Eka Alfani myyty (156 Sele). Kiitos harrastustuesta! :)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: -05:n imunokka-akseli -02:een? Hyötyä? ECU vaihtoon? 156

Viesti Kirjoittaja 90 »

Tuomas K kirjoitti:Onhan noi noita vanhan kansan konsteja, mutta varmasti siistimpi ja huolettomampi lopputulos tulee kun käyttää tuohon tarkoitukseen tehtyjä aineita.
no jos sitä ruostetta jo sieltä pohjasta löytyy niin ei toimi enää välttämäti nuo kotelonsuojat pelkästään.. tuo öljyn ja kotelonsuoja-aineen sekoitus on ihan toimiva ratkaisu varsinkin vanhempaan autoon..

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seleöljyjen vaihto-ohjeita? 156 JTS 2002

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jotenkin pidän aika erikoisena että jokainen kyläseppä sotkee autotallissa paremmat ruostesuojat kuin isot, alaan erikoistuneet firmat miljoonien tuotekehitysbudjeteillaan.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Seleöljyjen vaihto-ohjeita? 156 JTS 2002

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Miun mummot tekisivät (jos eläisivät) taatusti parempia lihapullia kuin Saarioinen miljoonien tuotekehitysbudjetillaan.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Seleöljyjen vaihto-ohjeita? 156 JTS 2002

Viesti Kirjoittaja zzs »

Tietääks joku, missä kohdassa säiliötä toi selen pumppu on?
Voiko siis imeä öljynvaihtolaitteella lähes tyhjäksi ja laittaa uutta öljyä tilalle vai haukkaako pumppu silloin jo tyhjää ja se pitäis sit ilmata?

Onks toi nyt niin kummallinen värkki, ku vois luulla?
Öljyt pihalle ja uuet tilalle, ja kovaa ajoa...

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Seleöljyjen vaihto-ohjeita? 156 JTS 2002

Viesti Kirjoittaja 90 »

Tuomas K kirjoitti:Jotenkin pidän aika erikoisena että jokainen kyläseppä sotkee autotallissa paremmat ruostesuojat kuin isot, alaan erikoistuneet firmat miljoonien tuotekehitysbudjeteillaan.
pidä vain erikoisena jos niin haluat, itse luotan edelleenkin mieluummin myös tämän asian tiimoilla omiin kokemuksiin kuin isojen firmojen miljoona budjetteihin.. :wink:

kuten jo aikaisemmin mainitsin niin öljy+ kotelonsuoja on oiva yhdistelmä suolanpaskassa/sohjossa uitettuihin/lumikinoksessa säilytettyihin suomiromuihin joista sitä ruostetta liki 100% varmuudella löytyy enemmän tai vähemmän, uusiin ja harvoihin vanhoihin ruostevapaisiin yksilöihin taikka vaikkapa täysin läpikäytihin autoihin voi toki ruiskutella pelkkää kotelonsuojaakin koska sen tarjoama suoja on riittävä..
Viimeksi muokannut 90, 31 Loka 2012, 07:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Seleöljyjen vaihto-ohjeita? 156 JTS 2002

Viesti Kirjoittaja 90 »

Cuore Sportivo kirjoitti:Miun mummot tekisivät (jos eläisivät) taatusti parempia lihapullia kuin Saarioinen miljoonien tuotekehitysbudjetillaan.
erittäin hyvä vertaus sieltä porista päin.. :mrgreen:

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Seleöljyjen vaihto-ohjeita? 156 JTS 2002

Viesti Kirjoittaja zzs »

zzs kirjoitti:Tietääks joku, missä kohdassa säiliötä toi selen pumppu on?
Voiko siis imeä öljynvaihtolaitteella lähes tyhjäksi ja laittaa uutta öljyä tilalle vai haukkaako pumppu silloin jo tyhjää ja se pitäis sit ilmata?

Onks toi nyt niin kummallinen värkki, ku vois luulla?
Öljyt pihalle ja uuet tilalle, ja kovaa ajoa...
Tänään ois tarkotus klo 17 imeä vanhaa öljyä pois ja tuupata uutta tilalle.
Jos joku tietäis kertoa ennen tota, kuinka paljon sitä uskaltais imeä pois, niin ois kiva.
Voisko sen huoletta imeä tyhjäksi ja täyttää uudella ja sitten jostain näkis, että tarviiko ilmata vai ei?

Mulla ei oo tällä hetkellä mahdollista katsoa huolto-cd:stä tuota pumpun sijaintia suhteessä säiliöön. Voisko joku laittaa kuvaa tänne, kiitti!

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: KLO 17:00 MENNESSÄ: Seleöljyjen vaihto yläkautta? 156 JT

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^noiden käsittelyaineiden vaikutuksia on yleensä mahdoton perstuntumalla havaita, ei silti tarkoita etteikö ne välttämättä toimisi. Tämän takia käyttökokemukset on yleensä ihan mitä sattuu. RVS:sta on itsellä enemmän kokemuksia ja pienkoneissa käytettynä vaikutukset on huomattavasti helpompi havaita.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Seleöljyjen vaihto-ohjeita? 156 JTS 2002

Viesti Kirjoittaja jkk »

zzs kirjoitti:
zzs kirjoitti:Tietääks joku, missä kohdassa säiliötä toi selen pumppu on?
Voiko siis imeä öljynvaihtolaitteella lähes tyhjäksi ja laittaa uutta öljyä tilalle vai haukkaako pumppu silloin jo tyhjää ja se pitäis sit ilmata?

Onks toi nyt niin kummallinen värkki, ku vois luulla?
Öljyt pihalle ja uuet tilalle, ja kovaa ajoa...
Tänään ois tarkotus klo 17 imeä vanhaa öljyä pois ja tuupata uutta tilalle.
Jos joku tietäis kertoa ennen tota, kuinka paljon sitä uskaltais imeä pois, niin ois kiva.
Voisko sen huoletta imeä tyhjäksi ja täyttää uudella ja sitten jostain näkis, että tarviiko ilmata vai ei?

Mulla ei oo tällä hetkellä mahdollista katsoa huolto-cd:stä tuota pumpun sijaintia suhteessä säiliöön. Voisko joku laittaa kuvaa tänne, kiitti!
manuaalissahan lukee se määrä/ säiliön tilavuus, oliko muistaakseni 0,8 l - 1 l? joku korjaa jos olen väärässä

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: KLO 17:00 MENNESSÄ: Seleöljyjen vaihto yläkautta? 156 JT

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Joo, mutta olisi kiva tietää, voiko sillä imurilla imeä huoletta niin paljon kuin sieltä irtoaa ILMAN huolta siitä, että selen pumppu hörppäisi ilmaa ja se pitäis ilmata. Anybody?
Vai oonko ymmärtäny väärin sen ilmaustarpeen?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: KLO 18:00 MENNESSÄ: Seleöljyjen vaihto yläkautta? 156 JT

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Säiliö on ylimpänä eli et saa imettyä pumpulle ilmaa, mutta tosiaan niinkuin privana kerroin niin ei tuolla saavuta mitään hyötyä, ihan sama se on mitä öljyä sillä säiliössä on, uusi öljy pitäisi saada sinne pumpulle, solenoideille ja aktuaattorille.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Seleöljyjen vaihto yläkautta? 156 JTS-02

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Hmm... ahaa. Eli ainoastaan tyhjennyspropusta tyhjentämällä ja testerillä ilmaamalla saavutetaan mahdollisesti jotain hyötyä - vai onko öljyjen vaihdolla oikeesti merkitystä? Meinaan sillä lähinnä vaihteiston sulavuuden parantamista, kytkimen/selen hydrauliikkaosaston kestoiän lisäämistä jne.

Juuri kun ehdin vetämään rauhallisena syvään henkeä uroteon jälkeen maailm... Selen pelastamiseksi. Jaa, no eipä sitten auta kuin pohtia lisää tuota ylempää kysymystä.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Seleöljyjen vaihto yläkautta? 156 JTS-02

Viesti Kirjoittaja jkk »

^suosittelen viemistä pajalle, ei ole sielläkään pahan hintanen. se järjestelmä kannattaa myös huuhdella puhtaaks sisältä meinaan.

E: laatikkoölpät kannattaa myös vaihtaa jos ei tietoa millon tehty, vaihteiston kalibrointi kannattaa myös (testerissä)

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Seleöljyjen vaihto yläkautta? 156 JTS-02

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllähän niitä öljyjä olisi syytä vaihdella, johtuen veden kondensoitumisesta öljyn sekaan, mitään vaihtoväliä en tiedä (lukiskohan huoltokirjassa?).

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Seleöljyjen vaihto yläkautta? 156 JTS-02

Viesti Kirjoittaja jkk »

Epezi kirjoitti:Kyllähän niitä öljyjä olisi syytä vaihdella, johtuen veden kondensoitumisesta öljyn sekaan, mitään vaihtoväliä en tiedä (lukiskohan huoltokirjassa?).
juuri näin, talvella kun se vesi jäätyy sinne öljyyn niin ei hyvä. huoltokirjan/ ,manuskan huolto-ohjelmasta näkyy muistaakseni, jos ei niin soittoa vaikka auto milanoon ja sieltä kysäsee.

omaan on vaihdettu n. 2 v välein.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Seleöljyjen vaihto yläkautta? 156 JTS-02

Viesti Kirjoittaja Epezi »

http://l.over.cz/selespeed/page6.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla näkyy se ilmausruuvi, onko kukaan koittanut ottaa ilmausruuvin kautta öljyä pihalle ja sitten renkata vaihteita jotta saa pumpulla nestettä kierrätettyä ja näin myöskin vaihdettua? Testerillähän tuota pumppua saa ajettua ilmauksen aikana, mutta luulis että onnistuis ilman testeriäkin tuo homma.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Seleöljyjen vaihto yläkautta? 156 JTS-02

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Tuossa linkin kuvassahan näkyy 5. Disharge pipes, jotka johtavat öljyä takaisin säiliölle. Eikö järjestelmä olekin silloin kiertävä? Ei-kiertävässä järjestelmässähän tuo säiliö olisi vain vuotojen varalta, joka taas kuulostaa uskomattomalta. Ja kai ohivuotoja kaikissa hydraulisissa toimilaitteissa on. Silloinhan öljyt vaihtuvat pikkuhiljaa.

Sain siis imettyä 7 desiä mustaa "kokista" ulos säiliöstä ja uutta CS Speediä tilalle. Kai se on likaantunut syvemmälläkin selen syövereissä kuin ainoastaan säiliössä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Seleöljyjen vaihto yläkautta? 156 JTS-02

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Täytyy sanoa että en nyt puhu 100%:lla varmuudella sillä en ole koskaan tarkemmin tuota alfan selespeediä pidellyt, saati öljyjä vaihdellut. Vastaava systeemi, esim lambon e-gear on tutumpi, jossa siis neste ei kierrä, siellä on pieni paluuputki aktuaattorilta ja kun aktuaattorilta avaa kolme ilmausruuvia kiertää öljy ja ilma paluuputkea pitkin takaisin säiliölle. Uskoakseni vastaavanlainen on myös selespeed.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja zzs »

Valistakaas nyt kokematonta:
Miksi ihmeessä ylätukivarren vaihdossa ei selviä irrottamalla tuota ylätukivarren alapulttia (hakkaamalla se irti siitä alemmasta osasta) ja iskarin yläpään vierestä ne 4 pulttia?
Eli pitää (muka:) ottaa irti koiranluu ylhäältä ja iskarituen alapään mutteri jne.

Ei jummarra.

Kohta meen yrittämään noita ylätukivarsien vaihtoa ja mielenkiinto heräsi (yllättäen...).

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ne pitää irrottaa siksi että saat sen jousitolpan pudotettua riittävän alas että siellä on tilaa irrottaa se ylätukivarsihässäkkä.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Kappas, pääsin juuri samaan aavistukseen noista kuvista pääteltynä. Kiitti vahvistuksesta! :)

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja zzs »

Vaihdettu! :D

Samalla ruuvasin pari ruuvia kumpaankin vakaajan kumipuslaan ja tangon suuntainen välys kiilautui kiinni. Loppui se 2 vuotta mieltä rasittanut kolina!

Onkos muuten väliä, onko ylätukivarren se pitkä pultti kuinka kireellä? Toisella puolella ei ollut ongelmia, mutta toisella oli jos laittoi pultin sellaiseen kireyteen ku käsivaralta uskaltaa tuollaisen pultin jättää. Ei meinannut kääntyä lainkaan enää se nivel, joten jouduin vähän löysäämään sitä. Kai se siellä kiinni pysyy, tosin nivelen toiminta on hiukan jäykähköä... :/

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Joo ei kannata ihan naama irvessä vääntää kiinni, jää herkästi narisemaan. Semmonen kevyt kiristys, siinä on nyloc mutteri joten ei se sieltä irtoo vaikka momentti oliskin vähän pienempi.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja jkk »

zzs kirjoitti:Vaihdettu! :D

Samalla ruuvasin pari ruuvia kumpaankin vakaajan kumipuslaan ja tangon suuntainen välys kiilautui kiinni. Loppui se 2 vuotta mieltä rasittanut kolina!
no hemmetti, meinaan mulla kolisee vieläkin jokin etupäässä, eniten kuskinpuolella montuissa, ylävarret ja koiranluut vaihdettu molemmin puolin. pitäsköhän kokeilla tuota ruuvi viritystä, kauankohan kestää ennenkuin pusla menee kokonaan muusiks?

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^^ jotenkin ihme homma tuo ennenkin kyselty pitkän pultin kiristys. Momentti tuolle on n. 45Nm eikä kiristyksen pitäisi mitenkään vaikuttaa tukivarren toimintaan. On siellä sen verran vahvat holkit tukivarressa sekä se alumiini riittävän jämerää, että ei siinä mikään tyssäänny kiristettäessä.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Ahaa, no mulla ainakin uusissa oli kiristämättömänä 2 mm:n klappi ja vasta kiristys söi sen pois (kumipuslat antavat periksi ja ilmeisesti siinä tulee niistä kitkaa niveleen...)

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^minkäs merkkiset tukivarret?

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Lemförder. Olivat tosin eri erää (kosmeettisesti erilaisia).

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja Finest »

stoichiometric kirjoitti:^^^ jotenkin ihme homma tuo ennenkin kyselty pitkän pultin kiristys. Momentti tuolle on n. 45Nm eikä kiristyksen pitäisi mitenkään vaikuttaa tukivarren toimintaan. On siellä sen verran vahvat holkit tukivarressa sekä se alumiini riittävän jämerää, että ei siinä mikään tyssäänny kiristettäessä.
Vuosi sitten pähkäilin kiristystä. Huomion seuraavaa:
-Löysemmällä kiristyksellä pultti pyörii holkeissa
-Kireäksi vetämällä holkit pyörivät puslissa

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja palkus »

sillä pultilla kuuluu vetää kiinnitys kuin yhtä puuta tyylisesti koskien sisempiä holkkeja ja alumiinista ylähässäkkää, sarana on sitten siinä puslassa (sisäholkin ja kumin välillä)

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tiukalle vedinkin.
Liian löysä kiristys voi aiheuttaa myös välystä ja hylsyn konttorilla.

Englannin halvat ylätukivarret ja koiranluut kestäneet nyt jo vuoden..
Kauemmin siis kuin Motonetin merkki X tai Heikan halvempi versio.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ halpikset kestäny jo vuoden :shock: hyvät olet saanut :-D Noita koiranluita en ihmettele, ne kestää halvemmatkin. Heikka ei taida enää toimitella niitä halvempia ylätukivarsia.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Juu ei ole enää valikoimissa.
Olin kyllä satavarma, että konttorilla tulee käsky vaihtaa.
Ei löytynyt väljää, vaikka erikseen pyysin katsomaan.
Rasvoin ne kyllä huolellisesti ennen asennusta.
Ajatus oli tilata edulliset ylätukivarret ja uretaanit niihin. Varmaan sitten ensi vuonna vasta ajankohtaista. Kilometrejä jotain 20k paikkeilla. Alustan madallus saattaa auttaa kestoikään, ainakin liikerata pienenee selvästi.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja toolman »

stoichiometric kirjoitti:sillä pultilla kuuluu vetää kiinnitys kuin yhtä puuta tyylisesti koskien sisempiä holkkeja ja alumiinista ylähässäkkää, sarana on sitten siinä puslassa (sisäholkin ja kumin välillä)
Tämä on juuri näin, ja sen tajuaa ihan maalaisjärjellä!

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Ylätukivarsien vaihto (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Juu, näinhän se kuuluu, en sit tiedä mikä sen laittaa narisemaan. Niin löysälle ei toki sovi laittaa että puslan sisäholkit pyörii pultin ympäri.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja zzs »

Ihan aluksi toteamus, että joo, tiedän että JTS:ään ei saa laittaa muuta kuin 10W-60:stä, ja mielellään vielä Selenia Racingia. Näin olen itse menetellytkin.

Entä, kun autoa on ajettu aikaisemmin ties millä "Alfaan, kiitos!" -kutsulla huoltoasemalta käteen lykätyllä litkulla?

Tilanne on siis se, että imupuoli on tasan tukossa, 141 tkm takana ja tehot on sitä myöten selkeästi poissa yläkierroksilta (alkoi jäämään dynotetulle 149 heppaiselle GT 1.9 JTD:lle 20-120 km/h kiihdytyksessä n. 80km/h kohdalla... :). Muutenhan kone toimii hyvin, vain tuo yleinen JTS:ää vaivaava tehonpuute on läsnä.

Auto on nyt kakkosautona, kilometrejä tulee harvakseltaan (2-3 tkm / vuosi) ja niin pois päin. Talveakin ajatellen tekis mieli saada hieman vetreämmät öljyt koneeseen startteja ajatellen.

Tällä hetkellä on jostain kumman syystä iskenyt kakkosauton leiman saaneeseen autoon erikoinen "huoltoinnostus": moottoriöljyn vaihtoja tekee mieli harventaa (tai ainakin käyttää huokeampaa öljyä). Nyt on ajettu vuosi ja n. 5 tkm, ja jatko vaikuttaa tuolta 2-3 tkm vuositahdilta. Niinpä tuntuu vuosittainen öljynvaihtoasia hieman kyseenalaiselta, kun vieläpä tuo kuluttaa öljyjä n. 0,5 l/1000km.

Kysymyksiä:
1) Kannattaako muutaman tuhannen kilometrin vuositahdilla vaihtaa öljyt vuosittain, kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa? Suodatin tietty joka vaihdon yhteydessä.
(Kone on ollut vähillä öljyillä todistetusti (ainakin) 60 tkm, ja 110 tkm:n kohdalla (1,5 litraa tuossa 110 tkm:ssa...)).

2) Mitä haittaa tuon 5W-40 Magnatecin käytöstä voisi olla? Hajooko jotain (kaikki nämä uudelleen: katti, lambdat, nokat?), jolloin tuota öljyä tulisi välttää, vai lisääntyykö vain öljynkulutus (ja imupuolen mömmöt ei ainakaan vähene) ja siis tuo öljy olisi ihan turvallinen valinta?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Näissä on esiintynyt ainakin nokka-akselien ylenmääräistä kulumista mikä on huhujen mukaan iso syy tuohon viskositeettivaatimukseen. Ei kannattane edes lyhytaikaisesti käyttää muita viskositeettejä, kyllä siihen vaatimukseen lienee ihan oikeat syyt.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Joo, totta. Tuota nokkien kulumista puoltaa myös omat kokemukseni: pakonokka-akseli meni vaihtoon, kun yksi nokista oli lähestulkoon nokaton... ;)

Eli viskositeetti pysyköön 10W-60:ssä.

Sitten vielä tuo vaihtotiheys... Riittäisiköhän se, että lisäilee vuodessa reilun litran verran uutta öljyä vanhojen sekaan (kuten huoltomieskin vuosi sitten jo naureskeli)? :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Öljy kerää vettä, se siis vettyy. Ja se on tottakai paha asia. Lisäksi sen hapettamissuoja-aineet ymv. menettää vaikutusta, varsinkin kosteuden ansiosta. Sitä en kuitenkaan osaa sanoa, kuinka kauan öljy pysyy "hyvänä". Toki voit vaihtaa halvempaan merkkiin, Valvoline VR1 nyt esimerkiksi on monella käytössä ja ymmärtääkseni varsin murheetonta, pitäisi olla myös kohtuuhintaista. Teboililta löytyy Diamond eXtremeä, joka on 10W60 ja mahdollisesti jopa täyssynteettistä (VR1 on osasynteettistä), Castrolilla on Edge FST 10W60, joka on varmuudella täyssynteettistä ja hintakin vain 90eur/5l... Oikeastaan 10W60 ja halutut API/ACEA-luokat ja hyvä tulee. API-luokituksen voi ylittää (SN on parempi kuin SJ), mutta ACEA pitäisi olla sama, eli esim. ACEA A3.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja palkus »

ehjä jts ei tosiaakaan jää n. 80km/h vauhdissa kakkosella edes pikkubussolle :) (tai no, mikä vaihde bussossa on tossa kohtaa sopiva?) Voipihan ne oliot vaihtaa vaikka 2.n vuoden välein noilla kilometreilä. Jos haluaa, että nokat ei kulu tai ajotuksen muunnin ei hajoa niin 10w60 (miel. selenia racing). Toki jos motti on käyny kuivana parikertaa (valolla) niin sitten äkkiä veivi-ja runkolaakerit vaihtoon. :)

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Hmm... Muukkosen tuohon vähäisen öljyn tilanteeseen suosittelema Xado-paketti laitettu moottoriöljyyn 2010 (112 tkm:n kohdalla). Se todennäköisesti on korjannut mahdollisia naarmuja laakereissa, ja ainakin öljynkulutus puoliintui tai "kolmasosiintui". Jos kone toimii muuten ihan ok, niin eikö tuo laakereiden vaihto ole "turhaa"? Vaihtaa ne sitten, jos hajoavat. Vai onko pointtina se, että jos ne "hajoavat", niin kone on leikannut kiinni ja siitä ei enää laakereiden vaihdolla selviä vaan tulee kalliimpi remontti (= auto vaihtoon)?

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja 90 »

stoichiometric kirjoitti:ehjä jts ei tosiaakaan jää n. 80km/h vauhdissa kakkosella edes pikkubussolle :) (tai no, mikä vaihde bussossa on tossa kohtaa sopiva?) Voipihan ne oliot vaihtaa vaikka 2.n vuoden välein noilla kilometreilä. Jos haluaa, että nokat ei kulu tai ajotuksen muunnin ei hajoa niin 10w60 (miel. selenia racing). Toki jos motti on käyny kuivana parikertaa (valolla) niin sitten äkkiä veivi-ja runkolaakerit vaihtoon. :)

kyllähän ne kertavuoteen pitää vaihtaa tuli kilsoja kuinka vähän tahansa, kosteutta kertyy sekaan, jossainmäärin myös öljypohjaan ja kanaviin kertyy likaa.. tämähän on ihan perushuttua..
Viimeksi muokannut 90, 02 Marras 2013, 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jep, ja kun kustannuksen jakaa kuukausille niin eipä montaa euroa kustanna, vaikka antais jonkun tehdä sen.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ ja ^^ Onhan nuo totta. Pari vaihtoa sitten propun kierteet oli antanut myöten (tai huoltaja sanoi, että tässä on jengat väännetty pilalle, tod. näk. itse oli syypää;) jätti viimeiselle jengalle...) Viime kerralla se pysyi ihan ok:sti kuulemma, ei hypänny edelliselle, vaan jäi sopivasti kiinni. Sen takia hieman vaivaa päätä tuon propun availu usein... Mutta eipä ne jengat siitä paljon kulu, ja aina voi ottaa yläkautta, jos haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sehän laitetana kiinni niin, että on kiinni. 10cm räikällä yhdellä kädellä saa varmasti riittävän tiukkaan, muistaa vaan sen kuparitiivisteen... Öljypohjaan on sentään 156:ssa suht helposti tehtävissä uudet kierteet hieman isommalle pultille. Itsellänihän on sentään kierteet kunnossa, proppuna toimii hylsykantainen pultti, kun ei ollut niitä rasittavia kuuskoloja saatavilla :D
Tietenkin uudet kierteet syövät hieman materiaalia ja kestävyys ei varmastikaan ole yhtä hyvä, mutta pitäisi tuon kestää. Painettahan siellä ei juuri mitään ole edes.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja JMC »

^ Mitäs rasittavaa kuusiokolossa sitten on? :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Se, kun se on vedetty hieman turhan tiukalle ja sitä avatessa avain pyörähtää? ;D Torxi kelpaisi erittäin mieluusti. Se kun on satakertaa parempi kantana, mitä kuuskolo ikinä. Neliökin olisi hyvä, kun se on hankala saada pyörähtämään...

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja palkus »

90 kirjoitti:kyllähän ne kertavuoteen pitää vaihtaa tuli kilsoja kuinka vähän tahansa, kosteutta kertyy sekaan, jossainmäärin myös öljypohjaan ja kanaviin kertyy likaa.. tämähän on ihan perushuttua..
Onhan tuo ihan perushuttua. Kuitenkin, jos kilometrejä tulee noin vähän vuodessa ja tuona aikana lisätään litra, niin eihän se öljy edes vielä tummu. Siis öljyssä on paskannielentävaraa kyllä. Tässä ei nyt selvinnyt, että onko ajo lyhyttä pätkää vai harvoja ajokertoja. Tietystikin jos autolla ei koskaan ajeta pidempää matkaa/lämpene kunnolla, niin sitten tuo 1 talvi samoilla öljyillä on maximi. Nykyisissä long-life vehkeissä saattaa vaihtoväli hyvinkin olla 2v. Toki ne on niin suunniteltu ja öljyt siihen tarkoitetut. Tietysti voi miettiä ja vertailla 5tkm/2v normimootorilla/öljyillä vs 25tkm/2v longlifellä.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja palkus »

zzs kirjoitti:^ Hmm... Muukkosen tuohon vähäisen öljyn tilanteeseen suosittelema Xado-paketti laitettu moottoriöljyyn 2010 (112 tkm:n kohdalla). Se todennäköisesti on korjannut mahdollisia naarmuja laakereissa, ja ainakin öljynkulutus puoliintui tai "kolmasosiintui". Jos kone toimii muuten ihan ok, niin eikö tuo laakereiden vaihto ole "turhaa"? Vaihtaa ne sitten, jos hajoavat. Vai onko pointtina se, että jos ne "hajoavat", niin kone on leikannut kiinni ja siitä ei enää laakereiden vaihdolla selviä vaan tulee kalliimpi remontti (= auto vaihtoon)?
Luin koko tarinan, kyllä ne laakerit kannatais mielestäni vaihtaa.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Ihan vain mielenkiinnosta: onko joku tuollaisen remontin tehnyt ja paljonko sellainen on kustantanut?

Vastaa Viestiin