Karkea käyntiääni dieselissä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Karkea käyntiääni dieselissä

Viesti Kirjoittaja MK »

Parin viime päivän aikanea on käyntiääni tullut selvästi kovemmaksi ja karkeammaksi (166, 2005 2.4 JTD 20V Distinctive), olisko kellään kokemusta tai arvauksia mistä ko. muutos saattaisi johtua?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kampiakselin hihnapyörä tai moniurahihnan kiristäjä rikki?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Rasvis kirjoitti:Kampiakselin hihnapyörä tai moniurahihnan kiristäjä rikki?
Kampiakselin hihnapyörä ?, ääni tulee lähinnä kannesta, ja kuulostaa perinteiseltä diiseliltä, olisko suihkun ajoitus mahdolllisesti hiukan pielessä, vai mahdollisesti venttiilivikaa, auto toimii kuitenkin normaalisti, yritän saada aikaa Masterille.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Omassa 2.4 10v:ssä kampiakselin hihnapyörän vulkanoinnin hajoaminen aiheutti nimenomaan sellaisen "perinteisen dieselin" rouskutuksen. Väljä apulaitehihnan kiristäjä voi kuulemma aiheuttaa samanlaista meteliä.

En oikein uskoisi ruiskutusajoitusten muuttuneen mihinkään, noissa ei ole mitään mekaanista säätöä vaan ajoitus hoituu sähköisesti niin kuin bensaruiskuissakin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Rasvis kirjoitti:Omassa 2.4 10v:ssä kampiakselin hihnapyörän vulkanoinnin hajoaminen aiheutti nimenomaan sellaisen "perinteisen dieselin" rouskutuksen. Väljä apulaitehihnan kiristäjä voi kuulemma aiheuttaa samanlaista meteliä.

En oikein uskoisi ruiskutusajoitusten muuttuneen mihinkään, noissa ei ole mitään mekaanista säätöä vaan ajoitus hoituu sähköisesti niin kuin bensaruiskuissakin.
Eli meinaatko jakopään käyttöpyörää > venttiilien ajoitus hiukan pielesä ?
Apulaitehihnan kiristin on vaihdettu viime kesänä, ja sillä on kilometrejä noin 25000

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei vaan tarkoitan apulaitehihnan kampiakselin käyttöpyörää. Noissa on nykyään usein kaksiosainen rakenne ja väliin vulkanoitu kumi, tai sitten joku muu värähtelyitä vaimentava keksintö. Kun vulkanointi hajoaa alkavat rautaosat tärinässä kalkattaa toisiaan vasten.

Jakohihnan käyttöpyörissä en koskaan ole nähnyt mitään joustavaa rakennetta, eikä siellä varmaan sellainen toimisikaan kun venttiilien ajoituksen olisi syytä pysyä kohdallaan. Apulaitteissahan ajoituksella ei ole väliä.

Jos ääni tosiaan tulee kannesta niin syyllinen on kyllä joku muu, mutta äänen lähdettä ei aina ole ihan helppo kuuntelemalla paikallistaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Kiitos vinkistä, vien auton aamulla pajalle, niin katsotaan mitä löytyy

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Jokos noissa uudemmissa dieseleissä on hydrauliset nostajat vai vielä palasäädöllä kuten tuo 2.4JTD 10v? Jos palasäätö niin lienee asiallista tarkastaa venttiilinvälykset.

Muutenhan käyntiääni tyhjäkäynnillä voi muuttua monestakin syystä. Polttoainesuihkun ajoitus tuskin kovin herkästi muuttuu ellei sitten joku anturitiedoista näytä aivan poskelleen (imuilman lämpö, koneen lämpö, jne..). Helpommalla syntyy häiriö suihkutuspaineeseen. Sen vois diagnostiikkaohjelmalla todeta olevan oikea (lienee 1600bar noissa JTDm koneissa, vanhemmissa 1350bar). Painetta säädetään pumpun kyljessä olevalla magneettiventtiilillä, joka tietty voisi jumia. Myös suuttimien huono kunto voi vaikuttaa käyntiääneen. Suuttimien suihkun voi tarkastuttaa diesel-huollossa. Turbon ei pitäisi millään tavalla vaikuttaa tyhjäkäyntikäytökseen.

Todennäköisin vika lienee kuitenkin Rasviksenkin jo ehdottama moniurahihnankiristin tai joku vastaava. Itselläni 2.4JTD piti myös ihme kalkatusta ja ääntä oli vaikea paikallistaa, mutta syyllinen oli loppujen lopuksi juurikin tuo kiristäjä. En tiedä onko rakennetta muutettu noissa uudemmissa, mutta ainakin tuo oli helposti kuluvaa mallia..

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Oma veikkaukseni menee apulaitehihnan alapyörän värinänvaimentimen vulkanoinnille. Mekaaninen kilinä kantautuu helposti kaikkialle koneeseen.

Juurikin etsimme eräästä Volvosta vastaavan äänen aiheuttajaa. Ääni kuulosti tulevan kannesta mutta kannen vaihdon jälkeen syylliseksi osoittautui jälleen kerran värinänvaimentimella varustettu hihnapyörä.

Yleensä rikkinäinen hihnapyörä on ruosteinen ja vulkanointi "rispaantunut" mutta tällä kertaa vika ei ollut silmin nähtävissä vaan siistin näköinen pyörä paljastui rikkinäiseksi vasta kun hihnapyörää kolautti esim työpöytään niin kuului ylimääräinen helähdys.
TPP

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Auto oli keskiviikona Masterilla, ja moniurahihnan käyttöpyörä ei ollut syynä (valitettavasti).
Hinautan auton ensi viikolla diesel huoltoon, ääni on voimistunut siinä määrin kovaksi, ettei enää uskalla ajaa, täytyy kuitenkin vielä mainita tuosta apulaitehihnan käyttöpyörästä.
Polttoaineen syöttöpuoli on todennäköisin ongelma, rauhallisesti kiihdyttäessä ylimääräinen ääni välillä häipyy kokonaan.
20 venttiilisessä on tietääkseni hydrauliset nostajat.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Kannattaa muuten tarkastaa niinkin yksinkertainen asia kuin polttoainesuodattimen vedenkeräin. En tiennyt sellaisen olemassa olosta ja kone alkoi käyttäytyä hieman eri tavalla ja tyhjennyksen jälkeen korjaantui. Suodattimen pohjassa on ruuvi mistä saa päästettyä vedet pois.

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Zulak kirjoitti:Kannattaa muuten tarkastaa niinkin yksinkertainen asia kuin polttoainesuodattimen vedenkeräin. En tiennyt sellaisen olemassa olosta ja kone alkoi käyttäytyä hieman eri tavalla ja tyhjennyksen jälkeen korjaantui. Suodattimen pohjassa on ruuvi mistä saa päästettyä vedet pois.
Eipä ollut suotimessa pisaraakaan vettä, kiitos vinkistä kuitenkin

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Eipä ollut vikaa polttoainepuolellakaan, Reijon dieselissä tarkastettu tänään suuttimet ym. löpöpuoli, diesel asiantuntijoita oli kasapäin kuuntelemassa karkeaa moottoriääntä, mutta ko. liikkeessä ei Alfan moottorille tehdä isompaa remonttia.
Moottorin puristukset on mittausten mukaan OK, vikakoodeja ei ole ja apulaitehihnan käyttöpyörä on kunnossa (ääni ei muutu vaikka käyttöpyörä oli irti).
Olisiko lisää vinkkejä tai ehdotuksia mihin kannattaisi tarjota autoa korjattavaksi, Delta ja Masteri nostivat jo kädet pystyyn.
166 2,5 V6, 166 2,4 JTD 20V

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Muutama viikko on oltu tulisilla hiilillä tämän ongelman kanssa, auto on ollut tämän aikaa eräällä paikallisella pajalla, ja alustava varma arvio oli että kyse on kiertokangen laakerivauriosta.
Tänään viimein saivat auton pukille, ja vika löytyi vauhtipyörästä, tarkemmin en tiedä rakennetta ja vauriokohtaa, mutta Muukkoselta on osat tulossa parin viikon päästä.
Vaikea oli uskoa itsekin tuota laakerihommaaa, koska öljyjen ja voitelun kanssa ei ole ollut ongelmia.
Sisäinen Alfisti on kärsinyt kovasti nämä viime viikot, mutta nyt onneksi hiukan helpottaa
166 2,5 V6, 166 2,4 JTD 20V

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

siä on varmaan ns. kaksoismassa vauhtipyörä. pitäisi olla mukavampi kun lähtee liikkeelle kun vauhtipyörän palikat "joustaa".eivät taida kovin pitkäikäisiä olla ja monesti tilalle on vaihdettu ns. kiinteä vauhtipyörä jos vain sellasta on ollut tarjolla.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Olihan tämä auto manuaalilaatikolla? Automaateissa ei kait yleensä ole perinteistä vauhtipyörää vaan jonkin sortin vetolevyhässäkkä johon turbiini kiinnittyy.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Rasvis kirjoitti:Olihan tämä auto manuaalilaatikolla? Automaateissa ei kait yleensä ole perinteistä vauhtipyörää vaan jonkin sortin vetolevyhässäkkä johon turbiini kiinnittyy.
Automaatti on, täytyy huomenna käydä tarkemmin kyselemässä mikä siinä on rikki
166 2,5 V6, 166 2,4 JTD 20V

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Aika erikoista, että automaatista antautuu esim. vetolevy... Manuaaleista noita kaksoismassaoja on kyllä mennyt. Tosin melkoista tärinää joutuu välittämään, mutta luulisi turbiinin olevan hellempi koko voimansiirrolle.

Jos vaan mahdollista, niin kamera mukaan ja kuvia tuosta hajonneesta osasta. Olisi kiva nähdä mitä löytyy automaatin kytkinkopan sisältä :wink:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Ko. osa on kevytrakenteinen noin 3:n millin pellistä prässätty rengas johon on hitsattu startin hammakehä, ja turbiini on pultattu tuohon pellin ulkoreunaan. levyn keskelle kampiakselin kiinnityskohtaan on molemmin puolin hitsattu peltivahvikkeet, ja kyseiset hitsaukset ovat pettäneet, laitan kuvia myöhemmin.
166 2,5 V6, 166 2,4 JTD 20V

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Viime tiistaina auto viimein saatiin ajoon, korjaamon omistaja kävi noutamassa vaimon hakemaan autoa kun itse olin reissussa. Osaa jouduttiin tietysti odottamaan normaali max. toimitusaika +reilu viikko päälle, mutta nyt helpottaa.
Kouvolan Autokorjaukselta kiitettävä suoritus sen jälkeen kun saivat homman alulle, vakiopaikat Kouvolassa eivät uskaltaneet ottaa hommaa vastaan.
Huono kännykkäkuva vetolevystä
Liitteet
vetolevy.jpg
vetolevy.jpg (33.36 KiB) Katsottu 4273 kertaa
166 2,5 V6, 166 2,4 JTD 20V

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Miten voi tuollaisenkin osan suunnitella niin että se menee rikki :shock:

No, onneksi taas toimii!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Rasvis kirjoitti:Miten voi tuollaisenkin osan suunnitella niin että se menee rikki :shock:

No, onneksi taas toimii!
Sama kävi mullakin mielessä, no, näitä on kuulemma mennyt Volvoissakin, tiesivät Autosalvassa kertoa
166 2,5 V6, 166 2,4 JTD 20V

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kuulemma tällaiset tapaukset olivat yleisiä silloin, kun jälkeenpäin dieselöivät kaikennäköisiä jenkkejä ja isoja bensa maastureita :wink:

Dieselkone antaa melkoista värinää voimansiirtoon ja esim. manuaaleissa tämä on suurin syy miksi siirryttiin "ihaniin" kaksoismassavauhtipyöriin...

Kiitos kuvasta! Halusin vain nähdä kuinka ovat automaateissa tämän toteuttaneet. Tuli vaan yhdessä vaiheessa pyöriteltyä päässä yhdistelmää 10V JTD + TH350, mutta taidan kuitenkin vielä toistaiseksi pysytellä bensakoneessa :wink:
"No smoke => no power => no hope"

Vastaa Viestiin