147 polttimoiden vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ilu
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93

147 polttimoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja ilu »

Onkos kukaan onnistunut vaihtamaan 147:an apukuskin puoleista ajovalon polttimoa ilman, että on tarvinnut mitään purkaa pois ympäriltä? On nimittäin niin pieni se väli siinä umpion takana ettei kyllä käsi mahdu sinne millään.

Kyllähän sen sitten saisi vaihdettua jos paisuntasäiliön ottaisi irti, mutta jos jollakin on vähän helpompi tapa niin olisi kiva kuulla. :)

Avatar
guassimo
Viestit: 82
Liittynyt: 14 Kesä 2011, 07:07
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja guassimo »

Samaa funtsannut itsekkin. Parkkipolttimo pitäisi vaihtaa kun ei pala.

Omasta 147 tulee ilmastoinnin putket niin liki sitä umpion takana olevaa irroitettavaa luukkua, että jo sen irroittaminen on liki mahdottomuus, vaikka ruuvit saisikin auki, niin kuinka sen luukun saisi sieltä pois, ilman lokasuojan ja umpion irroittamista...? neuvoja todella kaivataan, jos joku on se tehnyt. En tiedä on eroa luukuissa ja umpion ulkomitoissa jos on xenonit tai halogeeni valot.

EDIT: Kuskin puolelta homma onnistui pienen vaivannäön ja vääntämisen jälkeen jopa kohtuullisin tuskan huudoin vain vajaassa puolessatoistatunnissa.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Kyllä minä ainakin olen saanut vaihdettua molemmille puolille lyhkäset ja parkit irrottammatta umpiota tai mitään muutakaan. Uskon puutetta. Se luukku auki ja rassaamaan. kyllä se luukku sieltä ilmastoinnin putkien takaa tulee ja ne putkethan vähän antaa myöten. Ei tuohon viittä minuuttia enempää saa aikaa tuhrattua.

Jiiällä
Viestit: 166
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jiiällä »

Ihmettelin kanssa ensin että mikä tästä niin vaikeaa tekee, itse vaihdellu kanssa polttimoita molemmin puolin "muutamassa minuutissa" mutta sitten tuli mieleen että onko tuossa faceliftissä jotenkin ahtaammat paikat ja erilaiset suojakannet umpioiden takana kuin ykköskoppasessa?

Itsellä ei ainakaan mitään ruuveja ole tarvinnut availla, metallilenksut vaan auki ja hivutella kansi pois. Hantin puolella tosiaan joutuu vähän kumiletkua työntämään syrjään ja muutenkin saa olla kirurgin kädet että mahtuu äheltämään mutta huomattavasti helpompaa kuin esim. Stilossa missä joutu kuskin puolella avaamaan sisälokarin ja vaihtamaan polttimon sitä kautta :roll:
 

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Onnistuin kyllä faceliftiinkin vaihtamaan hantin puolelle. Mutta Selespeed malliin ei kyllä onnistunut kuskin puolelle vaihto, vaan Deltassa irrottivat kolaripuolella puskurin ja lampun. Kesti noin 30 minuuttia vaihto.

Itte yritin ensin noin tunnin perinteisesti ja Deltan korjaamopuoli saman verran. Sitte siirrettiin kolaripuolelle homma.

Eihän noissa liikaa tilaa oo ja peili on hyvä apuväline.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Jiiällä kirjoitti:Itsellä ei ainakaan mitään ruuveja ole tarvinnut availla, metallilenksut vaan auki ja hivutella kansi pois. Hantin puolella tosiaan joutuu vähän kumiletkua työntämään syrjään ja muutenkin saa olla kirurgin kädet että mahtuu äheltämään mutta huomattavasti helpompaa kuin esim. Stilossa missä joutu kuskin puolella avaamaan sisälokarin ja vaihtamaan polttimon sitä kautta :roll:
Saa sen kuskinpuolen sisälokarin kanssakin laitettua:

Itse selälleen käyden ja kaveri ohjeistaa kannen kautta, mihin suuntaan liikutat handua. Eli sieltä jostain alakautta sai käden umpion taakse ja tilaakin oli, ei vaan ite nähnyt mitään kun käsi oli tiellä, siksi yläkautta tähystävä on hyvä olla olemassa. Aikaa meni lähinnä siihen, kun piti päätellä tarkoittiko esim. "vasemmalle" ylä- vai alakautta vasenta.

Avatar
ilu
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93

Viesti Kirjoittaja ilu »

Jiiällä kirjoitti:onko tuossa faceliftissä jotenkin ahtaammat paikat ja erilaiset suojakannet umpioiden takana kuin ykköskoppasessa?

Itsellä ei ainakaan mitään ruuveja ole tarvinnut availla, metallilenksut vaan auki ja hivutella kansi pois.
Ei tuossa faceliftissäkään tarvitse muuta kun ottaa se kuminen suojakansi pois liitin irti ja metallilenkit auki.
Jalamari kirjoitti:Kyllä minä ainakin olen saanut vaihdettua molemmille puolille lyhkäset ja parkit irrottammatta umpiota tai mitään muutakaan. Uskon puutetta. Se luukku auki ja rassaamaan. kyllä se luukku sieltä ilmastoinnin putkien takaa tulee ja ne putkethan vähän antaa myöten. Ei tuohon viittä minuuttia enempää saa aikaa tuhrattua.
Tuli tuossa ähellettyä, mutta kyllä se niin ahdas paikka on kun siinä on kumiletkua, paisuntasäiliötä sun muuta roinaa edessä, ettei sinne kättä meinaa saada millään.

Väkisin survomalla sai käden lopulta menemään, mutta sitten on sormet niin kasassa ja solmussa ettei oikein mitään pysty siellä tekemään. Liitinkin on sen verran tiukassa, että siitä pitäisi saada kunnon ote jotta saisi vedettyä sen irti.

Joten on tuo paisuntasäiliö ilmeisesti kuitenkin irroteltava pois tieltä. :?

Avatar
ilu
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93

Viesti Kirjoittaja ilu »

Jalamari kirjoitti:Kyllä minä ainakin olen saanut vaihdettua molemmille puolille lyhkäset ja parkit irrottammatta umpiota tai mitään muutakaan. Uskon puutetta.
Pitää nyt palailla tähän aiheeseen, kun sain sen polttimon lopultakin vaihdettua sinne apukuskin puolelle.

Jalamari oli ihan oikeassa. Se oli vaan uskon puutetta.

Se paisuntasäiliön lehtku on vaan ronskisti vedettävä syrjään, niin on kädellä vähän enemmän tilaa. Ja pienellä peilillä on todella kätevä tosiaan peilailla sitä umpiota etukäteen, niin tietää mitä tekee.

Käsihän siinä vähän iskua ottaa, kun on teräviä kulmia ja ahtaat paikat, mutta eipä siinä muuta.

Jatkossa hoituu varmasti tuokin nopeammin kun tietää mitä ja miten tekee. 8)

Sambuca
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Kesä 2011, 00:59

Re: 147 polttimoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sambuca »

Tuntus olevan valokuviot 147 -03 alfassa pielessä. Tuo lampun asennus on vain hiukan epäselvä että tuleeko se H7 polttimon kannan leikkaus kohta jossa "väkänen" ylös vai alas päin :oops: ? Haulla löysin että 156 malleissa tulisi ainakin ylöspäin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 147 polttimoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jos se valokuvio on nyt lähinna pallo, kuin 'horisontti', niin nyt se on ainakin väärin päin, eli irti ja toisinpäin takaisin :mrgreen:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Sambuca
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Kesä 2011, 00:59

Re: 147 polttimoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sambuca »

Löysin netistä tonkimalla tälläisen kuvan Polttimon vaihdosta. Eli väkänen tulee ylöspäin.
Liitteet
147 H7 polttimon vaihto
147 H7 polttimon vaihto
bulb.png (217.99 KiB) Katsottu 5090 kertaa

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: 147 polttimoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Vastaisen varalle vinkkinä, että kannattaa hommata pienehkö tai jopa pieni peili, jonka saa väänneltyä vaikka mihin kulmaan. Sellaisella vilkaisut irrotusvaiheessa säästävät monelta pohdinnalta kasatessa.
Toinen vinkki pitänee yleensä paikkansa, väkänen ylöspäin.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Rasa
Viestit: 72
Liittynyt: 06 Syys 2012, 23:14
Car(s): 159 SW 1750 TBi
Ex. 147 2.0 T.S.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 147 polttimoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Rasa »

Noniin, meni neitsyys tässäkin asiassa eli ekaa kertaa vaihdettu polttimot Alfaan.
Repsikan puolelta lähes mahdoton operaatio ilman peiliä, kynälamppua ja jotain sopivaa työkalua, mutta onnistuihan se lopulta melkein tunnin sokkona räpeltämisen jälkeen. Mulla siis toi FL, en tiedä onko alkuperäisessä helpompi.

Lähivaloina on nyt Philipsin X-treme vision H7:t, ja täytyy kyllä sanoa, että ovat ihan huippupolttimot, eroa entiseen on kuin yöllä ja päivällä. Eivät siis pelkästään näytä kirkkaamilta vaan myös valokeilassa on ihan silminnähtävä ero. Olen tyytyväinen vaikka maksoivatkin Teboililla melkein kolmekymppiä kappale.

Avatar
Guenevere
Viestit: 670
Liittynyt: 28 Maalis 2012, 23:06
Car(s): MiTo 2009
Exät:
166 2.0 V6 Turbo 2000
155 2.0 8V 1995 ja
147 2.0 T.S 2007
Paikkakunta: Tervakoski

Re: 147 polttimoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Guenevere »

Voi tsiisus...mun pitäis kanssa vaihdattaa. En taida uskaltaa alkaa ite räpeltämään. Saa ehdottaa sopivia paikkoja pk-seudulla.
Never regret anything that made you smile.

Avatar
Hillhouse
Viestit: 367
Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 147 polttimoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Hillhouse »

Pariin kertaan tullut vaihdettua seka ajovalot etta parkit molemmille puolille - vittumaista hommaa tosiaan. Varsinkin repsika puoli on hankala vaihdettava, mutta olen onnistunut siina irroittamatta mitaan. Selka, ranteet ja sormet on kylla kovilla. Peilia ja lamppua olen kayttanyt parkkien vaihtamisen yhteydessa.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: 147 polttimoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Pele »

Face Liftin lamppujen vaihdoista en tiedä,mutta taloudessamme vuodesta 2004 olleeseen "vanhempaan malliin" on tullut kerran jos toisenkin vaihdeltua niin ajovalo kuin parkkilamppujakin.
Tähän ei ainakaan ole mikään ongelma vaihtaa.
Riippuu tietysti toki monesta tekijästä,kuten jos kädet on kokoluokkaa Manu, tai reppua senverran että konehuone jää jo valmiiksi puolenmetrin päähän. :lol:

Rasa
Viestit: 72
Liittynyt: 06 Syys 2012, 23:14
Car(s): 159 SW 1750 TBi
Ex. 147 2.0 T.S.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 147 polttimoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Rasa »

Guenevere kirjoitti:Voi tsiisus...mun pitäis kanssa vaihdattaa. En taida uskaltaa alkaa ite räpeltämään. Saa ehdottaa sopivia paikkoja pk-seudulla.
AK:lla Konalassa on muistaakseni pikahuolto jonne voi mennä ilman ajanvarausta. En tiedä onko DA:lla enää tällaista pikahuoltoa. Hinnoista en osaa sanoa, mutta luulisi ettei tuollainen vartin homma voi maksaa paria kymppiä enempää.

Kehotan kuitenkin yrittämään räpeltämään itse. Jatkossa menee varmasti helpommin kun on vähän parempi käsitys siitä mitä on tekemässä, ja ainahan voi olla tilanteita, joissa lamppu on pakko vaihtaa tien päällä. Ei tuo mitenkään mahdoton homma ole (mutta kieltämättä sieltä v-mäisemmästä päästä kun vertaa muihin autoihin, joihin on itse vaihtanut tuikut).

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: 147 polttimoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Rasa kirjoitti:
Guenevere kirjoitti:Voi tsiisus...mun pitäis kanssa vaihdattaa. En taida uskaltaa alkaa ite räpeltämään. Saa ehdottaa sopivia paikkoja pk-seudulla.
AK:lla Konalassa on muistaakseni pikahuolto jonne voi mennä ilman ajanvarausta. En tiedä onko DA:lla enää tällaista pikahuoltoa. Hinnoista en osaa sanoa, mutta luulisi ettei tuollainen vartin homma voi maksaa paria kymppiä enempää.

Kehotan kuitenkin yrittämään räpeltämään itse. Jatkossa menee varmasti helpommin kun on vähän parempi käsitys siitä mitä on tekemässä, ja ainahan voi olla tilanteita, joissa lamppu on pakko vaihtaa tien päällä. Ei tuo mitenkään mahdoton homma ole (mutta kieltämättä sieltä v-mäisemmästä päästä kun vertaa muihin autoihin, joihin on itse vaihtanut tuikut).

Kyllä näistä Alffan polttimon vaihdoista on työkaluja selvinnyt, toisin kuin audissa...

Vastaa Viestiin