Eka Alfani myyty (156 Sele). Kiitos harrastustuesta! :)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Muistaakseni JiiTeeÄssä vaihtoi nuot laakerit, itsellä sama homma edessä kun löydän puhtia/aikaa. Omalla kohdalla homma johtuu siitä, kun jumalattoman öljynkulutuksen takia tarttis vaihtaa männänrenkaat. Liuskojen vaihto menee sitten siinä samalla.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

TwinSparkkiin olen kampuran laakerit vaihtanut alakautta kampiakseli paikallaan. Tein tuon kansiremontin yhteydessä ihan vain varmuuden vuoksi. Twinsparkin ohjeet ovat erilaiset jts:n kanssa, ja käsittääkseni laakerikokoja on enemmän jts:ään.

Eli käsittääkseni menee näin: twinsparkkiin on vakiokoko ja yksi ylikoko, eli jos kampura on pitänyt hioa niin sitten ylikoko.

JTS:n ohjeissa käytetään vahanauhaa välyksen mittaamiseen ja tarkistamiseen ja laakerikoko valitaan mittauksen perusteella. Tai siis tarkistetaan ja vaihdetaan jos välys ei ole oikea.
Siis tällä: http://76.my/Malaysia/plastigage-plasti ... gu77@1.jpg

Mutta jos laakerin vaihtaa ennaltaehkäisevästi eikä tuhoja ole vielä tapahtunut, niin en toisaalta ymmärrä miksei vakiolaakerin laittaminen mittaamatta ole ihan hyvä vaihtoehto. Eriasia sitten jos ns. vakiokokoa ei olekaan, vaan tehtaallakin on läiskitty laakerit mittauksen perusteella. Jos näin niin sitten laakerissa saattaa löytyä koodi, jolla saa samanlaisen tilalle. Liuskat on myös värikoodattu.

Jos kampura paikallaan vaihtaa luiskat, niin öljypohja irti ja löysää kaikki laakerikaulat niin että kampura tipahtaa aavistuksen. Jakohihna kannattaa olla irti tai ainakin kiristin löysällä.
Sitten yksi kerrallaan vaihtelee laakerit, kampuran takana olevan laakerin saa pyöräytettyä irti ja paikalleen kun nätisti jollain pehmeällä tikulla avittaa.
Kiertokankien laakerit on helpot koska mäntä pakittaa.

Öljypohjan irrotuksessa tarvii pitkän torx avaimen (vai oliko se ribe..?), ts:n öljypumpun kaula oli v-mäinen, se piti irrottaa ja kiristää öljypohjan raosta. Käsittääkseni uudemmat öljypohjat on erilaisia juuri tästä kohtaa, joten ei välttämättä ongelma. Lopuksi vaihtaa kampuran etustefan, vaikka ei välttämättä tarvitse. Tässä tarvii taasen sitten irrottaa jakohihnan alaratas, jonka kiinnityspultti on TIUKASSA.

Edit: jaa, saattaa olla että jts ja ts välillä ei ole käytännön eroa alakerran laakeroinnissa, jts:ssä saattaa olla vain ohjeissa eri menetelmä. On täällä varmaan joku joka tarkemminkin tietää onko eroa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Huh! Kiitti selostuksesta. Sain varmuuden olla tekemättä tuota (ite tai teettääkään)... :shock:
Nm. Juuri jakohihna vaihdettu.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ihan mukava homma tuo on jos vaan tietää että menee oikeat laakerit tilalle, kun laakeriliuskat ei ole edes järin kalliita. Voittaa kolisevan moottorin milloin tahansa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja zzs »

Hmm... Kolisevan? Mulla ei mielestäni kolise ollenkaan. Hyvin toimii, ja siksi tuo kuulostikin siltä, että ei olisi "mitään syytä" vaihtaa laakereita.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja jkk »

kyl laakerivian kuulee, kolisee kyllä. joten jos kone on ehjä miks suorittaa iso remontti ihan muutenvaan? laittaa nyt sitä oikeaa öljyä sinne mottiin.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja zzs »

Sitä mäkin. (Mun aikana ollut 3 vuoden ajan ainakin oikeet öljyt ja tuoreetkin, joten siinä ei mitään hätää.)

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

En lukenut juttua sen tarkemmin, vastasin vaan kun aattelin että joku tarvii infoa tuosta vaihtotyöstä. Hyvä jos ei kolise.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Eka Alfani myyty (156 Sele). Kiitos harrastustuesta! :)

Viesti Kirjoittaja zzs »

Kiitokset kaikille Alfa-harrastuksen tukemisesta vinkeillä yms.!
Tänään päättyi taipaleeni ensimmäisen Alfani kanssa haikein mielin. Upea auto!
Onneksi GT jäi pihaan lohduttamaan - ja palkitsi myös tien päällä ajonautinnolla! 8)

Tässä vielä nannaa faneille kuvien muodossa... ;)
Liitteet
1.jpg
1.jpg (45.15 KiB) Katsottu 2658 kertaa
2.jpg
2.jpg (61 KiB) Katsottu 2658 kertaa
3.jpg
3.jpg (56.17 KiB) Katsottu 2658 kertaa
Viimeksi muokannut zzs, 06 Tammi 2014, 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Eka Alfani myyty (156 Sele). Kiitos harrastustuesta! :)

Viesti Kirjoittaja zzs »

-
Liitteet
4.jpg
4.jpg (54.55 KiB) Katsottu 2658 kertaa
5.jpg
5.jpg (52.73 KiB) Katsottu 2658 kertaa
6.jpg
6.jpg (26.71 KiB) Katsottu 2658 kertaa

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Eka Alfani myyty (156 Sele). Kiitos harrastustuesta! :)

Viesti Kirjoittaja zzs »

-
Liitteet
7.jpg
7.jpg (51.88 KiB) Katsottu 2659 kertaa
8.jpg
8.jpg (48.93 KiB) Katsottu 2659 kertaa
9.jpg
9.jpg (58.69 KiB) Katsottu 2659 kertaa

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Eka Alfani myyty (156 Sele). Kiitos harrastustuesta! :)

Viesti Kirjoittaja zzs »

-
Liitteet
10.jpg
10.jpg (48.65 KiB) Katsottu 2659 kertaa

Avatar
Saturnus
Viestit: 140
Liittynyt: 09 Marras 2013, 00:02

Re: Eka Alfani myyty (156 Sele). Kiitos harrastustuesta! :)

Viesti Kirjoittaja Saturnus »

Komja peli oli, ja on edelleen. Punainen sisusta tosi maukas ;)

Vastaa Viestiin