Uudet iskarit

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Uudet iskarit

Viesti Kirjoittaja puuha »

Katsastus lähenee ja se uusi iskaritestikin odottaa. Sieltä kun tulee "kehoitus" (lue:määräys) uusia pumput niin mitkä olis parhaat/hinta/laatu suhteeltaan?
Konia jo kyselin, niitä keltaisia säädettäviä. 695€ kierros.
Mitäs muita niitä on, Novitec yms. Hintoja?
Makaroonia jo vuodesta -98

NotkeaRotta
Viestit: 31
Liittynyt: 23 Tammi 2004, 04:02

Viesti Kirjoittaja NotkeaRotta »

Kiiltovaunu myy K&W settejä, us-parts Veiteciä..

tuossapa jtn jutun tynkää

http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ght=alusta
Viimeksi muokannut NotkeaRotta, 21 Helmi 2004, 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Ongelmahan ei ole nyt se , kuka myy. Vaan se että mitkä ostaisi!!!
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Eiköhän just noi Konit ole ne parhaat, nehän on käytännössä ikuisetkin koska ne voidaan huoltaa :)
Nimim. keväällä alle..
- Alfaholic -

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Eli siis ainakin K&W ja Koni löytyy säädettäviä. Miten ne muuten säädetään? Ja niinkuin joku jo kysyikin vieläkö säätyy suolaisen talven jäljiltä?

Saa nähdä mihin kaikkeen on keväällä varaa kun repsikan puoli nitisee ja perä kolisee töyssyissä...
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

ProStreet@FFP kirjoitti:Valmis alustasarja on erittäin hyvä vaihtoehto:

esim

KW testaa oikeilla autoilla ajamalla kadulla hiljaa ja lujaa alustan ennen sen laskemista markkinoille

Ensin otetaan tehtaalle oikea auto ja tehdää siihen korkeussäädetävä alustasarja kahteen suuntaan erikseen säädettävillä VAR 3 iskareilla.
Autolla ajetaan ja haetaan säätöjä ja jousien jäykkyyttä ja kun sopiva alue on löytynyt dokumentoidan kaikki tarkasti.
Sitten valmistukseen tulevat iskarit:

VAR 3 iskareita jotka tehdään samoista osista kuin KW kilpa-autojenkin iskarit, säätöalue on vain haettu em oikeilla autoilla testaamisella kadulle

VAR 2 ulosvaimennussäädettävän iskarin sisäänvaimennusarvot otetaan VAR 3 prototyyppi-iskarin mukaan siten että saadaan hyvä kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välille.

VAR 1 sport-iskarin ulos- ja sisäävaimennusarvot otetaan VAR 3 prototyyppi-iskarin mukaan siten että saadaan hyvä kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välille.


Variante 3 iskarithan KW tekee itse ja testaa niiden osat sekä iskarin rakennusvaiheessa (esim mikrojousivaa´oilla sisään tulevat pikku jouset) että valmiina jokaisen yksilön iskaripenkissä (joita tehtaalla on useita jotta ei tule odotusaikaa). Suunnitteluhenkilökuntaa KW:llä on enemmän kuin monella muulla johtavalla alustasarjatehtaalla yhteensä. Suunnitteluhenkilökunnalla on kokemusta erilaisista kilpa-autoilun lajeista mm F1, DTM, ETCC, DTC, Sport 2000 ja ralli.

Variante 2 iskarit KW teettää alihankintana Konilla mutta suunnittelee niiden vaimennusarvot ja ulosjouston pituuden itse.
Heillä on Konin "tool-box" eli iskarien kaikki osat KW:n tehtaalla ja KW:n testihenkilökunta itse testiajoissa muuttaa ja hakee prototyyppiiskarin kohdalleen KW:n jousille
Kun versio on valmis tilataan sitä valmiin kokoonpano-ohjeen/osalistan kanssa Konilta ja iskarin varaosanumeron päässä on tästä tunnuksena ...-KW. Kyseisiä iskareita Koni valmistaa vain KW:lle ja niitä saa vain KW:n kautta. KW testaa laaduntarkkailuna kaikki Konin valmistamat iskarit vielä kertaalleen itse ennen niiden käyttämistä KW sarjoihin.

Variante 1 iskarit KW teettää alihankintana Al-Ko:lla mutta suunnittelee niiden vaimennusarvot ja ulosjouston pituuden itse.
Heillä on Al-KO:n "tool-box" eli iskarien kaikki osat KW:n tehtaalla ja KW:n testihenkilökunta itse testiajoissa muuttaa ja hakee prototyyppi-iskarin kohdalleen KW:n jousille
Kun versio on valmis tilataan sitä valmiin kokoonpano-ohjeen/osalistan kanssa Al-KO:lta ja iskarin varaosanumeron päässä on tästä tunnuksena ...-KW. Kyseisiä iskareita Al-Ko valmistaa vain KW:lle ja niitä saa vain KW:n kautta.

KW valmistaa korkeussäädettävien alustasarjojen tolppien kaikki osat mm lautaset ja tolpat. KW valmistaa niitä alihankintana monelle muulle korkeussäädettävien alustasarjojen valmistajille/valmistuttajille.



Kun näin paljon nähdään vaivaa on alustasarja varmasti parempi vaihtoehto kuin madallusjouset ja vakio-iskarit tai madallusjouset ja toisen valmistajan sport-iskarit

Monen muunkin eri merkkisen kiinteän ja korkeussäädettävän alustasarjan valmistajat ostavat muiolta valmistajilta iskareita sarjoihinsa esim Konilta sarjoihinsa mutta harva suunnittelee ne itse vaan sarjoissa on yleensä tavallinen Koni-Sport jonka varaosanumero on samanlainen kuin normaalin Koni-Sportin. Itse suunniteltu iskari näkyy erilaisena varaosanumerona jota ei löydy Konin luettelosta.

Monet valmistajat suunnittelevat sport-iskarinsa alustasarjoihin testaamatta oikeilla autoilla. Vakio-iskari testataan iskaripenkissä ja lisätään siihen tyynesti esim +30% ulosvaimennusta ja + 10% sisäänvaimennusta. Tämä voi toimia urheilullisessa pienehkössä autossa esim Golf GTi 2 vielä kohtuullisesti mutta isoissa autossa esim osa MB malleja tarvitaan oikeasti madallusjousien kanssa jopa +100% vaimennusvoimaa ja valmis alusta on vielä huomattavan mukava alustasarjaksi.

Laadukkaan alustasarjatehtaan erottaa tavallisista valmistajista/valmistuttajista juuri oikeilla autoilla testaaminen ja itse suunnitellut jouset ja iskarit.

Pro&Street

----------------------------------------------


PS
Oletteko lukeneet korkeussäädettävien alustasarjojen TUV-lappuja
moni sarja on TUV-hyväksytty vain yhteen korkeuteen vaikka niissä on korkeussäätö!
KW korkeussäädettävissä on aina oikeasti TUV-hyväksytty korkeuden säätövara eli niitä saa virallisesti säätää tieliikenteeseen Euroopassa.
Suomessa on lisäsääntö max 51mm madallus joka rajoittaa säätöalueen käyttöä joissain automalleissa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8681
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Enpä ole 100%:sen varma, mutta kuulin huhun kaverinkumminkaimanserkunnaapurilta, ettei laitteet välttämättä päästä läpi vaikka olis uudetkin, jos on meinaan liian jäykät ja matalat.
Siinä sitten tapellaan ostokuittien kanssa, että uudet on???

Vastaa Viestiin