159 / Käsijarru jumissa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Buran
Viestit: 30
Liittynyt: 03 Elo 2010, 00:46
Paikkakunta: Espoo

159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Buran »

Aamulla -5 pakkasta ja kässäri jumissa. En heti huomannut ja tahmeaahan ajo oli :)

Lämpeni sitten kunnolla muutaman sadan metrin matkalla ja irtosi kun kahvaa reistasi muutaman kerran ylös ja alas.

Mites tavallista tämä (kylmemmällä) on vai onko kässärissä / jarrusatulassa jokin vika jota nyt pitää alkaa seurailemaan?

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

kässäri

Viesti Kirjoittaja koska »

veikkaisin, että sulla(kin) on käsijarruvaijerin kumisuoja takajarrujen kupeessa päreinä ja sitä kautta vaijerin kuoren sisään pääsee kosteutta -> jumittaa pakkasella. Ite sain toimimaan pienoisella öljyämisellä ainakin viime talven (taisin tunkea aseöljyä spray-purkista). Nuo uudet vaijerit kun taisivat maksaa aika reippaasti, niin näillä ainakin täällä mennään...

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Sama homma täällä, jätän vaihteen varaan parkkiin.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

noista vaijereiden suojakumeista, jos ei ole ihan päreinä siis vain poikki tai halki niin pikaliima puree ihan perkeleesti kiinni, vierestä menee seuraavaksi rikki. Eli jos on näppärät sormet ja rasvanpoistoainetta niin hyvä tulee.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1552
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Minukin auton käsijarru on alkanut jumitella. Lukitsee toisinaan takajarrut ihan kiinni, mutta jonkin ajan päästä tilanne laukeaa ja taas toimii moitteetta.

Korjaamolla vähäteltiin ongelmaa, kaiketi siksi kun takuuta on vielä jäljellä.

Avatar
Fangio
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 19:25
Car(s): ex-Alfa: 159 2.2 jts, nykyinen 159 2.4 jtdm Garretin turboversio
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fangio »

Sama juttu täällä. Tuntuu tuo jumittelu olevan yleistä kun lämpötilanvaihtelut säätilassa on suuria.

Pahimmassa jumahduksessa loimotto vcr:n, abs:n ja hill holderin varoitusvalot. Sammuivat seuraavalla käynnistyksellä.

Huh huh, kyllä toi talvi on raskasta aikaa, mulle sekä italian leidille.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Käkkäriä kannattaa käyttää joo, mutta jättää aina pari naksua siitä ihan tiukimmasta vedosta vajaaksi. Jos kuoren ja vaijerin välissä vettä ja jäätää niin vetämällä käkkäri sitten IHAN piukalle enimmät jäät murtuu ja käkkäri löysää... Ellei sitten ole jo ihan paska vaijeri...

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Täällä taas käsijarru on toiminut ongelmitta, ei jumittanut kertaakaan. Pyrinkin käyttämään sitä usein.

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Ei se vaijereiden vaihto nyt niin mahdoton projekti ole, eikä ne nyt niin älyttömästi maksakkaan. Tilaa vaikka saksasta niin ei tarvi koko tiliä kantaa deltaan. Alfisti.net on oiva ostopaikka mistä saa alkuperäisosat paljon halvemmalla kuin deltasta tai edes heikalta ja toimitusaika 5-6 päivää lähipostiin.
Omassa oli kanssa ostettaessa rispaantuneet vaijerien kuoret, nyt ajettu reilu 40tkm vaihdon jälkeen ja edelleen pelaa ihan normaalisti. Tätä ennen jäätyi aina kun pakkasta oli edes asteen verran ja meni hermot.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

minäkin käytin omaani huollossa jumituksen takia - ja sanoivat, että toimii ihan hyvin ( lämpimässä hallissa ) eikä kuulemma ollut mitään rikki !

katsotaan, kun nostetaan kotona auto ilmaan prkl..

( takuu autossa myös )

2-3vaihteen äänet :

"meillä just tämmönen samanlainen oli tässä huollossa - ja siinäkin tuntuu selvä pykälä, 1-2 ja 2-3 . Se on näissä alfoissa ihan ominaisuus"

AHA, SELVÄ vaikka kaikissa tätä ei olekkaan .. eli ne autot onkin sitten viallisia.
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Ei ongelmia käsijarrun kanssa.
Tee ei mitäään.. :2gunfire: ----käsijarru
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Onkos joku löytänyt jostain edullisia käsijarruvaijereita tarvikkeena 159:siin? Ainakaan tuolta alfisti.netistä en sellaisia löytänyt.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Pistä mailia alfistille niin antavat hinnan ja saatavuuden, kaikkea ei ole listattuna webissä. Turun AD Autotarvikkeesta olen myös onnistunut saamaan alkuperäisiä jarruosia, jakopään hilut yms päivän toimitusajalla ja tutun kautta vielä alfistiakin halvemmalla.
Brembon etujarrulevyt esimerkiksi noin 170€/pari

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Näytti ebayssä olevan myynnissä käsijarruvaijereita 159:siin noin 22e kpl +pk. Yhteensä satsille tulee hintaa noin 60e. Täytyy kysellä jos paikallinen tarvikemyyjä saisi myös vastaavia osia.


http://cgi.ebay.co.uk/1-Handbremsseil-B ... 4cf3c2196a
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1552
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Käsijarruongelma meni niin pahaksi että jouduttiin vaihtamaan vaijerit. Meni takuuseen. Nyt on hyvä.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Ei lohduta ketään, mutta niissä 20 autossa, mitä minulla on ollut, ei ole yhdessäkään ikinä ollut ongelmia käsijarrun kanssa. Mutta vedänkin jarrun päälle AINA kun pistän auton parkkiin, menee ihan vaistomaisesti. Käsijarrun "säästäminen" jumittaa sen.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1552
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Jakke kirjoitti:Ei lohduta ketään, mutta niissä 20 autossa, mitä minulla on ollut, ei ole yhdessäkään ikinä ollut ongelmia käsijarrun kanssa. Mutta vedänkin jarrun päälle AINA kun pistän auton parkkiin, menee ihan vaistomaisesti. Käsijarrun "säästäminen" jumittaa sen.
Sama täällä, kässäriä käytän aina ja samasta syystä kun sinä, mutta niinpä vaan jumahti.

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Heikalla näyttäisi myös olevan vaijereita myynnissä 159:siin
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Billie kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Ei lohduta ketään, mutta niissä 20 autossa, mitä minulla on ollut, ei ole yhdessäkään ikinä ollut ongelmia käsijarrun kanssa. Mutta vedänkin jarrun päälle AINA kun pistän auton parkkiin, menee ihan vaistomaisesti. Käsijarrun "säästäminen" jumittaa sen.
Sama täällä, kässäriä käytän aina ja samasta syystä kun sinä, mutta niinpä vaan jumahti.
Ja käsijarruvaijeri yleensä kulkee lähellä pakoputkea sieltä kepin läheltä,jotenka kun putki lämpeää se sulattaa myös hiukan jos on sieltä jäässä.

Mutta sitten myös jäätyy kun auton jättää seisomaan rajuun pakkaseen.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Tottahan sitä käsijarrua pitää käyttää, mutta en kyllä ikinä jätä talvella yöksi päälle. Ehkä ollu aina sen verran vanhoja autoja, että oppinut. Sopivissa olosuhteissa voi kyllä jäätyä uudemmastakin.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tjaahas... taitaa olla tämmönen jäätymisjuttu meilläkin edessä....

Vaimo tuli töistä ja ajoin auton talliin, niin kas kummaa, käsijarru ei liikkunutkaan kuin ehkä puolet normaalista ja kuskinpuolen takajarrulevy oli selvästi lämmin (vaikka ulkona pakkasta -15)

Täytynee kohta mennä ihmetteleen tarkemmin kun on oletettavasti sulanut tallissa vähän aikaa.

Ja siis eilen ekana pakkaspäivänä auto huuteli ABS vikaa.....
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tjoo, pää oli paskana ja tokeni kun työnsin rasvaa sisään ja nylkytin...... errr.... Kulosi vähän härskiltä....

Noh, joka tapauksessa käsijarruvivun normaali liikerata palautui.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Pasi kirjoitti:Tjaahas... taitaa olla tämmönen jäätymisjuttu meilläkin edessä....

Vaimo tuli töistä ja ajoin auton talliin, niin kas kummaa, käsijarru ei liikkunutkaan kuin ehkä puolet normaalista ja kuskinpuolen takajarrulevy oli selvästi lämmin (vaikka ulkona pakkasta -15)

Täytynee kohta mennä ihmetteleen tarkemmin kun on oletettavasti sulanut tallissa vähän aikaa.

Ja siis eilen ekana pakkaspäivänä auto huuteli ABS vikaa.....
Ei siinä sitten iso vika oo jos se on vaan selvästi lämmin. Sitten kun auto haisee rälläkälle ja takajarrulevyt on siniset kannattaa huolestua.

Nimim. Käsijarru päällä töihin :roll:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joo, eilenkin oli lämpöset ku vaimo tuli kotiin... Ja kevyt "palaneen käry"....

Mutta ei ne siis totaalisen jumissa ole, kun käsin pystyy kuitenkin suht helposti pyörittämään pyörää.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Mihin te sitä kässäriä tarviitte?joo joo (mäkiin) ei ole ollut kertaakaan ongelmia talvella kun ei käytä sitä ja kertaakaan ei ole vaihdettu ja kumisuojukset kunnossa ja on eräskin alfa tullut omistettua.Jos ei 1 vaihteella pärjää niin sitten kannattaa tarkistuttaa puristuspaineet autosta :P
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

...
Käsijarruhan nimenomaa tykkää siitä, että sitä käytetään (oikein). Sitten kun sitä ei käytetä, on vettä kondensoitunut sinne johonkin varmaan jo hyvinkin, tai muutenvaan kosteus hohkanut kumeihin -> eka kiskasu pakkasella -> rikki.

Ei täälläkään ole mitään vikaa käsijarrun kanssa, toisaalta sitä myös käytetään ja olen vaihtanut ne hulppean hintaiset (30eur pari) vaijerit paikalleen ennaltaehkäsevästi. Joo, auto on 156 ja 159:ssä vaijereiden vaihto on selvästi hankalampi homma, mutta kuitenkin.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Muija vetäsee sen tietty joka parkkiksella päälle... ja oma kotiparkkis on kalteva... Tosin pakkasilla auto viettänyt yöt lämpösessä tallissa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

molex to sata, lose all your data.

Avatar
Polforea
Viestit: 11176
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Dio Natale kirjoitti:Mihin te sitä kässäriä tarviitte?
Pitämään autoa paikallaan. Mä vetelen kässärin päälle jopa punaisissa valoissa seistessäni, jos risteys on mäessä, niin ei tartte pitää jalkaa jarrulla (joo, 159:ssä on hill holder, mutta manuaalissa se puree vain sekunnin).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Jokainen tyylillään mutta mielestäni se sopii naisille jotka ovat epävarmoja että se auto lähtee menemään.Eihän siinä mitään jokainen kiskokoon naama punaisena sitä joka paikassa.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Polforea
Viestit: 11176
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Miksi sitä naama punaisena pitäisi kiskoa? Vetää kiinni ja auto pysyy paikallaan, painaa nappia ja laskee kahvan niin auto liikkuu taas vapaasti. Ja miksikäs ei sopisi naisille tai epävarmoillekin, mutta myös kaltaisilleni laiskoille - miksi ihmeessä pitäisin autoa manuaalisesti jarrupolkimella paikallaan, kun mulla on ihan siihen tarkoitettu varuste?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Pienenä kevennyksenä sanottakoon, että toissapäivänä 155 valu käsijarrusta huolimatta pihasta kadun puolelle.... :roll:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Pasi kirjoitti:Pienenä kevennyksenä sanottakoon, että toissapäivänä 155 valu käsijarrusta huolimatta pihasta kadun puolelle.... :roll:
Jaa ykkönen silmässäkin... :? Aika jyrkkä piha teillä ....

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Muropaketista saatuja kortteja monellakin? Mäessä on syytä olla tuplavarmistus, ettei auto vahingossakaan lähde liikkeelle. Ex työpaikan nurkilla jäi jalankulkija itsekseen liikkeelle lähteneen auton alle (käsijarru petti) ja onnistuu se näköjään näinkin päin, kun on auto pelkän vaihteen varassa http://tinyurl.com/ngpp4rk

Ja ennemminhän pitää jättää vaihteet käyttämättä :-D Ex Bravon kanssa tuli aina kovien pakkasten aikaan käytyä pesulla, kun silloin sai auton pysymään edes muutaman päivän puhtaana, mutta parin talven jälkeen tämä alkoi muuttua vähän kiusalliseksi, kun vaihdekeppi jämähti ykkösvaihteelle ja olisi pitänyt peruuttaa pois ruudusta. Toki noiden pesujen seurauksena takajarrutkin jäätyivät, mutta eivät koskaan niin tiukkaan, etteivät pakitettaessa olisi napsahtaneet auki.

Toki tasamaalla pysyy ilmankin.... paitsi että tullut nähtyä muutama huumoriveikkojen järjestämä auto lumipenkkaan tms. operaatio -> omissa kulkupeleissäni on aina kaikki mahdolliset "lukot" päällä.

Edit: toisenmerkkisellä autolla ajavat voivat keksiä vielä yhden syyn siihen, miksei autoa kannata roikottaa vaihteen varassa mäessä. :wink:
Viimeksi muokannut insinörtti, 17 Tammi 2014, 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jiitee kirjoitti:
Pasi kirjoitti:Pienenä kevennyksenä sanottakoon, että toissapäivänä 155 valu käsijarrusta huolimatta pihasta kadun puolelle.... :roll:
Jaa ykkönen silmässäkin... :? Aika jyrkkä piha teillä ....

JT
No ei ollu vaihde päällä sillä hetkellä, kun auto oli käynnissä ;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Polforea
Viestit: 11176
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^ Joo, mäkeen parkkeeratessa toki aina kaikki kiinni mitä saa. Mielellään vielä eturenkaiden asento mahdollisimman valumista haittaavaksi, eli harkittuun suuntaan linkkuun. Tasamaalla joko pykälä tai käppäri, tallissa stoppari vähintään yhden renkaan edessä (jaa määkö muka paranoidi...). Mutta valojen vaihtumista odottaessa pelkkä jarru saa luvan riittää (jalalla on kyllä helppo antaa tulitukea, jos seisontajarru pettää).

Jotennii musta tuntuu, että tuo toisenmerkkisten -kommentti liittyy Saabin pakkilukkoon, mutten keksi että miten. Toinen vaihtoehto on kevytperäinen, lukoton takaveto, jonka yhdessä takarenkaassa ei välttämättä kauhean liukkaaseen mäkeen riitä pito.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Jees, pieni tarkennus
Ihan totta, tarkennetaan vähän.

Eli käsijarrua ei ole tarpeellista käyttää tasaiselle parkkeerattaessa, koska auto pysyy paikallaan ilman käsijarruakin.

Tasaisella käsijarrun käyttöä on hyvä välttää erityisesti talvisin, jolloin käsijarru jumittuu ja jäätyy erityisen herkästi.

Perustelut siis ovat:

- käsijarrun käyttö tasaisella on tarpeetonta
- käsijarrun käyttö talvisin voi aiheuttaa ongelmia
- helpoimmalla pääsee, kun käyttää käsijarrua vain silloin kun sitä todella tarvitaan.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Polforea
Viestit: 11176
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei se varsinaisesti tarpeellista tasaisella ole, lähinnä tullut tavaksi, eikä se ole paha asia.

Perustelut:
-Kun sitä käyttää, se pysyy paremmin kunnossa (kuten todettu).
-Sitten kun se porsii, huomaa porsiuksen aiemmin kun sitä jatkuvasti käyttää.

Dio Natale btw, Acura.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

10+ pisteet,olit ensimmäinen. Tosin honda ei ole auto vaikka muut innoissaan väittävät näin.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja yksi on VAG-konsernissa vastaan tullut DSG:n parkkitappi, joka joissakin laatikoissa ilmeisesti voi hitusen pirun kovaa jämähtää kiinni, jos on yön yli pinteessä (varsinkin talvella)... Näistä olen kuullut ja yhden tapauksen nähnyt livenä. Kolmen tyypin toimesta moista työnnetty joskus ettepäin ja sitten taaksepiän, jotta lukkotappi irtautuu ja saa edes jonkin vaihteen silmään.
Tuossa ilmeisesti kyseessä jonkin sortin valmistus/suunnitteluvirhe (tai sitten ei olla ajateltu kylmiä oloja lainkaan?)

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ jaa, eipä tullut edes tämä itsestäänselvyys mieleen - automaatteja ei tosiaan pitäisi jättää pelkän parkkilukon varaan. Ihan perinteinen mehulinkokin saattaa vaatia melkoista riuhtomista, kun auton paino makaa lukon varassa.

Mutta se vamma, mitä ajattelin liittyi kettingin löytymiseen, jos kone pääsee nitkahtamaan vähän takaperin...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja DaViega »

on jo tullut 1 tapaus, jossa tappi meni rikki ja kolisteli mukavasti...

Autokoulussa jo opetetaan vetämään se käsijarru päälle vaikka olisi kuinka tasaista, ihan vaan varmuuden vuoksi. mullakin se jäätyy, pitää vaihtaa vaijerit...
Käkkäri on tarkoitettu käytettäväksi, jos sitä ei voi käyttää, se on rikki. ja kyllähän sen myös pakkasilla pitää toimia ei niin ufoa teknologiaa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 159 / Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Dio Natale kirjoitti:10+ pisteet,olit ensimmäinen. Tosin honda ei ole auto vaikka muut innoissaan väittävät näin.
Ja pojot täydellisestä autoasintuntemuksesta sinne takavasemalle... :mrgreen:

jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin