159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Viesti Kirjoittaja MKT »

Olisiko kyseisen kulkineen omistavilla mahdollisuutta napata kuvaa siitä miten suomi-versiossa maahantuoja on ratkaissut huohotinjärjestelmän lämmityksen?

Auttaisi asiaa kun itse olen rakentamassa samaa, ilmeisesti on jatkettu jäähdytysnesteputkea joka on laitettu kulkemaan vierekkäin huohotusputken kanssa ja eristetty koko hoito samaan pakettiin? Pari kuvaa kriittisistä kohdista helpottaisi suunnittelua. Kiitos!

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: 159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Viesti Kirjoittaja veskuk »

MKT kirjoitti:Olisiko kyseisen kulkineen omistavilla mahdollisuutta napata kuvaa siitä miten suomi-versiossa maahantuoja on ratkaissut huohotinjärjestelmän lämmityksen?

Auttaisi asiaa kun itse olen rakentamassa samaa, ilmeisesti on jatkettu jäähdytysnesteputkea joka on laitettu kulkemaan vierekkäin huohotusputken kanssa ja eristetty koko hoito samaan pakettiin? Pari kuvaa kriittisistä kohdista helpottaisi suunnittelua. Kiitos!
Ohessa kuvia sellaisesta (11/2007), jossa lämmitin, eli paisuntasäiliöön johtava automaattinen ilmanpoistoletku vaihdettu pidempään ja laitettu kiertämään huohotinletkun kanssa samassa eristeessä. Myös versioita, joissa on eriste mutta ei lämmitintä (2006?) on liikkeellä. Punaiset nuolet yrittää esittää veden kiertosuuntaa.
Liitteet
P1050178.jpg
P1050178.jpg (64.13 KiB) Katsottu 10453 kertaa
P1050177.jpg
P1050177.jpg (69.61 KiB) Katsottu 10453 kertaa
P1050176.jpg
P1050176.jpg (31.83 KiB) Katsottu 10453 kertaa
Viimeksi muokannut veskuk, 15 Helmi 2011, 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

vielä yksi

Viesti Kirjoittaja veskuk »

kuva
Liitteet
P1050180.jpg
P1050180.jpg (62.27 KiB) Katsottu 10452 kertaa

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Italian tuonti taitaa saada tällä viikolla myös tuollaisen lisäyksen. Mahtaakohan tuossa letkussa kiertää vesi webastolla lämmitettäessä? No selviää tietty aika nopeasti kunhan laittaa letkun paikoilleen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mullakaan mitään noin hienoja virityksiä ole (muistaakseni), ehkä.
Pitää ehkä viritellä. Ja viimasuojaa...

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

veskuk: Aivan loistavat kuvat. Suurkiitos vaivannäöstä!!!!

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

eipä ole '06 suomi pelissä mitään tuollaisia sukkia putkien ympärillä, eikä viimasuojaa maskissa myöskään.
ei ainakaan vielä ole jäätynyt :lol:

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Manukki kirjoitti:eipä ole '06 suomi pelissä mitään tuollaisia sukkia putkien ympärillä, eikä viimasuojaa maskissa myöskään.
ei ainakaan vielä ole jäätynyt :lol:
Minulla on tuo kuvien lämmitin ja maski alhaalta koko talven ummessa ja näillä keleillä myös keskikolmio ummessa väleihin leikatuilla mustilla vaahtomuovipaloilla... ei pelota huohotinongelmat...

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Manukki kirjoitti:eipä ole '06 suomi pelissä mitään tuollaisia sukkia putkien ympärillä, eikä viimasuojaa maskissa myöskään.
ei ainakaan vielä ole jäätynyt :lol:
Sama setti eli ei siis mitään oli omassakin. Voin kertoa että pystyy jäätymään. Vaatii tietty otolliset olosuhteet: Pitkä matka hyytävässä kelissä lämpimällä koneella. Eristin ensi hätään huohotinputken putkieristeellä ja se tuntuu auttavan aika lailla, putki on nyt paljon lämpimämpi. Siltikin hain juuri pätkän jäädytysnesteputkea ja askartelen vkonloppuna samaan pakettiin vielä lämmityksen kiitos veskuk:n oivallisten kuvien. Paljon ikävämpää tilannetta on vaikea löytää kun kolmenkympin pakkasella öljyt pitkin konehuonetta....

Tuo keulan peittäminen on melkoista askartelua kun etupuolelle mitään pahveja ei viitsi viritellä ja maskin taakse pääseminen on melkoisen näpertelyn takana - kun ei tullut tehtyä tuota ns. hyvän sään aikana. Vaahtomuovi ei ole hassumpi ajatus.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

JOs tuo huohottimen jäätyminen pelottaa niin eikös siihen kannattaisi laittaa sähkövastus ja eriste päälle...

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

pjotrthegreat kirjoitti:JOs tuo huohottimen jäätyminen pelottaa niin eikös siihen kannattaisi laittaa sähkövastus ja eriste päälle...
Se on vaihtoehto nro2. Tuo vesiletku on varmempi, toimii sinäkin päivänä kun sähkövastus hajoaa. Lisäksi taitaa olla näin rakennettuna tehokkaampi lämmityskeino.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

pjotrthegreat kirjoitti:JOs tuo huohottimen jäätyminen pelottaa niin eikös siihen kannattaisi laittaa sähkövastus ja eriste päälle...
Se on vaihtoehto nro2. Tuo vesiletku on varmempi, toimii sinäkin päivänä kun sähkövastus hajoaa. Lisäksi taitaa olla näin rakennettuna tehokkaampi lämmityskeino.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

pjotrthegreat kirjoitti:JOs tuo huohottimen jäätyminen pelottaa niin eikös siihen kannattaisi laittaa sähkövastus ja eriste päälle...
No mistäs tekisit sen sähkölämmittimen?

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

MKT kirjoitti:Tuo keulan peittäminen on melkoista askartelua kun etupuolelle mitään pahveja ei viitsi viritellä ja maskin taakse pääseminen on melkoisen näpertelyn takana - kun ei tullut tehtyä tuota ns. hyvän sään aikana. Vaahtomuovi ei ole hassumpi ajatus.
Minä tein suojat kuorma-auton roiskeläpästä, sellaisesta kovasta muovista. Keskiosassa pysyvät paikoillaan, kun ovat hiukan ylipitkät. Alaosan varmistin kuitenkin nippusiteillä. 5mm kumilevykin saattaisi keskiosaan käydä hyvin.
Vm -06, eikä ole mitään eristettä putkessa, vielä ei ole jäätynyt mutta mulla on Eberspächer.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Väsäsin tuon lämmityskierron juuri omaan autoon. Ei näytä pelkällä Eberillä kiertävän ainakaan havaittavasti puolen tunnin lämmityksen jälkeen neste tuossa yläpillissä. Toisaalta kun laittaa auton käyntiin niin heti alkaa kiertämään ja lämpenee hyvin. Eristin samaan pakettiin kunnon toppausten kanssa. On ihme jos vielä jäätyy!

Putsasin samalla huohotusjärjestelmän. Metalliputki ja sykloona olivat puhtaita mutta siinä etuosan mutkaputkessa oli putken sisäseinillä aika paljon pikeä. Aika otollinen paikka jään muodostukselle ajoviimassa. Voisin tältä istumalta suositella samanlaista viritystä kuin noissa veskuk:n kuvissa.

Eberistä ei ole kyllä apua matka-ajossa huohotuksen aukipysymisessä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään tuli tehtyä sama operaatio omaan hoppaan. Helppo homma eikä paljon maksa.

Tarvikkeita meni:

2,2m 8mm sisähalkaisijaltaan olevaa paineputkea
8mm-8mm putkijatko 1kpl
letkunkiristin 12-14mm 3 kpl
nippusiteitä noin 15 kpl
solumuovi 3/4" putkelle noin 35cm

Jäähdytin nestettä ei valu ulos, jos vain muistaa avata järjestelmän korkin mikäli kone on lämmin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Tänä aamuna alkoi sankka savupilvi seurata omaa 2.4 jtdm. Öljyä meni n. 50 km matkalla 2,5 l. Syy: huohotin jäässä vaikka on näitä aivan erinomaisia Suomi-autoja ja varustettu eristesukalla ja lämmitysletkun kierrolla.

Ei muuta kuin letkut irti ja puhdistus. Katsotaanpa kauanko kulkee.

Huohotinputki on tosi ahdas. Tosin aikanaan Volvossa teki ihan saman jutun, vaikka lienee avarampi. Alfa sentään poltti öljyt koneessa kun Volvo sylki mehut koneen päälle (mm. pakosarjalle).

Että ei ne etelän pelit kestä täällä pohjoisessa. Tosin en kyllä tiedä yhtään asuinpaikkaani pohjoisemmassa valmistettavaa autoa.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Bisci kirjoitti:Tänä aamuna alkoi sankka savupilvi seurata omaa 2.4 jtdm. Öljyä meni n. 50 km matkalla 2,5 l. Syy: huohotin jäässä vaikka on näitä aivan erinomaisia Suomi-autoja ja varustettu eristesukalla ja lämmitysletkun kierrolla.

Ei muuta kuin letkut irti ja puhdistus. Katsotaanpa kauanko kulkee.

Huohotinputki on tosi ahdas. Tosin aikanaan Volvossa teki ihan saman jutun, vaikka lienee avarampi. Alfa sentään poltti öljyt koneessa kun Volvo sylki mehut koneen päälle (mm. pakosarjalle).

Että ei ne etelän pelit kestä täällä pohjoisessa. Tosin en kyllä tiedä yhtään asuinpaikkaani pohjoisemmassa valmistettavaa autoa.
Paljonko oli pakkasta?
Oliko mitään viimasuojaa keulassa?

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Taisi olla n. 29,5 . Aurto oli viikonlopun ns. lämpimässä tallissa, missä todellinen lämpötila oli varmaan aavistuksen pakkasella.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
Jurin
Viestit: 358
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

Hieman jännättää omankin tuontivehkeen (159 1750 TBi) suhteen tämä huohotinasia. Soittelin asiasta Autokeskukselle ja huolto-ukko tarkisti että 1750TBi -koneella ei ole mitään eroa huohottimessa saksan ja suomi-version välillä.

Voikohan tuota tietoa pitää varmuutena siitä että mitään lisälämmitystoimenpiteitä ei tuolle koneelle tarvi tehdä?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Vähän OT, kun on 156, mutta silti:

Uskaltaakos tuollaisen mahdollisen jäätymisen ja sulatuksen jälkeen ajaa metriäkään, jos lisäilee öljyä sopivasti? Semmoista tietoa en ihan helposti hakemalla löytänyt.

Kaipa se putki pitää putsata, nimittäin, mutta kerrostalon pihalla ei ihan viitsisi yritellä. Varsinkaan ilman _oikeita_ työkaluja...

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

h_lauri kirjoitti:Vähän OT, kun on 156, mutta silti:

Uskaltaakos tuollaisen mahdollisen jäätymisen ja sulatuksen jälkeen ajaa metriäkään, jos lisäilee öljyä sopivasti? Semmoista tietoa en ihan helposti hakemalla löytänyt.

Kaipa se putki pitää putsata, nimittäin, mutta kerrostalon pihalla ei ihan viitsisi yritellä. Varsinkaan ilman _oikeita_ työkaluja...
Jatketaan OT:tä kun on saksanseisoja:
Joulukuussa huohotin oli jäässä kaksi kertaa, käytin moottorin lämpimäksi öljykorkki auki. Kun huohotin oli sulanut, korkki kiinni ja baanalle.

Jos tiiviste on pullahtanut pois paikaltaan, kannattaa öljyvuoto korjata ennenkuin pidempiä matkoja ajelee. Tosin ei tuosta vahinkoa ole jos öljyä on koneessa riittävästi, sotkua voi olla sitäkin enemmän.
VMP

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Jurin kirjoitti:Hieman jännättää omankin tuontivehkeen (159 1750 TBi) suhteen tämä huohotinasia. Soittelin asiasta Autokeskukselle ja huolto-ukko tarkisti että 1750TBi -koneella ei ole mitään eroa huohottimessa saksan ja suomi-version välillä.

Voikohan tuota tietoa pitää varmuutena siitä että mitään lisälämmitystoimenpiteitä ei tuolle koneelle tarvi tehdä?
1750TBi omistajat voinevat valottaa asiaa. Kohtalaisen haavoittuvan oloinen (ohut ja ajoviimalle kohtuullisen altis) oli huohotinputki ainakin yhdessä kuvassa mikä 1750TBi-myllystä okulaariin tarttui, jos sitä kuvaa oikein tulkitsin. Kannattaa ainakin laittaa putkieriste ympärille, se kun on minuutin juttu.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jäätyikö mulla nyt huohotin, vai mikä?

Päivällä töihin ajellessa, 40km etappi, huomasin perässä seuraavan vaalean utupilven. Kulutuslukemat jokseenkin normaalit, ahdot myös nousivat polkaistaessa, lämmöt normaalit, eikä tuntunut ihan mopoltakaan. Työpaikalle saavuttuani nuuhkaisin pakokaasuja, ei normaalit, hais kitkerähköltä.
Nyt ehtoolla työpaikan parkkiksella tarkistin jäähdytynesteen - normisti vähäyli minimin, mutta öljytikku ei sitten kastunutkaan - ajotieturi väitti myös samaa, kun virtoja päällä käytin.
No ei kun muijalle soittamaan, että tuos öljypänisterit tallista. Kun oli kolme varttia aikaa, irroitin sen metallisen huohotinputken+sen päissäolevat kumenpätkät ja puhaltelin sitä siinä pihalla. Eka hönkäyskin meni läpi ja vähä voimakkaammalla puhalluksella kuului pieni naps - liekkö joku kökäre irronnut... Kävin puhaltamassa paineilmalla tuubin, vähä sieltä vesikuraa lens. Pöllin töistä parit klemmarit ja asensin putken paikoilleen. Muija tuli paikalle ja kaasin n. 1,5l öljyä koneeseen - tikku kastui lähes ylärajalle. Eli ei ollut kaik öljyt mäjellä, onneksi, kai.
No, mopo tulille - kone siis kylmä, säteilylämmittimen jäljiltä. 10min tyhjäkäynnin ja kaasuttelun jälkeen edelleen valeaa kitkerähköä usvaa putkesta. Jätin paskan siihen pihalle ja tulin sitikalla kotiin.

Viikonloppuna tuli tehtyä 2000km reissu pohjoisessa, kaik oli ok sillä etapilla. Ja sekin, kun tänään töhin lähdin 1h säteilytyksen jälkeen, herjasi startin jälkeen notta hehkut ei käytetävissä. Tuohan teki viimetalvena samaa herjaa joskus, eikä akun uusiminen auttanut. Joku tyhmä vaan ei ole mitannut hehkuja...

Ja en saanut tehtyä tuota eristys/lämmitys modia...

Olisiko pitänyt puhallella jotain muitakin paikkoja vai tehdä jotain muuta, mitä?
Siis oletuksena huohotinjärjestelmän jäätyminen, vai mikä siinä meni paskaks?

Avatar
Cortona
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Marras 2011, 18:14
Car(s): 159 JTDm

Re: 159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Cortona »

No huh! Pitääkin vilkaista oman (2006) auton konekopan alle, jotta miten tuolla mahtaa olla noi letkutukset.

Kone lämpiää normaaliin käyntilämpötilaansa, n. 90 astetta, suunnilleen puolen tunnin ajonssa jos pakkasta tämmöset 10-15 astetta. En ole kokenut tarvetta panna säleikköjä tukkoon, mutta olisiko syytä?

maahinen
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06

ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00

Re: 159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Viesti Kirjoittaja maahinen »

Ei tykännyt Alfa perjantaiaamun pakkasista (-25C), noin puolessa välissä 30km työmatkaa peileistä huomasin autoa seuraavan vaalean savupilven ja samalla myös vedot alkoivat karata. Ei muuta kuin pysäkille parkkiin ja konepelti ylös. Mittatikun reiästä moottori oli jo kerennyt sylkeä hiukan öljyä ulos. Siinä sitten autoparkissa paikkoja sulatellessa ja käsiä palelluttaessa tilanteen sai entrattua siihen malliin, että loppumatkan pystyi ajamaan perille.

Iltapäivällä ennen kotimatkaa uusi öljyntarkastus, mittatikun pohja kastui ja diagnostiikka näytti 2-3 palkkia öljyä. Kaupasta uutta öljyä koneeseen ja matka jatkui.

Viimasuojaa ei ollut, ja autokin on Italian tuonteja, eli mitään suojauksia huohottimenputkelle ei ollut. Noh, asiasta viisastuneena taidanpa kyhäillä lämmityksen huohottimelle.
Näyttää hitaalta!

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Viesti Kirjoittaja 90 »

pitääpäs tarkistaa onko omassa tuota huohottimen lämmitystä, täälläkin oli elohopea viimmeviikolla pahimillaan aamulla töihin lähtiessä n -25C, matkaa yli 50km eikä mitään jäätymisongelmaa ilmennyt, lämmöt pysyi n 80-90c välimaastossa koko matkan eikä keulassa ole minkään sorttista viimasuojaa..

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Janne »

Osaisiko tästä kuvasta sanoa missä Tbi:n huohotinletku on?
https://www.flickr.com/photos/130175249 ... 349402506/
Alfa Romeo 155 V6 1992

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Oli se mikä hyvänsä, sen pitäisi liittyä tuohon paksuun turbolle menevään putkeen ennen ahdinta ja ilmamassa mittarin jälkeen, sen enempää tbi:n sielunelämää tuntematta.
Olisiko tuo paksumpi musta letku joka menee vasemmalla jakopään yli? Ja liittyy johonkin mustaan boksiin koneen keskellä / takana?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ahaa, eli olisiko tuo letku, mihin näppärästi paintilla suttasin punaiset nuolet?
https://www.flickr.com/photos/130175249 ... 758453663/

edit. Tuo etuosa tuossa on täysin ajoviiman vaikutuksen alla ja kuten näkyy, eristeitä ei pahemmin ole missään.
On muuten heikkoa tekoa nuo koneen suojamuovin kiinnitykset. Olen jo kertaalleen liimaillut niitä huoltoliikkeen jäljiltä ja taas oli toinen etummainen kiinnitys irti.
Viimeksi muokannut Janne, 27 Tammi 2015, 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo 155 V6 1992

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Just se, mutta tämän lähempää konetta nähneenä en voi luvata että ok oikea. Katso mihin se alapäästään menee kiinni. JTDm:ssä vastaavan paksuinen putki tulee keskeltä koneen yli.
Tuossa vähän ihmetyttää tuo musta rasia yläpäässä, onko se yhteydessä öljykorkin alla olevaan muoviin? Jos näin niin sitten voisi olla oikea putki.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Janne »

Pitääpä tsekata.
Heh, muistan kun taannoin huoltoaikaa varatessa palvelupoju halusi jostain syystä tarkistaa tuon koneen suojamuovin alle, että missä hapessa huohotin on. Mentiin pihalle, jossa jätkä tempas muovin irti ja ihmetteli tuota poikittaista FPT muovia. Jätkän mukaan huohotin on sen alla. Totes että joo ok, tässä asia on kunnossa, huohotin ei tule jäätymään, on niin hyvin jemmattu ja eristetty.
Moottoritekniikasta yhtään mitään tajuamatta, en kyllä näe tuon muovin alla mitään muuta kuin nuo puolien(-ko?) suojamuovin sisällä kulkevat johdot.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä se on juurikin tuo, se takaosassa oleva "purkki" mistä letku lähtee on huohotinventtiili.

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re:

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Maunu kirjoitti:Tänään tuli tehtyä sama operaatio omaan hoppaan. Helppo homma eikä paljon maksa.

Tarvikkeita meni:

2,2m 8mm sisähalkaisijaltaan olevaa paineputkea
8mm-8mm putkijatko 1kpl
letkunkiristin 12-14mm 3 kpl
nippusiteitä noin 15 kpl
solumuovi 3/4" putkelle noin 35cm

Jäähdytin nestettä ei valu ulos, jos vain muistaa avata järjestelmän korkin mikäli kone on lämmin.
Mihin kohtaan putkijatkoa tarvitaan? Ajattelin nysvätä saman modauksen ennen hiihtolomareissua.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jatkoa ei välttämättä tarvi mutta voi olla helpompi jättää L-muotoinen letku kiinni kanteen ja jatkaa siitä, taitoksen vuoksi ja se kannen puoleinen liitos on myös vähän syvällä. Onnistuu kyllä pitkällä meisselillä tai taipuisalla klemmari kiristintyökalulla.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Aaa, totta. Kiitos. Tietty itse tulee useimmiten tehtyä kaikki vaikeimman kautta, ja useampaan kertaan :oops:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: 159 2.4JTDm huohottimen lämmitys

Viesti Kirjoittaja puuha »

Nostetaas tätä vanhaa aihetta.

Pakkaset tuli ja meni, ja tulevat varmuudella uudelleen :-D

Tein yllä olevien ohjeiden mukaisen vesikiertolämmityksen huohottimeen, ei ollu paha homma eikä nestettä valunut ulos.
Vielä pitää hommata solumuovi eristeeksi.

Vielä tuosta 2.0 jtdm huohottimesta, kuvien perusteella ei olisi ollenkaan niin helposti jäätyvä rakenne kun 2.4 jtdm. Tosin siinä on Giulietta mallinen musta korkki keräämässä öljymoskaa.
Liitteet
Vesikiertob.jpg
Vesikiertob.jpg (70.12 KiB) Katsottu 6615 kertaa
Makaroonia jo vuodesta -98

Vastaa Viestiin