Ajatuksia ja kysymyksiä 1750 TBi koneesta

Alfoista

Valvoja: Moderators

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

einari kirjoitti:
Jurin kirjoitti: Ajotietokoneen näyttämä 2l/100km kulutus moottorijarrutuksen aikana on myös hämmentävä ominaisuus. Tätä kyllä jo ihmettelin edellisen 156 2.0 JTS:n kanssa.
Se kahden litran kulutus taitaa olla yleisitalialainen käytäntö. Mulla oli ennen stilo ja se näytti myös sitä 2l/100 km. Ei auttanut vaikka oli alamäki, myötätuuli ja aurinkokin paistoi takaapäin.
Eikös tämä ollut joku juttu ettei tule kunnollista moottorijarrutusta, johtuen näistä kaikista ajonvakautus yms jutuista.
Tämä oli muistaakseni ominaisuus joka esti moottorijarrutuksessa etupyörien luistamisen liukkaalla.
Ihmiset kun eivät enää osaa ajaa omaa autoaan. :silly:
Eli syöttö ei katkea kokonaan moottorijarrutuksessa.
Näin luin oman stileton ohjekirjasta.

Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia ja kysymyksiä 1750 TBi koneesta

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Mulla on nyt reilun puoli vuotta ollut Racechip Pro2 käytössä ja olen kyllä oikein tyytyväinen. Välillä kun kehtaa tankata Shellin Nitroa niin kummasti hymyilyttää liikkuminen auton kanssa. Etenkin liikkeelle lähdöt on sulavampia, onhan siinä turboviivettä edelleen, mutta ei ollenkaan niin paljon kuin vakiona. 250 € panostus ei ollut kummoinen ja kannatti. Putkisto vakiona, paitsi takapöntöt Novitecin. Ääntä muuttavat mutta eipä niistä muuta iloa ole :lol:

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ajatuksia ja kysymyksiä 1750 TBi koneesta

Viesti Kirjoittaja Savo »

Anthon kirjoitti:Mulla on nyt reilun puoli vuotta ollut Racechip Pro2 käytössä ja olen kyllä oikein tyytyväinen. Välillä kun kehtaa tankata Shellin Nitroa niin kummasti hymyilyttää liikkuminen auton kanssa. Etenkin liikkeelle lähdöt on sulavampia, onhan siinä turboviivettä edelleen, mutta ei ollenkaan niin paljon kuin vakiona. 250 € panostus ei ollut kummoinen ja kannatti. Putkisto vakiona, paitsi takapöntöt Novitecin. Ääntä muuttavat mutta eipä niistä muuta iloa ole :lol:
Onko vaihteisto kestänyt? Eiks näissä oo M32?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Ajatuksia ja kysymyksiä 1750 TBi koneesta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Anthon kirjoitti:Mulla on nyt reilun puoli vuotta ollut Racechip Pro2 käytössä ja olen kyllä oikein tyytyväinen. Välillä kun kehtaa tankata Shellin Nitroa niin kummasti hymyilyttää liikkuminen auton kanssa. Etenkin liikkeelle lähdöt on sulavampia, onhan siinä turboviivettä edelleen, mutta ei ollenkaan niin paljon kuin vakiona. 250 € panostus ei ollut kummoinen ja kannatti. Putkisto vakiona, paitsi takapöntöt Novitecin. Ääntä muuttavat mutta eipä niistä muuta iloa ole :lol:
Osaatko kuvata ääniä, millä tavalla eroavat?

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia ja kysymyksiä 1750 TBi koneesta

Viesti Kirjoittaja Monza »

Savo kirjoitti:
Anthon kirjoitti:Mulla on nyt reilun puoli vuotta ollut Racechip Pro2 käytössä ja olen kyllä oikein tyytyväinen. Välillä kun kehtaa tankata Shellin Nitroa niin kummasti hymyilyttää liikkuminen auton kanssa. Etenkin liikkeelle lähdöt on sulavampia, onhan siinä turboviivettä edelleen, mutta ei ollenkaan niin paljon kuin vakiona. 250 € panostus ei ollut kummoinen ja kannatti. Putkisto vakiona, paitsi takapöntöt Novitecin. Ääntä muuttavat mutta eipä niistä muuta iloa ole :lol:
Onko vaihteisto kestänyt? Eiks näissä oo M32?
Mun TBi:ssä oli 100tkm kun sen myin. Vaihteistossa ei ollut mitään oireita, mutta turbo korkkasi noilla metreillä. Vehje oli aloittanut elämänsä liisarina, joten ensimmäisillä öljyillä oli menty huoltovälin mukainen 35tkm ja toisilla samanverta. Vaihtelisin useammin.

Stugenaattori
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Syys 2019, 23:17

Re:

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Janne kirjoitti:
17 Maalis 2011, 12:59
Aika hieno on se musta 159 SW 1750 Tbi TI, mikä on Oulun Wetterin pihalla odottamassa luovutusta. Ruskeat sporttinahat, titaaninharmaat TI kiekot jne. Kelpais minulle vaikka millä koneella.
Vanhahko juttu, mutta tulin katselemaan kokemuksia TBI:stä tätä autoa silmäillen, ja pisti tämä kommentti mieleen. Nyt olisi mahdollisuus saada aika 100-varmasti juuri tuo sama auto hieman halvemmalla :roll:

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/14127110

Mutta tosiaan, onkohan TBI ihan loppu noilla metreillä? Pikku bensaturbothan 2010-luvulla järestään sontaa, mutta mitenhän on näiden laita?

TurboJ
Viestit: 329
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Stugenaattori kirjoitti:
15 Helmi 2024, 07:20

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/14127110

Mutta tosiaan, onkohan TBI ihan loppu noilla metreillä? Pikku bensaturbothan 2010-luvulla järestään sontaa, mutta mitenhän on näiden laita?
Maailmalla 1750 TBi-koneista kerrotaan, että turbo, suuttimet ja kannentiiviste menevät usein jossain vaiheessa remonttiin. Noilla kilometreillä kaikkein tärkein on hyvä öljynvaihtohistoria. Sellaista esimerkkiä ei ole omiin silmiini osunut, että olisi suoraan isolla ajokilometrimäärällä näitä koneita rikottu, mutta jos tulee edellä mainittuja remppoja eteen, niin nehän eivät ilmaisia ole - ei nyt varmaan paljon sen kalliimpiakaan kuin muissa suoraruiskuturboissa.

Voisin luulla, että hyvällä huollolla tuollainen kestää kyllä ajoa. Pieniä viitteitä on olemassa siitäkin, että uudempi alulohkoinen 1750 saattaa olla rautalohkoa herkempi kannentiivisteongelmille.

Vuosimallista riippuen 159 TBi:n jakopään suojamuovit murtuvat palasiksi; tämä kannattaa ottaa huomioon tarkastusta tehdessä ettei joudu hankalaan tilanteeseen. Muoveista on tullut myöhemmin päivitysversio, jossa ongelmaa ei pitäisi enää olla.

Stugenaattori
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Syys 2019, 23:17

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

TurboJ kirjoitti:
15 Helmi 2024, 11:30
Stugenaattori kirjoitti:
15 Helmi 2024, 07:20

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/14127110

Mutta tosiaan, onkohan TBI ihan loppu noilla metreillä? Pikku bensaturbothan 2010-luvulla järestään sontaa, mutta mitenhän on näiden laita?
Maailmalla 1750 TBi-koneista kerrotaan, että turbo, suuttimet ja kannentiiviste menevät usein jossain vaiheessa remonttiin. Noilla kilometreillä kaikkein tärkein on hyvä öljynvaihtohistoria. Sellaista esimerkkiä ei ole omiin silmiini osunut, että olisi suoraan isolla ajokilometrimäärällä näitä koneita rikottu, mutta jos tulee edellä mainittuja remppoja eteen, niin nehän eivät ilmaisia ole - ei nyt varmaan paljon sen kalliimpiakaan kuin muissa suoraruiskuturboissa.

Voisin luulla, että hyvällä huollolla tuollainen kestää kyllä ajoa. Pieniä viitteitä on olemassa siitäkin, että uudempi alulohkoinen 1750 saattaa olla rautalohkoa herkempi kannentiivisteongelmille.

Vuosimallista riippuen 159 TBi:n jakopään suojamuovit murtuvat palasiksi; tämä kannattaa ottaa huomioon tarkastusta tehdessä ettei joudu hankalaan tilanteeseen. Muoveista on tullut myöhemmin päivitysversio, jossa ongelmaa ei pitäisi enää olla.
No, tuo meni kaupan ennenkuin ehti kissaa sanomaan. Lähinnä alakerran kestävyys kiinnosti koska vaihtomoottorit maksavat näihin tuhansia.

Avatar
Mikkeller
Viestit: 155
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T
Paikkakunta: Kemi

Re: Ajatuksia ja kysymyksiä 1750 TBi koneesta

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Oho sehän meni äkkiä kaupaksi. Aina sivusilmällä seuraillut näiden liikkuvuutta, kun nettiautoa tulee laavattua.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia ja kysymyksiä 1750 TBi koneesta

Viesti Kirjoittaja Janne »

Juu, juuri sama auto oli kyseessä mitä testasin taannoin. Äkkiäpä meni. Paljonko oli hintaa?
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Ajatuksia ja kysymyksiä 1750 TBi koneesta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Janne kirjoitti:
19 Helmi 2024, 09:55
Juu, juuri sama auto oli kyseessä mitä testasin taannoin. Äkkiäpä meni. Paljonko oli hintaa?
Olikohan 3000e?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Ajatuksia ja kysymyksiä 1750 TBi koneesta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Oli joo. Pyyntihinta löytyy vielä chattiautosta jos sen osaa etsiä, mutta vaatii tonkimista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin