Pitkä käynnistys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Pitkä käynnistys

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Taasen pientä probleemaa 164:ssä. Autoa saa sahata käyntiin 5-10 sekkaa, jonka jälkeen käynnistyy tai sitten tyhjäkäynti jää 500 kierrokseen ja sammuu. Useimmiten käynnistyy toisella, mutta joskus vasta viidennellä. Sahatessa moottori ei edes yritä käynnistyä. Jos sammutan moottorin ja käynnistän sen muutaman minuutin sisällä, niin käynnistyy normaalisti. Jos auto on seissyt yli 2 tuntia, jää yleensä käyntiin pitkän sahauksen jälkeen. Jos käynnistys tehdään alle tunnin sisällä sammutuksessa, tarvitaan useita käynnistyskertoja.

Lisäksi tehot ei ole tallella. Kun kaasun pistää pohjaan, auto empii ja kiihtyy hieman ja taas empii. On kuin tervassa ajaisi. Pistin putelin polttoainejärjestelmän putsausainetta ja 50 km:n ajon jälkeen tilanne parani 50 %. Kaikki tehot ei kuitenkaan ole tallella. Käynnistykseen se ei ole vaikuttanut.

Ai niin, kun vaihdoin bensansuodattimen, niin ei meinannut saada pirssiä käyntiin lainkaan. Sitten kun se viimein lähti, alkoi kierrokset muutaman minuutin jälkeen hyytyä vaikka kuinka polki kaasua. Sitten se sammui ja kovan työn jälkeen käynnistyi uudelleen. Ensimmäisten 20 km:n aikana ei meinannut pysähdysten jälkeen päästä eteenpäin, kun auto ei kulkenut vaikka kierroksia oli.

Onkohan vika suuttimissa vai tuleeko muuta mieleen?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Suuttimien lisäksi mieleen tulisi äkkiseltään viimeisiään vetelevä bensapumppu ja/tai pumpun ja takaiskuventtiilin välisen letkun vuoto. Yhtä kaikki, sinuna mittauttaisin ensimmäiseksi bensanpaineet.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Juu, ajan olen varannut ensi viikon perjantaiksi jolloin tsekataan myös moottori testerillä. 1993 ja uudemmissa 164:sissa se onnistuu. Viikko aikaa mittauksiin, joten kyselen tässä pienen potutuksen alla mahdollisia ideoita.

Ookkona jo myynyt 164:n?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

2TS kirjoitti:Ookkona jo myynyt 164:n?
Juu, kaupat tehtiin sunnuntaina. Mielestäni ihan kohtuulliseen hintaan, eikä autoa tarvinnut edes ilmoitella missään. Vielä ei ole ikävä tullut...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Nysse sitten hyyty kesken matkan eikä käynnistynyt.
Hinurilla Delta-Autoon ja diagnoosina bensapumpun hajoaminen.
Ei tule paineita.

Nyt kun jatko selviäisi paremmin. Eihän tossa ole ollut kummosempia vikoja kuin ohjaustehostimen pumppu, takalasin lämmitin, kaiuttimen johtokorjaus ja paremman varashälyttimen asennus (alkup. ei toiminut). Nää vaan kun on muutaman kuukauden sisään, niin... No, onhan auto lähes 10-vuotias.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Uusi bensapumppu asennettu ja auto kulkee paremmin kuin koskaan :-D
Lisäksi se käynnistyykin ;)
Elikkä ei enää mitään edellämainittuja ongelmia.

Vastaa Viestiin