ilmin korjailua

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

ilmin korjailua

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Avasin ilmin ja putsailin sitä tinnerillä. Ensi vaikutelmana tuntuis että se auttoi.
Otin kuvia anturista että niistä ois nähny tyypin, mutta kuvaajan taitoni ei ole kehuttavat... :oops:
No täytyy vielä avata se ja soittaa töistä suoraan
boschille ja kysyä pelkän anturin tukkuhintaa. :roll:


Kuva
Kuva

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Putsasin ILMIN --> autossa ei enään tyhjäkäyntiä...

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Koeponnistettuani -04 JTS:n totesin, että -98 TS:lle pitää tehdä jotain. No ILMI irti ja putsaamaan. Seurauksena, että auto sammuu tyhjäkäynnillä mutta on herkempi kyllä sitten ottamaan kierroksia. Mittaristoon jää palamaan ruiskutuksen punainen merkkivalo :evil:

Taitaa olla mullakin huomenna edessä vierailu Boschin jälleenmyyjälle. Hittovie kun pitikin mennä koskemaan :( Mitäs noi muuten maksoi, muistan joskus lukeneeni, että n. 270 euroo olis joku maksanut? :crazyeyes:

Jääköhän toi merkkivalo muuten palamaan, kunnes käy huollossa kuittaamassa sen? Saattoikohan autosta hajota jotain muuta?

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Re: Putsasin ILMIN --> autossa ei enään tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Alfetta&156 kirjoitti:Koeponnistettuani -04 JTS:n totesin, että -98 TS:lle pitää tehdä jotain. No ILMI irti ja putsaamaan. Seurauksena, että auto sammuu tyhjäkäynnillä mutta on herkempi kyllä sitten ottamaan kierroksia. Mittaristoon jää palamaan ruiskutuksen punainen merkkivalo :evil:
Enpä usko että se ilmi mitään muuta olisi rikkonu.
Millä aineella muuten putsasit sen

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Puhdistusaine

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Alkuun putsasin ihan vaan paineilmalla ja pumpulilla. Sitten kun homma ei toiminut enään em. jälkeen niin testasin CRC Bräkleen -jarru- ja kytkinlevyjen puhdistusaineella. Waan eipäs enään auttanut :cry:

Noh, sain tarjouksen täällä palstalla hieman halvempaa hintaa mainostaneelta herralta 220 euroo. Täytyy varmaan hankkia.

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

220 jöröö ei kuulosta kauheen pahalta. Soittelen itse tällä viikolla suoraan Janhuselle (boschin maahantuoja) ja kyselen hintoja. :wink:

Avatar
Maunu
Viestit: 3486
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tuli tutkittua rikkinäistä ilmiä vähän.

Eli tuo pieni punainen komponentti anturinkuoren ulkopuolella on lämpötilaan reakoiva vastus. Tuskin hajoaa, mutta kunto helposti tarkistettavissa tavallisella ohmi mittarilla. Noin 20 asteessa resistanssi on noin 2 kilo ohmia hengittämällä vastusta päin resistanssi laskee ja vastaavasti pakastimessa nousee.

Anturikuori on sisältä valettu silikoniin, joka erityisesti suojaa hiuksen ohuita platinalankoja, jotka tulevat virtausanturista piirilevylle. Langat eivät ole kuin ehkä hiukan liimattuna piirilevyyn, joten pienikin sorkkiminen silikooniin irroittaa langat paikoiltaan ja rikkoo anturin.

Anturin puhdistamista ei oikein voi suositella tolla crc:n brake cleanerilla, koska se vaurioitaa silikonikiinnitystä. Toisaalta jos anturi pätkii jo valmiiksi niin eihän siinä paljon häviä. Paineilma vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta.

Albumissani on kuva anturista, josta on revitty silikonia pois. Kuvaan on merkitty nuolella platinalankojen kiinnityskohta ja ympyröity roska missä näkyy langanpalasia joten siitä saa hyvän kuvan kuinka pieniä ja lähekkäin langat ovat.

Toisin sanoen luulisin, että ilmit hajoavat yleensä platinalankojen irtoamiseen tai oikosulkuun. Eipä tota vehjettä kotikonstein voi korjata :cry:
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Kannataako sinne paineilmaakaan suihkia, ainankaan kovin kovalla paineella :roll: . Tavallinen liuotinpesuaine ei varmaan vahingoita sitä silikonia.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Heh... muukkonen on alkanut myymään noita pelkkiä anturielementtejä, eli koko mönttiä ei enää tarvitse ostaa. hintakin alkaa olemaan kohdallaan... 8)
http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/490.html

Avatar
Maunu
Viestit: 3486
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

On se mukavaa että joku ymmärtää hinnoittelun päällekin jotain. :-D
Onhan se vieläkin kallis osa, mutta 80 euroo on jo ihan eri kuin 280 euroo
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Asiaa! Pisteet Muukkoselle 8) Nythän tuo on jo halpa kokeilla jos epäilee vikaa ILMIssä, jättää sitten hyllyyn odottamaan jos vika ei olekaan siinä. Kyllä senkin aika tulee :roll:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Mutta ei taida käydä TS:ään?

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

kuulostaa halvalta. boschilta ois saanu koko anturin 152 eur +alv.

Pam Pam
Viestit: 74
Liittynyt: 22 Tammi 2004, 20:32
Paikkakunta: Turku

puhdistusta

Viesti Kirjoittaja Pam Pam »

Zau,
en tiedä voiko sanoa korjailuksi jos vain putsaa ilmiä mutta
ainakin löysin hyvän aineen ja työkalut tuohon tarkoitukseen.

Aine oli Rasvaton "kuiva" puhdistusaine ja tarkoitettu elektroniikka puhdistusaineeksi. Varsinaisen suihkeen nimi on Kontakt PRF 6-68.

Työkalun jolla ilmi aukeaa saa Hongkongista hintaan 6.7€

Aineen sain kopiokone korjaaja kaveriltani.

Taas kulkee ja vääntöä riittää yli 3500 kierroksenkin :)

t. Teemu
"The pride lasts longer than the pain..."

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Hyvä että sait taas kulkemaan. Avasitko kuinka paljon ILMIä? Vai suihkitko "sokkona"?
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

MInunkin piti perjantaina kurkistaa ilmiä,vaikka ei mitään oireita olekkaan :lol:

Puhdistin sen sitten vaan ihan varmuuden vuoksi,käytin säämiskätikkuja ja aineena olivat Kontakt Chemie Cleaner 601 sekä PRF TCC Contact Cleaner,nuo molemmat haihtuvat nopeasti,eivätkä jätä mitään jäänteitä.

Ainakin ILMI näytti kestävän toimenpiteen ihan hyvin,vaikka turhaanhan noihin on koskea,ellei mitään oireita ole

Tuo Pam Pamin käyttämä aine sopinee myös aika hyvin 6-68:han on rasvaton kontaktispray liukumattomia koskettimia ja kytkimiä varten,joka ei johda sähköä,tuo TCC taas on nopeasti haihtuva erikoispuhdistusaine tarkkuuskomponettejä ja kontakteja varten.
Lienevät oikeasti lähes samaa tavaraa molemmat. :wink:

Pam Pam
Viestit: 74
Liittynyt: 22 Tammi 2004, 20:32
Paikkakunta: Turku

ilmi

Viesti Kirjoittaja Pam Pam »

puuha kirjoitti:Hyvä että sait taas kulkemaan. Avasitko kuinka paljon ILMIä? Vai suihkitko "sokkona"?
En mä sitä mitenkään erikoisemmin availlut. Otin vain ilmin käteeni ja suihkutin sinne ilmin päätyyn, jossa ne metalli johteet näkyvät.

-T-
"The pride lasts longer than the pain..."

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Runekin on pelimies. Anturisarjan hinta on yht'äkkiä pompsahtanut 152€ :mrgreen:
Ei enää Alfaa... eipä

zepe10
Viestit: 33
Liittynyt: 06 Huhti 2004, 00:16
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja zepe10 »

Minkälaisia oireita ilmin hajoaminen aiheuttaa...?

zepe10
Viestit: 33
Liittynyt: 06 Huhti 2004, 00:16
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja zepe10 »

Anteeksi "vasenkätisyyteni", mutta kun putsailette ilmiä niin mitä helvettiä te silloin teette?

Putsaatte sitä mölkkiä missä anturi on kiinni, vai sitä lotjoo/suodatinta mikä on sen alapuolella missä anturi on kiinni...

Neuvoja otetaan vastaan sillä alavääntö ja osa tehoista on jossain missä niiden ei pitäisi olla.

Mä olen ihan pihalla... ja se sallittakoon :silly:

Zepe

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

katoppa www.alfa156.net ja sieltä kohta tips ja selaat alaspäin kohtaan MAF problem.

oli ainakin jotkut saanu noilla konstein ilmin henkiin.

Avatar
lruutu
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Syys 2003, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lruutu »

Anteeksi, toinen "vasenkätinen" tiedustelee, että saako noita "ruuvin" avaimia muualta kun Hong Kongista ja mikä on kyseisen avaimen nimi. Ei ainakaan taida olla tavallinen 6-sakarainen Torx, koska ruuveissa on 5 sakaraa ja en siihen tavallista torksia saanut tökättyä. Kokeilin T25 ja T27 kokoja, eikä kumpikaan sopinut.

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Minä vasenkätinen ostin kaks kertaa työkalut tuohon, ensin jotain torx avaimia jotka ei sopinu ja toisella kertaa katoin pellin alle ja ostin samantapaisen näköisen sarjan, erona vaan että avaimessa on reikä kärjessä. Tuo sopiva sarja löytyi ainakin maximakasiini halpiskaupasta, eiköhän se ole aika yleinen silloin. Niin ja kaiken lisäksi puhdistus ei hirveästi vaikittanut mihinkään mutta tulipa näprättyä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla on tuollainen Bilsusta ostettu sarja, tuotenro 10102:

Kuva

Ainakin 1,8 TS:n ILMIn sai sillä irti.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
lruutu
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Syys 2003, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lruutu »

Kummallista, koska mulla on reiät noissa torksien kärjissä, joten pitäisi ainakin teoriassa olla aivan samat kun scuderialla. Kokokin näyttäisi vielä olevan sama kun tossa bilteman sarjassa. Olisikohan avaimessa sitten valuvirhe? :? Taidan käydä ostaa tollasen sarjan kun ei paljoa maksa...

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

se koko on T20 ja siis torx missä reikä keskellä. Noita kärkiä löytyy melkein jokaisesta varaosaliikkeestä mutta niihin sopivia vääntimiä ei.
Itse hain vääntimen hong kongista
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Ei ollut mullakaan sopivaa avainta, joten porasin ne tapit pois niistä torx ruuveista :evil:

Avatar
lruutu
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Syys 2003, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lruutu »

Syy Torx-ongelmaan selvisi kun ajettiin kaverin kanssa Alfat vierekkäin (...tai oikeestaan kattelin kaverin autoa kun sen luona :drinking: grillaisin maggaraa). Konepelti auki ja poks, siellähän on ihan erinäkönen ruuvi :crazyeyes: . Tarkemmin sanoen just tollanen tavallinen torx kokoa T20, jossa reikä keskellä. Kuusi sakarainen reikä ja kaikin puolin standardipalikan näköinen. Avainkin sopi siihen.

Pienet aivoni päätyivät seuraavaan: Uudemmissa Alfoissa vuodesta 1999 eteenpäin on vakio t20 kokoa oleva torx, jossa reikä keskellä. Vanhimmissa veteraaneissa ILMiä pitää paikallaan sen sijaan sellanen 5-sakaraisen avaimen vaatima friikkikolo, joka ei ole Torx ollenkaan, eikä sopivaa avainta löydy Biltemasta, Motonetistä tai K-raudasta :x . Voihan tietenkin olla, että Teltta-auto lätkäs mulle samalla tommoset jekkuruuvit sillon samalla kun vaihtoivat ILMin takuun piikkiin. Kotona illalla sitten naureskelivat :?

Ratkaisin asian siten, että ajoin K-raudan pihaan ruuvasin tavallisella ruuvarilla nuo ihmeruuvit irti. Ruuvari oli sopivasti pieni siten, että sain sen kahteen vierekkäiseen koloon ja keskitappiin tuetuksi. Sitten kävelin sisälle ja ostin irtiruuvatun ruuvin perusteella uuden ruuvin, eli just tollasen torx T20:n(ilman reikää keskellä).

En uskaltanut vielä K-raudan pihassa putsata sitä ilmiä, joten huomenna kuulette lisää valituksia jos ko. pirulaisen keksintö pamahtaa atomeiksi :evil: .

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

no kyllä se tohon mun 98sii se t20 kävi ihan hyvin :-D
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mulla kanssa tollanen erikoisperkeleruuvi -98:ssa.... uuteen ilmiin tuli sentään jo kunnon ruuvi, tosin rikkihän sekin ilmi jo... vajaan vuoden kesti ja nyt boschin kanssa kauhee vääntö saako uutta vaiko not. takuu muuten 2 vuotta kaikilla Bosch tuotteilla sanoo myyjäliike :-D

Avatar
155156
Viestit: 2087
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Ruuvi

Viesti Kirjoittaja 155156 »

alfa 156 v6 kirjoitti:Mulla kanssa tollanen erikoisperkeleruuvi -98:ssa....
Myös vuosimallissa 2001 on sellainen "erikoisperkeleruuvi". Taitaa olla tuurista kiinni, millä ruuvityypillä ilmamassamittarin anturi on kiinni.

nimim. "uusi ILMI toissa viikonloppuna"

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Re: Ruuvi

Viesti Kirjoittaja eltsu »

155156 kirjoitti:"erikoisperkeleruuvi"
:-D Löytynee kaupan hyllystä tuolla nimikkeellä? :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

alfa 156 v6 kirjoitti:Mulla kanssa tollanen erikoisperkeleruuvi -98:ssa.... uuteen ilmiin tuli sentään jo kunnon ruuvi, tosin rikkihän sekin ilmi jo... vajaan vuoden kesti ja nyt boschin kanssa kauhee vääntö saako uutta vaiko not. takuu muuten 2 vuotta kaikilla Bosch tuotteilla sanoo myyjäliike :-D
mikä niissä oikeen loppujen lopuksi hajoo? itse vaihdoin vain lian takia :P
ja vanha jäi varalle
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ei kai sitä kukaan osaa sanoa mikä hajoo.. kai se p**ka vaan palaa siihen kiinni niin ettei se irtoo ja se on kaputt. Yläkierroksilla näköjään alkaa veto heikkeneen kun mitattiin uutta ja vanhaa ilmiä testerillä ja lykättiin arvot excel taulukkoon.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Laittakaapas kuva siitä "erikoisperkeleruuvista" niin otan selvää sen oikeesta nimestä..... jos se vaikka helpottais vääntimen löytämistä.

Avatar
lruutu
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Syys 2003, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lruutu »

Napsin känni(y)kameralla äsken ruokiksella kuvat ja laitoin galleriaani kaikkien nähtäville. Tällaisia pirulaisia siis "erikoisperkeleenruuvit" ovat:

Kuva
Kuva
Pyöreä reikä, jossa keskellä hemmetin iso tappi ja sivuseinissä viisi uloketta :crazyeyes: . Kai tosta sen verran selvää saa?

Kuvanlaatu onkin sitä tyypillistä Nokia-laatua :wink: No, ehkei tota 7250:aa ole tarkotettu makrokameraksi.

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

lruutu kirjoitti:Napsin känni(y)kameralla äsken ruokiksella kuvat ja
Kuvanlaatu onkin sitä tyypillistä Nokia-laatua :wink: No, ehkei tota 7250:aa ole tarkotettu makrokameraksi.
Offtopic: No tällä hetkellä optiikan laatu ei ole se kilpailukykyisin ja se taidetaan kyllä tuotannonkin puolella myöntää. Intohimoisia projekteja kyllä on meneillään vai miltä kuulostais optinen zoom kännykässä? Ongelma taitaa vaan olla se, että miten saadaan pieni optiikka ja moottorit kestämään ettei pala jatkuvasti... Kyllä vielä sekin päivä nähdään, kun kännykästä irtoaa 3 megapikselin kuvanlaatu optisella zoomilla (ennemmin kuin arvaattekaan). Labran pojilla on siis vielä tekemistä... :roll: Itse en ole tuotannon puolella, mutta tämä on villi veikkaus :wink:

EDIT: Onkohan Alfalla vähän niin, että käytetään niitä ruuveja mitä käsiin sattuu, jos toisella on tuollaiset erikoisruuvit ja toisella tavalliset... Tässä onkin hyvä business-idea. Täytyy alkaa kehittelemään tuohon sopivia avaimia...
Ammattina autokauppa

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kysäsin tossa työkaverilta (työkalu expertti) eikä hän ollut ainakaan törmännyt ikinä tommoseen.... totesi vaan että ilmeisesti sitä ei ole tarkoitettu irroitettavaksi...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tuollainen ruuvi oli myös Hondan perämoottorissa kun piti viritellä. Pyörittelin päätä että mitäs nyt, niin faija otti pihdeillä kiinni ja lähti kevyesi auki. Saako noita ihan ostaa vai onko noi jotain vittuiluavaimia "älä-koske-tähän avaimia".
niki kirjoitti:EDIT: Onkohan Alfalla vähän niin, että käytetään niitä ruuveja mitä käsiin sattuu, jos toisella on tuollaiset erikoisruuvit ja toisella tavalliset... Tässä onkin hyvä business-idea. Täytyy alkaa kehittelemään tuohon sopivia avaimia...
Hyvä seivi toi edit, muuten olisi OT lentänyt bittiavaruuteen..

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Tuli muuten mieleen, että jos kerran autossa on tuollaiset ruuvit niin kyllä ainakin Deltassa on niihin työkalut ja mistä he ne ovat saaneet? Mites sitten noi tavalliset korjaamot. Joutuvatko ne nostamaan kädet pystyyn, koska ei löydy sopivaa avainta vai ostavatko ne työkalun deltasta? :roll:

Rolle: hmm. ajattelinkin jotain tämän suuntaista :silly: :mrgreen:
Ammattina autokauppa

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

deltassa tuskin ilmia putsaillaan. Muutenkin nuo ruuvit on varmasti valittu sen takia noin hankaliksi ettei niitä kaikki availe :crazyeyes:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

V6 kirjoitti:deltassa tuskin ilmia putsaillaan. Muutenkin nuo ruuvit on varmasti valittu sen takia noin hankaliksi ettei niitä kaikki availe :crazyeyes:
Ai niin, :oops: unohdin sen typerän jutun, että nykyään mitään ei enää yritetä korjata vaan vaihtaa uusiin osiin.

Pitäisi varmaan itsekin avata tuo ilmi ja koettaa puhdistaa. On meno vaan joskus vähän nuhaisen oloista mutta tässä kesällä se on mielestäni vähän pahentunut. En sitten tiedä, voisiko kosteudella olla jotain osaa tähän? :roll:
Ammattina autokauppa

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Eikös se ole niin että tosimiehet poraa sen nystyrän pois ja avaa ruuvin väkisin. Ja laittaa sitten tavallisen erikoisen tilalle!
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

putsasin ilmin, kaasuläpän, vaihdoin ilmanputsarin ja resetoin ecun..kulkee taas ku hävittäjä 8)
Tallissa Alfan mentävä aukko

Avatar
lruutu
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Syys 2003, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lruutu »

Alfa siis kunnossa fiksauksen jäljiltä, enkä onnistunut hajottamaan ILMiä. Konehuonepeikot lienee siirtyneet kaverin alfaan :lol: .Käytin muuten puhdistuksessa CRC - electric cleaneriä ja nyt 156 puskee taas etiäppäi kun Eetvartti rasvassessa... :roll:

Lätkäsin alkuperäiset "erikoisperkeleenruuvit" takaisin koneeseen, kun K-raudasta hankkimani vaihtoruuvit olivat hopeisen väriset. Ei ne sinne peikkojen asuinsijoille sovi. Peikoille pitää olla mustaa :twisted: .

"Erikoisperkeleenruuvi" aukeaa tosi nätisti kun löystää ensimmäisen neljänneskierroksen tavallisilla pihdeillä. Loput hoituu pikkuruuvarilla, joka tökätään kahden vierekkäisen kolon ja keskitapin väliin. Aukeaa tosi nätisti ja menee kiinni vielä helpommin. Loppukiristyksessä avitin pihdeillä. Aikaa meni ehkä 30 sekuntia per ruuvi. En siis lähtisi poraamaan keskitappeja kun se lienee ihan turhaa. Ei se torxi sinne "erikoisperkeleenruuviin" sillonkaa mene, vaan pitää edelleen vääntää tavallisella ruuvarilla auki. Tosin poraamalla pääsee käyttämään kaliberia isompaa ruuvaria.

Avatar
155156
Viestit: 2087
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

ruuvit

Viesti Kirjoittaja 155156 »

lruutu kirjoitti:En siis lähtisi poraamaan keskitappeja kun se lienee ihan turhaa. Ei se torxi sinne "erikoisperkeleenruuviin" sillonkaa mene, vaan pitää edelleen vääntää tavallisella ruuvarilla auki. Tosin poraamalla pääsee käyttämään kaliberia isompaa ruuvaria.
Itse päädyin seuraavaan ratkaisuun: kun sain lukkopihdeillä viimein "erikoisperkeleruuvit" auki, hion niiden leveät kannat siten (siivu pois vastakkaisilta puolilta), että seuraavalla kerralla ne saa kätevästi auki 10mm kiintoavaimella. Toivottavasti se seuraava kerta ei ole kovin pian.

Alf11
Viestit: 21
Liittynyt: 14 Loka 2003, 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Putsasin ILMIN --> autossa ei enään tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja Alf11 »

Alfetta&156 kirjoitti:Koeponnistettuani -04 JTS:n totesin, että -98 TS:lle pitää tehdä jotain. No ILMI irti ja putsaamaan. Seurauksena, että auto sammuu tyhjäkäynnillä mutta on herkempi kyllä sitten ottamaan kierroksia. Mittaristoon jää palamaan ruiskutuksen punainen merkkivalo :evil:

Taitaa olla mullakin huomenna edessä vierailu Boschin jälleenmyyjälle. Hittovie kun pitikin mennä koskemaan :( Mitäs noi muuten maksoi, muistan joskus lukeneeni, että n. 270 euroo olis joku maksanut? :crazyeyes:

Jääköhän toi merkkivalo muuten palamaan, kunnes käy huollossa kuittaamassa sen? Saattoikohan autosta hajota jotain muuta?




Mites tuon merkkivalon kanssa ?? tarina ei kertonut lopputulosta.

eli itsekin menin "korjailemaan" ja jippii sainkuin sainkin myös tuon suihkutuksen merkkivalon palamaan.
eli menikö uuden "ilmin" ostoon vaiko oliko ohimenevä ominaisuus vai ???

Minnekään muualle en operaation aikana koskenut, joten tuon täytyy liittyä tuohon ilmin putsaukseen. Huoltokirja kertoo yksitoikkoisesti -> vie auto huoltoon , jos tuo merkkivalo syttyy. ;)

Alf11
Viestit: 21
Liittynyt: 14 Loka 2003, 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Putsasin ILMIN --> autossa ei enään tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja Alf11 »

Niin ja lisäksi sunnuntai retkellä havaittua

Pienen lenkin jälkeen ei enää lähde lämpimänä käymään. PERK¤%#.

(jos pakko päästä eteenpäin )... sitten kun ottaa ILMIN johdot irti auto lähtee käymään ja kulkee jopa eteenpäin.


ja lisäksi tuo samainen kuten oli Jollakin toisellakin, Kun on johdot ym kiinni normaalisti auto sammuu jonkin tyhjäkäytiminuutin päästä.

eli oisko sitten kun lämpötila kohoaa.
Itse laitoin ilmastoinnin päälle ja jätin parkkipaikalle käymään, kun noutamaan kumppania menin. Ja oli kaara sammunut sillä välin. taas PERK¤#%.

mutta ilmeisimmin oon kait pakotettu ostamaan uuden ILMIN. ja sitten siis jää vain miten eroon tuosta ruiskutus valosta mittaristossa ??

Tietty jos lampun ottaa pois ei häiritse punainen hälykään. joo...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Putsasin ILMIN --> autossa ei enään tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Alf11 kirjoitti: ja sitten siis jää vain miten eroon tuosta ruiskutus valosta mittaristossa ??

Tietty jos lampun ottaa pois ei häiritse punainen hälykään. joo...
Eiköhän se sammu uudella ilmillä :wink:

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Uusi ILMI paikalleen ja valo sammui muutaman hetken päästä käynnistyksestä. Olivat muuten "tuskanhikisiä" sekunteja... sammu ny ¤&%kele!! Kun on vielä tottunut oottamaan, että se valo sammuu ennenkuin starttaa auton, niin ainakin tuntui että se olisi palanut normaalia ikuisuuden pidempään :roll:

Uudella ILMILLÄ meno on jälleen maistunut, tosin nyt odotellaan uuden kytkimen jälkeen uutta vaihdelaatikkoo! Ruokavalio alkaa taas vaikuttamaan opiskeluaikaiselta makaroonii ja ketsuppii linjalta :evil:
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08

Pam Pam
Viestit: 74
Liittynyt: 22 Tammi 2004, 20:32
Paikkakunta: Turku

työkalu

Viesti Kirjoittaja Pam Pam »

Niin, kuten aiemmin olen jo kirjoitellut foorumille että tuollaisia torch työkaluja saa Hong Kong liikkeestä työkaluosastolta ja halvalla.

t. Teemu
"The pride lasts longer than the pain..."

Vastaa Viestiin