 15tkm, viimesimmät zimmermanit kesti vähän reilu 1000km. Jarruista muuten ei ole ilmennyt mitään vikaa, ylikuumenemistakaan ei ole osista havaittu.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Voisko jarrut olla kuitenkin hiukan jumissa tai kupla nesteessä männässä? Meinaan, että jos satulassa on männät molemmin puolin niin toinen puoli työntäis hieman enemmän ja siten levy vääntyis tiukemmassa jarrutuksessa tai jos on liukuva satula ja toisella puolen vain mäntä/männät niin se liuku vähän jumittais.

Tai pyöränlaakerissa häikkää tai navassa heittoa?
MP

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuo jarrumäntä asia voisi olla mahdollista, männät on kyllä liikkunut nätisti paloja vaihdettaessa, mutta noita onkin joskus vaikea havaita.

Navan tai pyöränlaakerin heitto ei oikeen sovi kuvaan, kun toimii kuitenkin pitkän matkaa täysin moitteetta ja korjaantuu levyt vaihtamalla.

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kuuluuko roude mitään ylimääräisiä "jurraus-ääniä" kun käännät
kaarteeseen..? Meinaan että jos laakeri on sökö niin voipi jarruttaessa ravistaakin..
Mulla oli kerran laakeri niin tohjona että lopulta ei
jarrut meinanneet enää toimia, tosin ei se laakeri silloin äännellyt.. :roll:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Äkkiähän se on tutkittu, korjaamolle missä on jarrudynamometri, jos poljinta paikallaan pitäen siinä puolessa välissä mittarit menee ylös-alas, niin sittenhän levyt on kierot, kannataa kokeilla takalevyt, jotta näkee, ettei dynamometri tee heilumista
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Eipä tässä ole paljon arvailemista. 95% varmuudella kierot jarrulevyt edessä. Vaihtoon vaan.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
pikkis77
Viestit: 509
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Mulla oli sama homma, kovemmissa jarrutuksissa ravisti. korjaantui levyjen ja palojen vaihdolla. Levyt olivat kyllä kuluneet, oli iso kynsi ulkohehällä.

Avatar
Blackis
Viestit: 153
Liittynyt: 13 Heinä 2011, 22:11
Car(s): Alfa GTV 3.0 V6, ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Blackis »

Jakke kirjoitti:Eipä tässä ole paljon arvailemista. 95% varmuudella kierot jarrulevyt edessä. Vaihtoon vaan.
Jaa pitänee itsekin ruveta vaihtoa miettimään... oon meinaan huomannut, että juurikin kovassa vauhdissa kun jarruttaa niin aika etevästi se ravistaa. :/
loppu se liiman haistelu.
156 V6

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Epezi kirjoitti:^Ei sitä silmällä huomaakaan, mittakellolla kyllä. Pitäisin diagnoosia kuitenkin niin selvänä että vaihtoon vaan.

Mutta sanokaas että mitkä kaikki asiat vetää levyjä kieroon. Olisi tutkittavana yksi 211 korinen mersu johon on reilun vuoden aikana vaihdettu kolmet etulevyt kun on vetänyt kieroon. Ensimmäiset halpalevyt kesti noin 2000km, sen jälkeen vaihdetut zimmermanit menikin jo melkein 15tkm, viimesimmät zimmermanit kesti vähän reilu 1000km. Jarruista muuten ei ole ilmennyt mitään vikaa, ylikuumenemistakaan ei ole osista havaittu.
Levyt kuumaksi ja vesilätäkköön?
Saamaa mietin edellisen pirssin kanssa. Männät liikkuivat peukalolla ja liukutapit uudet. Laakerit kohtuullisen uudet (<vuosi). Kaikki kiinnitys pinnat putsattu.
Palojen liuku-urat putsattu. :?

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Moi,

satavarmasti vika löytyy jarrulevystä. Olen tässä kilpureiden kanssa jumpannut melkoisesti jarrujen kanssa ja 0,1 mm kierous riittää ravistamaan. Ei muuta kuin mittamaan heittokellolla. Toinen yleinen ongelma on jarrulevyn ns. lasittuminen, jossa joku kohta levystä tulee kovemmaksi, vaikka olisi suorakin. Silloin kitkakerroin vaihtelee jarrutettaessa ja seurauksena juuri nykimistä. Siihen ei auta edes sorvaus.

Jarrulevykaupoille mars, ne on kulutustavaraa.

Kilpureissa levyn menevät, kun tullaan punahehkuisilla levyillä ja pysähdytään paikalleen, silloin jarrupalojen kohta ei jäähdy, vaan vetää kieroon/lasittaa levyn. Saman tekee toki tavallisissa autoissa kuumaksi ajaminen ja sitten het paikalleen jättäminen.

YT,

Jussi

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Viesti Kirjoittaja roude »

silverine kirjoitti:Kuuluuko roude mitään ylimääräisiä "jurraus-ääniä" kun käännät
kaarteeseen..? Meinaan että jos laakeri on sökö niin voipi jarruttaessa ravistaakin..
Mulla oli kerran laakeri niin tohjona että lopulta ei
jarrut meinanneet enää toimia, tosin ei se laakeri silloin äännellyt.. :roll:
ei kyllä kuulu mtn ääniä. pitääpä alkaa metsästää jarrulevyjä, kävis toki ensin tarkistuttaa et ne on kans ne. mut mut, jos edestä esim. toinen on kiero niin pitääkö uusia sit molemmat levyt eteen vai? :crazyeyes:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

pitää uusia molemmat, näin ei tule jarruvoima eroja. myös palat kannataa aina uusia levyjen vaihdon yhteydessä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Viesti Kirjoittaja roude »

fuuuuck.. nyt loppuu kyllä rahat..

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

mallia ja ikää tietämättä:
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... ucts_id=85
ja
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... ucts_id=87

~135,- koko hoito jos noi edes osuu oikeaan malliin, kannataa tarkistaa, en usko että paljoa halvemmalla saa. ellei sitten moponet, jos haluaa lukea "Ei-jos-vaikka-kun" luetteloa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Viesti Kirjoittaja roude »

no joo ei toi niin paha ole :D thanks. auto oli tosiaa se 156 2.0TS -98

Vastaa Viestiin