Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Albertolli kirjoitti: Ja bonuskysymys: mahtaako 90:n 2,0i.e:stä löytyä lukkoa perästä ja jos vastaus on kyllä niin onko käypäinen 75:een? :roll:
Ysikympissä ei taida missään mallissa olla lukkoa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Juhako kirjoitti:Vihjeenä olen saanut tiedon, että Milano mallista olis peräisin. Onko niitä montakin erilaista?
Milanoja on 2,5 ja 3,0-moottorisia. Isommissa on lukko ja pienemmissä ei taida olla. Perävälitys lienee isommassa pidempi.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

TS on lukollinen 4.1:1 ja 3.0 on lukollinen 3.55:1. Ero kokonaisvälityksessä pitäisi siis olla aika selvä. 2.5 V6 on lukoton 4.1:1. Yhtään 1:1 vaihdettahan ei laatikossa ole. Nelonen on 0.95 ja vitonen 0.78.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Aihetta hieman sivuten. Omassa 75:ssa on nopeusmittari lopettanut kokonaan toimintansa ja epäilys on nopeusmittarin anturissa. Tuossa on siis TC:n perä ja vaihteisto, niin käykö TS:n anturi tuon rikkinäisen tilalle vai alkaako mittari näyttämään mitä sattuu?

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Anturien pitäisi käydä ristiin 75 laatikoiden kanssa. Se on vain Hall-anturi joka lukee akselilla olevia hampaita. Joissain ensimmäisissä oli kuulemma vahvistinelektroniikkakin anturin sisällä, mutta sittemmin ne siirrettiin suojaan siihen mustaan muovilaatikkoon joka on takapenkin alla 75:ssa. Alfetan sähköinen anturi taas menee suoraan vanhaan vaijerin liitokseen. Sen anturin sisällä on oma 4-hampainen pyörijä, Hall-anturi ja muu elektroniikka. Alfetassa ei ole tuota mustaa laatikkoa takapenkin alla.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Ei ole tuossa minunkaan autossa sitä mustaa mötikkää takapenkin alla. Siksi aloinkin miettimään sopivuutta, kun tessussa tuo boksi on..

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Tietääkseni vanhimpien 75:sten anturi on elektronisesti sama kuin uudempien musta laatikko + anturi. Elektroniikka on vaan siirretty laatikkoon suojaan ja vaihdelaatikon kyljessä on vain Hall-anturi.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Juhako kirjoitti:Onko noita Milano malleja myös ts versiona vai vaan v6 versiota?
Ei ole tessua, vain 2,5 ja kolmelitraiset kutoset.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Savo »

Omasta saman vuotisesta en älynny pyytää edes puoltakaan tuosta. Pitäkääs seiskafemmanne kunnossa, ovat arvotavaraa.
Liitteet
75 TS.jpg
75 TS.jpg (89.11 KiB) Katsottu 9746 kertaa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Arvotavaraa kaikkialla muualla, paitsi Suomessa. Täällä ne on valtaväestön mielestä haluttavuudessa jotain Fiat Unon tapaista paalivalmista romurautaa. Molemmilla tarpeeksi mielenvikaisilla tykätäkseen sellaisesta on jo semmoinen :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos nokalla sattuu olemaan vinkkeli niin hinta vielä vähän pompsahtaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Herra varjele. Äkkiä 90 kasaan ja myyntiin ulkomaille.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Italialainen pyytää 1.sarjan Turbo IE:stä 20000e,eikä ole välttämättä mikään huippuyksilö vaan suoraan ajosta reilu 100-150tkm ajettu. Turbo americatkin maksaa,muttei ihan noin paljon. Evot onkin jo sitten lähempänä 30tonnia. Ei haittaa yhtään että tuli "entisöityä" tuo oma Turbo IE nyt kun osia vielä saa järkevään hintaan (pääsääntöisesti).Kuka sanoi ettei auto ole hyvä sijoituskohde :mrgreen:
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Täytyy muistaa, että pyyntihinnat ja myyntihinnat ovat eri asia. Olen seurannut aika-ajoin Autoscoutissa myynnissä olevia 75:sia, pyyntihinnat hyvistä ovat aika korkeita, mutta autot näyttävät roikkuvan siellä aika pitkään. Sitten tyhmä kysymys: Onnistuuko 75:sen perän välyksen säätö ilman siihen tarkoitettuja erkoistuökaluja C 60164, A 40136 ja C 60163 ? 75:sten hinnoista vielä: SpaItaliassa eräs näytteilleasettaja kuulutti olevansa kiinnostnut ostamaan klassikko Alfoja ja mainitsi erikseen viela mallin 75. En tullut tarjonneeksi omaani.

rautu
Viestit: 396
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

75 vetonivel kysymys. Eli onko 1.6 ja 2.0 ts malleissa sama vetonivel ja akseli?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

On.

Carlo Coppa
Viestit: 735
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

75:n takaluukku päätti sulkeutua viimeistä kertaa. Avausvipuun se ei reagoi mitenkään. Olikos jossain varanaru josta luukkua voisi yrittää avata?

Avatar
Tiige
Viestit: 2844
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Takapenkin alta löytyy hätänaru jos joku ei ole jo nykinyt sitäkin poikki.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ja jos ei varanaru toimi niin sitten takapenkin selkänoja irti ja pitkällä jatkovarrella ruuvaat luukun lukon irti :)

Edit: autolista viittaa siihen että siellä saattaa olla takapenkin takana bensatankki tiellä...

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Pitäisi onnistua tankista huolimatta :wink:

Avatar
Eero
Viestit: 2842
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Turbo pitäisi muutoskatsastaa Turbo-tekniikalle :) Eli olisiko jollakin verrokkipaperia, jossa näkyisi 3,0V6-version massat, alustan jarrujen ym. tiedot ja 1,8i.e Turbon vastaavat tiedot? Noissahan on sama alusta, mutta se tulisi inssille todistaa. Pitäisi kuulemma olla jostain luotettavasta lähteestä...mitenhän tuokin määritellään?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Eero kirjoitti:Turbo pitäisi muutoskatsastaa Turbo-tekniikalle :) Eli olisiko jollakin verrokkipaperia, jossa näkyisi 3,0V6-version massat, alustan jarrujen ym. tiedot ja 1,8i.e Turbon vastaavat tiedot? Noissahan on sama alusta, mutta se tulisi inssille todistaa. Pitäisi kuulemma olla jostain luotettavasta lähteestä...mitenhän tuokin määritellään?
Mulla kelpasi kuvakaappaukset alfa-service.com sivulta, missä näkyi että samoja varaosia myydään molempiin autoihin.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

JPeltola kirjoitti:
Eero kirjoitti:Turbo pitäisi muutoskatsastaa Turbo-tekniikalle :) Eli olisiko jollakin verrokkipaperia, jossa näkyisi 3,0V6-version massat, alustan jarrujen ym. tiedot ja 1,8i.e Turbon vastaavat tiedot? Noissahan on sama alusta, mutta se tulisi inssille todistaa. Pitäisi kuulemma olla jostain luotettavasta lähteestä...mitenhän tuokin määritellään?
Mulla kelpasi kuvakaappaukset alfa-service.com sivulta, missä näkyi että samoja varaosia myydään molempiin autoihin.
Sama homma mullakin. Jarrut, nivelet, vakaajat ja jouset piti muistaakseni todistaa, että vastaa tehokkainta mallia.

Avatar
Eero
Viestit: 2842
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

^ Olisko tuossakin konttori/inssikohtaisia eroja? Yks kelpaa yhdelle muttei toiselle. Konttoreiden hinnoittelussa on ainakin huikeita eroja laajan muutoskatsastuksen osalta, 117-240€ on tän hetken hintahaarukka.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Eero kirjoitti:^ Olisko tuossakin konttori/inssikohtaisia eroja? Yks kelpaa yhdelle muttei toiselle. Konttoreiden hinnoittelussa on ainakin huikeita eroja laajan muutoskatsastuksen osalta, 117-240€ on tän hetken hintahaarukka.
Niin taitaa olla. Minulla maksoi laaja muutoskatsastus + vuosikatsastus yhteensä 126€. Olisi kuulemma saanut vielä tinkiäkin, mutta en kokenut tarpeelliseksi tuolla hinnalla :)

Minulla oli lisäksi katsastuksessa mukana 75 3.0 V6 vanha rekisteriote, josta selvisi akselimassat yms. Lisäksi kirjoitin paperin, jossa kerroin että tästä autosta on otettu tarvittavat alustan osat yms.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Parin viikon päästä olisi taas reissua 75:n majapaikalle ja voisi aloitella jarrujen vaihtoa.
Taakse kannattaisi varmaan varautua uusilla pyöränlaakereilla? Ja minkälainen tappelu noiden takanapojen irroittamisessa yleensä on? Prässiä ei ole saatavilla.
Eteen taitaa olla suoraviivaisempaa pulttausta.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Miten takapyöränlaakerit liittyvät jarruremonttiin 75:ssa?

Jos laakerit pitää jostain muusta syystä vaihtaa, niin voin lainata irroitustyökaluja.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Voi olla, että olen käsittänyt jotain väärin, mutta eikös se takanapa tule laakeriin?
Jarrujen vaihto = TC -> TS jarrut.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Albertolli kirjoitti:Voi olla, että olen käsittänyt jotain väärin, mutta eikös se takanapa tule laakeriin?
Jarrujen vaihto = TC -> TS jarrut.
Jaa että sellainen projekti. Onhan se toki kiva että on sama pulttijako takana ja edessä, vaikka takajarruissa ei mikään muutukaan. Juu, kannattaa varautua uusilla laakereilla ja ilman sopivia työkaluja on ikävä homma. Mä voin lainata tarkoitukseen tehdyn työkalusetin kunhan kaivan sen tuolta tallista. Pitäisi onnistua noin tunnissa per puoli, jos paikat ei ole toivottoman jumissa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Juu, ei tarvitse edes avata Windows Paintiä ammattimaista kuvaeditointia varten kun näkee sielunsa silmin edessä tessun 14" vanteet ja takana tc:n 13" vakioalut. :lol:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Muista lukeneeni jostain että 75 TS:n saisi modattua toimimaan yhdellä jakajalla (jossa siis 10 reikää, 8 tulpille ja 2 puolille).

Onko kukaan löytänyt ohjetta tuohon muutokseen? Jakajankansi taisi olla Nissan 200SX 80-alun vehkeen, oliko pyörijä samasta vehkeestä?

Tarkoitus on upottaa 164 TS moottori 75:een ja toisesta kannen jakajasta on vauhtipyörän puolelta luovuttava eikä 164:n lohkossa ole paikkaa toiselle jakajalle (ja muutenkin tuohon kohtaan tulee kompressori eli ei voisikaan käyttää 75 lohkoa...)

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

alfa 156 v6 kirjoitti:Muista lukeneeni jostain että 75 TS:n saisi modattua toimimaan yhdellä jakajalla (jossa siis 10 reikää, 8 tulpille ja 2 puolille).

Onko kukaan löytänyt ohjetta tuohon muutokseen? Jakajankansi taisi olla Nissan 200SX 80-alun vehkeen, oliko pyörijä samasta vehkeestä?

Tarkoitus on upottaa 164 TS moottori 75:een ja toisesta kannen jakajasta on vauhtipyörän puolelta luovuttava eikä 164:n lohkossa ole paikkaa toiselle jakajalle (ja muutenkin tuohon kohtaan tulee kompressori eli ei voisikaan käyttää 75 lohkoa...)

Tuolta löytyy jokunen kuva: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... start=1200

Eli juhako:lta kannattanee kysellä.

Tai sitten tuolta suunnalta:
Kuva
GrandRomeo kirjoitti: Virranjakajan perusrunko on vanha tuttu Bosch JF4. Sisälle on tungettu toiset kärjet. Välilaipalla on runkoon istutettu Nissan 200 SX:n jakajan kansi. Tietysti myös pyörijä on samasta Nissanista. (Onneksi sentään kannen sisäpuolella lukee Made in Italy)

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Jotain dataa:
https://books.google.fi/books?id=Al8iaA ... or&f=false

http://www.autocomponenti.com/kjm/custo ... ibutor.htm

Tarvitaan tosiaan se nissanin jakajan kansi ja pyörijä ja sovitin, millä kannen saa jakajan runkoon. Kannessa paikat kahdelle puolan johdolle ja 8:lle tulpalle. Jakaa kahta kipinää kerralla.

Näin ainakin olen käsittänyt. Mulla oli tuollainen jakaja ja pyörijä kun suunnittelin TS-konversiota Giuliaan. Osat meni moottorin ja muun paketin mukana.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Mistä uudet jarrukilvet TS:n jarruihin?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

JTN
Viestit: 232
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Juhako kirjoitti:
JPeltola kirjoitti:TS on lukollinen 4.1:1 ja 3.0 on lukollinen 3.55:1. Ero kokonaisvälityksessä pitäisi siis olla aika selvä. 2.5 V6 on lukoton 4.1:1. Yhtään 1:1 vaihdettahan ei laatikossa ole. Nelonen on 0.95 ja vitonen 0.78.

Nyt on välitys selvinnyt. Eli kyseessä on tessun koota 4.1 perävälityksellä. Eli puheet Milanon lootasta olikin puppua.
Eli lukollinen 4.10:1 ?

Milano-yhteys ei välttämättä ole puppua, jos on peräisin 2.5v6 Milano Platinum :sta (lukollinen 4.10:1).

Olikohan jotenkin näin:
2.5v6 Milano Silver/Gold: manuaali, lukoton 4.10:1
2.5v6 Milano Platinum: manuaali, lukollinen 4.10:1
2.5v6 Milano Gold/Platinum: automaatti, lukollinen 3.15:1
3.0v6 Milano Verde - manuaali, lukollinen 3.73:1 (Motronic)

Ja off-topic:na 75:ia:
1.6r4 TC ja 1.6r4 IE: manuaali, lukoton 4.56:1
1.8r4 TC ja 1.8r4 IE: manuaali, lukoton 4.30:1
1.8r4 Turbo: manuaali, lukollinen 3.909:1
1.8r4 Turbo Evo: manuaali, lukollinen 3.909:1
1.8r4 Turbo America: manuaali, lukollinen ??
2.0r4 TC: manuaali, lukoton 4.10:1
2.0r4 TS: manuaali, lukollinen 4.10:1
2.0r4 TD: manuaali, lukoton 3.55:1
2.4r4 TD: manuaali, lukoton 3.08:1
2.5v6 manuaali, lukoton 4.10:1
2.5v6 QV: manuaali, lukollinen? 4.10:1 <= lukosta en ole varma
3.0v6 America ja Cat: manuaali, lukollinen 3.53:1 (L-Jetronic)
3.0v6 QV/Potenziata: manuaali, lukollinen 3.73:1 (Motronic)

Ja Australian mallistosta:
1.6r4 manuaali, lukoton 3.82:1
1.8r4 manuaali, lukoton 3.82:1
2.0r4 manuaali, lukoton 3.82:1
2.5v6 V6 Inezione Quadrifoglio: manuaali, lukoton 3.42:1
ex-CARF948

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tästä on joskus ollut keskustelua, mutta en löydä mistään....

Nopeusmittari pimeni. mistä ja miten lähtisi etsimään vikaa? Potilas Alfa 75 3.0 V6 '87. Onko jotain tyypillistä kohtaa mikä antautuu ensin?

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Vaihdelaatikon kyljessä oleva anturi voisi olla yksi vikapää.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Tutkin vähän tuota mun Twin Sparkin konetta ja kampiakselin pitkittäisvälys oli mittakellolla mitattuna about 0.11-0.12. Olisko tietoa tehtaan ohjearvosta?

Kampiakselin runkolaakerien kaulat olivat siinä 59.96-59.97mm. kaulasta riippuen ja kiertokankien laakerikaulat 49.99mm. Soikeutta tai mittavirhettä saattoi joissain kauloissa olla ~0.005mm.
Ovatkos nuo siis tehdasmitoissa, eli vakiokoon laakereita tilaamaan?

Tarvitseeko ne kampiakselin tulpat porata auki, että öljykanavat saa hyvin putsattua? Jos näin, niin mitenkäs ne sitten tulpataan?


Ja kannen purkamisesta(eka kerta) sen verran, että lähteekö ne venttiilit ihan tuollaisella venttiilinpuristimella? En huomannut siinä mitään sokkaa tai lukitusta.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Saksalainen 164 TS korjausopas antaa seuraavia mittoja: Runkolaakerikaulat sinisellä merkillä 59,956-59,966, punaisella merkillä 59,966-59,976. Kiertokangen laakerikaulat sinisellä merkityt 49,978-49,988, punaisellä merkillä 49,988-49,998. 75:sen ohjearvot varmaankin täysin samat. Päittäisvälys: 0.08-0,265. Kampiakseli kannattaa käyttää koneistamossa, jolloin voidaan tehdä särötarkastus, mittaukset laakereita varten sekä öljykanavien putsaus ja uudelleen tulppaus, ja tietenkin kaulojen kiilloitus. Riihimäellä Konepaja Mankinen tekee em. töitä, tosin olivat menettäneet joitakin aikoja sitten kampiakselimiehen, joten esim. hiontoja eivät voineet tehdä kun viimeksi yritin saada akselia kunnostettavaksi. Venttiilit saa purettua yleismallisella puristimella. Venttiilit lukittu kiiloilla.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

75 ts nopeusmittari ja kierroslukumittarin valot on pimeänä sulake on ehjä mittareille ei ole erillisiä polttimoita, kuten bensamittarille ja öljynpaineelle, ja lämmölle. Mistä lähteä etsimään vikaa?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4685
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Abarth kirjoitti:Tutkin vähän tuota mun Twin Sparkin konetta ja kampiakselin pitkittäisvälys oli mittakellolla mitattuna about 0.11-0.12. Olisko tietoa tehtaan ohjearvosta?

Kampiakselin runkolaakerien kaulat olivat siinä 59.96-59.97mm. kaulasta riippuen ja kiertokankien laakerikaulat 49.99mm. Soikeutta tai mittavirhettä saattoi joissain kauloissa olla ~0.005mm.
Ovatkos nuo siis tehdasmitoissa, eli vakiokoon laakereita tilaamaan?

Tarvitseeko ne kampiakselin tulpat porata auki, että öljykanavat saa hyvin putsattua? Jos näin, niin mitenkäs ne sitten tulpataan?


Ja kannen purkamisesta(eka kerta) sen verran, että lähteekö ne venttiilit ihan tuollaisella venttiilinpuristimella? En huomannut siinä mitään sokkaa tai lukitusta.
Kampiakseli näyttäisi tosiaan olevan tehtaan mitoissa eli vakiokoon laakerit sinne menee.

Aika paljon sieltä öljyporauksen tulppien takaa möhnää tulee. Yhtä lukuun ottamatta olen avannut tulpat tai käyttänyt koneistamolla avattavana. On siinä oma riskinsä, että möhnä lähtee liikkeelle ja tukkii öljyn kulun laakerille ainakin joksikin aikaa. Uudelleen tulppaukseen taitaa olla lähinnä kaksi vaihtoehtoa, joko käyttää orggis alumiinitulppia tai sitten tehdä reikiin kierteet ja käyttää kierretulppia jollaiset uudemmissa koneissa on jo tehtaan peruja. Rei'issä on poikittais rihlat joten tulpat jää kyllä aika tiukkaan, kun vielä varmistaa ne tyssäämällä reunan. Jos päätyy tekemään kierteet niin kannattaa varata 1kpl laadukas kierretappi/reikä, on aika kovaa tavaraa. Jos haluaa päästä helpolla niin vie koneistamoon kuten ehdotettiin. Jos haluaa tienata jonkun satasen niin tee itse.

Tessun kanteen menee sama venttiilijousen puristin kuin Nordinkin, omassa tapauksessa hiukan muokattu Motonetin halpis.
Giulia Super -69

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kiitos Risto ja Gasolina vinkeistä!

Haluaisin toki päästä helpolla ja halvalla, mutta ne kaksi asiaa kulkevat kovin harvoin käsikädessä.
Ajattelin selvitä remontista vain sylinteriputkien hoonauksella, uusilla männillä(hankittu jo), uusilla laakereilla, osien tasapainotuksella ja kannen osalta uusilla venttiilivarrentiivisteillä ja paininkupeilla ellei muuta ilmene. Myös pakonokka menee uusiksi, kun yksi nenistä on selvästi muita pienempi.
Ja yritän tehdä osaamisen ja välineiden puitteissa mahdollisimman paljon itse, köyhä kun olen.

Mistä muuten niitä alkuperäisiä alumiinitulppia löytyy?

Himpskutti, kun en muista, että onko tuo tällä hetkellä turbossa oleva TS:n vauhtipyörä painotettu aikanaan erillisenä"nollaan" vai turbon kampuran kanssa pakettina. Ei vaan viitsisi nostaa sitä turbokonetta pihalla lojuvasta autosta ennen kuin korjatun TS -padan voisi heittää tilalle.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4685
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Hyvältä suunnitelmalta kuulostaa. Nokka-akselit on kyllä harmittavan usein kuluneita, mielestäni minulla on hyvä pakonokka jouten, jos on tarvetta.

Alumiinitulppia saa ainakin Alfa-Serviceltä ja OKP:ltä.
Giulia Super -69

JTN
Viestit: 232
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

rasvanäppi kirjoitti:75 ts nopeusmittari ja kierroslukumittarin valot on pimeänä sulake on ehjä mittareille ei ole erillisiä polttimoita, kuten bensamittarille ja öljynpaineelle, ja lämmölle. Mistä lähteä etsimään vikaa?
Noi erilliset polttimot taitaa olla niille mittareiden vas. alakulmassa (bensa+ö-paine) ja oik. yläkulmassa (jäähd. neste) oleville varoitusvaloille.

Olisko mittarivalaistuksen polttimot "kaput" - tai mittarivalaistuksen himmennin täysillä :crazyeyes:
Ks. esim. mark I:n mittaristo: http://manuals.co/workshop/rover/75/gro ... nts/2163/7
ex-CARF948

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Albertolli kirjoitti:Mistä uudet jarrukilvet TS:n jarruihin?
Onko kenelläkään tietoa? Yritin kahlata ebayt yms, mutta tuloksetta...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Gasolina kirjoitti:Hyvältä suunnitelmalta kuulostaa. Nokka-akselit on kyllä harmittavan usein kuluneita, mielestäni minulla on hyvä pakonokka jouten, jos on tarvetta.

Alumiinitulppia saa ainakin Alfa-Serviceltä ja OKP:ltä.
Laitoin privaa.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kellään kokemuksia Kiina-etulyhdyistä (STARK tjms.)? On houkuttelevasti hinnoiteltu noin 50 €.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Jarno kirjoitti:Kellään kokemuksia Kiina-etulyhdyistä (STARK tjms.)? On houkuttelevasti hinnoiteltu noin 50 €.
Ei ole kokemusta, mutta mistä löytyy tuohon hintaan?

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »


JTN
Viestit: 232
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Missä mallissa on tällainen takavalo:
20160519--TAKAVALO OIKEA ORANSSI 03 Copy.JPG
20160519--TAKAVALO OIKEA ORANSSI 03 Copy.JPG (363.21 KiB) Katsottu 10542 kertaa
ex-CARF948

Vastaa Viestiin