Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

tyhmiä kysymyksiä 75:sesta

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

2.0 tc:n olka-akselit on erilaiset, eli 1.6:sen etujarrulevyt on pienemmät. 1.6:sen vanteet on 13" eli ei mahdu 2.0 tc:hen. Mulla ainakin 2 L on tehostetulla ohjauksella. 1.6:sen hammastanko käy kyllä suoraan 2 tc:hen. Kaikki muu on kyllä yhteen käypiä.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Ohjaustehostin hukkaa öljyä jo sen verran paljon, että on varmaan aika tehdä asialle jotain. Sopivaa letkua jo hainkin, kun näyttää vähän tihkuvan siitä säiliön ja pumpun välistä. Näyttää kuitenkin olevan aika reiluja öljyläikkiä maassa aina sen kohdan alla missä rattiakseli on systeemissä kiinni. Hyviä arvauksia todennäköisistä vuotokohdista?

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ettei vain rattiakselin ja hammastangon liitoksessa oleva stefa vuotaisi tai sitten letkuliitokset siitä lähimaastosta..

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Mikäköhän...

Tuossa jokin aika sitten ARC paneeliin ilmestyi punainen akun merkkivalo. Fiksuna ihmisenä en kuitenkaan huolestunut, onhan noita merkkivaloja ennekin vilkkunut. Jonkin ajan kuluttua, akun tyhjennyttyä matkanteko kuitenkin päättyi... Kirosin tyhmyyttäni.
Ladattuani akun se lähti kuitenkin normaalisti käyntiin joten tein johtopäätöksen laturin kunnosta. Kävin siis ostamassa uudet hiilet. Eipä se ryhtynyt lataamaan uusilla hiililläkään joten kokonaan uusi laturi seuraavaksi. Eipä lataa vielä silläkään, joten missä vika?

Mikä on tuon pienen vihreän johdon tarkoitus joka tulee laturilta?

Avatar
OL
Viestit: 849
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Tämä ehkä hiukan kaukaa haettua, mutta kun on näinkin käynyt... Vuotaako ohjastehostimen pumppu? Sijainti on nimittäin sen verran näppärä, että se vuotaessaan pudottaa öljyä suoraan laturiin. Pahimmillaan voi käydä jopa niin, että laturissa oleva öljy syttyy palamaan ja laturi palaa sisältäpäin (lakkasi kyllä lataamasta jo ennen lieskoja). Nimim. kokemusta on.

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Satakuusnelonen kirjoitti: Mikä on tuon pienen vihreän johdon tarkoitus joka tulee laturilta?
se on laturin heräte/ohjauspiuha, jos tuo on irti niin ei varmasti lataa.. :wink:

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

On se kiinni mutta täytyy tarkistaa meneekä virta läpi.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jos latauksen valo syttyy niin 75:llä ei kyllä kannata ajaa metriäkään ennen kuin tarkistaa että laturin hihna on tallella, kun vesipumppu pyörii samalla hihnalla. Jos ei se ARC ole ihan joulukuusi niin en kyllä keksi miksi en uskoisi sitä latauksen valoa, joten aika hölmöä on kyllä jatkaa ajoa tarkistamatta latausta.

Mulla joskus oli ARC rikki ja laturin hihna meni poikki, tokihan se keitti. Omistajan kyllä luulisi tietävän onko ARC ehjä vai rikki.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^Totta. Ei kyllä tullut mieleenkään että hihna olisi poikki. Joskus tossa kun vesipumppu oli irti niin olin uusinut sen, mutta voihan se poikki mennä.

Vika löytyi liittimestä, ei ottanut kontaktia.

jussit
Viestit: 76
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 22:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jussit »

Kuinka iso homma on vaihtaa laatikon tukikumi? Ei kai tarvi lootaa irrottaa?

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Irroittaa laatikon etutukipalkin, ja sitten käsien ketteryydestä ja työkalujen taipuvuudesta riippuen löystelee/irroittaa pienempää tavaraa tieltä. Ei kovin paha rasti. Vasempaan kumiin liittyy vaihteensiirtonivel, oikea on muutenvain enemmän kolossa muistaakseni.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Eero »

Purin eilen kojetaulua, jotta saisin tarkastettua maadoitukset yms.
Ilmeisesti ratti ja viikset pitää myös purkaa tieltä?

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Eero kirjoitti:Purin eilen kojetaulua, jotta saisin tarkastettua maadoitukset yms.
Ilmeisesti ratti ja viikset pitää myös purkaa tieltä?
Kannattaa ottaa koko rattiakseli ratteineen päivineen irti. Noi seitenvitosen ratit tuppaa useimmiten olla aika jumissa, ellei sulla hiljattain ole ollut se irti. Itse sain ratin rikki, ja jälkeenpäin foorumilta kuulin ton vinkin. Mutta ratti pitää siis ainakin irroittaa että kojelaudan saa irti.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Eero »

Nyt tilanne on tämä:
Kuva
Tietääkö joku, kuuluuko tuon vaaleanpuna/valkoisen piuhan olla kiinni tuossa laattaliittimessä, joka on sulakerasian pohjassa?
Kuva
Piuha oli irrallaan eikä sille muuta paikkaa tuntuisi olevan. Liitin on leveämpi kuin muut ja luonteva paikka olisi tuossa sulakerasian pohjassa. Olisi vaan kiva saada varmennus :?
Kuva

Maadoituspisteessä kaikki näytti olevan ok. Kävin läpi kaikki moninapaliittimet ja kampesin nastoja jotta kontakti olisi parempi. Mitään selkeää vikaa mittareiden (lämpö, ö-paine, bensa) oikkuiluun ei kuitenkaan ole löytynyt.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Käyvätkö projektikuntoiset 75:t laisinkaan kaupaksi eli laitanko myyntiin vai soitanko Romu-Ramille? Nimittäin ei vaan löydy minkäänlaista inspiraatiota auton kunnostamiseen. Arvaan että TS ja V6 ovat halutuimpia mut kun on 1,6 :roll: Olisi parempaa käyttöä katon alla olevalle tilalle ja kokonaan säiden armoille eli pihalla nurtsilla en autoa halua pitää.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Kyllä rata-auto aihio kelpaisi.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Eero »

Eipä korjaantunut mittariston toiminta vieläkään, vaikka maadoitus käytiin läpi ja liittimiä ronklattiin.
Nyt melkein tarttis saada jostain lainaksi varmuudella toimiva mittaristo, jota voisi testata. Ongelmana on siis edelleen se, että bensamittari ei pelaa ollenkaan (voi olla anturivika), ö-paine ja lämpö toimii satunnaisesti. Varoitusvalot syttyy käynnistettäessä mutta ei muutoin. Nopeus ja kierrosluku toimii ok.
Vinkkejä?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

nisa
Viestit: 149
Liittynyt: 12 Syys 2010, 16:08

Viesti Kirjoittaja nisa »

kokeileppa että toimiiks mittaristo ku vedät akun + navast suoraa piuhan mittaristoo? ittekki luulin että ois maavika mut sit se oliki + puolel se vika

pitäs vaihtaa 75:sen laatikon sisälmykset toisii kuorii joten aattelin samal vaihtaaa 2 vaihteen synkrot.. mistähän ne synkrot sais hommattuu?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eero kirjoitti:Nyt melkein tarttis saada jostain lainaksi varmuudella toimiva mittaristo
Mulla on joutilas mittaristo joka on ainakin toimivana irrotettu. Sitä saa kyllä kokeilla jos ei ihan kauhia kiirus ole, kun pitää hakea se Tampereelta.

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

nisa kirjoitti: pitäs vaihtaa 75:sen laatikon sisälmykset toisii kuorii joten aattelin samal vaihtaaa 2 vaihteen synkrot.. mistähän ne synkrot sais hommattuu?
esim:

http://www.heikka.fi
http://www.autoazzurro.fi/
http://www.tmuukkonen.fi/
http://www.okp.de/
http://www.myalfa.eu/
http://www.alfa-service.com/modx/

muukkosella pitäisi olla ihan hyllytavaraa

ja lisää linkkejä löytyy:

http://www.alfabbs.fi/links.php?c=15

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tuomas K kirjoitti:
Eero kirjoitti:Nyt melkein tarttis saada jostain lainaksi varmuudella toimiva mittaristo
Mulla on joutilas mittaristo joka on ainakin toimivana irrotettu. Sitä saa kyllä kokeilla jos ei ihan kauhia kiirus ole, kun pitää hakea se Tampereelta.
Ei ole kiirettä, jos vaikka syksyn aikana sais kokeiluun? "Korjauksella" oli kuitenkin jotain vaikutuksia: jäähdytysnesteen lämpömittari toimii nyt normaalisti, mutta ö-paine ei skulaa enää edes satunnaisesti :crazyeyes:
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Askartelin tänään turhaan muutaman tunnin 75:n etuoven lasihissin kanssa. Mikähän sitä riivaa, liikkuu sinänsä hyvin ylös ja alas mutta sitten joissain kohdissa moottori jurraa mutta mitään ei tapahdu? Väkivalloin kun sitten auttaa muutaman sentin niin taas liikkuu kunnes jumahtaa toiseen kohtaan. Nämä jumikohdat pysyvät yleensä samoina, mutta muuttuivat pariin otteeseen kun tsydeemiä ränkkäsin. Välillä jumittaa niin että ei kuulu ääntäkään (rajakytkin ilmeisesti luulee ikkunan olevan ääriasennossa, hassua sinänsä ettei sitten liiku kumpaankaan suuntaan ilman sovellettua väkivaltaa). Vaijerin putsaus ja öljyäminen tai kiskon öljyäminen ei vaikuttanut mitenkään.

Tietääkö joku tuon systeemin sielunelämästä enemmän? Vai vaihdanko koko mekanismin? Löytyykö joltakin?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mekanismin rakenne ei ole tuttu, mutta jos lasi pysähtyy ja surina jatkuu niin rikkihän se on. Rajakytkintä siellä ei kyllä taida ollakaan...

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Joo, taitaa olla viisainta metsästää jostain toimiva mekanismi. Tuo näytti jotenkin siltä ettei sitä pysty korjaamaan ainakaan kovin helposti. Moottoriin ei pääse kai käsiksi kuin poraamalla auki sen kotelon.

En tosiaan mitään ihan oikean rajakytkimen näköistä siellä nähnytkään, mutta tarkoitin vaan mitä tahansa mekanismia joka tunnistaa että ylemmäs/alemmas ei enää mene. On vähän nämä tekniset termit hakusessa silloin tällöin :oops:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

En usko että siellä on minkäänlaista systeemiä joka tunnistaisi lasin olevan ääriasennossa, mitään rajakytkintä ainakaan en ole löytänyt, enkä usko että siellä myöskään mitään kuormitusta haistelevaa systeemiä olisi. Ainakaan mulla semmoista ei ole :mrgreen:

Se moottori on kiinni nostomekanismissa kahdella ruuvilla ja sen saa irrotettua paikaltaan jopa mekanismia ovesta irrottamatta. Moottorin akseli kiinnittyy siihen nostomekanismiin muistaakseni kumisen vaimentimen välityksellä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itse rohkenisin epäillä, että moottorissa on ns. perinteinen "vastavoima-tunnistin" (en oikeata nimeä tiedä); eli kun moottori joutuisi käyttämään enemmän kuin X-määrän tehoa lasin liikuttamiseen = ääriasento, virta poikki. Tuo sillä perusteella ihan, että lasin noustessa ja sitä jonkin verran painettaessa alaspäin se stoppaa kokonaan - onko tuo sitten ihan joku ylikuormitussuojamekanismi? En tiedä, arvailuja heittelen :)

Eli tuosta melkeinpä voisi kysyäkin, että liikkuuko lasi kevyesti vai raskaasti? Jos raskaasti, niin voisiko kova vastus aiheuttaa sitten tuon moottorin sammumisen?

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Tuomas K kirjoitti:Se moottori on kiinni nostomekanismissa kahdella ruuvilla ja sen saa irrotettua paikaltaan jopa mekanismia ovesta irrottamatta. Moottorin akseli kiinnittyy siihen nostomekanismiin muistaakseni kumisen vaimentimen välityksellä.
Näin siis herra Mekanismin-rakenne-ei-ole-tuttu :mrgreen:

Olihan mulla siis tuo koko klöntti eilen kädessä ja sen tosiaan saa ulos sieltä itse nostomekanismia irrottamatta. Mutta juuri tuota kohtaa jossa moottori kiinnittyy vaijeriin en onnistunut saamaan esiin ja minusta se näytti melko sinetöidyltä paketilta.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Aquatica kirjoitti:Itse rohkenisin epäillä, että moottorissa on ns. perinteinen "vastavoima-tunnistin" (en oikeata nimeä tiedä); eli kun moottori joutuisi käyttämään enemmän kuin X-määrän tehoa lasin liikuttamiseen = ääriasento, virta poikki. Tuo sillä perusteella ihan, että lasin noustessa ja sitä jonkin verran painettaessa alaspäin se stoppaa kokonaan - onko tuo sitten ihan joku ylikuormitussuojamekanismi? En tiedä, arvailuja heittelen :)

Eli tuosta melkeinpä voisi kysyäkin, että liikkuuko lasi kevyesti vai raskaasti? Jos raskaasti, niin voisiko kova vastus aiheuttaa sitten tuon moottorin sammumisen?
Näin minäkin arvelisin homman toimivan, koska jurraus loppuu toimivassa ovessa heti kun tulee reuna vastaan. Mutta tässä vikaoven tapauksessa jurraus jatkuu vaikka lasi jumahtaa paikalleen. Siitäpä päättelisin että moottorin ote vaijeriin lipsuu, varmaankin noissa jumikohdissa on kuitenkin enemmän vastusta.

nisa
Viestit: 149
Liittynyt: 12 Syys 2010, 16:08

Viesti Kirjoittaja nisa »

mahtaakohan mistää saada räjäytyskuvii 75:sen laatikkoo ni ois ees joku toivo saada aski viel toimimaa?

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Täältä löytyy paljon muutakin:

http://www.users.on.net/~craigf/

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

JaniW kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Se moottori on kiinni nostomekanismissa kahdella ruuvilla ja sen saa irrotettua paikaltaan jopa mekanismia ovesta irrottamatta. Moottorin akseli kiinnittyy siihen nostomekanismiin muistaakseni kumisen vaimentimen välityksellä.
Näin siis herra Mekanismin-rakenne-ei-ole-tuttu :mrgreen:
No siis sen nostohissin sisäinen rakenne ei ole tuttu :oops:

Onko noissa joku voimanrajoitussysteemi? Mulla ainakaan moottori ei pysähdy kun lasi pääsee yläasentoon, se yrittää vääntää sitä edelleen...

jussit
Viestit: 76
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 22:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jussit »

Noniin... 75 ei lähe käyntiin. Sytkäpuoli ok, mutta ei saa bensaa. Mittasin yhen liittimen takapenkin alta, ja sinne ei tuu virtaa startatessa. (Ilmeisesti bensapumpun liitin?) Täällä on ollu puhetta noista apparin jalkotilan / hanskalokeron liittimistä, mikä niistä voisi liittyä tähän?

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Tyhmiä kysymyksiä 75:sesta

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Tarkasta bensapumpun releet, moottorin takana pahvien takana tulipellissä.

Carlo Coppa
Viestit: 734
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

75 on jo jonkun aikaa tiputellut ohjaustehostimen nestettä jostain. Paikaksi paljastui hammastangon vasen puoli. Uusi suojakumi on tilauksessa, mutta auttaako pelkkä suojakumin vaihtaminen? Jos sitä lientä on tullakseen niin ei kai pelkkä suojakumi sitä pitele? Joku pelotteli, että koko hammastanko pitää vaihtaa. Onko olemassa kevyempää vaihtoehtoa?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

jussit kirjoitti:Noniin... 75 ei lähe käyntiin. Sytkäpuoli ok, mutta ei saa bensaa. Mittasin yhen liittimen takapenkin alta, ja sinne ei tuu virtaa startatessa. (Ilmeisesti bensapumpun liitin?) Täällä on ollu puhetta noista apparin jalkotilan / hanskalokeron liittimistä, mikä niistä voisi liittyä tähän?
Hanskalokeron takaa löytyy moninapaliittimiä. Bensapumpun johto on vaaleanpuna-valkoinen ja se kulkee siellä kahden liittimen kautta ja kontaktit on luultavasti huonossa kunnossa.

Yksinkertaisin korjaus on kun pistät sen johdon poikki molemmilta liittimiltä ja liität ne johdonpäät suoraan toisiinsa.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Ota liitin auki, levitä pienellä ruuvimeisselillä niitä uros-liittimen pinnejä. Samalla voi hiukan suihkaista jotain kontaktispraytä sinne liittimeen. Taas mennään ;) Kannattaa tehdä käsittely kaikille pinneille samalla.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Carlo Coppa kirjoitti:75 on jo jonkun aikaa tiputellut ohjaustehostimen nestettä jostain. Paikaksi paljastui hammastangon vasen puoli. Uusi suojakumi on tilauksessa, mutta auttaako pelkkä suojakumin vaihtaminen? Jos sitä lientä on tullakseen niin ei kai pelkkä suojakumi sitä pitele? Joku pelotteli, että koko hammastanko pitää vaihtaa. Onko olemassa kevyempää vaihtoehtoa?
Vuotavalle hammastangolle ei oikeen mitään voi, paitsi laittaa vaikka forten lisäaineistuksen ja toivoa että heikkenee tarpeeksi. Ei varmasti vuoda banjoliittimistä tai letkuista?

Rane
Viestit: 55
Liittynyt: 30 Kesä 2004, 21:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Rane »

Carlo Coppa kirjoitti:75 on jo jonkun aikaa tiputellut ohjaustehostimen nestettä jostain. Paikaksi paljastui hammastangon vasen puoli. Uusi suojakumi on tilauksessa, mutta auttaako pelkkä suojakumin vaihtaminen? Jos sitä lientä on tullakseen niin ei kai pelkkä suojakumi sitä pitele? Joku pelotteli, että koko hammastanko pitää vaihtaa. Onko olemassa kevyempää vaihtoehtoa?
Ilmeisesti vuotaa siis hammastangon päästä. Suojakumin vaihto ei vaivaan auta, ihan yhtä hyvin se neste tulee läpi uudestakin suojakumista. Siihen hammastagon päähän sai kyllä ainakin vuosia sitten uuden tiivistesarjan - eli pari tiivisterengasta, mutta ei löytynyt suomenmaasta sellaista pajaa joka olisi ryhtynyt ne tiivisteet vaihtamaan. Merkkiliike varsinkin kieltäytyi jyrkästi - myytyään ensin ne tiivisteet :mrgreen:.
Se Forten ihmeaine ei vaivaan auttanut myöskään. Itse päädyin sitten lopulta vaihtamaan hammatangon kokonaan ja samantien tehostamattomaan. Neloskoneinenhan ei välttämättä tehostinta kaipaa, ja kevenee keulakin kymmenellä kilolla kun poistaa ne kaikki tehostimen kilkkeet. Tätä vaan ei valitettavasti kuudestilaukeavan kanssa varmaankaan voi tehdä, ainakin jouduin itse hankkimaan maahantuojalta todistuksen siitä, että 75 TSää on valmistettu ilman ohjaustehostinta. Enpä ole mokomaan ikinä törmännyt, mutta maahantuoja kyllä asian todisti hövelisti.
Uusi hammastanko lienee edelleen aika suolaisen hintainen, eBayssa näkyy olevan kaupan kunnostettuja hammastankoja. ZFn tekelehän tuo on, mahtaisko heiltä saada tehdaskunnostettuja tms.
Carpe diem, aja vanhalla Alfalla!

jussit
Viestit: 76
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 22:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jussit »

Kiitoksia vastauksista. Bensapumpun rele on ilmeisesti vasemman puoleinen niistä neljästä? Tilasin releen kumimuumilta.
Kurkkasin hanskalokeron yläpuolella olevaan luukkuun, siellä oli liittimiä missä oli vaaleanpuna-valkoisia piuhoja. Putsasin niitä, mutta ei auttanut. Siellä hanskalokeron takana on lisää liittimiä, mutta onko siellä mitään bensapumppuun liittyvää? Sinne on vähän vaikeampi päästä..

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

jussit kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Bensapumpun rele on ilmeisesti vasemman puoleinen niistä neljästä? Tilasin releen kumimuumilta.
Kurkkasin hanskalokeron yläpuolella olevaan luukkuun, siellä oli liittimiä missä oli vaaleanpuna-valkoisia piuhoja. Putsasin niitä, mutta ei auttanut. Siellä hanskalokeron takana on lisää liittimiä, mutta onko siellä mitään bensapumppuun liittyvää? Sinne on vähän vaikeampi päästä..
Kun vetää sen hanskalokeron pois ja konttaa kojelaudan alle. Siellä ainakin on liittimet, jonka kautta firta kulkee pumpulle niiltä releiltä. Taitaa olla juuri sitä pinkkiä piuhaa. Lisäksi voi olla releen kantakin hapettunut. Niistä rintapellin releistä pari liittyi bensansyöttöön ja pari vissiin sytkään. Releiden kelat saa miinuksen sieltä Motronicin boxin kautta.

Laitoin myös PM.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

jussit
Viestit: 76
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 22:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jussit »

No nyt 75 käy taas! Hanskalokeron takaahan se vika löytyi. :) Bensapumpun liitin oli tummunut aika mustaksi.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Itse rohkenisin epäillä, että moottorissa on ns. perinteinen "vastavoima-tunnistin" (en oikeata nimeä tiedä); eli kun moottori joutuisi käyttämään enemmän kuin X-määrän tehoa lasin liikuttamiseen = ääriasento, virta poikki. Tuo sillä perusteella ihan, että lasin noustessa ja sitä jonkin verran painettaessa alaspäin se stoppaa kokonaan - onko tuo sitten ihan joku ylikuormitussuojamekanismi?
Kuvailemasi systeemin on tarkoitus suojata vaikkapa ikkunan väliin jääviä sormia.

Vaan kokeilinpa omasta 75:stä, eikä kummallakaan puolella ole tuollaista järjestelmää. Pitäisikö 75:ssä olla tuommoinen? :?

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ei ole 75:sissa moisia hienouksia...

jussit
Viestit: 76
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 22:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jussit »

Kuinka on helpointa tarkastaa laatikko-perä-öljyn määrä?

Mitä moottoriöljyä käytätte tessuissa? Tarvis saada mahdollisimman paksua öljyä. Motonetissa ois Valvolinen 20W-50 ja 10W-60. Laittaisitteko kumpaakaan noista? Tarviiko talvella olla paljon notkeempaa öljyä, jos ajais alkutalvenkin vielä samoilla.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Itse ajelin Castrolin 10w-60 öljyillä aikanaan talven ilman mitään ongelmia. Kesällä menee varmasti hienosti toi 20w-50. Sitä olen Giuliassakin käyttänyt. Nyt tosin on 10W-60 öljyt, kun sain 7 litraa Kendallia kaverilta, jolla ei ollut käyttöä enää.

Laatikon öljyhän pitää olla siihen täyttöaukon reunaan. Eli jos olet vaihtamassa, niin kaataa öljyä niin paljon kunnes tulee yli. Öljyjä vaihtaessa muuten kannattaa ensin varmistaa, että täyttöaukon tulppa aukeaa ja sitten vasta laskea vanhat öljyt pihalle.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

10w öljyt ei ole hyviä talvella. Näin sanoi eräs oikeasti huippumekaanikko ja kuljettaja (pari Suomen mestaruutta rallisarjassa) ja eräs autoinsinööri.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Mihinkäs tämä väite perustuu?? :roll: Ai noh, jos kerran inssi ja mekaanikko sanoi niin sitten :lol:

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Eero »

gYdEbUh kirjoitti:10w öljyt ei ole hyviä talvella. Näin sanoi eräs oikeasti huippumekaanikko ja kuljettaja (pari Suomen mestaruutta rallisarjassa) ja eräs autoinsinööri.
Tässä väitteessä on havaittavissa hiven sarkasmia (toivottavasti kyse on siitä...)
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Eero kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:10w öljyt ei ole hyviä talvella. Näin sanoi eräs oikeasti huippumekaanikko ja kuljettaja (pari Suomen mestaruutta rallisarjassa) ja eräs autoinsinööri.
Tässä väitteessä on havaittavissa hiven sarkasmia (toivottavasti kyse on siitä...)
Niin, toivottavasti.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Kaippa noi 0w ja 5w öljyt on kylmänä notkeampia kuin 10w, mutta omien kokemuksien perusteella noi 10w öljyt toimii ihan hyvin. Paineet pysyy paremmin, eikä tarvitse olla lisäämässä kokoajan kuten noita ohuempia litkuja. Mutta jos kerran mekaanikko ja insinööri sanoo että 10w:n on huonot talvella niin kai se sitten niin on. :roll:
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Vastaa Viestiin