Alfetta GTV 82 alaetupallonivelen vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jagge
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Alfetta GTV 82 alaetupallonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Millainen homma ja vinkkejä ko homman tekemiseksi omassa tallissa?
Mistä saa uusa osia helpoiten onko vuosimallien palloissa eroja?
Mulla on irallan olevia vanhoja tukivarsia joissa on hyvät pallonivelet éli kannattaako irroittaa ja onko mahdollista särkemättä?
Lisäksi moottoritilaan tulevien tukivarsien kumien vaihto?
Olisiko käytännön ohjeita ja kannattaako laittaa kovemmat eli sorvata teflonista?
Hyöty?
Jagge

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Alfettan pallonivelet.

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Voi irroittaa ehjänä, mutta kannattaako uudet maksaa 20 euroa, mutta älä osta Motonetin niveliä, ei kestä katsastusväliä. Nivelen saa irti kun lyö rautameisselin sinne reunuksen ja tukivarren väliin. Niin ja ensin 8mm mutteri ensin pois. Niveliä saa kaikista autotarvikkeita myyvistä liikkeistä tilaamalla. Ne tarjoo kahta mallia ainakin, mutta älä osta sitä halvinta.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Jos on hyllyssä hyviä tukivarsia ehjällä nivelellä niin voi tietenkin vaihtaa koko tukivarren jossa vaikein kohta on/voi olla joustinsauvan irrotus. Nivelet ovat niin halpoja ettei niitä kannata tukivarsista irroitella ja käyttää uudelleen.

Nivel lähtee irti tukivarresta kun avaa päällä olevan mutterin ja lyö taltan ja lekan kanssa nivelen ja tukivarren väliseen saumaan.

Uuden nivelen saa paikalleen hyvin kun ottaa noin 5 cm pätkän sopivankokoista putkea jonka sisähalkaisija on riittävä jotta nivelen suokakumi mahtuu putken sisälle. Nivel putken päähä ja lekalla paukutetaan em. putkea suoraan alhaaltapäin jotta nivel painuu kuppiinsa mahdollisimman suorassa asennossa jottei se ala kanittamaan. Lopuksi mutteri paikalleen ja homma on selvä. Nivelen ja kupin väliin olen laittanut kuparitahnaa niin seuraavalla kierroksella homma on entistäkin helpompi - ei kuitenkaan sittenkään liian helppo.

Myös halvat nivelet ovat tuntuneet kestävän ihan hyvin. Kaiken a ja o on, että ennen nivelen asennusta kurkistat suojakumin alle ja varmistat että nivel on rasvattu. Sekä halvoista että kalliista nivelistä näyttää aina välillä unohtuvan rasvaus. Asennus pitää myös tehdä niin ettei riko suojakumia.
TPP

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

PP kirjoitti:Uuden nivelen saa paikalleen hyvin kun ottaa noin 5 cm pätkän sopivankokoista putkea jonka sisähalkaisija on riittävä jotta nivelen suokakumi mahtuu putken sisälle. Nivel putken päähä ja lekalla paukutetaan em. putkea suoraan alhaaltapäin jotta nivel painuu kuppiinsa mahdollisimman suorassa asennossa jottei se ala kanittamaan.
Mä olen tehnyt tuon niinpäin, että olen laittanut sen pallonivelen hollilleen, putkenpätkä alle, jotain tukevaa tavaraa alle ja laskenut sitten autoa tunkilla sen verran että tukivarsi kääntyy vähän ylöspäin. Sitten vaan vasaraa tukivarren päälle. On mukavampi lyödä sillä vasaralla/moskalla alaspäin.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Jagge
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Alapallon vaihto

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Kiitos vinkeistä!
Kyllä noilla päästään eteenpäin.
Jagge

Vastaa Viestiin