Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kuinka moni on joutunut vaihdattamaan autoonsa uuden hammastangon vuodon tai muun syyn takia? Kerätään listaa, jotta ei tarvitse enää sanoa asiakkaalle, että yksittäisi tapauksia :mrgreen:

Itselläni alussa haitarikumi märkä - talvella alkoi kylmänä nahistaa ja ravistaa ohjausta käännellessä - lopussa reilua vuotoa tiputtamalla :mrgreen:
Viimeksi muokannut Kirkinen, 31 Tammi 2011, 00:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

No minä - takuuseen meni, kilometrejä joku 35 tkm silloin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

Juuri odottelen uutta hammastankoa. Vanhan olen ottanut irti. Omalla 159:läni ajettu jo reilu 190tkm.

kirves
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 20:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kirves »

joo pitihän se vaihtaa, takuuseen. Kilometrejä oli n.30000

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

159 kävi tällä viikolla aurauskulmien säädössä. Ei havaittu mitään vikaa ohjausvaihteessa. Autolla ajettu 94tkm. Sitä en tiedä mitä osia autoon on vaihdettu Luigin toimesta ensimmäisen kahden vuoden aikana.

Onko havaittu mitään vuosimalliin liittyvää yhteyttä hammastangon kulumisen kanssa? Oma auto on vuodelta 2006.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

sreivone
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Huhti 2010, 19:25

Viesti Kirjoittaja sreivone »

Olisikohan tässä 159 2.4 JTDM A:kin menossa ohjausvaihde?

Rattia pyörittäessa kuuluu ratista pientä napsuntaa ja samalla tuntuu pientä nykimistä. Tämä ilmenee etenkin kylmänä.

Miten muilla vika on ilmennyt?

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Sama juttu täällä! Mikä ylipäätään on ohjausvaihde? Edellä olevan kysymykseen odotetaan innolla vastausta täälläkin.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

sreivone kirjoitti:Olisikohan tässä 159 2.4 JTDM A:kin menossa ohjausvaihde?

Rattia pyörittäessa kuuluu ratista pientä napsuntaa ja samalla tuntuu pientä nykimistä. Tämä ilmenee etenkin kylmänä.

Miten muilla vika on ilmennyt?
Siitä se lähtee :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

sreivone
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Huhti 2010, 19:25

Viesti Kirjoittaja sreivone »

Minulla oli mittarissa 120tkm.

Onko korjaus tarkoittanut koko ohjausvaihteen (siirtää ratin kääntöliikkeen hammaspyörän välityksellä raidetankoon) vaihtamista?

Onko ko. osaa paranneltu, vai hajoilevatko ne jatkossa edelleenkin? Mites teillä, kenellä osa vaihdettu, on käynyt?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jotta topicista olisi jotain iloakin, niin päivittäkääs vielä että mistä syystä se on vaihdettu?

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Oisko mennyt hajalle :)
leikki leikki...

himik
Viestit: 61
Liittynyt: 14 Loka 2003, 14:37
Car(s): 159 2.2, Fiat Stilo 1.4 2D
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja himik »

Vaihdettu takuuseen 8/2010. Tuli kaikki öljyt pihalle suht nopeesti.
Kilometrejä 86 000.

petjohk
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2009, 14:21
Paikkakunta: lahti

raidetanko

Viesti Kirjoittaja petjohk »

Joo.Niin se meikäläisenkin Alfasta vaihdettiin takuuseen toi raidetanko ja ohjausvaihde 1.5 vuotta sitten ja silloin mittarissa n.35tkm.
Alkoi pitää kummaa "narsketta" käännyttäessä hiljaa esim .parkkiin.
Öljyt pysyi kyllä sisällä.
Tota ratin nypytystä rattia käännettäessä kylmillä pakkaskeleillä oon itsekin
ihmetellyt.Raidetangon ja ohjausvaihteen vaihto ei korjannut "nypytystä".
Vika kuitenkin häviää muutaman kilometrin ajon jälkeen.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

2006 on ensirekisteröity 326 kpl 159. Tällä hetkellä 10 kpl vaihtoja eli 3,1 %.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Onkos noille hajoamisille löytynyt joku syy vai ovat ihan itsestään kuluneet loppuun?
Oma 159 kävi juuri katsastuksessa ja käytin tietysti tilaisuuden ihmetellä autoa altapäin nosturilla.
Ainakin pakkaspäivänä nuo ohjausvaihteen suojat (siis ne kumihaitarit) vaikuttivat mielestäni aika kovalta kumilta/muovilta enkä yhtään ihmettelisi vaikka joku päivä päästäisivät kuravedet sisäänsä.
Vuotava suojakumi tuskin pidentää nivelien ikää :wink:
En tiedä onko huoleni turha, mutta aion kyllä jatkossa tarkastaa nuo suojukset ainakin renkaita vaihtaessa.

Oli muuten nolla vikaa katsastuksessa :mrgreen:
Viimeksi muokannut Vainio, 01 Helmi 2011, 07:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Re: raidetanko

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

petjohk kirjoitti:Joo.Niin se meikäläisenkin Alfasta vaihdettiin takuuseen toi raidetanko ja ohjausvaihde 1.5 vuotta sitten ja silloin mittarissa n.35tkm.
Alkoi pitää kummaa "narsketta" käännyttäessä hiljaa esim .parkkiin.
Öljyt pysyi kyllä sisällä.
Tota ratin nypytystä rattia käännettäessä kylmillä pakkaskeleillä oon itsekin
ihmetellyt.Raidetangon ja ohjausvaihteen vaihto ei korjannut "nypytystä".
Vika kuitenkin häviää muutaman kilometrin ajon jälkeen.
Mulla on just tätä. Ohjaus tuntuu "lonksahtelevan" samaan malliin kuin silloin kun vilkku menee pois päältä. Lisäksi haittaa usein tunne, että ohjausta pitää koko ajan korjata hieman, käännellä rattia pari milliä puoleen ja toiseen. On ihan eri ajaa 156:a tai GTV:ä: Ne kulkevat vakaasti. Deltassa todettiinkin osuvasti, että nämä kaksi viimeksi mainittua ovat Alfoja ja 159 on Ooppeli. Enpä ole Ooppelillä muutamaan kymmeneen vuoteen ajanut eikä ole sen tyyräysominaisuudet tiedossa. Ehkä ne ovat samat kuin 159:ssä ja kysymys onkin ominaisuudesta eikä viasta! :-D

jukka22
Viestit: 348
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Voisiko väärillä nesteillä olla osuutta kulumiseen? Omassani on punaiset, jostain luin että pitäisi ola vihreät. Auton ohjekirjassa suositellaan eri luokitusta kuin mitä konepellin tarrassa, ota nyt näistä selvää.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

^ Muistuu mieleen 1 sysleri... ohjekirjassa: Sulakkeet - katso kotelon kansi
Kannessa: Katso ohjekirja :lol:
Maunu kirjoitti: Onko havaittu mitään vuosimalliin liittyvää yhteyttä hammastangon kulumisen kanssa?
Niin... niitä vuosimalleja, minuakin kiinostaa? Onko riski pienempi, jos ostaa vaikka 07 tai 08? Muutenkin aika pieneillä kilometreillä menneet pääosin... Olisiko muka 100tkm rullattu tältä osin turvallisempi kuin 50tkm... Jatkuvasti 159 kuolannu, ja tuo on aina asia mikä itselläni koputtelee takaraivoon aina kun noita kattelee...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

T-K
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 17:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-K »

Omani -07, ja ajettu se reilu 190tkm. Heikalta sain tehdaskorjatun rahteineen 760 euroa, itse vaihdan. Kuulemma nestesuositus on vaihtunut, en muista minkälaiseksi. Tulee minulle myöhemmin.

Avatar
Jeba
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Joulu 2010, 13:55
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Kirkinen kirjoitti:
sreivone kirjoitti:Olisikohan tässä 159 2.4 JTDM A:kin menossa ohjausvaihde?

Rattia pyörittäessa kuuluu ratista pientä napsuntaa ja samalla tuntuu pientä nykimistä. Tämä ilmenee etenkin kylmänä.

Miten muilla vika on ilmennyt?
Siitä se lähtee :mrgreen:
Tänään meni mun 159 2.4 JTDm A autokeskukseen samanlaisen ongelman takia. Ratti "narisee" ja nykii. Autolla ajettu 60t ja on vm.2008. Ilmoittelen mikä oli vikana kunhan saan sen takaisin.
Löytyihän se oikea auto.

Avatar
Jeba
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Joulu 2010, 13:55
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Jeba kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:
sreivone kirjoitti:Olisikohan tässä 159 2.4 JTDM A:kin menossa ohjausvaihde?

Rattia pyörittäessa kuuluu ratista pientä napsuntaa ja samalla tuntuu pientä nykimistä. Tämä ilmenee etenkin kylmänä.

Miten muilla vika on ilmennyt?
Siitä se lähtee :mrgreen:
Tänään meni mun 159 2.4 JTDm A autokeskukseen samanlaisen ongelman takia. Ratti "narisee" ja nykii. Autolla ajettu 60t ja on vm.2008. Ilmoittelen mikä oli vikana kunhan saan sen takaisin.
Molemmat raidetangon sisemmät päät vaihdettu takuuseen. Autokeskukselle iso plussa homman hoidosta, ei väittelyä takuista, ainoastaan kysyttiin missä vika ja se korjattiin mitä löydettiin.
Löytyihän se oikea auto.

Avatar
Jeba
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Joulu 2010, 13:55
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Jeba kirjoitti:
Jeba kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti: Siitä se lähtee :mrgreen:
Tänään meni mun 159 2.4 JTDm A autokeskukseen samanlaisen ongelman takia. Ratti "narisee" ja nykii. Autolla ajettu 60t ja on vm.2008. Ilmoittelen mikä oli vikana kunhan saan sen takaisin.
Molemmat raidetangon sisemmät päät vaihdettu takuuseen. Autokeskukselle iso plussa homman hoidosta, ei väittelyä takuista, ainoastaan kysyttiin missä vika ja se korjattiin mitä löydettiin.
Ilmeisesti vika ei kuitenkaan ollut raidetangossa, natina palasi kahden päivän ajon jälkeen, hiljaisempana, mutta palasi. No täytyy soittaa uudestaan Autokeskukseen, saa nähdä onko palvelu yhtä hyvää seuraavallakin kerralla?
Löytyihän se oikea auto.

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Vaihtoon menee oikea puoli. Maanantaina Deltaan.

sreivone
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Huhti 2010, 19:25

Viesti Kirjoittaja sreivone »

Jeba kirjoitti: Ilmeisesti vika ei kuitenkaan ollut raidetangossa, natina palasi kahden päivän ajon jälkeen, hiljaisempana, mutta palasi. No täytyy soittaa uudestaan Autokeskukseen, saa nähdä onko palvelu yhtä hyvää seuraavallakin kerralla?
Sinullakin ohjausvaihde saattais se syypää sitten olla eli juurikin tuo tyyppiviaksi luettava vika. Eihän niitä nykyään moderneissa autoissa mene. Onko siellä juoksevaa öljyä joka karkaa, vai pyöriikö hammasratas liian paksussa vaseliinissa joka kökkäröityy jonnekin laidoille? Anyone? Minulla menee torstaina tämä -07 120tkm ajettu Deltalle.

Avatar
Katajahan
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Huhti 2009, 15:16
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?

Viesti Kirjoittaja Katajahan »

Täälläkin yksi. juuri eilen sain omani tuolta huollosta. Osaa odoteltiin reilu 6vkoa jotta se saatiin tänne Oulun deltalle. Takuuseen meni! Tyyppi vika kuulemma.

sreivone
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Huhti 2010, 19:25

Viesti Kirjoittaja sreivone »

Nonniin, kävin Deltalla valittamassa ohjauksessa tuntuvista pykälistä.
Heidän mielestään pykälät kuuluvat 159:n ohjaukseen.

Miten on teillä muilla 159-kuskeilla:
1. Tuntuuko rattia pyöritellessa pykäliä ja pieniä napsauksiakin kuuluu?
2. Jos tuntuu niin onko tehty remonttia ohjauksessa?
3. Jos rempattiin, niin mitä tehtiin?
4. Meneekö Deltan 5v/150tkm takuuseen?
5. Onko pykälät poistuneet em. remontin jälkeen vai onko pykälöinti siis 159:ssä ominaisuus?

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kohta alkaa vuotamaan - nivelet on ainakin vaihtokunnossa :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Baxter
Viestit: 47
Liittynyt: 14 Syys 2005, 16:30
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Baxter »

Onko noita hammastankoja mennyt myös pikkukoneisista kuten 1,9 JTDm? Olisi eräs sellainen kiikarissa, mutta tämä hammastankoprobleema vähän mietityttää... :?

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

ei siinä ohjauksessa todellakaan kuulu mitään pykäliä olla, eikä napsahteluja.
pyydä kirjallinen lauselma deltasta miksi ei mene takuuseen ja sano että toimitat sen lakimiehellesi, jos eivät suostu niin totea että sitten ei varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin noudattaa takuuehtoja jotka huoltokirjaan on printattu ja korjata vika.
minulle kitisivät taas viime viikolla kun auto kävi termostaatin vaihdossa joka puhelimessa varmistettiin takuutyöksi (130 tkm 9/2006 rekisteröity auto) autoa hakiessa että ei tälläinen voi takuuseen mennä koska termostaatti väsyy vanhemmiten (ylläri) eikä näin pitkiin takuisiin kuulu tälläiset kuluvat osat :lol:

totesin vaan että herra on hyvä ja näyttää näistä edustamanne yhtiön allekirjoittamista takuuehdoista sen kohdan missä näin kerrotaan ja selittää vielä sen jälkeen miten puhelimessa huoltoa varatessa työ on luvattu takuuna huoltoneuvoja x:n toimesta? avaimet tuli kouraan eikä maksua kyselty :P

joka kerta noiden pässien kanssa saa vääntää...

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Amatöörit! 8)

97000 ajetussa ainakin kolmas ohjausvaihde menossa; alkuperäinen, 6/2008 tehty (ed. omistaja) ja viimesyksynä laitattamani 8/2010 tehty. No tässä uusimmassakin nyt 4kk/8000km:n jälkeen klappia ratissa, kuten edellisessäkin oli, minkä vuoksi sen vaihdatin. Asiasta tarinaa jossain vanhemassa säikeessä. Nyt vähä kyrpii...

Jos asiasta hakemalla hakee jotain positiivista, niin se on se, kun ei ole ollut öjyvuotoja tai väljiä niveliä noissa kahdessa viimeisessä - ekasta luigin virityksestä ei tietoa mikä sen oli tappanut.

Ja tuo pakkanenkin on ihan perseestä.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Melko vakuuttavaa laatua. :lol:

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

jalittam kirjoitti:Amatöörit! 8)

97000 ajetussa ainakin kolmas ohjausvaihde menossa; alkuperäinen, 6/2008 tehty (ed. omistaja) ja viimesyksynä laitattamani 8/2010 tehty. No tässä uusimmassakin nyt 4kk/8000km:n jälkeen klappia ratissa, kuten edellisessäkin oli, minkä vuoksi sen vaihdatin. Asiasta tarinaa jossain vanhemassa säikeessä. Nyt vähä kyrpii...

Jos asiasta hakemalla hakee jotain positiivista, niin se on se, kun ei ole ollut öjyvuotoja tai väljiä niveliä noissa kahdessa viimeisessä - ekasta luigin virityksestä ei tietoa mikä sen oli tappanut.

Ja tuo pakkanenkin on ihan perseestä.
Huomenna siis Tikkulan ABC:lle vuodattamaan kyynyliä asiasta klo 19:00
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Näin olisi tarkoitus.
Otan rojuja mukaan, jos ei muuten, niin vittuillakseen.

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

sreivone kirjoitti:Nonniin, kävin Deltalla valittamassa ohjauksessa tuntuvista pykälistä.
Heidän mielestään pykälät kuuluvat 159:n ohjaukseen.

Miten on teillä muilla 159-kuskeilla:
1. Tuntuuko rattia pyöritellessa pykäliä ja pieniä napsauksiakin kuuluu?
2. Jos tuntuu niin onko tehty remonttia ohjauksessa?
3. Jos rempattiin, niin mitä tehtiin?
4. Meneekö Deltan 5v/150tkm takuuseen?
5. Onko pykälät poistuneet em. remontin jälkeen vai onko pykälöinti siis 159:ssä ominaisuus?
1. Kyllä tuntuu ja kuuluukin, mutta ei aina. Pakkasessa kyllä, mutta ei lämpimästä tallista lähtiessä. "Pykälät" tuntuvat samalta kuin vilkkuautomaatin (villku pois käännettäessä) toimiessa. Lisäksi on tunne, että tuo tunto ja hento napsahdus olisi peräisin todellakin ohjauspyörästä kabiinin puolelta. Voisi kuvitella, että ratin keskiän siällä liikkuisi jotain.

2. Autolla on ajettu 59 000 ja sen oikealta puolelta vaidettiin justiinsa sisempi raidetangon pää. Autoa Deltaan jättäessäni kerroin em. ilmiöstä, mutta siihen ei kovin vakavasti suhtauduttu. Tuo raidetangon pään vaihto meni takuuseen.

Olisi tosi kiva kuulla muittenkin kokemuksia, varsinkin, jos em. oireilu on jollakin konstilla saatu loppumaan. Siis olisi mukava kuulla jotakin muutakin kuin että "kohta rupeaa vuotamaan. :mrgreen: "

sreivone
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Huhti 2010, 19:25

Viesti Kirjoittaja sreivone »

Manukki kirjoitti:ei siinä ohjauksessa todellakaan kuulu mitään pykäliä olla, eikä napsahteluja.
pyydä kirjallinen lauselma deltasta miksi ei mene takuuseen ja sano että toimitat sen lakimiehellesi, jos eivät suostu niin totea että sitten ei varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin noudattaa takuuehtoja jotka huoltokirjaan on printattu ja korjata vika.
minulle kitisivät taas viime viikolla kun auto kävi termostaatin vaihdossa joka puhelimessa varmistettiin takuutyöksi (130 tkm 9/2006 rekisteröity auto) autoa hakiessa että ei tälläinen voi takuuseen mennä koska termostaatti väsyy vanhemmiten (ylläri) eikä näin pitkiin takuisiin kuulu tälläiset kuluvat osat :lol:

totesin vaan että herra on hyvä ja näyttää näistä edustamanne yhtiön allekirjoittamista takuuehdoista sen kohdan missä näin kerrotaan ja selittää vielä sen jälkeen miten puhelimessa huoltoa varatessa työ on luvattu takuuna huoltoneuvoja x:n toimesta? avaimet tuli kouraan eikä maksua kyselty :P

joka kerta noiden pässien kanssa saa vääntää...
Jäihän minulla asiasta paperi jossa lukee, että heidän mielestä on kyseessä ominaisuus ja jättivät korjaamatta. Tiukan paikan tullen voin siis todistaa, että takuuaikana on jätetty vika korjaamatta. Tietty pitää osoittaa, että kyseessä on vika eikä ominaisuus.

Tivasin asiaa ja nyt kun samalla tilasin määräaikaishuollon heiltä, luvattiin taas tutkia asiaa. Siinä määräaikaishuollossa on sen verran katetta, että on vissiin varaa vähän tutkia. Lupasivat korjata kumminkin toisen vian takuuseen, joten en jaksanut viedä erikseen toiselle paljon huokeammalle pajalle. No parin viikon päästä saa kuulla uuden analyysin.

sreivone
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Huhti 2010, 19:25

Viesti Kirjoittaja sreivone »

jalittam kirjoitti:Amatöörit! 8)

97000 ajetussa ainakin kolmas ohjausvaihde menossa; alkuperäinen, 6/2008 tehty (ed. omistaja) ja viimesyksynä laitattamani 8/2010 tehty. No tässä uusimmassakin nyt 4kk/8000km:n jälkeen klappia ratissa, kuten edellisessäkin oli, minkä vuoksi sen vaihdatin. Asiasta tarinaa jossain vanhemassa säikeessä. Nyt vähä kyrpii...

Jos asiasta hakemalla hakee jotain positiivista, niin se on se, kun ei ole ollut öjyvuotoja tai väljiä niveliä noissa kahdessa viimeisessä - ekasta luigin virityksestä ei tietoa mikä sen oli tappanut.

Ja tuo pakkanenkin on ihan perseestä.

Ovatko nuo vaihdot menneet Deltan takuuseen? Jos ei niin mitä lysti on maksanut?
Onko selvinnyt miksi ne hajoavat?
Eikö tehdas ole missään vaiheessa parantanut osaa?

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TTi »

sreivone kirjoitti:
jalittam kirjoitti:Amatöörit! 8)

97000 ajetussa ainakin kolmas ohjausvaihde menossa; alkuperäinen, 6/2008 tehty (ed. omistaja) ja viimesyksynä laitattamani 8/2010 tehty. No tässä uusimmassakin nyt 4kk/8000km:n jälkeen klappia ratissa, kuten edellisessäkin oli, minkä vuoksi sen vaihdatin. Asiasta tarinaa jossain vanhemassa säikeessä. Nyt vähä kyrpii...

Jos asiasta hakemalla hakee jotain positiivista, niin se on se, kun ei ole ollut öjyvuotoja tai väljiä niveliä noissa kahdessa viimeisessä - ekasta luigin virityksestä ei tietoa mikä sen oli tappanut.

Ja tuo pakkanenkin on ihan perseestä.

Ovatko nuo vaihdot menneet Deltan takuuseen? Jos ei niin mitä lysti on maksanut?
Onko selvinnyt miksi ne hajoavat?
Eikö tehdas ole missään vaiheessa parantanut osaa?
Tehtaan noista toki pitäisi vastata, mutta laatu ei liene Luigin alkuperää, vaan ennemminkin Helmutin:

http://www.zf.com/corporate/en/products ... talog.html

Omastani hajosi kesällä ilmastoinnin kompura, valmistaja oli kuulemma Hella.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

sreivone kirjoitti:Ovatko nuo vaihdot menneet Deltan takuuseen? Jos ei niin mitä lysti on maksanut?
Onko selvinnyt miksi ne hajoavat?
Eikö tehdas ole missään vaiheessa parantanut osaa?
Deltan takuu loppunut liki 3v sitten - siis 2v takuulla myyty. Ostin käytettynä viime kesänä kaupasta 80k ajettuna. Tässä ei ollut mitään HELMI-takuuta (titaani/VarmaWalinta/tms. takuita) ja oli ehjä n. 7-8k km:n ajan. Edelliset omistajat vaihdattaneet osan ainakin kertaalleen...

Tietenkin omasta pussista remppa meni; reilu 800€ Autokeskuksen ohjausvaihteeseen: huom! sisältää kaikki nivelet ja on tehdaskorjattu. Lisäksi reilu pari satkua töihin työpaikan viereiseen pajaan, kun ei jaksanut itse tupeltaa. Jossain vanhemmassa viestiketjussa muistaakseni jotain tarkemmin.

Hajoamisista en ole täysin varma mistä johtuu. Teoria mulla toki on, tutkittuani sitä vanhaa osaa - siitä ei tällä kertaa enempää - jos vaikka AK:n tyypit lukevat tätä foorumia... Kyllä tolla osalla joku takuu pitäisi olla, joten raapikoot itse otsalohkojaan että mikä pielessä.
Olen yrittänyt saada kiinni huoltomyyjää joka mulle ton kökön möi - eipä ole vastannut spostiin tai puhelimeen kolmeen päivään. Pistin reilu tunti sitten jälkimarkkinointipäällikölle spostin ja ainakin tittelin perusteella pitäisi joku vastata jopa ehkä maanantaina - vai siirtyikö deltan palvelu AK:lle ja mitään ei kuulu enää ikinä? Katsotaan miten homma etenee, niin raportoinen sitten tänne.

Luigi viis veisannee mitä tekee - eihän sitä kutsuta edes jenkkilän senaatin kuultavaksi, mihin isot pojat joutuu parin ehkä viallisen yksilön vuoksi.

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

TTi kirjoitti:
Tehtaan noista toki pitäisi vastata, mutta laatu ei liene Luigin alkuperää, vaan ennemminkin Helmutin:

http://www.zf.com/corporate/en/products ... talog.html

Omastani hajosi kesällä ilmastoinnin kompura, valmistaja oli kuulemma Hella.
Argumentti Helmutin syyllisyydestä on aukoton mutta en silti ymmärrä Helmutin syyttämistä. Helmut rakentaa kilkkeet tilaajan speksien mukaisesti ja koko höskä on täysin tilaajan vastuulla. Ihan sama onko Helmutin tekemä värkki rikki tai muuten huono, Luigi kantaa vastuun.

(Valitatko hammastangon viasta Alfalle vaiko ZF:lle?)
VMP

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Mutta kertokaatten nyt ihmeessä muutkin hemmot tästä ratin naksahtelusta pakkas( ei pekkas-)päivinä! Minkä vian oire se on? Ihan kuin ratin keskiön takana - tai sen välittömässä läheisyydessä - olisi jotain irtonaista pyöriskelemässä. Kellä tämä oire on, kellä ei?

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Ratissa oleva airbag/töötinpainike heiluu kiinnikeissään mitkä ovat muovia. Kylmä muovi kohtaa toisen muovin ja kuuluu/tuntuu naksahdus. Ei ole mikään rikki.

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Ihanko näin voin huokaista helpotuksesta? Eli kunnon liimallako tästä selvitään? Muissa Alfoissa (156 & GTV) tätä ilmiötä ei ole.

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Voihan sen tietenkin liimata mutta sen jälkeen äänimerkki toimii vähän huonosti. Osan on tarkoitus liikkua.

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Toivottavasti ole oikeassa... Mikähän siinä sitten on, että muissa Alfoissa tätä ilmiötä ei ole? Eikä ole sen puoleen muissakaan aiemmin omistamissani autoissa (= pelkkää sitikkaa)...
Viimeksi muokannut Casa di Matti, 18 Helmi 2011, 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

TTi kirjoitti:Tehtaan noista toki pitäisi vastata, mutta laatu ei liene Luigin alkuperää, vaan ennemminkin Helmutin
Jännä (hyvin jännä, erikoisjännä, jännä ku Pasila) juttu jos antavat alihankkijoidensa pilata automallinsa maineen... Luigi olisi voinut ojentaa Helmuttia ja reklamoida. Vähemmän kuluja ja parempi maine - mutta jos ei kiinnosta - vai eikö alfat saa pysyä ehjinä - maineensa vuoksi?
Mun mielestä silti Luigin vika.
mattijus kirjoitti:Argumentti Helmutin syyllisyydestä on aukoton mutta en silti ymmärrä Helmutin syyttämistä. Helmut rakentaa kilkkeet tilaajan speksien mukaisesti ja koko höskä on täysin tilaajan vastuulla. Ihan sama onko Helmutin tekemä värkki rikki tai muuten huono, Luigi kantaa vastuun.

(Valitatko hammastangon viasta Alfalle vaiko ZF:lle?)
Ellei sitten Helmut ole sössinyt - vaikka speksit onkin. Ei se aina mene kuin Strömsöössä. Helmutin vinkuintialainen alihankkija voinut sössiä ellei jopa Helmut itse, mikä tuntuu mulla ohjauksessa... Ja luigi reklamoi jos viitsisi. Ja miksi speksejä ei ole muutettu, jos niissä virhe, vian tullessa tietoon?

Mun mielestä silti Luigin vika.

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

jalittam kirjoitti: Ja miksi speksejä ei ole muutettu, jos niissä virhe, vian tullessa tietoon?
Eipä 156:n tai sen johdannaisten ylätukivarsiinkaan ole mitään service packia tullut. A4 Audiin tuli :?
VMP

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

...Luigin vika.

Minähän alan uskoa jo itsekin tähä alfojen viallisuuteen :crazyeyes:

Nehän on ihan yhtä tyhmiä kuin meillä töissä: rekkulat kyllä hoidetaan, muttei itse reklamoida omia alihankintoja vaan tyydytään mitä tulee ja vain hiljaa kirotaan. Eli kaikki on mahdollista kun jotain myytävää yritetään mukamas tehdä.

sreivone
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Huhti 2010, 19:25

Viesti Kirjoittaja sreivone »

Casa di Matti kirjoitti:"Pykälät" tuntuvat samalta kuin vilkkuautomaatin (villku pois käännettäessä) toimiessa. Lisäksi on tunne, että tuo tunto ja hento napsahdus olisi peräisin todellakin ohjauspyörästä kabiinin puolelta. Voisi kuvitella, että ratin keskiän siällä liikkuisi jotain.
Erittäin hyvin kuvattu, voisin selittää asian aivan samoin sanoin. Ratin tööttikeskiö on mielestäni ihan asiallisesti kiinni, et ei se napsunta taida siittä kuitenkaan tulla.

Ajettavuudessa en varsinaisesti tunne mitään vakavaa vikaa, no kitkoilla tuo tuntuma tienpintaan on muutenkin aika etäinen. Ehkä siinä ohjauksen keskialueella on hieman sellaista tunnotan aluetta... joka on kyllä muodissa noilla (muillakin) premium merkeillä. :roll:
Kesiksistä oli etupäässä kuluneet sisäreunat enemmän kuin ulkoreunat. Oisko tuo merkki jostain, esimerkiksi että ohjauskulmat ovat harituksen puolella?

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Sellainen hölmöhkö kysymys, että eikö muilla foorumilaisilla ole ollut tällaista "klappia ratissa" -vikaa? Voinko olla mukamas ainoa - vieläpä kahteen kertaan?
No olihan mulla viime lauantaina lotossa 5+1 oikein ja se seitsemäs numero oli väärä numero (21 vs. 22) eli "sivuosuma"... Tällöin voito oli n. 23500€ pienempi kuin mitä 6+1 oikein tuloksella olisi saanut. Silti ottaisin 6+1 voiton mieluimmin kuin tuon 2+0 (klappi+öljyvuoto) osuman. :silly:

Ja nyt harmittaa kun kaljapakki oli liian kauan pihalla pakkasessa jäähtymässä - hilekajaa on vaikeahko imeskellä tölkistä :drinking: :drinking: :drinking: :drinking: :drinking: :drinking:

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

hoblaa kirjoitti:Ratissa oleva airbag/töötinpainike heiluu kiinnikeissään mitkä ovat muovia. Kylmä muovi kohtaa toisen muovin ja kuuluu/tuntuu naksahdus. Ei ole mikään rikki.
Samalla tavalla täälläkin napsahtelee, vaikka hammastanko vaihdettu pari kuukautta sitten.
Kun on 20 astetta pakkasta, tuota ei huomaa, pahiten se natisee 5-10 asteen pakkasilla. Kun lämpenee, tuo naksunta katoaa.

Naksukoon, vaihdetaan sitten hammastankoja uudestaan jos se kerran sitä meinaa...
Ei enää Alfaa... eipä

Vastaa Viestiin