Kumi- vai kangasmatot?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Osassa on ollut kumimatot, osassa kangas... edellisessä oli kangas -ja kumimatot, nykyisessä vain kangasmatot. Summaten: makuasia. Sanomalehtiä luetaan ja ovathan ne hyviä sytykkeitäkin. Tuulilasin puhdistukseenkin käypää tavaraa, jos ei malta ostaa siihen paremmin soveltuvaa paperia - vuoden satsi maksaa vähemmän kuin viikon päivälehdet ärrällä. Autoni jalkatilaan en sitä tunkisi.

... ja lumiharja-threadia on vielä väitetty turhaksi.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

doublesix kirjoitti:WMTD on taas asian ytimessä, juuri näin. Sanomalehti on ehkä nykynuorille tuntematon näin virtuaali aikakautena, mutta lyömätön sekä kumi/kangasmaton alla ja lasien (auton) puhdistuksessa. Myös kaminan sytytyksessä. :lol:


Spiderin 10 mm Wilton, logoilla, vaatii aina höyrypesun kesän kirmailuiden jälkeen ja säilytys vaakatasossa. :wink:
Hesari toimii myös hanurin putsauksess. Alfistinetti näytti myyvän mattoi 159:iin? Omiss kangasmatoiss o kumipohja?

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

mutt kirjoitti:
AlfaTom kirjoitti:Ostin Lidlistä mattosarjan, joka vaikutti hyvälaatuiselta kumilta. Halvimmilla muovimatoilla ei tee mitään talvella, ne on vaarallisetkin liukuessaan esim jarrupolkimen alle. Lidlin sarja sopii ihan heittämällä ainakin 156:een. Köyhdytti muistaakseni 14,95€ verran.
Minäkin ostin aikoinaan Lidlistä mattosarjan. Sellaiset kangasmatot, joiden alapinta oli kumia. Vuoden päästä huomasin alapinnassa olevan kumin muuttuneen jauhoksi, joka jostain käsittämättömästä syystä ei alkuunkaan pysynyt kiinni siinä maton kankaassa, mutta auton omaan lattiamattoon se tarttui aivan helkkarin tiukkaan, ja ei lähtenyt, kuin imurilla tiukasti hankaamalla irti - samalla lattiamatto vanuttui selvästi vanhemman näköiseksi. Se auto on jo myyty pois, mutta vieläkin :bad-words: :bad-words: :bad-words: kun sitä muistelee. Ei ikinä enää. Kannattaa seurata niiden mattojen tilannetta aika ajoin.
Toki kannattaa arvioida ennen ostoa materiaalin laatua, vaikka joskus se on mahdotonta. Kumimaton materiaali kuitenkin on helppo tunnistaa pehmeyden perusteellä ja siitä että se haisee kumille, mitä muovi ei tee. Lidlin kumimatot on sellaista vohvelikuviota, johon vesi ja lika jä hyvin "jemmaan" ennen puhdistusta.

Makuasia, ja hajuasia, tuo kangas/kumimattoasia. Talvella ja myös syksyllä ja keväällä suosin kumimattoja juuri sen siisteyden vuoksi, kosteuskaan ei vaivaa niin paljon. Ilmastointi kun ei toimi kylmällä.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re:

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Suba kirjoitti:Hiekka pihan omistajana ääni kumisille. Sitä hiekan jyvää tulee
autoon niin maan perusteellisesti vaikka kuin kopistelee. Erityisesti
takapenkki osastolle.
Samasta syystä meidän Alfan takapenkin lattioilla kumimatot. Lisäksi nahkaverhoilu (musta) on hyvä ja helppo pitää puhtaana pienten saappaiden jäljistä, joita ilmestyy kuskin ja apparin selkänojien taakse. Hiukan OT, mutta lapsiperheelliset ymmärtävät :wink:
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re:

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Compare Orso kirjoitti:Ääni kumimatoille. Sen sijaan sana "kaukalo" särähti korvaan - vai pitäisikö sanoa silmään. Ostin nimittäin heti aluksi suhteellisen jäykät muoviset kaukalotyyppiset matot, jollaiset olivat toimineet aivan mainiosti edellisessä autossani. Alfassa ne aiheuttivat kahdesti kaasupolkimen jumittumisen pohjaan. Ensimmäisellä kerralla oli aika veikeä tunne, toisella kerralla hoitui jo rutiinilla, mutta kolmatta kertaa en enää halunnut kokeilla.

Ne kumiset muotoon leikattavaa tyyppiä olevat ovat toimineen mainiosti jo 11 vuotta arkikäytössä. Vain juhlavimpina hetkinä laitan alkuperäiset tekstiilit permannolle, joten ne ovat säilyneet lähes uudenveroisina.
Alfassa, ainakin 156:sa on kangasmatot lukittavaa tyyppiä, tosin toinen lukkopala on kuskin puolelta rikki. Kunnon kumimatto pysyy kangasmaton päällä tukevasti eikä aiheuta kuvailemaasi vaaratilannetta. Itselläkin kokemusta kovista muovikaukaloista, jotka heitin roskikseen viikon käytön jälkeen. Olivat 75:ssä ja aina polkimien alla jumittamassa eikä liukuva muovikaukalo anna jaloille mitään tukea lattialla.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re:

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Finest kirjoitti:Linkkejä ja vinkkejä kumimattojen ostopaikkoihin?
Tuo maton muoto on veikeä, varmaankaan jokaisen halpahallin matto ei istu nätisti.
Talveksi voisin hommata.
Edelleen "mainostan" natsisiwan :P eli Lidlin mattosarjaa. Hankala tietysti ostaa kun ovat aina tietty erä, joka myydään loppuun.

Motonetissäkin oli muistaakseni samantyyppistä mattosarjaa, mutta huomattavasti kalliimmalla kuin Liiterissä.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re:

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

TestarosaFinland kirjoitti:Kesällä oli latialla Simoni Racingin kangas matot ja nyt syvät kumiset, vaikka rumat ne on. Ne pitää sulatun lumen "päällä" eikä se vesi imeytyy auton pohjaan. Matojen alla on lehdet, jotka imetävät kosteuden(tältä konstiltä olen kuullut vanhalta autoilijalta niin luulen että on tälle perää). Pohja(siis latian verhoilu) on ainakin toistaiseksi pysynyt kuivana kun vaihdan lehdet viikottain.

Mitenhän toimisi silikaattirae ("kissanhiekka")? Johonkin kangaspussiin sopiva määrä ja sijoitus jalkatilaan sopivaan paikkaan. <imee kosteutta ihan hulluna, matkailuautossa testattu talvella menestyksekkäästi.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

willez kirjoitti:Pelimies pulttaa turkkipellit jalkatiloihin
Ja lämpövastukset pellin alapuolelle, 220V ja piuha sisätilaliitäntään :lol:
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Kangasmatot ja autossa erilliset autokengät, jotka vaihdetaan autoon siirryttäessä. Autokengillä ei mennä ulos, eikä ulkokengillä mennä autoon; ei tule lunta tupaan. :drinking:

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ulkokengät siirtyy pysäköintikohteesta toiseen kätevästi kattotelineillä?

Mitä aiheeseen tulee: nyt on kumimatot, kun ne tuli auton mukana. Audeissa ja Saabissa oli, mitä tehtaalta oli jalkatilaan nakattu. Ainakin b8:ssa oli kangasmatot, eikä siinä ollut huurre- tms ongelmia. Muun käyttötavan lisäksi ihan vähän toki vaikuttaa sekin, paljonko ja miten ajaa, eli ehtiikö sisäilma miten kuivua. Niin kauan kun olen höylännyt tuota tunti/sivu kestävää duunimatkaa, en muista kertaakaan karistelleeni lumia tahi vesiä pois matoilta. Pakkaskelillä se ilmastoinnin käymättömyyskään ei ole ongelma, koska ilma saapuu lämppärin kennolle kuitenkin kylmempänä kuin ilmastoinnin jäljiltä, eli lämmitettynä suhteellinen kosteus on vielä alhaisempi kuin niillä keleillä, joilla ilmastointi pyörii.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Joonake kirjoitti:Kangasmatot ja autossa erilliset autokengät, jotka vaihdetaan autoon siirryttäessä. Autokengillä ei mennä ulos, eikä ulkokengillä mennä autoon; ei tule lunta tupaan. :drinking:
Taidat autoilla aika harvoin, vai kerrotko harrasteautostasi tässä? Lapsiperheillä tämä siisti tapa olisi aika jumppaa :wink: :wink:

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Jiitee kirjoitti:
Joonake kirjoitti:Kangasmatot ja autossa erilliset autokengät, jotka vaihdetaan autoon siirryttäessä. Autokengillä ei mennä ulos, eikä ulkokengillä mennä autoon; ei tule lunta tupaan. :drinking:
Taidat autoilla aika harvoin, vai kerrotko harrasteautostasi tässä? Lapsiperheillä tämä siisti tapa olisi aika jumppaa :wink: :wink:

JT
Kyllä itsellä ainakin on "ajokengät" erikseen autossa talvisin, ihan vaan mukavuuden vuoksi. Talvisaappailla ei saa polkimiin hyvää kontaktia ja jalat ei hengitä.
Lapsiperheille suosittelen asuntonäytöiltä saatavia "muovipussukoita" kenkien päälle autoilun ajaksi. :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täälläkin huonojak okemuksia kangasmatoista Alfan kanssa. 156 otti ja meni, kastui ja ruostui. Ei ollut ilmastointia, joten se varmasti edesauttoi kosteuden jämähtämiseen auton sisälle - mattojen alle. 3vko piti tuulettaa, ennen kuin kuskin puolella takana lattia oli kuiva.
Nykyisessä kehonsiirtimessä on kumimattoa ja hyvin pelaa. Sitten KUN Alfa tulee taas taloon, tulee siinäkin olemaan kumimatot ainakin talvella.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Miten sitä joskus muinoin maailmansivussa on laisinkaan pärjätty :silly:

Superissa kankahat ja muissa taitaa olla kumisetmatot.

Sille :drinking:

Avatar
Armour
Viestit: 69
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 12:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja Armour »

Alfaan (159) ei tunnu löytyvän oikein hyvää mattosarjaa mistään. En ole ainakaan vielä sellaista löytänyt netistä. Ongelma on kuljettajanpuoleinen matto. Alkuperäinen kului nopeasti puhki ja se ei pysynyt paikoillaan. Siinä oli jonkin näköiset kiinnityssysteemit, joita minä en koskaan tajunnut eikä Autokeskuskaan. Tilasin pari vuotta sitten hyvännäköisen Alfan logoilla olevan mattosarjan netistä, taisi tulla Jenkeistä, mutta siinä on sama ongelma kuljettajanpuoleisen maton kanssa. Matto ei pysy paikoillaan vaan se menee rutuille ja jää pyörimään vaarallisesti jalkoihin varsinkin talvella. Maton leikkauksessa on vikaa, sillä joku kohta ei sovi kohdalleen (matossa pitäisi olla lovi ohjausakselin tai jonkun muun härpäkkeen kohdalla, mutta ei ole). Talvella muovikaukalo olisi hyvä, mutta ei tunnu löytyvän mistään Alfaan sopivaa. Tietääkö joku?

Avatar
alezi
Viestit: 70
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 16:35
Car(s): Ex: 156 JTS -02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja alezi »

Pari kommenttia olikin näistä rensin kaukalomatoista 156:ssa. Onko muilla millaisia kokemuksia, onko kukaan saanut pysymään paikoillaan ja toimimaan ilman vaaratilanteita, joissa milloin mikäkin poljin on jumissa maton reunassa :lol:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

alezi kirjoitti:Pari kommenttia olikin näistä rensin kaukalomatoista 156:ssa. Onko muilla millaisia kokemuksia, onko kukaan saanut pysymään paikoillaan ja toimimaan ilman vaaratilanteita, joissa milloin mikäkin poljin on jumissa maton reunassa :lol:
Hei
Juu, on. Leikkasin kaasupolkimen kohdalle sopivan loveuksen, tein pari sopivan tiukkaa reikää ( jottei sulamisvesi valu läpi) ja kiinnitin niillä muovitapeilla Rensit paikalleen. Tämä on siisti tapa. Joku toinen on laittanut pitkillä nippusiteillä penkin kiinnikkeiden etureunasta maton takareunaan kiinni "stopparit" mattojen liikkumiseen eteen päin.

JT
Viimeksi muokannut Jiitee, 25 Tammi 2013, 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Käkisalmen Carrera
Viestit: 189
Liittynyt: 20 Elo 2011, 08:37
Car(s): 916 Spider 3.0 V6
Lada 1200L 1.6
ex GTV6, 33 1.7QV 8V
Paikkakunta: Kotka

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja Käkisalmen Carrera »

Helppoa. Talvella kumia, kesällä kangasta. Siinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Mikään ei ole niin turhaa kuin hyvät neuvot - niitä ei viisat kaipaa eikä tyhmät kuuntele.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja willez »

Gtassa on alfan alkuperäset kumimatot , tuntuu itseasiassa paremmalta kuin alkup.kangasmatot , ainakin näin talvellla..

Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Mulla on kangasmattoja useimmiten ollut. Kuulemma eivät voi pysyä siisteinä, mutta näille ei kukaan ole sitä kertonut. Kuten ei sitäkään, että kastelevat auton lattian. Jälkimmäisen estämisessä saattaa auttaa se kuminen pohjakin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kaippa se on käytöstä kiinni, jos joka kerta kun tulee autoon ja tuo puoli litraa lunta mukanaan, niin se on ihan sama, onko matto kumia vai kangasta, aina se on märkänä.
Hauskaa touhua noiden mattojen kanssa välillä, 1 on ehdoton maksimi, 2 on vaarallista ja 3 on jo itsemurha kandidaatti. Korjaamolla yleensä kirjoitannut kehotuksen ottaa mattoja pois, melkein pahimpia ovat ne "liioitellut" kaukalomatot, ei istu jalkatilaan sitten yhtään :crazyeyes:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

DaViega kirjoitti:Kaippa se on käytöstä kiinni, jos joka kerta kun tulee autoon ja tuo puoli litraa lunta mukanaan, niin se on ihan sama, onko matto kumia vai kangasta, aina se on märkänä.
Hauskaa touhua noiden mattojen kanssa välillä, 1 on ehdoton maksimi, 2 on vaarallista ja 3 on jo itsemurha kandidaatti. Korjaamolla yleensä kirjoitannut kehotuksen ottaa mattoja pois, melkein pahimpia ovat ne "liioitellut" kaukalomatot, ei istu jalkatilaan sitten yhtään :crazyeyes:
Eukkoseni kun ajelee autolla enimmäkseen >10cm koroilla varustetuilla kengillä, niin siinähän käy sitten niin, että kangasmatot hilautuvat eteenpäin. Itse kun olen hänen jäljiltään puikkoihin hypännyt, niin olen ottanut jo tavaksi vetäistä maton takaisin "taka-asentoon". Tavan oppii melko nopeasti, kun muutaman kerran kaasupoljin jää maton reunan alle pohjaan jumiin :roll: Näissä orggismatoissa näyttää olevan reiät jonkin sortin kiinnitystä varten, mutta en ole vieläkään käsittänyt, miten ne olis tarkoitus kiinnittää ja mihin, em. polkimen alle ryömimisen estämiseksi?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^Jalkatilassa pitäisi olla muovinen kiinnike, joka kuluu herkästi käytössä (=joka kerta kun matot puistelee). Viimeksi se lähti sitten kokonaan irti. Ja kyllä nuo matot ryömii ihan ilman korkkareitakin :-D Kumiset siellä on kesät talvet kun soratien varressa asuu, kangasmatot alla ja ilmaisjakelulehti kerää kosteuden nuoska-aikana. Ensi kesänä voisi toki hifistellä pelkillä kangasmatoilla!
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

insinörtti
Viestit: 2638
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Kaikki vaihtoehdot on tullut testattua - myös ympärivuotisessa käytössä.

Etenkin kurakeleillä kumimatto, mieluiten kunnollisilla reunoilla varustettu kaukolomatto, on ihan must. Kangasmatot voi unohtaa, jos pitää rampata jossain työmailla eli on säännöllisen epäsäännöllisesti kengät savessa.

Jos taas ei saven/mudan kanssa tarvi pelata, niin kangasmatot toimii. Myös talvella. Kunhan kengät kopistelee, ettei lunta kanneta sisään lapiokaupalla, ne vähät sulamisvedet, mitä pakkaslumesta tulee, imeytyvät mattoon & haihtuvat siististi.

Eipä etenkään Giuliettan sileät kumiläpyskät vailla mitään reunoja tarjoa mitään etua talvikäytössä kangasmattoon verrattuna. Ja yllättävän huono on myös pinnaltaan ruutukuvioinen kumimatto, missä ei ole ylösnostettuja reunoja. Ruutukuvio pitää veden paikallaan pienellä läntillä, joten vesi ei oikein tahdo hävitä itsekseen haihtumalla. Vaan jos mattoa yrittää nostaa ulos tarkoituksenaan kipata vedet hankeen, tuppaa yleensä käymään niin, että puolet lirahtaa kätevästi jalkatilaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja jkk »

Joonake kirjoitti:Kangasmatot ja autossa erilliset autokengät, jotka vaihdetaan autoon siirryttäessä. Autokengillä ei mennä ulos, eikä ulkokengillä mennä autoon; ei tule lunta tupaan. :drinking:
minne ne ulkokengät jää? parkkiruudun viereen ruudun vartijaks? :lol:

itellä alfan kangasmatot. auton oma lattiamattohan on kumia alapuolelta joten ei siitä kyllä pitäs läpi mennä vettä.

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Herätelläänpä tätäkin keskustelua eloon.. En millään raaskisi vaihtaa näitä miellyttäviä kangasmattoja niihin harmaisiin, alkuperäisiin kumimattoihin.
Joten:
Imeytyykö noista kangasmatoista helposti kosteutta tuonne maton alle äänieristyksiin yms. vai selviääkö talvesta kangasmatoilla jos laittaisin sanomalehteä sinne alle?
Suurin osa lumesta tulee aina kopisteltua kengistä pois ja käynnistän auton lähes aina piuhan päästä, jolloin kabiini on suhteellisen lämmin, joten huurtuminen ei ole ongelma. Eikä kumimatot käsittääkseni haihduta sisältä sen enempää kosteutta kuin kangasmatotkaan. 8)

kabanossi
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
Paikkakunta: Liminka

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja kabanossi »

Kesällä Alfan orkkis kangasmatot, ja talvella kumimatot.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Sama ku kabanossilla. Mutta -harmaat- kumimatot? Eik niit o käsitelty koskaan?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Armour kirjoitti:Alfaan (159) ei tunnu löytyvän oikein hyvää mattosarjaa mistään. En ole ainakaan vielä sellaista löytänyt netistä. Ongelma on kuljettajanpuoleinen matto. Alkuperäinen kului nopeasti puhki ja se ei pysynyt paikoillaan. Siinä oli jonkin näköiset kiinnityssysteemit, joita minä en koskaan tajunnut eikä Autokeskuskaan. Tilasin pari vuotta sitten hyvännäköisen Alfan logoilla olevan mattosarjan netistä, taisi tulla Jenkeistä, mutta siinä on sama ongelma kuljettajanpuoleisen maton kanssa. Matto ei pysy paikoillaan vaan se menee rutuille ja jää pyörimään vaarallisesti jalkoihin varsinkin talvella. Maton leikkauksessa on vikaa, sillä joku kohta ei sovi kohdalleen (matossa pitäisi olla lovi ohjausakselin tai jonkun muun härpäkkeen kohdalla, mutta ei ole). Talvella muovikaukalo olisi hyvä, mutta ei tunnu löytyvän mistään Alfaan sopivaa. Tietääkö joku?

Nämä kangasmatot ja kiinnityssyteemit ovat pelanneet hyvin. Kiinnikkeet varmaan sellaiset "ruuvattavat" insertit. Tässä vaan sellainen ongelma että pitää sitten löytyä uudet matot samalla jaolla tai sitten tekee uudet vastakappaleet uusiin mattoihin.
Liitteet
Insertit lattiamatossa.
Insertit lattiamatossa.
WP_20141109_11_32_09_Pro__highres_1.jpg (141.84 KiB) Katsottu 3271 kertaa
Lattiamatto
Lattiamatto
WP_20141109_11_33_00_Pro__highres_1.jpg (133.52 KiB) Katsottu 3271 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyt Alfojen omistajat, Korja-Kumi Tampereella myy mattoja 5 euroa pari! Matossa on Alfa Romeo-teksti ja takareunassa tarkennus Alfetta -75. Ostin vain yhden parin ja Asconan mattoja myös pari, ne taitaa sopia paremmin tuohon 155:een.

Avatar
LAX
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja LAX »

Ricambi kirjoitti:
Armour kirjoitti:Alfaan (159) ei tunnu löytyvän oikein hyvää mattosarjaa mistään. En ole ainakaan vielä sellaista löytänyt netistä. Ongelma on kuljettajanpuoleinen matto. Alkuperäinen kului nopeasti puhki ja se ei pysynyt paikoillaan. Siinä oli jonkin näköiset kiinnityssysteemit, joita minä en koskaan tajunnut eikä Autokeskuskaan. Tilasin pari vuotta sitten hyvännäköisen Alfan logoilla olevan mattosarjan netistä, taisi tulla Jenkeistä, mutta siinä on sama ongelma kuljettajanpuoleisen maton kanssa. Matto ei pysy paikoillaan vaan se menee rutuille ja jää pyörimään vaarallisesti jalkoihin varsinkin talvella. Maton leikkauksessa on vikaa, sillä joku kohta ei sovi kohdalleen (matossa pitäisi olla lovi ohjausakselin tai jonkun muun härpäkkeen kohdalla, mutta ei ole). Talvella muovikaukalo olisi hyvä, mutta ei tunnu löytyvän mistään Alfaan sopivaa. Tietääkö joku?

Nämä kangasmatot ja kiinnityssyteemit ovat pelanneet hyvin. Kiinnikkeet varmaan sellaiset "ruuvattavat" insertit. Tässä vaan sellainen ongelma että pitää sitten löytyä uudet matot samalla jaolla tai sitten tekee uudet vastakappaleet uusiin mattoihin.
Mulla on noi samat matot ja hyvin pysyy paikallaan. Eikä siinä mitään ongelmaa tule uusia mattoja hommattaessa, senkuin ruuvaa kiinnikkeet matosta irti.
Niin ja kangasmatoilla mennään kesät talvet, jos kengistä kulkeutuu hieman lunta niin se haihtuu sitten työpaikan hallissa.

Avatar
Macela
Viestit: 2635
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Kumi- vai kangasmatot?

Viesti Kirjoittaja Macela »

Viime talven menin kumimatoilla, kesäks nämä kangasmatot jotka vieläkin vaihtamatta kumimattoihin kun ei malttais näitä vaihtaa.. :D

Alkukesästä pesin ja kyllä kesänkin aikana vaikka kuinka yritti välttää niin valkonen aika äkkiä likastuu

Tuossa vielä puhtaana.
Kuva

Mahtaisko tämmösiä uusia saada suomesta taikka muualta järkihintaan? On kuskinmatosta lähteny kuluun toi logo aika hyvin.

Vastaa Viestiin