Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jarno kirjoitti:Kellään kokemuksia Kiina-etulyhdyistä (STARK tjms.)? On houkuttelevasti hinnoiteltu noin 50 €.
Mulla oli edellisessä 75:ssä Depo-merkkiset etuvalot. Ihan hirveetä paskaa, mutta kyllä niillä leiman saa.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Olisi pitänyt tarkentaa: Valoteholla ei juuri mitään merkitystä kesäautossa, mutta sopivuus paikoilleen tärkeä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Hjälp!

Kävin ajamassa seiskafemman lämpimäksi. Kokeilin myös aukeaako kuskin oven lasi, ja kyllä, aukesi se. Ei vaan mene kiinni enää.

Liikkuu kyllä, mutta muutama sentti ennen yläreunaa pysähtyy kuin seinään ja mekanismista kuuluu pieni kolahdus. Mikä hajosi? Perkeleelläkö mä sen saan kiinni ilman työkaluja kun auto on taivasalla?

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^äitee opetti mulle, että kaikkea ei kannata kokeilla :) Pyydä joku napin käyttäjäksi ja ite avitat käsin tai sitte esim. kännykkä telineen imukuppia hyödyntäen nostat "vauhdilla"
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Avitat kädellä tai imukupilla. Lasinnostimen moottorit antaa kevyesti peräksi.


Millä ilveellä saan kardaanin koneen päädyn viimeisen kiinni hirttäneen mutterin auki?! :evil:

IKHn pulttipyssykin sanoi no can do, käsin jos vääntää antaa vaan donitsi periksi.. Menee hermot.
Eihän sinne huoltoluukun sisälle edes mahdu kuin pelkkä avain.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Se lasi törmää johonkin eikä siitä liiku ylemmäs.

Kai sinne pitää lähteä tänään työkalujen kanssa ihmettelemään. Ei yhtään jaksaisi...

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Pallonivelet olisi tarkoitus vaihtaa. Yläpallossa on niitit, joten ne täytynee leikata pois ja korvata pulteilla. Hyllystä löytyi 8.8 pultit, kestänee?
Alapallo pitäisi vielä saada irti alatukivarresta. Tuntuu olevan tiukassa ja käytössä olevilla ulosvetäjillä ei onnistu. Vinkkejä toimivasta työkalusta/tavasta?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Mutteri irti, taltalla ja vasaralla pallonivelen kauluksen ja tukivarren välistä, voi olla tiukassa, mutta lähtee lopulta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuomas K kirjoitti:Se lasi törmää johonkin eikä siitä liiku ylemmäs.

Kai sinne pitää lähteä tänään työkalujen kanssa ihmettelemään. Ei yhtään jaksaisi...
Nyt jo sain homman tehtyä :roll:

Eksoottinen vika. Kisko jossa lasi on alareunastaan kiinni oli ruostunut sisäpuolelta, ja ruoste oli turvottanut kiskoa niin, että se otti ikkunahissiin kiinni eikä lasi liikkunut ylös asti. Kaivoin ruuvimeisselillä isoimmat ruosteet pois kiskon urasta ja puristin sitä takaisin kiinnipäin. Nyt menee taas ikkuna kiinni.

Pitäisi varmaan vaihtaa lasi uuteen, tai vähintään uittaa se kisko ruostesuojassa...

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Onko tosiaan niin, että nuo kylkilistat ovat alkuperäiseltä väriltään grigio scuro metallic, eli metallihohto, joka vaatinee (kiiltävän)lakan?
Ja ovenkahvat ja peilit myös?
Näyttävät vaan mattapintaisilta kaikissa näkemissäni kuvissa eikä noita kylkilistoja hioessa tuntunut lähtevän lakkaa, vaan massaväriä heti.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Foorumilta bongattu seuraava värikoodi: 633/c211 serie 293 Alfa Romeo 9360 Grigio Scuro (M) (1) Met.
Ko värillä maalattiin mun 75n kylki- ja ikkunalistat ja päälle mattalakka. Tuli erittäin hyvä ja identtinen alkuperäisen kanssa.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Caijo-Romeo kirjoitti:Foorumilta bongattu seuraava värikoodi: 633/c211 serie 293 Alfa Romeo 9360 Grigio Scuro (M) (1) Met.
Ko värillä maalattiin mun 75n kylki- ja ikkunalistat ja päälle mattalakka. Tuli erittäin hyvä ja identtinen alkuperäisen kanssa.
Onko nuo listat aina saman väriset, auton muusta väristä riippumatta?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Hyvä kysymys. Ei oo varmaa tietoa mutta tämä väri ainakin täsmäsi kaikkiin käytettyihin listoihin mitä mulla oli hyllyssä ainakin 4 eri värisestä 75sta (punainen,valkoinen,musta ja samppanja)
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Entä puskureiden listat?
Mä lakkasin aikanaan puskurit kokonaisuudessaan kirkkaalla lakalla ja taisin jättää ne kylkilistat lakkaamatta.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

En osaa sanoa puskureiden listoista kun ei ole orkkiksia ollut käsissä vuosiin. Uskoisin kuitenkin että sama harmaa on kaikissa listoissa,peileissä,pyyhkijän muovissa ja kahvoissa,miksi olisi käytetty montaa eri harmaata? Ainakin mulla täsmäsi uudet kahvat ja pyyhkijän lista ovien listoihin jne. Kahvojen pinta on kyllä suht karkea,joten tiedä onko siinä lakkaa ollenkaan. Kyllä siitä lakasta näkee jos on kunnon blingi on se kiltävälakka ja jos ei niin mattalakka. Mattalakka näyttää mun silmään samalta mitä käytetyissä listoissa on tehtaan jäljiltä ja pinta on mukavan sileä ja hylkii likaa. Kahvoihin taas tarttuu lika paremmin joten olisko tehtaalla säästetty ja jätetty lakka pois tai vedetty vaan yks ohut kerros.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mikäs se olikaan vialla, kun auto ei edes yritä startata, kun akun jännite hieman laskee, esim. jos flekti on päällä. Solenoidikaan ei sano tällöin mitään. Flektin pysähdyttyä käynnistyy taas normaalisti. Sama homma, jos on käyttänyt esim. valoja auton ollessa sammuksissa.
Täähän oli joku tyyppivika.
Oliko kenties virtalukon pohja?

Avatar
Tiige
Viestit: 2842
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Todennäköisesti se virtalukon pohja. Ensihätään kannattaa laittaa rele solenoidin piuhaan. Releen ohjaus sitten virtalukolta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Tämä selvä.
Kiitos vinkistä!

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mikähän nyt tuli, kun kaikki parkkivalot hävisivät edestä ja takaa? Myös rekisterikilven valot ovat pimeänä.
Jaruvaloista en tiedä, mutta ainakin takasumari ja vilkut toimivat. Sulakkeet ja polttimot ovat ehjät.

Mittarivalot ja katkaisijoiden valot eivät myöskään toimi,(paitsi kattonappien valot) mutta ne saattoivat olla jo aiemmin pimeänä. Kellossa palaa valo, mutta se ei himmene, kun kääntää valot päälle.

Mistähän lähtisi vikaa etsimään?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Sulakkeille tulee virta ja valoviiksen vaihto ei auttanut.

EDIT: Vika löytyi siitä valoihin liittyvästä pötkylästä, joka on apparin jalkatilassa maton takana. Yksi johto oli irronnut juotoksesta.

Avatar
Eero
Viestit: 2840
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Olisko jollakin vinkkiä uudesta tai ehjästä rattiakselin ohjausnivelestä? Osanumero 60532986.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Sape
Viestit: 1395
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Oisko Muukkosella?

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Onko kellään kokemusta kalliista platinakärkisistä sytystulpista 75 TS:ssä? Nyt käytössä tavalliset, mutta en ole täysin tyytyväinen toimintaan tyhjäkäynnillä, tuppaa olemaan hiukan epätasainen tyhjäkäynti ajoittain, kierroksilla vetää iloisesti. Sama ilmiö useilla eri merkkisillä tulpilla, Lodgea en tosin ole aikoihin kokeillut, pitäisikö palata niihin? Sytytysvermeet on muuten kunnossa, kone remontoitu n. 20000 km sitten, remontin jälkeinen öljynkulutuskin vähentynyt huomattavasti. Motonetissä näyttää platinatulpat maksavan n. 14 euroa kappale, en viitsisi ostaa, jos niistä ei ole mitään hyötyä.

Avatar
Eero
Viestit: 2840
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

^Tuota DENSO IK22 Iridium-tulppaa saa Rockautosta hintaan 4,9€/kpl + postikulut ja mahdollinen tulli.
Briteistä sitä näyttää saavan n. 9€/kpl. Voisin testata mielenkiinnosta noita iridiumeja tuossa turbossa? Tilataanko?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Joooo... soita

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Onko kenelläkään hallussa 75:n mittariston kytkentäkaaviota? Tai edes mittaristoa, josta saisi varvikellon teurastaa (ei tarvitse toimia, en kuitenkaan lupaa että toimii palauttaessa :D)?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JTN
Viestit: 232
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Polforea kirjoitti:Onko kenelläkään hallussa 75:n mittariston kytkentäkaaviota? Tai edes mittaristoa, josta saisi varvikellon teurastaa (ei tarvitse toimia, en kuitenkaan lupaa että toimii palauttaessa :D)?
Itse olen käyttänyt täältä löytyviä manuaaleja http://www.berlinasportivo.com/pages/wshop75.php

Sivun alareunassa löytyy osio 'Alfa Romeo 75 Electronic Diagnosis' ja edelleen 'Electrical Diagrams' (http://www.berlinasportivo.com/Technica ... diag_e.zip), missä on "melkoinen kattaus" kytkentäkaavioita, yms.

ZIP:stä purkautuu jokainen sivu omana kuvanaan (GIF) - minulla on manuaali myös PDF-muodossa (~23 MB) ja voin lähettää sen sähköpostitse (lähetä PM).
ex-CARF948

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kiitos, tuossa on kivasti moduulitasolla jo asiat. Komponenttitasoa lie turha edes yrittää etsiä, joten pitänee koettaa taikoa jostain yksi ylimääräinen varvikello. Pohdinnan kohteena on, saisiko sen toimimaan suoraan Megasquirtin ohjaamana vai pitääkö sille oikeasti taikoa korkeatasoiset sytkäpulssit.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Kytkinputki on jotain ~7mm

Takajarruputki ~5mm
edit: Outside Diameter: 3/16 ins - 4.76mm, M10 nipat? tuollainen löytyi googlella

Muistaako joku Oikeat koot ja nippojen kierteet? Jarruilla oli joku ~M10 vastaava kierre. Vähän noviisi näissä jarruputkiasioissa, pari hassua tullut joskus vaan väännettyä ja nyt mun tarvii tehdä ysikymppiin akuutisti uudet.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Liittimet M10x1, jarruputki 3/16" (4,76 mm) ja kytkinputki 1/4" (6,35 mm).

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Shakal »

JPeltola kirjoitti:Liittimet M10x1, jarruputki 3/16" (4,76 mm) ja kytkinputki 1/4" (6,35 mm).
Kiitän ja kumarran.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Mitenkäs etujarrulevyt irtoaa järkevimmin? Roinat ovat tallin lattialla ja laakeritkin purettu.
Voimaa vain?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Albertolli kirjoitti:Mitenkäs etujarrulevyt irtoaa järkevimmin? Roinat ovat tallin lattialla ja laakeritkin purettu.
Voimaa vain?
Jos et tarvitse niitä levyjä enää, anna paukkua.

Jos tarvitset, laudanpätkää vasten hakkaaminen on turvallisempaa.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

En tarvitse nykyisiä levyjä kun menevät vaihtoon.
Eikös se levy lähde ulospäin laakeripesästä? Eli pitää joko laittaa jotain keskiön alle ja lyödä levyä takapuolelta, tai jotain koroketta levyn takapuolelle ja lyödä keskiöön?
Osat siis 200km päässä...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Moskalla tai pajavasaralla kun nakuttelee aikansa vähän joka puolelle, niin eiköhän se irtoa. Eikä tartte takaa päästä lyömään. Lähtee ihan etupuoleltakin lyömällä.

Edit: Ai niin se koko paketti olikin jo irti autosta?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Juuri niin, eli näyttää tältä nyt:
https://1drv.ms/i/s!AqDWJAJV4L2agednufSBy_aqPoH0Fw
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Onko 164 TS (jakajamalli) kampiakseli sama kuin 75 TS?

kuulemma 155 TS ja 164 TS suorasytkällä on eri iskunpituudella mutta miten nämä vanhemmat? Tarkoitus laittaa 164 TS kampiakseli 75 TS koneeseen.

Avatar
Sape
Viestit: 1395
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Olisiko tessun sylinteriputkien irroitukseen jotain kikka kolmosta? Kohtuu jämerästi tuntuu olevan kiinni.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Jos tarvitsee saada ehjänä, lähtee nitkuttelemalla varovasti ison ruuvimeisselin avulla, suurta voimaa ei voi käyttää. Jos tulee uudet putket, voi nitkutella tukevilla pihdeillä. Yhtä konetta varten tehtiin työkalu, jolla putket painettiin irti. Jos kone on ollut pitkään irti ja käyttämättä, putket voivat olla tiukassa, jolloin painaminen sopivalla työkalulla lienee paras konsti. Moottoreista jotka on laitettu remonttiin suoraan ajosta, putket ovat lähteneet irti aika helposti.

Avatar
Sape
Viestit: 1395
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Kiitos vinkeistä! Ehjänä olisi tarkoitus saada irti. Täytynee tehdä jonkinlainen ulosvetäjä jos ei ala muuten kohtuudella irtoamaan.

Avatar
Sape
Viestit: 1395
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Onko 75 V6 ja turbon vauhtipyörät samanlaiset? Eli toisin sanoen, käykö 75 V6 vauhtipyörä neloskoneen jatkoksi?

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Sape kirjoitti:Onko 75 V6 ja turbon vauhtipyörät samanlaiset? Eli toisin sanoen, käykö 75 V6 vauhtipyörä neloskoneen jatkoksi?
Tietääkseni ei, mutta ihan omakätistä kokemusta ei ole joten saa korjata. Olen siinä käsityksessä että turbon vauhtipyörä ja moottorin häntä ovat ihan omansa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

V6:sta en tiedä, mutta mulla on turbomoottorissa twin sparkin vauhtipyörä ja moottorin häntä.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Sape kirjoitti:Onko 75 V6 ja turbon vauhtipyörät samanlaiset? Eli toisin sanoen, käykö 75 V6 vauhtipyörä neloskoneen jatkoksi?
Ei käy. pulttijako ja tasapainotus on eri, muistaakseni myös halkaisija... Mulla olis neloskoneisen 75:n (TS) vauhtipyörä jouten jos tarvit.

Avatar
Sape
Viestit: 1395
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

alfa 156 v6 kirjoitti: Ei käy. pulttijako ja tasapainotus on eri, muistaakseni myös halkaisija... Mulla olis neloskoneisen 75:n (TS) vauhtipyörä jouten jos tarvit.
Näin vähän arvelinkin. Kiitokset tarjouksesta, mutta noita TS vauhtipyöriä löytyy omastakin varastosta. Mietinnässä oli laittaa isoilla räteillä varustettu kardaani tessun jatkoksi, mutta jää sitten näillä varastoista löytyvillä osilla laittamatta. Katsotaan sitten miten tessun kardaani kestää.

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Multa taitaa löytyä turbon kaksi vauhtipyörää, kevennetty ja vakio. Tarkistan kun pääsen tallille.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Sape
Viestit: 1395
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Jees, laita vaikka YV jos sattuu löytymään.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kojelauta pitäisi irroittaa puhaltimen putsausta varten. Löytyykö jostain kuvia kiinnityskohdista ja mitä kaikkea pitää irroittaa? Ratin muovit+ratti? Keskikonsoli?
Viisi ruuvia olen löytänyt tähän mennessä. Tuulilasisuulakkeen alta kaksi, molemmista päädyistä yhdet ja hanskahyllyn vasemmasta ylälaidasta yksi. Kojelauta liikkuu, mutta tuntuu olevan yläosasta jotenkin kiinni. Roikkuuko jossain koukuissa tms. että pitäisi nostaa ylöspäin. Keskikonsolit on irti, mutten ole saanut niitä vielä kokonaan pois.

Avatar
Sape
Viestit: 1395
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Mittarin takana on muistaakseni ruuvi tai pari ja siinä kuskin puolen säilytyslokeron takana oli muistaakseni yksi ruuvi. Pari kk sitten irroitin kojelaudan, mutta nyt jo päässyt unohtumaan :roll: Itse kojelauta roikkuu semmoisissa koukuissa, eli kun ruuvit on irti niin nostaa sitä ylöspäin.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kojelauta irtosi ilman mittariston poistoa, mutta nyt pitäisi vielä ottaa rattiakseli irti että kojelauta mahtuu tulemaan pois. Rattiakselin liitoksessa on laippa jossa kaksi ristipääruuvia ja itse akselissa isohko mutteri. Mitkä noista täytyy avata vai täytyykö kaikki?
Monet ovat irroittaneet ilmeisesti pelkän ratin, mutta ajattelin että koko rattiputken irroittamalla saan enemmän tilaa ja vältyn jumittuneen(?) ratin irroitukselta.

Vastaa Viestiin