156 pyöränlaakerin vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
zyklon
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Heinä 2009, 14:25

156 pyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja zyklon »

Katsastusmiäs otti herneet nenään ja rupes vinkumaan ,alfasta hajalla oikean etupyörän laakerointi,pitäis uusia.Oisko ketään ketä kiinnostaisi/osaisi korjata kyseisen vian.Ei viittis viedä deltta autoon vaikka hinta ei ollut paha osineen 340egee.Antaisin mielummin jollekin alfa osaajalle joka tarvis fyrkkaa työn alle,asialla luonnolisesti karmee kiire.Osat saa kaiketi biltemasta ja hintaa näytti olevan n80 egee,tietty siihen varmaan tarvii jotain muutakin sälää.otan mielelläni tarjouxia/ehtotuxia vastaan kuinka kandeis toimia,auto sijaitsee espoossa joten mahdollinen kojauskin olisi ok jos sijaitsisi lähimaastossa.Autohan on siiis 156 2,5 v6 vm 98.Ota rohkeesti yhteyttä jos on tarjota jotain ratkaisua ongelmaani. Paa viestii tahi soita mulle suoraan p:0403114255

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Muistaakseni tuo oli suhteellisen vittumainen vaihtaa 156:ssa, eli tekijöitä on varmaan hankalampi löytää.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä tuo melkein korjaamon hommia on. Saahan sen tehtyä tallin lattiallakin, mutta ei se mitään kivaa ole.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Akaan autotyö teki tuon homman meidän Alfaan. Siinä kun on se ABS paketti..
Oisko laakeri maksanut jotain 130-150 € (voin muistaa väärin), lisäksi vaihdettiin jarruletku eteen ja jotain muuta ja koko lysti työn osuus tasan 100€, Osat Lempäälän autotarvikkeen kautta.
Tuo osat biltemasta pelottaa, sillä korjaamolta pyysivät hankkimaan osat itse, koska tyrkyllä on paljon sopimatonta roinaa. Rekkarin perusteella tuli laakista oikea.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Eipä tuo laakerin vaihto ole mikään aivan mahdoton projekti. Kannattaa samalla hankkia abs anturi. Itse tein niin, että vein koko olkavarren laakereineen autopajalle jossa irroitivat vanhan laakerin puristimella pois. Laakerin hankin motonetista mapcon tuotteita ei ole vielä ainakaan hajonnut vaikka mapcon tuotteet ovatkin saaneet eri auto foorumeilla haukkuja laadusta. Uusi laakeri paikalleen ja sen jälkeen löy osat kasaan ja kiinni. Anturin asennus paikalleen. Liitin on konehuoneen puolella.

Jos ei verstasta missä touhuta ja työkaluja, niin kannattaa sitten viedä jollekkin verstaalle.

Anturi maksaa 50€/kpl ja laakeri oli 70€/kpl.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Dobber kirjoitti:Kannattaa samalla hankkia abs anturi.
Ei kai ehjää kannata vaihtaa? Vai eikö laakeria saa vaihdettua anturi pyörännavassa paikallaan? Lujassahan nuo anturit usein on (hapettunut kiinni tms.) eikä välttämättä kestä ehjänä navasta irroittamista.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kuvista kun katsoo, on laakeri sitä sorttia, jota ei edes hyvällä tuurilla tarvitse prässätä (irrotuksessa on prässistä tietenkin apua) ja menee kasaankin ilman prässiä jos viitsii hioa ruosteet pois navasta.

Mikäs siinä ABS anturissa hiertää, itselläni ei ole pienintä muistikuvaa rakenteesta... :roll: Edit: saman näköinen on kuin missä tahansa muussa, eihän anturia tarvitse irrottaa, jos ottaa liittimen irti ja ottaa koko johdon navan mukana
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Voipi olla vanha laakeri tiukassa, uuden kyllä saa helposti ruuvien kanssa paikoilleen. ABS-anturin liitin vaan irti ja varoo kolhimasta itse anturia niin ei tarvitse uusia. Jos auto 4/98 vanhempi anturi on 90 euroa. Ilman prässiä ei kannata ruveta teutaroimaan vanhaa laakeria pois, ainakaan jos on kauan edellisestä vaihdosta.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

pultit on väärin päin, jos ne olisi sisäpuolella, avaisi pultteja jokusen sentin ja taputtelisi vasaralla laakerin pois
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Rälläkällä korjaamonsetä sisäkoolin akselista irroitti meidän potilaan tapauksessa.Löysi jäljen vanhemmastakin vaihdosta, joten olisko mennyt edellinen asennus pieleen? Oisko mittarissa nyt jotain abt 160K..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Vaihdoin laakerin kesällä, tallin lattialla. (turhaan)
Paskamainen hommahan se oli, saada laakeri irti tukivarresta.
Viisaanpi ottais tuvarren pöydälle.

Eiköhän jokainen paja työn tee.
En nää mitään syytä vaihtaa abs anturia, muistaakseni oli yhellä
ruuvilla kiinni, helppo vaihtaa jos tarvetta on joskus.

Itse vaihdoin, koska katsastusmies sanoi "epämääräistä ja asiaan kuulumatonta ääntä laakerista".
Kasatessani huomasin, että jarrulevy ruosteesta pienentynyt ja hinkkasi laakerin runkoon ja kiinnitys ruuveihin. Siitä se ääni.
Levyt meni uusiksi.
Kannattaa tarkastaa, ennen kun vaihtaa laakerin!

Edit: ei nää muutakun levyn pois ottamalla :x
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

JeiTiiEs
Viestit: 29
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 22:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JeiTiiEs »

Oisko kellään linkkiä sivulle missä ois poikkileikkauskuvia ko. navan/ laakerin/ tuennan rakenteesta, ja miksei muistakin Alfan osa-alueista?

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Vinkkinä älkää missään nimessä hyväksykö, jos hankitte laakerin motonetistä mapcoa. Eivät kestä kuin vähän aikaa. Aivan täysiä susia. Tiivisteissä ongelmia, lika menee sisälle ja alta aikayksikön syö laakerin väljäksi. Nyt kierrossa SNR-laakerit (ne sain takuuna mapcon tilalle molemmille puolille). Jos omassa tallissa on tilaa kannattaa hankkia hydraulinen puristin (prässi). Maksaa motonetissä 12t versiona 120€. Hankkii hintansa takaisin. Esim. tämmöinen: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=80-2053
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Vastaa Viestiin