156 ja poikittaistangon vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Zimbo
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 19:15
Car(s): Alfa Romeo 156 Sedan 2.0TS BluCosmoMet 1999
Paikkakunta: Ruovesi

156 ja poikittaistangon vaihto

Viesti Kirjoittaja Zimbo »

Moro... Pitäisi takimmainen poikittaistanko takaa vaihtaa. Onko täällä kokemuksia? Periaatteessa kaksi mutteria auki ja pitkä pultti läpi etummaisenkin tangon helan läpi, ja tässä se mietintö syntyykin, onnistuuko/onko onnistunut yhden vaihto, vai meneekö vaihtoon molemmat väkisin? Ajatuksena helppo, entä käytäntö? Onko pitänyt se pulttikin vaihtaa? Jne? Jne?
Taide ei vanhene.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuli vaihdettua taaempi poikittainen tukivarsi pari kuukautta sitten.

Hommana se oli juurikin niin simppeli kuin kuvailit. Meni kutakuinkin seuraavanlaisesti: Auto nosturille, rengas pois, mutterit auki ja pitkä pultti molemmista tukivarsista läpi. Uusi tukivarsi tupaan, mutterit kiinni ja rengas paikalleen. Aikaa meni ehkä vartti. Työkaluina nosturi, pulttipyssy ja momenttiavain. Olin toki puhdistanut jengat messinkiharjalla valmiiksi ja ruikkinut CRC:tä muttereihin parina päivänä ennen operaatiota.

Tämähän ei tarkoita, etteikö ongelmia voisi tulla, mutta jos hyvin käy niin todella helppo juttu. :)

Avatar
Zimbo
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 19:15
Car(s): Alfa Romeo 156 Sedan 2.0TS BluCosmoMet 1999
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja Zimbo »

Jarsan kirjoitti:Olin toki puhdistanut jengat messinkiharjalla valmiiksi ja ruikkinut CRC:tä muttereihin parina päivänä ennen operaatiota.
Parissakin paikassa tänään puhelimitse neuvottiin, että nuo pultit on mahdollista saada tuhottua jos on malttamaton. Kiitos, huojentavaa tietoa :)

Apropoo: Sekö tosiaankin on vain läpi se pultti, ettei siinä ole jenkoja satulaan, vaan pelkästään siihen etummaisen tangon jälkeen tulevaan mutteriin? Kun sen avaa niin se pultti liukuu vapaasti pois satulasta?
Taide ei vanhene.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

No, vapaasti liukuminen on nyt aika suhteellinen käsite, mutta kyllä se sieltä vasara avusteisesti pitäisi tulla. Omasta se pultti lähti kyllä todella kivuttomasti. Olin suorastaan järkyttynyt homman helppoudesta. Arvottiinkin siinä, että varmaan auto putoaa lopuksi nosturilta katolleen, kun eihän se näin helppoa ole edes elokuvissa. :D

Ei siis ole jenkoja satulaan tai ei ainakaan omassani ollut.

Avatar
Zimbo
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 19:15
Car(s): Alfa Romeo 156 Sedan 2.0TS BluCosmoMet 1999
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja Zimbo »

Jarsan kirjoitti:Arvottiinkin siinä, että varmaan auto putoaa lopuksi nosturilta katolleen, kun eihän se näin helppoa ole edes elokuvissa. :D
:lol: Näinhän se on. Menen viikonloppuna kaverin pajalle tuon vaihdon tekemään. Hän kokeneena fatalistina neuvoi, ettei se pultti hajoa, jos siihen viereen tuo uuden varalle. Jos ei ole varapulttia, vanha menee paskaksi :) Uskon kyllä että se kaikessa rauhassa sieltä irtoaa. Kiitos vielä.
Taide ei vanhene.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Vapaasti liukuminen on erittäin suhteellinen käsite. Ei nimittäin liikahtanut viimeksi tuota hommaa suorittaessa pultti yhtään mihinkään, ei sitten millään. Kaasuvehkeilläkin sai antaa lämpöä oikein urakalla, ennen kuin pultti liikahti mihinkään.
Luonnollisesti sen jälkeen saikin vaihtaa kaikki tukivarret...

Avatar
Zimbo
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 19:15
Car(s): Alfa Romeo 156 Sedan 2.0TS BluCosmoMet 1999
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja Zimbo »

hjpp kirjoitti:Kaasuvehkeilläkin sai antaa lämpöä oikein urakalla, ennen kuin pultti liikahti mihinkään.
Tänään vaihdettiin, ja viimeisenpäälle tiukassa oli. Mutta kätevä laite tässä hommassa - liuotuksen lisäksi - on paineilmataltta, jonka päässä pyöreä levy jossa pieni syvennys. Sillä tuupataan pulttia ja melkein auki kierrettyä mutteria etupuolelta, pikkuhiljaa lähtee jatkuvan ruosteenirrottajan ruiskimisen avulla. Välillä lekaa pultin takapäässä olevaan suorakaiteen muotoiseen kantaan - josta vääntämällä se pultti yleensä katkeaa. Se olikin hyvä huomata, että se takapään kanta houkuttelee laittamaan siihen jonkun miesten työkalun, jolla sen pultin katkaisee helposti. Siihen kannattaa kajauttaa vasaralla, pikkuhiljaa se sieltä irtoaa. Auttaa myös se harjaaminen, menee litkut paremmin irrottamaan - ja se vapaassa tilassa näkyvä pultin osa siinä satulan korvakkeiden välissä on ruosteesta pullea, kannattaa raapia ruosteet pois, kun ne alkaa sitten kanittamaan kun pultti lähtee liikkeelle. Kaikkea oppii kun näkee. Nyt ei pelota enää yhtään :lol: MUTTA :evil: luulin että takaa kuuluva kohina lähtee pois, vaan eipä lähtenytkään, tuo raivostuttava, laakerin jurnutusta muistuttava ääni, jonka lähdettä en löydä, vaikka laakeri on vaihdettu viikko sitten jne... prkl.
Taide ei vanhene.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Laakeria epäilin itsekin ja ostinkin varalle, mutta äänilähde olikin rengas.
Talvirenkailla ja nykyisillä leveämillä kesärenkaillakaan sitä ei kuulu.

Avatar
Zimbo
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 19:15
Car(s): Alfa Romeo 156 Sedan 2.0TS BluCosmoMet 1999
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja Zimbo »

Finest kirjoitti:^Laakeria epäilin itsekin ja ostinkin varalle, mutta äänilähde olikin rengas.
Talvirenkailla ja nykyisillä leveämillä kesärenkaillakaan sitä ei kuulu.
Käännän vauhdissa oikealle, ja ääni lakkaa, tulee takaa vasemmalta... Uudet renkaat vaihdoin juuri, mikä siinä renkaassa oli - vai muuten vaan piti ääntä? Nimittäin, jotenkin se siltä kuulostaa nyt kun sanoit.

Ja siitähän selviää kun vaihdan renkaan päikseen etummaisen kanssa?
Taide ei vanhene.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Zimbo kirjoitti:
Finest kirjoitti:^Laakeria epäilin itsekin ja ostinkin varalle, mutta äänilähde olikin rengas.
Talvirenkailla ja nykyisillä leveämillä kesärenkaillakaan sitä ei kuulu.
Käännän vauhdissa oikealle, ja ääni lakkaa, tulee takaa vasemmalta... Uudet renkaat vaihdoin juuri, mikä siinä renkaassa oli - vai muuten vaan piti ääntä? Nimittäin, jotenkin se siltä kuulostaa nyt kun sanoit.

Ja siitähän selviää kun vaihdan renkaan päikseen etummaisen kanssa?
Itse kuvittelin sen tulevan takavasemmalta, tasainen jumina.
Tienpinta vaikutti ääneen. Kyljessä luki muistaakseni North American All Season. Kuvittelisin vastaavan jotain saksan kitkoja tms.

Kaikki 4 samanlaisia, en muista vaihdoinko edes paikkaa. Takaa ääni kulkeutuu ehkä helpommin sisälle. Silmämääräisesti ei vikaa näkynyt.

Edit: Syksyllä massasin reilusti rengaskotelot. Piti laittaa Motonetissä myytävä Silencer tms. nimistä massaakin mutta jäi tekemättä.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Finest kirjoitti:Kyljessä luki muistaakseni North American All Season. Kuvittelisin vasta
Tuo teksti löytyy aika monenlaisesta kumista. Karkeista maasturin /SUVin renkaista, saksan kitkoista, Nokialaisten viimeisimmästä huippukitkasta jne. Sitä löytyykö nastarenkaista tuo merkintä en ole ihan varma. Niitä kuin ei taida saada myydä juurikaan pohjoismaiden ulkopuolella missään. Taitaapi tuo teksti olla vaatimus siihen että USA:ssa voi rengasta kaupitella kelpaaaan kokovuoden renkaaksi.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Zimbo kirjoitti:MUTTA :evil: luulin että takaa kuuluva kohina lähtee pois, vaan eipä lähtenytkään, tuo raivostuttava, laakerin jurnutusta muistuttava ääni, jonka lähdettä en löydä, vaikka laakeri on vaihdettu viikko sitten jne... prkl.
Saattaa olla tyhmä ajatus, mutta ootko tarkastanut, ettei ottais rengas sisälokariin kiinni?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Zimbo
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 19:15
Car(s): Alfa Romeo 156 Sedan 2.0TS BluCosmoMet 1999
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja Zimbo »

Jakke kirjoitti: Saattaa olla tyhmä ajatus, mutta ootko tarkastanut, ettei ottais rengas sisälokariin kiinni?
Ei ollut tyhmä ajatus, vasen sisälokasuoja sen verran keskiosastaan irti, että ilmavirta painoi 60km/h jälkeen renkaaseen kiinni, oli jo reikä lokarissa. Paikallaan tosiaan pari senttiä irti pyörästä. Nyt kuitenkin molemmat takalaakerit vaihdettu, lokarit kiinnitetty ja jessus että on hiljainen auto. Kiitos :)
Taide ei vanhene.

Avatar
pasinoffi
Viestit: 149
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 12:09
Car(s): 164 TS-89
164 TS-94
Giulietta TC-82
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja pasinoffi »

Muistakaahan hoitaa suuntaukset noiden varsien vaihon jälkeen! Jos se varsi on vain heitetty sinne ja kulmat mättää voi sekin saada pyörän humisemaan
.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: 156 ja poikittaistangon vaihto

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Jostain luin, että vartin homma vaihtaa... Lähdin apparik puolelle vaihtamaan molempia kello 23 eilen siinä toivossa , että olen 00 kotona. Kotona olin aamukuudelta, oli etummaisen tangon pultti hieman kiinni. Eli rasvaa ruikkimaan ennen vaihtoa hyvissä ajoin!
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Vastaa Viestiin