Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Aivan täsmälleen samoin käyttäytyy ohjausvärkki tuossa munkin autossa. Pitäisikö vaan sitten tyytyä ajatukseen, että 159 on tämmöisellä ominaisuudella varustettu... :(

Enpä tiedä, voiko 159:n ohjausta tunnottamaksi sanoa, mutta esim. GTV:n vastaavasta se jää aikamoisestikin jälkeen. Eilen ajelin sata kilsaa Fiat Coupella ja kyllä senkin ohjaus 159:ään verrattuna todella tarkka ja tunnokas. Mutta tyydytään tähän: Ei kai 159 ole herkutteluun tarkoitettukaan.

sreivone
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Huhti 2010, 19:25

Viesti Kirjoittaja sreivone »

Casa di Matti kirjoitti:Aivan täsmälleen samoin käyttäytyy ohjausvärkki tuossa munkin autossa. Pitäisikö vaan sitten tyytyä ajatukseen, että 159 on tämmöisellä ominaisuudella varustettu... :(

Enpä tiedä, voiko 159:n ohjausta tunnottamaksi sanoa, mutta esim. GTV:n vastaavasta se jää aikamoisestikin jälkeen. Eilen ajelin sata kilsaa Fiat Coupella ja kyllä senkin ohjaus 159:ään verrattuna todella tarkka ja tunnokas. Mutta tyydytään tähän: Ei kai 159 ole herkutteluun tarkoitettukaan.
Ratin napsahtelu on harmitonta ja voin elää ominaisuuden kanssa, kunhan se ei ole enne esim. ohjausvaihteen lahoamisesta.

Mutta te joiden autoihin ohjausvaihde on vaihdettu: mikä on se syy miksi ohjausvaihde on vaihdettu? Kolina/ohjaustuntuma/kuluneet renkaat

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

sreivone kirjoitti: Ratin napsahtelu on harmitonta ja voin elää ominaisuuden kanssa, kunhan se ei ole enne esim. ohjausvaihteen lahoamisesta.
Stilossa tuo oli takaisinkutsun paikka, mutta Alfassahan taisi olla jokin muukin selitys.

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

hoblaa kirjoitti:Ratissa oleva airbag/töötinpainike heiluu kiinnikeissään mitkä ovat muovia. Kylmä muovi kohtaa toisen muovin ja kuuluu/tuntuu naksahdus. Ei ole mikään rikki.
Tämä pitää paikkansa. Kun ko. painikkeeseen tarttuu ja hetkuttaa, tietyllä pakkaslukemalla se liikkuu hieman ja pitää tuota edellä kuvattua ääntä. Plussan puoleisessa lämmössä osa ei liiku, eikä kovassa pakkasessa, mutta semmosessa alle kymmenessä asteessa ei.

:P

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

sreivone kirjoitti: Mutta te joiden autoihin ohjausvaihde on vaihdettu: mikä on se syy miksi ohjausvaihde on vaihdettu? Kolina/ohjaustuntuma/kuluneet renkaat
Ensin välys ratissa, autoa ei saanut menemään suoraan missään.
Sen jälkeen vuosi tehostimen nesteet johonkin hammastangon uumeniin.
Vaihdon jälkeen ei ole enää tarttenu ohjastaa koko ajan. Kulkee kuin juna tasasella tiellä.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TTi »

Vielä hieman tarkennan, jos ilmaisin itseni epäselvästi. Totesin, että tehtaan noista viallisista komponenteista pitää vastata. Aivan riippumatta siitä, missä ne on valmistettu. Toki itsekin tuon vian mahdollisesti kohdatessa vien autoni takuun antamalle maahantuojalle korjattavaksi. Yritin lähinnä tuoda esiin sitä tosiasiaa, ettei auton (tai sen osien) alkuperämaa välttämättä kerro sen laadusta sitä eikä tätä. Yksi huono komponentti voi pilata kokonaisuuden, eikä hyvistäkään osista saada vältämättä kelvollista lopputulosta, jos kokoonpanossa on puutteita.

Tehdas antaa speksit, ja alihankkija valmistaa osan tehtaan speksien mukaan. Joskus sattuu suunnitteluvirhe, joskus materiaali- tai valmistusvirhe, jolloin osa ei täytä tarkoitustaan toimintansa tai kestävyytensä osalta. Tehdas vastaa auton ostajalle takuun puitteissa, komponenttivalmistaja toimitussopimuksensa pykälien mukaan. Juristit rupeavat lukemaan sopimuspykäliä tarkemmin, ja katsotaan, kuka vastaa ja mistä. En usko ZF:n antaneen ikuista takuuta ohjausvaihteelleen. Ja toisaalta en myöskään usko Alfan olevan niin merkittävä asiakas ZF:lle, että saisi parhaat mahdolliset osto- ja takuuehdot. Ja vaikka en tunne autoteollisuuden alihankintasuhteitaa tarkemmin, väitän saksalaisten olevan sopimusasioissa viheliäisimpiä neuvottelukumppaneita. Loppupeleissä näistä kehnoista komponenteista sitten kärsii auton ostaja.

Ex-farkkukappassani oli Bogen valmistamat Nivomat-takaiskarit, joiden tarkoituksena on pitää takapään korkeus vakiona kuormituksesta riippumatta. Vastaavia on käytetty kait 156:ssa, volvoissa, mersuissa... Ainakin itseäni on ihmetyttänyt, ettei konstruktiota ole alunperin suunniteltu tai valmistettu niin, että se kestäisi pidempään kuin reilut 100 tkm. 10-vuotiaan auton kohdalla ongelmaan on mielestäni kaksi syyllistä: Lancian tehdas, joka on valinnut auton muuhun laatutasoon nähden kelvottoman osan, ja Boge, joka edelleen vuosien jälkeenkin tarjoaa autoon samanlaisia, yhtä kehnoja uusia takaiskareita (olisiko yhtenä syynä se, että parin hinta oli muutama vuosi sitten 1100 €).

Ja pahoittelut viivästyneestä kommentista, mutta vietin välillä talvilomia netin ulottumattomissa.
mattijus kirjoitti:
TTi kirjoitti:
Tehtaan noista toki pitäisi vastata, mutta laatu ei liene Luigin alkuperää, vaan ennemminkin Helmutin:

http://www.zf.com/corporate/en/products ... talog.html

Omastani hajosi kesällä ilmastoinnin kompura, valmistaja oli kuulemma Hella.
Argumentti Helmutin syyllisyydestä on aukoton mutta en silti ymmärrä Helmutin syyttämistä. Helmut rakentaa kilkkeet tilaajan speksien mukaisesti ja koko höskä on täysin tilaajan vastuulla. Ihan sama onko Helmutin tekemä värkki rikki tai muuten huono, Luigi kantaa vastuun.

(Valitatko hammastangon viasta Alfalle vaiko ZF:lle?)

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Viime aikoina 159:iä harkitessa olen miettinyt tätä hammastankohommaa. Paljonko noista hajoamisista voisi laittaa totaalisen väärässä olevien pyöränkulmien piikkiin? Toki mukana on varmasti konkreettisia valmistusvikoja, mutta onko syitä selvitetty sen kummemmin?
Onhan teille joille on vaihdettu uusi tanko, mitattu samalla kulmat?

pireman
Viestit: 30
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 13:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pireman »

Itsellänikin tämä tankohomma on ainoa joka pidättelee 159:n hankintaa. Budjetti kuitenkin siinämallissa että ihan 2010 mallia en ole hankkimassa.

Autokeskuksessa kyselin että montako on ollut hammastangon vaihdossa ja sanoi että kyllä niitä "muutama on käynyt". Se on kuitenkin käsittääkseni about 2 kilon homma, en siitä muuten tärisisi. Käytetty auto on aina käytetty auto.. Onko 2006 ja 2008 vuosimallien välillä mitään eroa tässä asiassa?

Mites nuo takuut nyt oikein menee? Kuuluuko osa ns. kuluttajasuojatakuun piikkiin? Onko tehdastakuu millainen yms?

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

Tehdaskorjattu hammastanko maksoi 760e rahteineen. Samalla siinä tulee uudet raidetangon sisemmätpäät. Jos niissä väljää niin se tulee samalla kuntoon. Itse vaihdoin, eli ei mikään älyttömän kallis. Laitan varmaankin oman 159 2.2 jts myyntiin, aj.193tkm. Olen vaan ihastunut autoon ja uudet turhan kalliita.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kerrotko vielä mistä sait tuohon hintaan?

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Casa di Matti kirjoitti:Enpä tiedä, voiko 159:n ohjausta tunnottamaksi sanoa, mutta esim. GTV:n vastaavasta se jää aikamoisestikin jälkeen. Eilen ajelin sata kilsaa Fiat Coupella ja kyllä senkin ohjaus 159:ään verrattuna todella tarkka ja tunnokas. Mutta tyydytään tähän: Ei kai 159 ole herkutteluun tarkoitettukaan.
Kaik on suhteellista. Muutaman viikon kun on ajanut myös kansansuosikki Volvo V70:llä, jonka alusta on löysäää... ja ohjaus veltto. Yhtä juhlaa on ajaa 159:llä.

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

ärrä kirjoitti:
Casa di Matti kirjoitti:Enpä tiedä, voiko 159:n ohjausta tunnottamaksi sanoa, mutta esim. GTV:n vastaavasta se jää aikamoisestikin jälkeen. Eilen ajelin sata kilsaa Fiat Coupella ja kyllä senkin ohjaus 159:ään verrattuna todella tarkka ja tunnokas. Mutta tyydytään tähän: Ei kai 159 ole herkutteluun tarkoitettukaan.
Kaik on suhteellista. Muutaman viikon kun on ajanut myös kansansuosikki Volvo V70:llä, jonka alusta on löysäää... ja ohjaus veltto. Yhtä juhlaa on ajaa 159:llä.
Niin no... Kun ekan kerran ajoin 159:ää ja Breraa tuli ekana mieleen nimenomaan Volvo, vuokra-autona parin tuhannen kilometrin matkalla ollut veeviisikymppinen. Ei näillä uudemmilla Alfoilla edellisen sukupolven Alfojen (kokemusta vain sataviiskutosesta, getvosesta ja parin edellisen sukupolven Spidereista) ajonautinnon makuun pääse, ei koeajon perusteella tällä uudella Giuliettallakaan. Vaikea sanoa, mistä lienee kysymys - korvien välistä ehkä. En nyt missään nimessä tarkoita, että uudemmat Alfat tylsiä autoja olisivat, mutta...

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

No otetaan nyt kumminkin sen verran takaisin, että eivät nämä vanhemmat Spideritkaan ajattavuudeltaan mitään huippuautoja ole. Niiden muu fiilis kyllä korvaa tuon puutteen.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ens viikolla saan vihdoin osan, takuuseen. Vaihtotyön joudun kustantaman ihan itte.

Siten se hölmö kysymys: siis mitkä öljyt tehostajaan?

Jos vaikka Heikalta tilaisin/hakisin öljy+suodatin setin...

Avatar
Jeba
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Joulu 2010, 13:55
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Jeba kirjoitti:
Jeba kirjoitti:
Jeba kirjoitti: Tänään meni mun 159 2.4 JTDm A autokeskukseen samanlaisen ongelman takia. Ratti "narisee" ja nykii. Autolla ajettu 60t ja on vm.2008. Ilmoittelen mikä oli vikana kunhan saan sen takaisin.
Molemmat raidetangon sisemmät päät vaihdettu takuuseen. Autokeskukselle iso plussa homman hoidosta, ei väittelyä takuista, ainoastaan kysyttiin missä vika ja se korjattiin mitä löydettiin.
Ilmeisesti vika ei kuitenkaan ollut raidetangossa, natina palasi kahden päivän ajon jälkeen, hiljaisempana, mutta palasi. No täytyy soittaa uudestaan Autokeskukseen, saa nähdä onko palvelu yhtä hyvää seuraavallakin kerralla?
Nyt selvisi sitten että hammastanko on hajalla :( Autokeskus vaihtaa kun saavat osan suomeen. Oireina taas koventunut "narina" ohjauksesta ja aikamoinen vetely, varsinkin kun ajaa pitkittäisrailoihin mitä teillä näin keväällä löytyy kiusaksi asti.
Löytyihän se oikea auto.

noose
Viestit: 184
Liittynyt: 07 Syys 2010, 17:03
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja noose »

Taitaa tästäkin ysistä mennä hammastanko uusiksi. Narisee "parkkispyörittelyssä" melkoisesti ja liikkeelle lähtiessä jossain muljuu jotain (tämä voi toki olla kytkimestäkin). 11.5 on Deltalle varattu aika, saa nähdä mitä tekevät. Takuu voimassa lokakuun tienoille.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Minulla narisee myös. Kilsoja nyt 1500 :(
Ei silti merkkaa reviiriä, vuoda tai ääntele enää ajossa lämmettyään. Renkaina on tehtaan vakiokoko tähän malliin eli 235/45/18.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Liitytäänpä joukkoon - ilmeisestikin. Olen ihmetellyt hieman epämääräistä kulkua ja satunnaista kolinaa edestä. Kesäloman kunniaksi kun on joutunut taittamaan soratietä niin kolina on ollut jatkuvaa. Kuulostaa samalta kuin koiranluut.

Ei kun tutkimaan. Koiranluista ei löytynytkään väljää eikä liioin muualtakaan kallistuksenvakaajasta. Ei ole väljää raidetangon päissäkään. Ei myöskään tukivarsissa - tai no ylimmäinen tukivarsi antaa hieman rungon päästä periksi sivusuunnassa mutta näyttää kovin vähäiseltä, ehkäpä normaalilta eikä aiheuta missään nimessä kolinaa.

Mutta kun tarttuu raidetankoon kun renkaat ovat ilmassa ja pyörittää sitä niin kuuluu selvä metallinen kolke. Etenkin vasemmalta puolelta mistä kolina selvemmin kuuluu. Sama kolke tuntuu eturenkaassa kun auton ollessa sammuksissa kääntelee nopeasti rattia puolelta toiselle.

Ne jotka hammastangon uhriksi ovat joutuneet - kuulostaako tutulta? Ainoa vaihtoehto korjaukseen taitaa olla koko tangon vaihto? Mistä se kannattaa tilata?

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Luulisin vasemanpuolen sisempää raidetangon niveltä.
Hinta motonetissä 50€, ei kova homma ainakaan 156:sessa vaihtaa,
ohjauskulmat joutuu säädättämään.

Veikkaan hinnaksi 50€(osa)+70€(1h työ)+100€(kulmien säätö).

Itse vaihdoin 156 parivuottasitten, suojakumi hajonnut ja vedet sisälle (nivel väljä).
Nyt vaihdatin hammastangon, vuotiöljyä. (olisko mennyt sillon vettä hammastangon sisälle ja ruostuttanut tankoa?)
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ajattelin lähinnä olisiko 159:n omistajilla asiasta näkemystä. Näyttää että sekä ulko- että kotimaassa on sisempää tankoa vaihdeltu ensihätään mutta se vika on kuitenkin itse hammastangossa. Tai siis tuolle näkemykselle haen vahvistusta.

Entusiasti
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Huhti 2011, 21:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Entusiasti »

Moi, omassa 159 :ssä samat oireet, löysitkö kolinan aiheuttajaa.


MKT kirjoitti:Liitytäänpä joukkoon - ilmeisestikin. Olen ihmetellyt hieman epämääräistä kulkua ja satunnaista kolinaa edestä. Kesäloman kunniaksi kun on joutunut taittamaan soratietä niin kolina on ollut jatkuvaa. Kuulostaa samalta kuin koiranluut.

Ei kun tutkimaan. Koiranluista ei löytynytkään väljää eikä liioin muualtakaan kallistuksenvakaajasta. Ei ole väljää raidetangon päissäkään. Ei myöskään tukivarsissa - tai no ylimmäinen tukivarsi antaa hieman rungon päästä periksi sivusuunnassa mutta näyttää kovin vähäiseltä, ehkäpä normaalilta eikä aiheuta missään nimessä kolinaa.

Mutta kun tarttuu raidetankoon kun renkaat ovat ilmassa ja pyörittää sitä niin kuuluu selvä metallinen kolke. Etenkin vasemmalta puolelta mistä kolina selvemmin kuuluu. Sama kolke tuntuu eturenkaassa kun auton ollessa sammuksissa kääntelee nopeasti rattia puolelta toiselle.

Ne jotka hammastangon uhriksi ovat joutuneet - kuulostaako tutulta? Ainoa vaihtoehto korjaukseen taitaa olla koko tangon vaihto? Mistä se kannattaa tilata?
Entusiasti

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Entusiasti kirjoitti:Moi, omassa 159 :ssä samat oireet, löysitkö kolinan aiheuttajaa.
Ilmeisesti en. Hammastanko tuli juuri vaihdettua kun olivat pajalla sitä mieltä että siitä se ääni tulee. Mutta sama kolina jatkuu. Ehkä astetta vaimeampana - mene ja tiedä. Vaikea uskoa että uudessa tangossa olisi sama ongelma joten se taisi tulla vaihdettua turhaan. Vähintäänkin merkillistä...

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja arv »

Hammastanko vaihdettu. Kamala homma tallin lattialla tehtäväksi mutta onnistuu silti.
Tanko tuli kivuttomasti Eglannista muutamassa päivässä: http://www.ebay.com/itm/LHD-Alfa-Romeo- ... 824wt_1025

Vaihdoittekos muuten ne kiinnitysruuvit uusiin? Elearn väittää niitä vaihdettaviksi joten hain pulttikaupasta uudet tavanomaiset ruuvit venyvien tilalle.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja michael »

^
Hattua nostan. Itsellä levisi tuo syksyllä ja katsoin homman olevan niin hurja että vein mukisematta Nokian autotaloon. Oliskohan 300 euroa ollut vaihtotyö.

Olis muuten vanha vuotava ohjausvaihde vielä tallella, oliskohan joku kiinnostunut. Joku stefa kai sieltä on korkannut.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja arv »

beetta julia kirjoitti: Nyt vaihdatin hammastangon, vuotiöljyä. (olisko mennyt sillon vettä hammastangon sisälle ja ruostuttanut tankoa?)
Tällaiselta omassani näyttää suojakumin alla
ImageUploadedByTapatalk1341545699.876514.jpg
ImageUploadedByTapatalk1341545699.876514.jpg (23.14 KiB) Katsottu 11356 kertaa

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja arv »

Laitetaanpas vielä alkuperäisen hammastangon tyyppikilvestä kuva jos siitä on jollekin apua. Auto on 159 2,4 JTDm -06.
ImageUploadedByTapatalk1341574739.514662.jpg
ImageUploadedByTapatalk1341574739.514662.jpg (54.84 KiB) Katsottu 11311 kertaa

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja Laku »

Ohjausvaihde lienee ZF-laatutuote.

Samainen oireili aikoinaan 91 mallin Usasta hankitussa Passatissa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

ilpokuikka
Viestit: 64
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
Car(s): 159 2.4JTDm '07
Paikkakunta: Nummela

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

159 2.4 (vm2007) kävi määräaikaishuollossa (Autokeskus Airport) ja asentaja oli kirjoitellut että "Hammastanko väljä, oikea puoli suuri välys, uusittava mahd. pian".

Itse en ole ajossa mitään huomannut, millä tuo tarkastetaan jos ei mitään oireita ole?

Kilometrejä on kyllä jo 120tkm (ikää 5v) että sinänsä odotettavissa tämän ketjun perusteella.

Millanen duuni tuo on itse vaihtaa ja löytyykö jostain ohjeita? Löytyisi kaverilta hallia pylväsnosturilla sekä pari auton ropeltaja kaveria jotka varmaan nestepalkkiota vastaan jeesaisivat.

Autokeskus tarjosi ko. työtä osineen maltilliseen n. 1800e hintaan jossa työn osuus puolet.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja michael »

Mitäs ihmettä, eikös väljyys tule raidetangon jommastakummasta nivelestä, jotka pystyy vaihtamaan.

Anyway, osaava kaveri vaihtaa koko hökötyksen ja säätää kulmat 4-5 tuntiin, ainakin saamastani laskusta päätellen.

ilpokuikka
Viestit: 64
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
Car(s): 159 2.4JTDm '07
Paikkakunta: Nummela

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

michael kirjoitti:Mitäs ihmettä, eikös väljyys tule raidetangon jommastakummasta nivelestä, jotka pystyy vaihtamaan.
Jaa-a, asentajahan ei enää ollut paikalla eikä se myyjä sen tarkemmin tiennyt... Mutta aikamoista kusetusta tarjota koko pakettia jos pelkän nivelen vaihdolla pärjäisi :roll:

Täytyypä kysellä muualtakin..
michael kirjoitti:Anyway, osaava kaveri vaihtaa koko hökötyksen ja säätää kulmat 4-5 tuntiin, ainakin saamastani laskusta päätellen.
Ok eli amatööreiltä varmaan siis päivän homma pohdinta- & ruokataukoineen :lol:

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja newport »

jos 159 on 2.4 koneella niin hammastanko on hankalampi ottaa pois...laatikon häntä vähä eessä..
1.9 koneella jos on niin paljon helpompi.
jos sulla on orkkis hammastanko niin uskoisin et on aika morjens tapaus.
tuskin asentaja sitä on huvikseen kirjoittanu.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikö noita muka saa virhevastuun piikkiin (olkoonkin jo 5v jne.)? Vai oliko tämä se tapaus, jossa Fiat kieltäytyi myöntämästä kyseessä olevan valmistusvika? =P

ilpokuikka
Viestit: 64
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
Car(s): 159 2.4JTDm '07
Paikkakunta: Nummela

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

Aquatica kirjoitti:Eikö noita muka saa virhevastuun piikkiin (olkoonkin jo 5v jne.)? Vai oliko tämä se tapaus, jossa Fiat kieltäytyi myöntämästä kyseessä olevan valmistusvika? =P
Hitto, muistin että takuu olisi mennyt jo umpeen mutta eihän se vielä olekaan - Tässähän on Delta-Auton myöntämä 5v/150tkm takuu voimassa :)

Noita "Takuunsiirto" kohtia ei ole kyllä ikinä täytetty (en siis ole 1. omistaja) mutta ymmärtääkseni sillä ei ole mitään merkitystä kuten ei myöskään sillä, että autoa on huollettu muuallakin kuin "virallisissa" korjaamoissa.

Entäs tuo kohta "Takuu päättyy, jos auton omistus siirtyy autonalan elinkeinoharjoittajalle" - Autokeskushan tämän välillä omisti...

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja veskuk »

ilpokuikka kirjoitti:
Entäs tuo kohta "Takuu päättyy, jos auton omistus siirtyy autonalan elinkeinoharjoittajalle" - Autokeskushan tämän välillä omisti...
Tuo tarkoittaa mitä siinä lukee, eli esim. Autokeskuksen vaihtoautohallista ostetussa yksilössä ei ole enää mitään Deltan takuuta.

ilpokuikka
Viestit: 64
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
Car(s): 159 2.4JTDm '07
Paikkakunta: Nummela

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

veskuk kirjoitti:
ilpokuikka kirjoitti:
Entäs tuo kohta "Takuu päättyy, jos auton omistus siirtyy autonalan elinkeinoharjoittajalle" - Autokeskushan tämän välillä omisti...
Tuo tarkoittaa mitä siinä lukee, eli esim. Autokeskuksen vaihtoautohallista ostetussa yksilössä ei ole enää mitään Deltan takuuta.
Sehän olisikin mukavaa, nimittäin kun noita 159:jä aikanaan katselin niin jokaisessa liikkeessä missä kävin (ml. se mistä auton ostin) myyjät vakuuttivat takuun olevan voimassa...

Nooh katsotaan mitä tuleman pitää.

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja newport »

en kyl jaksa uskoa et menee takuuseen jos autolla ajettu jo 120tkm....alustan osilla on yleensä kilometrirajat.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Uusi hammastanko tuli viime viikolla Italiasta 260e + 60e pk. Ei paha hinta alkuperäisestä osasta.

Vielä kun jaksaisi ruuvata paikoilleen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja michael »

^Kerro nyt ihmeessä mistä tuohon hintaan sait kun yleinen hinta on 700:sta yli tonniin. Ei ole minulle enää ajankohtaista mutta jotakuta voi kiinnostaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

http://www.ebay.co.uk/itm/IDROGUIDA-POW ... 4aa3cd10f9" onclick="window.open(this.href);return false;

Hinta näköjään eri kuin tilatessa, mutta nytkin vain 290e
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

ilpokuikka
Viestit: 64
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
Car(s): 159 2.4JTDm '07
Paikkakunta: Nummela

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

Maunu kirjoitti:http://www.ebay.co.uk/itm/IDROGUIDA-POW ... 4aa3cd10f9" onclick="window.open(this.href);return false;

Hinta näköjään eri kuin tilatessa, mutta nytkin vain 290e
Jumaleisson onhan se silti aivan eri luokkaa kuin kotimaan (AK n. 850€) tai UK:n (eBay) hinnat!

Jos/kun tässä itse maksumieheksi joutuu niin kiitos tästä linkistä!

ilpokuikka
Viestit: 64
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
Car(s): 159 2.4JTDm '07
Paikkakunta: Nummela

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

ilpokuikka kirjoitti:159 2.4 (vm2007) kävi määräaikaishuollossa (Autokeskus Airport) ja asentaja oli kirjoitellut että "Hammastanko väljä, oikea puoli suuri välys, uusittava mahd. pian".

Itse en ole ajossa mitään huomannut, millä tuo tarkastetaan jos ei mitään oireita ole?

Kilometrejä on kyllä jo 120tkm (ikää 5v) että sinänsä odotettavissa tämän ketjun perusteella.

Millanen duuni tuo on itse vaihtaa ja löytyykö jostain ohjeita? Löytyisi kaverilta hallia pylväsnosturilla sekä pari auton ropeltaja kaveria jotka varmaan nestepalkkiota vastaan jeesaisivat.

Autokeskus tarjosi ko. työtä osineen maltilliseen n. 1800e hintaan jossa työn osuus puolet.
Päivitetäänpä tilanne:
1. Autokeskus kieltäytyi kaikesta vastuusta (ns. kuluva osa).
2. Käytin katsastuksessa kun meni leima umpeen --> odotetusti hylkäys perusteena "välystä raidetangon päässä / tarkista myös muut ohjauksen nivelet tms".
3. Malminkartanon Autohuoltoon fiksattavaksi: raidetangonpää + joku nivel vaihtoon sekä kulmien säätö, hinta yht. 307€
4. Uudestaan konttorille ja leimasta läpi ilman huomautuksia.

Tämähän nyt ei tarkoita, että Autokeskus olisi varsinaisesti väärässä tai tarjonnut ylikallista huoltoa tarpeettomasti. Mutta kyllähän se nyt jumalauta siihen viittaa jos ei katsastumies eikä toinen huoltopulju ko. vikaa havainnut! Ja tuo 307€ vs. 1800€ on nyt aika iso ero vaikka olisi millainen kroisos.

No ratkaisin asian siten, että lopetin asioimisen Autokeskuksessa. Harmi vaan kun se on aivan duunipaikan vieressä...

Edelleen toki pelko perseessä että se hammastanko on kohta präks, mutta se on sitten sen ajan ongelma. Kovaa ajoa vain toistaiseksi.

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Itselle kävi seuraavaa: kävin pyöräsuuntauksessa ja tuomio ohjausakselissa väljää, uusi maksaa tonnin.En uskonut ja sitten päätyivät hammastankoon. Vein sitten luottokorjaamooni ja löysivät väljän ylätukivarren. Osa maksoi 130 ja vaihdot tulee päälle.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja MKT »

jukka22 kirjoitti:Itselle kävi seuraavaa: kävin pyöräsuuntauksessa ja tuomio ohjausakselissa väljää, uusi maksaa tonnin.En uskonut ja sitten päätyivät hammastankoon. Vein sitten luottokorjaamooni ja löysivät väljän ylätukivarren. Osa maksoi 130 ja vaihdot tulee päälle.
Täsmälleen sama kävi minullekin. Tämä 159:n hammastanko-ongelma on kaiken maailman korjaamoilla tiedossa ja aika herkästi sitä syytetään. Minulla kolina ja hieman epämääräinen ajokäytös hävisi kun vaihdettiin etuylätukivarret. Ikävä kyllä sitä ennen vaihdettiin kaksi kertaa hammastanko. Eka vaihto minun piikkiin.

Ironista tässä on että olin jo tilaamassa ylätukivarsia kun ongelma osui niin hyvin siihen. Vein sitten "varmuudeksi" korjaamolle ja sieltä tuli sitten tuomio että tukivarret ok mutta hammastanko väljä. Kieltämättä tukivarren välys tässä esiintyy erikoisesti eli se on pystysuunnassa tapahtuva joten normaali renkaasta riuhtominen ei sitä saa aikaan. Silti aika hyvä oppiraha tuli maksettua. Joten olkaapa tarkkana "hammastanko-ongelmien" kanssa....

hrauhala
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Tammi 2012, 23:44

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja hrauhala »

Terve,

Onko kukaan vielä yrittänyt korjata hammastankoa? Tuolta löytyy tiivistesarja (myös muihinkin malleihin)
http://steeringseals.com/159.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja arv »

Kyllä minä purin sen vaikka selvästikään sitä ei ole tarkoitettu purettavaksi, vaatisi erikoistyövälineitä. Ja sitäpaitsi se näytti sisältä tältä:
Liitteet
IMG_1861.jpg
IMG_1861.jpg (20.4 KiB) Katsottu 10308 kertaa
IMG_1863.jpg
IMG_1863.jpg (14.77 KiB) Katsottu 10308 kertaa
IMG_1867.jpg
IMG_1867.jpg (22.66 KiB) Katsottu 10308 kertaa

hrauhala
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Tammi 2012, 23:44

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja hrauhala »

Elikkä kuvista päätellen korroosio on ongelma joka todennäköisesti hajoittaa myös tiivisteet. Liekköhän tästä ongelmasta päästy irti? Ilmeisesti noita ZF:n tankoja on useampaa eri tyyppiä? b,c:tä?

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja alfista »

Se on kummallista, että näitä alustoja korjataan hehtaaripyssyllä joka paikassa. Luulisi näihin löytyvän kyväksyttävät mittaustoleranssit niin, että oikea väljä löytyisi.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Vähän päivitystä hammastankojen saatavuuteen:
Eli Maunun linkki ei ohjaa enää oikein, tässä samalta myyjältä varmaankin sama 290€ +60€ osa, onko tuo nyt sitten se ZF valmistama?:
http://www.ebay.co.uk/itm/IDROGUIDA-POW ... 4aa3cd12d5

Lahden eteläpuolelta voi käydä sitten hakemassa tiskin takaa 667€, väittää että TRW tekemä:
http://alvadi.ee/fi/varaosat/alfa-romeo ... mastangot/

Nuo hinnat alkaa töineen olemaan mielestäni sellaisessa kohtuullisessa haarukassa, eiköhän jätetä ne 1800€ Autokeskuksen tarjoukset vakuutusyhtiöille.
Itse kysyisin vielä paikalliselta varaosatiskiltä hinnan.

Jos asuisi hollannissa niin selviäisi 178,5€:lla vaihtolaitteen kanssa :silly:
http://www.revisieshop.nl/alfa-romeo-al ... -1480.html

Alfa varaosakoodihan tälle on 60693687, Brera = 159
TRW koodi JRP934
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja michael »

hrauhala kirjoitti:Terve,

Onko kukaan vielä yrittänyt korjata hammastankoa? Tuolta löytyy tiivistesarja (myös muihinkin malleihin)
http://steeringseals.com/159.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Mielenkiintoista, kiitos linkistä. Vuotava hammastanko seisoo varastossa ja mielessä on käynyt korjaaminen, vaikka sitten ihan harrastusmielessä.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja Vainio »

arv kirjoitti:Kyllä minä purin sen vaikka selvästikään sitä ei ole tarkoitettu purettavaksi, vaatisi erikoistyövälineitä. Ja sitäpaitsi se näytti sisältä tältä:
Mielenkiintoisia kuvia hammastangon sisältä :shock:
Tuliko tuota hammastankoa purkaessa selvää käsitystä mitä kautta tonne on vettä päässyt?
Mahtaisikohan ton hammastangon eliniän pitentämiseen riittää jos vaihtais paremmat haitarikumit ja laittais rasvaa raidetangon sisäpään tienoille vähän reilummin?

Vastaa Viestiin