Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 21 Syys 2019, 02:54



Vastaa viestiin  [ 1230 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 21, 22, 23, 24, 25
Tyhmiä kysymyksiä 75:sta 
Kirjoittaja Viesti

Liittynyt: 29 Maalis 2018, 19:42
Viestit: 30
Paikkakunta: Paimio
Auto: Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
OK, kiitos vinkistä. Redlinen öljyistä onkin positiivisia kokemuksia, ex-bemarin laatikossa nuo olivat n. 80tkm. Siinä oli ongelmia saada kylmällä kelillä kakkonen päälle. Redlinen litkujen oltua hetken laatikossa vaihdot kevenivät.


26 Touko 2019, 17:40
Profiili
Avatar

Liittynyt: 23 Loka 2003, 15:49
Viestit: 538
Paikkakunta: Orivesi
Auto: 166 ts , 75 ts
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kannattaa opetella välikaasulla vaihto näitten kanssa. Säästää laatikkoo ja toisaalta ennaltaehkäisee myös kulumista. Mua oikeen huvittaa, kun teen nykyään sen tempun niin takaraivosta kaikkien kanssa, vaikkei tarviskaan.


30 Touko 2019, 15:37
Profiili

Liittynyt: 04 Kesä 2019, 10:33
Viestit: 2
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Hei, Onkohan täällä kellään tietoa alfan 2.0 TS kiertokangen tarkkoja mittoja pitäis hommata 156mm kiertokanki, mutta mittoja ei löydy oikein mistään.?
jotain löysin pituus olis tuo 156.03mm, mutta mikä on leveys ja alasilmän halkaisija ilman laakeria ja männätapin vahvuus?


07 Kesä 2019, 15:14
Profiili

Liittynyt: 25 Loka 2017, 17:23
Viestit: 12
Auto: Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Alfa Romeo 75 V6 QV
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tietääkö ketään mitä muovia 75:n etupuskuri on (siis se "tavallinen" puskuri, ei America)? Ostin talvella kolhimani tilalle toisen puskurin jossa on pieni halkeama. Onko kukaan käyttänyt tätä tavaraa menestyksellä?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/602325/ ... tsaus-25ml

(tuossa lukee että ei toimi PP ja PE muovien kanssa, puskurista en löytänyt materiaalimerkintää?)


26 Kesä 2019, 16:49
Profiili

Liittynyt: 29 Maalis 2018, 19:42
Viestit: 30
Paikkakunta: Paimio
Auto: Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Olisi tarkoitus vaihtaa 75:seen (1,6 koneiseen) moottorin takatuki, uusi on tulossa Muukkoselta. Kysymys: Onko joku täällä vahvistanut noita puslia? Ulkomaan foorumeilta löysin juttua, että ovat tunkeneet jotain massaa tms. noihin "tyhjiin" kohtiin puslan kumirungossa, jotta puslat kestäisivät vähän pidempään. Nykyään niin monen varaosan kumiosien laatu on täysin ala-arvoista (kestää max vuoden), eikä tuota jatkuvasti viitsisi vaihdella...


05 Heinä 2019, 12:39
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Touko 2006, 10:42
Viestit: 3081
Paikkakunta: Laihela
Auto: 166JTD
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, 156 2.5V6x2, 147JTD,
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^^ eiköhän tuo ole ihan ABS muovia. Kolvilla ainakin itse ihan menestyksekkäästi sulatellut kasaan.


05 Heinä 2019, 17:07
Profiili
Avatar

Liittynyt: 02 Elo 2010, 19:45
Viestit: 2451
Paikkakunta: Tuusula
Auto: 75 Turbo America -88
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Lanccu kirjoitti:
Olisi tarkoitus vaihtaa 75:seen (1,6 koneiseen) moottorin takatuki, uusi on tulossa Muukkoselta. Kysymys: Onko joku täällä vahvistanut noita puslia? Ulkomaan foorumeilta löysin juttua, että ovat tunkeneet jotain massaa tms. noihin "tyhjiin" kohtiin puslan kumirungossa, jotta puslat kestäisivät vähän pidempään. Nykyään niin monen varaosan kumiosien laatu on täysin ala-arvoista (kestää max vuoden), eikä tuota jatkuvasti viitsisi vaihdella...

Lasiliimaa laitoin aikanaan TS:n takatukeen. Jämäkkä tuli, mutta äänet ja värinät tuli tietty paremmin läpi.

_________________
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina


05 Heinä 2019, 20:36
Profiili

Liittynyt: 29 Maalis 2018, 19:42
Viestit: 30
Paikkakunta: Paimio
Auto: Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Yritin nyt tuota takatukea / puslaa vaihtaa, mutta heikolla menestyksellä...sahasin sen keskiosan pois, oli vielä muutamalla rippeellä kiinni. Ongelmana vain on se, että tuota moottorin häntää ei saa kammettua oikein riittävästi alas. Tarkoituksena oli halkaista puslan metallirunko parista kohtaa rautasahalla sahaamalla, ja sitten napauttaa rinkula pois sopivalla putken pätkällä. Mutta kun tuolla ei mahdu tekemään yhtään mitään, koska häntä jää vielä liian syvälle kardaanitunneliin. Tämän takia puslaa ei pääse lyömään vasaralla, ja sahaaminen on tuskallista. Miten olette näitä tehneet?


06 Heinä 2019, 12:37
Profiili

Liittynyt: 25 Loka 2017, 17:23
Viestit: 12
Auto: Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Alfa Romeo 75 V6 QV
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Lanccu kirjoitti:
Yritin nyt tuota takatukea / puslaa vaihtaa, mutta heikolla menestyksellä...sahasin sen keskiosan pois, oli vielä muutamalla rippeellä kiinni. Ongelmana vain on se, että tuota moottorin häntää ei saa kammettua oikein riittävästi alas. Tarkoituksena oli halkaista puslan metallirunko parista kohtaa rautasahalla sahaamalla, ja sitten napauttaa rinkula pois sopivalla putken pätkällä. Mutta kun tuolla ei mahdu tekemään yhtään mitään, koska häntä jää vielä liian syvälle kardaanitunneliin. Tämän takia puslaa ei pääse lyömään vasaralla, ja sahaaminen on tuskallista. Miten olette näitä tehneet?


Sain omastani puslan pois niin, että sahasin ensin puslan melkein halki yhdestä kohdasta (nimenomaan melkein, ettei tule vahingoitettua sitä moottorin peräosaa). Sen jälkeen hyödynsin niitä kolmea kierteytettyä reikää niin että ruuvasin pulteilla poikki sahatun puslan "kasaan". Sen jälkeen holkki irtosikin pikkuhiljaa naputtamalla. Toivottavasti kuva selkeyttää sekavaa selitystäni :) . Mutta en tiedä onko 1,6:ssa näitä kierteytettyjä reikiä perässä?
Moottorin häntää sain tarpeeksi alas niin että tunkilla nostin moottoria etuosasta, jolloin peräosa tietty laski alas just sopivasti.

Sellainen huomio kans, että omassa yksilössäni alkuperäinen pusla oli ilmeisesti ollut reikään jämpti, koska alumiini oli toiselta puolelta mennyt kasaan. Onneksi ihan tuurilla lähdin irroittamaan puslaa oikeaan (eli apukuskin) suuntaan.


Liitteet:
pusla.JPG
pusla.JPG [ 47.73 KiB | Katsottu 1278 kertaa ]
06 Heinä 2019, 21:18
Profiili

Liittynyt: 25 Loka 2017, 17:23
Viestit: 12
Auto: Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Alfa Romeo 75 V6 QV
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jalamari kirjoitti:
^^ eiköhän tuo ole ihan ABS muovia. Kolvilla ainakin itse ihan menestyksekkäästi sulatellut kasaan.


Hyvä tietää, kiitokset vastauksesta :)

Vaan eipä tässä puskurin korjaus ole ensimmäisenä mielessä, kun mystinen tärinäongelma pitää auton poissa liikenteestä. Meinasin ensin, että en kehtaa kysellä asiaa täältä vaan selvitän ongelman itse. Mutta nyt alkaa jo omat ideat loppumaan kesken.

Eli tarina menee näin. Vaihdelaatikon apukuskin puoleinen kiinnike hajosi talvella lopullisesti ja muka näppärästi korjasin asian teräsvanteella, että autolla voisi ajella entiseen malliin sillä välin kun uudet osat matkaavat kohti Suomea. No, eihän se mun viritys pitänyt vaan vähän vauhdikkaammassa tilanteessa vanne lipsahti irti ja kardaanin "takadonitsi" osui kardaanitunneliin oikein huolella. Sen jälkeen auto alkoi tärisemään 2500r/min ylittyessä, sama tärinä sekä kytkin ylhäällä että alhaalla.

Luonnollisesti ensimmäisenä vaihdoin vaihdelaatikon puslat. Ei muutosta. Sen jälkeen vaihdoin kardaanin "takadonitsin" uuteen, kun arvelin, että sehän sen osumankin otti niin ehkä siinä on vikakin. Samalla tarkistin vaihdelaatikon akselin ja sakaroiden suoruuden sekä pyörittelin akselia sen verran että laakeritkin vaikuttivat olevan ehjät.

No, tärinä ei muuttunut ollenkaan uuden takadonitsin myötä.

Seuraavaksi kardaani lähti tasapainotukseen. Samalla vaihtui kardaanin keskikannatinkumi ja laakeri uusiin, varsinkin vanha kannatinkumi oli sen näköinen ettei pitkään enää kestä. Tasapainottaja totesi, että varsinkin kardaanin takaosassa oli epätasapainoa, joten heitin akselin paikalleen vauhdilla siinä uskossa että "problem solved".

Ja taas, sama tärinä. Tosin ehkä hieman vaimeampana, mutta ilmenee yhtä kaikki siinä 2500 kierroksen kohdalla.

Tarkistin vielä kiristysmomentit, linjasin kardaanin suoraan ja katsoin ettei missään ole "pänniä". Ajoin autolla vähän matkaa niin että kardaanin keskituki ja vaihdelaatikko olivat löysällä jotta kaikki palikat menisivät kohdalleen.

Mutta ei vaikutusta ja nyt alkavat ideat olla vähissä kuten alkuun totesinkin. Onko kellään muulla tullut vastaan tällaista tärinää joka alkaa n.2500 kierroksen kohdalta ja lisääntyy vaan kierrosten myötä? Ja tärinä on samanlainen niin kytkin ylhäällä kuin alhaalla.


06 Heinä 2019, 21:53
Profiili

Liittynyt: 14 Loka 2011, 17:44
Viestit: 464
Auto: Alfa Romeo GTV6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jos tärinä alkoi vaihteiston kannakkeen hajoamisen jälkeen, tarkista seuraavat asiat kardaanista; se on kasattu oikein, ja että kekitysholkit ovat paikoillaan. Jos kardaani ei ole tärissyt ennen, tasapainotus on ehkä ollut turha toimenpide. On kokemusta sellaisestakin tapauksesta että tärisevä kardaani korjattiin poistamalla siitä jälkeenpäin laitetut tasapainotuspainot ja kasattiin se oikein.


07 Heinä 2019, 17:43
Profiili

Liittynyt: 29 Maalis 2018, 19:42
Viestit: 30
Paikkakunta: Paimio
Auto: Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kiitokset vinkeistä puslan irrotukseen! Ei kyllä käynyt mielessäkään, että noi kierteet on läpi asti. Ainakin 1,6:ssa noissa kierteissä on kiinni pakoputken kannake. Kampesin myös tuota häntää vain alaspäin, tuleekohan alemmas, jos moottorin etupäästä myös nostaa. Jäi myös pieni epäilys noista puslan kiinnityspulteissa olevista korokeprikoista. Huomasin ne vasta jälkeenpäin, kun ne putosivat "jostain ylhäältä". Tulevat ilmeisesti puslan tapin yläpuolelle molemmin puolin?


07 Heinä 2019, 18:41
Profiili

Liittynyt: 25 Loka 2017, 17:23
Viestit: 12
Auto: Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Alfa Romeo 75 V6 QV
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Lanccu kirjoitti:
Kiitokset vinkeistä puslan irrotukseen! Ei kyllä käynyt mielessäkään, että noi kierteet on läpi asti. Ainakin 1,6:ssa noissa kierteissä on kiinni pakoputken kannake. Kampesin myös tuota häntää vain alaspäin, tuleekohan alemmas, jos moottorin etupäästä myös nostaa. Jäi myös pieni epäilys noista puslan kiinnityspulteissa olevista korokeprikoista. Huomasin ne vasta jälkeenpäin, kun ne putosivat "jostain ylhäältä". Tulevat ilmeisesti puslan tapin yläpuolelle molemmin puolin?


Tehtaan korjausoppaasta kaapattu ohje, eli kardaanin ja hännän väli säädetään noilla prikoilla.


Liitteet:
Kardaani.JPG
Kardaani.JPG [ 77.27 KiB | Katsottu 1208 kertaa ]
07 Heinä 2019, 21:06
Profiili

Liittynyt: 25 Loka 2017, 17:23
Viestit: 12
Auto: Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Alfa Romeo 75 V6 QV
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
ristojärvelä kirjoitti:
Jos tärinä alkoi vaihteiston kannakkeen hajoamisen jälkeen, tarkista seuraavat asiat kardaanista; se on kasattu oikein, ja että kekitysholkit ovat paikoillaan. Jos kardaani ei ole tärissyt ennen, tasapainotus on ehkä ollut turha toimenpide. On kokemusta sellaisestakin tapauksesta että tärisevä kardaani korjattiin poistamalla siitä jälkeenpäin laitetut tasapainotuspainot ja kasattiin se oikein.


Mikä näissä kardaanien korjauksissa on yleensä käytäntö, tasapainoitetaanko kardaani aina "donitsien" vaihdon jälkeen vai pitäisikö "donitsin" vaihdon onnistua ihan ilman tasapainoitustakin?


07 Heinä 2019, 21:21
Profiili

Liittynyt: 14 Loka 2011, 17:44
Viestit: 464
Auto: Alfa Romeo GTV6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kahdeksan transakseli-Alfan kokemuksella: jos kardaani ei ole tärissyt ennen kumien, laakerin tai kannakkeen vaihtoa, tasapainotus ei ole tarpeen. En ole 40-vuotisen transakselitaipaleen aikana joutunut tasapainottamaan ainoatakaan kardaania. Jokaiseen omistamaani autoon on kardaanin osia kuitenkin joutunut vaihtelemaan, koska kilometrejäkin on tullut aika paljon.


08 Heinä 2019, 15:56
Profiili

Liittynyt: 25 Loka 2017, 17:23
Viestit: 12
Auto: Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Alfa Romeo 75 V6 QV
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
ristojärvelä kirjoitti:
Jos tärinä alkoi vaihteiston kannakkeen hajoamisen jälkeen, tarkista seuraavat asiat kardaanista; se on kasattu oikein, ja että kekitysholkit ovat paikoillaan. Jos kardaani ei ole tärissyt ennen, tasapainotus on ehkä ollut turha toimenpide. On kokemusta sellaisestakin tapauksesta että tärisevä kardaani korjattiin poistamalla siitä jälkeenpäin laitetut tasapainotuspainot ja kasattiin se oikein.


No niin, otin sitten kardaanin irti ja tarkistin keskitysholkit. Taaimmainen holkki oli karannut paikaltaan ja kun vedin sen ulosvetimellä takaisin oikealle paikalleen niin se tuntui edelleen löysältä verrattuna keskimmäiseen holkkiin. Tärinä väheni kummasti, ja häviää nyt ylemmillä kierroksilla. Mutta vaihdettavahan se holkki on. Ei vissiin ihan huono päätelmä että nyt tasapainoituksen jälkeen akseli on sitten epätasapainossa :oops:

Kyl taas tuntee itsensä TYHMÄKSI... mutta kai tämä tästä suttaantuu kun saa uuden holkin ja repii tasapainotuspalat mäkeen. Leuka rintaan ja kohti uusia epäonnistumisia...

Sikäli mikäli jollakulla epäonnisella tulee samat oireet vastaan niin toivottavasti lukee tämän ketjun ettei tule tehtyä vääriä asioita.


Liitteet:
Pusla.JPG
Pusla.JPG [ 48.15 KiB | Katsottu 1117 kertaa ]
09 Heinä 2019, 01:00
Profiili

Liittynyt: 29 Marras 2011, 13:55
Viestit: 83
Paikkakunta: Helsinki
Auto: 75 2.0 TC 1987
Ex: 2x 156 2.0TS 1999
Vastaa lainaamalla
Viesti Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tarvitseeko 2.0 twin Cam kaasareilla vuodelta 87 lyijynkorviketta bensan joukkoon? Riittääkö 95 vai pitääkö olla 98 oktaanista?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


10 Heinä 2019, 22:56
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Touko 2003, 19:51
Viestit: 473
Paikkakunta: Oulu
Auto: 75 TS '89
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Molempien nokkien ajoitus osuu 2 mm myöhäiselle. Eli nokan asteina tuo on noin 6. Vissiin tuo pitää korjata? Pakonokan säätö lienee helppo, mutta ilmeisesti pitää uusia se 22 mm:n mutterin "sokka".
Joutuukohan imunokan ottamaan vielä penkkiin ruuvattavaksi? 55 mm mutteri saattaa olla tiukassa, eikä ole lukitustyökaluakaan nokan puolelle.

Ketju ei omien mittausten mukaan ollut juurikaan venynyt, joten en tiedä maksaako vaivaa vaihtaa se ajoituksen aikaistamisen toivossa. Hyvällä tuurilla voisi silläkin sattua kohdilleen.



Ketjun jakohan on 3/8 tuumaa = 9,525 mm. Sama D67ZN-17 kuin vanhoissa Mersuissa (M104, M108, M114 ja M130).


15 Heinä 2019, 15:15
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Touko 2003, 19:51
Viestit: 473
Paikkakunta: Oulu
Auto: 75 TS '89
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
nonzero kirjoitti:
Tarvitseeko 2.0 twin Cam kaasareilla vuodelta 87 lyijynkorviketta bensan joukkoon? Riittääkö 95 vai pitääkö olla 98 oktaanista?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Eikö näitten seetit ole aika kovaa matskua. Veikkaan ettei tarvi.


15 Heinä 2019, 15:17
Profiili
Avatar

Liittynyt: 02 Elo 2010, 19:45
Viestit: 2451
Paikkakunta: Tuusula
Auto: 75 Turbo America -88
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Mitenkäs tuo roikkuva kattoverhoilu kannattaisi korjata? Ja miten se yleensä kannattaa purkaa; mahtuuko tulemaan oviaukosta?

_________________
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina


15 Heinä 2019, 18:20
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Heinä 2006, 13:49
Viestit: 973
Paikkakunta: Helsinki
Auto: AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Mahtuu tulemaan oviaukosta. Taitaa kaikki kattoverhoilua kiinni pitävät ruuvit on loogisissa paikoissa (tyyliin kauhukahvojen tai sisävalojen alla). Yksi hankala oli sisäpelin alla. Se lähtee irti voimalla, jota tarvitaan Paljon ihan isolla P:llä.


15 Heinä 2019, 21:26
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 02 Elo 2010, 19:45
Viestit: 2451
Paikkakunta: Tuusula
Auto: 75 Turbo America -88
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ok, liimasitko verhoilun vai jouduitko muusta syystä purkamaan verhoilun? Mikähän olisi paras liima kankaan kiinnitykseen?

_________________
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina


15 Heinä 2019, 22:02
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Heinä 2006, 13:49
Viestit: 973
Paikkakunta: Helsinki
Auto: AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Harjoiteltiin purkuautolla kattoverhoilun irrotus. :)


15 Heinä 2019, 22:04
Profiili WWW

Liittynyt: 29 Heinä 2004, 05:13
Viestit: 352
Paikkakunta: Hyvinkää
Auto: V90R AWD
Coupe Fiat
9-3 Aero
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
En tunne 75 kattoverhoilua :silent: mutta roikkuva katto on kuitenkin tyypillinen ongelma vanhojen Saabien harrastajille ja sitä kautta tuttu. Tiedän oikein hyvällä menestyksellä käytetyn laadukkaita (esim. 3M) spray-liimoja, vastaavasti mm. Bilteman spray on kantanut verhoilua vajaan ajokauden. Tölkki/tuubiliimojen ongelma on se että ne pyrkii tunkeutumaan väkisin verhoilukankaan läpi näkyviin ja lopputulos on helposti karu.

Kuten totesin, en tunne sjuttifemman kattoverhoilua tarkemmin, mutta aikakauden autoissa on yleisesti varsinaisen pahvin ja verhoilun välissä sellainen tosiohut superloni joka on ajan kuluessa hapristunut ja muuttunut jauheeksi ja samalla verhoilu on lähes kokonaan irtonainen. Jos kangas on päässyt jo kunnolla venähtämään ja hyvän haluaa, sen joutuu verhoilemaan orkkiksen kaltaisella kankaalla uusiksi. Jos roikkuminen on vain paikallista laatua, sitä voi koittaa fiksata injektoimalla ruiskulla ja paksulla neulalla liimaa kankaan ja pahvin väliin, lisäksi apuna voi käyttää nuppineuloja joilla verhoilua kannatellaan kunnes liima on kuivunut.

_________________
Viljan tar fram det som inte fanns.


16 Heinä 2019, 13:52
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Touko 2003, 19:51
Viestit: 473
Paikkakunta: Oulu
Auto: 75 TS '89
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tulipahan laitettua jako kuntoon. Ketju ei tosiaan ollut kulunut, joten annoin sen olla. Imunokka ruuvipenkissä auki 55 mm hylsyllä.
Ehkä on liioittelua vetää tuo siihen 100 Nm momenttiin, mutta tulipahan tehtyä.

Sitten se pakollinen kysymys: Ajoitusmuuntimen solenoidi pitää ohjeen mukaan käsittääkseni jättää hiukan irti nokassa olevasta kytkimestä / venttiilistä. Vai miten se oli? Jätin raoksi jotain 0,3 mm. Ohjeessa puhuttiin 0,4 millistä, mutta mainittiin ensin 0,15 - 0,40 mm.


16 Heinä 2019, 21:16
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Touko 2003, 19:51
Viestit: 473
Paikkakunta: Oulu
Auto: 75 TS '89
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Oli kysymys startin + kaapelista. Moottorin takaa ripustinlenkkien kautta akulta solenoidin napaan. Löytyihän se alkuperäinen kaapeli. noin 140 cm ja aika ohkainen, olisko 16 - 20 mm2. Se oli hämäyksen vuoksi musta. Ja käsittääkseni startilta lähtee eteenpäin oikeaan kulmaan punainen ~ 6 mm2 kaapeli 30 A sulakkeella (valot).

Vesipumpussa oli valmiiksi reikä (läpimitta noin 5 mm) pumpun akselin yläpuolella ulkomaailmaan ylöspäin? Taitaapi olla vuodon paljastusta varten...

Startin ohjauksesta: Avainta vääntelin virtalukossa ja tuohon herätekarvaan tulee jo "virrat päällä" tilassa ääretöntä pienempi resistanssi. Sitten starttiasennossa vastus vähän vielä pienenee. Jätän karvan vielä roikkumaan... Ei kai tuo nyt noin voi olla. :?


23 Heinä 2019, 08:33
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Touko 2003, 19:51
Viestit: 473
Paikkakunta: Oulu
Auto: 75 TS '89
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Minkä tyyppistä jäähdytinnestettä saa pistää, vai onko väliä? Lähinnähän tää muistuttaa jotain raskaan kaluston dieseliä märkine sylinteriputkineen. Muutenhan nää on aika tavallisia. :)

Eli IAT- tai OAT-lisäaineistettu etyyliglykoli vai kolmantena vaihtoehtona propyleeniglykoli?
Onko joku kokeillut viimeksimainittua?

OAT:tä olis volkkarin jäljiltä jääny 5 L. :mrgreen:

Varmaan ihan sama. Sieltä putkien alapäästä se kuitenkin lorisee.


20 Elo 2019, 15:28
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Touko 2003, 19:51
Viestit: 473
Paikkakunta: Oulu
Auto: 75 TS '89
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Punainen neste sopii värinsä puolesta tällaiseen rosso 130:iin. Sitä siis laitoin. Pitääkö ilmata jotenkin, vai tärskäytetäänkö tulille? Mitään ilmausruuveja en ole TS:ssa havainnut.


27 Elo 2019, 09:36
Profiili

Liittynyt: 14 Loka 2011, 17:44
Viestit: 464
Auto: Alfa Romeo GTV6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Omissa remonteissa ilmaaminen ei ole ollut mikään ongelma, järjestelmä niin täyteen kuin menee, kone käyntiin ja lisää nestettä sitämukaa kun ilma poistuu.


27 Elo 2019, 15:16
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4923
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jarno kirjoitti:
Punainen neste sopii värinsä puolesta tällaiseen rosso 130:iin. Sitä siis laitoin. Pitääkö ilmata jotenkin, vai tärskäytetäänkö tulille? Mitään ilmausruuveja en ole TS:ssa havainnut.

Mulla on kulmamoottorissa punaista, mutta se tahtoo tunkea sieltä pihalle erinäisistä liitoksista. Paljonko lienee nesteen tyypillä merkitystä, mutta näin joku kertoi, että punainen on herkempää vuotamaan.


29 Elo 2019, 15:53
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 1230 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 21, 22, 23, 24, 25

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com