Talvirengas koko

Alfoista

Valvoja: Moderators

Hepa11
Viestit: 50
Liittynyt: 23 Helmi 2004, 05:33
Paikkakunta: Turku

Talvirengas koko

Viesti Kirjoittaja Hepa11 »

mikä on optimi talvirengas koko 156:n.
Hepa

Alfa Romeo 156 JTS 2004 (03)

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

205/60-15.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Hepa11
Viestit: 50
Liittynyt: 23 Helmi 2004, 05:33
Paikkakunta: Turku

koko

Viesti Kirjoittaja Hepa11 »

käsittääkseni talvirenkaissa on parempi, jos eivät ole hirmuisen leviät, eli saako 156:een laittaa 185 tai 195/60-15 renkaat. Mitä rekisteriotteeseen mahtaakaan annettu vaihtoehdoiksi?
Hepa

Alfa Romeo 156 JTS 2004 (03)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Järkevin lienee 185/65x15".

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Rolle kirjoitti:Järkevin lienee 185/65x15".
Onkos sillä nyt sitten niin merkitystä, onko 205 vai 185? Taitaa suurin ero olla ulkonäössä. Nuo moporenkaat on ihan naurettavan näköiset. :wink:
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Rolle kirjoitti:Järkevin lienee 185/65x15".
Tämä toimii hyvin kaksilitraisessa ja on ollut ainakin ensimmäisissä vuosimalleissa suositeltu koko.

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

No ei 205/55 16 koolla ole ollut mitään ongelmia, en vaihtais kapeampiin :)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Cuore Sportivo kirjoitti:Onkos sillä nyt sitten niin merkitystä, onko 205 vai 185? Taitaa suurin ero olla ulkonäössä.
No jos vaihteeksi käytettäisi järkeä eikä vaan huudeltais kaiken maailman paskaa niin sanoisin että on.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Rolle kirjoitti:No jos vaihteeksi käytettäisi järkeä eikä vaan huudeltais kaiken maailman paskaa niin sanoisin että on.
Äläs nyt hikeenny. :wink: Itse juuri pohdin, että onko sillä tosiaan jotain merkitystä ajossa, pyöriikö kaksnollavitoset vai satakasivitoset. Sanoisin että ei. Ainakaan niin suurta, että normaalissa ajossa huomaisi...
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Rolle kirjoitti:No jos vaihteeksi käytettäisi järkeä eikä vaan huudeltais kaiken maailman paskaa niin sanoisin että on.
Äläs nyt hikeenny. :wink: Itse juuri pohdin, että onko sillä tosiaan jotain merkitystä ajossa, pyöriikö kaksnollavitoset vai satakasivitoset. Sanoisin että ei. Ainakaan niin suurta, että normaalissa ajossa huomaisi...
periaatteessa kapeampi on parempi talvella, mutta mulle alkaa jo riittämään tuo 185, tuntuu alimittaiselta ainakin v6seen. Seuraavat talvinakit tulee olemaan tuo 205
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

V6 kirjoitti:periaatteessa kapeampi on parempi talvella, mutta mulle alkaa jo riittämään tuo 185, tuntuu alimittaiselta ainakin v6seen. Seuraavat talvinakit tulee olemaan tuo 205
Niinpä, ajetaanhan sitä 225/40x18" kesärenkaillakin eikä sekään ole se järkevin koko kesärenkaiksi.

Scuore: Kait nyt saa asiansa sentään sanoa. Jos olet sitä mieltä että leveämmät on paremmat niin soita ihmeessä rallitalleille ja kysy mitä ne oikein miettii kun ajaa kapeilla renkailla. Tosin ralli ja siviiliautoilu eroaa hiuksen hienosti mutta kuitenkin.

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Cuore Sportivo kirjoitti:Onkos sillä nyt sitten niin merkitystä, onko 205 vai 185?
Kyllä noilla 185:lla ainakin radalla pysyi :mrgreen:

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Aiemmin olisin ilman muuta kääntynyt kapeampien renkaiden puoleen, mutta kun tämän talven olen ajanut noilla 225 leveillä renkailla (Hakkapeliitta 4) olen muuttanut mieleni. Harvassa on sellaiset sohjo- tai umpihankikelit, missä oikeasti tarvitsisi kapeita renkaita. Varmastikin 10 vuotta sitten oli asia toisin, nykyään ovat nastat pienempiä ja leveissäkin renkaissa on riittävän hyvät kuviot, jotka poistavat sohjoa tehokkaammin renkaan alta. Tuossa nastojen koossa on muuten merkittävin syy miksi rallitiimit ajavat kunnon lumikelillä kapeilla sirkkeleillä kuin rättisitikat aikoinaan. Välikelille on jo leveämmät renkaat.
Viimeksi muokannut BSTR, 03 Maalis 2004, 03:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

BSTR kirjoitti:Harvassa on sellaiset sohjo- tai umpihankikelit, missä oikeasti tarvitsisi kapeita renkaita.
Niinno eikös ne taas ole niitä vaarallisimpia tilanteita..

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Rolle kirjoitti:
BSTR kirjoitti:Harvassa on sellaiset sohjo- tai umpihankikelit, missä oikeasti tarvitsisi kapeita renkaita.
Niinno eikös ne taas ole niitä vaarallisimpia tilanteita..
Ei, sillä ajaja ottaa silloin vauhtia pois jos itsesuojeluvaistoa on.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Tosiaan, olen muuttanut mielipiteeni tämän talven aikana.

Mitäs mieltä talvirengastestejä ajaneet foorumilaiset ovat asiasta?
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

BSTR kirjoitti:Tosiaan, olen muuttanut mielipiteeni tämän talven aikana.

Mitäs mieltä talvirengastestejä ajaneet foorumilaiset ovat asiasta?
No en tiedä onko tässä mitään kummempia mielipiteitä suuntaan jos toiseen ollutkaan, mutta edellisessä 156:ssa oli muistaakseni 195:set contin kitkat ja nyt on 225/45 cvc3:t vai mitkä nuo uusimmat contit nyt numeroltaan olivatkaan. Sen verran on kuitenkin kitkat vakuuttaneet, että en ihan äkkiä lähde enää nastoja hommaamaan tänne etelän teille. Ajelen sitten hiljempaa tai jätän ajamatta jos kelit ovat sitä tasoa että seuraavan päivän lehdet kirjoittavat liukkaan kelin(!) aiheuttaneen satoja peltikolareita.

Perstuntumalta leveämmissä ei mitään isompaa eroa ainakaan huonompaan suuntaan. Saattaa kyllä hiukan vaikuttaa sekin, että nuo kapeammat olivat jo 4 talvea ajetut. :mrgreen:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

BSTR kirjoitti:Ei, sillä ajaja ottaa silloin vauhtia pois jos itsesuojeluvaistoa on.
Heh, totta, mutta ei se tee niitä leveämpiä renkaita ainakaan paremmiksi :lol:

Kitkat ovat sitten asia erikseen.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Jaahas nyt päästiin asiaan. Edellisessä pelissä 155 2.0 16V Superissa oli kitkat "Michelin" ja tulipa viime talvena muutama vaarallinen tilanne niiden takia lumisohjossa. Meikäläinen ajaa vastedes aina Nastarenkailla ja se on saletti 8) Eikä tarvitse jäädä liikennevaloihin "jurnuttamaan".
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Ricambi kirjoitti:Jaahas nyt päästiin asiaan. Edellisessä pelissä 155 2.0 16V Superissa oli kitkat "Michelin" ja tulipa viime talvena muutama vaarallinen tilanne niiden takia lumisohjossa. Meikäläinen ajaa vastedes aina Nastarenkailla ja se on saletti 8) Eikä tarvitse jäädä liikennevaloihin "jurnuttamaan".
LUMISOHJOSSA ne nastat ei kyllä auta yhtään mitään, jäällä kylläkin..
ja eikun väittelemään :-D
- Alfaholic -

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kyllä siinä on selkeä ero onko 185 vai 205 renkaat. 195 ->205 eronkin huomaa selvästi. Vaikuttaa enemmän kuin rengas merkki. Varsinkin pehmeässä vasta sataneessa lumessa(eikä tarvitse olla montaa senttiä, ero tietysti aina suurenee). Itsellä on 195 kitkat, ja seuraavat varmaankin 185 kitkat. Ihmettelin kun koe ajoin uutta 156 miten se kulki nätisti kovalla tie pohjalla, mutta souti kummallisesti heti kun oli pehmeämpää. Syy selvisi ajon jälkeen 205 renkaista. Ne eivät pureudu hankeen huonon pintapaineen takia, eikä eroa huomatakseen tarvitse suorittaa kaksois-sokko tutkimusta.

Kumpi on sitten tärkeämpää ulkonäkö vai ajo-ominaisuudet???

Sorry vaan cuore :wink:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Fonzarelli
Viestit: 76
Liittynyt: 14 Marras 2003, 05:24

Rengaskoko?

Viesti Kirjoittaja Fonzarelli »

Kyllä se perkele on 156:ssa 205/55/16 ja mieluummin sitten joku pehmeärunkoinen esim Nokia tai Flood Year UG500. Tarkkuuden ja pidon yhdistelmä. Toimii jotenkuten myös superissa (164) ja lienee vakiokoko 166:ssa. 15-tuumainen talvirengas on rikos alfaa kohtaan kun vertaamme kesärenkaan ja talvirenkaan runkorakenteita ja sorto-ominaisuuksia...kesärenkaanakin vähän kyseenalainen. Omia mielipiteitä kaikki silti...

Fonzie (tietää luulevansa, eikä luule tietävänsä)

edit:toki tässä maassa on kelivaihteluita, mutta kyllä kyseisen merkin ajo-ominaisuudet ja alustan säädöt ovat tarkoitettu muille kuin 65-sarjalaisille renkaille... :agrue:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Rolle kirjoitti:Scuore: Kait nyt saa asiansa sentään sanoa. Jos olet sitä mieltä että leveämmät on paremmat niin soita ihmeessä rallitalleille ja kysy mitä ne oikein miettii kun ajaa kapeilla renkailla. Tosin ralli ja siviiliautoilu eroaa hiuksen hienosti mutta kuitenkin.
No perkele! Missä kohtaa olen väittänyt leveämpiä paremmiksi? :-D
Yritin vain sanoa samaa, mitä BSTR:kin, että taitaa olla normaalikeleillä ihan sama, onko 205 vai 185:t.
Roach kirjoitti:Kyllä noilla 185:lla ainakin radalla pysyi
Tässä tapauksessa voidaan syyttää renkaiden sijasta kuskia. :silly: Pienen treenaamisen jälkeen pysyin radalla, vaikka on noin leveät läskit ja vieläpä kitkat! :wink: Ai niin, taisi pari miestä käydä hangessa kapeilla nastoillakin. :)
Wile E. Coyote kirjoitti:Kumpi on sitten tärkeämpää ulkonäkö vai ajo-ominaisuudet???
Se ajo-ominaisuuksien kärsiminen on tässä tapauksessa hieman kyseenalaista.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Oonko mää ainoo jolla o 195:set talvikumit alla.

Taitaa olla ns välimallin renkaat kun muut puhuu kokoajan 185 tai 205 renkaista. Hyvin noilla Misukan Ivaloilla on eteenpäin päässyt (taitaa V6:nen painaa nokalla pitoa lisää) tosin vanteet on surkeat 15":set :lol:
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
155156
Viestit: 2099
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Talvirenkaat

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Hakkapelitta 4 koossa 205/55 16" ovat olleet erittäin hyvät talvirenkaat, parhaimmat millä olen koskaan ajanut. Aiempien autojen kapeammat nastarenkaat häviät kaikissa ominaisuuksissa ja kitkarenkaista ei voi edes puhua samana päivänä.

Kitkarenkailla ajo on oman ja muiden autossa matkustavien elämän tahallista vaarantamista. En voi ymmärtää miksi joku ostaa talvirenkaat, jotka eivät pidä liukkaalla. Siis liukkaalla - ei lumessa tai vesikelillä - vaan liukkaalla jääpinnalla. Jos nastojen ropinan puuttuminen tai joku muu yhtä tärkeä asia menee paremman pidon edelle, niin sitten ilmeisesti kitkarenkaat ovat oikea valinta. Yksi tilanne, jossa kitkarenkaat eivät pidä mutta nastat olisivat pitäneet, riittää. Esimerkiksi jos se pidon loppuminen päättyy vastaantulevan rekan alle.

Ennakoiva ajotapa ei lisää renkaiden pitoa. Nastat lisäävät.

Tuo toisen kappaleen manifesti on tarkoitettu lähinnä herättämään ajatuksia kitkarenkaiden kannattajissa. En kaipaa vastineita, koska olen oikeassa. Ugh!

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Re: Talvirenkaat

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

155156 kirjoitti:Kitkarenkailla ajo on oman ja muiden autossa matkustavien elämän tahallista vaarantamista!
:lol: :lol: :lol:

Toivottavasti tuo oli vitsi. :wink: Taidan olla paha ihminen.

Edit: Pakko vielä sanoa, että olen joutunut ajamaan hyvin paljon lähes peilikirkkaalla jäällä (maalla kun ei teitä suolata, joskus hiekotetaan jos joku jaksaa). Tiellä olen pysynyt, jopa emäntäkin. Varovainen täytyy olla, ja hiljaa ajella, mutta ei sellaisissa olosuhteissa voi nastarenkaillakaan hurjastella.
Jokainen valitkoon renkaansa. Itse en nastarenkaita enää osta, koska kitkat ovat mukavammat, ja pärjään niillä mainiosti.
Viimeksi muokannut Cuore Sportivo, 03 Maalis 2004, 08:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
niki
Viestit: 1652
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): 159 2.0 JTDm -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00, Fiat 600e -24
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Noniin, noniin! Näen jo silmissäni kuinka tästä topicista muuttuu Nasta VS kitka taistelu!

Ja tässä taas vähän ala-arvoista juttua kitka/nastarenkaiden hyvistä/huonoista puolista:

http://koti.mbnet.fi/skodeweb/nastavskitka.htm

Mulla on ollut alla sekä kitkarengasta, että loistokuntoista nastarengasta sekä nastatonta nastarengasta. Huonoin vaihtoehto on ehdottomasti viimeinen, mutta kitkassa ja nastassa on tietty omat hyvät puolet.

Selvisin kitkoilla talvesta ilman ongelmia. Myös ajokoulun autot oli varustettu kitkarenkailla. Jääradallakaan ei ollut ongelmia (takaveto-bemari).
Ammattina autokauppa

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Aikanaan 164:ssani oli 185/70-14-renkaat ja ajomukavuus oli lumisohjoissa ja lumipöperössä uskomattoman hyvä. Ei pelottanut lähteä myräköissä ohitustilanteisiin.

Sitten kun vaihdoin 205/55-16-renkaisiin, muuttui tilanne olennaisesti. Sai ajaa huomattavasti varovaisemmin runsaslumisilla keleillä. Suuntavakavuus ei ollut yhtä hyvä, eli rattia sai lujemmin puristaa.

Molemmilla kokotyypeillä ajoin eri valmistajien renkailla ja enemmän merkitystä oli koolla :wink: kuin valmistajalla. Mutta kesällä ja normaalitalvikeleillä leveämpi on ollut paljon mukavampi. Ja kun on tottunut leveämpään kokoon, osaa senkin rajat ennakoida. Takaisin en vaihtais.

33:ssani oletuskoko on 185/60-14, joka kyllä toimii paremmin talvella kuin edellisen omistajan talvikiekoiksi valitsemansa 175/65-14. Mikähän siinäkin lie.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Wile E. Coyote kirjoitti:... Ihmettelin kun koe ajoin uutta 156 miten se kulki nätisti kovalla tie pohjalla, mutta souti kummallisesti heti kun oli pehmeämpää. Syy selvisi ajon jälkeen 205 renkaista. Ne eivät pureudu hankeen huonon pintapaineen takia, eikä eroa huomatakseen tarvitse suorittaa kaksois-sokko tutkimusta.
...
Toisaalta, kun tänään töihin ajelin öisen lumisateen jälkeen, täytyy todeta että kyllä puhtaalla lumella kapeat renkaat saattavat pitää paremmin - pidon rajalle saakka - minkä jälkeen niitä ei saa ottamaan kiinni niin hyvin kuin noita nykyisiä. Huomasin ajavani rampit yms. pienessä nelipyöräluisussa ja kun asiaa mietin niin taidan aina liukkaalla tehdä niin. Ehkä siitä tasaisesta pidosta tulee luotto, jota olen tuntenut, noihin leveisiin renkaisiin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Cuore Sportivo kirjoitti:Yritin vain sanoa samaa, mitä BSTR:kin, että taitaa olla normaalikeleillä ihan sama, onko 205 vai 185:t.
Miksi sitten ehdotit 205:ia jos myönnät niiden toimivan paremmin vain "normaalikeleillä" mikä tässä tapauksessa taitaa tarkoittaa sulaa asvalttia? Samalla periaatteella voisin suositella kesärenkaita.

Mutta sama asennehan pitää olla jos ajaa kitkoilla, jos ei tarvitse ajaa kelissä kuin kelissä niin varmasti mukavempi vaihtoehto. Se on sitten turhaa yrittää väittää että olisivat paremmat kuin nastat, eikös sen todista jo talvirengastestit.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Rolle kirjoitti:
Cuore Sportivo kirjoitti:Yritin vain sanoa samaa, mitä BSTR:kin, että taitaa olla normaalikeleillä ihan sama, onko 205 vai 185:t.
Miksi sitten ehdotit 205:ia jos myönnät niiden toimivan paremmin vain "normaalikeleillä" mikä tässä tapauksessa taitaa tarkoittaa sulaa asvalttia? Samalla periaatteella voisin suositella kesärenkaita.

Mutta sama asennehan pitää olla jos ajaa kitkoilla, jos ei tarvitse ajaa kelissä kuin kelissä niin varmasti mukavempi vaihtoehto. Se on sitten turhaa yrittää väittää että olisivat paremmat kuin nastat, eikös sen todista jo talvirengastestit.
no niin poijat relataanpas vähän.....renkaat kuin renkaat.... :)

Avatar
jamppa
Viestit: 99
Liittynyt: 16 Syys 2003, 17:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Laitan nyt omatkin kokemukseni tänne, kun näyttävät muutkin niin tehneen. Edellisessä autossa oli nastat 185 koossa. Renkailla oli ajettu sen verran, että pito ei ollut parhaimmillaan, mutta niiden kanssa tuli toimeen ihan ok. Ajettavuus säilyi useimmissa tilanteissa kohtuullisena. Nykyisessä on 205 kokoiset Nokian Q kitkat. Mielestäni renkaat ovat mukavat, hiljaiset ja lumella sekä sohjossa jopa melko pitävät. Mutta kun alustana on jää, niin voi pojat, silloin saa olla kieli keskellä suuta pysyäkseen tiellä. Ennakoiva ajotapa ja normaalia matalampi nopeus ovat tarpeen. Ajo-ominaisuuksissa en kyllä ole huomannut suurta eroa. En oikein vielä osaa sanoa laittaisinko seuraavaksi kitkat vai nastat. Kokeilin kyllä kaverin autoa, jossa oli uudet Nokian 4 nastat ja täytyy sanoa, että on siinä vaan hyväntuntuinen rengas. :wink:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Rolle kirjoitti:Miksi sitten ehdotit 205:ia jos myönnät niiden toimivan paremmin vain "normaalikeleillä" mikä tässä tapauksessa taitaa tarkoittaa sulaa asvalttia?
Sulaa asvalttia?
Tarkoitin, ettei Suomessa ole sellaisia kelejä, että tuosta pienemmästä rengaskoosta olisi jotain hyötyä.

Kelissä kuin kelissä ajellaan. Yhtä hyvin kitkoilla pysyy tiellä kuin nastoillakin.. Mukavuuden takia päädyin sitten kitkoihin.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Rolle kirjoitti:Miksi sitten ehdotit 205:ia jos myönnät niiden toimivan paremmin vain "normaalikeleillä" mikä tässä tapauksessa taitaa tarkoittaa sulaa asvalttia?
Sulaa asvalttia?
Tarkoitin, ettei Suomessa ole sellaisia kelejä, että tuosta pienemmästä rengaskoosta olisi jotain hyötyä.

Kelissä kuin kelissä ajellaan. Yhtä hyvin kitkoilla pysyy tiellä kuin nastoillakin.. Mukavuuden takia päädyin sitten kitkoihin.
Tänä talvena lunta on tullut "musta tuntuu" mittarilla mitattuna aika paljon ja lumipöpperössä ajaminen vaikuttaa enemmän tavalliselta kuin poikkeukselliselta. Missä se raja kulkee, jossa kapeudesta on hyötyä?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Curva Grande kirjoitti:Missä se raja kulkee, jossa kapeudesta on hyötyä?
En tiedä. Ei ole vielä tullut vastaan sellaista keliä, että kaipaisin kapeampaa rengasta.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Cuore Sportivo kirjoitti:En tiedä. Ei ole vielä tullut vastaan sellaista keliä, että kaipaisin kapeampaa rengasta.
Mutta sellaisia kelejä on ollut liikaakin, jossa talvirenkaasta riippumatta on alkanut miettimään muuttoa maahan, jossa sellaisista ei ole kuultukaan. Ja tämä ei liity pelkästään autolla ajoon, kyllä minua käveleminenkin tuolla kylmässä ja märässä sohjossa v*tuttaa. :evil:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Sassicaia kirjoitti:Mutta sellaisia kelejä on ollut liikaakin, jossa talvirenkaasta riippumatta on alkanut miettimään muuttoa maahan, jossa sellaisista ei ole kuultukaan. Ja tämä ei liity pelkästään autolla ajoon, kyllä minua käveleminenkin tuolla kylmässä ja märässä sohjossa v*tuttaa.
Juu, totta.
Eilen kävin pesemässä kuutosen, ja vein talliin. Sieltä kävelin(!) 1,5km kotiin, otin Superin ja tein saman homman. Toisella kävelyreissulla aloin miettimään, että mahtaakohan kaikki olla kotona, kun itse on valmis jäätymään totaalisesti siksi, että saa autot lämpimään talliin. Ulkona oli -8C ja helvetillinen tuuli. :roll:
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Cuore Sportivo kirjoitti:En tiedä. Ei ole vielä tullut vastaan sellaista keliä, että kaipaisin kapeampaa rengasta.
Ei varmaan ole mitään suurempaa syytä kaipailla. Paras talvivaruste löytyy kuitenkin kuskin korvien välistä.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Curva Grande kirjoitti:
Cuore Sportivo kirjoitti:En tiedä. Ei ole vielä tullut vastaan sellaista keliä, että kaipaisin kapeampaa rengasta.
Ei varmaan ole mitään suurempaa syytä kaipailla. Paras talvivaruste löytyy kuitenkin kuskin korvien välistä.
näinhän se on..renkailla kuin renkailla pysyy tiellä kunhan osaa asennoitua oikein...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

90 kirjoitti:
Curva Grande kirjoitti:
Cuore Sportivo kirjoitti:En tiedä. Ei ole vielä tullut vastaan sellaista keliä, että kaipaisin kapeampaa rengasta.
Ei varmaan ole mitään suurempaa syytä kaipailla. Paras talvivaruste löytyy kuitenkin kuskin korvien välistä.
näinhän se on..renkailla kuin renkailla pysyy tiellä kunhan osaa asennoitua oikein...
Huoh.. siitähän tässä taas ei ollut kyse millä renkailla kukin pärjää.. No jokainen kirjoittakoon mitä huvittaa, tällainen keskustelu anna mitään.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Rolle kirjoitti:
90 kirjoitti:
Curva Grande kirjoitti: Ei varmaan ole mitään suurempaa syytä kaipailla. Paras talvivaruste löytyy kuitenkin kuskin korvien välistä.
näinhän se on..renkailla kuin renkailla pysyy tiellä kunhan osaa asennoitua oikein...
Huoh.. siitähän tässä taas ei ollut kyse millä renkailla kukin pärjää.. No jokainen kirjoittakoon mitä huvittaa, tällainen keskustelu anna mitään.
no kylläpä sitä taas jaksetaan nus**a pilkkua...meikälle on kyllä aivan sama mistä intät ja kenen kanssa mutta minä olen tasan sitä mieltä mitä tuossa edellisessä postauksessa sanoin lisäsksi ilmaisin vain olevani samaa mieltä curva granden kanssa....
jatka sinä vain ihan vapaasti väittelyäsi renkaiden leveydestä...meikäläistä asia ei kiinnosta tippaakaan..
Viimeksi muokannut 90, 03 Maalis 2004, 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Ei johda mihinkään - koska oikeasti optimia talvirengasta ei olekaan. Kaupallisesti kelpaava rengas on aina kompromissi erilaisiin olosuhteisiin.

Rallirenkaisiin kun aiemmin viitattiin niin olihan sielläkin aina huonosti toimivat renkaat Mäkisen Tommilla alla vaikka lähes optimirenkaita löytyi vallitsevan olosuhteen mukaan valittavaksi rekallinen.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

tv
Viestit: 619
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tv »

Täällähän on kunnon sota.
Omat kokemukset Alfoista:
156: ContiWikingContactit, kitkat. Olisiko ollut 185. Kolmantena talvena jo aivan surkea pito. Uudempana ihan ok.

33: Fuldan nastat. Ihan hirveän huono pito.

Seuraava talvirengas, auto kuin auto: Nokian Hakkapelitta 4

Bonuskokemus: Civic Type-R koeajo aikoinaan kitkat alla, kuiva asfalttikeli. Todella epämääräinen tuntemus mutkassa kun 17" vanteen päällä oleva matala kitkarengas hyppi lamelliensa verran puolelta toiselle. Epämiellyttävä.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia

Avatar
vokkie
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 19:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja vokkie »

185:set omassa 156:sessa ja kaverilla 205:set Cryslerissä normovauhti - suora pätkä, ei olla huomattu eroja. tosin autot on aika erilaiset ja omat kumit ovat saaneet kaveripiirissä nimen "hiihtoliiton suosittelema" (nastoja OLI joskus kiinni)
T:Vokkie :mrgreen:

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Nokia

Viesti Kirjoittaja alfista »

Nokian 4, 205 55 16". Leveän tuntuiset talvirenkaiksi, mutta johtuuko sitten uudesta mallista, mutta rengas on paras talvirengas millä olen koskaan ajanut.

Suuntavakavuus ei tunnu hyvältä, mutta rengas on hiljainen ja pitävä.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Muutama viikko pois ja täällä on täysi sota päällä. Mitä olen missannut...

Talvirengaskeskusteluun voin matkan jälkeen todeta, että maissa jossa kävin (Bali, Aussit, Fiji) ei tämmöisiä keskusteluja varmaankaan paljon käydä. :wink:
Itsellä on alla nastat kokoa 185/65/15 ja ihan mukavasti niillä on tiellä pysynyt. Näyttää kyllä vähän pilipaleilta.
Ensi talveksi ajattelin kokeilla täysin "ehkä" järjetöntä yhdistelmää 205/50 17"
Mielestäni enemmän merkitystä on sillä onko kumit nastat vai kitkat kuin muutaman millin heitto leveydessä. Mutta kysehän oli mikä on optimi 156:een ja siitä ei muita kokemuksia vielä ole kuin tuo ko. rengastus.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Harpo
Viestit: 492
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 09:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Harpo »

Juma ! porukoilla keittää . Vaikka aina kunnon kina yhden laihan sovun voittaa :onfire:


185:t ! Ikinä en oo Alfalla muilla talvigummeilla ajanu. Sattu hinta/laatu kohdalleen . Kattotaan sitten kun nasta jättää ja aika on uudet ostaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

No jopas on tämä talvirengasasia kummallinen, alkaa näinkin asiallisella foorumilla porukka kuumottaa.

Mulla on alla 205/50-16 Nokian Q:t enkä oikein osaa noita kehua. Löysän tuntuiset, auto vaappuu vähän mihin sattuu. Rengasmeluakin tulee sisään aika lailla (uretaanipuslat?), ei sentään niin paljon kuin nelivitosilla kesägummeilla. Pitokaan ei ole paras mahdollinen, tosin onhan noilla jo useampi talvi ajeltukin. Koskaan ei ole kyllä tullut mieleenkään, että vallitseva keli jotenkin estäisi tai hankaloittaisi autolla ajamista; pitoa on aina jotakuinkin riittävästi, hankalimmissa paikoissa pitää vaan tunnustella auton käyttäytymistä eikä laskea naula päässä menemään.

Pari edellistä talvirengassatsia on olleet kitkoja, saas nähdä mitä seuraavan auton alle eksyy. Nastagummeilla varustettu 156 tuntui ihan kohtuullisen hiljaiselta, ehkä tuollaisessa autossa ei olisi kitkoihin niin suurta tarvetta. Toisaalta on hyvä, että kitkat voi nakata alle hyvissä ajoin eikä suvigummeihin siirtymiselläkään ole mitään hengenhätää.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
niki
Viestit: 1652
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): 159 2.0 JTDm -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00, Fiat 600e -24
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Pari edellistä talvirengassatsia on olleet kitkoja, saas nähdä mitä seuraavan auton alle eksyy. Nastagummeilla varustettu 156 tuntui ihan kohtuullisen hiljaiselta, ehkä tuollaisessa autossa ei olisi kitkoihin niin suurta tarvetta. Toisaalta on hyvä, että kitkat voi nakata alle hyvissä ajoin eikä suvigummeihin siirtymiselläkään ole mitään hengenhätää.
Tästä tulikin mieleen, että ainakin 04 koppainen 156 oli todella hiljainen nastojen kanssa :) Ihan eri luokkaa, mitä oma auto. Renkaiden merkki ja malli tietysti vaikuttaa. Mulla alla Hakkapeliitta 2 ja tuon uusikoppaisen rengasmerkkiä en huomannut valitettavasti vilkaista. Nokiat ovat muuten ihmeen äänekkäät ilman nastojakin.

Tällä hetkellä alla ihan 185:set ja niissä aion pysyä. En näe mitään järkeä maksaa lisähintaa leveydestä- kun se ei tuo mitään suurempaa hyötyä. Käsittääkseni leveämmät renkaat ovat myös äänekkäämmät. Mun mielestä on ihan sama miltä ne renkaat näyttää, sillä ei niitä ainakaan ajossa tule katsottua, eikä kukaan ohikulkijakaan varmaan jää miettimään että "olipa tuossa Alfassa rumat renkaat alla". :wink:

Olen Rasviksen kanssa täysin samaa mieltä kitkojen "joustavuudesta". Ne on helppo heittää alle ajoissa ilman nastahävikin pelkoa ja kesärenkaisiin ne voi vaihtaa kun huvittaa/tai vaikka ajaa loppuun kesärenkaina...
Viimeksi muokannut niki, 04 Maalis 2004, 03:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ammattina autokauppa

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Viddu täytyy vaihtaa se domaini marttaker.ho tai jotain kun heti hikeennytään kun ollaan vähä eri mieltä. Kait nyt välillä saa vähän tuulettaa ja käyttäytyä kuin apina :shock:

Tämä keskustelu sotaa vielä nähnytkään nim. vastarannan kiiski.

Minun mielestä pärjää vaikka isoisän vanhoilla kortsuilla päällystetyillä renkailla talvella jos niin haluaa, mutta järkevin koko edelleen 185 leveät.

Vastaa Viestiin