puslien poraus/ruuvaus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

puslien poraus/ruuvaus

Viesti Kirjoittaja eklund »

Noniin, eli itellä on vakaajatangon puslat väljät ja mietinkin että näin opiskelijana ei kovin oo rahaa laittaa kalliisiin remontteihin. olen kuullut että jotkut ovat poranneet ruuveja noihin pusliin ja saanut välykset pois? onko tuo kuinka iso operaatio? itsellä kun ei oikein hajua, että missä noi vakaajan puslat ovat niin olisko jollain kuvaa / vinkkejä mihin poraa ja mistä suunnasta ja kuinka paksulla ja kuinka monella ruuvilla tuo poraus kannattaa tehdä?

kiitoksia jo etukäteen

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Puslathan ei maksa juuri mitään, vaihtotyö voi olla työläs riippuen toki automallista, moottorista ja akselista.

Omiin tietoihin kun kirjaa autonsa niin pääsee aina helpommin kärryille ;)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ammattikoulun autopuoli... Edelleenkin suosittelen: tekee kevyesti halvimmalla, kunhan ei ole kiire. salpauksella lahdessa otettiin 20€/tunti, ohjeajan mukaan, eli jos ohje aika oli 2tuntia, työvelotus oli 40€ (eikä ole tiukka hinta) vaikka työ olisi viennyt 6 tuntia.

oppilaat tekevät valvonnan alaisuudessa, joten pelko siitä, että menee homma läskiksi on turha.

Puslat 156 eteen maksaa Ricambi heikalla hulppeat 6€ kappale ;) näistä kait on nyttenkin kyse?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

joo siis auto 156 1.9jtd -01 farkku, joo ei nuo puslat paljoakaan maksa, mutta tuo asennus maksaa, ja kun itellä ei hirveitä tiloja ole, niin mietin jos saisi porattua noi ruuvit pusliin ainakin siihen asti että työt alkaa kesäkuussa niin sitten voi viedä pajalle. että mistä suunnasta pitää porata ja kuinka paksuja ruuveja jne... ja joku kuva olis hyvä niin näkis mihin porata :D

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Kaikki on kallista nykyään, mutta oma mielipiteeni on että aivan turha alkaa "paikkailemaan" alustaa.....Joko uutta palikkaa asiallisesti asennettuna, tai sitten ei ollenkaan! Ei kannata haaskata rahaa mihinkään tilapäisratkaisuihin, jotka "joku" tekee "jossain"....ja sit saa kohta taas tehdä uudelleen....Ja tämä siis kaikessa ystävällisyydessä :-D
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^^ilmeisestikin kyseessä on etukallistuksenvakaajan puslat?

En ole koskaan katsonut dieselin rakennetta mutta jos se nyt on samanlainen kuin V6:sessa ja ainakin JTS:sä, niin päästä voi vaikka löydä naulan vakaajan ja puslan väliin, tai ruuveja.

Loppujenlopuksi korjaamolla puslien uusimisen kokonaiskustannukset osineen olisi jotain 130€:n luokkaa. Olen sitä mieltä että jos ei ole tuohon mahdollisuutta niin jättää ennalleen ja kuuntelee sitten kolinaa.

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

automilanossa oli puhetta noin 500e luokkaa koko hommasta, okei siinä vaihdettaisiin vakaajatanko mutta mutta... no pitänee sitte mitä tekee...

SiK
Viestit: 263
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Eikös nuo ole itsekin aika yksinkertainen vaihtaa, jos saa vähän auton keulaa nostettua. Noita puslia paikallaan apurungossa pitävät "pannat" on alhaalta päin apurungossa kahdella pultilla kiinni/puoli. Tuo puslahan on tullainen halkaistu, niin saa ujutettua vanhan pois ja uuden tilalle.

Itsellä on tosin auto niin osissa, että ehjässä autossa siinä voi olla jotain edessäkin estämässä pääsyä puslien luo.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

noin näyttää olevan, jos tätä tarkottaa!

http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=708

En ole vaihtanut.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

No jos ne puslat on tollaiset halkaistut, niin eikö ne ole sitten aika helposti vaihdettu?
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jospa niihin pusliin ei pääsekään käsiksi niinkuin elokuvissa?

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Vakaaja menee apurungon päällä, eli niitä puslia ei oikeen edes nää mistään, en tiedä onko noi kiinnikkeet altapäin ruuveilla.
Jos on, ruuvit auki ja vetää puslaa sivulle et saa pois.
Uus sit käänteisessä järjestyksessä.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Qtio
Viestit: 52
Liittynyt: 20 Heinä 2009, 23:14
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Qtio »

Tutulta autokorjaajalta kun kysäisin että mimmoinen homma olisi, niin sanoi että useampi tunti siihen menee kun joutuu koko apurungon ottamaan alas ennenkuin saa vaihdettua noi puslat. Eli en usko että ihan kotona tunkin varassa onnistuu :?
Viimeksi muokannut Qtio, 15 Huhti 2010, 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

ite nyt ajattelin kuitenkin ruuveja kokeilla... vaikkakaan ei kovin suosittu menetelmä tällä foorumilla olekkaan :D mutta jos joku on poraillut niin mistä suunnasta ja onnistuuko pyöräkotelosta jos purkaa sisälokarit pois?

SiK
Viestit: 263
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Vilkaisin tuota, ja ei se tosiaan kovin mukavassa paikassa ole. Hyvin lähellä rintapellin alaosaa. Mutta silti väittäisin, että tuo olisi helpompi vaihtaa, kun onnistua poraamaan tuonne paikallaan reikä.. Jonkun erikoispitkän terän tarvii ainakin. Ja kovin monesta suuntaa ei pääse poraamaan. Nämä kuvat on siis oikean puolen pyöränaukosta kuvattu, ilman sisälokasuojaa.
Liitteet
vakaajan_pusla_2.jpg
vakaajan_pusla_2.jpg (75.58 KiB) Katsottu 4253 kertaa
vakaajan_pusla.jpg
vakaajan_pusla.jpg (123.4 KiB) Katsottu 4253 kertaa

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ei saa vedettyä puslia irti ilman, että halkaisee pantaa. Ja panta on niitattu kasaan. Ainakaan 147ssa. Kokeiltu on. jossain malleissa tuossa tangossa on kuulemma nuo huullokset bakeliittia minkä saa lyötyä paskaksi ja siten vedettyä pannan puslineen ulos.

Ja tuohon ruuvi asiaan. Säästä ruuvit ja kuuntele suosiolla kolinaa. Korjaantuu korkeintaan viikoksi tai tai kahdeksi. Tämäkin koettu. :wink:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Epezi kirjoitti:Loppujenlopuksi korjaamolla puslien uusimisen kokonaiskustannukset osineen olisi jotain 130€:n luokkaa. Olen sitä mieltä että jos ei ole tuohon mahdollisuutta niin jättää ennalleen ja kuuntelee sitten kolinaa.
Missä? jos tuohon hintaan saisi, veisin heti (en tosin ole edes tarjousta pyytännyt...) pitänee ruveta talven tullessa vähän setvimään hintoja, koska silloin alkaa katsastuskin lähestyä.

Noiden puslien vaihdossa ei olisi mitään ongelmaa, jos joko A: tangossa ei olisi puslaa paikallaan pitäviä renkaita tai B: Puslassa ei olisi pannan 'yli' tulevia olkia...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Aivan. Meinasin, että olisin hakannut puslasta nuo olat pois, mutta ei ole viittinyt kun tuo puslan kiristys konsti on toiminut jo toista kuukautta. :shock:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

meinasin mattoveitsellä ensiksi nysvätä autossa olevan puslan olan pois, sitten olisin vain "liu'utannut" kehän pois, uudesta puslasta olisin myös leikannut siististi olan pois, jolloin kehän ehkä olisi lubrikantin avustuksella saannut paikalleen, kun pusla on bakeliitti renkaiden välissä.

Selvä suunitelma oli, mutta homma kaatu, koska sain muistutuksen kuinka vähän tilaa oli... rengas irti ja todellisuus potkaisi peliin 8)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

DaViega kirjoitti:Missä? jos tuohon hintaan saisi, veisin heti
Laskin että työtä olisi noin kaksi tuntia, apurunkoa vähän alaspäin, koiranluut irti, vakaaja kouraan, uudet puslat kiinni.

En tosin huomannut huomioida ajassa niiden niittien poraamista, eli joku puoli tuntia lisää. 160€? Ei kait se ihan hirveesti pitäisi pielessä olla, toki jos on paikat pahasti jumissa niin lisäähän se työaikaa.

Jos jos ne on jo joskus joku fiksu vaihtanut niin ne niitit on porattu pois niin että ne kumit saa paikallaan vaihdettua.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tjaa... pitäneen tosissaan ruveta soittelemaan paikkoja läpi, onneksi kulmien tarkastamisen voi hoitaa itse, jos ajoittaa remontin lähelle omien hommien iltaa...

Nyt kesäsäällä puslien kolina on tosin vähentynnyt, eikä asfaltin poikkisaumatkaan tunnu kolauttavan, hiekka tiellä voi olla eri juttu.

Löytyisiköhän jostain ohjeita apurungon irrotukseen... ja saakohan kuinka hyvin takasin, kun on irrotettuna ollut
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

onko tuo 2h työmäärä per puoli? itellä kolisee molemmat puolet eli molemmat vaihdettava... ei tuo kolina juurikaan haittaa, mutta leima lähenee ja jos ruuvien kanssa kävis leimauttamassa ja kun kesätyöt alkavat niin vaihtais puslat sitte sinne, en mä niitä ruuveja oo sinne loputtomiin jättämässä :) essolla kuulin että joillain kestänyt ruuviviritelmät vuodenkin verran, tietty jos alffassa sitte eri :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

eklund kirjoitti:onko tuo 2h työmäärä per puoli?
Sillä nyt ei ole kauheesti merkitystä työmäärällisesti, kun vakaaja täytyy kuitenkin irroittaa. Itse en ole koskaan vaihtanut, joten tuo 2,5 tuntia on lähinnä mutuilua.

Kiisseli
Viestit: 251
Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
Car(s): MB CLS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kiisseli »

Meikäläinen suoritti tukikumien vaihdon itse ja ei siinä ollut kuin kaksi hankalaa kohtaa: Irroitus ja takaisin laitto. Tukikumin yläpuolisen kiinnityspannan olakkeet kannattaa leikata rälläkällä pois, koska kiinnitysvaiheessa olake litsaantuu helposti ja panta ei kiristy tarpeeksi. Tällöin vakaajasta kuuluu edelleen sama iloinen kolina ja joudut suorittamaan toimenpiteen toistamiseen. :oops:

Piruvie
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:20
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Piruvie »

eklund kirjoitti:onko tuo 2h työmäärä per puoli? itellä kolisee molemmat puolet eli molemmat vaihdettava... ei tuo kolina juurikaan haittaa, mutta leima lähenee ja jos ruuvien kanssa kävis leimauttamassa ja kun kesätyöt alkavat niin vaihtais puslat sitte sinne, en mä niitä ruuveja oo sinne loputtomiin jättämässä :) essolla kuulin että joillain kestänyt ruuviviritelmät vuodenkin verran, tietty jos alffassa sitte eri :)
Luultavasti katsastuksessa ei tästä tule sanomista. Kannattaa käydä koittamassa, rautakangella ne joutuvat niitä vääntään että tuon väljän tuntisivat.
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa ;)

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jotenkin minusta tuntuu että näitä tukikumien kiinnityspantojakin on ainakin kahta eri tyyppiä. Samalla lailla kuin joissakin kallistuksenvakaajissa on bakeliittia nuo olakkeet. Nimittäin kun tein tukivarsiremonttia, niin voisin vaikka vannoa että nuo jts:n kinnitysraudat ovat erimalliset kuin noissa SiK:n kuvissa. Itse kumi on samanlainen, mutta kun siellä on niin ahtaat tilat, se voi olla millistä kiinni miten tuo homma onnistuu ilman apurungon laskemista. Pitääpä kaivella EPERistä kuvat v6/jts raudoista ja verrata.

Nimim. itselläkin homma edessä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

No ainakin EPERissä on -02 eteenpäin kallistuksenvakaaja eri kuin vanhemmissa. Pantojen muodosta ei saa selvää onko eroa kun tanko, kumit ja pannat on samalla koodilla.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin