Alfa 155 2.0 TS 16V polttoainejärjestelmässä vika?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jussipaita64
Viestit: 28
Liittynyt: 26 Helmi 2004, 03:16

Alfa 155 2.0 TS 16V polttoainejärjestelmässä vika?

Viesti Kirjoittaja Jussipaita64 »

Kuten otsikko kertoo... minulla on tuollainen menopeli.

Ongelma on seuraava. Auton kojelaudassa siis syttyy aika ajoin polttoainejärjestelmän varoitusvalo. Menossa esiintyy nykimistä, ja välillä tuntuu sille, että auton tehoreservit katoavat. Välillä auto on sammunut itsekseen.

Vikaa kartoitettiin viime syksynä. Silloin vaihdettiin lambda-anturi, mutta vikaa ei vieläkään löytynyt. Nyt ongelmat ovat olleet poissa vähän aikaa, mutta ilmenevät taas jonkun ajan kuluttua se on varma.

Mikä voisi olla syynä tuohon varoitusvalon syttymiseen?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa 155 2.0 TS 16V polttoainejärjestelmässä vika?

Viesti Kirjoittaja V6 »

Jussipaita64 kirjoitti:Kuten otsikko kertoo... minulla on tuollainen menopeli.

Ongelma on seuraava. Auton kojelaudassa siis syttyy aika ajoin polttoainejärjestelmän varoitusvalo. Menossa esiintyy nykimistä, ja välillä tuntuu sille, että auton tehoreservit katoavat. Välillä auto on sammunut itsekseen.

Vikaa kartoitettiin viime syksynä. Silloin vaihdettiin lambda-anturi, mutta vikaa ei vieläkään löytynyt. Nyt ongelmat ovat olleet poissa vähän aikaa, mutta ilmenevät taas jonkun ajan kuluttua se on varma.

Mikä voisi olla syynä tuohon varoitusvalon syttymiseen?
syttyykö tuo valo kesken ajon vai starttauksen jälkeen?

edit: eli liittyykö valon palaminen nykimiseen vai palaako muuten vaan?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

No heti alkuun Tervetuloa alffabbs:lle

Oma 155 16v TS sytyttää polttoaineen ruiskutusjärjestelmän varoitusvaloa enemmän tai vähemmän säännöllisesti pakkasilla ja nimenomaan vain silloin kun lohkolämmitintä on käytetty. Kyselin joskus, olikohan tällä palstalla, että voiko tuollainen olla "normaalia", en saanut oikein juuta eika jaata vastaukseksi, mutta esimerkiksi GTA:n (ei siis Giulia tai 155 GTA:n) omistajilla näytääisi olevan samanlainen riesa vaivanaan. GTA:ssa apuna on ollut että lohkolämmittimen johdon irroittaa joitakin minuutteja ennen käynnistystä. Syynä näyttäisi olevan se että polttoaineen ruiskutuksen ohjainyksikkö käsittää virhetilanteeksi sen jos jäähdytysneste on lämmintä ja imuilma kylmää, ilmiselvä anturivika nääs. Olenkin laittanut tuon valon syttymisen sen piikkin että ehkä 155:sen ohjauselektroniikka tekee jotain yhtä fiksuja päätelmiä öljyn ja imuilman lämpötilojen suhteen.

Niin sanotaan vielä että tuo tapahtuu minulla nimenomaan starttauksen jälkeen ja tyhjäkäyntikierrokset nousee hieman. Nykimistä en ole havainnut.

Tuo lamda anturi juttu sen sijaan on eri asia ja siitä on useaan otteeseen raportoitu alfa155.com palstalla. Taitaa olla yleinen vika muissakin autoissa.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Jussipaita64
Viestit: 28
Liittynyt: 26 Helmi 2004, 03:16

Viesti Kirjoittaja Jussipaita64 »

No ongelmia on ollut nimenomaan kostealla ja kylmällä säällä, ja tosiaan ajon aikana. Valo syttyy aika ajoin, ja vaikuttaa sillä tavalla, että auto alkaa nykimään. Ja onpa tosiaan sammunutkin itsekseen ajon aikana.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Saatko autosi kuivatukseen lämpimään talliin. Varmaankin siitä kannattaisi aloittaa. Joskus pekää kabiinin perusteellinen kuivaksi lämmitys tuntuisi auttavan näihin varoitusvalo / keskuslukitus / muihin ihmeellisyyksiin.

Itselläni ei tosiaankan tuosta varoitusvalon satunnaisesta syttymisestä ole sen vakavampaa seuraamusta ollut. Kulunut nokka-akselin ajoituksen muunnin muuten voi käsittääkseni aiheuttaa nykimistä, mutta että sammuisi kokonaan sellaista en ole kuullut. Mitenkäs se käy tyhjäkäyntiä onko siinä tuollaista "diesel" ääntä. Jonkin verran 155 16v TS raksuttaa mutta jos käy kuin diisseli niin muunnin on kulunut. Tuon muuntimen kuluneisuudenkaa ei kuitenkaan pitäisi olla mitenkään vaarallista, vain ruma käyntiääni ja ehkä nykimistä joissain tilanteissa.

Empä kuitenkaan mitään instant ratkaisua osaa antaa...
"Timing cingulum off et valuulas node"

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

HR kirjoitti:. Kulunut nokka-akselin ajoituksen muunnin muuten voi käsittääkseni aiheuttaa nykimistä, mutta että sammuisi kokonaan sellaista en ole kuullut.
da konala veikkasi tuota ex 155sen sammuiluun, auto vaihtui joten en tiedä oliko siinä.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Jussipaita64
Viestit: 28
Liittynyt: 26 Helmi 2004, 03:16

Viesti Kirjoittaja Jussipaita64 »

Edellinen omistaja oli vaihtanut tuon ajoituksen muuntimen. Joten se ei voi olla syynä. Eikä kone muutenkaan raksuttele.

Veikkaanpa näin näppituntumalla, jotain sähköjärjestelmä ongelmaa. Olenpa kuullut jopa uusissakin autoissa, että puola voisi olla viallinen.

Siis 155 TS -mallissa on kaksi puolaa. Ongelma on vain tuo venttiilikopan päällä oleva suojalevy. Siinä on tuo ihmellinen ruuvi johon minulle ei ole avainta. Tekisi mieleni muutenkin katsoa mitä kuuluu sytytystulpan johdoille sekä tulpille.

Toinen vaihtoehto on, että joku polttoainejärjestelmän antureista on viallinen. Lambda -anturi tuli vaihdettua, mutta siitä ei ollut apua.

Missä muuten sijaitsee ruiskutusjärjestelmässä lämpötila-anturi joka tarkkailee ulkoilman lämpötilaa?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jussipaita64 kirjoitti:Missä muuten sijaitsee ruiskutusjärjestelmässä lämpötila-anturi joka tarkkailee ulkoilman lämpötilaa?
Kyseistä autoa en sen kummemmin tunne, mutta noissa Boschin lämpöantureissa on yleisesti ottaen sininen liitin. Tökkeli löytynee jostain termostaattikotelon seutuvilta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
155156
Viestit: 2087
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Ilmi?

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Jussipaita64 kirjoitti:Siis 155 TS -mallissa on kaksi puolaa. Ongelma on vain tuo venttiilikopan päällä oleva suojalevy. Siinä on tuo ihmellinen ruuvi johon minulle ei ole avainta.
TS 16V moottorissa on yksi puola per sylinteri eli 4 kpl. TS 8V alumiinikoneessa on kaksi puolaa.

Edellisessä autossani (155 TS 2.0 16V) esiintyi muutaman kerran vastaavaa ongelmaa. Vikamuistin luku Examinerilla paljasti ilmamäärän mittarin jättäneen merkintöjä muistiin. Ilmin liittimen putsaus ja vikamuistin resetointi poisti ongelman. Tämä tapahtui mainiossa Kokkolan merkkihuollossa, joka on "epävirallinen" Fiat/Alfa-huolto.

Vastaa Viestiin