156v6 -01 epätasainen tyhjäkäynti
Valvoja: Moderators
156v6 -01 epätasainen tyhjäkäynti
Kaverin autossa käyntihäiriö johon ei vielä ainakaan ole löytynyt lääkettä (156 v6 -01 CF3).
Tein tähän jakopäärempan pari viikkoa sitten, ennen remppaa huomasin että kytkimen/laatikon suunnalta kuuluu tyhjäkäynnillä pientä ääntä joka voisi olla vaikka painelaakeri, mutta kytkinremppa hiljattain tehty. Ääni lakkaa kun painaa kytkimen pohjaan (tämä tuskin liittyy varsinaiseen ongelmaan käynnin kanssa). Samoin löytyi vikakoodi p1314 (Misfire Rate Catalyst Damage Fault - Bank 2)
Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä melko korkealle , ilmiö on tuttu mm. omasta autosta, mutta flektit käynnistyy tässä todella myöhään, voiskohan lämpötila-anturi olla rikki?
Remppa tehtiin(myös vesipumppu/ uudet tulpat, orggis NGK), jako oli ollut aivan kohdillaan aiemmin. Vettä/öljyä oli 1-2-3 -tulpankoloissa.
Sen jälkeen ilmestyi seuraavaa oiretta, myös kone lämpimänä:
-tyhjäkäynti ehkä aavistuksen korkealla mittarin mukaan(en vielä tsekannut testerillä)
-epätasainen tyhjäkäynti, ravistaa pikkasen, en edes itse huomannut, mutta omistaja huomasi
-vikakoodit, jotka uusivat nollauksen jälkeen ajoittain:
P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0301 Cylinder 1 Misfire Detected
P0302 Cylinder 2 Misfire Detected
P0303 Cylinder 3 Misfire Detected
Viitaisi vähän siihen että olen sössinyt jaon perseelleen, ja se pitää tsekata ellei muuta selitystä ole, mutta jotenkin en usko siihen, ainakaan vielä.
Ecu / kaasuläppä resetit tehtiin, ei vaikutusta.
Mitäs raati sanoo seuraavista:
-ILMI (miksi sitten koodit vaan toisessa lohkossa?)
-Joku Lambdoista?
-Joku kontaktihäiriö, Lambda/ecun liittimet tms?
-oma veikkaus:____
Oikeasta arvauksesta pullakaljat
Tein tähän jakopäärempan pari viikkoa sitten, ennen remppaa huomasin että kytkimen/laatikon suunnalta kuuluu tyhjäkäynnillä pientä ääntä joka voisi olla vaikka painelaakeri, mutta kytkinremppa hiljattain tehty. Ääni lakkaa kun painaa kytkimen pohjaan (tämä tuskin liittyy varsinaiseen ongelmaan käynnin kanssa). Samoin löytyi vikakoodi p1314 (Misfire Rate Catalyst Damage Fault - Bank 2)
Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä melko korkealle , ilmiö on tuttu mm. omasta autosta, mutta flektit käynnistyy tässä todella myöhään, voiskohan lämpötila-anturi olla rikki?
Remppa tehtiin(myös vesipumppu/ uudet tulpat, orggis NGK), jako oli ollut aivan kohdillaan aiemmin. Vettä/öljyä oli 1-2-3 -tulpankoloissa.
Sen jälkeen ilmestyi seuraavaa oiretta, myös kone lämpimänä:
-tyhjäkäynti ehkä aavistuksen korkealla mittarin mukaan(en vielä tsekannut testerillä)
-epätasainen tyhjäkäynti, ravistaa pikkasen, en edes itse huomannut, mutta omistaja huomasi
-vikakoodit, jotka uusivat nollauksen jälkeen ajoittain:
P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0301 Cylinder 1 Misfire Detected
P0302 Cylinder 2 Misfire Detected
P0303 Cylinder 3 Misfire Detected
Viitaisi vähän siihen että olen sössinyt jaon perseelleen, ja se pitää tsekata ellei muuta selitystä ole, mutta jotenkin en usko siihen, ainakaan vielä.
Ecu / kaasuläppä resetit tehtiin, ei vaikutusta.
Mitäs raati sanoo seuraavista:
-ILMI (miksi sitten koodit vaan toisessa lohkossa?)
-Joku Lambdoista?
-Joku kontaktihäiriö, Lambda/ecun liittimet tms?
-oma veikkaus:____
Oikeasta arvauksesta pullakaljat
- SP
- Viestit: 958
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
jako
Kyllä tuo siltä vaikuttaa että jako ei ole ihan kohdallaan, oireet on tuttuja ja sytytyspuolen vikakooditkin häipyy kun jako on oikein
Vaikka käytössä olisi lukkopalat niin nokkapyörät on syytä aina kopauttaa irti akseleista niin voi varmistua että jako on tarkasti siellä missä pitääkin
Vaikka käytössä olisi lukkopalat niin nokkapyörät on syytä aina kopauttaa irti akseleista niin voi varmistua että jako on tarkasti siellä missä pitääkin
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...
Re: jako
Tottakai ne aina otetaan aina irti, muutenhan hihna ei asetu välttämättä tasaisesti kireelle joka välistä.SP kirjoitti:Kyllä tuo siltä vaikuttaa että jako ei ole ihan kohdallaan, oireet on tuttuja ja sytytyspuolen vikakooditkin häipyy kun jako on oikein
Vaikka käytössä olisi lukkopalat niin nokkapyörät on syytä aina kopauttaa irti akseleista niin voi varmistua että jako on tarkasti siellä missä pitääkin
Ajattelin ainakin ottaa tuon jeesusteipin imuputkesta pois ja kattoo muuttaako se mitään, ja verrata diagilla lambdojen lukemia toiseen autoon.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Jäähdytinneste pysyy samalla tasolla, eikä öljyäkään karkaa? kannen tiiviste?
Etenkin jos toi p1314 vikakoodi oli jo ennen remppaa, niin siellä on saatannut jo olla alkavaa vikaa ja nyt joku laukaisi vian tai sitten vaan on tosi huono tuuri.
Etenkin jos toi p1314 vikakoodi oli jo ennen remppaa, niin siellä on saatannut jo olla alkavaa vikaa ja nyt joku laukaisi vian tai sitten vaan on tosi huono tuuri.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Kannentiiviste kävi mullakin mielessä, mutta en keksinyt loogista selitystä miksi se katkoisi sytytystä?DaViega kirjoitti:Jäähdytinneste pysyy samalla tasolla, eikä öljyäkään karkaa? kannen tiiviste?
Etenkin jos toi p1314 vikakoodi oli jo ennen remppaa, niin siellä on saatannut jo olla alkavaa vikaa ja nyt joku laukaisi vian tai sitten vaan on tosi huono tuuri.
En myöskään edelleenkään ymmärrä miksi perseellään oleva venttiilijako heittäisi koodeja sytytyskatkoista? Miten se sen kipunan mittaa? Paineanturia siellä ei ole, joten eiköhän se ihan jännitteen muutoksista (ensiö/toisio??)sen katso?
Vika P1314 ME3.1 (156 2.5 EOBD) järjestelmässä on epätasaisen tien tunnistus. Alfassa ei kuitenkaan ole tätä tunnistinta, vaan epätasaisuus tunnistetaan ABS-ohjainlaitteen kautta CAN-väylän välityksellä. Moottorin ecu voi näin erottaa epätasaisesta tiestä johtuvan ajomomenttivaihtelun palamishäiriöiden aiheuttamasta vaihtelusta. Samaa CAN-väylää pitkin lähetetään myös auton nopeustieto moottorin ohjainlaitteelle. Eli, tarkasta tuleeko nopeustieto moottorin eculle, jos ei on väylässä katkos (liitinvika), joka todennäköisesti aiheuttaa ko. ongelman.
seppo kirjoitti:Vika P1314 ME3.1 (156 2.5 EOBD) järjestelmässä on epätasaisen tien tunnistus. Alfassa ei kuitenkaan ole tätä tunnistinta, vaan epätasaisuus tunnistetaan ABS-ohjainlaitteen kautta CAN-väylän välityksellä. Moottorin ecu voi näin erottaa epätasaisesta tiestä johtuvan ajomomenttivaihtelun palamishäiriöiden aiheuttamasta vaihtelusta. Samaa CAN-väylää pitkin lähetetään myös auton nopeustieto moottorin ohjainlaitteelle. Eli, tarkasta tuleeko nopeustieto moottorin eculle, jos ei on väylässä katkos (liitinvika), joka todennäköisesti aiheuttaa ko. ongelman.
Aikamoinen systeemi.
No tuo p1314 ei siis ole pompannut esiin sen jälkeen kun se ennen remppaa nollattiin.
Osaatko Seppo ottaa kantaa tähän väittämään:
En myöskään edelleenkään ymmärrä miksi perseellään oleva venttiilijako heittäisi koodeja sytytyskatkoista? Miten se sen kipunan mittaa? Paineanturia siellä ei ole, joten eiköhän se ihan jännitteen muutoksista (ensiö/toisio??)sen katso?
OBD-diagnostiikka seuraa k-akselin kiihtyvyyttä ja peilaa tietoa sytytysvuorossa olevaan sylinteriin. Jos kiintyvyys jonkin työtahdissa olevan sylinterin kohdalla laskee, on palotapahtumassa ongelma siinä sylinterissä. Suutinvika kaikissa 1-lohkon sylintereissä on aika epätodennäköistä, samoin että pielessä oleva jako aiheuttaisi sen 1-2-3 sylintereille, mielummin sytytysjärjestyksen mukaan, mutta silloin moottori ei todennäköisesti enää pystyisi käymään. Samoin synkronointivika n-akselin ja k-akselin välillä tulisi vikana!
Tuo ongelma jotenkin tuntuu liittyvän tuohon epätasaisen tien tunnistukseen koska koodi siitä oli esillä, siitä kun on kaksi eri vaihtoehtoakin, "accelerator for misfire" ja "damaged roadbed", riippuen auton järjestelmästä. No, se on vain arvailua, tutkimalla nopeustieto on helppo aloittaa
Muuten Bank1 on aina lohko jossa on 1-sylinteri.
Tuo ongelma jotenkin tuntuu liittyvän tuohon epätasaisen tien tunnistukseen koska koodi siitä oli esillä, siitä kun on kaksi eri vaihtoehtoakin, "accelerator for misfire" ja "damaged roadbed", riippuen auton järjestelmästä. No, se on vain arvailua, tutkimalla nopeustieto on helppo aloittaa
Muuten Bank1 on aina lohko jossa on 1-sylinteri.
Kiitos hyvästä selvityksestä Seppo, tässä vielä vähän mieleen tulevaan tajunnanvirtaa aiheesta:seppo kirjoitti:OBD-diagnostiikka seuraa k-akselin kiihtyvyyttä ja peilaa tietoa sytytysvuorossa olevaan sylinteriin. Jos kiintyvyys jonkin työtahdissa olevan sylinterin kohdalla laskee, on palotapahtumassa ongelma siinä sylinterissä. Suutinvika kaikissa 1-lohkon sylintereissä on aika epätodennäköistä, samoin että pielessä oleva jako aiheuttaisi sen 1-2-3 sylintereille, mielummin sytytysjärjestyksen mukaan, mutta silloin moottori ei todennäköisesti enää pystyisi käymään. Samoin synkronointivika n-akselin ja k-akselin välillä tulisi vikana!
Tuo ongelma jotenkin tuntuu liittyvän tuohon epätasaisen tien tunnistukseen koska koodi siitä oli esillä, siitä kun on kaksi eri vaihtoehtoakin, "accelerator for misfire" ja "damaged roadbed", riippuen auton järjestelmästä. No, se on vain arvailua, tutkimalla nopeustieto on helppo aloittaa
Muuten Bank1 on aina lohko jossa on 1-sylinteri.
-suutin/puola/tulppa ei voi tosiaan olla rikki kolmesta saman lohkon pytystä
-p1314 oli tosiaan "accelerator for misfire" ks. kuva ja se koski BANK 2:sta kun taas nämä p301,p302,p303 BANK 1 !!!?
-Eikös jako pielessä 1-lohkossa nimenomaan voisi vaikuttaa kiihtyvyyteen 1-2-3? Ja jos se olisi imunokka, ei n-aks vs. k-akseli koodia synny koska anturi on pakonokalla?
-tää nyt menee jo vähän jo scifin puolelle, mutta entä jos toisen lohkon katti on tukossa? voisiko tehdä sytytyskatkot samaan lohkoon tai jopa siihen toiseen vetämällä seokset aivan metsään?
No jos tutkii sitä nopeustietoa, mutta miten? Löytysköhän alfadiagin listasta tuota parametria, pitää tutkia.
- Liitteet
-
- p1314.JPG (66.14 KiB) Katsottu 3933 kertaa
No siinähän se on kerrottu, epätasaisen tien "tunnistusanturin" tieto ei ole uskottava, osin englanniksi osin italiaksi? Sulta löytyy 156 korjaamoromppu, josta selviää liittimen sijainnit, yksi väliliitin D5 on jossain rintapellin lähellä abs-ecun ja johtosarjan välissä.
Auton nopeustieto on parametreissä, sillä sen väylän kunnon voi tarkistaa.
Auton nopeustieto on parametreissä, sillä sen väylän kunnon voi tarkistaa.
Ainakin nyt näyttäis siltä että vika löytyi:
Lohko 1 pakonokka aavistuksen jäljessä, lukkopalassa on juurikin tuon verran "pelivaraa" eli pala meni kyllä paikallalleen, mutta nokka mahtuu pyörimään pala paikallaankin vähän. Tyhjäkäynti tasaantui säädön jälkeen, ennen tätä säätöä ei muistissa ollut mitään vikakoodeja, eli näköjään pieni heitto ei välttämättä edes heitä aina noita vikakoodeja sytytyskatkoista (ihan vaan tiedoksi jos joku joskus tutkiskelee samanlaista ongelmaa)
Kaikenlaisia asentajia sitä on liikkeellä
Lohko 1 pakonokka aavistuksen jäljessä, lukkopalassa on juurikin tuon verran "pelivaraa" eli pala meni kyllä paikallalleen, mutta nokka mahtuu pyörimään pala paikallaankin vähän. Tyhjäkäynti tasaantui säädön jälkeen, ennen tätä säätöä ei muistissa ollut mitään vikakoodeja, eli näköjään pieni heitto ei välttämättä edes heitä aina noita vikakoodeja sytytyskatkoista (ihan vaan tiedoksi jos joku joskus tutkiskelee samanlaista ongelmaa)
Kaikenlaisia asentajia sitä on liikkeellä