164:en Lämmöt?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

164:en Lämmöt?

Viesti Kirjoittaja Ese »

Olisin ollut etenkin v6 koneellisten 164:en lämmöistä kiinnostunut, että minkä laisia lukemia teillä on Esim Matka/Kaupunki ajossa ja tyhjäkäynti lämmöt talvisin sekä tietty kesälämpöjä. Itse olen vähän seuraillut että ne on minun mielestä aika korkeatkin etenkin kesäisin kaupunki ajossa ja tyhjäkäynnillä. Mutta että mikä se on näiden sellainen astelukema missä kannattaisi jo miettiä mahdollisia vikoja?
Ese vaan

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Itseleni on 164 V6 12v. Matkaajossa riipumatta vauhdista on 82 astetta ja kaupungissa säästä riipumatta 90-100 celsiutta.
Nothing beats cubic inch

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Onkos termostaatti vaihdettu milloin? Vanhemmiten laiskistuvat. Vaihdoin muutama vuosi sitten 166:een termarin. Ei se ennenkään kovin huonosti toiminut, mutta selvästi ajonopeus jne vaikuttivat lämpötilaan. Nyt uudella tarmarilla lämpö joköttää karvan alle 90 asteen käytännössä aina. Termarin vaihto tosin tuskin auttaa siihen jos lämmöt tuppaa olemaan liian korkealla. Enemmänkin estää lämpötilojen tippumisen normaalista alaspäin.

Korkeisiin lämpötiloihin taas saattaa olla syynä tukossa oleva syyläri. Esim. hiukan vuotava syyläri kerää pölyä ja muuta moskaa itseensä ja muurautuu itsekseen umpeen. Tämä johtaa siihen että esim. kaupunkiajossa lämmöt tuppaavat pomppaamaan kun syylärin jäähdytyskyky on pienentynyt alkuperäisestä.

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ese »

Jaahas taas taisi tulla hyviä vastauksia kysymyksiin, elikkäs taidanpa aloittaa siitä termarin vaihdosta ikä ei tiedossa. Tosiaan sitä matka ajon lämpöjä aina kironnu ku tippuu nii alas että tuntuu että jäätyy koko koppero. :lol: Sitten kaupunki ajossa/seisonnassa vois kojelaualla paistaa munia, no ei nyt ihan muuta melkein. Täytyy zekata se syylärin puhtaus tosin itse nyt tässä muistelisin että se on aika puhadas ja kaiken lisäks sit aika siisti kuntoinen ikäisekseen. Flekti on ollu vähän kysymys merkki aina ku se toimii niin pätkitäen että mistähän se mahtaa johtua. Puhaltelee todella lyhyen ajan, mutta tiuhaan tahtiin. olen ohittanu sen vastuksen eli nappasin pois sen välisätä, et nyt pyörii aina täysillä. Et onko se pätkittäinen puhaltelu ongelma vai normaalia? Nooh täytyy sit katella et oisko se syyläri sisältä päin tukossa? Tosin ei ne munkaan lämmöt nyt ole ollu ku siinä 90-100astetta mut joskus kun lämmöt on vaikka siellä 100korvilla ni sit ku lähtee liikkeelle ni tulee näitä yli sadan piikkéjä että onko niistä sitten haitaa vai kuuluuko tämän koneen käydä näin kuumana? Kun se termarinkin max lämpö tila millon se ilmeisesti on selällään on se 97astetta. Noh ennen kesää nyt ainakin sen termarin vaihdan ni kahtoo mihin päin se menee?
Ese vaan

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ei kuulu koneen käydä missään vaiheessa yli 100, mutta kannattaa myös tarkistaa todellinen lämpö, kun se 17v vanha mittari/anturi tuskin on tarkka.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Tiige
Viestit: 2847
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

En tiedä miten Q4:ssä on, mutta vanhemmissa on anturi syylärissä alhaalla joka käynnistää flektin vähän ennen 90 astetta. Mittaristo näyttää silloin jo jotain 100 asteen lukemia. Mittarin anturi lienee kannessa, missä lämpö voi helposti olla tuon(syylärin alareunassa huomattavasti vähemmän) ennen kuin flekti käynnistyy. Ei sinänsä vaarallista vaikka vähän yli 100 asteen kävisi. Onhan se paineistettu järjestelmä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ese »

Juuh.
Ese vaan

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Mulla aina kesät talvet 90-95 astetta, oli sitten motari tai kaupunkiajoa. Termari vaihdettu parisen vuotta sitten. Syylarikin uusittu matkan varrella.

Oli eka talvi kun bussolla ajoin, yllätys oli kuinka nopeasti se lämpes ja alkoi tuottamaan lämmintä myös kabiiniin verrattuna vaikka ts kuusnepaan.
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Omassa on siinä karvan päälle 80, kaupungissa vähän reilusti. Tällä hetkellä tosin mittari näyttää ihan omiaan ja ylilämmön valo vilkuttelee kun ulkona on pakkasta :roll:
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Omassa Q4:ssa viimekesänä kone rempattu, jäähdytysjärjestemä huuhdeltu, vesipumppu ja termari vaihdettu. Lämmöt maantieajossa 85 ja kaupunkiajossa ja paikallaan 90-100 astetta kelistä riippumatta. Ihan normaalia.

Q4:ssa on kaksi tehokasta flektiä, jotka pystyy varsinkin täysillä pyöriessään jäähdyttämään syylärin muutamassa sekunnissa niin viileäksi, että anturi pysäyttää ne.

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ese »

No sepä se, kun itsekkin kattellu esim vara osa tarjonnasta ni q4:seen myydään sitä tupla flekti kehikkoa. Jota mun q4:ses ei jostain syystä ole. Joten ajattelin että kun siitä kukaan muu ei ole maininnu ni että se olisi tälläinen ns vara osa flektikehikko. Jopa ohjekirja ja korjaus opas ei tunne tätä tupla flekti juttua. Että yks iso flekti siel keulil on. Juu no täytyy sit varmaan vähän syynäillä että mitä ne lämmöt tarkkaan ottaen on. Millähän olisi hyvä mittailla niitä? Että saisi todellisempaa lukemaa kuin mitä se oma hehto viisari näyttää ja mistä se sit kannattAIS mittailla? Vai unohanko koko homman ja oottelen että ku geisiiri ilmestyy keulille ni vois viedä huoltoon. :lol:
Ese vaan

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Harvoin ne lämpöongelmat flektin tehoon liittyy. Yleisemmin kyse on syylärin huonosta kunnosta tai tukkeutuneisuudesta. Jos flekti pyörii lyhyitä puhauksia, niin kyllähän ne lämmöt sitten pysyy flektin termostaatin asettamissa tavoitearvoissa. Koneen lämpötila ei pitäisi myöskään tuntua kabiinissa kesälläkään oikein mitenkään. Jos ilmaläpät sulkee lämmityskennon ilmankierron, ei lämpöä siitty kabiiniin, muuta kuin silloin kun sitä pyydetään.

Edit: Ja tietenkin se flektin termostaatti voi olla vääristynyt sekin.
Kimmo

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ese »

Nonii nappasin täs yhen kuvan ni osaisko joku täsmentää että mitä tuo mittari asteissa nyt näyttää ja onko se liikaa?

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

eiköhän tuo näytä aikalailla 100C ja mielestäni on liikaa.. tokihan vanhassa autossa saattaa näyttää väärinkin mutta jos ei niin kipinkapin termari tai/ja flektin anturi vaihtoon..

PS: multa löytyy uusia alkuperäisiä termareita.. :wink:

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ese »

No näin minäkin vähän mietin, joten tänään jo kerkesin tilata uudet anturit ja termarin. Mutta kiitos tarjouksesta, jos tulee osien kaa ongelmia ni täytyypi muistaa kääntyä sun puoleen. :-D varmaan jos antureilla ja termarilla ei rupee putoo ni tutkittava sitä syylärin sisäistä kuntoo ku ulkoo se on aika priima ja sit teitty vesipumppu on yks että jos on väljehtyny ni eihän se reppana jaksa linetä kierrättää. :-D Tosin onko kellään sitä värkkiä millä voi mittailla sen paineen siitä siliön suulta että vois tarkistaa sen pumpun kunnon. :roll: Ku näytti olevan aika mukavan hintainen se uusi pumppu. :mrgreen:
Ese vaan

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jos kone kuumee liikaa vaikka syyläri ei ole silloin reilusti kuuma (jolloin flektin pitäisi siis pyöriä), niin vain siinä tapauksessa kannattaa epäillä veden kiertoa, johtuu se sitten termostaatista tai vesipumpusta. Jos syyläri on kuuma ja flekti huutaa ja kone kuumenee liikaa, niin silloin syyläri ei jäähdytä tarpeeksi. Yksinkertaista vai mitä :)
Kimmo

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ese »

Juu, entiedä johtuko tekstin sävystä vai väsymyksestä mutta mä kyl repesin täs ihan tyystin. Aijai täytyy varmaan lähtee nukkuu. Ni jos tuo asia näyttäs vähän selvemälle huomenna. :-D
Ese vaan

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mittarin näyttämä näyttäisi 96 astetta Celsiusta.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Juu, 96 °C tuo on. Paksut numerottomat viivat ovat 80 ja 100 °C.

Jos termari toimii:
Lämpötila nousee liikaa moottoritiellä, on syylari varmaan entinen.
Lämpötila nousee liikaa kaupungissa, syylarin tuulettimen toinen puhallusnopeus on ehkä rikki (syylarin vastuspakka vioittunut).

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ese »

Juu ok, tanks tarkennuksesta. Vähän mietinkin tossa että kun ei se ole vielä koskaan sitä lämpöjen varotus valoa polttanut, mikä syttyy 115* asteessa ni ei se vielä kovin pahoja lämpöjä ole voinnut pitää. Mutta tosiaan kyllähän tuo vähän niinkun siinä rajalla on jo että pitäs saada viileämmäks. Noh mutta viisaampia ollaan ku saan ne anturit ja termarin vaihdettua, ni kahtoo sit jatko toimen piteitä. Onko muuten kellään tietoa että onko muiden sata 164 ilmastoinnin jäähdytys kenno siinä syylärin edessä ni miten lähellä sitä syyläriä, kun omassa se näyttää olevan aika siinä liimautuneena kiinni ni ei hirveesti varmaan paranna ilman kiertoa, että pitäskö sitä vähän ottaa irti siitä? Vai antaako olla omalla paikallaan, omilla kiinikkeillään?
Ese vaan

jnpk
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Tammi 2011, 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jnpk »

Itselläni alhvassa taas vähän semmoista että ei meinaa lämmöt oikein nousta millään. etenkään talvella eivät nousseet matka-ajossa oikein edes 70, eli kabiini pysyi melko koleana :D. Lienee termostaatin vaihto edessä ja voisi myös lämmityslaitteen kennonkin tutkia. jossain täällä näin kuvia vahvasti tukkeutuneesta lämmityslaitteen kennosta; ei kuulemma oikein lämpöä antanut sisälle.

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

^Voihan se kenno olla myös tukossa, mutta jos koneen lämmöt ei nouse, kannattaa alottaa siitä termostaatin vaihdosta (on helpompi hommakin kaiketi)
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ese »

Juu elikkäs nyt tässä tuli vaihdettua se termos taatti, flektin anturi ja lämpömittarin anturi. Niin Lämpö otettaessa hyttiin lämmöt roikkuu siinä 90 tuntumassa. Ilman lmmön ottoa roikkuu siinä 90 ja 95 välissä. Että matka ajossa lämpöjen putoaminen tuonne alle 80 korjaantu. Sekä tuo tyhjä käynti lämpö pysyy 90-95 vaikka vähän kiesiäkin antaa niin ei yli 95 nouse. Mutta onko se edelleen liikaa vai onko se ok? :lol:
Ese vaan

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

No sehän on bueno, ei muuta kun radalle enskuussa ;)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ese »

Ok :lol:
Ese vaan

Vastaa Viestiin