Omassa GTV:ssä on alusta asti tympinyt ensimmäisenä autoon mentäessä silmään pistävä kuskin penkin lössähtänyt reisituki. Tämähän on näissä autoissa tyyppivika, penkin rungossa oleva kaari pureutuu lopulta vaahtomuovin läpi, eikä sivutuki pysy enää muodossaan:
Ebaystä löytyi 50€ hintaan ehjä vaahtomuovipehmuste, joten ehkä asialle voisi tehdä jotain? Ei muuta kuin googlaamaan ohjeet, miten homma tapahtuu. No, parhaat ohjeet mitä löysin olivat pari hämärää viittausta brittifoorumilla muovi- ja metalliklipsujen avaamiseen ja että homma on mahdollista tehdä irrottamatta juurikaan muita osia. Siis hommiin.
Penkin irroitus autosta oli helppoa, neljä kuusiokoloruuvia penkin kiskoissa ja piuhat irti. Akku tietenkin ensin irti ja 15 minuuttia odottelua.
Keskimmäinen istuinpehmuste kiinnittyy penkin runkoon pitkulaisilla muovisuikaleilla, jotka kiinnittyvät metallisiin korvakkeisiin. Korvakkeita voi vähän venyttää ulospäin, jotta muovisuikaleet saa helpommin irti. Pitkä tasapäinen ruuvimeisseli oli kätevä:
Nyt istuinosan pehmusteen voi nostaa ylös:
Reisituki on ulkoreunastaan kiinni samanlaisilla muovisuikaleilla, joita on eri pituisia. Sisäpuolelta kiinnitys tapahtuu rungossa olevilla metallisilla kielillä, jotka lukitsevat reisituen sisällä kulkevan rautalangan paikalleen. Tässä reisituen nahat irti:
Kun kaikki muovisuikaleet on irroitettu korvakkeistaan ja kaikki sisäreunan kielet käännetty auki, voi reisituen nostaa pois paikaltaan. Kuvassa pahamaineinen metallikaari, joka lopulta pureutuu reisituen läpi:
Rinnakkain uusi käytetty pehmuste ja vanha läpipuhki pehmuste:
Kokoaminen tapahtuu vastakkaisessa järjestyksessä, eli kun pehmuste on ujutettu nahan sisään ja painettu paikalleen istuimeen, kaikki muovisuikaleet pitää saada venytettyä takaisin metallisten korvakkeiden taakse ja kaikki sisäreunan kielet pitää kääntää taas niin, että rautalanka lukkiutuu niiden alle. Tässä vaiheessa voi katsoa toisen puolen reisituesta mallia, kuinka pitkälle nahkaa pitää venyttää ennen kuin sen saa painettua oikealla tavalle paikalleen:
Lopuksi vielä sama homma istuimen keskiosan pehmusteelle ja korvakkeiden vääntö takaisin alkuperäisille paikoilleen ja lopputuloksena penkki, jossa kaksi ryhdikästä reisitukea:
Seuraavaksi pitää vielä hankkia nahkamaalia ja tasoitetta, jotta lopputulos on vielä parempi. Omassa GTV:ssä on harmaansininen"blue style" -sisusta, jonka väristä nahkamaalia en ole ainakaan vielä suoraan hyllyssä nähnyt missään. Sen vuoksi nappasin tämän homman yhteydessä pienen palan nahkaa huomaamattomasta paikasta, jotta sen avulla voidaan sävyttää maali oikeanväriseksi.
Toivottavasti tästä sepustuksesta ja valokuvista on jollekin vielä apua, itseä vähän hirvitti ryhtyä ensin
GTV/Spider 916 istuimen reisituen pehmusteen vaihto
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1484
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: GTV/Spider 916 istuimen reisituen pehmusteen vaihto
Hyvät ohjeet, itsellä aikanaan penkit kävivät verhoojalla, joka pisti penkit kokonaan uusiksi.