Sähköt meni 156 V6

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
maantiesika
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Helmi 2009, 10:31
Paikkakunta: Kemi

Sähköt meni 156 V6

Viesti Kirjoittaja maantiesika »

Nyt se myrkyn lykkäsi eikä vähempää kuin katsastuskonttorin pihalle :mrgreen:

Mistähän tätä lähtisi purkamaan. Autosta hävisi sähköt totaalisesti kun olisi pitänyt nosturilta alas ajaa (katsastus meni sinänsä ok). Kun kääntää virrat päälle, ECU ei näytä olevan pelissä (ei varoitusvaloja tai ensin vilahti pikaisesti vain bagi ja ABS valo, sitten täydellinen pimeys), sisäilman puhallin ei reagoi, autoradio pitää hetken ihme naksuntaa kun ottaa virtaset pois jälleen, kello toimii...

Virrat päällä moottorin lämpötilan osoitin pomppaa yli asteikon ja jää makaamaan näytön oikeaan laitaan, akun ja öljynpaineen valot palavat, startti pyörii eikä muuta.

Virtalukon pohjan liittimiä käytin jo irti ja herkistelin, ei vaikutusta. Joku maadoitus hukassa?
156 2,5 V6 1998

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^oma vanha vessa teki täsmälleen noin, kun akku tyhjeni (jättäessäni radion päälle pariksi yöksi). Tosin mulla ei starttikaan pyörähtänyt enää yhtään.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
maantiesika
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Helmi 2009, 10:31
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maantiesika »

Akussa on kyllä puhtia kun jaksaa starttia pyörittää hyvin, mutta eihän toisaalta mikään uusi ole. Lisäksi akun kengät ei ole olleet kunnolla kiinni kun on seisotettu ja muuta, ja pieni pelko jo tuossa oli että sai jonkun piikin, vaan se totaalinen ajo- ja mittarivalojen puute (keskuslukitus ei toimi jne) viittaa muualle, ja tällä hetkellä epäilykset kohdistuvat virtalukon pohjaan.

Tuossa räplätessäni sain hetkeksi jopa sähköt takaisin, mutta ajonesto ei tunnistanut avainta, joten en päässyt pihasta. Sitten vika uusiutui, eli nyt lienee joku maajohto virtalukon pohjasta poissa pelistä (liittimet käytin jo irti ja vähän pihdeillä painelin lisää puristusvoimaa).
156 2,5 V6 1998

Avatar
maantiesika
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Helmi 2009, 10:31
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maantiesika »

Ruuvasin akunkenkiä vähän paremmin kiinni, nyt tulee jälleen sähköä tasaisesti, ja mystinen vika näyttäisi poistuneen ainakin toistaiseksi. Ajonesto kuitenkin on ja pysyy, joten auto jäi konttorin pihalle odottamaan hinauspalvelua.

Hylkää molemmat avaimet tasapuolisesti. Käytin lukijan antennijohtoa liittimeltä irti ja mittasin 5 Ohmia vastusta. Lienee normaali tulos.

Alfadiag ei saa yhteyttä ECU:n toistuvista yrityksistä huolimatta, muuten näyttää virtojen päällelaitto vikavalojen syttymiset ja sammumiset normaalilta, käyttää ilmastoinnin relettä joka viides käynnistys, joten lienee elektroniikka elossa edes jollain tavalla. Ei ole hallussani koodia millä ajoneston saisi ohitettua. Jospa kävisi aamulla tiedustelemassa Deltalta.
156 2,5 V6 1998

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 216
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82, Alfa 90 2.0 -85, Alfa 90 Super -88

Resetointi

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Ota akunkengät vaikka yöksi irti, ja lataa akku vielä varmuuden vuoksi samalla. Ainakin ME7.3.1 resetoituu tuolla konstilla.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

maantiesika kirjoitti:Ruuvasin akunkenkiä vähän paremmin kiinni, nyt tulee jälleen sähköä tasaisesti, ja mystinen vika näyttäisi poistuneen ainakin toistaiseksi. Ajonesto kuitenkin on ja pysyy, joten auto jäi konttorin pihalle odottamaan hinauspalvelua.
Ei ei... kun korjasit mystisen vian :wink: ellei sitten ole akun maa piuha lähtennyt ruostumaan paikaltaan - tuskin tämä kun kengät oli löysällä

En pidä mahdottomuutena, että virtaa ei tullut ajoneston boxille, joten meni "lukkoon", Erillaisia ohjainlaitteita on mennyt kiinni ja lopettannut toimintansa kun virta on loppunnut. 1 saabbi hävitti automaatin ohj.yksikön kun röpläsin testerillä 15min, rupesi toimimaan vasta kun oli antannut ladata isolla virralla. Vanhempien Laguna taas todennäköisesti unohti kaiken oppimansa kun oli akku ollut tyhjä kolmatta päivää, käynti oli rumaa, ihan kuin olisi käynnyt vajaalla.
RaceAlfa kirjoitti:Ota akunkengät vaikka yöksi irti, ja lataa akku vielä varmuuden vuoksi samalla. Ainakin ME7.3.1 resetoituu tuolla konstilla.
saattaisi korjaantua myös näin, jos ei pysty viemään/saa tehokasta laturia auton luokse
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
maantiesika
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Helmi 2009, 10:31
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maantiesika »

Uusi pakasta vedetty akku paikallaan, vaan käytös ei muuttunut miksikään. Jarrujen kitkapintavalo, bagi, ABS, ja turvavöiden varoitusvalo käyvät taulussa normaalisti, ja matkamittari näyttää oikeita lukemia, mutta code-valo seisoo, ja uutena havaintona polttoaineen suihkutuksen valo ei syty missään vaiheessa, mikä tarkoittaa ettei ajonestoa voi ohittaa millään koodilla. Edelleen Alfadiag ei saa ECUa kiinni OBD:n kautta (testattu toimivuus toisessa alfassa), joten ECU on mykkä.

Onkohan tuolle boksille joku sulake jossain josta pitäisi tietää, vai miten tarkistaisi meneekö sähköt siellä minne pitääkin?
156 2,5 V6 1998

Avatar
maantiesika
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Helmi 2009, 10:31
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maantiesika »

Kaikki sulaketaulut käyty lävitse ja päällisin puolin näyttävät ehjältä. Seuraavaksi hakemaan jostain uusi ajoneston boksi ja mahdollisesti uusi ecu ja avaimet. Taitaa kelvata projektiosastolle tämä yksilö, tosin ensin pitäisi köyhtyä 200€ hinauspalvelusta ja 90€ meni jo uuteen akkuun ja 50€ katsastukseen josta leimaakaan ei aivan heltynyt. Auton arvo nousee ihan silmissä.
156 2,5 V6 1998

Avatar
maantiesika
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Helmi 2009, 10:31
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maantiesika »

Päivitystä tilanteeseen: Trailerikyydin kotipihaan hommittuani pistin akun lataukseen ja jätin auton pihanurmea koristamaan. Seuraavana päivänä aurinko paistoi kivasti ja tuli mieleeni jotta jospa ennen sähköjen totaalista purkua hyppään vielä piruuttani ratin taakse, ja väännän auton käyntiin. Tein niin ja ihmetys oli suuri kun ecu valo syttyi, code-valo sammui ja moottori pörähti käyntiin.

Siinä se sitten rullasi rauhassa ECU-resetin lävitse, sammutin ja käynnistin ja Alfadiag raportoi seuraavaa:
Failed Component Code: Immobiliser
Fault Symptom: Signal Not Plausible
Warning Lamp Status: Warning Lamp Illuminated
Fault Test State: Test complete for this Error or not applicable.
Fault Code Storage State: Error Not Present at time of request
Event Count: 58 count
Filter Count: 0 count
Environmental Condition One: Engine Speed: 4 rpm
Environmental Condition Two: Standardised Load: 70.5 %
Environmental Condition Three: Engine Coolant Temp: 31.5 °C
Environmental Condition Four: Immobiliser: Not ok
Environmental Condition Four: Immobiliser: No code received or link interrupted
Environmental Condition Four: Immobiliser: Key code ok
Environmental Condition Four: Immobiliser: Virgin Ecu
Environmental Condition Four: Immobiliser: Engine start enabled
Environmental Condition Four: Immobiliser: Universal code received
Environmental Condition Five: Throttle Valve Angle: 5.32 °
Environmental Condition Six: Battery Voltage: 10.46 volts
Luonnollisesti tässä vaiheessa oletin että vika johtui mahdollisesti huonosta akusta ja/tai huonosti kiinni olevista akunkengistä ja päätin lähteä pikku koeajolle. En aivan päässyt pihalta (onneksi) kun kakkosella liikkeelle lähtiessäni räks mittaritaulu välähti täyteen valoa ja pimeys laskeutui. Pukkasin kärryn takaisin nurmelle ja laitoin laturin nokkaan. Hetken kuluttua ecu heräsi unestaan ja pääsin jäljittämään ongelman alkuperää. Alustavat testit vahvistivat että kaikki meni hyvin suunnilleen siihen saakka kun väänsin katkaisimesta ajovalot päälle. Tätä kuormaa systeemi ei enää kestänyt.

Laitettiin mietintämyssy päähän ja tulostettiin elearn-rompulta kaikkea kivaa sähkökuvaa ja toimintakuvausta. Päällimmäisin teoria oli jotta kun kerran auto mustuu joka kerta niin totaalisesti ja ilman että yksikään sulake tykkää kipeää, vika saattaisi olla maapuolella ja väkisinkin melko isossa silmukassa. Tänään iltapäivällä tein sitten yksinkertaisen testin, ja lisäsin akun miinusnavalta runkoon ylimääräisen maakaapelin ja bling… sähköt pysyivät päällä ja moottori käynnissä.

Vika oli akun miinuskaapelin toinen pää, joka kiinnittyy vaihdelaatikon alle ja eteen. Irrotus, puhdistus ja kiristys 5min ja taas kulkee :-D
Liitteet
Akun maadoituspiste laatikon alla
Akun maadoituspiste laatikon alla
IMG_5599.jpg (195.77 KiB) Katsottu 2554 kertaa
156 2,5 V6 1998

Avatar
geetee
Viestit: 297
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 19:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sähköt meni 156 V6

Viesti Kirjoittaja geetee »

Minulla hävisi ja 156 v6:ta kaikki muut sähköt paitsi startti pyöritti kyllä iloisesti.
Viaksi paljastui ilmeisesti tuon maajohdon (joka menee akulta laatikon kylkeen) huono liitos auton runkoon. Se sama johto on puristettu erittäin huonolla liittimellä auton runkoon. Liitos oli löysä kun sitä liikuttelin.
Korjasin ongelman katkaisemalla johdon ja laittamalla kengät päihin ja siihen saman pultin alle kaikki kengät missä se surkea liitin oli.

Tuossa vielä heikohko video liitoksesta
http://www.youtube.com/watch?v=KKFO3Fth ... e=youtu.be

Ja tuossa kuva korjauksesta
Liitteet
korjattu.jpg
korjattu.jpg (42.02 KiB) Katsottu 1990 kertaa

Vastaa Viestiin