147:n moniurahihnan vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
rafael
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 21:16
Paikkakunta: Vantaa

147:n moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja rafael »

Hyvät ystävät,

Koneesta alkoi kuulua vinkumista ja ulinaa, joten kurvasin huollon pihaan. Moniurahihnan kiristysrullahan se siellä ilmoitteli pahasta olostaan. Auto on huollon pihassa, samoin huoltokirja, joten muistaako kukaan, kuuluuko moniurahihna 147:ssa jakopäänhihnan kanssa samaan aikaan vaihdettaviin? Autolla on ajettu 75t ja hihna vaihdettu ajallaan 60t:ssa, joten sillä kyselen, kuuluuko vaihto ja varaosa takuun piiriin vai ei.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Äkkiseltään väittäsin, että moniurahihna vaihdetaan 120tkm välein.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Autodata sanoo myös 120tkm vaihtoväliksi.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Huoltokirja sanoo, että vaihdetaan samaan aikaan nokkahihnan kanssa (60 tkm / 3v). Lisäksi on merkitty tarkastus 40 tkm, 120 tkm (!?) ja 160 tkm kohdalle. Tuo on siis vähän ristiriidassa itsensä kanssa, koska 120 tkm olisi sekä tarkastus että vaihto. Mutta apulaitehihnan kiristysrullasta ei mainita mitään, eikä se liene kovin särkyväistä sorttia. Ainakin tuossa mun 156 tessussa on alkuperäinen kohta pari satkua ajettu rulla paikallaan.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Eihän siellä nyt ahdista joku muu, kuin kiristin. Laturi, ilmastointi? Vai onko remmi selkeästi löysällä? Aika kestäviä nuo kiristimet kyllä taitaa olla. tuskin on moneenkaan noita vaihdettu. 147ssa nyt alko kitisemään kiristimen rullan laakeri, mutta itse kiristin toimii.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ulinalta kuulostavan äänen voi myös aiheuttaa kiristimen akselipultti, jos se on ruosteessa. Vai kaiketi se on tessuissakin mahdollista? JTDm koneissa näin ainakin voi käydä.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Heiluukos se siellä niin paljon moottorin käydessä? Mun mielestä tessussa tuo kiristin on niin kireellä, että ei se siellä juurikaan liiku.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Apulaitehihna kestää kyllä, ja jos ei kestä katkeaa. Sitten voi uusia viimeistään :)

Mutta jos laakerit alkaa pykimään ilmastoinnissa tai laturissa voi olla että hihna alkaa vinkumaan ennenaikojaan. Joka tapauksessa - seuraa tilannetta päivä tai pari. Voi toki olla että kiristinkin alkaa olla valmista - epäilen tosin...

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jalamari kirjoitti:Heiluukos se siellä niin paljon moottorin käydessä? Mun mielestä tessussa tuo kiristin on niin kireellä, että ei se siellä juurikaan liiku.
Onhan se kyllä näissä tessuissa todella kireällä, mutta eipä se toisaalta paljoa liiku dieselissäkään. Kuitenkin sen verran, että saa tarvittaessa aikaiseksi infernaalisen mekkalan. :lol: Tai näin ainakin erään foorumilaisen JTDm koneessa.

Omassa oli vastaava ulina ja se poistui kun irroitin kiristimen ja laitoin takaisin. Tosin samalla käytin myös ohjainrullan irti, joten aivan takuuseen en voi mennä oliko kummassa syy. Tuon tarkastaminenhan on sinäsä helppoa ja itsetehtynä ilmaistakin, joten kannattaa ehkä ainakin tarkastaa?

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

nääääh, kaada vähän pepsiä päällle, kyllä se siitä :)

rafael
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 21:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rafael »

Kiitos avusta!

Kyseessä on jommankumman rullan kiinnitys, joka vinkuu, eli akselipultissa on jotain häikkää. Hihna siis on ok. Kuitenkin pitäisi vaihtaa koko setti, varaosan hinta on 250€. Perjantaina on vaihtoaika, taidan käydä jonkinlaisen neuvottelun hinnasta. Ulina ja rohina on sellaista, että päät kääntyy parkkipaikalla, eikä kyseessä taida olla pelkkä ihailu :)

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 147:n moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tästä olikin näköjään ketju. :oops:
147:ssa pientä kahnausääntä kuultavissa, voisiko olla kiristimen tai ohjurin laakeri vai mikä näistä ekana hajoaa?
120tkm huollossa toukokuussa moniurahihna vaihdettu.

Vaihto-ohjeet ensikertalaiselle, onko kiristimessä kierteet väärinpäin?

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 147:n moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eikö kukaan osaa neuvoa tuota kiristimen ja ohjurin vaihtoa?

Skodisti
Viestit: 102
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: 147:n moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

Mä vaihdoin kiristimen kokonaisena uuteen, kun alkoi remmi kitisemään ja pyrkimään pois paikoiltaan. Myös laturin laakeri piti kahinaa/sirinää ja sen vaihdoin vajaan vuoden päästä. Kilometrejä tuossa vaiheessa oli noin 150 000. Joissain oli kyllä vääränkätinen kierre. Ainakin muistan, että meinas usko loppua, jos ei olekkaan. Olikohan korjaus-cd:llä tuosta mitään huomautusta.
Edit: En löytäny mitään huomautusta. Jokatapauksessa hihna löysätään vääntämällä kiristimen rullan kiinnityspultista. Ohjurin ja kiristinrullan kierteiden suunnasta en voi varmuudella sanoa mitään.

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 147:n moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jmi »

Itsellä on paperinen korjausmanuaali ja siinäkin vaan neuvotaan löysäämään kiristin kääntämällä vastapäivään, mutta kiristimen ja ohjurin irroittamisesta ei ole muuta mainintaa kuin avaa pultti.

Jostain luin foorumilla, että jokin oli "väärällä kierteellä", en vaan löydä sitä keskustelua enää.

Hihna näyttäisi hieman liikkuvan sivuttaissuunnassa eli eiköhän siellä jotain häikkää jossain laakerissa ole.
Joku kun saisi vaan varmistettua tuon kierreasian niin ei tarvisi ihmetellä sitä sitten enää vaihtaessa.

sledgehammer
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS

Re: 147:n moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja sledgehammer »

Ei siellä mitään vääränkätisiä kierteitä ainakaan eilen ollut, kun kasailin jakopään jälkeen tuon moniurahihnan paikoilleen. Pitkävartinen 13mm lenkki tai kiinto on kyllä paikallaan hihnaa asennettaessa. Kiristin on oikeasti mallia jäykkä. Ohjurirullan vaihtoon tarvitsee 15mm piippuavaimen tai sitten sellaisen varresta ulospäin työntyvän lenkin. Räikkä ei mahdu koneen ja runkoaisan väliin, eikä pulttia saa auki tavallisella lenkillä. Muuten tuossa ei mitään ihmeempää ole.

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 147:n moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jmi »

sledgehammer kirjoitti:Ei siellä mitään vääränkätisiä kierteitä ainakaan eilen ollut, kun kasailin jakopään jälkeen tuon moniurahihnan paikoilleen. Pitkävartinen 13mm lenkki tai kiinto on kyllä paikallaan hihnaa asennettaessa. Kiristin on oikeasti mallia jäykkä. Ohjurirullan vaihtoon tarvitsee 15mm piippuavaimen tai sitten sellaisen varresta ulospäin työntyvän lenkin. Räikkä ei mahdu koneen ja runkoaisan väliin, eikä pulttia saa auki tavallisella lenkillä. Muuten tuossa ei mitään ihmeempää ole.
Kiitos!
Eli 15mm löysätään kiristin ja 13mm irtoaa itse kiristin ja 15mm irtoaa ohjuri?

sledgehammer
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja sledgehammer »

Ei, vaan pitkällä 13mm lenkillä väännetään kiristin löysälle, sitä en muista, millä tuo itse kiristin oli kiinni. Tais sekin olla 13mm... Ylin ohjurirulla on 15mm.

Mä jouduin paskartelemaan kasan "erikoistyökaluja" jakopääremppaa varten. Alla pidennetty lenkki ja 15mm avain, joka syntyi risasta bilteman vääntimestä. Tasapainoakselin kiristintä varten piti tehdä vielä väännin, kun ei räikkä mahtunut sinnekään... Lisäksi sen kiristintyökalu piti lyhentää, kun oli liian pitkällä varrella.
Kuva
Viimeksi muokannut sledgehammer, 14 Loka 2014, 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: 147:n moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja a-m »

Ja jos on yhtään samanlainen konetila kuin 156:ssa, niin koneen etummainen tukipultti auki ja konetta alaspäin kääntämällä mahtu ainakin 3/8" tuumaisella räikällä kääntämään ohjurirullan pultin auki.

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: 147:n moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kiristimen rulla on vasenkätisellä kierteellä olevalla pultilla kiinni, eli ei vaikuta mihinkään.
VMP

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 147:n moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jmi »

Kiitoksia, tänään sitten itse tutkimaan!

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 147:n moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jmi »

15mm löysensin kiristäjää ja otin hihnan pois. Ääni tulee moniurahihnasta ja ohjurissa hieman klappia eli vika taisi löytyä. Nyt osat tilauksessa ja loppuviikosta paikalleen.
Ohjurille on kyllä ihan hyvin tilaa ainakin tässä 1.6:ssa eli ihan normaalilla kiintoavaimella auki.

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 147:n moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jmi »

Pikkutessu taas hiljainen, kiristin tai ohjuri oli viallinen. Tilaa on hyvin eli räikällä tai normaalilla kiintoavaimella ohjuri ja kiristin pois.

Vastaa Viestiin