156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Alfa on ollut käynnissä tänään :)

Huomena viimeset kilkkeet kiinni ja helmat liimaukseen ja se on siinä.

Ylihuomena pitäisi olla alfa alla :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

tuo onnistuneen korjauksen jälkeinen tunne on jotenkin hieno... :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joo paitsi että lisää murheita....

Keväällä maalautettiin helmat johon oli tarkoitus tulla päälle levikkeet. No levikkeitä ei keretty asentaa kun naapuri törmäsi autoomme kännipäissään ja pari päivää tämän jälkeen kone hajosi ja Alfa seisoi melkein kuukauden ajokunnottomana.

Sitten kun viimein saatiin se ajoon takaisin (taka ja etupuskuri rikki) laitoin helmoihin kiveniskuteipit suojaamaan niitä kunnes auto olisi maalattu ja levikkeet saataisiin asennettua.

Teipit siis asennettiin vähän yli kuukausi maalauksen jälkeen ja ne ovat kerenneet olla autossa kiinni pari kuukautta.

No helmojen asennus alkoi ja teipit piti poistaa saumoista... Muuten ihan kiva juttu mutta teipit repi maalit helmoista peltiin asti! Ihan kuin maali ei olisi ollut kiinni pellissä ollenkaan.

Noh. Huomena saan auton takaisin kun helmoja ei nyt asennettu ja sitten menen vääntämään kättä maalarin kanssa asiasta.

Soitin maalarille ja sanoivat että kiveniskuteippi on sellaista että sitä ei kuulu irroittaa asennuksen jälkeen. Kumma kyllä ohjeistus on että ne pitäisi vaihtaa säännöllisin väliajoin (eli pitää irroittaa) ja olen irroittanut niitä autostani aikaisemminkin ilman että maalit on lähtenyt irti! Käytetty teippi on 3M kiveniskuteippiä jota olen itse myynyt jo pari vuotta, eikä kukaan asiakkaistanikaan ole ikinä sanonut että olisi maalit lähtenyt irti kun teippejä on poistettu.

Nyt ei enää jaksa oikeen naurattaa :(
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

maali on vain kosmeettista - kovaa ajoa vain :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jeh, käyttivät koneen tänään kuumaksi asti ja rasituksen alla alkoi joku apulaitehihnan rullista pitämään ujellusta.... eli vaihtavat vielä vanhasta koneesta niitä.....
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!

Alfa alla :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

En tiedä onko psykoottista vai ei, mutta uusi kone tuntuu käyvän tasaisemmin (tyhjäkäynnillä auto ei tärise) ja vetää paremmin alakierroksilla... olenko seonnut?!

Uusi kytkin antoi heti 25 heppaa lisää.... tai lähinnä se että se on nyt pehmeä, eikä sellainen raskas ja "pykäläinen" :-D

Eikä starttikaan enää ulvo kuin nälkäinen kojootti käynnistyksessä!


PERKELE ETTÄ ON HIENO TUNNE :-D :-D :-D :-D

... Tosin paku hajosi 30min tämän jälkeen (laturi lakkas lataamasta), mutta se ei jaksa nyt itkettää :lol:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Tämän jutun perusteella kannattaa ostaa alkuperäiset NGK tulpat ? :D

Avatar
Arcar
Viestit: 240
Liittynyt: 07 Huhti 2009, 21:24
Car(s): MB CLA 250BE A & SLK
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Arcar »

täytyy tähän ketjuun laittaa ns Tekijälle kiitos hyvästä videoklipistä. Nimittäin huomaisin vähän aikaa sitten ajaessani oikeanpuoleinen ikkuna auki parkkihallissa ylöspäin että n kierrosten ollessa 1500 niin kuului kummaa nakutusta. Ei siis kuulunut sisään ikkuna kiinni. Ja kun testasin sitten asiaa niin kuului vain n 1 minuutin ajan kun käynnisti kylmänä. No, sitten sovittiin Malminkartanon autohuollon kanssa että vien heille auton jo edellisenä iltana, jotta voivat käynnistää auton kylmänä ja kuulostella vikaa. Ja tosiaan vika oli jakohihan kiristimessä ! Samalla nyt sitten autoon vaihdettiin jakohihna vuotta ennen määräaikaa eli jälleen kolme vuotta ajoaikaa sen osalta. :-D

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Arcar kirjoitti:täytyy tähän ketjuun laittaa ns Tekijälle kiitos hyvästä videoklipistä. Nimittäin huomaisin vähän aikaa sitten ajaessani oikeanpuoleinen ikkuna auki parkkihallissa ylöspäin että n kierrosten ollessa 1500 niin kuului kummaa nakutusta. Ei siis kuulunut sisään ikkuna kiinni. Ja kun testasin sitten asiaa niin kuului vain n 1 minuutin ajan kun käynnisti kylmänä. No, sitten sovittiin Malminkartanon autohuollon kanssa että vien heille auton jo edellisenä iltana, jotta voivat käynnistää auton kylmänä ja kuulostella vikaa. Ja tosiaan vika oli jakohihan kiristimessä ! Samalla nyt sitten autoon vaihdettiin jakohihna vuotta ennen määräaikaa eli jälleen kolme vuotta ajoaikaa sen osalta. :-D
Hyvä että huomasit, olis voinut käydä huonosti!
Tuskin siinä kiristimessä mitään vikaa oli, edellinen seppä vaan jättänyt pikkasen liian löysälle ja ilman "pelivaraa" löystymiselle?
Pelkkä kiristys olis riittänyt, nopea homma. Jos v6:n kiristin pettää, niin se morjens venttiileille välittömästi! En ole kyllä yhtään semmoista vielä nähnyt, enkä edes kuullut normikilsoilla/vuosilla!

Avatar
Arcar
Viestit: 240
Liittynyt: 07 Huhti 2009, 21:24
Car(s): MB CLA 250BE A & SLK
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Arcar »

ensiksi sori Tekijä, piti olla nm eikä ns.... :?
joo, voi olla että kiristys olisi riittänyt, mutta nyt on ainakin ko asia kunnolla kunnossa. kuten sanoit niin mahdollinen vaurio olisi mittava. ja kun olen aikeissa laittaa GTA:ta myyntiin niin voi tehdä sen tämänkin asian osalta hyvällä omallatunnolla :)

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tasan 3 vuotta alkaa olemaan tästä aikaa.......

Pelkkiä ajankullittamia muistoja ja elämä hymyilee :)


No mutta, miksi tämä on taas ajankohtainen ketju on, koska kone on nyt viimein tuolla omassa tallissa "koristeena" ja pitäisi alkaa purkamaan sitä ja katsomaan mitä se on syönyt.....


Nyt saa heittää "villejä arvauksia" kalkatuksen syyksi :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kuitenkin vaan jotain lämpölaajenemista, eli kun kone kunnolla lämmennyt alkaa jossain joku laakeri tai vastaava hetkittäin hipomaan jotain... Ja kun osan liikeaika on lyhyt ja nopea, se kuulostaa kalkatukselta, kuten aina jos metalli osuu metalliin nopealla tahdilla.
Olisko kuitenkin kiertokangen laakereissa vikaa? Jossain aavistus väpinää ja siitä? Mites, oliko tuossa mekaanisesti toteutettuna jotain ajotuksenmuuntoa tai vastaavaa, kuten tessussa? Siitähän saa jos jonkinmoista ihmeääntä aikaiseksi...
Tai sitten jakopäässä hihnapyörän vulkanointi tai kiinnitys? =D

Mielenkiinnolla jään odottamaan lopullista syyllistä!

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Ketjun aiheeseen melkein liittyen.. Ihmettelin mitä tarkoittaa mallimerkinnän (?) 156 V6 MCSF kirjainyhdistelmä. Onneksi Google tietää kaiken: MCSF = Motor Control System Failure.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mites nuo nokkapyörät saa irti kun ei ole enää hihna paikallaan?

Mutteria vääntämällä pyörii nokat :roll:

Tarttisko lukituspalat?


Vielä ei ole tullut eteen mitään epätodellista...

Nokat voisi mittailla ja laittaa myyntiin...Näyttävät ihan OK:lta.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Bones »

Eikös niissä nokissa ole paikka kiintoavaimelle jolla ne saa pidettyä paikallaan?
200 baria vaparissa..

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Emmiätiiä.... täytyy kattoa :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Kyllä niissä on avaimelle paikka. Lukituspaloja vastenhan ei kannata pyöritellä muutenkaan, ettei korkkaa jenkaset kannesta.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei siinä mitään kiintoavaimen paikkaa ole.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... lu-191308/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuommoisella niitä pidetään. Hihnaavasten vääntäminenkin on vähän riskaapelia.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Okei, seison korjattuna. Alfa156.netin ohjeiden kuvista sai hiukan erilaisen käsityksen. http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=0&TPN=2" onclick="window.open(this.href);return false;
"The cams have flats machined into them so that you can use a 25mm open ended spanner to hold them whilst you undo the pulley bolts"

Kuva

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Kalkattava ääni voi johtua hydraulisista venttiilin painimista, joku niistä vuotaa, jolloin venttiilin välys on liian suuri. Ääni häviää kun painaa kaasua, jolloin öljynpaine nousee, ja välys pienenee. Nokka-akselin mutteri pitää löysätä niin, että hammaspyörä on lukittava niinkuin tuolla Motonetin työkalulla. Jos pidät nokka-akselia kiinni kiintoavaimella niinkuin kuvassa voi nokka-akseli katketa, pulttia löysätessä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^^ Kuvittelin puhuttavan että hihnapyörässä on joku mistä pitää kiinni, mutta nokastahan siinä puhuttiin.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Pasi »

rasvanäppi kirjoitti:Kalkattava ääni voi johtua hydraulisista venttiilin painimista, joku niistä vuotaa, jolloin venttiilin välys on liian suuri. Ääni häviää kun painaa kaasua, jolloin öljynpaine nousee, ja välys pienenee. Nokka-akselin mutteri pitää löysätä niin, että hammaspyörä on lukittava niinkuin tuolla Motonetin työkalulla. Jos pidät nokka-akselia kiinni kiintoavaimella niinkuin kuvassa voi nokka-akseli katketa, pulttia löysätessä.
Tiedän suunnilleen millasta ääntä nostimen kalkatus on, ja olen aika varma että tässä ei ollut siitä kyse... Varsinkin kun ääni alkoi tulpan hajoamisen jälkeen.

Jos sitä kerkeis viikonloppuna tutkimaan taas enempi :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja willez »

Muistakaa myös 25mm lenkki = 1" (tuumanen) ettei vaan lipsahda...

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Noniin.... Homma on edistynyt kun sai 155 pois tallista.

Otin kannen irti siltä puolelta missä tulppa oli hajonnut.

Männän päällä näkyy karstassa vähän "hakkaumaa".... sylinterin seinämät vaikuttaa ehjältä, samoin kansi ja venttiilit.

Kassotaan jos jaksis tänään purkaa lisää ja nappasta muutaman kuvan.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ja pari kuvaa analyysiin.... Vähän karstaa pyyhitty niin alko näkee totuutta

Kyseessä sylinteri numero 5 (eli edessä keskellä).

Kansi:
Kuva
Mäntä:
Kuva

Sylinteriputkessa ei näy eikä tunnu mitään jälkiä, eli tulpankärki on hakannut männä ja kannen välissä = kalkatus.

Kyseisen sylinterin toisessa pakoventtiilin nostimessa oli hyvin pieni vekki venttiilinpuoleisessa päässä reunassa.... Mites tälläinen pääsisi syntymään?

Sitten muutama kymysys:
Onko tuo kansi noine hyvineen kaatopaikka kamaa?
Mites venttiilit saisi "helposti" irti?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kullaan ei ole mielipidettä tuosta kannen kunnosta?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Pasi kirjoitti:Kullaan ei ole mielipidettä tuosta kannen kunnosta?
Ihan hyvä kansi se on tarkistat ettei venttiilien alta löydy halkeamia.
Hioa tuota ei tarvi jos ei ole kauheita pahkoja
Mäntä sen sijaan taitaa olla entinen, varsinkin jos ylin männrengas ahdistaa

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Tähän ketjuun sellanen kysymys että mites hemmetissä sitä jakohihnaa kiristetään? Eikö se ole automaattikiristin? Mulla alko ääntelemään juurikin kylmäkäynnistyksessä...samantyyppisesti kuin tuolla videoklipissä.. Miksi se ääntelee kylmänä? Lämmettyä ei mitään ongelmaa..enpä ole moista ennen tavannu missään muussa autossa. Mulla pitäs olla vuosi sitte vaihettu hihna ja rullat.. .?

:shock:
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kääntämällä sopivalla työkalulla kiristintä. http://www.totallyalfa.co.uk/index.cfm? ... duct&id=19

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ainoa automaattinen kiristin, joka tähän hätään tulee mieleen, oli subarussa. Ne kiristimet pitää asettaa oikeaan kireyteen kuitenkin manuaalisesti, siitä eteenpäin ne on sitten 'automaattisia'.

voi olla, että kiristin on väsynnyt, todennäköisesti se on alunperinkin asennettu liian löysälle
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Pasi kirjoitti: Onko tuo kansi noine hyvineen kaatopaikka kamaa?
Mites venttiilit saisi "helposti" irti?
Miksi olisi? Tasohionnan jälkeen lienee ihan käyttökelpoinen, noi kuopat nyt niin mihinkään sen jälkee vaikuta jos ovat vaan kosmeettisia. Venttiilit irtoaa kun venttiilinjousenpuristimella painetaan jouset kasaan ja kaivetaan jousilautasen ja varren välistä kiilat pois.

Kannattaneen tutustua vaikka johonkin moottorinkorjausoppaaseen tai muuhun vastaavaan kirjallisuuteen...

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

DaViega kirjoitti:Ainoa automaattinen kiristin, joka tähän hätään tulee mieleen, oli subarussa. Ne kiristimet pitää asettaa oikeaan kireyteen kuitenkin manuaalisesti, siitä eteenpäin ne on sitten 'automaattisia'.

voi olla, että kiristin on väsynnyt, todennäköisesti se on alunperinkin asennettu liian löysälle
Mutta miksi ääni? Onko kyse jostain mystisestä lämpölaajenemisesta tms.?? Ja sitten vielä että.. pitääkö purkaa apulaitehihna pois ennenkuin saa kiristimen näköselle? Vai saako sen jakokopan yläosan irti erikseen...?
Jotenki tuntuu hölmöltä että jousikiristintä täytyy kiristää manuaalisesti..kai siinä joku tolkku/momentti pitää olla hyppysissä...vai vedetäänkö mututuntumalta vähän?? Apuva!
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Stiletto kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Ainoa automaattinen kiristin, joka tähän hätään tulee mieleen, oli subarussa. Ne kiristimet pitää asettaa oikeaan kireyteen kuitenkin manuaalisesti, siitä eteenpäin ne on sitten 'automaattisia'.

voi olla, että kiristin on väsynnyt, todennäköisesti se on alunperinkin asennettu liian löysälle
Mutta miksi ääni? Onko kyse jostain mystisestä lämpölaajenemisesta tms.?? Ja sitten vielä että.. pitääkö purkaa apulaitehihna pois ennenkuin saa kiristimen näköselle? Vai saako sen jakokopan yläosan irti erikseen...?
Jotenki tuntuu hölmöltä että jousikiristintä täytyy kiristää manuaalisesti..kai siinä joku tolkku/momentti pitää olla hyppysissä...vai vedetäänkö mututuntumalta vähän?? Apuva!
Kiristimessä on säätö, joka pitää laittaa kohdilleen. Voisihan se olla antautunut vesipumppu ja kalina siitä? V6ssa vp on ns. Tyyppivika, tessussa harvemmin

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Pasi »

-HH- kirjoitti:
Pasi kirjoitti: Onko tuo kansi noine hyvineen kaatopaikka kamaa?
Mites venttiilit saisi "helposti" irti?
Miksi olisi? Tasohionnan jälkeen lienee ihan käyttökelpoinen, noi kuopat nyt niin mihinkään sen jälkee vaikuta jos ovat vaan kosmeettisia. Venttiilit irtoaa kun venttiilinjousenpuristimella painetaan jouset kasaan ja kaivetaan jousilautasen ja varren välistä kiilat pois.

Kannattaneen tutustua vaikka johonkin moottorinkorjausoppaaseen tai muuhun vastaavaan kirjallisuuteen...
No külla mie tiedän miten venttiilit irti saa... pohdin lähinnä että millasta työkalua se kaipaa, vai onnistuuko jollain kotikutoisella...

33:n konetta varten ostin työkalun tuohon hommaan, mutta se ei käy tohon bussoon, kun venttiilit on kuopissa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Stiletto kirjoitti:Mutta miksi ääni? Onko kyse jostain mystisestä lämpölaajenemisesta tms.?? Ja sitten vielä että.. pitääkö purkaa apulaitehihna pois ennenkuin saa kiristimen näköselle? Vai saako sen jakokopan yläosan irti erikseen...?
Jotenki tuntuu hölmöltä että jousikiristintä täytyy kiristää manuaalisesti..kai siinä joku tolkku/momentti pitää olla hyppysissä...vai vedetäänkö mututuntumalta vähän?? Apuva!
Kuten Aquatica yllä sanoi, kiristimen rullan keskiössä on pieni kolmionmuotoinen nuoli jonka tulisi osoittaa kiristimen rungossa olevaan koloon. Ääni syntynee remmin/kiristimen resonoimisesta, kun löysää on riittävästi... luulisin.

Jakopään yläkoppa lähtee erikseen pois -> kaksi 10mm kantaista pulttia pois ja yksi kuusiokolopultti plenumin "takaa", mutta tuon yläkopan lisäksi pitää irroittaa alakopatkin, ja niiden irroitus vaatii apulaitehihnan poiston. Yläsuojan irroitus on 2min juttu, mutta alasuojissa voi palaa tuntien lisäksi myös pinna. :roll:

Täältä voit tutkia rakennetta. http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... W=cam+belt+

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Pasi kirjoitti: No külla mie tiedän miten venttiilit irti saa... pohdin lähinnä että millasta työkalua se kaipaa, vai onnistuuko jollain kotikutoisella...
Hylsy siihen venttiilijousen ylälautaselle (liekö oikea termi) ja tarjoaa vasaraa :silent:
VMP

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Stiletto kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Ainoa automaattinen kiristin, joka tähän hätään tulee mieleen, oli subarussa. Ne kiristimet pitää asettaa oikeaan kireyteen kuitenkin manuaalisesti, siitä eteenpäin ne on sitten 'automaattisia'.

voi olla, että kiristin on väsynnyt, todennäköisesti se on alunperinkin asennettu liian löysälle
Mutta miksi ääni? Onko kyse jostain mystisestä lämpölaajenemisesta tms.?? Ja sitten vielä että.. pitääkö purkaa apulaitehihna pois ennenkuin saa kiristimen näköselle? Vai saako sen jakokopan yläosan irti erikseen...?
Jotenki tuntuu hölmöltä että jousikiristintä täytyy kiristää manuaalisesti..kai siinä joku tolkku/momentti pitää olla hyppysissä...vai vedetäänkö mututuntumalta vähän?? Apuva!
Siinä kiristimessä on osoitin, joka liikkuu sen mukaan, kuinka paljon voimaa käytetään kiristimen pyörittämiseen, kiristin kun on rakenteeltaan vähän epäkesko, kun sen keskiosaa pyörittää, se joko loittonee tai lähenee hihnaa. ulkoa en muista missä asennossa osoitin pitää olla, jotta se olisi oikeassa kireydessä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin