ilmin korjailua

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Liityin eilen jengiin eli vaihdoin ilmin anturin. Vaikka ei ollut "erikoisperkeleruuville" sopivia työkaluja, niin irroitus onnistui aika kätevästi. Viilasin 11 mm:n listalle sopivat tartuntakohdat ruuvien vastakkaisille sivuille (thanks 155156) ja ei kun auki. Meni pari minuuttia.

Anturin vaihtamisessa oli se huono puoli että vetävien renkaiden pito huononi selvästi. :wink: Mutta muistuipa taas mieleen miten hanakasti V6 ottaakaan kierroksia. Ongelmanahan oli sama kuin muillakin eli notkahdus vedossa hieman alle 4000 rpm:n ja hieman epämääräinen ja hidas vastaavuus kaasuun erityisesti kierrosalueen yläpäässä. Lisäksi viime päivinä esiintyi kevyttä nykimistä kylmänä ja moottoriohjauksen merkkivalokin syttyi pari kertaa. En tiedä oliko tuolla tekemistä likaantuneen ilmin kanssa. Näyttäisi muuten siltä että tuon anturin todellakin voi puhdistaa itse - täytyypä kokeilla kun muutkin sitä ovat menestyksekkäästi kokeilleet.

Jami
Viestit: 69
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 19:57
Paikkakunta: Tampere

Re: työkalu

Viesti Kirjoittaja Jami »

Pam Pam kirjoitti:Niin, kuten aiemmin olen jo kirjoitellut foorumille että tuollaisia torch työkaluja saa Hong Kong liikkeestä työkaluosastolta ja halvalla.

t. Teemu
Torch? Et tarkoita kuitenkaan Torxia? Nehän tässä ei ole olleet ne ongelmalliset ruuvit vaan nuo toisenlaiset joita tuntuu joiltakin löytyvän.

Sen verran itse kommentoin että ole noita "erikoisperkeleruuveja" ennenkin nähnyt autokäytössä. Vanteita vartenkin olen saanut avaimen joka on vastaava, taitaa vaan olla muistaakseni 7 sakarainen ja vähän isompi. Eli uskoisin että noihin saa vääntimiä jostain työkaluliikkeistä, mutta en usko että niitä Honkkarista saisi, sieltä varmaan saa Torxeja kyllä.

t. Jami

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Siis eikös noissa Alfoissa se erikoisperkeleruuvi ole ihan tavallinen "tappi-torx",minun autossa ainakin on.

Siis noita torx-avaimiahan on keskireiällisiä ja reiättömiä.
Aina kannattaa ostaa ne keskireiälliset avaimet,sillä nehän sopii molempiin.

Vai onko jollakin Alfassa jotkut ihan muut ruuvit?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

kun selailet topiccia hieman taaksepäin, niin sieltä löytyy jopa kuva tuosta ruuvista ja se on oikeestaan aika kaukana reiällisestä torxista.

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

Snap On = erikoistyökaluihin erikoistunut liike. Sieltä kyllä löytyy kyseinen avain ja tuovat kotiovelle. Suuremmilla paikkakunnilla on omat piirimyyjät. Hakekaa netistä pääpaikan nro "Snap On" hakusanalla ja kysykää oman paikkakunnan myyjää. Samalla kannattaa pyytää tuoteluettelo. Minä ainakin hämmästyin tarjonnan laajuudesta ja monipuolisuudesta.

Esa

Pam Pam
Viestit: 74
Liittynyt: 22 Tammi 2004, 20:32
Paikkakunta: Turku

Torx

Viesti Kirjoittaja Pam Pam »

Zau,

oliko se sitten Torch vai Torx (en ole työkalujen kanssa sinut) mutta Honkkarista 6€ ostamastani Torx sarjasta oli avuksi kun avasin vm 2000 156 2.0 ilmin. Sopi ko. ruuviin kuin peruukki mummolle.

t. Teemu
"The pride lasts longer than the pain..."

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Laitetaas lyhyt kokoonpano:

Elikkä ilmeisesti eri autoissa on ollut erilaisia ruuveja osalla on ollut nuo normaalit TORX:it (on ihan perus kamaa.... löytyy joka putiikista). Osalla on olleet nuo torxit jossa reikä päässä (en tiedä nimeä... löytyy ainakin useimmista autotarvike myymälöistä). Ja sitten joillakin on olleet nuo "erikoisperkeleenruuvit", sillä tuskinpa on edes mitään tyylikkäämpää nimeä, ja siihen sopivaa väännintä ei ole ainakaan kukaan informoinut löytäneensä. Tuolta SNAP ON liikkeestä voisi sitten ehkä löytyä semmoinen (en tiedä tuosta liikkeestä sen enempää)

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Juu, ILMI-kerhossa ollaan. Putsailin ilmiä minäkin. Seurauksella, että tehot palasivat ja ei pätki enää yli 5000 rpm:llä. Mutta... jos runttaa kaasun nopeasti pohjaan niin kurnuttaa hetken ennen kuin ottaa kierroksia. Hitaasti kaasuttaen ei ongelmaa. Ja niin .... ruiskun merkkivalo loistaa kuin perävalot suoraan vasten kasvoja ---> ilmi edelleen rikki ?

Käytin autoni Delta-autossa Järvenpäässä testerissä ja voi sitä vikalistaa. Luulen, että suurin osa vikailmoituksista johtuu juurikin ilmistä (testeri ilmoittaa edelleen ilmin olevan viallinen). Mistä te hyvät ihmiset olette hankkineet ilminne ? Muukkoselta,Delta-autosta, Boschilta ? Mistä ?

Ja yksi juttu vielä. AirBagin merkkivalokin loistaa. Tuntuu siltä, että mittaristo alkaa kohta olla kuin kuusi joulun alla. Olen käynyt lähes kaikki liittimet jo kertaalleen järjestelmästä läpi. Ennen kuin aloitan johtojen testauksen, niin missähän voisi ko. järjestelmän testauttaa, jotta voisi viankin löytää helpommin ? Vinkkejä epätoivoiselle, kiitos !

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Otappa siitä ilmin kyljestä se numerosarja ylös ja marssi lähimpää Bosch kauppaan. Saat vähintään satkun halvemmalla kuin DA.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitoksia Puuhalle, näinpä teen kun arki koittaa. Vaimo ei vain tykkää, kun rahan meno tuntuu olevan jatkuvaa. Keittiörempan kassa vain pienenee, mutta minkäs teet.

Aiemmassa elämässä vanhalla mersulla ja neljällä uudella rellulla (megane, 2*laguna ja nyt vaimolla Scenic) ajaneena voin sanoa, että Alfa on ensimmäinen hauska auto, joka sytyttää. Kyllä rellutkin ihan ok autoja ovat, mutta hyvin "virkamiesmäisiä" ja mielenkiinnottomia.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

- Alfaholic -

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Hyvät naiset ja herrat,

Se Torx, jossa on tappi keskellä ja vastaavasti avaimessa reikä on tyypiltään Torx Tamper (ainakin K-raudan myyntilistoilla). Huomattavaa on, että ihan joka kaupassa näitä ei ole - ei edes K-raudassa kuin ison sarjan osana. Itse löysin vastaavan sarjan Motonetista. Laatu ? ainakin kevyessä väännössä tuntui avain hieman antavan periksi ja jäi aavistuksen "kierteelle". Joten jos hankitte, ostakaa hyvät ihmiset laatua ja ihan oikeasta työkalukaupasta niin ei tarvitse harmitella.

Kiitoksia Scuderia Rasvanäpille edelleen jeesistä ilmin osalta. Kaikki tehot ei koeajon perusteella tunnu ihan olevan tallella, mutta kierrokset kone sen sijaan ottaa heti, kun runttaa kaasun pohjaan ja tuo ikävä hitaan ajon nykiminen tuntuu jääneen pois.

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Motonetin sivuilla on näköjään ilmamäärämittarikin myynnissä, hintaa 108 euroa. Kiinnostaisi vaan tietää onko V6:een vai TS:ään sopiva..

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Hesem kirjoitti:Motonetin sivuilla on näköjään ilmamäärämittarikin myynnissä, hintaa 108 euroa. Kiinnostaisi vaan tietää onko V6:een vai TS:ään sopiva..
Katso oman ilmisiäsi ja vertaa Boschin numerosarjaa:
"156 98--00 Ilmamäärämittari jos Bosch-0280218019 . 28-3267 108.00
156 01--02 Ilmamäärämittari jos Bosch-0281002309 . 28-3268 108.00
Jos ei täsmää niin soita Alfan maahantuojalle tai Boschille tekniseen neuvontaan, sieltä asia selviää varmasti.

Ainakin tuo ensimmäinen käy 2.0 TS:iin. Se ei ole sama kuin alkuperäinen paikallaan ollut. Muistan alkuperäisestä ilmistä vain kolme kolme viimeistä numeroa, jotka olivat "199". Selvittelin tätä asiaa joko teknisestä neuvonnasta Italkonista tai Boschilta ja vastaus oli, että Bosch on vaihtanut numerointia jossakin vaiheessa eli parannuksia lienee tehty.

Toinen mielenkiintoinen seikka, mitä tekninen neuvonta kertoi: On sama minkä auton ilmin sinne laittaa (Lada, Mersu jne...), jos kerran liittimen napojen määrä on sama ja kunhan ei laita reippaasti isomman moottorin ilmiä. Tässä tekninen neuvoja tarkoitti 2.0 litraisia vs. 5.0 litraisia. Tätä taustaa vasten saattaisi olla hyvinkin, että tuo 2.0:n ilmi voisi olla sopiva myös vähäsen isompaan.

Tästä asiasta en tiedä enempää, mutta joku palstalainen varmaankin tietää.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

JiiPee kirjoitti:On sama minkä auton ilmin sinne laittaa (Lada, Mersu jne...), jos kerran liittimen napojen määrä on sama ja kunhan ei laita reippaasti isomman moottorin ilmiä.
Ja sama toisinpäin, eli Alfan veekutoseen ei kannattane sorvata Corsan mittaria. Itse tuntoelinpapatin sopivuudesta en tiedä (vaikkakin luulen ettei sekään käy), mutta ainakaan anturin runkoa ei kannata vaihtaa ahtaampaan. Alkaa muuten kuristaa virtausta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
lruutu
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Syys 2003, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lruutu »

JiiPee kirjoitti:Se Torx, jossa on tappi keskellä ja vastaavasti avaimessa reikä on tyypiltään Torx Tamper (ainakin K-raudan myyntilistoilla). Huomattavaa on, että ihan joka kaupassa näitä ei ole - ei edes K-raudassa kuin ison sarjan osana. Itse löysin vastaavan sarjan Motonetista.
Ei edelleenkään erikoisperkeleenruuvi ole mielestäni torxi, eikä edes Torx Tamper :wink: . Torx tamperissa on kuusi sakaraa ja pieni tappi keskellä. Erikoisperkeleenruuvissa on suhteessa leveämpi tappi ja viisi sakaraa, jotka ovat nelikulmaisia :shock:. Torxeissa ja torx tamperissa on 6 sakaraa, jotka on pyörrettyjä kolmiomallisia. Edellisellä sivulla on mun huonolaatuiset 7250:lla otetut kuvat, joista kyllä näkyy sen verran ettei ole torx tamper. Lisää ehdotuksia?

Ilmin putsaus siis taas toistamiseen edessä. Taitaa olla vika jossain muualla, vaikka tuntuu tuo ilmin putsaus aina hetkeksi auttavan. Nyt on ajettu 7tkm edellisestä puhdistuksesta ja kierrokset alkaa seilata kylmänä 1100-1500 välillä. Tehoakin uuppuu. Mistähän muusta voisi johtua? Tulpat/(h)ajotin/läppä?

Ilmi vaihdettiin Teltassa takuuna ja toimi hyvin peräti 6kk. Saattaa olla että taisivat tehdä saman tempun kun starttia vaihtaessa, eli kaverini merkkaustussin jäljet olivat tuossa "uudessa" startissa. Fiksuna merkattiin vempele kun kaverilla oli Teltasta omat epäilynsä. Varmaan upottivat ko yksilön öljyyn, että kesti ääneti takuun loppuun. Nyt startti on taas kuollu ja vaihto edessä. Ilmottivat toisella kerralla vaihtaneensa ylätukivarret ja olivat vaan putsanneet ja öljynneet vanhat. Tämän myönsi kun kovistelin asiasta :twisted: . **tutti jo valmiiksi kun katsastusmies ei ollut tykännyt Teltan tekemästä ilmastointiteippiviritelmästä oikeassa käsijarruvaijerissa. Seuraavalla kerralla ko alfahuolto laitto vaijerin kiinni pohjaan tavallisella nippusiteellä. Kesti alle 3 viikkoa, mutta meni katsastuksesta läpi. Sitten hajosikin haitariosa pakoputkesta ja vika oli lopuksi laipoissa joita ei saa kunnolla tiiviiksi:"Ihan normaali ääni." Sitä ennen oli ehdotetti putken sisällä olevia hitsausrippeitä ja hapertunutta putken sisäpintaa. Kaikki tietenkin normaalia kulumista, eikä kuulu takuuseen. :evil: En jaksanu enää aukoa päätä, mutta auoin kuitenki, haistatin ja menin Tiittaselle. Makso 70 ja tuli kerralla kuntoon...

Kumma kyllä takuuajan päätyttyä oli pitkään ilman ongelmia :)

Ok, vähän OffTopic.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

lruutu kirjoitti:Ei edelleenkään erikoisperkeleenruuvi ole mielestäni torxi, eikä edes Torx Tamper :wink: . Torx tamperissa on kuusi sakaraa ja pieni tappi keskellä. Erikoisperkeleenruuvissa on suhteessa leveämpi tappi ja viisi sakaraa, jotka ovat nelikulmaisia :shock:. Torxeissa ja torx tamperissa on 6 sakaraa, jotka on pyörrettyjä kolmiomallisia. Edellisellä sivulla on mun huonolaatuiset 7250:lla otetut kuvat, joista kyllä näkyy sen verran ettei ole torx tamper. Lisää ehdotuksia?.
Sorry, en mä tarkoittanut tuota sinun ruuviasi. Itselläni on ilmi kiinni nimenomaan tuolla Torx Tamper ruuvilla. Muuten, hankin tässä omituisennäköisen kärkipalasarjan Honkkarista. Jos siinä on tuo sinun kuvaamasi ruuviin sopivat kärjet, niin ilmoittelen.

Hihii, uusi ilmi on tulossa postissa - Motonetin kautta - sanoivat, että saattaa olla ihan Boschin valmistetta, katsotaan mikä sieltä sitten tupsahtaa. Hintaa ilman postikuluja tulee v a i v a i s e t 108 euroa ! Siis halpa mihin muuhun liikkeeseen tahansa verrattuna. Päteeköhän tässäkin sanonta : "köyhän ei kannata ... " ? vai " ei kannata ostaa sikaa .."

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

JiiPee kirjoitti:Hyvät naiset ja herrat,

Se Torx, jossa on tappi keskellä ja vastaavasti avaimessa reikä on tyypiltään Torx Tamper (ainakin K-raudan myyntilistoilla). Huomattavaa on, että ihan joka kaupassa näitä ei ole - ei edes K-raudassa kuin ison sarjan osana. Itse löysin vastaavan sarjan Motonetista. Laatu ? ainakin kevyessä väännössä tuntui avain hieman antavan periksi ja jäi aavistuksen "kierteelle". Joten jos hankitte, ostakaa hyvät ihmiset laatua ja ihan oikeasta työkalukaupasta niin ei tarvitse harmitella.
Biltemasta 10v takuun tuotteina saa tuommoisen sarjan. Ei omilla väännöillä ole vielä vääntyneet mutkalle mutta kun niin käy niin saapi uudet tilalle :)

Nuo Boschin numerokoukerot selviää http://www.bosch.fi/content/language1/html/1287.htm ja oikealta alhaalta katalogi auki.

Vastaa Viestiin