Eka Alfani myyty (156 Sele). Kiitos harrastustuesta! :)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

On se hassu homma etten kyllä irroittanut kompuraa kun pakosarjan vaihdoin / hihnoja ym. Tuo jäähdytysjärjestelmän putki oli mulla kolarin jälkeen palasina, joten se oli irti, mutta muistaakseni sekin oli paikoillaan ennen kuin uuden pakosarjan laitoin paikoilleen.

Kompuran takana on yksi pakosarjan pultti, jonka saa avattua ja kiinnitettyä kunhan on sopivat työkalut ja näppärät sormet.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zzs »

Nyt on uusi katti paikoillaan ja kasaaminen puolivälissä. Vielä apulaitehihna ja kaikki irrotetut suojalevyt.

Olisi joo saattanut onnistua jos olisin ottanut sen jäähdytysjärjestelmän putken irti. Ois pitäny mennä kauppaan hakemaan nivel, niin olisi ehkä mahtunut avaamaan.

Irrotin kuitenkin kompressorin ja sitä ennen apulaitehihnan. Löysäsin siis kiristintä ja kampesin kiristintä vääntävän kiintoavaimen puukalikalla etuasentoon. Kasattaessa se pääsi kuitenkin irtautumaan ja heitti kiristimen tietääkseni vähän kireämmälle. Ja nyt onkin ongelmana saada kiintoavaimella tuota kiristintä tarpeeksi löysäksi, jotta voisi hihnan saada paikoilleen.

Olisiko neuvoja siihen? Kannattaisiko kiristin ottaa kokonaan irti ja asentaa sitten hihnan kanssa takaisin? Hyviä strategioita hihnan houkuttelemiseksi rullille?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Eli nyt on kiristin kireimmässä asennossa, ja sellaisessa välissä, että avainta ei saa takaisin kiristimen kielekkeeseen... jos siis ihan oikein hiffasin.

eikös siinä kiristimen hihnapyörässä ole pultti, muistaakseni alakautta kiintolenkillä väänsin sitä löysemmäksi, siihenkin tarvitsi kaksi avainta, toinen joka on pultissa kiinni ja toinen jatkona, perkeleen tiukka se on, mä tirvasin itteäni kun käänsi kahella avaimella, johan veresti muistoja... Kuva

jos sinä väännät kiristintä ja kaveri yläkautta sitten ujuttaa hihnaa pyörälle, laittaa sen muuten paikalleen,mutta jättää sitten pienimmän tai helpommin käsillä olevan hihnapyörän tyhjäksi, ja kun kiristin löysällä ujuttaa hihnan paikalleen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zzs »

Katti onnistuneesti vaihdettu!

Jo vuoden kummitellut urakka nyt vihdoin takana.

Kiitokset avusta sitä antaneille ja lukijoille tapahtumien seurannasta;)

Kiristimen otin irti siitä rullan vieressä olevasta kiristimen rungon pultista. Merkkasin kohdan, jossa rungon ohjaintappi on, mutta epähuomiossa valitsin väärän kolon ja sen myötä kiristettäessä tappi ei ollutkaan kohdallaan ja pulttihan siinä vääntyi. Samalla myös kiristinrullan vääräkierteinen ruuvi aukesi, joten piti laittaa ruuvilukitteella - sitä pulttia kun kiristinrullan asentamisessa tarvitaan vääntää avaussuuntaan, jotta hihna kiristyisi ja ohjaintappi saadaan koloonsa onnistuneesti. Rautakaupasta pyörällä sotkien pari korvaavaa pulttia lukitteen kuivuessa.

Uudestaan vääntämään tuoreella pultilla ja tällä kertaa apuna työkalu nro 3 (40 cm pitkä, 30 mm halkaisijainen pajunvarsi), jolla kaveri avitti kiristinrullan kampeamista samalla kun väänsin lenkillä kiristinrullan pulttia. Kiristimen rungon ohjaintappi meni vihdoin koloonsa ja kiristin saatiin paikoilleen.

Loppu olikin selvää. Pohjalevy sai samalla kohotuksen keskiosaan parilla keltaisella nipparilla.

Auto käyntiin ja ihmettelemään pahaa savua konepellin alta. Pakosarjan pinnoitehopeamaali kärysi ja olihan siinä liimapintaa kattien kyljessä tarroista jäänyt. Koeajolle hetken päästä ja näytti toimivan mallikkaasti: ei vikakoodeja (30 km ajoa) ja tehot tallella, ei tosin järisyttävästi kuitenkaan lisääntynyt, jos ollenkaan.

Nyt olisi tuo vanha pakosarja katteineen tuossa roinana. Viisaammat neuvovat säästämään pahan päivän varalle, mutta suuri houkutus vetää puoleensa pistää se katki kattien jälkeen, että näkee, oliko niissä mitään tukosta vai ei:)

Jatkossa jää vähälle oma puuhastelu auton kanssa. Lähinnä ilmansuodatinta ja sellaista on tarkoitus vaihdella itse ja isommat (venyvä käsite, auts! Ei, ei se veny sittenkään;)) hommat antaa rahastajien tehtäväksi.

ps. Kannattaa varata vastaavaan projektiin myös työkalu nro 1 (kapea puukalikka) apulaitehinan löysäämisen avittamiseksi ja lukitsemiseksi löysään asentoon, ja nro 2 (paksu puuklapi) kaikkeen muuhun yleispätevään hommaan... Ja autohan oli remontin aikana tukevasti pukeilla = parin puupölkyn päällä.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zzs »

Hmm... Tuli netissä vastaan JTS:n keskikatti:
http://www.alfa-service.com/index.php/c ... 0-JTS.html

Tekisi mieli vaihtaa sekin. Olisiko fiksuinta ostaa tuo koko keskikatti putkineen tarvikkeena vai sitten vaihtaa tilalla pajalla pelkkä kattiosa?

Mistäköhän löytäisi halvalla tarvikkeena koko setin?
Joka paikassa netissä näkyy vain tuo pakosarjakatti JTS:n kohdalla...

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja zzs »

Vuosihuolto takana, muutama murhe edessä. Leimaltahan vilahti läpi, mut eihän se nyt enää oo mikään ihme, miten voi.......

Mitäs jousien ja iskareiden vaihdossa kannattaa samalla pistää uusiksi?
Puslat?
Tukivarsia?
Iskarit tuntuu olevan aika loppu, vaikka leimalla ne oli ihan ok (vertasi koko ajan Fiattiin, että "Fiateissa nää arvot on matalampia...")
27% takavasen, 21% takaoikee (edessä jotain 45%)

Edit: Ei ollut väljää missään paikassa.

Entä kannattaako ruostesuojaus (hiekkapuhallus, pohjamaalaus, massaus, n. 800€) tehdä, ku aattelee pitävänsä auton vielä 3-5 vuotta?
Helmassa (pohjassa) on pari pientä reikää, paikataanko ne siis ennen suojaukseen viemistä vai sen yhteydessä? (kysyn tietty ruostesuojausfirmastakin)

Öljypropun kierteet mennyt, mutta sai sen kuulemma suht kireelle kii. Kannattaisiko laitattaa kunnolla uudet kierteet vai kattoo, jos vaikka pysyis öljyt sisällä? Xado ihmeaine auttaa kyllä, jos motarilla jää musta vana taakse: 200 kilsaa saa päästellä huoletta... ;)

Etujarru laahaa, meinaan vähän antaa kalikkaa ja kenkää paloille ja kengälle, eiköhän tokene.
Viimeksi muokannut zzs, 18 Loka 2011, 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ihmeen pienet lukemat saannut katsuri iskareista :shock:

60-90 OK kaikki alle = huonossa hapessa. tai sitten laite ilmaisee tuon luvun väärin päin, tiedä häntä. Puslia ei valttämättä tarvitse vaihtaa, etenkään kun vaikuttaisi olevan hyvässä kunnossa. En muista oliko takana kallistuksen vakaimen pystytanko kiinni iskarissa, jos se on, niin helpommalla pääsee jos varmuuden vuoksi ottaa sen mukaan. Mutta mutta... jos ihan oikein muistan, ehdoton alaraja on 40% testille, onhan nuo silloin jo aika makaroonia :|

Tietysti ensiksi pitää laittaa reiät kuntoon, ennen kuin suojataan. kyllähän tuo kannataa suojata, etenkin jos haluaa pitää, eikä ottaa turhaa stressiä uusista reistä, ja kuulostaahan se sitten eteenpäin myytäessäkin paljon paremmalta kun kertoo, että on asian mukaisesti suojattu.

Öljyproppu on OK jos ei vuoda. vieläkään en ymmärrä miten nuo saadaankaan rikottua :roll: ja jos ei vuoda, niin voihan sitä sivusilmällä seurailla öljypohjia
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja zzs »

DaViega kirjoitti:Ihmeen pienet lukemat saannut katsuri iskareista :shock:
Renkaiden (R15) ilmanpaineet 2,6 bar. Viim vuonna taisi olla 2,3 bar ja tulokset hieman korkeammat (30% takana).
DaViega kirjoitti:Öljyproppu on OK jos ei vuoda. vieläkään en ymmärrä miten nuo saadaankaan rikottua :roll: ja jos ei vuoda, niin voihan sitä sivusilmällä seurailla öljypohjia
Kuulemma jossain vetää hampaat irvessä kiinni ja sitten auki avattaessa meinaa korkata kuusiokolon kantit ja joutuu ottamaan putkipihdeillä irti...

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Mulla korjattiin pari vuotta sitten öljypropun kierteet Konalan Delta-auton Alfa-huollossa ja hyvä tuli.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja zzs »

JackFry kirjoitti:Mulla korjattiin pari vuotta sitten öljypropun kierteet Konalan Delta-auton Alfa-huollossa ja hyvä tuli.
Paljonko kustansi?

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja zzs »

Iskareista:
Onko normaalia, että irrallaan olevan iskarin kun painaa pohjaan asti, ulosjoustossa on aluksi pieni vaimentamaton matka (10-20 mm) ja tämän jälkeen iskari vasta liikkuu tasaisesti?

Entä kuuluuko (156 SW taka-) iskarin pitää pientä suhinaa, kun männänvarsi liikkuu sisällä (vrt. vähän kuin rc-auton öljyiskareissa olisi ilamkuplia sisällä ja männänrei'istä läpi kulkiessaan suhisee hieman)?

Tarkoitus olisi vaihtaa taakse 60-70 tkm ajetut (auto 125tkm ajettu) iskarit. Katsarin mukaan autossa on jo hieman pehmeät takaiskarit jousineen (jousista ruostunut jonkin verran pois, vaikuttanee jo jonkin verran jousen puristusvoimaan).

---

Pohjan ruosteesta:

Sisämaton irrotusta:
Onko jotain vinkkiä, kun aion tänään raottaa etumatkustajan puoleista mattoa, jotta näkisi pohjan helman ruostereiän ylhäältäpäin?
Kynnyslista irti ja sitten siitä etenee sen mukaan, mistä matto on kiinni ja kanittaa?

Katsari kehotti ottamaan selvää, voiko pohjan koteloiden kolmionmuotoiset läpät (10 mm sivu, ilmeisesti jokin taivutettu lukitusläppä tms.) mahdollista avata, jotta vesi pääsisi niistä ulos. Onko ne avattavissa, vai pitävät koteloa paikoillaan "taivutettu lukitusläppä"-tyyppisesti?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Iskareista voisi sanoa sen verran, että en laittaisi noita omaani. tuo tyhjä liike vaikuttaisi joltain ilmalta tai öljyn vajaudelta, männän pitää liikkua tasaisesti koko matkan. Suhina (yhtään voimakkuudesta tietämättä) taas vaikuttaisi siltä, ettei ole täysin tiivis, minun mielestä uudetkin tosin pitävät pientä suhinaa kun öljy liikkuu.

Eihän 156 iskarit niin hävuttömiä maksa etteikö vaihtaisi uusiin? etenkin kun noilla ei vielä ole mikään hirvittävä kiire, kunhan ennen talven kovimpia pakkasia.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja zzs »

Joo, huoltomies sanoi, että onhan näillä jo ajettu, ja kunto sen mukainen. Ei suositellut hänkään vaihdettavaksi. Katsastaja saattaa kuitenkin olla oikeassa: italialaisten iskarit on hieman pehmeämpiä ku esim. japsien (testitulokset n. 30 vs. 50 %). No tiedä sitä, mutta jääköön noi nyt vaihtamatta, kun omatkin on vasta kohta 125tkm ajettu eikä parannusta tulisi ehkä kovinkaan paljon.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja zzs »

Onkos kokemuksia Motonetin 156 takaiskareista?
Hyvä diili vai mieluummin Heikalta alkuperäiset?
Hintaero setillä 40-50e Motonetin hyväksi.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja zzs »

Tuli muuten tarjous Koni SRT.T -iskareista (Sport ilman säätö- ja huoltomahdollisuutta) 370e/setti. Eli sama hinta kuin vakioiskareilla.
Onkos kellään tietoa, toimiiko hyvin yhteen Alfan vakiojousien kanssa, ettei vain meno olisi turhan jämäkkää tms.?
Voiko tuossa mennä syteen?

EDIT: vielä parempi tarjous toisesta liikkeestä, 300e, ja kaupat tehty. Laitoin tosin vielä kysymystä, että olihan varmasti oikeat iskarit tulossa, ettei tule ikävää yllätystä...
Viimeksi muokannut zzs, 26 Loka 2011, 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja JackFry »

zzs kirjoitti:
JackFry kirjoitti:Mulla korjattiin pari vuotta sitten öljypropun kierteet Konalan Delta-auton Alfa-huollossa ja hyvä tuli.
Paljonko kustansi?
En muista hintaa enään, mut ei ollut kohtuuton. Hinta oli öljynvaihto +vähän ekstra työtä.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja zzs »

Taakse tulossa nyt näillä näkymin Sachs Super Touring SA556307 -iskarit ja vakiojouset (käytetyt, puolet auton ajokilsoista).
Olisko tuolla takapäässä jotain halpaa vaihdettavaa samalla, kun ottaa iskarit irti?
Jotain kumipuslia tms.?

Lähteekö SW:n takakontin huopa pois tieltä, kun avaa takaistuimien takakulmasta yhden muoviniitin auki jne., vai onko jotain kikka seiskaa, mikä pitäis tehdä?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja Finest »

Koiranluut, ei välttämättä edes saa ehjänä pois.
N.20 €/kpl.

edit: DaViega niistä jo mainitsi.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja zzs »

Tietääkö joku, onko 156:n etu- ja takajouset (SW) samat niin 1.8/2.0/JTS:säkin?

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja zzs »

Takaiskarit, jouset ja vakaajien koiranluut vaihdatettu pajalla. Jämäkämmin vaimentaa puskurista painettaessa eikä jää huojumaan kertaakaan.

Sen sijaan ajettaessa auto käyttäytyy oudosti. Kun kääntää rattia, niin tuntuu, että perä kaartaa aluksi ja sitten vasta auto menee ratin suuntaan. Ihan ku ois takarenkaissa ohjausta... Lueskelin googlen kautta foorumia, ja jollakin oli auto nostettu ilmaan renkaanvaihdossa takatukivarsien välisestä alumiinipalkista ja se oli saanut aikaan kuvauksen mukaan todennäköisesti samanlaisen efektin. Ajokokemusta ei vahvista sekään, että nyt autossa haisee tupakka.:(

Vanteen keskeltä lokarin yläreunaan mitattuna vasen = 382 mm ja oikea = 390 mm. Oikean puolen iskarien yläpään lukkomutteri ei ole niin syvällä, että nylock nappaisi kiinni. Pitänee tsekata ja laittaa kuntoon.

EDIT: Huolto ei saanut kiristettyä alkuperäistä mutteria (ei mahdu holkkiavain), joten käytti iskareitten mukana tulevaa, paksumpaa, mutteria. Siinä syy.
Mutta: eikös iskarin varren ympärillä olevaa n. 5 mm holkkia olisi sitten voinut jättää pois kompensoimaan maavaraa, vai miten maavaraa normaalisti säädetään? Onko se holkki sitten jotenkin tarpeellinen (uusissa iskareissa tuli siis mukana sellainen männänvarren ympärillä)?

Pyöränkulmat on siis takana ilmeisesti pielessä joko uusien osien vuoksi ja/tai asennuksesta johtuvien seikkojen myötä. Pitää soitella pajalle ja kysellä asioista.
EDIT: soitettu, ja eivät ainakaan nostaneet siitä alumiinipalkista takatukivarsien välistä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 - iskarinvaihtoa

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Pyöräkulmat pitää joka tapauksessa iskarien vaihdon jälkeen tarkistaa/säätää.

En ihan päässyt ymmärtämään tuota holkkia iskarinpäässä, mutta jokatapauksessa ei iskarin kiinnitys vaikuta auton korkeuteen, kunhan jousen ylälautanen on paikoillaan.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tapaus Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS Selespeed -02 111 tkm

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

zzs kirjoitti:Sen sijaan ajettaessa auto käyttäytyy oudosti. Kun kääntää rattia, niin tuntuu, että perä kaartaa aluksi ja sitten vasta auto menee ratin suuntaan. Ihan ku ois takarenkaissa ohjausta... Lueskelin googlen kautta foorumia, ja jollakin oli auto nostettu ilmaan renkaanvaihdossa takatukivarsien välisestä alumiinipalkista ja se oli saanut aikaan kuvauksen mukaan todennäköisesti samanlaisen efektin.
Takapään multilink jousitukseen oli tarkoituksella suunniteltu pientä ohjausominaisuutta, mikä vaikutti 156:n hyviin mutkateiden ajo-ominaisuuksiin.

Ilmeisesti toi asennus ei kuitenkaan ihan putkeen ollut mennyt kun ei sen ominaisuuden ihan nelipyöräohjaukselta pitäisi ajossa tuntua.

edit. Vai muistinko väärin sittenkin? GTV:ssä ja Spiderissahan oli tollanen multilink, mutta oliko 156:ssa ?

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Etuhelojen vaihto ennen suuntausta?: 156 SW 2.0 JTS Sele

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Taitaa olla multilink, ainakin multi määrä linkkejä löytyy...

^^ Holkilla tarkoitin uuden iskarin akselilla mutterin alla olevaa 5 mm paksuista holkkia. En tiedä, onko vakiona holkkia ja missä kohtaa.

Taitaa tuo kuitenkin olla kunnossa: rengaspaineet 185/65R15-nastoilla oli 2,6 bar, ja meno rauhoittui hieman, kun tiputti 2,4 bar. Nyt 2,3 bar huomenna testissä...

Etuiskarit, jouset ja koiranluut vaihdettu. Samalla poistui aiemmin kuvailemani vaimeat kumahdukset pienissä montuissa.

Huoltomies sanoi, että edessä alatukivarsien etuhelat tuntuivat hänestä aika löysiltä. Eivät varsinaisesti väljät.
Mitenköhän on, kannattaisikohan alatukivarret tai pelkät helat vaihtaa ennen suuntausta?

Pitääkö helojen ollakin löysän tuntuisia, uutenakin?

Alkaa pikkuhiljaa olemaan budjetti täynnä tältä vuodelta Alfan kanssa (marras-joulu: jouset 60 + iskarit 170+120, + koiranluut 80 + vaihtotyöt 140+140 + tuleva suuntaus 100 + talvi- ja kesärenkaat 910 = 1720e)... :)

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Etualatukivarsien vaihto ennen suuntausta? 156 SW 2.0 JT

Viesti Kirjoittaja zzs »

Pari kyssäriä ajovaloista...

1) Miten päin pitäisi H7-lähivalot asentaa, polttimon kanta (siis se H7:n "tasainen/neliönasta"-merkki) alas- vai ylöspäin?
2) Miten ajovalojen suuntausta voi säätää?

Tällä hetkellä näyttäis vasen valo osoittavan turhan korkeelle ja oikee vastaavasti alaspäin, mutta vieläkin enemmän... Molemmissa taitaa olla se H7:n kanta alaspäin.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Etualatukivarsien vaihto ennen suuntausta? 156 SW 2.0 JT

Viesti Kirjoittaja alamajy »

zzs kirjoitti:Pari kyssäriä ajovaloista...

1) Miten päin pitäisi H7-lähivalot asentaa, polttimon kanta (siis se H7:n "tasainen/neliönasta"-merkki) alas- vai ylöspäin?
2) Miten ajovalojen suuntausta voi säätää?

Tällä hetkellä näyttäis vasen valo osoittavan turhan korkeelle ja oikee vastaavasti alaspäin, mutta vieläkin enemmän... Molemmissa taitaa olla se H7:n kanta alaspäin.
Tähän Hammond oli jo löytänyt hyvät ohjeet:

"Illalla googlailua ja ulkomaan foorumeiden selailuja, loppujenlopuksi löytyi seuraava linkki (ajattelin pistää tänne jakoon, koska tästä oli ainakin itselle apua tässä nk. yksinkertaisessa hommassa äärettömän paljon, ne jotka on onnistuneesti polttimoja vaihdelleet ei varmaan ohjetta kaipaa, mutta aina löytyy joku uusi auton omistaja jne.) ... näillä ohjein kuitenkin seuraavana päivänä sain kaikki polttimot vaihdettua alle puoleen tuntiin ja ainoastaan muutamien sormien rystyset verillä :D :
http://sites.google.com/site/alfaromeo156headlights/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
"

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajovaloista... 156 SW 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Joku on nähnyt vaivaa lampun vaihdosta... kuvitteleppa jos sama häiskä kirjailisi sivun vaikka kytkimen vaihdosta :mrgreen:

Kun laitat polttimot oikein, niin tuskin tarvitsee edes valoja säätää
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Ajovaloista... 156 SW 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja zzs »

Kiitti ohjeista! Oikeanpuoleinen polttimo on nyt asennettu oikein ja vaikutti hyvältä.

Mutta edelleen tuntuu siltä, että vasemmanpuoleinen valo sojottaa turhan ylös. Pitkiä käytettäessä sen vielä huomaa korostetusti, ku tienlaidan metikkö valaistuu selkeästi ja korkealta... 8)

Mistäs sitä sitten voisi säätää, ilmeisesti siinä ei ole mitään hienostunutta ruuvia, jota kiertämällä valojen suunta vaihtuu?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Ajovaloista... 156 SW 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ei se välttämättä paljon pielessä ole, eikös ojanpuoleinen valo kuulukin valaista tienlaitaa ja liikennemerkkejä. Mulla ainakin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ajovaloista... 156 SW 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Miksi mulla on mielikuva, että nimenomaa ojanpuoleinen valaisee lyhyemmälle, mutta sivummalle...? Saattaapi myös ylöspäin olla suuntautunut, mutta loppufeketinä tulee kuitenkin lyhyempi kiila suoraan eteenpäin. Hmm, ei kyllä loogiselta kuulosta mutta.... :D

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ajovaloista... 156 SW 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja Finest »

Lähi- ja kaukovalojen kuvioita voi katsella esim. Tuulilasista ja TM:sta.
Tavoitteena on lähivaloilla valaista pientareen puoli pidemmälle ja leveämmälle.
Vasenta puolta taas rajoittaa vastaan tuleva liikenne, kun häikäisyä pyritään vähentämään.

Pitkät taas yleensä sammutetaan kohdattessa toinen kulkuneuvo, joten sen kuviolla ei häikäisyn suhteen ole niin väliä.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Ajovaloista... 156 SW 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja zzs »

Joo, siis ojanpuoleinen vaikuttaa ok:lta, mutta vasemmanpuoleinen eli kuskinpuoleinen sojottaa minusta turhan ylös. Pitkät ku laittaa päälle, ni näkee, että valasee puita enemmän ku tietä (varsinki, ku mutka kääntyy oikeelle ja edessä on niitä puita...)

Ehkä se on ihan ok, katsastuksessa ei oo tullu mitään noottia...
Viimeksi muokannut zzs, 12 Loka 2012, 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ajovaloista... 156 SW 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mulla kyllä pitkän on molemmin puolin aika samanlaiset.
Seinää vasten en ole vertaillut.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Ajovaloista... 156 SW 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Joo niin ne pitäisi olla melkosamanlaiset,itse olen käsikopelolla pimeässä seinää vasten laittanut että kuvio melkein samalla tasolla eikä tuijottele sinne ahtaaseen koloon ja lopuksi lukko päälle.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajovaloista... 156 SW 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tuskin montaa euroa ottavat jos joskus jonkun korjaamon pihaan päräytät ja kysyt onnistuuko pikainen tarkastus, itse ainakin olen tehnyt ilman korvausta jos ei ole ollut mitään kiireistä työn alla
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ajovaloista... 156 SW 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vääränmerkkiseen ajovalojen suuntaus 11,83eur sis. alv 23%, en tiedä paljonko Alfaan, mutta ainakin tessuun hinta oli joskus about samaa rataa. Samassa paikassa, siis.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Helmapelti, mistä? ... 156 SW 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja zzs »

Jahas, leima jäi sitten saamatta: oikea helmapelti oli takasauman tuntumasta pohjan puolelta aivan totaalisen pehmeä... Katsuri sano, että joko paikka (tulis aikalailla pintamaaliin asti, ehkä jopa sivusauma uusiks) tai sitten samantien koko oikee helmapelti varaosana kiinni ja maalit ja massat päälle.

Mistä sellasia ootte ostanu/kyselly ja paljonko niillä on ollu hintaa?

Tekis tietenkin mieli vaan paikatuttaa, ettei tarttis sen kummempia maalauksia tehdä, mutta katsotaan nyt. Huomenna käyn näyttämässä vuosi sitten yhden paikan pohjaan (sama puoli parinkymmenen sentin päässä...) alle laittaneella pajalla. Lisäks suoraan yläpuolella takaoven alareuna on alkanut kukkimaan...

Kylläpä lahoaa auto käsiin. Silmät jo tarttuivat ohi ajaneen tuoreen Avensiksen ruosteettomiin, kiiltäviin pintoihin... Ei, ei... Pakko tää on kuntoon laittaa ja jatkaa vielä jonkin vuoden. Ja hätääntyneille alfisteille tiedoksi: seuraavana autona vaikuttaisi olevan vahvalla sijalla (2010 vuoden) 159 SW 2.0 JTDm joskus vuonna 2015-2016, ei sentään mikään tojota...

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Helmapelti+etuylätukivarret, mistä? ... 156 SW 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja zzs »

Niin ja etuylätukivarsien suojakumit oli halki. Kannattaako suosiolla vaihtaa koko tukivarret? Motonetin kama taitaa olla riittävää ja maksaa 62,90 e /kpl?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Helmapelti, mistä? ... 156 SW 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kunhan motonetista haet jotain, mikä ei ole Mapcoa. Jos sieltä saat TRW:tä, ota. http://www.mister-auto.fi" onclick="window.open(this.href);return false; on myös paikka jota jotkut käyttäneet, järkevät hinnat.

Ja eipä noissa nykyjapseissa ole juuri minkäänmallista ruostesuojausta, jos et erikseen sellaista hommaa. Keskustelua tästä muualtakin aika paljon...
Itse vaihtaisin koko helmapellin, olisi ns. helpompaa. Siihen sitten sopivat suoja-aineet päälle, niin kestäisikin.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Helmapelti, mistä? ... 156 SW 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja zzs »

Onkos noissa tukivarsissa eroa TRW:llä ja Lemförderillä? Joku varaosapaja sano, että Lemförder ois tosi laadukas. Onks kokemuksia ylätukivarsien osalta? Mister-autosta (^ kiitti vinkistä!) TRW 55e, Lemförder 66e.

Tarviiko muuten tarkastaa pyöränkulmat, ku vaihtaa ylätukivarret (mikä siinä nyt sitten voisi muuttaa kulmia, mietin vain...)?

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Helmapelti, mistä? ... 156 SW 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja zzs »

PItskusta korjausarvio helmalle 300 euroa maalauksineen. Pitäs välissä käyttää katsastuksessa (asema pyysi sitä erikseen), ja sen jälkeen vasta massat päällä. Ensi viikolla pitäis saada pajalle.

Lemförderiä laitoin muistaakseni alatukivarsiin, joten menköön myös ylätukivarsiin.

edit: Kuva lisätty. Karun näkönen.
Liitteet
oikee_takahelma_takasaumasta.jpg
oikee_takahelma_takasaumasta.jpg (98.5 KiB) Katsottu 5090 kertaa

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Alustapesu ja Tectyl+teräketjuöljyä pohjaan? 156 SW 2.0

Viesti Kirjoittaja zzs »

Helman hitsausfirma ehdotti alustapesua ja Tectyl+teräketjuöljyn ruiskuttamista pohjaan ja koteloihin. Kuulemma auttaisi pitämään ruosteet poissa talven aikana. "Ei pitäisi ruostua melkein yhteen." "Imeytyy ruosteen läpi ja ruostumisen eteneminen hidastuu 12 %:iin."

Hintaa käsittelyllä ois alustapesu + 200e. Mitäs mieltä ootte, kannattaako?
Ajattelin näillä näkymin ajaa muutaman vuoden tai siihen asti, kun autoa ei kannata enää pitää/korjata (= moottori leikkaa kiinni Selen poksahtaessa ja hirven tullessa konepellistä sisään samalla kertaa :shock: ).

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Alustapesu ja Tectyl+teräketjuöljyä pohjaan? 156 SW 2.0

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Eipä tuo kauhean paha raha ole paskamaisesta hommasta. :) Tectyli on hieman tahmeata nimittäin.. Toisaalta, jos itellä on nosturi, niin kyllä ton itsekin tekee ja säästää sen puoltoistasataa. :)

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Alustapesu ja Tectyl+teräketjuöljyä pohjaan? 156 SW 2.0

Viesti Kirjoittaja zzs »

Ylätukivarsien vaihdosta, josta onkin tuo ohje tuolla: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=10755" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta pieni lisätarkennus: onko tuo pelkkä ylätukivarsien vaihto muuta kuin
1) Ylätukivarren alapään mutterin aukaisu
2) Ylätukivarren yläpään kahden pultin aukaisu
3) Uusi tukivarsi peliin ja mutterit kiinni

Meneekö noin vai onko odotettavissa jotain yllätyksiä tai iskaripaketin yläpäänruuvien avaamisia, kuten tuossa ohjeessa?
Paikat on ollu auki viimeksi joulukuussa iskarien vaihdon vuoksi, joten veikkaisin pulttien ja tukivarren kartion avautuvan suhteellisen herkästi.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Ylätukivarsien vaihto;Tectyl+teräketjuöljyä pohjaan? 156

Viesti Kirjoittaja Bones »

näin se ylätukivarsi vaihtuu: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_wish ... ment.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
200 baria vaparissa..

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alustapesu ja Tectyl+teräketjuöljyä pohjaan? 156 SW 2.0

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

zzs kirjoitti:Helman hitsausfirma ehdotti alustapesua ja Tectyl+teräketjuöljyn ruiskuttamista pohjaan ja koteloihin.
Mikä vika oikeissa aineissa jos jotain teräketjuöljyä sinne haluavat työntää?

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Ylätukivarsien vaihto;Tectyl+teräketjuöljyä pohjaan? 156

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Teräketjuöljy on vanhan kansan, helvetin hyvin toimiva, niksi. ;) G2 ajettuna n 700tkm, ei hitsattu kertaakaan! Uudesta asti samalla autokorjaamonomistajalla, öljytty vuosittain ja tosi kovapeltinen oli! Öljyä toki tihkutti kuumilla keleillä maahan ja alustaa ei ollut kiva ropata, mutta muuten toimiva niksi.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: Ylätukivarsien vaihto;Tectyl+teräketjuöljyä pohjaan? 156

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Vai että tihkuvat helteillä... Taisi olla sitten huono veto: pihalla on tuliterä kivetys ja öljyläikät ei kiinnosta sitten yhtään... :/

Imunokka-akselista:
Pakonokka vaihdettiin jo 2005:een (2002 auto), ja tuli mieleen, jos vaikka vaihtaisi imunokankin tuossa vuoden päästä jakohihnan vaihdon yhteydessä. Imunokkahan on muuttunut jonkin verran, pakonokka pysynyt samana. Uskaltaisko sen vaihtaa tuohon? Ja oiskohan siitä jotain merkittävää hyötyäkin?

Eikö se menekin niin, että Selespeedillä ei ole omaa ECU:a, vaan se sisältyy moottorin ECU:un. Eli pitäis löytyy jostain Sele-JTS-ECU, niin homma pelaisi hyvin yhteen. Tollasen Sele-ECU:n saanti taitaakin sitten olla kiven alla, jos meinaisi hyötyä tuosta imunokasta päivitettyjen ECU-karttojen avulla...

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: -05:n imunokka-akseli -02:een? Hyötyä? ECU vaihtoon? 156

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Juu voi kyllä tihkuuttaa, jos on massan päälle vedetty, imeytyy aika kovast sinne. Itse tein 128:iin mikstuuran vaseliinista, teräketjuöljystä ja jostain peruskuramotoxin ölpästä. Se ei niin pahasti tihkunut, mutta todennäköisesti pidemmällä aikavälillä olisi saattanut tihkuutella..

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: -05:n imunokka-akseli -02:een? Hyötyä? ECU vaihtoon? 156

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Onhan noi noita vanhan kansan konsteja, mutta varmasti siistimpi ja huolettomampi lopputulos tulee kun käyttää tuohon tarkoitukseen tehtyjä aineita.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: -05:n imunokka-akseli -02:een? Hyötyä? ECU vaihtoon? 156

Viesti Kirjoittaja zzs »

Voisko joku ohjeistaa, miten Selen öljyt vois vaihtaa oikeaoppisesti mitään rikkomatta? Kymmenen vuotta samoilla öljyillä tuntuu hieman huonolta jutulta ja varastosta löytyy sele-öljyä vaihtoa varten... Laatikko-öljytkin meni pari vuotta sitten vaihtoon ja hirveetä kuraa olivat.

Vaiko siitä yli, mistä aita on matalin, elikkäs:
oisko mitään järkeä/hyötyä imeä ruiskulla öljyä sen verran kuin pystyy ja laittaa saman verran uutta tilalle? Riskejä? Voiko haukata ilmaa ja tarvitsisi sitten ilmauksen? Tuotahan voisi tehdä vaikka muutamaan otteeseen niin kauan, kuin tuota uutta öljyä on pukata tilalle, niin vanhan öljyn osuus säiliössä vähenisi samalla hienosti... :D

Sain työtarjouksen vaihdosta 90e, josta 50e on tuon testeri-ilmauksen osuus.
Hieman kiinnostaisi tehdä itse joko oikeaoppisesti (AlfaDiagin lisenssi tulisi samalla hankittua ilmausta varten ja muutenkin) tai sitten yrittää päästä helpoimmalla tuon ruiskun avulla.

Osittain tuntuu siltä, että koko vaihdon kannattavuus on siinä ja siinä, niin ei viitsisi tuota 90 euroa huvin vuoksi laittaa kehiin, jos halvemmallakin pääsisi. ;)
Sele toimii nyt, mutta ilmeisesti hajoaa, jos vaihtaa tai ei vaihda öljyjä. Kuinkas muutenkaan. Kokemusta on nimittäin siitä, että kun käytti auton ilmastointihuollossa, niin sittenpä ei enää kovalla helteellä lähtenyt kompura käyntiin, kun lounaan jälkeen matka jatkui auringon paahtamassa autossa. Ennen huoltoa ei ollut mitään ongelmaa tuon suhteen...

Vastaa Viestiin