Käynnistysongelmia Alfa 156:sen kanssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
petrolhead
Viestit: 120
Liittynyt: 22 Touko 2010, 08:12
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Turbo
Paikkakunta: Kuopio

Käynnistysongelmia Alfa 156:sen kanssa

Viesti Kirjoittaja petrolhead »

Tänään pistin auton lämmitys tolppaan 40 minuutiksi ja yllättäen ei parin yrityksen jälkeen lähtenytkään käyntiin. Eilen vielä käynnistyi, tosin hieman huonosti. Pistin sitten auton pariksi tunniksi vielä lämpiämään ja johan käynnistyi. Kun sain käyntiin kävin ajelemassa vajaat 30 kilometriä, jotta akku hieman edes latautuisi ja sitten kaverin luo yleismittarilla mittailemaan jännitteitä.
Akun navoista jännite 12,63 volttia, taitaa olla ihan ok? ja auton käydessä vähän yli 14 volttia. Laturi tuntuu siis toimivan.
Jäi vielä tarkistamatta akun nesteet tuolla ominaispainomittarilla, kun siinä akun päällä oli sulakerasia ja ei viitsitty puolipimeässä alkaa sen enempää katselemaan kuinka se siitä akun päältä oikein irtoaisi. Voisiko joku ystävällisesti kertoa kuinka se rasia siitä päältä lähtee irti?

Yleensä tulee ajettua aika lyhyttä ajoa ja auto on liikenteessä vain parina päivänä viikossa, mutta akku on vasta vähän reilun vuoden vanha eli johan on kumma jos jo nyt on hyytymässä...
Ajotietokoneesta tuntui myös nollaavan tuon pitemmän matkan näytön sekä rippimittarin kilometrit nollautuivat myös. Auto piti myös sammutettaessa ihmeellistä ääntä noin 5-sek.ajan siis tuon 30 km:n lenkin jälkeen. Ääni tuntui tulevan jostain kojelaudan keskiosan tienoilta.
Ei tehnyt enää samaa ääntä ajaessani takaisin kotia.
Vihjeitä otetaan vastaan.
Kyllä on Toyotan jälkeen Alfalla ajaminen nautinnollista puuhaa!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sulakerasia on kiinni plus-akkukengässä eli se pitää ottaa irti. Lisäksi sen pohjassa on pari ruuvia joilla rasia on ruuvattu akkuun kiinni. Kaapeleitahan siitä lähtee useampaankin suuntaan mutta ne antanevat sen verran periksi ettei tarvitse ominaispainon mittauksen vuoksi alkaa irrottelemaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ihan on napajännite kohdallaan ja latausjännitekin kuulostaa hyvältä. Akun päällä oleva rasia irtoaa, kun avaa rasian kannen, liu'uttamalla kahta päällä olevaa lukitussalpaa ja irroittaa kannen alta ns. akunkengän akun navasta 10mm avaimella. Rasia on siis osa akunkenkää ja kiinni akun navassa.

Muistaisin, että käynnistysongelmista on ollut juttua täällä aiemminkin ja ongelman aiheuttaa letkulämppäri. Olikohan se nyt niin, että moottorinohjaus saa moottorin lämpötila-anturilta väärää läpötilatietoa ja säätää seoksen pieleen.

Millainen ääni se on? Kolinaa, kilinää, vinkunaa vai raksutusta? Liittyisikö automaatti-ilmastointiin jollakin tapaa?


Edit: Rasvis ehtikin jo mainita sen mitä itse unohdin. Eli rasia on tosiaan vielä kahdella ruuvilla kiinni akussa.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Mitään en itse sähköistä tiedä,mutta kuultu on,että ei niillä volteilla mitään jos ei ampereita löydy :? Sähkömiehet oikaiskoon,jos kirjoittelen puuta heinää :)

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

tuntuis siltä että akku on vain mennyt turhan tyhjäksi ja sitten nollannut myös nuo kilometrilukemat. Omien kokemuksieni mukaan tuollaiset vähäiset ajot pakkasilla eivät riitä pitämään varausta ylhäällä joten akku laturiin tai joku 200km ajo. Tuo automaatti ilmastointi on varmaan myös nyt sekaisin, eli akunkenkä puis tunniksi ja sitten paikallensa ja vartin päästä auto käyntiin. minulla ei ole ollut mitään ongelmaa letkulämppärin kanssa, autohan on sama, kannattaa vain lämmittää melkein se pari tuntia jotta siitä mitään hyötyäkään olisi.

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

alfa164 kirjoitti:Mitään en itse sähköistä tiedä,mutta kuultu on,että ei niillä volteilla mitään jos ei ampereita löydy :? Sähkömiehet oikaiskoon,jos kirjoittelen puuta heinää :)
en ole sähkömies, mutta rasitustesti vasta kertoo toden. jonkun kilometrin ajonjälkeen jännitteet on kyllä ok mutta jos koittaa rasitustesterillä niin kyllä tipahtavat jonnekin 6-7 volttiin ja homma on selvä

Avatar
Savo
Viestit: 2121
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Pyörittikö startti huonosti?

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7079

Mulla kesti edellinen akku 1,5 vuotta. Nyt asennettiin C-tek-laturin pikaliitin akkuun ja tarkoitus on saada nykyinen akku kestämään pitempään aina välillä lataamalla.

petrolhead
Viestit: 120
Liittynyt: 22 Touko 2010, 08:12
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Turbo
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja petrolhead »

Ensiksikin kiitokset hyvistä vihjeistä! Hieno homma, että löytyy foorumilta tätä Alfa-tietoutta. Itselläni kun on ollut Alfa vasta puoli vuotta, niin paljonhan tässä on vielä opittavaa ennen kuin tuntee autonsa hyvin :)

Niin vielä siitä äänestä eli vähän sellainen raksuttava ääni, mutta voisi hyvinkin liittyä tuohon ilmastointiin. Ai niin tuli tuosta letkulämppäristä mieleen, että kun sain auton käyntiin, niin starttasin sen vielä ollessa kiinni lämmitystolpassa. Ajattelin, että lähtisi näin paremmin käyntiin. Ei kai tuosta ole haittaa?

On kyllä aika herkkä auto kaikkine sensoreineen tämä Alfa... vähän muistuttaa naista :)
Kyllä on Toyotan jälkeen Alfalla ajaminen nautinnollista puuhaa!

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Potkimallahan Alfakin pelaa.. :-D
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kuten Jarsan tuossa jo totesi, piuha irti ja odota muutama minuutti ennen kuin käynnistät. Lämpö ehtii tasaantua ja sensorit ei kuvittele liikoja :)

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Ei kyllä kannattaisi startata, kun piuha on vielä tolpassa kiinni. Ei minkään merkkisellä autolla.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

WWWVespa kirjoitti:Ei kyllä kannattaisi startata, kun piuha on vielä tolpassa kiinni. Ei minkään merkkisellä autolla.
Tuon lämmön tasaantumisen vuoksi vai sähköopillisesti?
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Ei kyllä kannattaisi startata, kun piuha on vielä tolpassa kiinni. Ei minkään merkkisellä autolla
Minuakin kiinnostaa miksi??

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^^Sähköopillisesti. Ihan turha riski mahdolliseen hyötyyn verrattuna. Ei lohko tai neste paljon kymmenessä sekunnissa lisää lämpene.
Lisäksi piuha saattaa äkkinäiseltä aamutohinoissa unohtua kiinni. Näin kävi yhdelle entiselle naapurille kerran ja sitten korjattiin kumpaakin päätä, minkä lisäksi taisi piuhakin mennä vaihtoon.

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Oliskohan tossa lämmitys hommassa jotain perää sillä tänään kutvonen oli lohkossa pari tuntia ja normaalista poiketen samahti pari ekaa kertaa ennen kuin suostui käymään tasaisesti. Eli siis pelaaks tämä paremmin ilman lohkossa käyttämistä? (niin joo liekkö tässä letkulämmitin vai mikä kuitenkin..)

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

WWWVespa kirjoitti:^^Sähköopillisesti. Ihan turha riski mahdolliseen hyötyyn verrattuna.
Juuri tämän halusinkin kuulla. Ja sitten ne perustelut?
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

alffamaimääm kirjoitti:Oliskohan tossa lämmitys hommassa jotain perää sillä tänään kutvonen oli lohkossa pari tuntia ja normaalista poiketen samahti pari ekaa kertaa ennen kuin suostui käymään tasaisesti. Eli siis pelaaks tämä paremmin ilman lohkossa käyttämistä? (niin joo liekkö tässä letkulämmitin vai mikä kuitenkin..)
Rolle kirjoitti:Kuten Jarsan tuossa jo totesi, piuha irti ja odota muutama minuutti ennen kuin käynnistät. Lämpö ehtii tasaantua ja sensorit ei kuvittele liikoja :)

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Ei mitään merkitystä puoleen eikä toiseen sillä, starttaako piuhan kiinni vai irti ollessa. Itse starttaan useinkin auto piuhassa ihan vaan sen takia, että sisätilanlämmitin saa hyristä vielä hetken lumia harjaillessa. Eihän se siinä enää ehdi mitään lämmittämäänkään, merkitys on lähinnä psykologinen :roll:

Lämpöjen "tasaantumiseen" ym. perusteluihin en usko. Eiköhän ne tasaannu muutamassa sekunnissa kun auto käynnistyy ja vesi lähtee kiertämään. Sähköopillisesti taas ei mitään merkitystä. Teoreettisesti turvallisempaa käynnistää kun auton runko on maadoittettu lämmitystolpan kautta :wink:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

katiska kirjoitti:
WWWVespa kirjoitti:^^Sähköopillisesti. Ihan turha riski mahdolliseen hyötyyn verrattuna.
Juuri tämän halusinkin kuulla. Ja sitten ne perustelut?
Sähkölaitteita käyttäessä voi aina mennä jokin pieleen, vaikka ne olisivat kuinka toisistaan eristettyjä, joten miksi ottaa turhaa riskiä, kun moottorinlämmittimetkin ovat esilämmittimiä eivätkä webastojen tapaan lisälämmittimiä. Jos piuhan kautta on tullut virtaa kaksi tuntia, ei kymmenestä tai 20:stä sekunnista ole enää mitään hyötyä.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jakke kirjoitti:Lämpöjen "tasaantumiseen" ym. perusteluihin en usko.
Uskonvapaus on jokaisen oikeus tässä maassa, siitä ei tarvitse kiistellä. Omat ja monen muut kokemukset foorumilla kuitenkin osoittavat, että jonkin aikaa odottamalla lähtee kunnolla käyntiin, mikäli ongelmia käynnistyksen jälkeen on ilmennyt.

Lämpöjen tasaamisesta taas on aika vahvat näytöt termodynamiikan puolelta, riittänee "perusteluksi" :silent:

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Jakke kirjoitti:Ei mitään merkitystä puoleen eikä toiseen sillä, starttaako piuhan kiinni vai irti ollessa. Itse starttaan useinkin auto piuhassa ihan vaan sen takia, että sisätilanlämmitin saa hyristä vielä hetken lumia harjaillessa. Eihän se siinä enää ehdi mitään lämmittämäänkään, merkitys on lähinnä psykologinen :roll:
Näin myös teen 164:ssa.Sähköopilliset perusteet kiinnostaisivat myös.Eiköhän se auto olisi palanut jo ennen starttausta,jos vika tulee :wink:
Jakke kirjoitti:Lämpöjen "tasaantumiseen" ym. perusteluihin en usko. Eiköhän ne tasaannu muutamassa sekunnissa kun auto käynnistyy ja vesi lähtee kiertämään
Reilun muutaman sekunnin se käykin,kun zetori,ainakin oma 2.5v6.En tosin ole sen enempää perehtynyt,että kuinka kauan pitäisi olla johto irti/tai kauanko olisi sopiva lämmitys aika,kyseisen röpötyksen estämiseksi.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kyllä se on ihan fakta että ainakin 2000vm v6 käynnistyy paremmin kun piuha irroitetaan ennen käynnistystä ja harjataan esmes lumia ja sen jälkeen käyntiin. Tosin jos lämmittää todella pitkään niin käynnistyy hyvin myös suoraan piuhasta. Mielestäni anturitietojen "tasaantuminen" on loogisin selitys. Luulen että ecu luulee konetta lämpimämmäksi kuin se todellisuudessa on ja käynnistyy liian laihalla jos käynnistää suoraan piuhasta. Siksi pieni odottelu -> mitatun lämpötilan lasku parantaa käyntiin lähtöä. Oma ei näillä pakkasilla edes jää käymään vaan sammuu suoraan piuhasta, mutta odottaen käynnistyy täysin ok. Mitä nyt ohjaustehostin huutaa...

Piuha kiinni starttaamisessa ei ole muuta vaaraa kuin se kuuluisa piuha kiinni ajamaan lähteminen.

96 vuosimallin gtv muuten lähtee käyntiin hyvin sekä suoraan että odottaen.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Tasaantuminen voi olla tarpeen juuri tuosta syystä: joku anturi antaa arvot, joita järjestelmä ei ymmärrä, kun toinen anturi antaa ihan erilaiset arvot.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Joskus tais joku jutella sitäkin että sytyttää moottorin vikavalon jos pitää lohkolämmittimessä.

Kun ECU sekoo,kun nesteet ovat lämpimämpiä vaikka auto on käynyt muutaman sekunnin. Suhteuttaa näitä arvoja varmaan myös imuilman lämpötilaan ym.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Juu, kyllä tämä on tuttu ilmiö minullekin. Täytyypä testata tuota hieman aiempaa piuhan irroitusta.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Osansa tuossa lienee vielä nykyisillä lämmittimillä.
Ennen lohkolämmitin tohotti sen verran lämpöä, että taisivat kummatkin nesteet lämmetä enemmän samaan tahtiin kuin nykyisillä vehkeillä. Nykyään lämmennee joko öljy tai jäähdytysneste enemmän kuin toinen riippuen lämmittimen mallista: säteilylämmitin lämmittänee enemmän öljyjä ja letkulämmitin jäähdytysnesteitä.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Ainakin 164:ssä (V6 ja letkulämmitin) teki hyvää irrottaa piuha yli kahdeksi minuutiksi ennen käynnistystä. Muutoin täytyi välittömästi käynnistyksen jälkeen painaa hiukan kaasua puolen minuutin ajan, jotta moottori pysyisi käynnissä. Tuossa puolessa minuutissa vasta nesteet sekoittuivat sen verran, että ohjausyksikkö luki oikeaa lämpötilaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ikinään en ole irrottannut piuhaa ennen käynnistystä, päin vastoin, yleensä röjäytän käyntiin, harjailen ja skrapaile ja sitten vasta otan töpselin pois, tänäänkin ennen kuin lähdin töistä oli auto käynnissä 5-8 min töpseli kiinni...

Omasta mielestäni tuo selitys, että sähköjen takia otetaan pois on hiukan... Noh... kyseenalainen, sisäpistoke ja lohko/sätelylämmitinhän maadottuu pistokkeen kautta, onhan siinä lämmittimenkin sarjassa pieni maajohto, mutta se on niin kevyt rimpula ettei siellä edes voi liikkua kovia virtoja.
Ei lohko tai neste paljon kymmenessä sekunnissa lisää lämpene.
Eikä kylmenekkään. ehkei homma ole vielä kiinni lämmön tasaantumisesta, vaan eniten siitä, miten ECU reagoi, jos joillain sytyttää vikavalon tai käy jotenkin oudosti, niin kyllähän se sitten kannataa ottaa ennen käynnistystä, mutta jos ei ole oireita niin minä ainakin pidän kiinni :wink:

Sätelylämmittimet ovat sitten vähän niin ja näin, minun mielestä niistä menee enemmän lämpöä harakoille? sitten olisi eri asia, jos lämmitin olisi jotenkin öljytilassa...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Oliskohan tuossa uudemmassa moottorinohjauksessa (Me7.3.1) päivitelty, mitä tietoja ECU hyödyntää kylmäkäynnistyksessä, kun ongelmaa tuntuisi esiintyvän vain vanhemmissa malleissa. Vai onko jollain samaa uudemmassakin?

Itse käynnistän monesti lämppärin vielä ollessa kytkettynä, eikä ainakaan vielä ole ollut mitään oireita. Enkä kyllä näe siinä mitään riskiä sähköopillisesti, vaikka alan koulutustakin olen saanut.

jkf
Viestit: 96
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulia Veloce 2.2 jTDM, ex. Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Viesti Kirjoittaja jkf »

WWWVespa kirjoitti: Lisäksi piuha saattaa äkkinäiseltä aamutohinoissa unohtua kiinni.
Rouva on katkonut parikin piuhaa tällä menetelmällä ja useamman kerran olen piuhoja metsästänyt pitkin meidän pihatietä. Mutta kun on aina niin kiire...

Letkulämppäri tai polttoainekäyttöinen lämmitin aiheuttavat myös samaa oiretta. Siinä ei ole kuin auttanut lämmittää auto kunnolla lisäämällä lämmitysaikaa tai starttaamalla kylmänä. Joku viisaampi osaisi varmaan kertoa muitakin konsteja :)

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Jarsan kirjoitti:Oliskohan tuossa uudemmassa moottorinohjauksessa (Me7.3.1) päivitelty, mitä tietoja ECU hyödyntää kylmäkäynnistyksessä, kun ongelmaa tuntuisi esiintyvän vain vanhemmissa malleissa. Vai onko jollain samaa uudemmassakin?.
En tiedä mikä on uusi tässä yhteydessä mutta mulla 2004:ssa ilmiö esiintyy.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Ottimo kirjoitti:
Jarsan kirjoitti:Oliskohan tuossa uudemmassa moottorinohjauksessa (Me7.3.1) päivitelty, mitä tietoja ECU hyödyntää kylmäkäynnistyksessä, kun ongelmaa tuntuisi esiintyvän vain vanhemmissa malleissa. Vai onko jollain samaa uudemmassakin?.
En tiedä mikä on uusi tässä yhteydessä mutta mulla 2004:ssa ilmiö esiintyy.
Ihan sama miten piuhaa pitää kiinni ja käynnistää. Saattaa toki olla hieman notkeampi jos 2h lämmittää vs. 0,5h. Eli ei varmaan ole vuosimalli yhteinen nimittäjä.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ottimo kirjoitti:En tiedä mikä on uusi tässä yhteydessä mutta mulla 2004:ssa ilmiö esiintyy.
V6:nen voi olla tietty asia erikseen. Ajattelin siis T.S. -koneita. Joku looginen selityshän tuolle on, miksi osalla ongelmaa esiintyy ja osalla ei edes pieniä oireita. Ei nämä sentään fysiikan lakeja kumoa, olkoonkin sitten miten Alfa Romeo tahansa! :-D

Avatar
koala
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Elo 2005, 06:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja koala »

Sen verran vielä palaisin itse aiheeseen että se napajännitteen mittaminen on suhteellisen turhaa jos ei akussa ole mitään kuormaa.
Todella huono tai tyhjäkin akku saattaa näyttää nolla kuormalla 12,5 volttia.
Akun kunnon testaamiseksi kannattaa lyödä valot päälle, jos tällöin napajännite romahtaa jonnekki 8 voltin tasolle on akku joko kuollut tai tyhjä.
Itse jatkaisin tästä laatamalla akun täyteen jollain ulkopuolisella laturilla, vaikka yön yli jonka jälkeen toistaa toimenpiteen. Toki tämän latauksen jälkeen akku saataa sietää hivenen enemmän valon polttoa mutta jos se jännite laskee parissa minuutissa sinne 8 voltin tienoille on akku entinen.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

koala kirjoitti:Sen verran vielä palaisin itse aiheeseen että se napajännitteen mittaminen on suhteellisen turhaa jos ei akussa ole mitään kuormaa.
Todella huono tai tyhjäkin akku saattaa näyttää nolla kuormalla 12,5 volttia.
Akun kunnon testaamiseksi kannattaa lyödä valot päälle, jos tällöin napajännite romahtaa jonnekki 8 voltin tasolle on akku joko kuollut tai tyhjä.
Itse jatkaisin tästä laatamalla akun täyteen jollain ulkopuolisella laturilla, vaikka yön yli jonka jälkeen toistaa toimenpiteen. Toki tämän latauksen jälkeen akku saataa sietää hivenen enemmän valon polttoa mutta jos se jännite laskee parissa minuutissa sinne 8 voltin tienoille on akku entinen.
Tai suorittaa kuormitustestin normaalisti startilla. Jos ladattu akku (tuollaisella 12,5V jännitteellä, ilman kuormaa) ei jaksa starttia kunnolla pyörittää ja valot hiipuvat startatessa niin se akku on sitten kaput.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Vastaa Viestiin